handdator

Visa fullständig version : Mat = muskelvolym?


zuluh
2003-05-16, 17:22
Jag har gått och funderat på en grej nu ett tag..

Om man tänker sig att vi har två enäggstvillingar , låt oss säga att dom heter Bengt och Leif.

Vidare så antar vi att Bengt och Leif båda är precis lika starka och har samma fysik. Sedan styrketränar båda två i ett år och båda gör precis samma styrkeökningar. MEN Bengt äter mycket sämre och mindre mat än Leif. Kommer detta att återspegla sig i muskelvolymen, eller är det helt enkelt så att styrkeökning = muskelökning oavsett kost??

dude
2003-05-16, 17:28
den som käkar bra kommer få bättre styrka och muskelvolym.. så klart. kosten har mkt med resultat att göra

King Grub
2003-05-16, 17:29
Om två exakt lika individer tränar exakt lika men äter olika, kommer självklart den som äter bäst att öka mest, både i styrka och volym.

BaNaN80
2003-05-16, 17:57
det är även intressant att han som äter lite sämre klarar lika mycket som han som äter mycket i detta exempel (du sa att dem tränade lika hårt, klarar lika mycket)

Castro
2003-05-16, 17:57
Det säger sig väl självt...

Alex85
2003-05-16, 18:00
Originally posted by zuluh
Om man tänker sig att vi har två enäggstvillingar , låt oss säga att dom heter Bengt och Leif.



:laugh: :laugh:

zuluh
2003-05-16, 18:25
Hahaha, ni kanske missförstod min undran lite. :D

Jag menar att om man lyckas göra bra ökningar i styrka trots att man äter dåligt, kommer ens muskler att växa bra då?

King Grub
2003-05-16, 18:31
Originally posted by zuluh
Hahaha, ni kanske missförstod min undran lite. :D

Jag menar att om man lyckas göra bra ökningar i styrka trots att man äter dåligt, kommer ens muskler att växa bra då?

Nej, ingen byggare i världen, som inte är ett genetiskt monster eller använder suspekta preparat, kan få sina muskler att växa bra utan att ha någorlunda koll på kosten.

Firm
2003-05-16, 18:31
Jag skulle vilja säga att kosten är viktigare än träningen. Bara att se hur olika folk tränar och ändå får resultat, medans de fall där någon slarvar med maten och ändå ökar är ytterst sällsynta.

Grahn
2003-05-16, 19:01
Originally posted by King Grub


Nej, ingen byggare i världen, som inte är ett genetiskt monster eller använder suspekta preparat, kan få sina muskler att växa bra utan att ha någorlunda koll på kosten.

Tom med prep måste du ju äta, inte lika viktigt vad de äter mest att de äter massor iofs.

King Grub
2003-05-16, 19:39
Originally posted by Grahn


Tom med prep måste du ju äta, inte lika viktigt vad de äter mest att de äter massor iofs.

Jag sade "någorlunda koll". Märk inte ord. :smash: :booty: :D

Grahn
2003-05-16, 19:40
:D
:eating:

fredthehead
2003-05-16, 21:22
finns det en ju en övre gräns också. om den ena äter 15000 kcal om dan och den andra 5000 finns det ju goda chanser att tro att de gör samma framsteg på gymmet. dock lär den ena av dem bli fet (vem får ni gissa själva)

Nils
2003-05-16, 21:38
Originally posted by fredthehead
finns det en ju en övre gräns också. om den ena äter 15000 kcal om dan och den andra 5000 finns det ju goda chanser att tro att de gör samma framsteg på gymmet. dock lär den ena av dem bli fet (vem får ni gissa själva)
Det undrar jag. jag känner mig ganska säker på att den som äter mest ökar mest i muskelmassa. Sen blir det iofs våldsamt mycket fett också som om man räknar in den deff han sedan behöver för att få bort den så är det inte bra.
Men mer mat ger mer muskler i princip obegränsat så länge man kan ta upp maten.
Nils

fredthehead
2003-05-16, 22:13
musklerna växer väl för att det finns ett behov av det tror kroppen och jag tror att varje träningspass bara kan ge ett visst behov enligt kroppen att bygga muskler. iofs ytterst löst hängande kvasivetneskap från min sida nu =)

zuluh
2003-05-16, 22:34
Tack för era åsikter :D Anledningen till att jag frågade är att jag tycker jag slarvar ordentligt med maten, ändå ökar jag duktigt i princip varje träningspass.. Men det beror kanske på att jag är nybörjare eller har en kropp som tar till vara på maten bra? Eller så kanske jag inte äter så dåligt som jag tror? (har tränat typ 4 månader nu)

-xR-
2003-05-16, 22:48
Som nybörjare lär du öka men dina ökningar blir större om du sköter bitarna (kost, träning och vila).

Castro
2003-05-16, 22:48
Om några månader när ökningarna stagnerat lite så lär du väl känna hur viktigt det är med kosten, lika bra att börja köra seriöst på kosten redan nu så du kommer in i det.

Tomten
2003-05-17, 02:32
Har själv tränat i 19 månader nu och ökningarna har börjat stagnera, till största delen för att jag inte har råd att äta så bra som jag borde, så kosten är skitviktig om man vill ha bra träningsresultat.

Proteinpulver är nästan ett måste om man vill få i sig nog mycket protein, man kan ju också äta fisk eller annan proteinrik mat, men om man inte vill ha allt för mycket besvär med att få i sig nog mycket protein, så ska nog två mål om dagen innehålla en proteindrink...

Ett av misstagen jag tror skadat min träning är att jag fått i mig för mycket kolhydrater och för lite protein. I dagsläget väger jag smått groteska 98 kilo, men deffad skulle jag nog inte vägga mer än 80 kilo, om jag har riktigt tur. Om jag hade ätit kanske dubbelt så mycket protein under den här tiden, så skulle jag garanterat ha varit starkare och större än vad jag är idag...

Nils
2003-05-17, 07:36
Originally posted by fredthehead
musklerna växer väl för att det finns ett behov av det tror kroppen och jag tror att varje träningspass bara kan ge ett visst behov enligt kroppen att bygga muskler. iofs ytterst löst hängande kvasivetneskap från min sida nu =)
Inte bara behov. Det har med tillgång att göra också. Man kan vara sängliggande och bygga muskler genom att äta riktigt mycket. Även om fett är vår viktigaste spardepå så fungerar även muskler lite som depå av överblivet protein.
(inte för att det spelar så jättestor roll då man inte skall överdriva ätandet heller)
Nils

Grahn
2003-05-17, 08:41
Jo lite av filosofin med bulk är ju att kroppen bygger muskler varesig man tränar eller inte när den lägger på sig fett.

Problemet är ju att behålla dem när man gör sig av med fettet samt att undertiden man dietar för att minska fettet så bygger man ju inte, i längden är det nog bäst att minimera fettuppgången även om man måste acceptera att man sakta ökar fettmängden, även om inte kroppens fettprocent ökar.

Bryr man sig bara om styrka så är det ju ifos bara att äta på, vilket oxå syns på många starka lyftare. :D

Allan
2003-05-17, 08:57
Först - alla har en tillväxtmässig smekmånad med styrketräning. Det har att göra med att man lär sig teknik, lär sig att koppla in den muskulatur man redan har, man lär sig andninig, man lär sig i vilket ögonblick kraften måste komma etc. Hur lång den smekmånaden blir är individuellt...men det man kan säga absolut tvärsäkert är att alla kutar in i väggen förr eller senare.
Och - viktigt - denna smekmånad med goda styrkeökningar har inte speciellt mycket att göra med muskelutvecklingen. De flesta ökar på sin muskulatur, men bara upp till nån slags individuell gräns, som de antagligen skulle ha nått med vilka övningar som helst.
Ett exempel: i stort sett alla män som ligger mellan 168 och 185 cm kan få en överarm som ligger i underkant av 40 cm, med normal fettprocent. Plus minus två centimeter.
Det är sen det börjar bli svårt.
Ett annat exempel: i stort sett samma män kan göra 100 kg i bänk. Give or take 10 kg. Sen blir det jobbigt.

Det man kan säga är att den som hela tiden skött sin kost kommer att ha bättre förutsättningar för vidare ökningar när det blir jobbigt. Men fram till den där brytpunkten spelar levernet ingen speciell roll.
Det är därför vi kan läsa här om kompisar som gör fantomökningar trots dålig mathållning, helgkrökande och oregelbunden träning. Och jag förstår att det svider i själen på många att de själva får slita som djur för sina framsteg medan andra så att säga åker på spolad bana..

Men orkar man hålla ut ett par år kommer det där att rätta till sig.

allan

MIGGE
2003-05-17, 10:50
Om jag har fattat det rätt.....
Vi säger att mitt mål är 40cm armar(ungefär). För att uppnå detta krävs ingen större mängd mat? Låter ganska härligt:)

fast jag måste ju äta mer än jag förbrukar, anars kommer jag inte lägga på mig, snarare tvärtom.

ps. Jag tror jag precis har lämnat min smekmånad.
Det är nog därför jag sitter o klagar::: "vafaan, jag ökar så dåligt, det känns som jag inte växer! Ibörjan växte jag som tusan, men nu har det tagit helt stopp."

Antagligen behöver jag därför mer mat. Det visste jag iofs. Men det e så svårt med min mini mage, som inte ens kan äta en hel pizza. Jag antar att 34cm:s armar va det JAG kunde nå utan seriös kosthållning. Allt jag vill få över det, måste ske med riktigt seriös kosthållning.

Allan
2003-05-17, 11:26
Sätter några spänn på att du käkar dåligt, Migge. I stort sett alla som inte ökar åter för dåligt och för sällan. Man måste liksom komma över den där spärren som säger att man äter för att man är hungrig och det ska dessutom vara gott.
Man ska alltid ha mat i munnen och smakar det gott får det räknas som en bonus. Smakar det inte gott får man trycka ner det i varje fall.
Kroppen ska ha både bränsle och byggnadsmaterial. Så det gäller att tanka ofta, mycket och med förnuft...


allan

Spud
2003-05-17, 11:56
Allan: varför skriver du inte en bok?:thumbup:

Castro
2003-05-17, 12:09
Att skriva en bok är väl inge för en man som allan. Sånt sköter Paulun och de andra mindre grabbarna som försummat sin egna träning för att göra pengar på andras.

Grahn
2003-05-17, 13:09
Migge: Du är väl 16 år med? din muskulatur kommer ju att utvecklas de närmaste 5-8 åren helt utan träning tom. Rusa långsamt!

Spud
2003-05-17, 13:29
Originally posted by Castro
Att skriva en bok är väl inge för en man som allan. Sånt sköter Paulun och de andra mindre grabbarna som försummat sin egna träning för att göra pengar på andras.

menade inte på fullt allvar att han skulle sätta sig och skriva en bok.....

Castro
2003-05-17, 14:32
Jag menade inte heller allt jag sa på fullt allvar. ;)

EDIT: Eller jo jag menade det jue, men det var mer tänkt som en "lustighet".

Nitrometan
2003-05-17, 15:44
Riktiga gurus, som Allan, behöver inte skriva böcker.

MIGGE
2003-05-17, 16:01
Allan: Jag äter ofta. som fan.. men inte tillräckligt mkt innan maten börjar komma upp igen. Min kropp har ständig tillgång till bränsle. Men det totala kcal intaget är för litet. Det e vad jag tror.
Händer VÄLDIGT sällan att jag är vad som räknas som "hungrig" när jag äter.

Grahn: Du e 56 år eller? Nej jag fyller 18 snart..

Grahn
2003-05-17, 16:24
Originally posted by MIGGE
Grahn: Du e 56 år eller? Nej jag fyller 18 snart..

Nej 28, hurså?
Din kropp är inte färdigväxt i vilket fall.