handdator

Visa fullständig version : Rimligt med 1 kg i veckan?


newbeginning
2008-02-23, 04:48
Ska äntligen få gjort en gynekomastioperation om tre månader. Tog en bild på mig själv och det visade sig att min bulk gått LITE VÄL långt *gah!* . Vill gärna vara i så bra form jag kan innan operationen då jag tror den blir mer lyckad så.

Vet att man kan gå ner fortare desto fetare man är, och eftersom jag inte är nån 7%:are direkt borde väl inte 1 kg per vecka vara för snabbt?

Här är en bild, spänner ut magen iof (som om det hade spelat nån roll haha).

King Grub
2008-02-23, 05:18
Ser inte mycket, men 1 kilos viktnedgång per vecka är helt okej, speciellt initialt, vid kraftig övervikt. Även om några extra gram muskelmassa skulle kataboliseras, kanske hälso- och utseendevinsterna en snabb viktnedgång ger överväger? Muskelmassa är inte direkt borta för alltid för det.

newbeginning
2008-02-23, 05:57
Ser inte mycket, men 1 kilos viktnedgång per vecka är helt okej, speciellt initialt, vid kraftig övervikt. Även om några extra gram muskelmassa skulle kataboliseras, kanske hälso- och utseendevinsterna en snabb viktnedgång ger överväger? Muskelmassa är inte direkt borta för alltid för det.

Okej. Svårt att bedöma bild. Men anser du att jag klassas som kraftig överviktig (jag vet inte vart gränsen går)?



När vet man när man ska plana ut kurvan lite mer. Eller med andra ord: Vart går gränsen av fatness för att 1-0.8 kg/vecka börjar bli katabolt?

edit: Skadar inte att lägga till en bild till

Koloftw
2008-02-23, 07:21
När vet man när man ska plana ut kurvan lite mer. Eller med andra ord: Vart går gränsen av fatness för att 1-0.8 kg/vecka börjar bli katabolt?

edit: Skadar inte att lägga till en bild till

*Ett kilo kroppsfett kan max frisätta 70 kcal per dygn, ungefär. Beroende på individen och status osv., men 70 kcal/dygn är en bra siffra.

*Ett kilo kroppsfett innehåller 7000-7500 kcal.

Då antar vi att 100% av din viktnedgång är fett:

1000g kroppsfett/70 kcal = ~ 14kg

Alltså så länge man har 14kg kroppsfett eller mer, så kan man gå ner ungefär 1kg fett i veckan (1000g*7 dagar = 7000).

(Ursäkta upplägget, att beskriva hur jag tänker har alltid varit en av mina största svagheter)

Lycka till! :thumbup:

Solve
2008-02-23, 12:36
jag tänkte också köra på 1kg i veckan till att börja med, du kan ju checka min journal o kolla.... min bulk spårade också ur lite

Tjuckot
2008-02-23, 13:22
Håller med grub. Tappar du lite muskler så är det inte hela världen, det bygger man snabbt på sig igen när du är nere på önskad vikt och tränar hårt där med bra/lagom mat. Kör på hårt bara :thumbup:

regus
2008-02-23, 13:41
*Ett kilo kroppsfett kan max frisätta 70 kcal per dygn, ungefär. Beroende på individen och status osv., men 70 kcal/dygn är en bra siffra.

*Ett kilo kroppsfett innehåller 7000-7500 kcal.

Då antar vi att 100% av din viktnedgång är fett:

1000g kroppsfett/70 kcal = ~ 14kg

Alltså så länge man har 14kg kroppsfett eller mer, så kan man gå ner ungefär 1kg fett i veckan (1000g*7 dagar = 7000).

(Ursäkta upplägget, att beskriva hur jag tänker har alltid varit en av mina största svagheter)

Lycka till! :thumbup:

Teoretiskt ja.

newbeginning
2008-02-24, 04:47
Okej tack för alla svar. Då kör vi på det. :)

Ända jag är rädd för är att jag går ner 6-8 kg rätt snabbt, och bara slutar som en småfet pösmunk :(.

Depraved
2008-02-24, 10:56
Vad är det för typ av operation du skall göra? Jag hoppas för din skull att det är en riktig, det vill säga snitt och borttagning av bröstkörtlarna och inte bara fettsugning.

newbeginning
2008-02-24, 20:07
Vad är det för typ av operation du skall göra? Jag hoppas för din skull att det är en riktig, det vill säga snitt och borttagning av bröstkörtlarna och inte bara fettsugning.

Mm bröstkörtlarna bort! Riktiga jävla klumpar är det jag har med. Har alltid haft lite men inte så mycket att det stört mig. Men under bulken blev det 10 ggr värre :( .