handdator

Visa fullständig version : Springa efter lätt gympass


gudding
2008-02-23, 15:33
Hej!

Jag har lite fläsk, och inte speciellt mycket muskler.
Har nu senaste månaden börjat på gym och kör c.a 4-6 dagar i veckan, inte speciellt intensiv träning. Brukar köra två muskelgrupper max per gympass, 20min typ sen direkt så brukar jag jogga 3-5km beroende på hur jag känner.
Brukar köra en lowcarb proteindrink direkt efter pass även.

Nu till själva frågan. Pratade med en vän igår, och han frågade om jag sprang innan eller efter gympasset, jag svarade givetvis efter eftersom jag vill inte vara helt slut när jag tränar muskler. Han svarade kvickt "Fel! Om du springer efter gympasset så händer ingenting med musklerna, de bryts ner" eller whatever han sa. Tycker själv att detta låter hur ologiskt som helst.
Vad säger ni?

Vikt: 72kg
Längd: 177
Mål med träning: Få fastare kropp helt enkelt, siktar inte på att bli någon biff.

Rahf
2008-02-23, 17:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=42426&highlight=HIIT

Läs och anamma ;)! Sök nästa gång!

gudding
2008-02-23, 17:52
Tack för tipset

gudding
2008-02-23, 18:02
Vad jag kunde summera ihop utav den tråden är att jag inte ska springa och gymma i "direkt anslutning". Jag torde köra ett styrkepass varannan dag, och springa varannan. Inte sant?

Rahf
2008-02-23, 18:09
Vad jag kunde summera ihop utav den tråden är att jag inte ska springa och gymma i "direkt anslutning". Jag torde köra ett styrkepass varannan dag, och springa varannan. Inte sant?

Ja om det funkar rent praktiskt för dig så är det inget fel med det. Kom ihåg att inte ha maximal intensitet under alla dessa dagar dock. Du prioriterar en och kör aaaaningen lugnare på den andra så att kroppen inte blir helt slut efter två veckor.

Lycka till!

Yankeee
2008-02-23, 18:15
Om du tränar styrketräning i 20 minuter och ditt främsta mål är att tappa fett och bli fastare i kroppen är det inga som helst problem att springa en kortare stund efter träningpasset. Kroppen är gjord för att röra på sig och man blir inte utan muskler för att man rör på sig en stund efter sin styrketräning.

gudding
2008-02-23, 18:26
Tack yankeee.. Det det jag ville höra :) ..

Longshot
2008-02-23, 18:56
Jag kör runt en halvtimme kondition, relativt intensiv, efter varje styrkepass - funkar prima.

Insulinus
2008-02-24, 21:47
Jag kör 30 min intensiv löpning i crosstrainern efter varje gympass oavsett vilken muskelgrupp jag tränat lr hur intensivt. O det funkar hur bra som helst, får fortfarande träningsvärk i muskelgruppen jag tränat och får förhoppningsvis lite kondition och blir av med lite fett också.

// Tommy