handdator

Visa fullständig version : ZMA nåt att ha?


Haeffner
2008-02-23, 15:10
ZMAs påstådda effekter om ökad testosteronutsöndring, bättre återhämtning och bättre sömn låter väldigt lockande men hur stämmer dessa?

Med en normal och varierad kost får man i sig tillräckligt med Zink och magnesium att ett tillskott i form av ZMA inte behövs eller tom kan ha biverkningar?

Är nog nästan mest sugen på den sömnförbättrande effekten då jag för tillfället sover rätt kasst :(

cruzzek
2008-02-23, 15:18
ZMAs påstådda effekter om ökad testosteronutsöndring, bättre återhämtning och bättre sömn låter väldigt lockande men hur stämmer dessa?

Med en normal och varierad kost får man i sig tillräckligt med Zink och magnesium att ett tillskott i form av ZMA inte behövs eller tom kan ha biverkningar?

Är nog nästan mest sugen på den sömnförbättrande effekten då jag för tillfället sover rätt kasst :(

Du kommer nog inte sova bättre om du redan får i dej tillräckligt av vitaminerna i ZMA. Jag använde ZMA men märke att det inte behövdes då jag fick i mig tillräckligt med zink och magnesium, fick bara ont i magen istället.

Haeffner
2008-02-23, 15:25
Du kommer nog inte sova bättre om du redan får i dej tillräckligt av vitaminerna i ZMA. Jag använde ZMA men märke att det inte behövdes då jag fick i mig tillräckligt med zink och magnesium, fick bara ont i magen istället.

Har koll på RDI av båda mineralerna men dålig koll på hurvida jag uppnår detta dagligen eller ej. Ett ökat intag har inga posetiva effekter utöver RDI? Eller rent av toxiska effekter?

Rahf
2008-02-23, 17:13
Har koll på RDI av båda mineralerna men dålig koll på hurvida jag uppnår detta dagligen eller ej. Ett ökat intag har inga posetiva effekter utöver RDI? Eller rent av toxiska effekter?

Nej, det är därför det kallas RDI. Överdos under en lite längre period leder förmodligen till rännskita.

Sverker
2008-02-23, 17:44
Sök på ZMA eller zink. Finns en hel hög trådar. De flestas avslutas med att ZMA-tillskott är bra för dem som har brist på zink eller magnesium.

Sedan finns det personer som uppger att de sover bättre med ZMA och vi får ju tro dem där.

Muscleshop
2008-02-24, 00:33
Personlig merker jeg økning av veldig bizare drømmer når jeg er på ZMA.

KniveN
2008-02-24, 01:54
Kom det inte någon studie som visade positiva egenskaper med magnesium?

Haeffner
2008-02-24, 09:55
Kom det inte någon studie som visade positiva egenskaper med magnesium?

Vilken typ av posetiva effekter och pratar vi då om ett intag över RDI?

KniveN
2008-02-24, 20:22
Tror att studien var gjord på thaiboxare, så skulle tippa på uthållighet. Har ett svagt minne av att det var 400mg.

Tror att studien finns här på kollo, var nog Grubb som postade den. Sök på poster som han ha gjort under avancerad sökning.

Nilsjohan
2008-02-24, 20:51
Sök på ZMA eller zink. Finns en hel hög trådar. De flestas avslutas med att ZMA-tillskott är bra för dem som har brist på zink eller magnesium.

Sedan finns det personer som uppger att de sover bättre med ZMA och vi får ju tro dem där.Söka i all ära, men det är svårt att söka på sånt som inte verkar godtas. ZMA är tre bokstäver och det enda svar man får är: Sorry - no matches. Please try some different terms. Samma sak händer om du söker på t.ex. ägg. Det går bättre att söka på Zink som är på fyra bokstäver. Det är inte menat som en trådkapning och kanske mera en fråga för Forum Information men det blir svårt att söka på ZMA om det inte går. Eller gör jag något fel när jag söker?

Sverker
2008-02-25, 07:14
Varför sökning på ZMA inte fungerar vet jag inte:confused:


En sökning med zink+testosteron gav 27 träffar.

Rahf
2008-02-25, 11:17
Varför sökning på ZMA inte fungerar vet jag inte:confused:


En sökning med zink+testosteron gav 27 träffar.

Jag tror att under fyra bokstäver så sållar sökmotorn bort ordet. Dessutom kan det vara lite klurigt ibland eftersom man måste vara väldigt specifik ifall man söker på trådtitlar.

mini
2008-02-25, 11:26
Jag upplever en mer ostörd sömn och känner mig mer utvilad på morgonen. Varför det är så vet jag inte, men effekten är tillräcklig för att jag ska tycka att det är värt någon hundring i månaden.

KniveN
2008-02-25, 16:15
Här är en bra tråd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=97952&highlight=magnesium

selmir
2008-02-25, 16:48
Personlig merker jeg økning av veldig bizare drømmer når jeg er på ZMA.


+1

garm
2008-02-25, 23:39
Jag har prövat zma nu i 3v och kan inte säga exakt vilka resultat. Jag är lite piggare än tidigare, sover lite bättre och pressar mer på gymmet. Men det kan även va många andra faktorer som spelar in.

Dock blir jag alltid ganska uttorkad då jag sover på zma.

Haeffner
2008-03-02, 20:10
Köpte hem en burk ZMA biligt bara för att testa effekterna på framförallt sömnkvalitet.

Kollade igenom innehållet och såg att både zink, magnesium och B6 låg långt över RDI, är det verkligen att rekomendera?

King Grub
2008-03-02, 20:13
Nej.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1713510&postcount=4

Övre tolererbar gräns för zink är satt vid 40 mg per dag för vuxna, totalt, alla källor inräknade. För magnesium 350 mg/dag från supplement.

Handcuff
2008-03-02, 20:20
Jag har prövat zma nu i 3v och kan inte säga exakt vilka resultat. Jag är lite piggare än tidigare, sover lite bättre och pressar mer på gymmet. Men det kan även va många andra faktorer som spelar in.

Dock blir jag alltid ganska uttorkad då jag sover på zma.

Sjukt bra effekt mao...drömmer om att hitta ett sånt prepp.

Martin Löwgren
2008-03-02, 21:18
ZMAs påstådda effekter om ökad testosteronutsöndring, bättre återhämtning och bättre sömn låter väldigt lockande men hur stämmer dessa?

Med en normal och varierad kost får man i sig tillräckligt med Zink och magnesium att ett tillskott i form av ZMA inte behövs eller tom kan ha biverkningar?

Är nog nästan mest sugen på den sömnförbättrande effekten då jag för tillfället sover rätt kasst :(

Jag käkar ZMA samt Tribilus för tillfället och kan faktiskt rekomendera det. Jag är starkare, mer energi, sover bättre samt har även fått viss acne (vilket borde tyda på framförallt tribilus gör nåt med mina hormoner då jag är 24år gammal och fick acnen efter just 2veckor med det kostillskottet).

Jag tillskriver även preparaten dess placebo effekt som jag även tror på.

Räkna inte med några monster resultat men jag känner en stor skillnad.

http://www.bodybuilding.com/store/zma.html

Står om några studier där.

/Axon

Haeffner
2008-03-06, 09:34
Vaknade upp några dagar efter att börjat använda ZMA och såg med både fasa och förtjusan att jag fått två finnar på halsen :) Var ett riktigt bra tag jag upplevde finnar senast och inte gjort nån förändring iövrigt så jag tillskriver dessa finnar ZMA.

Thank god for the Concealer :p

Haeffner
2008-03-06, 09:36
Har förövrigt dragit ner dosen kraftigt gent emot vad som står på förpackningen där då både Zink och Magnesium intas i doser över 200% RDI och jag märkte snabbt att detta hade effekt på min mage.

Dosen jag använder nu är en 1/3 av det som står på förpackningen och alltså fortfarande hög.

RanShi
2008-03-06, 23:33
Kör på några dagar till och berätta ännu mer, är nyfiken!

Haeffner
2008-03-07, 16:01
Kör på några dagar till och berätta ännu mer, är nyfiken!

Inga fler finnar, normal i magen och sömnen känns väl som vanligt (halvdan)...
Har i ju för sig varit en vecka med många tidiga morgnar mm så det är väl svårt att ge en kommentar på sömnen än.

Räknar ju inte med några mirakel heller direkt...

Norkost
2008-04-02, 18:28
Her er noen facts om magnesium

* Det normalt er 20-28g magnesium i menneskekroppen.
* Mangel på magnesium kan gi menssmerter og hodepine.
* Magnesiummangel kan gi kalsiummangel.
* Magnesiummangel kan hemme fettforbrenning.
* I musklene finnes det 7ggr så mye magnesium som kalsium
* 60-70% av kroppens magnesium finnes i skjelettet.
* Magnesium er svært viktig for nydannelse av muskelmasse.
* Vitamin B6 er viktig for opptaket av magnesium.
* Magnesium er viktig for opptaket av kalium.
* Magnesiummangel kan gi kramper i muskulaturen.
* Magnesium forbedrer hjertets pumpefunksjon og kan forebygge hjerteinfark siden det virker åreutvidende.
* Magnesiummangel kan gi muskelsvakhet.
* Magnesiummangel øker risikoen for forhøyet blodtrykk og rytmeforstyrrelser.