handdator

Visa fullständig version : Bredbandsrouter - kass hastighet trådlöst


ArcTiC
2008-02-21, 23:03
Ger upp mitt googlande...

Har en zyxel p-320 brebandsrouter (54 mbit/s) samt en nyligen uppgraderad 24 mbit/s (telia) lina.

På den stationära datorn och lina så fick jag ca 20 mbit/s men över det trådlösa så kommer jag aldrig upp över 9 mbit/s (provat med 2 laptops). Någon som har en aning varför det är så?

manko
2008-02-21, 23:09
Du måste ju räkna med att det allitd är förlust när man kör trådlöst. Vad har du för kort i datorn?

ArcTiC
2008-02-21, 23:18
kortet
Broadcom 802.11 Flerbandsnätverksadapter (drivrutin 4.150.29.0)

Men så stora förluster rimliga alltså?

__P
2008-02-21, 23:21
Många andra nät i närheten som kör på samma kanal? Jag hade problem med att det blev en massa tappade paket då det var ~10 andra nät som också körde på samma kanal.
Trådlöst är ju långsamt annars.

MilkmaN
2008-02-21, 23:25
Har du en kass router kan du räkna med att inte få ut hela din hastighet nerströms, eftersom den "kollar" på alla paket. Är det en kass sådan så innebär det en liten fördröjning och sämre hastighet.

Vad gäller din router så är den specad på 54mbps, vilket innebär att du som högst får ungeför 54/2= 26, vid ett optimalt förhållande. Optimala förhållanden har man oerhört sällan, och saker som övriga wlan, mikrovågsugnar, tjocka väggar, annan elektronik och dylikt kan störa din överföringshastighet.

Om du nu har ca 20 ner, vilket är ganska rimligt, det är få som får ut hela 24an, pga routrar eller pga av att de helt enkelt inte får mer kraft in i jacket ifrån telia (pga avstånd till telestationen bland annat), så tar vi och delar det på två, så får vi 9-10 mbps, en ganska så rimlig hastighet för den routern och linan.

Vill du ha bättre får du köpa en bättre router, eventuellt ett bättre kort i laptopen också.

ArcTiC
2008-02-21, 23:34
Hmm, ok. Lagomt upplyftande =/. Tack för snabba svar!



Mer Frågor: Jag har även problem med att jag tappar den trådlösa uppkopplingen vid nedladdning av filer, oftast i hastigheter över 100 kb/s. Är detta något vanligt fel för routrar, nätv kortet eller båda två?

jakke
2008-02-21, 23:47
Hur mäter du dina farter som?

rememberence
2008-02-21, 23:51
Mer Frågor: Jag har även problem med att jag tappar den trådlösa uppkopplingen vid nedladdning av filer, oftast i hastigheter över 100 kb/s. Är detta något vanligt fel för routrar, nätv kortet eller båda två?

Jag hoppas för din egen skull att du har fått routern gratis, har du köpt den så har du slängt pengarna i sjön, jag har haft 2 st Zyxel-routrar och båda har fungerat precis lika dåligt.
Det slutade med att jag slog sönder en av dom och gav bort den andra, mer värdelös teknik går inte att hitta vill jag lova!
Mitt tips till dig är att så fort som möjligt gå ut och köpa en ny router, helst en Linksys eller liknande med erkännt bra prestanda :)

ArcTiC
2008-02-22, 09:46
Hur mäter du dina farter som?

TP bandtest
TPTest 3.1

Ja, routern gratis...som tur är.

JJ
2008-02-22, 10:49
Hmm, ok. Lagomt upplyftande =/. Tack för snabba svar!



Mer Frågor: Jag har även problem med att jag tappar den trådlösa uppkopplingen vid nedladdning av filer, oftast i hastigheter över 100 kb/s. Är detta något vanligt fel för routrar, nätv kortet eller båda två?

Många routrar har svårt att hantera många strömmar samtidigt, typ torrent.

Jarod
2008-02-22, 10:52
Jag har samma trådlösa router och min funkar felfritt. Har i princip samma hastighet ner trådlöst som jag har med kabeln i. I´m a happy camper!

Snafu
2008-02-22, 10:56
Hur mäter du dina farter som?

Norrlänning. :thumbup:

ArcTiC
2008-02-22, 10:59
Jag har samma trådlösa router och min funkar felfritt. Har i princip samma hastighet ner trådlöst som jag har med kabeln i. I´m a happy camper!

Åfan.
Kan det finnas några inställningar i routern (brandväggen, typ av kryptering, annat mumbojumbolainen?) eller nätverkskortet som begränsar mitt wlan tro?

Anders The Peak
2008-02-22, 12:01
Åfan.
Kan det finnas några inställningar i routern (brandväggen, typ av kryptering, annat mumbojumbolainen?) eller nätverkskortet som begränsar mitt wlan tro?

Hur gör jag om jag vill ha ett Trådlöst nätverk

Om ni har funderingar på att koppla upp en trådlös routrar (brandvägg & dataväxel) mellan ert bredbandsuttag och er dator/datorer så måste ni vara medvetna om att det kan bli problem med uppkopplingen om det är så att era grannar också använder sig av trådlösa routrar.

Problemet
Alla trådlösa routrar är radiobaserade, vilket betyder att deras kommunikation sker med radiovågor.
Routrarna som säljs i Europa har 13 kanaler (1-13). Varje kanal kan användas genom att man ställer in routern i ett av kanalernas läge.

Tyvärr kan endast 4 kanaler användas samtidigt utan att ställa till med en radiokrock i ett område där fler trådlösa routrar används. Med radiokrock menas att radiosignalerna går in i varandra och genererar kraftiga radiostörningar vilket i sin tur innebär att det blir problem med uppkopplingen mot Internet. Om fler kanaler används i samma område t.ex. ett bostadshus eller i ett radhusområde är det högst troligt att det uppstår radiokrockar.

Storleken på områdena varierar med kvaliteten på radiosignalerna som varje router sänder ut. Ju starkare radiosignal (bättre kvalitet) ju större är risken för radiokrock och problem med uppkopplingen mot Internet.

Lösning på problemet
Det vi ser som den bästa lösningen på problemet är att göra följande saker;

- Ta reda på om grannarna kommer att koppla upp sig mot Internet via en trådlös router.
- Om dom gör det, ta reda på vilken kanal (1-13) dom kommer att använda sig av.
- Se till att ni använder er av olika kanaler för att hindra radiokrockar! Kanalerna som vi rekommenderar att ni använder er av samtidigt (om ni kör i samma område som era grannar) är kanal 1, 5, 9 & 13. Dessa kanaler kan användas samtidigt av 4st routrar utan att generera en radiokrock.