handdator

Visa fullständig version : Laptop i sovläge.


Slartibartfast
2008-02-23, 16:26
Jag är sjukt noob på datorer.

1. När man viker ner skärmen på en laptop försätts datorn i dvala. Vilka processer utförs i denna dvala? Om man håller på och laddar ner nånting via en torrent, fortsätter nerladdningen även under det att datorn är i sovläge, eller stannar den också av?

2. Hur mycket mindre ström drar datorn när den sover än när den används till vanligt arbete?

3. Drar en laptop mera ström än en stationär dator?

4. Om man vill ladda ner en massa gött under natten, men vill att datorn ska dra så lite ström som möjligt, hur gör man då?

Jazen
2008-02-23, 17:09
Jag är sjukt noob på datorer.

1. När man viker ner skärmen på en laptop försätts datorn i dvala. Vilka processer utförs i denna dvala? Om man håller på och laddar ner nånting via en torrent, fortsätter nerladdningen även under det att datorn är i sovläge, eller stannar den också av?

2. Hur mycket mindre ström drar datorn när den sover än när den används till vanligt arbete?

3. Drar en laptop mera ström än en stationär dator?

4. Om man vill ladda ner en massa gött under natten, men vill att datorn ska dra så lite ström som möjligt, hur gör man då?

man kan ställa in det där.
Du kan ställa in t.ex att om du viker ner skärmen så fortsätter den i samma läge som om skärmen skulle vara uppvikt. Oftast så går datorn i vilo läge då du drar ner skärmen, då stänger väl den av hårddisk och skärmen. Om du tankar nått och vill att den ska dra mindre ström är väl bara o stänga av skärmen, det ända jag kan tänka på just nu

Prankie
2008-02-23, 17:59
Jag är sjukt noob på datorer.

1. När man viker ner skärmen på en laptop försätts datorn i dvala. Vilka processer utförs i denna dvala? Om man håller på och laddar ner nånting via en torrent, fortsätter nerladdningen även under det att datorn är i sovläge, eller stannar den också av?

2. Hur mycket mindre ström drar datorn när den sover än när den används till vanligt arbete?

3. Drar en laptop mera ström än en stationär dator?

4. Om man vill ladda ner en massa gött under natten, men vill att datorn ska dra så lite ström som möjligt, hur gör man då?

1. Näst intill inga processer då hårddisken är avstängd. Nätverkskort stängs oftast också.

2. 50w? beror ju på din dator.

3. Oftast inte.

4. Vill du ladda ner saker under natten ska du sätta att när du stänger locket så gör datorn ingenting. Så stängs bakbelysning av när du stänger locket med alla andra processer fortsätter som vanlig.

Slartibartfast
2008-02-23, 18:56
Ok, tack grabbar! :thumbup:

reinholdsson
2008-02-23, 19:00
En laptop bör väl dra betydligt mindre ström än en stationär iom att batteriet ska klara att driva den?