handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass för "nybörjare" 2-3 ggr/v


dennisop
2008-02-22, 15:17
Nu känns det ju som att det finns en hel del program ute på diverse sidor som alla har sina förespråkare. Jag tänke ändå lägga upp ett program som jag tycker fungerar alldeles utmärkt! Mycket enkelt och tidseffektivt.

Det blir två olika helkroppspass som det växlas mellan.

Pass1
Bänkpress
Chins(underhandsgrepp för att inkludera biceps)
Militärpress
Knäböj
Ryggresningar

Pass2
Dips(för bröst men även för att inkludera triceps)
Rodd
Framåtlutande hantellyft
Marklyft
Utfall



Lägger inte in några specifika biceps eller tricepsövningar då biceps får tillräckligt med träning genom chins och rodd(med underhandsgrepp är dragövningar bland de bästa övningarna som kan göras för biceps då de kan utföras relativt tungt) medans triceps tränas i alla press övningar.

Inte heller några magövningar läggs upp då den praktiskt taget används i alla övningar för stabilitet.

Visst går det att lägga in nån övning för armar och mage, men jag tycker inte att det finns något större behov av det de första månaderna. (Vill man hellre köra liggande hantelpress istället för dips så kan en tricepsövning dock läggas in.)

Däremot bör vader läggas in under något pass även baksida lår kan få sig en extra omgång genom att lägga in några set raka marklyft.

Mr. Moose
2008-02-22, 15:33
Tycker det ser bra ut men personligen skulle jag byta plats på rodd och chins, både rodd och mark tar rejält på korsryggen så jag föredrar att köra chins på markdagen.

Såvida man nu inte kör "chest-supported rows" vad nu dom kallas på svenska? Då avlastas ju korsryggen totalt.