handdator

Visa fullständig version : Gällande mat


bugulu
2008-02-22, 10:03
Nu vet jag inte om det här ska in i mattråden eller ej, verkade mest bara vara recept och tips där.

Jag gymmar vid typ klockan 7 varje kväll i mer eller mindre 2 timmar (4 gånger i veckan). Kommer hem från jobbet vid 5 tiden och brukar käka någonting lätt då (macka eller dylikt). Sedan käkar jag middag när jag kommer hem (vid 9 tiden).

Nu undrar jag bara, ska man käka så pass sent? Hur viktigt är det att käka på samma tider varje dag? För när jag inte tränar så käkar jag vid 6 och inte klockan 9, men samtidigt så vill jag inte käka klockan 6 när jag ska gymma timmen senare, får fan bara ont i magen då.

Min måltid över en dag:

9:00 Frukost
12:00 Lunch
17:00 Mellanmål (Banan/macka eller dylikt)
21:00 (Middag)

Sådär ser det ut när jag gymmar, annars blir det klockan 6 mdidag då om jag inte gymmar och skippar mellanmålet.

Bör jag kanske ändra min middagstid när jag gymmar? Är det för sent och hur är det med att käka efter gymmet? Vet att man kan käka en banan eller någonting men nu är det inte en banan jag snackar om utan riktig middag, bör jag vänta 1h eller nåt eller går det bra att käka direkt efter?

King Grub
2008-02-22, 10:09
ska man käka så pass sent?

Det är inte negativt. Har du tränat, är det avgörande viktigt att äta efter, vad klockan än är.

Hur viktigt är det att käka på samma tider varje dag?

Regelbundna mattider har hälsomässiga fördelar, men återigen får man anpassa sig till träning och ansträngning.

För när jag inte tränar så käkar jag vid 6 och inte klockan 9, men samtidigt så vill jag inte käka klockan 6 när jag ska gymma timmen senare, får fan bara ont i magen då.

Det finns inga fördelar med en stor måltid en timme före träning heller, så gör som din mage vill.

Bör jag kanske ändra min middagstid när jag gymmar?

Det behöver du inte, om du trivs som du har det.

Är det för sent

Nej.

och hur är det med att käka efter gymmet?

Avgörande för återhämtning och tillväxt.

går det bra att käka direkt efter?

Ja.