handdator

Visa fullständig version : Ett bra tips för triceps träning (troligtvis inget för er som varit med ett tag)


Ganymedes
2008-02-21, 21:30
...men jävlar vilken skillnad det kändes på att köra pushdowns med riktigt smalt grepp! Jag brukar alltid köra med ca axelbrett och rak stång. Idag provade jag att hålla händerna precis intill varandra. Alltså, call the firetruck för fan vad det brände gott!

Nu ska jag gå och kissa. Ville bara dela med mig till alla andra n00bs.

ChrisDEFC
2008-02-21, 22:06
pröva även att köra med riktigt brett grepp nån gång framöver det tycker jag tar riktigt fint åxå, ska testa smalt grepp på lördag då triceps står på schemat :thumbup:

huldz
2008-02-21, 22:14
Jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad. Jag kör själv oftast med ett smalare grepp(ca 10cm mellan händerna)

Liten Men Fet
2008-02-21, 22:14
Att hålla omvänt i pushdownen (som när man stångcurlar) och köra gör att jag måste sänka vikten rejält men djävlar vad det knyter sig i tricep. Får mer eller mindre kramp. Det kan testas om man är kontakt-kille.
Dock är det fömodligen helt värdelöst när det gäller att bygga muskler, eftersom armbågen är av "gångjärnstyp" så ska inte greppet påverka. Spelar med andra ord ingen roll om man kör brett, omvänt, smalt eller rep tricep stimuleras på samma sätt. Därför borde den typen där man kan använda mest vikt vara bäst, dvs vanlig bred fattning.

Ganymedes
2008-02-21, 22:19
Att hålla omvänt i pushdownen (som när man stångcurlar) och köra gör att jag måste sänka vikten rejält men djävlar vad det knyter sig i tricep. Får mer eller mindre kramp. Det kan testas om man är kontakt-kille.
Dock är det fömodligen helt värdelöst när det gäller att bygga muskler, eftersom armbågen är av "gångjärnstyp" så ska inte greppet påverka. Spelar med andra ord ingen roll om man kör brett, omvänt, smalt eller rep tricep stimuleras på samma sätt. Därför borde den typen där man kan använda mest vikt vara bäst, dvs vanlig bred fattning.

Ja, jag vet inte. Men skillnaden var högst verklig för mig iaf. Sedan om det bygger mer eller inte låter jag vara osagt.

tobbo
2008-02-21, 22:23
Jag kör alltid smalt, tycker det tar bäst.

Liten Men Fet
2008-02-21, 22:25
Ja, jag vet inte. Men skillnaden var högst verklig för mig iaf. Sedan om det bygger mer eller inte låter jag vara osagt.

Sen behöver man ju inte göra allt optimalt analt. Vill man köra en övning för att man tycker om känslan, pumpen det ger eller whatever så ska man göra det.
Testa att köra med omvänt grepp en gång och se om du får samma extrema kontakt som jag får, gör det bara för skojs skull.

Ganymedes
2008-02-21, 22:50
Sen behöver man ju inte göra allt optimalt analt. Vill man köra en övning för att man tycker om känslan, pumpen det ger eller whatever så ska man göra det.
Testa att köra med omvänt grepp en gång och se om du får samma extrema kontakt som jag får, gör det bara för skojs skull.

Ska testas, tack för tipset. Sedan har jag väl iofs inte antytt att något är optimalt om det var det du menade. Optimalt är en illusion skapad av teoretiker.

Liten Men Fet
2008-02-21, 23:06
Ska testas, tack för tipset. Sedan har jag väl iofs inte antytt att något är optimalt om det var det du menade. Optimalt är en illusion skapad av teoretiker.

Det var inte det jag menade.

Jag tycker optimalt är ett fult ord som inte hör hemma på gymmet. Allt handlar om kompromisser, att välja en sätt som är bäst möjligt på många områden.

Jag tycker det är helt ok att köra pumpövningar på slutet och liknande, det gör inget att dom inte är bästa övningen om man tycker om känslan dom ger. Men man bör nog inte basera hela träningen på sånt.
Man ska ha kul på gymmet annars kommer man inte få några vettiga resultat för då går man inte dit.