handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + HIIT, Bra eller anus?


Haeffner
2008-02-22, 18:06
Finns det fördelar med att kombinera ett tungt och intensivt styrkepass a 40-45min med 10-15min intensiv HIIT, eller är det kontraproduktivt för styrke- eller framförallt volymresultaten trots att det är på så hög intensitet?

Tänkte ev. lägga in ett HIIT efter ett eller flera av mina styrkepass för att hålla konditiopnen ordentligt igång året runt utan att behöva lägga in så många extra pass/v.

Sunnebris
2008-02-22, 19:35
Ja, det går ju alldeles utmärkt att köra HIIT direkt efter ett eller tre styrkepass i veckan när du känner för det och inte har tränat ben under passet.

Fat tony
2008-02-22, 22:46
jag har en speckulation här gällande detta... 1h cardio minskar ju på den totala tillväxten hos en styrketränare. men kommer det inte att löna sig genom att han inte blir så jäkla anfåd på 10reps?, det ökar ju syreuptagningsförmågan så att man kan ta ut sig mer och återhämta sig snabbare mellan varje set kanske också återhämta sig snabbare mellan varje pass...

any comments?

Koloftw
2008-02-22, 23:24
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109157 ?

Fat tony
2008-02-23, 01:17
om linken var riktad mot mig så fattar jag inte vad du menar?

Haeffner
2008-02-23, 13:13
Ja, det går ju alldeles utmärkt att köra HIIT direkt efter ett eller tre styrkepass i veckan när du känner för det och inte har tränat ben under passet.

Det är inte på något sätt kontraproduktivt vad gäller volymökningar i de muskler som tränats tidigare i paset då?

En större energiåtgång och därav större energiintag kommer ju behövas för att uppnå samma energibalans men andra negativa effekter finns inte?

HIIT ska ju även det vara kraftigt hormonfrisättande och skulle väl därav kunna vara en riktigt god ide att ha med i samband med styrketräning.

Skadar ju förövrigt aldrig att ha en grym kondition året runt så man känner sig lite lätt och fräsch i kroppen.

Eddie Vedder
2008-02-23, 13:22
Skadar ju förövrigt aldrig att ha en grym kondition året runt så man känner sig lite lätt och fräsch i kroppen.

Min lekmannagissning i det här sammanhanget är att den citerade anledningen faktiskt är den enda positiva i sammanhanget. D.v.s. hur skönt det är i vardagslivet med en bra kondition samt de hälsoaspekterna som styrketräningen inte kan bidra med (styrketräning påverkar givetvis hälsan oerhört positivt även den, missförstå mig inte, men på vissa plan kan den inte motsvara konditionsbaserad träning).

Oavsett om du tränar högintensivt är det fortfarande främst aerob träning och så som jag uppfattat det är HIIT mer "the lesser evil" bland konditionsträning sett till muskeltillväxt (eller minimering av muskelförlust snarare).

Men jag kan ha fel förstås, du nämner hormonell påverkan och det kanske kan inverka positivt.

Haeffner
2008-02-23, 13:37
Min lekmannagissning i det här sammanhanget är att den citerade anledningen faktiskt är den enda positiva i sammanhanget. D.v.s. hur skönt det är i vardagslivet med en bra kondition samt de hälsoaspekterna som styrketräningen inte kan bidra med (styrketräning påverkar givetvis hälsan oerhört positivt även den, missförstå mig inte, men på vissa plan kan den inte motsvara konditionsbaserad träning).

Oavsett om du tränar högintensivt är det fortfarande främst aerob träning och så som jag uppfattat det är HIIT mer "the lesser evil" bland konditionsträning sett till muskeltillväxt (eller minimering av muskelförlust snarare).

Men jag kan ha fel förstås, du nämner hormonell påverkan och det kanske kan inverka positivt.

Ok.
Man måste väl ändå få positiva effekter av styrketräningen innan om än kanske inte rikigt lika bra som att köra var för sig?

I mitt fall handlar det främst om en tidsoptimering då jag har 2-3 högintensiva styrkepass 1-2 medelintensiva spinningpass inbokade varje vecka. Skulle ev. vilja klämma in nåt medelintensivt löppass framåt vårkanten och alltså även ett HIIT-pass för att verkligen pressa upp konditionen. Jag kan inte tänka mig att ha mer än 5pass/v inplanerade.

Är inte i behov av att öka snabbt och mycket i volym utan snarare hålle fett% låg året runt och långsamt långsamt öka i volym och styrka samtidigt som konditionen är stadig på topp.

Eddie Vedder
2008-02-23, 13:42
Ok.
Man måste väl ändå få positiva effekter av styrketräningen innan om än kanske inte rikigt lika bra som att köra var för sig?

Jag har som sagt dåliga teoretiska kunskaper om just det här. Men jag kan inget annat tänka mig. Givetvis är träning alltid bra och jag vågar med all säkerhet påstå att negativ påverkan på muskeltillväxt/styrka är mycket liten förutsatt att kringliggande faktorer sköts.:)

I mitt fall handlar det främst om en tidsoptimering då jag har 2-3 högintensiva styrkepass 1-2 medelintensiva spinningpass inbokade varje vecka. Skulle ev. vilja klämma in nåt medelintensivt löppass framåt vårkanten och alltså även ett HIIT-pass för att verkligen pressa upp konditionen. Jag kan inte tänka mig att ha mer än 5pass/v inplanerade.

Är inte i behov av att öka snabbt och mycket i volym utan snarare hålle fett% låg året runt och långsamt långsamt öka i volym och styrka samtidigt som konditionen är stadig på topp.

Mot bakgrund av det här inlägget förefaller ditt träningsupplägg vara både genomtänkt och bra.:thumbup:
I dom flesta fallen tror jag att alla som skippar konditionsträning gör det för att man inte orkar och/eller tycker att det är tråkigt men gärna skyller sitt undvikande av konditionsträning på att man inte vill gå miste om muskler.;)