handdator

Visa fullständig version : Mitt supermål för deff och bibehållen förbränning


Jeepers
2008-02-22, 16:11
Som köksmästare på den största nationen i lund, är min uppgift att hitta spännande fräsch och glädjande mat. Färska råvaror är nyckeln i min matlagning och ger dessutom fina resultat näringsmässigt!
Under våren förra året var det den libanesiska salladen tabbouleh som stod för större delen av mitt kolhydratintag genom normal kost. Utan att ge mig in i någon sjuk diet eller minska mitt kaloriintag låg jag på stabila 5,8 fettprocent, och jag har detta mål (samt 5 tuffa pass/vecka i gymmet) att tacka för det!

Det smakar riktigt gott, fräscht och innehåller stora mängder järn och c-vitamin samt ger dessutom tarmarna ordentligt med fibrer. Och som de flesta vet så står tarmarna för den största delen av ämnesomsättningen i "viloläge", därför är det viktigt med fiberrik mat!

Här är min optimala atlet-mat (kan tillägga att denna mat är fruktansvärt ekonomisk om man bor nära ett willys, de säljer nämligen bladpersilja på lösvikt!)

GRUND:
1 stor näve bladpersilja, "stammarna" bortplockade (50 g på willys kostar 2 kr!)
1 dl bulgur, koka enligt anvisning på förpackning
1 tomat
1 gul lök
1 tsk, eller efter behag, havssalt (kan verka onödigt men havssalt smakar helt annorlunda och sååå mkt godare!)
½-1 msk olivolja (samma sak här, välj en bra, oftast lite dyrare olja. Smakar mer och naturligare än de billiga fuskoljorna som smakar kemikalier )
Lime- eller citrusjuice, färskpressad eller koncentrerad (snåla inte här, ha på ordentligt så får du en härlig fräsch känsla!)

OPTIONAL, för mer smak och innehåll:
½-1 tsk malen spiskummin

100g svarta bönor på burk (ung. en halv burk) ordenligt sköljda och avrunna, protein! röd kidneyböna eller annan böna går också bra. kikärtor är dock tråkigt...
1 äpple, royal gala eller likande, gärna svenskt.
50-100g fetaost, 12-ish% fett, mkt protein här!
några valnötter, LYX!
några pinjekärnor, SUPERLYX!
Härligt doftande melon (jepp lukta innan du köper, ska lukta sött). Galia, nät eller cantloupe passar bra.

HOWTO:
1. Hacka persilja fint. Görs lättast genom att pressa ihop till en liten boll/tjock cigarr och sedan skära tunt tills bollen är borta. EN GÅNG. Hackar man persiljan flera gånger blir den vattnig och tråkig. Tar dessutom tid att samla ihop hacket och köra en vända till...och vi är hungriga och otåliga!
2. Hacka tomat. Använd vass kniv, akta fingrarna. Slö kniv resulterar i att mkt kraft måste användas och fula köttsår. Vassa knivar är dessutom sexigt, tänk samurajsvärdsscenen i bodyguard...
3. Hack lök fint. Vad sa jag om vass kniv..?
4. Blanda hacket i en bunke, vanlig sked eller rena händer är perfekt redskap.
5. Smula ner havssaltet. Precis som på tv.
6. Sprinkla ner salladen med lite olivolja, gärna med tummen för öppningen på flaskan alá TVkock om du ska fortsätta att imponera på lunch-/middagsgästen.
7. blanda i kokt bulgur
8. Avsluta med att pressa lime/citron över salladen.
9. blanda och servera med färsbiff (stekt köttfärs i nån form) plus någon yoghurtsås, typ tsatsiki.

Ska du vara lite EXTRA ALLT någon dag:
smula i feta
blanda ner skivat äpple
blanda ner sköljda och avrunna svarta bönor, eller bönor efter smak
toppa med valnötter, eller torr-rosta pinjekärnor tills de blir ljusbruna och toppa salladen.
tärna melon och blanda i.
Exprimentera med färsk frukt och andra grönsaker.

gnagaren
2008-02-22, 16:40
Det där låter ju busgott och nyttigt, dock var det väldigt mycket att göra och det verkar rätt svårt, särskilt för en som mig som har tummen mitt i handen när det gäller att laga mat :em:

Måste bara säga att jag älskar också hur du skriver, låter som något Per Moberg skulle säga medan han lagat mat, fick mig att fnissa lite iaf :D

Gpajpen
2008-02-22, 17:35
Kom och laga mat åt mig *drool*:eating:

Jag är vanligtvis för slö/obegåvad/stressad för att göra lagad mat, undviker det i så lång utsträckning som möjligt.

Jeepers
2008-02-22, 18:27
Tackar! Trots tummar mitt i händerna eller på andra ställen (tvätta alltid händerna innan du lagar mat) så kommer du utan tvekan klara av att göra denna rätt.

Det kan verka lite invecklat, måste vara för att det är så mkt brödtext. Skippar man brödet och nöjer sig med att bara hacka tomat, lök och bladpersilja samtidigt som bulgurn småkokar (tänk pastavatten fast inte lika mkt fjuong på spisen). sen bara blanda runt i med salt, citronsaft och lite spiskummin. "Oj vad snabbt", som flickan sa!

Har du det ingen spiskummin gör det inte så mkt, går ju utan, å andra sidan kanske du får en anledning att springa och låna av den snygga grannen en trappa ner. Varpå hon/han/den/det kommer tänka; "vilken fantastisk person, h/h/d/d använder spiskummin, måste vara en riktig superkock, som nakna kocken, h/h/d/d vill jag se naken i mitt kök...". 1-0 till dig!

De ENKLASTE möjliga Köttfärsbiffarna gör man så här (tillochmed prinsessan Madeleine hade efter några minuter kunnat klara av det!):
ingredienser:
Köttfärs (suprice!)
salt, sexigt havssalt, yes?
svartpeppar, från kvarn, inte pulver. Pulver använder de på spy bar. Ok du kommer undan med grovmalet på burk. Men det är lite osexigt, pepparkvarnen är ju en så fantastisk fallo-symbol att stå o vrida på...ehm...
Fett, neutral matolja, rapsolja t.ex. Tål värme och kostar gratis. Linolja är nyttigt, men om man läser det finstilta alá hollywoodkontrakt så framgår det att den inte gillar värme.

HOWTO:
0. stekpanna på platta, medelvärme, en skvätt olja i stekpannan. Har du en teflonpanna så låt inte stekpannan stå där för länge utan nånting i, då brinner telfonet upp och går från att vara nonstick till att bli karlssonsklister i stekpanneversion. Mkt tråkigt och oekonomiskt.
1. forma köttfärsen till valfri form. Järpar, hamburgare, biffar, köttbullar, Taj Mahal, ditt ex nya kille/tjej/annat (kul att mosa, misshandla och göra till en köttklump innan den träffar stekpannan)...fantasin sätter gränserna. Järpar, stora som ett manligt könsorgan i vinterkyla är lagom storlek om det ska gå snabbt att steka.
2. Schtek, schtekare, Schtekast. I med kött-<fyll i din form här> i den nu lagom heta stekpannan. Stek runt om tills köttsaften är genomskinlig, eller röd om du är modig/dumdristig. När du trycker på köttet ska vara stuns och inte kännas som köttfärs (ostekt sådan alltså...).
3. salta, peppra, Klart!

Sammanfattning:
sallad: hacka grönsaker, koka bulgur, smaksätt, blanda.
kött: forma, stek, smaksätt.
Ät och njut!
Över och ut!

Mazr
2008-02-22, 18:44
Men... var är smaken i järparna? Salt och peppar kommer man ju inte långt på.

jockemedkniven
2008-02-22, 21:32
Men... var är smaken i järparna? Salt och peppar kommer man ju inte långt på.

En halv flaska tabasco fixar biffen :devil:

Jeepers
2008-02-23, 03:29
Ska man ha lite smak så föreslår jag följande:
500g köttfärs, gärna lamm
2 skivor formfranska, nån dag gammal duger bra
1 ägg
½ dl mjölk
3 vitlöksklyftor fint hackade
1 färsk chili, helst serrano men annan MILD funkar
1 msk spiskummin
kryddor: några msk hackad mynta (torkad går bra men dra ned på mängden något), hackad bladpersilja (färsk så klart!), hackad koriander (färsk, annars skit i det, torkad koriander är inte samma krydda som färsk)
1 msk olivolja
salt och peppar

HOWTO:
1. blötlägg det tråkiga brödet i mjölken. Mosa och finfördela med gaffel.
2. blanda i resten av ingredienserna, till en mysig och fin smet.
3. stek som innan

comments: här har ni den turkiska "köften" en föregångare till köttbullen. Lite mer fart i och lite roligare. För den ambitiösare slöfocken.

Jeepers
2008-02-23, 15:12
Lycka till! Det går som sagt att fylla ut med det man tycker om så länge man balanserar t.ex. fetaost med äpple för att det fortfarande ska kännas fräsch.

Mazr
2008-02-24, 15:21
Det där lät bättre! Tusen tack för tipset Jeepers :)

forza78
2008-02-26, 12:13
Testade bulgursalladen igår och den va riktigt god! 5 :thumbup: av 5 möjliga

machine gun
2008-02-26, 15:03
1 tsk salt är ganska mkt i en maträtt. Speciellt med tanke på att man inte bör äta mer än 1 tsk salt/dag totalt sett. Fast hur mkt salt det blir per dag beror ju såklart på hur mkt tabbouleh man äter per dag också.

dooh
2008-02-26, 16:33
Men... var är smaken i järparna? Salt och peppar kommer man ju inte långt på.

Salt och peppar är quite enough i en bra oxfärs=D Och god nymalen svartpeppar is the shit som man säger på fackspråk... Bra råvaror behöver sällan massa jox (och massa tabasco dödar bara rätten)

1 tsk salt är ganska mkt i en maträtt. Speciellt med tanke på att man inte bör äta mer än 1 tsk salt/dag totalt sett. Fast hur mkt salt det blir per dag beror ju såklart på hur mkt tabbouleh man äter per dag också.

Uhh, då skulle du se hur det lagas mat i våra restauranger. 1 tsk salt/dag är fetkört bara du går innanför dörrarna. Visserligen är vissa kockar mer saltkåta än andra. Men salt ska där vara.


Jeepers: Schyssta beskrivningar btw;)

machine gun
2008-02-26, 16:39
Uhh, då skulle du se hur det lagas mat i våra restauranger. 1 tsk salt/dag är fetkört bara du går innanför dörrarna. Visserligen är vissa kockar mer saltkåta än andra. Men salt ska där vara.

Jag vet. Men det är knappast en god anledning till att äta massor av salt även när man lagar maten själv.

dooh
2008-02-26, 17:03
Jag vet. Men det är knappast en god anledning till att äta massor av salt även när man lagar maten själv.

Men han är ju uppenbarligen kock (??). Men jag håller med, vi är lite väl salttoleranta. Kommer på mig själv med att salta lite i tid och otid.

Fordon
2008-02-28, 21:28
Som nån här sa innan.. Kom hit o laga mat! :D

Jeepers
2008-03-23, 18:35
Kul att recepten uppskattas! Som tidigare nämnt så blir saltintaget lite högre än vad avg. hälsofreak uppskattar. Det finns egentligen bara ett enkelt tillvägagångssätt... ta i lite mindre salt! Tada! Då var det smaklösa problemet löst ;)

Berträffande lite skön gegga att ha till så rekommenderar jag...trumvirvel... LättKesella, med lite riven vitlök , riven gurka, lite mynta (torkad funkar utmärkt för alla er som inte har ett växthus på fönsterbänken) salt (hjälp!), peppar.

Howto:
1. Riv gurka, salta (eller också inte...) och dra i lite mynta. Låt dra en liten stund (medans du formar biffarna eller gör de där extra situpsen som du glömde bort förra passet).
2. Blanda i kesella.
3. Tada!

Om du av någon anledning tycker att såsen påminner lite om tsatsiki så var inte rädd/förvirrad/ledsen/arg. Du har helt rätt. Den stora skillnaden stavas (you know it) Kesella och mynta (now you know). Då var det urbenat, skönt!

Bild på maten (fast med kyckling denna gången, slöa jag):

http://bp3.blogger.com/_ZjjSR84F6rs/R-aTNKX3YzI/AAAAAAAAABQ/u_xZstlBOxY/s1600-h/DSC_0001.jpg

Över och ut. Nu så ska jag gå tilll willys och handla!

Klitx
2008-03-27, 23:29
Till er salt freaks;) varför äta salt varje dag ? lyxa till det med "salt" bara några ggr i veckan för hellre tar jag mat som smakar mat ett fåtal ggr i veckan än mat som inte smakar mat vecka in och vecka ut ;)