handdator

Visa fullständig version : Svag i armen


bugulu
2008-02-22, 09:50
Fick så pass bra hjälp förra gången jag skrev så tänkte det skulle vara värt att skriva igen.

Har följt träningsprogrammet som är en sticky "Råd till nybörjare" och funkar finfint hitills, har gått ner 7 kg på loppet av 3 veckors gymmande och det syns att jag ahr fått mer muskler. Jag och mina kompisar styrketränar 4 gånger i veckan nu och jag har märkt att jag inte är så stark i min vänstra arm.

Den har betydligt mycket mindre muskler också om jag jämför med höger arm och när jag ska köra bänkpress t.ex. så märker jag att jag får sluta för att vänstra armen inte klarar det men samtidigt så känner jag inte särskilt mycket och skulle kunna fortsätta mer med högra armen.

Så hur ska man göra egentligen med en svagare arm? Är det bara att köra på som vanligt och hoppas det blir någon balans och att armarna blir jämbördiga i styrka eller finns det speciella övningar man kan köra som hjälper till att dra upp styrkan i ena armen.

Jag vill inte precis köra 12kg hantel med högra och sedan dra ner till 8kg med vänstra, låter ju lite fel i mina öron så lite tips skulle vara önskvärd.

Och en annan sak, märkte att jag sträckte min vänstra arm igår när jag skulle lyfta (tog i extra hårt för jag kände inte mig så utmattad precis) och då hörde jag någonting i vänstra armen och kunde knappt böja den bakåt under hela passet. Betyder det att jag borde strectcha mera? Stretchar i genomsnitt 10 min innan varje pass (dock mest benen)


Hrm den blev lite längre än vad jag trodde och här kommer en till fråga, ursäkta att det är så rörigt men hinner inte riktigt editera den då jag sitter på jobbet och får skriva snabbt.

Innan varje pass så springer jag och mina polare i intervaller på löpbandet (1 min intervaller x 3) och sedan stretchar vi. Sedan under själva styrketräningen när vi är trötta i armarna och nästa övning är armen så kör vi 1 min intervall igen på löpbandet. Och vi brukar avsluta passet med 1 min intervall x 2.
Är det här så smart? Hört att man inte ska springa vare sig före eller direkt efter gymmet.. om det stämmer, varför inte?

En annan sak, gällande energidryck eller dylikt, är det värt för mig som nybörjare att börja använda dem eller bör jag vänta?

Tack i förhand.

samsung
2008-02-22, 10:15
Kör på som vanligt. Den svagare armen kommer att komma ikapp den andra

Rahf
2008-02-22, 11:38
Den vänstra armen styr när du avslutar ett set. Detta betyder alltså att du i en hantelövning inte ska köra 4 reps extra med högern.

Den hinner ikapp så småningom.

Andy.da.wohoo
2008-02-22, 15:42
Den vänstra armen styr när du avslutar ett set. Detta betyder alltså att du i en hantelövning inte ska köra 4 reps extra med högern.

Den hinner ikapp så småningom.

Vad menar du med att den "styr när man avslutar ett sett"?

Timmi
2008-02-22, 16:09
Vad menar du med att den "styr när man avslutar ett sett"?

Säg att du kör alternerad hantelcurl, du börjar med den svagare armen och när den inte orkar mer så slutar du helt och kör inte fler reps med den starkare armen även om den skulle orkar 2-3 reps till.