handdator

Visa fullständig version : Ersätta bröd?


Gurram
2008-02-21, 22:56
Jag har nu börjat deffa och då har många gett mig rådet att äta minimalt med bröd, (för att skära ner på kolisarna) men vad kan man då ersätta det med? (detta snabba mål som går fort att göra t ex efter skolan)

CoKEmaN
2008-02-21, 23:12
Kvarg :) blanda i lite fun light, eventuellt lite bär, så är det klart.

Endura
2008-02-21, 23:26
nog bättre du ser över hela ditt dagliga intag än bara en grej, eftersom du troligen iaf bara kommer byta ut det mot nåt som i längden kanske ändå ger samma enrgimängd.

jag äter bröd även när jag deffar utan problem, det är liksom inte där "problemet" egentligen ligger...
förstår inte varför så många "lovordar" kvarg som nåt slags "mirakelmedel"... i för stor mängd blir även det... för mycket...

se över vilka mängder du äter, hur ofta och i vilka sammanhang, och se sedan över vad... i många fall äter de flesta redan bra mat, men i för stora mängder...

Gurram
2008-02-21, 23:55
nog bättre du ser över hela ditt dagliga intag än bara en grej, eftersom du troligen iaf bara kommer byta ut det mot nåt som i längden kanske ändå ger samma enrgimängd.

jag äter bröd även när jag deffar utan problem, det är liksom inte där "problemet" egentligen ligger...
förstår inte varför så många "lovordar" kvarg som nåt slags "mirakelmedel"... i för stor mängd blir även det... för mycket...

se över vilka mängder du äter, hur ofta och i vilka sammanhang, och se sedan över vad... i många fall äter de flesta redan bra mat, men i för stora mängder...
Tackar ödmjukast för svaret även i denna tråden!

machine gun
2008-02-22, 00:34
När det kommer till smörgåsar, så är det oftast pålägget som är boven i dramat - inte själva brödet.

Endura
2008-02-22, 08:05
När det kommer till smörgåsar, så är det oftast pålägget som är boven i dramat - inte själva brödet.

Nja, bröd i sig är ofta väldigt energirikt, jag gör gärna en hel måltid av bara en dubbelmacka, men har då ganska mycket pålägg på (kombinationer som lax/keso/avokado/grönsaker eller kyckling/avokado/färskost/grönsaker osv)

På det sättet blir en dubbelmacka tillräckligt mättande och balanserande, jämför med en dubbelmacka med lite smör och tex skinka på, då hade jag snart varit hungrig igen, vilken i sin tur nog gjort att jag ätit mer än jag borde...

jompa
2008-02-22, 08:27
Själv så äter jag sällan mjukt bröd under min deff, men hårt bröd går bra.

King Grub
2008-02-22, 08:34
Bröd är min huvudsakliga kolhydratkälla, och skulle vara så även under en ev deff.

machine gun
2008-02-22, 12:22
Nja, bröd i sig är ofta väldigt energirikt, jag gör gärna en hel måltid av bara en dubbelmacka, men har då ganska mycket pålägg på (kombinationer som lax/keso/avokado/grönsaker eller kyckling/avokado/färskost/grönsaker osv)

På det sättet blir en dubbelmacka tillräckligt mättande och balanserande, jämför med en dubbelmacka med lite smör och tex skinka på, då hade jag snart varit hungrig igen, vilken i sin tur nog gjort att jag ätit mer än jag borde...

Jag vet hur mkt energi bröd innehåller, men samtidigt så är t.ex. smör/margarin och ost (som får antas vara det vanligaste pålägget) betydligt mer energitätt. Du har ju redan bytt ut pålägget på dina mackor till mer energisnåla alternativ, mne det gäller knappast de flesta.

Endura
2008-02-22, 22:17
Jag vet hur mkt energi bröd innehåller, men samtidigt så är t.ex. smör/margarin och ost (som får antas vara det vanligaste pålägget) betydligt mer energitätt. Du har ju redan bytt ut pålägget på dina mackor till mer energisnåla alternativ, mne det gäller knappast de flesta.

Håller helt med!

shut teh face
2008-02-22, 22:20
Men finns det något gott än sånt där runt vitt bröd med mycket bregott och massor med cheddarost? Nee. Farligt gott. Och mätt blir man inte heller. :(

Rahf
2008-02-22, 22:25
Polarkraft Extrem är ett väldigt matigt mjukt bröd. Annars så är hembakt fina saker också :D.

Jag deffar för tillfället och äter bröd, dock så blir det mycket mindre än förut. Hårt bröd har jag uteslutit för tillfället, det är alldeles för lätt att äta stora mängder av det.

tano
2008-02-22, 22:44
Personligen finns inget annat bröd än fullkorn. Typ alla helvita bröd smakar nada. Sedan är ju de flesta bröd man köper en blandning, men den blandningen är viktig.
T.ex. formfranska, usch så smaklöst och äcklig konsistens. Dock passar det mycket bra till varma mackor i ugn men men...

Fullkornsbröd bör ju som sagt vara en riktigt bra kolhydratskälla. Det går inte att jämföra med vitt bröd.

bollio
2008-02-23, 03:20
Jag vet hur mkt energi bröd innehåller, men samtidigt så är t.ex. smör/margarin och ost (som får antas vara det vanligaste pålägget) betydligt mer energitätt. Du har ju redan bytt ut pålägget på dina mackor till mer energisnåla alternativ, mne det gäller knappast de flesta.

Bröd innehåller mer energi än köttfärs och man äter ofta mycket av det så det kan vara en riktig kaloribomb, med eller utan pålägg.

Sverker
2008-02-23, 08:22
Fullkornsbröd bör ju som sagt vara en riktigt bra kolhydratskälla. Det går inte att jämföra med vitt bröd.

Jag vänder på den tanken. Vitt bröd är en bra kolhydratkälla för då ramlar det inte in en massa kostfibrer och protein som redan finns med i den övriga kosten. Vitt bröd är alltså energitätare:thumbup:

Yankeee
2008-02-23, 10:02
Jag vänder på den tanken. Vitt bröd är en bra kolhydratkälla för då ramlar det inte in en massa kostfibrer och protein som redan finns med i den övriga kosten. Vitt bröd är alltså energitätare:thumbup:

Det är en bra kolhydratkälla om vissa faktorer uppfylls, annars finns det betydligt vettigare val.

Sista påståendet förstår jag inte alls hur du kom fram till.

Sverker
2008-02-23, 10:17
Tjaa...jag tittade på tekaka/hamburgerbröd på SLVs databas.

Du får 51 g kolhydrat, 8 g protein, 4 g fett och 4 g fibrer per 100 g bröd. Kolhydraterna utgör ca 75 energiprocent av innehållet.

Yankeee
2008-02-23, 10:28
Tjaa...jag tittade på tekaka/hamburgerbröd på SLVs databas.

Du får 51 g kolhydrat, 8 g protein, 4 g fett och 4 g fibrer per 100 g bröd. Kolhydraterna utgör ca 75 energiprocent av innehållet.

Fast dina siffror där betyder inte att det är mer energitätt än något annat, det säger bara hur mycket energi det är i.

"Energitäthet
Ett livsmedels energiinnehåll i förhållande till vikten, t ex uttryckt i kJ/100 g. Produkter med högt vatteninnehåll och lågt innehåll av fett har vanligtvis låg energitäthet."

För övrigt kommer 80% av energin från kolhydrater i mitt knäckebröd och det är allt annat än vitt bröd. Så, jag förstår verkligen inte vars du vill komma.

Sverker
2008-02-23, 14:36
Ska vi tita på knäckebröd ?

Jag har WASA Sport i mitt skafferi men jag äter det själv aldrig. Räknar vi på energiprocenten hamnar vi säkert kring 80 % eftersom det är mycket lite fett i knäckebröd. I vitt bröd tillsätter man fett för att smörja glutenproteinet.

Nackdelen med knäckebröd är att med de 57 g kolhydrat som finns per 100 g följer också med 21 g fibrer. Fibrer som till största delen är ren cellulosa. Äter man redan bra behövs inte den bukfyllan.


I det första fallet ville jag ha kolhydrater på bekostnad av fett och protein och i ditt fall vill jag ha kolhydrater utan de onödiga fibrerna.

Yankeee
2008-02-23, 14:40
Det är en bra kolhydratkälla om vissa faktorer uppfylls, annars finns det betydligt vettigare val.


Vi har samma åsikt i frågan om att vitt bröd kan vara bra om man redan har fått i sig det man behöver.