handdator

Visa fullständig version : Hälsofördelar av styrketräning?


Saikyou
2008-02-22, 13:53
Har letat ett tag, både här på kolozzeum, google och wikipedia men jag lyckas inte hitta något som hyffsat beskriver hälsofördelarna med styrketräning :(

Hjälp uppskattas väldigt mycket :)

tjabon
2008-02-22, 13:58
Man blir starkare ?

Nitrometan
2008-02-22, 14:02
Ökad bentäthet.

Minskade ryggproblem p.g.a. ökad styrka i ryggen.

Mindre problem med axlar och nacke.

tp_88
2008-02-22, 14:08
Ökad bentäthet.

Minskade ryggproblem p.g.a. ökad styrka i ryggen.

Mindre problem med axlar och nacke.
Nåja, det finns ju samtidigt väldigt många som skadar just rygg och axlar. Styrketräning, iaf hård sådan, tror inte jag är särskilt hälsosam faktiskt, då finns det nog mycket bättre alternativ.

pragmatist
2008-02-22, 14:14
Lägre blodtryck
Bidrar till lägre kroppsfett, särskilt kring interna organ (visceralt fett)
Motverkar benskörhet
Skadeförebyggande
Stärker leder
Styrka är bra för att kunna hålla i gång i största allmänhet
Kan möjligen bidra till bättre blodfettvärden (enligt somliga studier)

Pudzianovski
2008-02-22, 14:17
Skulle vilja lägga till min egen favoritpunkt.

Psykiskt välbefinnande

tano
2008-02-22, 14:29
Nåja, det finns ju samtidigt väldigt många som skadar just rygg och axlar. Styrketräning, iaf hård sådan, tror inte jag är särskilt hälsosam faktiskt, då finns det nog mycket bättre alternativ.

Frågan är ju dock om inte detta till allra största del beror på felaktig träning. Överträning, fel teknik/okoncentration, ensidig träning etc.

Oftast beror det nog på att man vill så mycket, mer än kroppen klarar för just den stunden.

Fast du har ändå på sätt och vis rätt. Det verkar ju som att alla människor fungerar på detta sätt, och gör samma misstag. Så börjar man med styrketräning finns ju klart risken att man hamnar i dessa situationer själv.

Nitrometan
2008-02-22, 14:35
Nåja, det finns ju samtidigt väldigt många som skadar just rygg och axlar. Styrketräning, iaf hård sådan, tror inte jag är särskilt hälsosam faktiskt, då finns det nog mycket bättre alternativ.
Så du anser att skaderiskerna är större än hälsofördelarna?

P.S. jag har inte sett särskilt många rygg- eller axelskador bland de som styrketränar.

KaptenKnäsvag
2008-02-22, 14:37
En stor punkt: Ökat självförtroende

leetajz
2008-02-22, 14:43
En stor punkt: Ökat självförtroende

=

Skulle vilja lägga till min egen favoritpunkt.

Psykiskt välbefinnande



:)

ARMSTARK
2008-02-22, 14:44
LÄTT styrketräning och LÄTT löpning är nog det man ska satsa på om man vill vara träna hälsosamt och skadefritt. Men vem pallar att träna lätt?*flex*

tp_88
2008-02-22, 14:50
Så du anser att skaderiskerna är större än hälsofördelarna?

P.S. jag har inte sett särskilt många rygg- eller axelskador bland de som styrketränar.
Det beror nog på hur man lever i övrigt, lever man ett någorlunda aktivt liv tror jag inte man har så mkt att vinna, men vad vet jag.
LÄTT styrketräning och LÄTT löpning är nog det man ska satsa på om man vill vara träna hälsosamt och skadefritt. Men vem pallar att träna lätt?*flex*
Det tror jag med, möjligen byta ut löpning mot en annan konditionsform.

King Grub
2008-02-22, 14:51
Progressive resistance training promotes strength gains in both the young and the aged. Importantly, gains in strength in aged persons are, with the appropriate duration, intensity, and progression, not simply due to neuromuscular mechanisms, but also encompass muscle fibre hypertrophy. Critically, the resistance exercise-induced changes in aged skeletal muscle are associated with numerous health benefits, the most obvious of which are the gains in strength and, with the correct training program, power; as a result, functional independence is improved and the risk for falls is apparently reduced. Aside from the well-documented effects of resistance training on strength and power, a body of research is now beginning to emerge that shows resistance exercise also promotes metabolic health. This is crucial information, since it effectively highlights an underappreciated aspect of resistance exercise. Specifically, resistance exercise not only promotes strength gains, but also reduces risk for diabetes and cardiovascular disease. The benefits of resistance exercise do not end at metabolic health, however, and “spill over” into many other realms. In fact, resistance exercise programs have been shown to reduce participants' use of the health care system. Viewed collectively, the multiple benefits of resistance exercise represent an attractive option for our aging population to enhance and maintain their health from a number of perspectives that are not achievable through pharmacological intervention or with solely aerobic-based exercise.

Appl Physiol Nutr Metab. 2007 Dec;32(6):1198-205.

-S-T-
2008-02-22, 15:40
Man blir ständigt påmind om att kroppen är en färskvara som kräver löpande underhåll och arbete för att inte stagnera.

Anders The Peak
2008-02-22, 15:51
Styrketräning en mirakelkur för ung som gammal
Källa: Anders The Peak

JohnRick
2008-02-22, 17:05
En stor punkt: Ökat självförtroende

Om man styrketränar för att få bättre självförtroende bör man nog revidera sin kroppsuppfattning i största allmänhet. Smällen för vederbörandes självkänsla blir isf större om denne av ngn anledning tvingas att hålla sig borta från träningen.

Eddie Vedder
2008-02-22, 17:43
Hälsoaspekter på styrketräning:

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/38halsoStyr.pdf

Liten Men Fet
2008-02-22, 18:48
Om man styrketränar för att få bättre självförtroende bör man nog revidera sin kroppsuppfattning i största allmänhet. Smällen för vederbörandes självkänsla blir isf större om denne av ngn anledning tvingas att hålla sig borta från träningen.

Det är väl fullt naturligt att man får bättre självförtroende om man varit väldigt smal och ranglig när man var ung och sen med hjälp av styrketräning och rätt mat blivit normalviktig och lite mer muskulös än genomsnittet.
Jag ser inget fel i det men sen är det ju viktigt att man inte baserar hela sin uppfattning om Jaget på hur träningen går.

Men att det är positivt för självkänslan att bli mer vältränad och få komplimanger om vilka framsteg man gjort är väl inte lustigare än att man får ökat självförtroende om man lyckas bra med sina studier och får komplimanger för det?

JohnRick
2008-02-22, 19:02
Det är väl fullt naturligt att man får bättre självförtroende om man varit väldigt smal och ranglig när man var ung och sen med hjälp av styrketräning och rätt mat blivit normalviktig och lite mer muskulös än genomsnittet.
Jag ser inget fel i det men sen är det ju viktigt att man inte baserar hela sin uppfattning om Jaget på hur träningen går.

Men att det är positivt för självkänslan att bli mer vältränad och få komplimanger om vilka framsteg man gjort är väl inte lustigare än att man får ökat självförtroende om man lyckas bra med sina studier och får komplimanger för det?

Alldeles rätt. Jag säger inte att det inte är så, bara att det är synd att det ska vara så. Oavsett vilket gäller det ju att inte låta det bli en fixering.

Hobbes
2008-02-22, 19:23
Diabeters och stryrketräning

http://www.cnn.com/2004/HEALTH/03/26/type2.diabetes/

Stryketräning för äldre:

http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/physical/growing_stronger/why.htm

Benefits of Strength Training

There are numerous benefits to strength training regularly, particularly as you grow older. It can be very powerful in reducing the signs and symptoms of numerous diseases and chronic conditions, among them:

* arthritis
* diabetes
* osteoporosis
* obesity
* back pain
* depression

Strength Training Increases Insulin-Mediated Glucose Uptake, GLUT4 Content, and Insulin Signaling in Skeletal Muscle in Patients With Type 2 Diabetes
Mads K. Holten1,2, Morten Zacho2, Michael Gaster3, Carsten Juel2,4, Jørgen F.P. Wojtaszewski2,5, and Flemming Dela1,2

1 Department of Medical Physiology, the Panum Institute, Faculty of Health Sciences, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark
2 Copenhagen Muscle Research Centre, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark
3 Departments of Endocrinology and of Pathology, Odense University Hospital, Odense, Denmark
4 August Krogh Institute, Copenhagen, Denmark
5 Institute of Exercise and Sport Sciences, Faculty of Natural Sciences, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark

Strength training represents an alternative to endurance training for patients with type 2 diabetes. Little is known about the effect on insulin action and key proteins in skeletal muscle, and the necessary volume of strength training is unknown. A total of 10 type 2 diabetic subjects and 7 healthy men (control subjects) strength-trained one leg three times per week for 6 weeks while the other leg remained untrained. Each session lasted no more than 30 min. After strength training, muscle biopsies were obtained, and an isoglycemic-hyperinsulinemic clamp combined with arterio-femoral venous catheterization of both legs was carried out. In general, qualitatively similar responses were obtained in both groups. During the clamp, leg blood flow was higher (P < 0.05) in trained versus untrained legs, but despite this, arterio-venous extraction glucose did not decrease in trained legs. Thus, leg glucose clearance was increased in trained legs (P < 0.05) and more than explained by increases in muscle mass. Strength training increased protein content of GLUT4, insulin receptor, protein kinase B-{alpha}/ß, glycogen synthase (GS), and GS total activity. In conclusion, we found that strength training for 30 min three times per week increases insulin action in skeletal muscle in both groups. The adaptation is attributable to local contraction-mediated mechanisms involving key proteins in the insulin signaling cascade.

http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/abstract/53/2/294

Några av grundtankarna till varför jag styrketränar. Plus att jag kan fortsätta hela livet efter mina egna mål och förutsättningar.

Eddie Vedder
2008-02-22, 19:49
Några av grundtankarna till varför jag styrketränar. Plus att jag kan fortsätta hela livet efter mina egna mål och förutsättningar.

Jag skulle nog också säga att jag i dagsläget enbart tränar styrketräning ur hälsosynpunkt. Jag känner att kroppen håller sig stark och skadefri sålänge jag tvingar mig till gymmet åtminstone två gånger per vecka.

Sjukt tråkigt tycker jag att det är numera tyvärr.:( Jag älskade styrketräningen förut men inte längre, dock tycker jag den är fruktansvärt värdefull och vägrar fuska för mycket. Då kommer den träningen jag tycker om att bli lidande så småningom eftersom jag tror skadorna kommer följa då.

Så tummen upp för alla positiva effekter styrketräningen har på kroppen.:thumbup:

L-Sami
2008-02-22, 19:56
De som har styrketränat klarar av att leva självständigt hemma längre när de blir äldre jämfört med de som inte har styrketränat.

-xR-
2008-02-22, 23:21
Lägre blodtryck

Hurvida styrketräning ger lägre blodtryck kan nog diskuteras. Har t.o.m hört att personer som enbart styrketränar kan få högre blodtryck iom ökad perifier resistans.

Prommenader och konditionsträning har däremot visat sig helt klart sänka blodtrycket.