handdator

Visa fullständig version : Fördelning under dagen


Rellik_1
2008-02-22, 20:08
Har läst här på forumet att fördelning av näringsintaget under dagen inte spelar någon roll i ett långt perspektiv.
Paulun däremot rekomenderar en fördelning enligt nedan;
Frukost 25%
Mellanmål1 10%
Lunch 25%
Mellanmål2 10%
Middag 20%
Kvällsmål 10%

Ligger det någonting i detta? Anledningen att jag undrar är att efter 1:a veckan av nogrann vägning av allt jag äter märkt att middagen blir den måltid som innehåller flest kcal...

shut teh face
2008-02-22, 20:23
Jag skulle då inte sitta och räkna procent som en tok bara för han säger det... :)

King Grub
2008-02-22, 20:31
Spelar ingen speciell praktisk roll hur du fördelar energiintaget, eller hur många mål du fördelar det på.

Rahf
2008-02-22, 20:38
Middagen innehåller alltid mest mat för mig, lunchen oftast minst. Det är ju senare på dagen och speciellt efter träning som jag vill ha mat ;).

Säger Paulun att den fördelningen påverkar någonting rent metaboliskt eller rekommenderar han det för välbefinnandet/hungerkänslorna?

shut teh face
2008-02-22, 20:39
Frukosten innehåller oftast mest för mig.

lectris
2008-02-22, 20:44
Middagen innehåller alltid mest mat för mig, lunchen oftast minst. Det är ju senare på dagen och speciellt efter träning som jag vill ha mat ;).

fungerar på precis samma sätt :) frukost och middag är nog mina största mål, och det brukar vara då jag är som hungrigast.

Fjällbrynt
2008-02-22, 20:46
jag gillar mest frukost och lunch då jag tränar tidigt på dagen

Koloftw
2008-02-22, 21:54
Själv drar jag alltid i mig det mesta efter träningen.

Film + mat + värkande kroppsdelar efter träning = opti :D

Rellik_1
2008-02-22, 21:59
Middagen innehåller alltid mest mat för mig, lunchen oftast minst. Det är ju senare på dagen och speciellt efter träning som jag vill ha mat ;).

Säger Paulun att den fördelningen påverkar någonting rent metaboliskt eller rekommenderar han det för välbefinnandet/hungerkänslorna?

han rekomenderar det för "både maximal energi och fettförbränning".
alltså inget metaboliskt...

Rahf
2008-02-22, 22:26
han rekomenderar det för "både maximal energi och fettförbränning".
alltså inget metaboliskt...

Sista ordet i ditt inlägg syftar nog på en metabolisk påverkan, så tolkar jag det.