handdator

Visa fullständig version : Till alla som tvivlar på Glutamin


Fairing
2003-05-16, 07:11
Intensivvårdsavdelningar på sjukhus i Sverige har nu börjat att ge Glutamin intravenöst.Text från studie ( Inside information)

"I två randomiserade , kontrollerade studier fördelades slumpvis 22 svårt sjuka patienter att erhålla antingen glutaminberikat Glukos eller rent Glukos i 9-14 dagar.Man kunde då påvisa en förbättrad tarmfunktion hos glutamingruppen.Man upprätthöll celltillväxten , motverkade ökad tarmpermeabilitet, tarmatrofi samt bevarade slemhinnestrukturen.Tarmvilli bibehölls och man minskade då risken för translokationer.

Glutamin berikad Glukos har därmed visat sig ge snabbare återhämtning av immunsystemet , förbättra kvävebalansen samt förbättra proteinsyntesen"

Dom har använt sig av 20g Glutamin till 1liter Glukos /dygn

Glutaminet dom använder är peptidform och verkar vara snarlikt Fairings Anticatabolic Acid.

Det går ej att sterilisera rent L-Glutamin pga att det ej är stabilt
enligt tillverkaren Pharmacia & Upjohn

/Lasse

Grahn
2003-05-16, 07:19
Aldrig tvivlat på att det kan vara bra för sjuka, vad har det med tränande som intar runt 2g/kg kroppsvikt protein redan att göra?

Fairing
2003-05-16, 07:41
(Flin) Jag visste att du skulle svara först.
Nästa gång du kommer och hämtar varor så kan du få ta del av all text.

Tänk även på att det finns uthållighetsidrottare som inte ens kan stava till PROTEIN ELLER SOM ÄTER VÄLDIGT DÅLIGT

Vi brukar alltid rekommendera Glutamin till tränande som har skadat sig på ett eller annat sett och studien visar just att vid olika trauman eller katabola tillstånd så ökar Glutaminbehovet riktigt mycket.

" Dygnsexporten av fria aminosyror från perifera vävnader är omkring 60-65g eller ekvivalent till 75g muskelprotein. om 1/3 a v denna export utgörs av Glutamin , skulle den totala frigörelsen av perifert Glutamin grovt motsvara 20g.Under Katabola tillstånd ökar denna frigörelse med 2-3ggr"

Förövrigt håller jag med dig om att Glutamin kanske är ett onödigt tillskott för dom som käkar Protein var 3:e timme eller dyl.

muskelbyggarn
2003-05-16, 07:53
Sjuk, skadad, aidspatient eller ej. Glutamin är efter kreatin det enda riktigt köpvärda "tillskottet".

Lasse, se till att ge Grahn några burkar glutamin gratis så kan han också förstå :D

Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2003-05-16, 08:16
Protein Tobbe , du glömde Protein :D

Så du menar att bara Kreatin & Glutamin är köpvärt..........
Allt annat du säljer då är det bortkastade pengar:laugh:

(Kanske skall skriva under detta inlägg med z-bumbi)

muskelbyggarn
2003-05-16, 09:13
Exakt Lasse, om du undertecknar så, så kan du lägga till, oärlig, lurendrejare, skojare m.m :D ja du vet ALLT det som jag lärt mig av dig :D

Protein är inget tillskott, det är ett måste, därav "tillskott" inom "" :cheers:

Vänl,,,
Tobbe

Grahn
2003-05-16, 09:38
Originally posted by Fairing
(Flin) Jag visste att du skulle svara först.
Nästa gång du kommer och hämtar varor så kan du få ta del av all text.

Tänk även på att det finns uthållighetsidrottare som inte ens kan stava till PROTEIN ELLER SOM ÄTER VÄLDIGT DÅLIGT

Vi brukar alltid rekommendera Glutamin till tränande som har skadat sig på ett eller annat sett och studien visar just att vid olika trauman eller katabola tillstånd så ökar Glutaminbehovet riktigt mycket.

" Dygnsexporten av fria aminosyror från perifera vävnader är omkring 60-65g eller ekvivalent till 75g muskelprotein. om 1/3 a v denna export utgörs av Glutamin , skulle den totala frigörelsen av perifert Glutamin grovt motsvara 20g.Under Katabola tillstånd ökar denna frigörelse med 2-3ggr"

Förövrigt håller jag med dig om att Glutamin kanske är ett onödigt tillskott för dom som käkar Protein var 3:e timme eller dyl.

Hehe klart man e snabb! :)
Vore kul att läsa all text, alltid öppen för intressant information.

De uthållighetsidrottare som äter dåligt torde få ut mer av proteintillskotten än glutaminet iofs, men de kanske är rädda för protein? :)

z_bumbi
2003-05-16, 09:57
Fairing: Jo men det är ju inget nytt, har ju används inom intensivvården länge i andra länder. De flesta rapporter som tidigare har använts som "bevis" för nyttan vid träning baserar sig ju just på intensivvårdens behov.
Lyckas man köra ner sin kropps så mycket genom att träna som det en intensivvårdspatient utsätts för så skulle jag rekommendera vila.

Muskelbyggarn: Ja du är ju för rolig....

Edit...

Janna
2003-05-16, 11:12
Originally posted by muskelbyggarn
Sjuk, skadad, aidspatient eller ej. Glutamin är efter kreatin det enda riktigt köpvärda "tillskottet".

Vänl,,,
Tobbe

kan bara inte annat än att hålla med

Massivf
2003-05-16, 13:37
Håller inte med!
Glutamin gjorde att mitt hjärta fick spunk!!
Kände mig betydligt äldre och hade hjärtkänningar flera gånger om dagen i 14 dagar.
Detta trots rekomenderad dos, slutade efter 3 veckor och besvären försvann.


//M

Langster
2003-05-16, 14:22
Ingen skillnad alls på att få glutamin intravenöst och att äta det då?

Mallan
2003-05-16, 20:33
KCG :hbang: :hbang:

clash
2003-05-16, 21:47
Så ... ni säger att det går att "skjuta" glutamin? ... Tobbe o Lasse när kan vi se fram emot glutamin på ampull då? :smokin:

Jet
2003-05-16, 21:50
Originally posted by clash
Så ... ni säger att det går att "skjuta" glutamin? ... Tobbe o Lasse när kan vi se fram emot glutamin på ampull då? :smokin:


:smash: :furious: :smash:

clash
2003-05-16, 22:20
lugn o fin nu din grötkäft jag skojjar bara :angel:

Doktor V
2003-05-17, 11:41
Originally posted by Massivf
Håller inte med!
Glutamin gjorde att mitt hjärta fick spunk!!
Kände mig betydligt äldre och hade hjärtkänningar flera gånger om dagen i 14 dagar.
Detta trots rekomenderad dos, slutade efter 3 veckor och besvären försvann.


//M

Tror knappast det var Glutaminet som gjorde att du fick hjärtklappning.

norpx
2003-05-17, 11:54
gick hos en natur läkare en gång i tiden som hette mcmullen och han sa att glutaminet dessutom gör att effekten av koffein avtar och stressar ner kroppen. Men det var vad han sa.

sanmic
2003-05-18, 10:59
Nån som är allergiker här?

Själv har jag klarat björkpollensäsongen 100ggr bättre i år när jag käkat glutamin, än tidigare år.
Behöver inte ens ta nån medicin, men mår bättre än tidigare år trots det!
Nu vet jag iofs inte om det är glutaminet som gör att jag mår bättre, men det är det enda jag ändrat på, så det verkar så iaf =o)

The Dwag
2003-05-19, 08:04
Originally posted by Fairing
Intensivvårdsavdelningar på sjukhus i Sverige har nu börjat att ge Glutamin intravenöst.Text från studie ( Inside information)

"I två randomiserade , kontrollerade studier fördelades slumpvis 22 svårt sjuka patienter att erhålla antingen glutaminberikat Glukos eller rent Glukos i 9-14 dagar.Man kunde då påvisa en förbättrad tarmfunktion hos glutamingruppen.Man upprätthöll celltillväxten , motverkade ökad tarmpermeabilitet, tarmatrofi samt bevarade slemhinnestrukturen.Tarmvilli bibehölls och man minskade då risken för translokationer.

Glutamin berikad Glukos har därmed visat sig ge snabbare återhämtning av immunsystemet , förbättra kvävebalansen samt förbättra proteinsyntesen"

Dom har använt sig av 20g Glutamin till 1liter Glukos /dygn

Glutaminet dom använder är peptidform och verkar vara snarlikt Fairings Anticatabolic Acid.

Det går ej att sterilisera rent L-Glutamin pga att det ej är stabilt
enligt tillverkaren Pharmacia & Upjohn

/Lasse

Nu använder jag iofs Glutamin men det du hänvisar till tycker jag inte man kan använda sig av!

Här är varför
- Glutaminet tas intravenöst.
- På Intensivvårdsavdelningar
- På 22 svårt sjuka patienter
- Glutaminet dom använder är peptidform och intravenöst.

Fairing
2003-05-19, 08:49
Dwagen!

1, Vissa tränar så hårt så att kroppen hamnar i ett svårt traumatiskt tillstånd (skratt)

2, Ville bara visa att även Sverige tar efter bl.a. Frankrike gällande Glutamin till patienter.

3, Ville även visa att det inte kan vara helt fel att lägga pengarna på vår Anticatabolic i stället för L-Glutamin eftersom det är Peptidbunden variant som används med exakt samma aminosyrespec.

/Lasse

The Dwag
2003-05-19, 08:53
Man får väl se om man provar Anticatabolic Acid ! kan väl behövas i slutet på dieten så jag inte faller isär helt:cryout:





;)

eiselt
2003-05-19, 20:44
Originally posted by norpx
gick hos en natur läkare en gång i tiden som hette mcmullen och han sa att glutaminet dessutom gör att effekten av koffein avtar och stressar ner kroppen. Men det var vad han sa.

McMullen använder givetvis Eiselt. :)

Fairing
2003-05-20, 05:57
Har du Valium i Glutaminet Henrik ?

JJ
2003-05-20, 08:48
Originally posted by The Dwag
Man får väl se om man provar Anticatabolic Acid ! kan väl behövas i slutet på dieten så jag inte faller isär helt:cryout:



Hur går det med dieten?:confused: