handdator

Visa fullständig version : Svullet knä


linusgrisen
2008-02-22, 14:55
Jag fick lite ont i högerknät efter att ha kört ett hyfsat tungt benpass i söndags. Vilade måndag, men tränade (rugby) tisdag kväll, mest teknik, pass, lite kickar o.s.v., jag föll inte, fick ingen smäll, ingen vridning, ingenting. Fick dock ont på insidan av knät under träningen, strax nedanför knäskålen. Under natten så gjorde det riktigt ont, så jag knappt kunde sova. Dagen efter - ganska ont, lite svullet. Torsdag mindre ont, men mer svullet - kan knappt böja knät. Svullnaden sitter på undersidan av knäskålen, på båda sidorna och på mitten. Fredag - fortfarande svullet, ömhet när man trycker på ledspringan.

Nån som har några förslag på vad som har hänt, vad jag har gjort, vad jag borde göra och när det tänker blir bra? Min gissning är en överansträngning i sambande med styrketräningen, men jag vet inte!

Martin Löwgren
2008-02-22, 16:31
Det enda man som Naprapat skickar akut till ortopeden är just svullet knä (de som ger svullet knä är främmre korsband, perifer meniskruptur, tibiaplatåfraktur samt patellaluxation).

Har man skadat knät men det inte är rejält svullet (hemartros) är det inte lika akut. En blödning inuti knät ska tas på mkt stort allvar och alltid utredas av ortoped, medans skador utan blödning inuti knät oftast kan tas om hand hos naprapat/sjukgymnast.

grimfish
2008-02-22, 17:48
Det låter helt klart som en överbelastning. Du skriver att du inte har vrickat till knät och svullnaden kom först efter något dygn, alltså lär det inte röra sig om en blödning eller att någon "viktig del" av knät är skadad. Vila knät från belastning en vecka eller två och om det inte har blivit bättre så kan du uppsöka en naprapat eller sjukgymnast.

Guddi
2008-02-26, 00:00
(de som ger svullet knä är främmre korsband, perifer meniskruptur, tibiaplatåfraktur samt patellaluxation).+ överansträngning

Martin Löwgren
2008-02-26, 11:24
+ överansträngning

En överansträning kan väl inte ge en hemartros eller tänker du bara på en lätt svullnad som inte begränsar ledens rörelseomfång?

illitch77
2008-02-26, 11:59
Det intressanta anamnestiskt är ju en progredierande svullnad utan tydligt trauma. En hemartros vid de tillstånd som nämns kommer i princip momentant och är således mindre sannolik i det här fallet. Kraftig hydrops till följd av överansträngning men också meniskskada är klart mera sannolikt. Det går rimligen inte heller att helt räkna bort diverse monoartriter som inte har ett dyft med träningen att göra men det kanske vi inte behöver gå in på. Sammanfattningsvis kan det nog vara lämpligt med sjukvårdskontakt vid utebliven spontan förbättring.

Guddi
2008-02-26, 13:49
En överansträning kan väl inte ge en hemartros eller tänker du bara på en lätt svullnad som inte begränsar ledens rörelseomfång?Jag syftade inte på svullnad som begränsar rörligheten totalt. Jag tolkade mer första inlägget som att han fick ont så fort han försökte böja knät, inte att det var något slags "fysiskt" hinder. De värsta överansträngningarna jag har stött på har som mest förhindrat de sista graderna i flektion och försvårat en total extension.

Men jag är med er andra, sjukvårdsbesök är att rekommendera.

linusgrisen
2008-03-05, 11:59
Och efter att ha varit hos doktorn så är HON :) ordinerad magnetröntgen och vila - med hänvisning till den höga åldern- Hallå, här trodde man att man var 29 liksom, och så tittar doktorn på en och säger att "ja, men du börjar ju bli så gammal nu så det är nog en meniskskada". Hmpf.

illitch77
2008-03-05, 14:38
29 är ingen ålder, vänta till du blir 30...

Jag ser att du bor i Stockholm och antar därför att du får din MR snabbt, i annat fall är det viktigt att du inte vilar helt allt för länge utan ser till att behålla styrkan i ffa quadriceps. Det åstadkommer man lämpligen genom att få ett träningsprogram från sjukgymnast/läkare. Men i Stockholm räknar man väl väntetid på MR i timmar och inte månader som i resten av landet...

wza
2008-03-05, 15:44
29 är ingen ålder, vänta till du blir 30...

Jag ser att du bor i Stockholm och antar därför att du får din MR snabbt, i annat fall är det viktigt att du inte vilar helt allt för länge utan ser till att behålla styrkan i ffa quadriceps. Det åstadkommer man lämpligen genom att få ett träningsprogram från sjukgymnast/läkare. Men i Stockholm räknar man väl väntetid på MR i timmar och inte månader som i resten av landet...

Det får du förklara för mig hur man går tillväga med när jag sabbar korsbandet tredje gången gillt. För mig har det handlat om månader här i huvudstaden.

illitch77
2008-03-06, 08:44
Det får du förklara för mig hur man går tillväga med när jag sabbar korsbandet tredje gången gillt. För mig har det handlat om månader här i huvudstaden.

Den enklaste förklaringen är nog att jag har fel *whistle* Dock har tillkomsten av privata MR-kameror i Stockholmsområdet både minskat köerna och ökat volymen av undersökningar relativt dramatiskt. Möjligen finns det skillnader mellan olika områden beroende på hur avtal ser ut men jag har egentligen ingen större aning. Vi får hoppas att behovet aldrig uppstår för din del.

grimfish
2008-03-06, 11:45
Inte får du väl vänta flera månader på en MR i Stockholm? Det är sällan man inte kan få en tid inom ett par dagar. Det kanske är väntetiden på läkare som tar tid?

Aljo
2013-07-08, 17:04
Hej! Lånar tråden lite, hur ska man bete sig om man har ett svullet knä?

Ska det vara lindat? isf hårt? löst?

Ska man försöka sitta still med benet i högläge eller ska man ut och röra på sig?

Är väldigt tacksam för svar!