handdator

Visa fullständig version : Tjejspel?


beckman88
2008-02-21, 17:43
Hejsan min flickvän fyller snart 19 år, och hon gillar spel som the sims, zoo tycoon osv, Någon som har några tips på underhållande spel för tjejer?

Granatgiraffen
2008-02-21, 17:49
Singstar

beckman88
2008-02-21, 17:51
Singstar

Nja, Tänkte så att hon kan sitta vid datorn och spela utan att föra oväsen :P

watertouch
2008-02-21, 17:54
Zooshopping kanske kan va nått.

Kimball
2008-02-21, 19:31
Rollercoaster Tycoon 3 kanske?
Finns en uppsjö av olika Tycoon spel, många mindre bra, men en del spelbara, enligt recensioner på gamespot osv.

StrongVoice
2008-02-21, 20:08
Hon kan köra World Of Warcraft men koncentrera sig på Herbalism eller Tailoring (plocka blommor eller sy) *cupid*

Tricklev
2008-02-21, 20:37
Hon kan köra World Of Warcraft men koncentrera sig på Herbalism eller Tailoring (plocka blommor eller sy) *cupid*

Glöm inte cooking.

747
2008-02-21, 21:26
Gillar tjejer en viss typ av spel eller?*whistle*

watertouch
2008-02-21, 22:05
Lr "kill em´all" ;) (tjejer är skumma)

Petf
2008-02-21, 22:11
eller varför inte dota ? vi e en man/kvinna kort .

fat_joe
2008-02-21, 22:13
Teamhospital, har för mig att det var kul på tiden det begav sig :D
Kanske till och med har kommit en uppföljare?

Durre
2008-02-22, 11:21
CS, de kan väl alla gilla? :)

shut teh face
2008-02-22, 11:22
Jag försökte lära tjejen att spela CS för 3 år sedan. Hon skjöt upp i himmelen. Jag gav upp omedelbart.

krebbe
2008-02-22, 11:25
Jag försökte lära tjejen att spela CS för 3 år sedan. Hon skjöt upp i himmelen. Jag gav upp omedelbart.

Det påminde mig om filmen "I Robot" när tjejen blundar och skjuter =)

shut teh face
2008-02-22, 11:27
Det påminde mig om filmen "I Robot" när tjejen blundar och skjuter =)
Det var snarare så att hon inte kunde styra musen.

Jag satte henne tillbaka i köket omedelbart för att återgå till sina ordinarie sysslor.



(lieeee, det är jag som är mest i köket :( )

LadyG
2008-02-22, 11:31
Spel som CivCity Rome eller The Settlers - Rise of an Empire tycker en del är roliga. Fördelen med CivCity Rome är att du inte måste kriga om du inte vill. Vill man så kan man, det finns såna missions också iofs men inte så många.

Sim City 3000 kan också vara underhållande, om man är lagd åt det hållet. Min personliga favorit, Shogun Total War, borde fortfarande gå att hitta om hon gillar strategi.

Har hört att Heroes of might and magic-serien ska tilltala många tjejer också, varför vet jag inte. Börjar tro att det är illasinnade rykten.

Piranha
2008-02-22, 11:34
http://images.tradera.com/645/54123645_1.jpg


Skämt åsido, guitarr hero verkar passa för de flesta.

watertouch
2008-02-22, 11:36
Spel som CivCity Rome eller The Settlers - Rise of an Empire tycker en del är roliga. Fördelen med CivCity Rome är att du inte måste kriga om du inte vill. Vill man så kan man, det finns såna missions också iofs men inte så många.

Sim City 3000 kan också vara underhållande, om man är lagd åt det hållet. Min personliga favorit, Shogun Total War, borde fortfarande gå att hitta om hon gillar strategi.

Har hört att Heroes of might and magic-serien ska tilltala många tjejer också, varför vet jag inte. Börjar tro att det är illasinnade rykten.

Det där är ju endå bra spel, okej Sim City 3000 håller fortfarande, Shogun börjar bli lite gammalt men Total War spelserien är riktigt bra...

Men varför spelar inte resten av det kvinnliga släktet dator spel? Dem flesta jag känner spelar inte på datorn, dem chattar bara.

watertouch
2008-02-22, 11:37
Kanske ett manligt bekräftelsebehov att få döda och styra städer/världar :MrT:

Piranha
2008-02-22, 11:38
Det där är ju endå bra spel, okej Sim City 3000 håller fortfarande, Shogun börjar bli lite gammalt men Total War spelserien är riktigt bra...

Men varför spelar inte resten av det kvinnliga släktet dator spel? Dem flesta jag känner spelar inte på datorn, dem chattar bara.

Det finns massor av tjejer som spelar såklart, tror du inte stött på dem bara.

LadyG
2008-02-22, 11:44
Det där är ju endå bra spel, okej Sim City 3000 håller fortfarande, Shogun börjar bli lite gammalt men Total War spelserien är riktigt bra...

Men varför spelar inte resten av det kvinnliga släktet dator spel? Dem flesta jag känner spelar inte på datorn, dem chattar bara.

Jo, men jag tror att många tjejer inbillar sig att de måste vara proffs på datorer för att kunna spela. Lite rädsla helt enkelt. Sen kan det vara så enkelt som att ingen tagit sig tid och verkligen försökt visa tjejerna vägen. Det tar lite tid att komma in i det och börja ha roligt. Alla kanske inte har det tålamodet eller så har de bara inte upptäckt att de tycker det är kul (inbillar sig att de tycker spel är tråkigt bara för att de inte testat och de tänker inte testa för att det är tråkigt).

Lite underligt att spelbranschen inte hajat att de missat 50% av den potentiella marknaden.

LadyG
2008-02-22, 11:46
Det finns massor av tjejer som spelar såklart, tror du inte stött på dem bara.

Massor och massor, enligt SCB/Ungdomsstyrelsen är cirka 25% av spelarna tjejer.

Piranha
2008-02-22, 12:04
Massor och massor, enligt SCB/Ungdomsstyrelsen är cirka 25% av spelarna tjejer.

Ja de är väl massor.

LadyG
2008-02-22, 12:16
Ja de är väl massor.

Njae, det tycker jag inte. De skulle kunna vara fler om man bara tittar på befolkningsunderlaget och det faktum att ungefär 90% av alla svenska hushåll har en dator som man kan spela på om man ska tro SCB. (Jag gissar att inte alla datorer klarar Crysis däremot, men sådant tar nog inte SCB hänsyn till.) Det saknas alltså inte möjligheter att spela.

Tomten
2008-02-22, 12:24
Njae, det tycker jag inte. De skulle kunna vara fler om man bara tittar på befolkningsunderlaget och det faktum att ungefär 90% av alla svenska hushåll har en dator som man kan spela på om man ska tro SCB. (Jag gissar att inte alla datorer klarar Crysis däremot, men sådant tar nog inte SCB hänsyn till.) Det saknas alltså inte möjligheter att spela.

Jag tror det kommer se ut helt annorlunda bara några år. När jag gick I skolan så hade tjejerna på sin höjd testat supermario. Nuförtiden verkar det inte alls vara ovanligt att tjejer spelar onlinespel som WOW. Har hört att det är så mycket som 50% av spelarbasen, men det tar jag men en nypa salt. Det har ju blivit socialt acceptabelt att spela.

I Japan är historien helt annorlunda, kollar man på vilka som äger en nintendo DS så är skiljer det bara någon enstaka % mellan killar och tjejer. Det är större skillnad mellan konsolerna, men jag gissar att det kommer bli likadant på den europeiska och amerikanska marknaden i sinom tid.

Tricklev
2008-02-22, 12:25
Jag försökte lära tjejen att spela CS för 3 år sedan. Hon skjöt upp i himmelen. Jag gav upp omedelbart.

Haha ja, hade en flickvänn som ville testa WOW, hon satt i 20minuter för att skapa en gnome med rosa hår, rätt ansikte mm, sedan dödar hon 3 mobs och säger att det är trist.


*gah!*

Tomten
2008-02-22, 12:34
Haha ja, hade en flickvänn som ville testa WOW, hon satt i 20minuter för att skapa en gnome med rosa hår, rätt ansikte mm, sedan dödar hon 3 mobs och säger att det är trist.


*gah!*

Det är väl tyvärr ett problem som onlinespel har, att de är enformiga. Visserligen så är det ju uppenbart att din fd. flickvän inte gav spelet en chans, men de skulle lätt kunna göra spel som har ett mer varierat underhållningsvärde. Starwarsgalaxies hade potentialen att bli det bästa onlinespelet någonsin, tyvärr så strulade de till det så det istället blev en rykande sörja.

Anna.L
2008-02-22, 12:39
Det är inte ett illasinnat rykte att tjejer gillar HOMM-serien! Jag fick HOMM Complete edition av min sambo på alla hjärtans dag och vi spelar ofta tillsammans eller så spelar jag campaigns själv. Har spelar det sen tvåan kom. Jag spelar mest strategi- eller äventyrsspel vilket de flesta tjejer verkar uppskatta.

Här är en lista på spel jag återvänder till ofta:

Heroes of might and magic (alla i serien)
Age of empires (alla i serien)
Monkey Island (alla i serien)
Alla Tycoonspelen (railroad, rollercoaster)
The Movies
Pharaoh eller Emperor (gamla men enkla "bygga-spel" där man sällan krigar)
Theme Hospital

Spelat enstaka gånger:

Farenheit
Dreamfall - the longest journey (bra äventyrsspel för tjejer som inte gillar att slåss. Ett av mina favoritäventyr men tyvärr tråkigt slut eftersom det förhoppningsvis kommer en uppföljare)

Scratch89
2008-02-22, 12:44
Haha ja, hade en flickvänn som ville testa WOW, hon satt i 20minuter för att skapa en gnome med rosa hår, rätt ansikte mm, sedan dödar hon 3 mobs och säger att det är trist.


*gah!*

Det ÄR ju trist.

Dav0d
2008-02-22, 13:27
Öö "The Sims" någon? Det är ju det mest självklara valet enligt mig :)

Tricce
2008-02-22, 13:31
WoW för tjejer å kids

Hello Kitty online!!!

http://www.hellokittyonline.com/us/

kaer
2008-02-22, 13:41
Jag försökte lära tjejen att spela CS för 3 år sedan. Hon skjöt upp i himmelen. Jag gav upp omedelbart.

Invert mouse ffs!

Langster
2008-02-22, 14:05
Jag tror att detta: http://kotaku.com/352729/boys-brains-make-them-want-to-win kan vara en rätt korrekt teori till varför tjejer inte spelar lika mycket som killar... Och varför killar blir mycket mer beroende av spelen.
(Eftersom man pratar om en så stor del av befolkningen som 50% får man generalisera.)


De kvinnor i min närhet som verkligen har kunnat uppskatta dataspel (ehm, min nuvarande flickvän och min mamma) har klart föredragit pusselspel och till viss del enklare plattformsspel som Super Mario. Alltså spel med EN klar uppgift. Min uppfattning är att de typerna av spel, plus sådana med sociala inslag/teman (typ WoW, Sims) är de som går hem bäst hos tjejer.

Mitt tips på tjejspel är att man går in på typ popcap.com eller liknande och drar hem lite pusselspel. Zuma är ett exempel på spel min tjej gillade iaf.
(Jag vet att det finns gott om tjejer som föredrar mer avancerade spel, men det är mitt förslag :thumbup: )

Whistler
2008-02-22, 15:10
Invert mouse ffs!

Så hon skjuter ner i marken istället? *screwy*

pragmatist
2008-02-22, 15:59
En del tjejer gillar äventyrsspel typ Longest Journey. En tjejkompis till mig älskade att designa moduler och världar i Neverwinter Nights (mest eftersom hon tyckte det var väldigt roligt att fantisera ihop historier och skriva). Min syrra tyckte Nintendo Wii Sports var skitkul. Min sambos guddotter har spelat The Sims en hel del.

Endumen
2008-02-22, 16:12
Eller så köper du något romantiskt? :D:D

jenny
2008-02-22, 21:11
Jag gillar spel som Tomb raider, ratchet and clank, silent hill, Diablo och GTA.
Att fråga vad tjejer gillar för spel är lite som att fråga vad killar gillar för spel.
Själv är jag mest trött på attityden att tjejer inte kan vara intresserade av spel, speciellt så gamla som mig (över trettio). I spelbutiken har jag bl.a. (utan att fråga) blivit upplyst om att det gamecube och Ps2 spel som jag hade tänkt köpa inte var till samma konsol (tur att jag både har ett gamecube och en ps2 då...). Jag har också fått höra att GTA inte är lämpligt för barn, (näähää? tur att jag inte har några barn då...).
Nu senast blev de förvånade på min pojkväns jobb när han upplyste om att jag hade köpt en PS3. Hur lyckades du få hennde till det undrade de och blev mycket förvånade över att jag hade gått och köpt det till mig själv utan att fråga honom.

Durre
2008-02-23, 12:36
Så hon skjuter ner i marken istället? *screwy*
Det kan iaf bli en hax på cs_estate.