handdator

Visa fullständig version : Hjälp & åsikter välkomnas!!


Loosch
2008-02-22, 09:46
Hej på er!

Är en kille som har en dröm och som skulle behöva hjälp från er med lite mer rutin för att komma dit.

http://data1.blog.de/blog/t/traummann/img/BradPitt01.jpg

På den länken ser ni en bild på en kropp...skit i vem som har den på bilden, det är mer formen och konturerna jag vill åt.
Frågan är hur jag kommer dit, lättast och på bästa sätt?

Jag har naturligt högfettförbränning och inte svårt att skaffa mig "synbara" muskler...dvs jag har noll underhudsfett, och nu ska det tilläggas att jag inte äter speciellt hälsosamt, blir mkt oregelbundet och en del snabb mat. Har en bakgrund som fotbollsspelare och utövade det i ca 16 år innan jag la av för ca 4 år sen. Har dock inte tappat särskilt mkt i "kroppsform" under tiden.

Nu till mitt mål... hur går jag tillväga för att komma till kroppen på bilden?
Mat? Träning? kosttillskott? Vad kan hjälpa mig...förutom min egen vilja?

Vore MKT tacksam för svar och hjälp!

// Lars

-S-T-
2008-02-22, 10:47
Kost, träning, men framförallt grundförutsättningarna (gener, kroppstyp, antropometri). Det är grundförutsättningarna som avgör, det är ingen slump att 99 % av folk på stan inte ser ut så där.

Rex
2008-02-22, 11:01
Ålder. vikt, längd?..

Börja styrketräna och börja lite lätt, öka med tiden och då börjar du se resultat. Det finns inga kosttillskott eller träningsscheman som kan ge dig samma form som Brad Pitt på den bilden. Ni har väldigt olika gener.

Men det verkar som att han prioterade bröst och mage framför allt annat.

kalajset
2008-02-22, 11:21
Men det verkar som att han prioterade bröst och mage framför allt annat.

Ja, jag kan faktiskt inte minnas att jag sett han i någon film/bilder/whatever där man har reagerat över armarna, för små enligt mig helt enkelt. Dessutom saknar han ryggvidd och bredd över axlarna, om man nu får klaga (Men ja, magen och brösten är absolut bra, och återigen ja - alla har inte samma ideal).

On Topic: Det är inte speciellt svårt att nå samma "muskelmassa" som Brad Pitt, bör inte ta alltför många år, (om ens det), innan du är där, eller snarare förbi. (Ja, naturligtvis en generalisering). D vs om du har någorlunda bra förutsättningar, vilket du ju verkar ha. Det du behöver göra först och främst är att ligga på ett energiöverskott, (äta mer mat), samtidigt som du tränar på gym för att musklerna ska kunna växa. Hur stort energiöverskott bestämmer du själv. Du kan välja att gå upp långsamt i vikt, och på så sätt slippa "deffa", (gå ner i fett ifrån en, förhoppningsvis, muskulös, men något för fet kropp), eller äta på rejält, och växa snabbt, men då vara beredd på allt vad det innebär att ha en ganska lång, och någorlunda jobbig deff framför sig.

Om detta, (träning, mat, ev. kosttillskott), finns det i princip hur mycket som helst skrivet redan i detta forum, för oavsett vilket kroppsideal man än har, så när man dit på samma sätt så att säga. Bara till att börja läsa i "Best Of"-sektionen, och komma igång på gymmet med något bra nybörjarschema. Lycka till :)

Rahf
2008-02-22, 11:21
Om du inte har den kroppen från födseln så kan du aldrig få exakt den kroppen. Muskler kan bara bli större eller mindre, inte märkbart längre eller kortare

Loosch
2008-02-22, 12:12
On Topic: Det är inte speciellt svårt att nå samma "muskelmassa" som Brad Pitt, bör inte ta alltför många år, (om ens det), innan du är där, eller snarare förbi. (Ja, naturligtvis en generalisering). D vs om du har någorlunda bra förutsättningar, vilket du ju verkar ha. Det du behöver göra först och främst är att ligga på ett energiöverskott, (äta mer mat), samtidigt som du tränar på gym för att musklerna ska kunna växa. Hur stort energiöverskott bestämmer du själv. Du kan välja att gå upp långsamt i vikt, och på så sätt slippa "deffa", (gå ner i fett ifrån en, förhoppningsvis, muskulös, men något för fet kropp), eller äta på rejält, och växa snabbt, men då vara beredd på allt vad det innebär att ha en ganska lång, och någorlunda jobbig deff framför sig.

Om detta, (träning, mat, ev. kosttillskott), finns det i princip hur mycket som helst skrivet redan i detta forum, för oavsett vilket kroppsideal man än har, så när man dit på samma sätt så att säga. Bara till att börja läsa i "Best Of"-sektionen, och komma igång på gymmet med något bra nybörjarschema. Lycka till :)

okej, tackar så mkt för responsen! Självklart är det inte så att jag är ute efter EXAKT kroppen på bilden men jag tycker att den var "lagom". Jag är inte ute efter bodybuilder kroppen á Mr Universe.

Är mer ute efter en fit, välmående, goodlooking "beach" kropp. Vill se vältränad ut, känna mig vältränad. Kort och gott må bra, fysiskt & psykiskt =)

Kalajset; Att jag ska ligga på ett energiöverskott låter logiskt, du skrev om att gå upp långsamt i vikt. Vad bör jag äta och hur mkt för att göra detta? jag antar att min kropp suger upp all fett, socker o dylikt och förbränner ganska snabbt...eftersom jag inte tränat något speciellt på ca 4 år men har ändå snarare gått ner i vikt än upp.
En tuff och jobbig deffning låter...tja, tuff och jobbig. Men är det enda vägen får man bita i underläppen och köra på.

Hur lång tid ungefär om jag väljer den långsamma vägen, kan det ta...och komma upp i den muskelmassa kan vill åt? Jag tänkte att jag ska träna ca 2-3 ggr veckan gym. Funderar på att ta någon form av "klass-träning" i form av aerobic el lik för bla konditionen.

har försökt hittat Z_Bumbis schema i best of... men lyckats inte. Är jag blind!?

Rex
2008-02-22, 12:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Loosch
2008-02-22, 12:16
Ålder. vikt, längd?..

Börja styrketräna och börja lite lätt, öka med tiden och då börjar du se resultat. Det finns inga kosttillskott eller träningsscheman som kan ge dig samma form som Brad Pitt på den bilden. Ni har väldigt olika gener.


Rex; Jag är 24, väger 65 och är ca 1,80 lång. Skulle beskriva min kroppsbyggnad som "seg". Ingen biff, snarare en seg, muskulös sak på två ben.

kalajset
2008-02-22, 13:55
Vad bör jag äta och hur mkt för att göra detta? jag antar att min kropp suger upp all fett, socker o dylikt och förbränner ganska snabbt...eftersom jag inte tränat något speciellt på ca 4 år men har ändå snarare gått ner i vikt än upp.
En tuff och jobbig deffning låter...tja, tuff och jobbig. Men är det enda vägen får man bita i underläppen och köra på.

Hur lång tid ungefär om jag väljer den långsamma vägen, kan det ta...och komma upp i den muskelmassa kan vill åt? Jag tänkte att jag ska träna ca 2-3 ggr veckan gym. Funderar på att ta någon form av "klass-träning" i form av aerobic el lik för bla konditionen.


Att bygga "långsamt" är på detta forum ganska ovanligt, då många kör efter bulk/deff-upplägget, (och då vanligtvis en eller två bulkar, respektive deffar per år ungefär). Då jag räknar mig själv som nybörjare själv har jag aldrig själv försökt mig på långsam byggning, utan ligger på relativt stort energiöverskott.

Det man först och främst måste komma ihåg när man talar om hur mycket massa man kan lägga på sig, oavsett metod, inom olika tidsrymder är flera faktorer. Först och främst är vi alla olika. Sedan är det starkt omdebatterat hur mycket man kan öka per år. En del hävdar att det inte går att öka mer än något kilo eller två per år i rena "muskelfiber", andra hävdar att det är betydligt mera. Lyckligtvis så är de flesta överens om att det är trots allt är den s.k fettfria massan som är det intressanta. (Musklerna så att säga binder till sig andra ämnen än bara muskler, i brist på bättre beskrivning). I fettfri massa, med långsam byggning, skulle jag själv anta, (man kan inte göra något annat då alla som sagt är olika), att man bör öka mellan 3-10 kilo per år som nybörjare av "normaltyp", högst troligen med betoning på de lägre siffrorna. (Ifall du själv skulle lyckas lägga på dig 10 kilo av fettfri massa skulle du inte vara långtifrån Brads muskelmassa). I fallet regulär bulkning/deffning så är det vanligt att man bulkar t ex 8 månader. Man ökar då alltså i vikt snabbt, både i fettfria massa, men tyvärr också i fett. Ungefär 1-3 kilo i massa totalt, per månad är en hyffsat normal bulkningstakt, vissa månder mer än andra, (beroende på en rad olika faktorer, såsom allt inom kroppsbyggning). När själva deffningen kommer har man oftast lagt på sig mer muskler än vid s.k långsam byggning, men tyvärr också oftast en hel del fett. Hur mycket är som vanligt beroende på person, samt är också det starkt omdebatterat. Men, av t ex 15 bulkade kilon kan man ganska lugnt räkna med att minst 5 kilo sedan måste bort, (troligen flera kilon till), under deffen. När man deffar gör man tvärtemot bulkningen, man ligger på ett energiunderskott. Man bör dock inte sträva efter att gå ner i vikt så snabbt som möjligt, utan ungefär 0.5 kilo i veckan. Detta innebär alltså att man som normalperson kan gå ner ungefär 3-4 kilo i månaden utan att riskera att förlora alltför mycket muskler undertiden. Är nämligen i princip omöjligt att inte förlora någon muskelmassa alls under viktnedgång. Däremot kan man minimera förlusterna genom att deffa långsamt, samt styrketräna undertiden - just själva stryketräningsbiten under viktnedgång är extremt viktig ! - Själv startade jag på 72 kilo i slutet av hösten, och ligger nu på 80+, vilket ska upp till minst 85, gärna mer, inom någon månad eller två innan det är dags för min egen deff på förhoppnigsvis inte alltför många kilon, (räknar med mellan 5-10 kilo beroende på hur mycket till jag ökar i massa). Detta upplägg har funkat bra för mig, fast därmed inte sagt att det funkar för alla. Ville bara ta ett exmpel om hur det kan fungera "i verkligheten".

Om allt detta, står det skrivet spaltmeter efter spaltmeter om på kollo i olika sammanhang, och även vad du ska äta, när du ska äta, osv osv finns beskrivet utförligt i många trådar. Bara att börja kika igenom "Best Of"-sektionen som sagt efter många bra tips, samt även kika in på både "Kost & Näring", samt "Kosttillskottsforumet". Efter några timmars surfande lär du har snappat upp en hel del användbart. Angående kosten kan man generellt säga att du behöver mer av allt, men framförallt av protein. Basera därför gärna din kost kring proteinrika livsmedel, t ex kött, ägg, fisk, mejeriprodukter baljväxter/bönor. Dessutom behövs det en hel del kolhydrater, särskilt direkt efter träning. Kolhydrater finns rikligt i spannmål, t ex bröd, pasta eller ris. Allt detta finns dock att läsa utförligt i många andra diskussioner, bara att söka runt lite, och se vad som hittas.

Slutligen vill jag bara avråda lite från Aerobics-liknande träning, det är helt enkelt inte särskilt muskelbyggande, och även fast den kan vara det, så är det hursomhelst långt ifrån optimalt byggande. (Kommer med andra ord ta långt tid för dig att nå dina mål med ett sådant upplägg). Det bästa är helt enkelt vanlig, hederlig beprövad styrketräning på gymmet. Gärna minst tre gånger i veckan. Lycka till återigen :)

leetajz
2008-02-22, 14:49
Rex; Jag är 24, väger 65 och är ca 1,80 lång. Skulle beskriva min kroppsbyggnad som "seg". Ingen biff, snarare en seg, muskulös sak på två ben.

65kg på 1,80, muskulös ? :confused:

Loosch
2008-02-22, 15:13
65kg på 1,80, muskulös ? :confused:

Som sagt...ingen biff men mer muskulös än spinkig, "Senig". Jag har som jag tidigare skrev haft väldigt svårt för att gå upp i vikt...alltid stått på samma vikt, varken mer el mindre.

leetajz
2008-02-22, 15:16
Som sagt...ingen biff men mer muskulös än spinkig, "Senig". Jag har som jag tidigare skrev haft väldigt svårt för att gå upp i vikt...alltid stått på samma vikt, varken mer el mindre.

Får fortfarande inte ihop det. Men jag har haft samma problem, innan jag började träna regelbundet dvs.

Loosch
2008-02-22, 16:47
Får fortfarande inte ihop det. Men jag har haft samma problem, innan jag började träna regelbundet dvs.

Nä jag får inte ihop det själv heller. Logiskt så tycker jag att mina dåliga matvanor borde om inte annat få mig att förändras i vikt...uppåt eller neråt.
Men min pappa är likadan. Antar att jag ärvt hans förbränningsgener, inget jag klagar över nu i vilket fall.

Hur länge har du tränat? Vad hände när du började? hur lång tid? Gick du upp i vikt och muskelmassa? Vad åt du mer/mindre av? Frågorna är många...

Commando1980
2008-02-22, 16:53
Hej på er!

Är en kille som har en dröm och som skulle behöva hjälp från er med lite mer rutin för att komma dit.

http://data1.blog.de/blog/t/traummann/img/BradPitt01.jpg

På den länken ser ni en bild på en kropp...skit i vem som har den på bilden, det är mer formen och konturerna jag vill åt.
Frågan är hur jag kommer dit, lättast och på bästa sätt?

Jag har naturligt högfettförbränning och inte svårt att skaffa mig "synbara" muskler...dvs jag har noll underhudsfett, och nu ska det tilläggas att jag inte äter speciellt hälsosamt, blir mkt oregelbundet och en del snabb mat. Har en bakgrund som fotbollsspelare och utövade det i ca 16 år innan jag la av för ca 4 år sen. Har dock inte tappat särskilt mkt i "kroppsform" under tiden.

Nu till mitt mål... hur går jag tillväga för att komma till kroppen på bilden?
Mat? Träning? kosttillskott? Vad kan hjälpa mig...förutom min egen vilja?

Vore MKT tacksam för svar och hjälp!

// Lars

det kan du inte för pitt är pitt och du är du. men du kan gymma, äta bra, köra konditionsträning och vara dig själv.

ChrisDEFC
2008-02-22, 17:04
ät på och träna bra (tips på träning finns ju en del här på forumet för att va lite blygsam, även hur du ska äta kan du hitta om du söker lite). Sen tycker jag du ska ha stenkoll på vågen, se till att du hela tiden ökar i vikt efter du dragit igång och träna, behöver ju inte va mer än ½kg i mån men se till att det hela tiden rör på sig och skriv ner dina pass hela tiden och försök slå dina tidigare resultat det är mina två bästa tips!

larkan
2008-02-22, 18:49
Hehe, lite roligt och läsa "jag vill ha sådan här kropp". Riktigt så går det inte till, man får förutsättningar,gener och olika muskelfästen från person till person, men man kan få en likvärdig kropp. Men en sak till, Hur kan de komma sig att du tycker brads kropp är så snygg, för så jävla snygg är den inte. Tillexempel "lastbil" här på kolozzeum är väldigt fit och har väldigt grym kropp, fast där ligger det många års träning.

Du säger att du har svårt för att gå upp i vikt. Då skulle jag villja fråga dig, hur mycket mat äter du i snitt per dag, och hur många olika måltider?

Alla kan gå upp i vikt, beror bara på kunskap och motivation. Jag är själv hyffsat smal nu och min ända utväg är att bara käka som fan.

Mina råd kommer vara följande:

1. Träna på Gym 3-4 ggr veckan och spring/simma/cykla/arobic vad som helst 1-2 ggr veckan.

2. Ät allt du känner för, tänk inte på priset, vill du gå upp i vikt får du kosta på dig lite mer pengar på maten du köper.

3. Ät regelbundet, sätt gärna upp ett schema vad du ska äta, när du ska äta.

7-8 måltider om dagen är ingen överdrivt. Bara ät massa hela tiden, och till slut ta gainer före/efter träning. Du kan köpa gainer i olika hälsokostbutiker i stan eller här på kolozzeum.

4. Gå inte till gymmet för att dricka vatten, när du gymmar ska du känna dig helt jävla slut, du ska knappt orka cykla hem så trött du är.

5. Läs i forumet om träning,kost och skador, det ger dig en mycket bra förkunskap på din träning.

Och som sist vill jag dela med mig av mitt schema ifall du vill ha inspiration.

Jag har själv bara varit medlem på kolozzeum i 1 månad och tränat gym ca 1 månad så detta kanske inte är de ultimata, men jag tycker det är hett iallafall;)

Måndag:
3x8
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Chins
Dips
Stående Vadpress
Magövningar (For tha chicks)

Tisdag:Löpning, exklusivitetsträning

Onsdag:Vila, soooofta

Torsdag:
3x8
Benpress
Lutande Bänkpress
Skivstångsrodd
Militärpress
Raka Marklyft
Pull-ups
Magövningar (For tha chicks)

Fredag:Löpning

Lördag
3x8
Bicepscurl
Chins (max)
Dips (max)
Benspark
Sittande Rodd
Sittande Vadpress
Magövningar (For tha chicks)

Söndag:Löpning