handdator

Visa fullständig version : Studiebidrag, en skänk från ovan eller till för de lata?


kalle_banan
2008-02-23, 10:42
Jag blev tvingad att styra upp min lönetråd eftersom de började spy galla om bidrag, CSN och arbete.

Så, kan en student leva på CSN + bidrag? Kan dom jobba paralellt? Vad berättigar en till sjukersättning? Är månen gjord av ost och var månlandningen fejkad?
Många frågor, finns något svar? Jag vet ej, diskutera!

Arnesson
2008-02-23, 10:48
Många kan ju bevisligen leva på det (om än snålt). Jobba på sidan av har inte jag några problem med, men läser ett ganska slött program.

Men jag tror inte många studenter pluggar mer än 40h/vecka, och då har man ju tid att jobba ganska mycket, om man nu vill det.

Vidare tycker jag det är sjukt att man ska bli "straffad" för att man jobbar för mycket. Bidraget tycker jag är tillräckligt högt men lånet skulle kunna vara högre enligt mig.

Tolkia
2008-02-23, 10:49
Jag vet inte hur det är nu, men jag har alltid kunna leva på CSN (bidrag + lån). Jag feriejobbade i och för sig, men det hade inte varit krisnödvändigt för att överleva. Misstänker dock att det är svårare i städer där bostadssituationen är svårare, typ Stockholm.

Torwald
2008-02-23, 11:00
Jag känner ganska få studenter som har ett eget boende och lever uteslutande på bidrag+lån från csn. Jag vet såklart inte om det säger mer om mina vänner än om studenter levnadssituaiton, men så är det i alla fall.

Även om många har tid att jobba blir det ju lite mer komplicerat av att man ofta måste vara i skolan på kontorstider flera dagar i veckan. Det gör ju nästan automatiskt att det blir ganska betungande att jobba extra även om man bara pluggar, säg, 20-30 timmar i veckan.

Jag är själv lyckligt lottad med ett väldigt flexibelt arbete som jag har vid sidan av studierna. Det tillåter mig att jobba ganska mycket.

Dumleman
2008-02-23, 11:11
Visst är det bra att alla som inte föddes med rika föräldrar kan få möjlighet till fortsatta studier men jag tror att systemet har spårat ur totalt. Många studerar för att få studiebidrag (ett slags förtäckt socialbidrag) och många institutioner bedriver läroverksamhet för att i första hand sysselsätta personalen. Desto fler studenter de godkänner desto mer pengar får de in och de gör det därför lättare för studenterna att klara kurserna och därmed kan fler studenter få studiebidrag lättare och borde därför kunna lägga ner mer tid på att arbeta men varför anstränga sig när man får allt gratis? Morot och piska talas det ibland om och piskan har på många ställen helt försvunnit. De populära institutionerna har som tur är ännu råd att underkänna studenter men det finns många som inte har det.

bollio
2008-02-23, 11:16
Studenter är en relativt priviligerad grupp och har stora möjligheter att leva mycket billigt om de så vill, antagligen mer än någon annan grupp i samhället, vilket förklarar att man kan kan klara sig på den futtiga summan man får från CSN.

En typisk student är en ung person med få materiella ägodelar och låga utgifter. Ingen bil, få försäkringar, inga barn. Huvudutgifterna utgörs av hyran, matkostnaderna och kurslitteratur.

Bostadsbidrag kan man få kring +-800 kr. Matkostnader kan man få ned kring 1000-1500 kr i månaden. Kurslitteratur kan köpas billig begagnad. Stipendier kan sökas. Mängd rabatter hos olika företag.

Såvida studenten inte går ut och äter hela tiden och är ute på puben och festar varje fredag/lördag ser jag inte några problem.

shut teh face
2008-02-23, 11:26
Jag bor med sambon och lägger 2000 kr var på hyra + övriga räkningar.
Lägger även 2000 kr var på mat.

Jag har alltså 3500 kr över efter detta.

Förra månaden sparade jag 3000 kr och denna ska jag spara 2000 kanske.

deztron
2008-02-23, 11:30
Jag bor med sambon och lägger 2000 kr var på hyra + övriga räkningar.
Lägger även 2000 kr var på mat.

Jag har alltså 3500 kr över efter detta.

Förra månaden sparade jag 3000 kr och denna ska jag spara 2000 kanske.

Du lånar alltså för att spara???

Arnesson
2008-02-23, 11:30
En fråga som är värd att ta upp är väl vilken levnadsstandard en student ska kunna "få" genom att leva på CSN?

Ska man leva i en korridor med massa andra idioter etc., ingen bil, inga resor etc? Eller ska man leva som en "vanlig arbetare"?

shut teh face
2008-02-23, 11:31
Du lånar alltså för att spara???
Öh?

Nej, jag sparar pengarna istället för att bränna bort dem. Så jag kan betala tillbaka lite direkt sen eller ifall det dyker upp något man måste ha pengar till.

GurraGo
2008-02-23, 11:37
Jag tycker det är svårt att ha ett drägligt liv enbart genom att leva på bidrag+lån. Jag har alltid sommarjobbat och ofta också jobbat parallellt med studierna. Då har jag helt klart haft råd med kläder, nöjen etc. som jag inte tycker staten ska sponsra. Jag tycker ändå att studiemedlen är för knapert tilltagna.

Detta särskilt då det du gör under sommaren av någon oförklarlig anledning ska påverka det du gör under vårterminen och höstterminen. Om vi utgår från en student som inte läser sommarkurser, är han/hon enligt min mening som vilken annan löntagare som helst och behöver skapa sig ett anständigt liv under sommaren.
Möjligheten står till att arbeta, vilket det inte är några konstigheter med, att kräva betalt sommarlov vore något absurt. En stor del av pengarna från sommarjobbet går dock åt till att betala hyra, andra räkningar osv under sommaren. Följaktligen går en stor del av de pengar man arbetar ihop under sommaren åt till saker som överhuvudtaget inte är relaterade till att man studerar. Ändå ska dessa pengar påverka dina möjligheter att få CSN under resten av året, vilket jag inte tycker är vettigt. Det blir särskilt påtagligt för dem som inte lever hos sina föräldrar under sommaren utan faktiskt fortsätter "sitt vanliga liv" där de bor. De har sämre möjligheter, än oss som har hyresfria sommarmånader, samt föräldrar som man kan bo hos och som köper mat, att lägga undan pengar till utgifter under resten av året.

Om dessa nu försöker vara flitiga även under terminen är det stor risk att det straffar dem, just pga att de arbetat under sommaren.

Jag skulle för min del gärna se att inkomster som härrör från arbete under studiefria månader inte påverkar möjligheterna att erhålla lån och bidrag från CSN. Utbetalningstidpunkten ska absolut inte spela någon roll, utan det viktiga är när du arbetade.

Till saken hör att studenter har det extra svårt från under juni/juli eftersom första lönen från sommararbetet oftast kommer först siste juli.

skaparn
2008-02-23, 11:40
En fråga som är värd att ta upp är väl vilken levnadsstandard en student ska kunna "få" genom att leva på CSN?

Ska man leva i en korridor med massa andra idioter etc., ingen bil, inga resor etc? Eller ska man leva som en "vanlig arbetare"?

En sak jag inte ser som självklar är att man ska ha råd att bo i eget boende i en storstad, med hyror som hör en sådan till. Faktum är att jag är lite förvånad över att en så stor andel studenter ändå finns i storstadsregionerna med tanke på hur mindre orter som Umeå kan konkurrera med en minst lika god utbildning men flera tusen kronor mindre i utgifter varje månad. Men vill man arbeta vid sidan av och således ha råd men en dyrare lägenhet så står det var och en fritt, men jag hoppas ingen förväntar sig bidrag för att matcha boendekostnaderna i de centrala delarna av Stocholms län(!).

shut teh face
2008-02-23, 11:41
Håller helt med dig Gurran.

För övrigt så tar jag inte lån för att spara på det, jag kunde slösa bort de som blir över på skit, men varför ska jag? Även om en ipod är frestande så ...

Har en kille på tjejens arbetsplats som tar fullt lån och jobbar deltid under gränsen, men han sätter hela lånet och sparar dem till bättre avkastning än vad csn tar i ränta. :thumbup:

skaparn
2008-02-23, 11:42
Sedan kan jag också tycka att det är ett hån mot ambitiösa studenter att lägga ribban för normal studietakt så lågt att de flesta har tid med ett arbete vid sidan av. Jag förordar fler poäng per termin, och då inte bara fler som i "vi tar de 40 per läsår vi har idag - och kallar dem 50".

bollio
2008-02-23, 11:43
Många studerar för att få studiebidrag (ett slags förtäckt socialbidrag) och många institutioner bedriver läroverksamhet för att i första hand sysselsätta personalen.

Man är bra dum i huvet om man går igenom allt det där krånglet när det finns lättare sätt att skaffa ~2600 kr, som att arbeta några dagar, socialbidrag, a-kassa m.m.

Fatalist
2008-02-23, 11:45
En fråga som är värd att ta upp är väl vilken levnadsstandard en student ska kunna "få" genom att leva på CSN?

Ska man leva i en korridor med massa andra idioter etc., ingen bil, inga resor etc? Eller ska man leva som en "vanlig arbetare"?

Ja vad tror du? Vad tycker du är lämpligt? Rätt till BMW325, garage och oxfilé varje kväll?

Svenska studenter är så fruktansvärt fruktansvärt bortskämda, sluta gnälla!

shut teh face
2008-02-23, 11:46
Sedan kan jag också tycka att det är ett hån mot ambitiösa studenter att lägga ribban för normal studietakt så lågt att de flesta har tid med ett arbete vid sidan av. Jag förordar fler poäng per termin, och då inte bara fler som i "vi tar de 40 per läsår vi har idag - och kallar dem 50".
Det ska väl inte spela någon roll egentligen.. förutom ur ekonomisk synvinkel.

Arnesson
2008-02-23, 11:49
Ja vad tror du? Vad tycker du är lämpligt? Rätt till BMW325, garage och oxfilé varje kväll?

Svenska studenter är så fruktansvärt fruktansvärt bortskämda, sluta gnälla!


Sluta dryga dig..

Jag ställde en fråga och blandade inte in mina egna åsikter. Men jag vill inte leva som en "typisk student", men jag jobbar gärna extra för att slippa det.

Baan
2008-02-23, 11:55
Sedan kan jag också tycka att det är ett hån mot ambitiösa studenter att lägga ribban för normal studietakt så lågt att de flesta har tid med ett arbete vid sidan av. Jag förordar fler poäng per termin, och då inte bara fler som i "vi tar de 40 per läsår vi har idag - och kallar dem 50".

60 t.o.m. har jag för mig om du menar det nya systemet :)

Det är ingen som hindrar dig f.ö. att läsa mer. Det är inga problem korta ner sin utbildning rejält om man är ambitiös. Inget jag stött på ärligt talt i någon högre grad men det ska gå.

Jag tror det finns många fall av hur studenters liv ser ut, vissa utbildningar kräver kanske inte mer än 20h per vecka, andra studenter har mer krävande utbildning och är mycket mer krävande mot sig själva (många utbildningar blir vad man gör det till tror jag) så att det kan bli mer arbetstimmar än för ett vanlgit 40h/vecka-jobb.

Tomten
2008-02-23, 11:56
En fråga som är värd att ta upp är väl vilken levnadsstandard en student ska kunna "få" genom att leva på CSN?

Ska man leva i en korridor med massa andra idioter etc., ingen bil, inga resor etc? Eller ska man leva som en "vanlig arbetare"?

Korridor eller en 1:a känns som en självklarhet för mig om nu studenten i fråga inte har flickvän som han delar boende med. När du studerar får du räkna med att lägga 2000-3500 på boende (helt beroende på vilken del av landet du bor i). Där stockholm och Göteborg hör till de dyrare orterna, och priserna faller ju längre norrut man kommer (i regel).

Självklart ska du inte förvänta dig ha råd med semester eller bil. Är du student så skulle jag säga att det bara är korkat att ha bil eftersom det medför en så stor utgift i jämförelse med kollektivtrafiken.

Jag lever riktigt bra på min 7000~ kronor som jag får från CSN (studiebidrag + lån). Nu har jag börjat jobba lite extra så jag kan spara undan mer pengar. När jag flyttar från ettan som jag hyr i andrahand så kommer jag få en 500~ extra i månaden att spara (för utlandsstudier) och jag lägger säkert en 2000-2500 på mat. Mat tycker jag det är viktigt att man lägger undan ordentligt med pengar för. Det skulle kännas alldeles för deprimerande att äta snabbnudlar hela dagarna.

GurraGo
2008-02-23, 11:56
Ang. skaparns uttalande är ju ett problem att arbetsbördan skiljer sig så otroligt mycket från utbildning till utbildning. För en del måste de mer eller mindre studera från morgon till kväll (läkare jag talat med exempelvis) medan andra kan gå på 3 föreläsningar i veckan, plugga 8 h samma vecka och ändå ta lika många poäng.

skaparn
2008-02-23, 12:03
Det ska väl inte spela någon roll egentligen.. förutom ur ekonomisk synvinkel.

Va? Utveckla tack.

60 t.o.m. har jag för mig om du menar det nya systemet :)

Det är ingen som hindrar dig f.ö. att läsa mer. Det är inga problem korta ner sin utbildning rejält om man är ambitiös. Inget jag stött på ärligt talt i någon högre grad men det ska gå.

Jag tror det finns många fall av hur studenters liv ser ut, vissa utbildningar kräver kanske inte mer än 20h per vecka, andra studenter har mer krävande utbildning och är mycket mer krävande mot sig själva (många utbildningar blir vad man gör det till tror jag) så att det kan bli mer arbetstimmar än för ett vanlgit 40h/vecka-jobb.

Sant att man kan läsa parallellt, men jag är ett fan av sekventiella studier, och tycker därför man borde snabba på istället för at bredda pipen (jag skriver i datatermer så ni nördar kan förstå... eller okej då, jag ville bara få använda ordet pipe). Sedan kommer ju ett sommarlov mitt i alltihop om ca en ziljon veckor vilket skulle kunna ersättas med studier så skulle man kraftigt korta ner utbildningstiden och paniken att skaffa ett sommarjobb skulle minska.

Ang. skaparns uttalande är ju ett problem att arbetsbördan skiljer sig så otroligt mycket från utbildning till utbildning. För en del måste de mer eller mindre studera från morgon till kväll (läkare jag talat med exempelvis) medan andra kan gå på 3 föreläsningar i veckan, plugga 8 h samma vecka och ändå ta lika många poäng.

Korrekt. 1 poäng är inte 1 poäng är inte 1 poäng. Teoretiskt sett så vill man ju skrika efter en studiemedlens motsvarighet till individuell lönesättning, men det vore nog lite svårt att genomföra i praktiken.

Trance
2008-02-23, 12:05
Ang. skaparns uttalande är ju ett problem att arbetsbördan skiljer sig så otroligt mycket från utbildning till utbildning. För en del måste de mer eller mindre studera från morgon till kväll (läkare jag talat med exempelvis) medan andra kan gå på 3 föreläsningar i veckan, plugga 8 h samma vecka och ändå ta lika många poäng.

Visst är det så, och även inom utbildningar skiljer det sig något enormt. En del kurser som var värda 5 poäng lade jag ner lika mycket energi som 15 poäng annan skit.

skaparn
2008-02-23, 12:12
Visst är det så, och även inom utbildningar skiljer det sig något enormt. En del kurser som var värda 5 poäng lade jag ner lika mycket energi som 15 poäng annan skit.

Aha! Du jämför Världsarvet Höga kusten, 7.5hp (http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_year/1_080x309/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_%D6%C4A/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_6NO005/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course) med Bild, kropp och rum,
15.0 hp (http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_year/1_080x309/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_%D6%C4A/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_6ES012/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course)

Jag hör dig, Kropp och Rum var ju busenkel.

mini
2008-02-23, 12:12
Jag pluggar nu på en heltidskurs som hittills tillåtit mig att arbeta ca 90%. Humaniora ftw.

GurraGo
2008-02-23, 12:18
Jag pluggar nu på en heltidskurs som hittills tillåtit mig att arbeta ca 90%. Humaniora ftw.

Förvånad, någon ? :D

Baan
2008-02-23, 12:21
Sant att man kan läsa parallellt, men jag är ett fan av sekventiella studier, och tycker därför man borde snabba på istället för at bredda pipen (jag skriver i datatermer så ni nördar kan förstå... eller okej då, jag ville bara få använda ordet pipe). Sedan kommer ju ett sommarlov mitt i alltihop om ca en ziljon veckor vilket skulle kunna ersättas med studier så skulle man kraftigt korta ner utbildningstiden och paniken att skaffa ett sommarjobb skulle minska.


Jag tolkar parallella studier lite som att läsa två utbildningar, men för att förtydliga vad det inte det jag menade går (även om det går också), utan att helt enkelt välja till kurser man ev. skulle ha läst senare i sin egen utbildning, och kanske läsa tre relevanta kurser per läsperiod istället för två. Du kanske förstod vad jag menade för men i alla fall, för tydlighetens skull.

Tycker inte idén låter så förträfflig, rent spontant. Å andra sidan vet jag att det är bra kortare lov i vissa länder och det verkar fungera ändå. Men det skulle vara trevligt om man kunde ha ett bra kursutbud så att de som inte hittar något sommarjobb kan välja att skippa sommarlovet och läsa relevanta kurser istället. Det kan ju vara möjligt idag men jag tror inte det är så bra utbud på kurser alls men jag kan ha fel. Tror också den här idén hade varit svår genomföra då man hade behövt organisera en hel del föreläsningar på sommaren.

skaparn
2008-02-23, 12:26
Jag tolkar parallella studier lite som att läsa två utbildningar, men för att förtydliga vad det inte det jag menade går (även om det går också), utan att helt enkelt välja till kurser man ev. skulle ha läst senare i sin egen utbildning, och kanske läsa tre relevanta kurser per läsperiod istället för två. Du kanske förstod vad jag menade för men i alla fall, för tydlighetens skull.

Tycker inte idén låter så förträfflig, rent spontant. Å andra sidan vet jag att det är bra kortare lov i vissa länder och det verkar fungera ändå. Men det skulle vara trevligt om man kunde ha ett bra kursutbud så att de som inte hittar något sommarjobb kan välja att skippa sommarlovet och läsa relevanta kurser istället. Det kan ju vara möjligt idag men jag tror inte det är så bra utbud på kurser alls men jag kan ha fel. Tror också den här idén hade varit svår genomföra då man hade behövt organisera en hel del föreläsningar på sommaren.


Skulle man som jag vill skippa sommarlovet skulle jag nog hellre se att man valde lösningen med tre terminer istället för två med en kortare paus mellan de tre. Har för mig att det från något politiskt håll (men jag kommer faktiskt inte ihåg vilket, kanske var det Morgan Johansson... ) har vädrats sådana idéer om ett treterminerssystem.

Baan
2008-02-23, 12:27
Skulle man som jag vill skippa sommarlovet skulle jag nog hellre se att man valde lösningen med tre terminer istället för två med en kortare paus mellan de tre. Har för mig att det från något politiskt håll (men jag kommer faktiskt inte ihåg vilket, kanske var det Morgan Johansson... ) har vädrats sådana idéer om ett treterminerssystem.

Ok, men jag tycker vi kan vänta med förslaget tills jag pluggat klart, d.v.s vänta ett år, sen kan vi göra det ett rent helvete att studera.

skaparn
2008-02-23, 12:38
Ok, men jag tycker vi kan vänta med förslaget tills jag pluggat klart, d.v.s vänta ett år, sen kan vi göra det ett rent helvete att studera.

Du inser väl att innan något kan hända måste minst papper motsvarande hela Dalslands årsavverkning av skog produceras, kopieras, skrivas under, vändas, skrivas under en gånt till för att sedan debatteras ungefär fram tills dess det blir ett maktskifte i Riksdagen. Sedan börjar allt om. Så du hinner nog.

Dumleman
2008-02-23, 12:46
Man är bra dum i huvet om man går igenom allt det där krånglet när det finns lättare sätt att skaffa ~2600 kr, som att arbeta några dagar, socialbidrag, a-kassa m.m.
Mycket möjligt att jag är just det men en och annan studerar för att dryga ut lönen och inte tvärtom...

pragmatist
2008-02-23, 13:33
Som universitetslärare tycker jag att det är ett smärre elände med alla studenter som jobbar i stort sett heltid och låtsas plugga samtidigt. Deras studieprestationer blir sk-t, de blir aldrig klara i tid, och man tvingas anpassa verksamheten hela tiden efter deras mer eller mindre absurda önskemål (eftersom det drabbar oss själva ekonomiskt om inte studenter vill gå våra kurser eller blir klara så får man gilla läget).

Ibland önskar man att det var som i USA - svindyrt att plugga så folk tog det på lite större allvar. Plus att det skulle bli mer pengar till mer och bättre undervisningstid.

bollio
2008-02-23, 13:40
Jo plus att enbart såna som har råd med det skulle kunna plugga. Jättebra.

I USA är man också duktig på att arbeta vid sidan om.

WHITEFOLKS
2008-02-23, 13:50
Att studera i USA som "fattig" är inga större problem. Har du låg inkomst så får du mer lån. Visst du kommer inte kunna välja och vraka mellan de dyra skolorna men du kommer kunna få en fullgod utbildning på ett delstatsuniversitet.

bollio
2008-02-23, 13:50
Jag kan tillägga att "endast" hälften av studenterna jobbar vid sidan om i Sverige. Och av de som jobbar har väl knappast majoriteten några heltidsjobb utan snarare handlar det bara om några timmar i veckan.

mela
2008-02-23, 14:03
Det är inga som helst problem att klara sig på CSNbeloppet även om man bor själv. Det gäller bara att priotera. Ska man supa skallen av sig varje helg, eller shoppa en massa kläder, eller äta mycket kött så blir det svårt. Livet som student behöver inte vara ett lyxliv. Jag tycker att CSN är tillräckligt högt, däremot är jag emot fribeloppet (som har diskuterats så många gånger innan på kolo).

Sjukersättning skall man få när man inte kan jobba pga fysiska/psykiska förhinder. Det är upp till läkare att avgöra. Det är bra att sjukersättning finns, jag vet dock inte exakt hur den fungerar så jag ska inte tycka så mycket mer där.

Baan
2008-02-23, 14:03
Att studera i USA som "fattig" är inga större problem. Har du låg inkomst så får du mer lån. Visst du kommer inte kunna välja och vraka mellan de dyra skolorna men du kommer kunna få en fullgod utbildning på ett delstatsuniversitet.

Sen har ju random community colleges bra status också, visst har man lika bra chans till utbildning *popcorn* *cupid*

Jag föredrar vårt system där bara bra betyg avgör och inte hur full pappas/mammas plånbok är.

skaparn
2008-02-23, 14:04
Sen har ju random community colleges bra status också, visst har man lika bra chans till utbildning *popcorn* *cupid*

Jag föredrar vårt system där bara bra betyg avgör och inte hur full pappas/mammas plånbok är.

Hur fungerar det i Serbien då?

Baan
2008-02-23, 14:07
Hur fungerar det i Serbien då?

Hur fungerar det i Danmark? Jag har svårt skilja på svenskar/danskar/norrmän/finnar :/

mela
2008-02-23, 14:09
Jag föredrar vårt system där bara bra betyg avgör och inte hur full pappas/mammas plånbok är.

Annars har Norge ett bra system. De har ett prov som måste skrivas för att studera på universitet. Vi har högskoleprovet, men det är bara som ett kompliment. Detta prov ska tydligen vara ett krav.

Betyg säger inte mycket egentligen, de skiljer otroligt från skola till skola och från lärare till lärare.

Fatalist
2008-02-23, 14:10
Sluta dryga dig..

Jag ställde en fråga och blandade inte in mina egna åsikter. Men jag vill inte leva som en "typisk student", men jag jobbar gärna extra för att slippa det.

Okej, förlåt om jag lät dryg. Jag tycker inte det är en fråga som skall diskuteras alls, minsta lilla krona en student får ska studenten vara jävligt glad för, folk är så invaggade i systemet i Sverige så det är läskigt. Inte konstigt att så många blir handlingsförlamade idioter som sitter hemma på a-kassa när allt är så enkelt fram till att man faktiskt ska ta tag i sitt liv. Det är min åsikt.

skaparn
2008-02-23, 14:11
Hur fungerar det i Danmark? Jag har svårt skilja på svenskar/danskar/norrmän/finnar :/

Lika roligt varje gång.

Baan
2008-02-23, 14:12
Lika roligt varje gång.

Om inte roligare. *popcorn*

Trance
2008-02-23, 14:19
Sen har ju random community colleges bra status också, visst har man lika bra chans till utbildning *popcorn* *cupid*

Jag föredrar vårt system där bara bra betyg avgör och inte hur full pappas/mammas plånbok är.

Duger Stanford, Hardvard, Yale University of Pennsylvania, Washington University? Alla har program där de hjälper personer som kommer från fattiga familjer. Många av dem bjuder helt på avgiften.

Stanford ändrade ju deras program nyligen.

"Stanford University will announce today that it will no longer charge tuition to students whose families earn less than $100,000 a year.

In addition, the university will waive room and board fees for students whose families earn less than $60,000 a year. "
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/02/20/MNABV5LHM.DTL&tsp=1

Sedan finns det även stipendier som dels är generella och dels riktade till t.ex. fattiga svarta. Vissa stater har även delstatslotterier (så kallad stupid people tax) där förtjänsten går till att hjälpa personer i staten att utbilda sig.

Nu är det ju sant att det kan kosta pengar att utbilda sig och man ibland måste välja bort de finaste skolorna för de kostar pengar och man inte kvalificerar sig till något hjälpprogram/stipendie men det är ju inte direkt så heller att alla delstatsskolor suger.

Fast jag vet inte, folk brukar gilla att påstå saker om USA så detta inlägget ändrar väl inte mycket.

z_bumbi
2008-02-23, 14:19
Som universitetslärare tycker jag att det är ett smärre elände med alla studenter som jobbar i stort sett heltid och låtsas plugga samtidigt. Deras studieprestationer blir sk-t, de blir aldrig klara i tid, och man tvingas anpassa verksamheten hela tiden efter deras mer eller mindre absurda önskemål (eftersom det drabbar oss själva ekonomiskt om inte studenter vill gå våra kurser eller blir klara så får man gilla läget).

Det är inte heller så kul att plugga med sådana personer. Planeringarna inför grupparbeten blir efter alla personers jobbscheman. Numera försöker jag sålla ganska noga innan grupperna är betämda om folk har fått för sig att jobba istället för att plugga.

Baan
2008-02-23, 14:26
Duger Stanford, Hardvard, Yale University of Pennsylvania, Washington University? Alla har program där de hjälper personer som kommer från fattiga familjer. Många av dem bjuder helt på avgiften.

Stanford ändrade ju deras program nyligen.

"Stanford University will announce today that it will no longer charge tuition to students whose families earn less than $100,000 a year.

In addition, the university will waive room and board fees for students whose families earn less than $60,000 a year. "
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/02/20/MNABV5LHM.DTL&tsp=1

Sedan finns det även stipendier som dels är generella och dels riktade till t.ex. fattiga svarta. Vissa stater har även delstatslotterier (så kallad stupid people tax) där förtjänsten går till att hjälpa personer i staten att utbilda sig.

Nu är det ju sant att det kan kosta pengar att utbilda sig och man ibland måste välja bort de finaste skolorna för de kostar pengar och man inte kvalificerar sig till något hjälpprogram/stipendie men det är ju inte direkt så heller att alla delstatsskolor suger.

Fast jag vet inte, folk brukar gilla att påstå saker om USA så detta inlägget ändrar väl inte mycket.

Duger på vilket sätt? Många "fattiga" jag pratat med har studerat på community colleges som inte direkt har någon status att snacka om. Dessa skolor kan säkert vara bra men att många "fattiga" studerar där kan ju leda till att skolorna får viss status. Det är lite samma sak i Sverige med mindre högskolor/uni.

Du påstår och argumenterar som om jag sagt mer än jag sagt. Det enda jag sagt är att man omöjligtvis kan ha lika god chans till utbildning i ett land där det kostar jämfört med ett land där det inte kostar.

Trance
2008-02-23, 14:33
Duger på vilket sätt? Många "fattiga" jag pratat med har studerat på community colleges som inte direkt har någon status att snacka om. Dessa skolor kan säkert vara bra men att många "fattiga" studerar där kan ju leda till att skolorna får viss status. Det är lite samma sak i Sverige med mindre högskolor/uni.

Du påstår och argumenterar som om jag sagt mer än jag sagt. Det enda jag sagt är att man omöjligtvis kan ha lika god chans till utbildning i ett land där det kostar jämfört med ett land där det inte kostar.

Men är du duktig så har du bästa möjligheten till bra utbildning i USA, oberoende din familjs inkomst.

shut teh face
2008-02-23, 14:35
Men är du duktig så har du bästa möjligheten till bra utbildning i USA, oberoende din familjs inkomst.
Tror du verkligen det gäller alla då?

I Sverige har man det, oavsett vad, inget lotto, ingen tur, inget alls.

Baan
2008-02-23, 14:38
Men är du duktig så har du bästa möjligheten till bra utbildning i USA, oberoende din familjs inkomst.

Det fina med vårt system är att det inte hänger på att du har exceptionellt bra betyg för att plugga ifall du är fattig, du konkurerar på alla nivåer (även om du är mer medel än elit) mot dom som faktiskt har pengar och är inte begränsad till vissa skolor p.g.a. fattiga föräldrar.

Trance
2008-02-23, 14:40
Tror du verkligen det gäller alla då?

I Sverige har man det, oavsett vad, inget lotto, ingen tur, inget alls.

Beror på hur du ser det, självklart är det inte så att alla har lika stor chans i Sverige heller. Rika familjer har råd med privatlärare, råd med bättre privatskolor och kan ha en lugnare miljö hemma vilket resulterar i bättre betyg och resultat i skolan.

Det enda jag argumenterar mot är att om man är fattig så kan man inte studera på vettiga skolor i USA, det är falskt.

skaparn
2008-02-23, 14:42
Det fina med vårt system är att det inte hänger på att du har exceptionellt bra betyg för att plugga ifall du är fattig, du konkurerar på alla nivåer (även om du är mer medel än elit) mot dom som faktiskt har pengar och är inte begränsad till vissa skolor p.g.a. fattiga föräldrar.

Jag kan inte helt förtränga tanken på att det kanske inte är så förträffligt. Att de med pengar alltid kommer kunna köpa sig till en bra utbildning, oavsett kapacitet (även om de sedan kanske inte tillgodogör sig utbildningen), är nästan omöjligt att utan polpotism undvika i ett samhälle. Däremot vet jag inte om man behöver fösa in precis varenda gymnasieelev under parollen att alla ska genomgå en högre utbildning. Det är vad som gjort att genomsnittsnivån de senaste 20 åren alltjämt sjunkit på landets nästan samtliga lärosäten och att det gått inflation i vad en poäng egentligen är värd.

Baan
2008-02-23, 14:51
Jag kan inte helt förtränga tanken på att det kanske inte är så förträffligt. Att de med pengar alltid kommer kunna köpa sig till en bra utbildning, oavsett kapacitet (även om de sedan kanske inte tillgodogör sig utbildningen), är nästan omöjligt att utan polpotism undvika i ett samhälle. Däremot vet jag inte om man behöver fösa in precis varenda gymnasieelev under parollen att alla ska genomgå en högre utbildning. Det är vad som gjort att genomsnittsnivån de senaste 20 åren alltjämt sjunkit på landets nästan samtliga lärosäten och att det gått inflation i vad en poäng egentligen är värd.

Jag tror ändå det är sällsynt att man skulle kunna muta sig till en utbildning men det är mer gissningar utifrån vad man upplevt/hört eller snarare vad man inte hört och upplevt :)

Jag menar inte att alla ska plugga vidare utan att alla ska ha möjligheten ifall betygen räcker till. Givetvis ska det vara lagom med studenter *popcorn* Tror det är lite för många i Sverige idag.

GurraGo
2008-02-23, 15:12
+1 på ovanstående. Vad var det sossarna hade för mål (som bl.a LO gick emot?), att minst 50 % ska plugga vidare? Har själv svårt att se den siffran som något absolut nödvändigt, särskilt med tanke på kvalitén på utbildningen som hela tiden vattnas ur.

Imni
2008-02-23, 16:39
Är knapert som student, ingen tvekan om det. Och då pluggar jag ändå i Umeå som får ses som en ganska billig stad jämfört med Sthlm o göteborg. Och då tänker jag främst på bostadsdelen.

Ignatius72
2008-02-24, 10:54
Skulle själv vilja se ett system där man mer jobbade mot prestationer istället för någon diffus devis som kommunals "alla ska med" paroll. Är man duktig i skolan (grundskola och gymnasie) så ska detta premieras. Som systemet ser ut nu så kan man i princip lalla sig igenom de första 12 årens utbildning, ja ibland kan man fortsätta även över universitetsstudierna. Det borgar för en totalt urvattnad skola. Tyvärr har man i detta land varit rädd för att lyfta upp de som faktiskt är duktiga studenter. Det finns inte några större incitament från offentligt håll till att göra sitt allra bästa.

bollio
2008-02-24, 10:55
Menar ni att det är lika lätt/smärtfritt/billigt/etc. att få sig en högre utbildning i USA som i Sverige, för alla i samhället? Det betvivlar jag starkt.

Hur som helst så går det inte att svara på den frågan utan någon form av vetenskapligt bevis så ni behöver inte bry er om att svara på den frågan om ni bara har anekdoter att komma med...

bollio
2008-02-24, 11:05
Skulle själv vilja se ett system där man mer jobbade mot prestationer istället för någon diffus devis som kommunals "alla ska med" paroll. Är man duktig i skolan (grundskola och gymnasie) så ska detta premieras. Som systemet ser ut nu så kan man i princip lalla sig igenom de första 12 årens utbildning, ja ibland kan man fortsätta även över universitetsstudierna. Det borgar för en totalt urvattnad skola. Tyvärr har man i detta land varit rädd för att lyfta upp de som faktiskt är duktiga studenter. Det finns inte några större incitament från offentligt håll till att göra sitt allra bästa.

Jag föreslår att du går och kollar på statistik på www.vhs.se

Många program har många gånger fler ansökande än det finns platser. Det innebär att högskolan måste göra ett urval som baseras på gymnasiebetyg/högskoleprov/m.m. Där har du belöningen för att ha varit duktig i grundskolan och gymnasieskolan, du kommer in på utbildningen du söker till. Vissa utbildningar kräver i princip 20.0, eller nära det, vilket innebär MVG i alla ämnen, eller 1.8-2.0 i högskoleprov. Exempel är läkarutbildningar, veterinärutbildningar, psykologutbildningar m.m.

Att det inte skulla löna sig att plugga järnet i grundskola och gymnasieskola är en myt.

D Andersson
2008-02-24, 11:19
Menar ni att det är lika lätt/smärtfritt/billigt/etc. att få sig en högre utbildning i USA som i Sverige, för alla i samhället? Det betvivlar jag starkt.

Hur som helst så går det inte att svara på den frågan utan någon form av vetenskapligt bevis så ni behöver inte bry er om att svara på den frågan om ni bara har anekdoter att komma med...

Det man kan säga är väl att även om "alla" kan "få sig" en högre utbildning i Sverige så är det inte inte värt speciellt mycket p.g.a. den kraftiga inflation som gått i högre utbildningar. Just p.g.a. att de anpassats för att "alla" ska gå dem blir de inte spec. mycket värda. Det sossarna försökt göra med de högre utbildningarna är ungefär som att trycka upp mer pengar och tro att alla ska få det bättre, när det enda som händer är att pengarna tappar sitt värde.

Prankie
2008-02-24, 12:14
Jag tycker CSN är en bra grej. Även för de som inte behöver är det pengar som man kan investera istället. 2,1% är lågt, lägre än glocalnet.

Ignatius72
2008-02-24, 12:41
Jag föreslår att du går och kollar på statistik på www.vhs.se

Många program har många gånger fler ansökande än det finns platser. Det innebär att högskolan måste göra ett urval som baseras på gymnasiebetyg/högskoleprov/m.m.



Nähä!?! Urval om inte alla kommer in? Måste man kunna läsa och skriva också?

Där har du belöningen för att ha varit duktig i grundskolan och gymnasieskolan, du kommer in på utbildningen du söker till. Vissa utbildningar kräver i princip 20.0, eller nära det, vilket innebär MVG i alla ämnen, eller 1.8-2.0 i högskoleprov. Exempel är läkarutbildningar, veterinärutbildningar, psykologutbildningar m.m.


Grundskolan kan man sova sig igenom och du kommer garanterat få en gymnasieplats. Du kan fortsätta viloperioden även i gymnasiet, det finns utbildningar du kommer in på. Sedan kan man skoja ihop lite akademiska meriter, högskoleprov, rent fjäsk och fristående kurser och det ordnar sig för de flesta.

Att det inte skulla löna sig att plugga järnet i grundskola och gymnasieskola är en myt.
Det är dessvärre ingen myt utan dagens sanning. Jag vidhåller att det saknas incitament för god studiemotivation i form av tex stipendier. Detta tror jag är särskilt viktigt i familjer utan direkt akademisk vana. Ett offentligt incitament kan hjälpa familjer att stötta sina barn. Nu är det fullt rationellt att "satsa" på G för det räcker.

Cilia
2008-02-24, 12:42
Som systemet ser ut nu så kan man i princip lalla sig igenom de första 12 årens utbildning, ja ibland kan man fortsätta även över universitetsstudierna. Det borgar för en totalt urvattnad skola. Tyvärr har man i detta land varit rädd för att lyfta upp de som faktiskt är duktiga studenter.
Det där kan man ju åtgärda genom att ha tydliga och höga krav.
Då kan du ju lalla bäst du vill utan att klara dig.
Man behöver ju inte justera ersättningssystemet för det.





apropå ämnet att klara sig på CSN eller inte kan förutsättningarna vara olika.
När jag läste det som Sparven från Minsk skrev så kan det vara så att hans sitution gör det mer sårbart för honom. Han skrev att hans mamma var död och hans pappa alkoholist. Det är naturligtvis en skillnad när man aldrig har någon att luta sig mot vid problem. Då gör en snål marginal det mer osäkert än annars. Många får nog lite julklappar och födelsedagspresenter av sina föräldrar och släkt som gör att man inte behöver köpa precis allt för sina studiemedel. Vid ngt akut problem kan man ringa hem och få lite stöd tillfälligt.

Ignatius72
2008-02-24, 12:45
Det där kan man ju åtgärda genom att ha tydliga och höga krav.
Då kan du ju lalla bäst du vill utan att klara dig.
Man behöver ju inte justera ersättningssystemet för det.



Visst kan men det. Men att ha tydliga incitament motsätter vare sig CSN eller krav. Man kan ha alltihop samtidigt.

Cilia
2008-02-24, 12:47
Visst kan men det. Men att ha tydliga incitament motsätter vare sig CSN eller krav. Man kan ha alltihop samtidigt.
klart man kan men frågan är vad som är målet?
För mig är det viktigaste att studenterna som går ut har adekvat kunskap.
Kan man säkerställa det så räcker det. Jag känner inget behov att i det läget diferentiera ersättningen till studenterna.

Stoltz
2008-02-24, 12:48
Matkostnader kan man få ned kring 1000-1500 kr i månaden.

Det där hör jag ofta, och jag har verkligen försökt äta så lite - Resultatet blev otroligt dålig koncentration, oregelbundna hungerkänslor och sömnproblem. Att alla kan få ner det till 1000-1500 i månaden är enligt mig skitsnack. Några klarar det säkert, men jag klarade det då verkligen inte utan att studierna blev lidande, och när det sker så blir studielånet ganska lidande ifall man inte klarar studierna.

Ska påpeka att då utnyttjade jag också rabatter till höger och vänster så fort jag fick chansen att spara in pengar på det.

Cilia
2008-02-24, 12:51
Det där hör jag ofta, och jag har verkligen försökt äta så lite - Resultatet blev otroligt dålig koncentration, oregelbundna hungerkänslor och sömnproblem. Att alla kan få ner det till 1000-1500 i månaden är enligt mig skitsnack. Några klarar det säkert, men jag klarade det då verkligen inte utan att studierna blev lidande, och när det sker så blir studielånet ganska lidande ifall man inte klarar studierna.

Ska påpeka att då utnyttjade jag också rabatter till höger och vänster så fort jag fick chansen att spara in pengar på det.
Det är klart att det är olika för en tjej på 165 cm och en kille på 200 cm.
Ni kommer att kräva olika mängd mat och därmed även kostnad för det.

Men jag har en kompis som verkligen kan koka soppa på en spik. Hon kan laga väldigt god och stor mängd mat för lite pengar. Men det är ett intresse för henne att laga mat. Hittar hon billig kyckling köper hon och fryser in etc.

jwzrd
2008-02-24, 12:57
Det där hör jag ofta, och jag har verkligen försökt äta så lite - Resultatet blev otroligt dålig koncentration, oregelbundna hungerkänslor och sömnproblem. Att alla kan få ner det till 1000-1500 i månaden är enligt mig skitsnack. Några klarar det säkert, men jag klarade det då verkligen inte utan att studierna blev lidande, och när det sker så blir studielånet ganska lidande ifall man inte klarar studierna.

Ska påpeka att då utnyttjade jag också rabatter till höger och vänster så fort jag fick chansen att spara in pengar på det.

Nej det är helt sant. Äter du enbart pizza och det för 1000-1500 i månaden så förstår jag om du inte mår så bra.

GurraGo
2008-02-24, 13:14
Äh, men kom igen, jag håller med Stoltz. Jag har haft och har en tight budget det senaste året. Räknade på att jag kunde komma ner till 35 kr per dag.

Då hade jag dock inte funderat så mkt över att jag både pluggar dubbelt och tränar mycket. För att få i mig tillräckligt med energi måste jag kanske äta 2 om inte 3 ggr så mycket som några av de små tjejer som trippar runt här på Juridicum. Och då är jag inte ens stor (173 cm, 72 kg), men jag motionerar mycket.

Tror dock att jag kan klara mig på 1500 kr en månad men då är det fan tight. Viktigt med järn etc. för en löpare.

Stoltz
2008-02-24, 13:16
Det är klart att det är olika för en tjej på 165 cm och en kille på 200 cm.
Ni kommer att kräva olika mängd mat och därmed även kostnad för det.

Men jag har en kompis som verkligen kan koka soppa på en spik. Hon kan laga väldigt god och stor mängd mat för lite pengar. Men det är ett intresse för henne att laga mat. Hittar hon billig kyckling köper hon och fryser in etc.
Jo, självklart är det skillnad, det var lite det som var poängen med det jag skrev. Alla ligger på helt olika nivåer på hur mycket mat de behöver för en normal dag, men ändå så finns det ett visst utgångsläge från folk när just studiemedel diskuteras, om att en riktig student ska leva på tre paket nudlar om dagen eller liknande.

Nej det är helt sant. Äter du enbart pizza och det för 1000-1500 i månaden så förstår jag om du inte mår så bra.

Har inte ätit pizza på väldigt länge, din bittra mustachhjälte :)


Edit: Bör kanske tillägga att jag ändå inte har haft några problem med mitt studiebidrag och min ekonomi under min tid som student förutom när 8000:- försvann i en nödsituation. Förutom det tycker jag ändå att studiebidraget är tillräckligt för en student, så det är inte så att jag tullar på kassan hela tiden för att klara av mina matvanor :)

Cilia
2008-02-24, 13:22
Längesen jag köpte nudlar.
Är det verkligen billigt?

Jag tror misstaget många gör är att gå på ganska mycket halv- och helfabrikat.

Lagar man från grunden och variera kan man få ner kostnaden.
Nu tror jag att dom flesta här inne har bra koll på sin kost.
Men jag köpte igår 2 broccolihuvuden för 10 kr. Jag har just googlat fram ett bra recept på broccolisoppa med potatis i. Det låter som om det kan bli ganska bra mättande. Måste iofs sen komplettera med ngt protein. Men ska man systematiskt äta billigt tar det tid och energi. Inte bara att tillaga maten utan även att inhandla den. Jag kan förstå att man inte känner att man alltid har den tid och energi som det tar

jwzrd
2008-02-24, 13:23
Jo, självklart är det skillnad, det var lite det som var poängen med det jag skrev. Alla ligger på helt olika nivåer på hur mycket mat de behöver för en normal dag, men ändå så finns det ett visst utgångsläge från folk när just studiemedel diskuteras, om att en riktig student ska leva på tre paket nudlar om dagen eller liknande.



Har inte ätit pizza på väldigt länge, din bittra mustachhjälte :)


Edit: Bör kanske tillägga att jag ändå inte har haft några problem med mitt studiebidrag och min ekonomi under min tid som student förutom när 8000:- försvann i en nödsituation. Förutom det tycker jag ändå att studiebidraget är tillräckligt för en student, så det är inte så att jag tullar på kassan hela tiden för att klara av mina matvanor :)

Haha, men du skrev att du svalt och jag säger att det beror på att du köper för dyr mat. 1000 i månaden är det svårt att klara sig på, man har inga marginaler alls och måste lägga tid på att hitta billigt verkligen. Man får leva på grytor och pasta/ris.

EDIT: nudlar är som sagt INTE billigt. Titta på kilopris och t ex kcal/krona. Billigt är bönor i torrvikt, nöt-/fläskkött/firre under 50kr/kg (vilket gör att nästan alla tonfiskburkar är dyra), olja (fint med energi) och ris/viss pasta (köp aldrig märkespasta eller dito ris). Eldorado hade tidigare även mjölkchoklad för 3kr/100g, även det både gott och billig energi.

Trance
2008-02-24, 13:28
Längesen jag köpte nudlar.
Är det verkligen billigt?

Jag tror misstaget många gör är att gå på ganska mycket halv- och helfabrikat.

Lagar man från grunden och variera kan man få ner kostnaden.
Nu tror jag att dom flesta här inne har bra koll på sin kost.
Men jag köpte igår 2 broccolihuvuden för 10 kr. Jag har just googlat fram ett bra recept på broccolisoppa med potatis i. Det låter som om det kan bli ganska bra mättande. Måste iofs sen komplettera med ngt protein. Men ska man systematiskt äta billigt tar det tid och energi. Inte bara att tillaga maten utan även att inhandla den. Jag kan förstå att man inte känner att man alltid har den tid och energi som det tar

Finns ju hyfsat billiga(om man köper storpack äggnudlar) men oftast är ju andra kolhydrater billigare. Det är ju inte så svårt att hitta billig och bra mat. Typ ris, pasta, köttfärssås, kyckling, frysta grönsaker är ju asbilligt.

Men problemet är ju att det är tråkigt som fan att laga mat så därför väljer t.ex. jag att prioritera mat lite mer så det blir lättare att få det gott. Men det var inte så svårt direkt heller när man levde på studiebidrag+lån. Fast då hade jag ju ingen motorcykel, bil eller några direkt dyra nöjen.

petersson
2008-02-24, 13:29
jwzrd: du glömmer att kolozzeums studentbyggare måste ha proteinpulver, kreatin och omega 3 också.

jwzrd
2008-02-24, 13:32
jwzrd: du glömmer att kolozzeums studentbyggare måste ha proteinpulver, kreatin och omega 3 också.

Proteinpulver kan väl iofs betraktas som billigt men ofta, om man har en riktigt snål budget, så kan det vara så att man får lov att äta sällan/lite också. Då brukar mat ändå locka mer än snasksmakande proteinpulver.

Grejen är den att man måste lägga tid och energi på att få käket vettigt, det är värt det. Man lär sig laga mat och få saker att smaka gott. Det kunde kanske hjälpa den/de generationer som lever nu som är i princip helt handikappade i ett kök utan micro och tillhörande Dafgård-stash.

Ignatius72
2008-02-24, 13:35
klart man kan men frågan är vad som är målet?
För mig är det viktigaste att studenterna som går ut har adekvat kunskap.
Kan man säkerställa det så räcker det. Jag känner inget behov att i det läget diferentiera ersättningen till studenterna.

Målet är att studenterna (oavsett nivå) ska anstränga sig till sitt max. Ersättningen behöver inte vara diffrentierad, man kan ju få hjälp med stipendier så man slipper låna, alternativt låna mindre. Hurman belönar finns det säkart 1000 olika sätt. Min poäng är att det är något som saknas i systemet.

stevebc
2008-02-24, 13:40
Du lånar alltså för att spara???Jag gör det. Räntan på lånet är lägre än den förväntade avkastningen. Dessutom känns det skönt att ha en sådan ekonomisk trygghet. När jag väl börjar jobba i framtiden kommer återbetalningen inte ge några problem alls.

tigerofsweden
2008-02-24, 13:45
Inte för att det tillför något i diskussionen men många studenter bör ju inte klaga så som dem lever. Man behöver inte vara allt för observant för att se att det läggs rätt mkt pengar på "skit" i t ex matbutiken. Det ser iaf inte ut som fattiga studenter när man kollar i varukorgen. Dessutom läggs väll rätt stora summor på alkohol varje helg för flertalet av studenterna. Jag har iaf inga problem att klara mig på mitt studiemedel och har oftast en summa pengar över varje månad som jag för över till ett sparkonto :em:

Spene
2008-02-24, 13:50
Jag gör det. Räntan på lånet är lägre än den förväntade avkastningen. Dessutom känns det skönt att ha en sådan ekonomisk trygghet. När jag väl börjar jobba i framtiden kommer återbetalningen inte ge några problem alls.
Fasen det är ju helt sjukt. Jag som studerat lite utan att ta lån. Lånets ränta är 2,1%. Pengarna växer klart mer på banken än så. Eller lägger de till inflationen eller något? Man ska väl inte kunna göra vinst på ett lån?

Tomten
2008-02-24, 13:51
Längesen jag köpte nudlar.
Är det verkligen billigt?

Jag tror misstaget många gör är att gå på ganska mycket halv- och helfabrikat.

Lagar man från grunden och variera kan man få ner kostnaden.
Nu tror jag att dom flesta här inne har bra koll på sin kost.
Men jag köpte igår 2 broccolihuvuden för 10 kr. Jag har just googlat fram ett bra recept på broccolisoppa med potatis i. Det låter som om det kan bli ganska bra mättande. Måste iofs sen komplettera med ngt protein. Men ska man systematiskt äta billigt tar det tid och energi. Inte bara att tillaga maten utan även att inhandla den. Jag kan förstå att man inte känner att man alltid har den tid och energi som det tar

Nudlar är väl ungefär en 300~KCAL för 1.5-2:- kronor (eldorado, euroshopper). Fast det är ju som sagt inte speciellt nyttigt. Då är det bättre med bara pasta och ta nån tesked olja till :P

Fast som sagt, vem som helst förstår ju att det inte är någon mat man ska leva på.

Däremot kan jag tänka mig att man kan komma undan jäkligt billigt om man bakar allt bröd själv och bara köper billiga köttprodukter när det finns extrapriserbjudanden. Att köpa de riktiga budgetmärkena som eldorado och euroshopper vet jag dock inte om det är någon höjdare. Jag har testat men kvalitén är så förbaskat mycket sämre. Det finns ju undantag i sortimentet, men i regel så är det inte värt det. Bästa lågprismärket jag vet är Willy's, mycket bättre än eldorado och euroshopper, och bara lite dyrare. Billiga mejeriprodukter finns det ju också, om man nu inte är laktosintolerant som mig.

stevebc
2008-02-24, 13:55
Fasen det är ju helt sjukt. Jag som studerat lite utan att ta lån. Lånets ränta är 2,1%. Pengarna växer klart mer på banken än så. Eller lägger de till inflationen eller något? Man ska väl inte kunna göra vinst på ett lån?Tja, just nu ligger de på bankkontot med en ränta som är försumbar. Sålde en fond i höstas i lagom tid. Börsen verkar ha gått åt helvete sen dess. Funderar på att slänga in dom i Skagen Global eller dyl. fond om ett tag när det har vänt. Jag har ingen koll och orkar inte engagera mig i värdepappershandel eftersom jag tycker det är riktigt tråkigt.

Stoltz
2008-02-24, 14:53
Haha, men du skrev att du svalt och jag säger att det beror på att du köper för dyr mat. 1000 i månaden är det svårt att klara sig på, man har inga marginaler alls och måste lägga tid på att hitta billigt verkligen. Man får leva på grytor och pasta/ris.

EDIT: nudlar är som sagt INTE billigt. Titta på kilopris och t ex kcal/krona. Billigt är bönor i torrvikt, nöt-/fläskkött/firre under 50kr/kg (vilket gör att nästan alla tonfiskburkar är dyra), olja (fint med energi) och ris/viss pasta (köp aldrig märkespasta eller dito ris). Eldorado hade tidigare även mjölkchoklad för 3kr/100g, även det både gott och billig energi.

Fläskkött eller fisk för under 50:- kilot? För bövelen, för att citera Grub, existerar det? Det har jag aldrig hittat i Lund :/
Vilket märke, etc?

GurraGo
2008-02-24, 14:58
Kom igen nu ! Var handlar du ? För ett tag sedan hade ju Konsum Mårtenstorget (som har rykte om sig att vara Sveriges dyrast matbutik) ett erbjudande som innebar att man kunde handla blandfärs för mellan 40-50 kr/kg (om jag inte minns fel), om man handlade för över 150 kr. Jag handlar då och då på Ica Satelliten och där har jag hittat blandfärs för under 50 kr/kg.

Willys blir det kanske 1 ggr/månad varför jag inte kan deras kgpriser men där måste de ju defintivit ha blandfärs för under 50 kr/kg.

Fisk har jag inte koll på.

Stoltz
2008-02-24, 15:03
Kom igen nu ! Var handlar du ? För ett tag sedan hade ju Konsum Mårtenstorget (som har rykte om sig att vara Sveriges dyrast matbutik) ett erbjudande som innebar att man kunde handla blandfärs för mellan 40-50 kr/kg (om jag inte minns fel), om man handlade för över 150 kr. Jag handlar då och då på Ica Satelliten och där har jag hittat blandfärs för under 50 kr/kg.

Willys blir det kanske 1 ggr/månad varför jag inte kan deras kgpriser men där måste de ju defintivit ha blandfärs för under 50 kr/kg.

Fisk har jag inte koll på.

Konsum har jag också handlat på under vissa reaperioder, de räknade jag inte med. Dock brukar de begränsas av 2 paket per hushåll, etc. Annars är Netto och Malmborgs vid Clemenstorget ganska frekventa. Willys har jag aldrig handlat på faktiskt, handlar väl mest om att det inte går att storhandla om man ska cykla. Bussen är ju dock ett alternativ :)

GurraGo
2008-02-24, 15:14
Jag kör jogging till Willys och buss tillbaks, då försvinner inte så stor del av den besparing man har gjort genom att handla där. Tror bussen kostar 15 spänn. Även om det verkar som om Willys ligger långt borta är det inte mycket mer än 3 km från Lunds centrum, så det går snabbare än vad man tror.

(Ska man däremot hem från en korridorsfest på Delphi, jäklar vad det avståndet känns långt då :) )

jakke
2008-02-24, 15:36
En fråga: Alltså alla priser i matbutiken osv. följer ju med inflationen upp. Varför kan då inte CSN bidraget få göra det?

Jag klarar mig nog på lånet men har en buffert som hjälper mig stora utgifter, ex. i Januari köpte jag ett gymkort och väldigt litteratur.

tp_88
2008-02-24, 16:11
Fläskkött eller fisk för under 50:- kilot? För bövelen, för att citera Grub, existerar det? Det har jag aldrig hittat i Lund :/
Vilket märke, etc?
Alaska pollock kostar 40kr/kg "överallt", eldorado torsk 45kr på Willys. Tonfisk på burk kostar långt under 50kr/kg. Fläskkarré, fläskkotlett etc. under 50kr för det mesta. Färs (t.o.m nötfärs) kostar oftast runt 40-50kr.

Tomten
2008-02-24, 17:00
Kom igen nu ! Var handlar du ? För ett tag sedan hade ju Konsum Mårtenstorget (som har rykte om sig att vara Sveriges dyrast matbutik) ett erbjudande som innebar att man kunde handla blandfärs för mellan 40-50 kr/kg (om jag inte minns fel), om man handlade för över 150 kr. Jag handlar då och då på Ica Satelliten och där har jag hittat blandfärs för under 50 kr/kg.

Willys blir det kanske 1 ggr/månad varför jag inte kan deras kgpriser men där måste de ju defintivit ha blandfärs för under 50 kr/kg.

Fisk har jag inte koll på.

Du kan få blandfärst för ~35 kronor kilot på willy's. Irländsk köttfärs kan du få för ~50 kronor kilot. Svensk brukar kosta lite mer, men kring 60~. Ibland har de packat i butik, då kan man få det för 50~ kronor.

Tomten
2008-02-24, 17:01
En fråga: Alltså alla priser i matbutiken osv. följer ju med inflationen upp. Varför kan då inte CSN bidraget få göra det?

Jag klarar mig nog på lånet men har en buffert som hjälper mig stora utgifter, ex. i Januari köpte jag ett gymkort och väldigt litteratur.

Nu det senaste halvåret så har väl bidrag + lån ökat med kring 400 kronor, så det gör det väl redan?

Salus
2008-02-24, 17:08
Jag blir så trött på att man inte får tjäna obegränsat med pengar under sommarn.

Jag lever litet (17kvm) när jag pluggar, men på sommarn har jag fastjobb på annan ort så jag måste bo där temporärt (betala hyra förstås), så det är inte så att jag vältrar mig i lyx :)

(tänkte fortsätta gnälla men orkar inte, blir bara mer arg då för att man straffas för att man är villig att arbete och saknar föräldrar som kan ge en fri mat, fri bostad, osv under sommarmånaderna som de flesta andra har).

Salus
2008-02-24, 17:10
Nu det senaste halvåret så har väl bidrag + lån ökat med kring 400 kronor, så det gör det väl redan?

Ser man 5 år tillbaka på relationen stigande mat, hyrespriser kontra CSN.

Så är kontentan att studenterna får mindre idag än vi fick för 5 år sedan.

Nominella tillgångar är helt oväsentligt i ett inflationssamhälle.

eleni
2008-02-24, 17:17
Konsum har jag också handlat på under vissa reaperioder, de räknade jag inte med. Dock brukar de begränsas av 2 paket per hushåll, etc. Annars är Netto och Malmborgs vid Clemenstorget ganska frekventa. Willys har jag aldrig handlat på faktiskt, handlar väl mest om att det inte går att storhandla om man ska cykla. Bussen är ju dock ett alternativ :)

Bingo? Malmborgs är en jäkla trevlig affär - men billig? Inte alls...

Förresten, CityGross har ju öppnat ute vid Nova. Det är ju inte så långt ifrån Miklagård och vad jag vet så har CG rätt bra priser också.

Salus
2008-02-24, 17:27
Konsum har jag också handlat på under vissa reaperioder, de räknade jag inte med. Dock brukar de begränsas av 2 paket per hushåll, etc. Annars är Netto och Malmborgs vid Clemenstorget ganska frekventa. Willys har jag aldrig handlat på faktiskt, handlar väl mest om att det inte går att storhandla om man ska cykla. Bussen är ju dock ett alternativ :)

Satelliten rear ofta kött på måndagar, ett hett tips :p

jwzrd
2008-02-24, 17:35
Fläskkött eller fisk för under 50:- kilot? För bövelen, för att citera Grub, existerar det? Det har jag aldrig hittat i Lund :/
Vilket märke, etc?

Du får leta. Men det händer ofta att det finns fläskfärs för under 50, samma med karré. Firre hittar du kummelfilé, sej och pollock för strax under eller strax över 50; nöt hittar du ibland rulle för 50-60. Du kan hitta köttiga och kryddiga korvar för 40-60; bra att ha som krydda/fettkälla i maten för att det ska bli gott. Tonfisken däremot måste ligga på 6.50-7 spänn per 140g för att den ska kosta lika mycket som sej och.. ärligt talat. En fiskgryta på sej är 10000000000000000000000000000x godare än sur burkf*tta.

Märken? Köttet är scan eller vad nu din lokala affär köper ifrån. Jag köper aldrig annat än svenskt; tillåter du dig danskt kött så kan du även hitta fläskfile för 39kr/kg ibland. Fisken är eldorado och samma gäller grönsaker, pommes, pasta etc.

Tricket är att hitta affärer som är billiga, typ Willys och vissa ICA-butiker och sen alltid scanna frys- och köttdisken. Senast igår köpte t ex vi tammefan en halv gris eftersom just karré var billigt. (29kr/kg) och nötfärs 44kr/kg. Köpte så mycket vi orkade bära. Karré-kotletter smakar inte bajs direkt och en storsatans chiligryta på nötfärsen är att dö för. Kostar nästan ingenting och ett lass så stort att man knappt kan hålla i allt samtidigt kostar under 100:ingen. Räcker en vecka lätt för någon som inte äter som jag.

GurraGo
2008-02-24, 18:36
Har aldrig sett dansk fläskfilé för under 59 kr/kg här i Skåne. Men även det priset är ju ok. Fläskfilé + ädelostsås, ris och sparrris . MMmmmmm :)

Ruby
2008-02-24, 18:46
Har aldrig sett dansk fläskfilé för under 59 kr/kg här i Skåne. Men även det priset är ju ok. Fläskfilé + ädelostsås, ris och sparrris . MMmmmmm :)

Usch för danskt kött! Köper alltid svenskt kött.

WHITEFOLKS
2008-02-24, 19:42
Imo är inte nyckeln att hitta billiga affärer utan att lära sig vilka råvaror som är billiga. Även om Man kan hitta kött för 40kr/kg med tur så är soja/andra bönor fortfarande en billigare proteinkälla. Vill man äta billigt är bäst tipset bönor, linser, pasta, ris osv. sen lägger man till lite kött/ägg/mejerivaror/frukt/grönsaker.

Dyra matvaror (kött, kvarg osv) är oftast dyra relativt sett även om man hittar de på rea. De riktiga pengarna sparas genom att lära sig basera sin mat på råvaror som faktiskt är billiga.

Bönor/linser/havregryn/pasta kan man få för 10-20kr / 3000+kcal. Mao kan man äta 3000 kcal för under 30kr/dag utan någon större ansträngning.