handdator

Visa fullständig version : jobb i norge?


groddddaan
2008-02-20, 23:54
Funderar på att dra till norge med en polare och jobba. nån som varit i norge och jobbat och tjänat bra med pengar? har hört mycke rykten om fiskrenseri och såna jobb att de ska vara bra betalt men finns väl andra jobb man kanske kan söka för fiskrenseri verkar tydligen populärt.

skulle vilja ha lite info om hur ni gjorde när ni sökte jobbet vars man tar kontakt vad ni jobbade med, hur ni bodde, vad de kostade att leva där & vad ni tjänade? ska kanske bara dra dit 1-2 månader nu mot våren framtill sommarn och dra ihop lite pengar till sommarn.

shut teh face
2008-02-21, 01:32
Det finns mycket möjligheter. En kompis var där två veckor och fick ihop 27.000 kr rent. Men han sov endast 3-4 timmar per natt (jobbade resten).

Han är inte online på msn just nu så kan inte fråga. =)

edit: han jobbade på en resturang

groddddaan
2008-02-21, 10:26
oo shit de var inte dåligt betalt :) fråga honom gärna :) kul att nån orka svara :thumbup:

mela
2008-02-21, 12:43
Men åh, jag skrev typ världens längsta inlägg så fuckade sig Internet och allt försvann.

Iaf. Jag är svensk och har bott i Oslo sen 7 januari. Jobbar här sen 9 januari.

Söka jobb:
Inom restaurang: Gå till ställerna, gärna med ett CV, och sök jobb. De gillar svenskar. Det gäller dock att du är 20 år. Jag jobbar själv som servitris, det är bra betalt, och dricksen är bra. Många utav restaurangerna i Oslo försöker blåsa svenskar, man kan få vara på dem om att få sin lön utbetald osv. Jag har tur och har hamnat på ett ställe med en riktigt schysst chef.

Det är även vanligt att söka jobb genom bemanningsföretag som t.ex. adecco. Undvik Manpower i Norge, de blåser folk som f*n genom att ta för mycket utav din lön och du har ingen direkt garanti på att få stanna. Säger man att man inte vill stanna på ett ställe kan de skita i att betala ut lön.

För att jobba i Norge måste du ha ett Skattekort. Det får du genom att åka till Skatteetaten och ansöka om ett skattekort. En blankett om arbete för utlänningar ska fyllas i, sedan ska det lämnas till personen i kassan som även tar en kopia på ditt pass. Det är väldigt bra om du då har en norsk adress som de kan skicka skattekortet till. Du behöver inte bo där, bara känna någon som kan låna ut sin adress. För mig strulade det som f*n. Jag bor på en C/Oadress och skrev det på blanketten. Efter 5 veckor hade jag inte fått mitt skattekort, åkte till skatteetaten, fick snacka med nån surkärring som bara sa att det skulle ta så lång tid och vägrade att hjälpa mig. Min kompis som kom till Norge 2 veckor efter mig oh som åkte med mig till Skatteetaten fick sitt skattekort i handen. Så jag åkte till Skatteetaten följade dag igen och fick då reda på att de skickat skattekortet, men kortet kom aldrig. Så jag fick ringa och då hade de glömt att skriva C/Oadressen så de fick skicka ett skattekort igen.

Det är MÅNGA som får åka till skatteetaten och gnälla på dem om sitt skattekort, även folk som bott här en längre tid. Utan skattekort och utan norsk personnummer (som finns påskattekortet) kan du inte öppna norskt bankkonto och på så sätt inte få lön. Utan skattekort dras även 50% i skatt, istället för 17-27% som de flesta hamnar på. De har en skattetabell och det dras mer skatt ju mer du tjänar i lön.

Om du bara ska stanna i 1-3 månader blir det lättast att bo i ett kollektiv, det finns gott om dem. På lägenheterna i Norge betalar man deposition som oftast är på 3 månadshyror, vilket är MYCKET pengar. Sedan ingår inte vitvaror osv som det gör i Sverige. Alla måste köpa sin egna kyl/frys/ugn/spis och vad man nu vill ha. Det är inte ofta som det finns tvättstuga heller, så de flesta har tvättmaskin i lägenheten.
Boende kan du söka på finn.no
Du kan även kontakta Svenska Föreningen för boende, http://www.svenskaforeningen.net/ Ett tips är att ringa. Jag mailade för över 3 veckor sedan och har inte fått svar ännu.

Du kan även söka jobb på finn.no

Fler frågor? :P

Snafu
2008-02-21, 12:46
Hehe vafan ingår inte vitvaror i hyreslägenheter? Stabilt. Skall kollektivet således köpa vitvarorna, om man nu bor i kollektiv dvs?

mela
2008-02-21, 12:48
Hehe vafan ingår inte vitvaror i hyreslägenheter? Stabilt. Skall kollektivet således köpa vitvarorna, om man nu bor i kollektiv dvs?

Nope det ingår inte, bara vissa hyresvärder som är schyssta med sådant (typ min).

Kollektivet får köpa sådant själv. Känner några killar från Karlskrona som bor i ett kollektiv. Betalade typ 3k för kyl/frys och 1,5k för spis, inkl. ditkörning. De fick det satans billigt :P

Edit: De slapp depositionen också eftersom hyresvärden är förälskad i killen som står på lägenheten, lol

Snafu
2008-02-21, 12:51
Nope det ingår inte, bara vissa hyresvärder som är schyssta med sådant (typ min).

Kollektivet får köpa sådant själv. Känner några killar från Karlskrona som bor i ett kollektiv. Betalade typ 3k för kyl/frys och 1,5k för spis, inkl. ditkörning. De fick det satans billigt :P

Edit: De slapp depositionen också eftersom hyresvärden är förälskad i killen som står på lägenheten, lol

Åhfan. I England ingår alltid vitvaror. Oftast hyrs lägenheter ut fullt möblerade, vilket är nice.

Elaka depositioner har ni också verkar det som, tre fakking månadshyror. Huvva. Jag har 1.5 månadshyra i deposition.

mela
2008-02-21, 12:54
Åhfan. I England ingår alltid vitvaror. Oftast hyrs lägenheter ut fullt möblerade, vilket är nice.

Elaka depositioner har ni också verkar det som, tre fakking månadshyror. Huvva. Jag har 1.5 månadshyra i deposition.

I Sverige också väl?

Jo, jag hade satans tur med min lägenhet. 2 månadshyror i deposition (hyra 17k). Första depositionen på 17k betalas innan första hyran, sedan har vi 3 månader på oss att betala resten av depositionen. Tur att man är 3 pers.

X-Change
2008-02-22, 11:19
I Sverige också väl?

Jo, jag hade satans tur med min lägenhet. 2 månadshyror i deposition (hyra 17k). Första depositionen på 17k betalas innan första hyran, sedan har vi 3 månader på oss att betala resten av depositionen. Tur att man är 3 pers.Hur mycket tjänar du per månad mela? Och betalar du och dem du bor med tillsammans 17k i hyra? Eller är det 17k var? *screwy*

shut teh face
2008-02-22, 11:21
Hur mycket tjänar du per månad mela? Och betalar du och dem du bor med tillsammans 17k i hyra? Eller är det 17k var? *screwy*
De betalar i förskott

mela
2008-02-22, 12:36
Hur mycket tjänar du per månad mela? Och betalar du och dem du bor med tillsammans 17k i hyra? Eller är det 17k var? *screwy*

17k gemensamt, det blir typ 5900 med el osv.

Jag har runt 23k i rena pengar i månaden, efter skatt och inkl dricks.

mela
2008-02-22, 12:41
De betalar i förskott

What? Deposition är ingenting man betalar i förskott. Det är någonting man ger hyresvärden som en säkerhet ifall någonting skulle hända och att man är...ja..en idiot. De pengarna får man tillbaka när man flyttar ut sedan.

Snafu
2008-02-22, 12:42
What? Deposition är ingenting man betalar i förskott. Det är någonting man ger hyresvärden som en säkerhet ifall någonting skulle hända och att man är...ja..en idiot. De pengarna får man tillbaka när man flyttar ut sedan.

Hyresvärdar brukar vara utmäkta på att komma anledningar till varför du inte ska få tillbaka hela din deposit :)

Frasen normalt slitage existerar inte.

mela
2008-02-22, 13:04
Hyresvärdar brukar vara utmäkta på att komma anledningar till varför du inte ska få tillbaka hela din deposit :)

Frasen normalt slitage existerar inte.

Haha ajo. Han är jävligt schysst min hyresvärd. Allt med deposition står i kontraktet, sedan finns det en lista med alla förslitningar osv i hela lägenheten. Han ha rbott där i 13 år själv så han vet hur det ser ut ;P

Nitrometan
2008-02-22, 13:13
Hehe vafan ingår inte vitvaror i hyreslägenheter? Stabilt.
Inte i Tyskland heller.

pilt77
2008-02-22, 13:23
17k gemensamt, det blir typ 5900 med el osv.

Jag har runt 23k i rena pengar i månaden, efter skatt och inkl dricks.

Varför göra sig allt extra besvär med att flytta till Norge för bara 23 000:-i månaden?

shut teh face
2008-02-22, 13:25
Efterskatt är det ju bra lön.

Kanske kul med omväxling också. =P

mela
2008-02-22, 13:26
Varför göra sig allt extra besvär med att flytta till Norge för bara 23 000:-i månaden?
Varför stanna i Sverige och vara arbetslös och bo hos pappa?
23k i rena pengar, efter skatt, är bra pengar.Så mycket hade jag aldrig tjänat som servitris i Sverige genom att jobba 4-5 dgr i veckan. Aldrig.

pervan
2008-02-22, 13:34
Varför stanna i Sverige och vara arbetslös och bo hos pappa?
23k i rena pengar, efter skatt, är bra pengar.Så mycket hade jag aldrig tjänat som servitris i Sverige genom att jobba 4-5 dgr i veckan. Aldrig.

Bara att för du var arbetslös och bodde hos din pappa betyder inte det att herr pilt77 också är/gör det.

Skulle verkligen inte kunna flytta till norge, dels pga spårket men också pga. folket.

Norskar och skåningar är jämlika, med allt vad det innebär. *popcorn*

mela
2008-02-22, 13:36
Bara att för du var arbetslös och bodde hos din pappa betyder inte det att herr pilt77 också är/gör det.

Skulle verkligen inte kunna flytta till norge, dels pga spårket men också pga. folket.

Norskar och skåningar är jämlika, med allt vad det innebär. *popcorn*


Jag älskar norrmän. De är mycket mer öppna och sociala än svenskar.
Norskan tycker jag rä charmig på ett sätt, inte särskilt svår att förstår, förutom när narkomaner försöker uttala "cappuchino".

För mig spelar det ingen roll vart jag bor så länge jag har ett jobb jag trivs med, ett boende och några vänner. Jag har fler att umgås med nu i Oslo än vad jag hade i GBG. Hade ändå velat lämna GBG för typ Sthlm eller något. Då passar Oslo mig bättre. Jag är inte bara här för att tjäna pengar, jag är här för att leva.

Loke
2008-02-22, 13:41
Varför stanna i Sverige och vara arbetslös och bo hos pappa?
23k i rena pengar, efter skatt, är bra pengar.Så mycket hade jag aldrig tjänat som servitris i Sverige genom att jobba 4-5 dgr i veckan. Aldrig.

Jag tror dom flesta här är lite impade. Det är ju en sak om man är erfaren svetsare eller nåt, men servitris kan ju "alla" jobba som, och då är fan inte 23k dåligt. Och som sagt, jämfört med att vara arbetslös är det ju underbart.

mela
2008-02-22, 13:48
Jag tror dom flesta här är lite impade. Det är ju en sak om man är erfaren svetsare eller nåt, men servitris kan ju "alla" jobba som, och då är fan inte 23k dåligt. Och som sagt, jämfört med att vara arbetslös är det ju underbart.

Nja alla kan inte jobba som servitris. Eller jo, de flesta kan bära tallrikar, men långt ifrån alla kan ge service.
23k nok i månaden är lagom :P runt 27-28k sek

X-Change
2008-02-22, 16:52
Nja alla kan inte jobba som servitris. Eller jo, de flesta kan bära tallrikar, men långt ifrån alla kan ge service.
23k nok i månaden är lagom :P runt 27-28k sekSant! Man ska inte underskatta servitrisyrket. Visst är det många som jobbar som det, men det är få som är riktigt bra på det. Dessutom är hela restaurang- och hotellbranschen jävligt stressig och krävande.

Hur länge har du tänkt stanna, Melish? Föresten är det billigare eller dyrare i Norge? Tänkte om du köper kläder och sånt i Sverige istället för Oslo?

Rahf
2008-02-22, 16:58
Sant! Man ska inte underskatta servitrisyrket. Visst är det många som jobbar som det, men det är få som är riktigt bra på det. Dessutom är hela restaurang- och hotellbranschen jävligt stressig och krävande.

Hur länge har du tänkt stanna, Melish? Föresten är det billigare eller dyrare i Norge? Tänkte om du köper kläder och sånt i Sverige istället för Oslo?

Norge är jävligt dyrt, JÄVLIGT dyrt.

Jamioo
2008-02-22, 21:08
Sant! Man ska inte underskatta servitrisyrket. Visst är det många som jobbar som det, men det är få som är riktigt bra på det. Dessutom är hela restaurang- och hotellbranschen jävligt stressig och krävande.

Hur länge har du tänkt stanna, Melish? Föresten är det billigare eller dyrare i Norge? Tänkte om du köper kläder och sånt i Sverige istället för Oslo?


Är inte så mycket dyrare än i sverige..kött o sådant likn är dyrt och ÖL är dyrt... sedan så tycker inte jag det är så mycket dyrare.. finns vissa saker som tom är billigare i NO än SWE..!!

Jamioo
2008-02-22, 21:12
Är inte så mycket dyrare än i sverige..kött o sådant likn är dyrt och ÖL är dyrt... sedan så tycker inte jag det är så mycket dyrare.. finns vissa saker som tom är billigare i NO än SWE..!!


Glömmde Pizzan äe DYR i NO kostar upp till 300 nok!! finns nog inge (hel) pizza som ligger under 100 kr kanske 99 kr på nått ställe..om man har tur!

mela
2008-02-23, 02:05
Sant! Man ska inte underskatta servitrisyrket. Visst är det många som jobbar som det, men det är få som är riktigt bra på det. Dessutom är hela restaurang- och hotellbranschen jävligt stressig och krävande.

Hur länge har du tänkt stanna, Melish? Föresten är det billigare eller dyrare i Norge? Tänkte om du köper kläder och sånt i Sverige istället för Oslo?
Sant. Sjukt krävande, har ofta ont i huvudet när jag kommer hem från jobbet. 82687686 saker att hålla reda på, olika sorters ljud hela tiden. Men dte är roligt :)

Jag lär stanna ett väldans tag. Trivs mycket bättre här än i Göteborg. Ska jag plugga så kan jag likaväl plugga här, osv. Sverige lockar inte särskilt mycket just nu.

Kläder, skor, smink osv har samma priser här som i Sverige. Vissa saker är tom billigare (iofs står norska kronan högre). Sprit & vin är inte apdyrt men dyrare än Sverige, kan handla om 20-50:-/flaska. Att köpa öl i affär är dyrt. Att gå ut och dricka öl kostar lika mycket som i Göteborg. 40-52:-/halvliter starköl.
Mjölk, kött, ost osv är dyrt. Potatis,pasta, färdigmat osv är inte direkt dyrt.

Glömmde Pizzan äe DYR i NO kostar upp till 300 nok!! finns nog inge (hel) pizza som ligger under 100 kr kanske 99 kr på nått ställe..om man har tur!

Pfft. Finns gott om ställen där du kan köpa en pizza som man LÄTT kan dela på två man för 100nok inkl, 1½liter läsk.
Finns en pizzeria här på Grünerlökka där en enmanspizza kostar 49:- inkl 0,5l läsk.

Jamioo
2008-02-23, 14:54
Sant. Sjukt krävande, har ofta ont i huvudet när jag kommer hem från jobbet. 82687686 saker att hålla reda på, olika sorters ljud hela tiden. Men dte är roligt :)

Jag lär stanna ett väldans tag. Trivs mycket bättre här än i Göteborg. Ska jag plugga så kan jag likaväl plugga här, osv. Sverige lockar inte särskilt mycket just nu.

Kläder, skor, smink osv har samma priser här som i Sverige. Vissa saker är tom billigare (iofs står norska kronan högre). Sprit & vin är inte apdyrt men dyrare än Sverige, kan handla om 20-50:-/flaska. Att köpa öl i affär är dyrt. Att gå ut och dricka öl kostar lika mycket som i Göteborg. 40-52:-/halvliter starköl.
Mjölk, kött, ost osv är dyrt. Potatis,pasta, färdigmat osv är inte direkt dyrt.



Pfft. Finns gott om ställen där du kan köpa en pizza som man LÄTT kan dela på två man för 100nok inkl, 1½liter läsk.
Finns en pizzeria här på Grünerlökka där en enmanspizza kostar 49:- inkl 0,5l läsk.

49 kr det är nog då den billigaste pizzan i norge..!! o på ikea är det ganska så billigt med pizza dock slize..10 kr st tror ja d va....
Många har nog fått norge på bakfoten att det ska vara JÄTTE dyrt men det är inte så stor skillnad..förutom några saker..

chidde
2008-02-23, 19:21
servitrisyrket må verka lätt, det är det också beroende på var man vill placera sig. ta beställning, duka av,duka på, ta betalt... det kan (nästan) vilken apa som helst lyckas med

men att göra det med stil är det få som klarar, rekommendera rätt mat i kombination med rätt vin är t ex en sport i sig
gästkontakten är minst lika viktig, det kan bli så avgörande och personligt att folk en kväll kan ringa restaurangen: "jobbar mela ikväll? vad bra, då vill jag boka ett bord för 4"

ta mig på rätt sätt nu, för jag vill absolut INTE låta nedlåtande mot nån viss grupp. men det är sånt här som svetsare, lagerarbetare och generellt "grova" människor aldrig kommer förstå med deras reptilhjärnor

har jag fel? :)

soulman
2008-02-23, 20:00
Stick iväg och jobba i Norge du kommer inte att ångra dig.
Jag stack iväg och ville jobba en månad eller två för att kunna få ihop bra med pengar då vi skulla få första ungen men jag blev kvar i 2 år. Har för det mesta jobbat 14 och varit ledig 14.
För 3 år sedan jobbade jag även offshore på en oljerigg och då tjänade jag mellan 75-90000 per månad (jobbade som svetsare). Du får då en massa tillägg pga att det är offshore, risker med arbetet (kan smälla i luften när som helst då man jobbar med gasledningar) osv. Kan även blåsa så in i helvete när man är någon mil ute på atlanten.
Fördelarna förutom lönen på en rigg är att du kan träna så fort du är ledig och tiden går ganska fort (man tjänstgör 60-90 dagar innan ledighet).

Fick nu nytt jobb i Narvik efter att ha blivit varslad här i sverige så det bär iväg igen om 2 veckor.

aron
2008-02-23, 23:05
Ganska komiskt att jag inte varit här på 2 år, flyttat till Norge, börjat träna och åter gått in på kolozzeum. Det första jag läser är en tråd om Norge :)

Var hittar du pizzan för 49 kr med brus? Var på grunelucka och vad heter den?



Jag har rest runt i Norge och jobbat och när man kommer till mindre ställen blir maten dyrare. Dyr mat ute i Oslo hittar man främst på aker brygge och längs Karl Johan. Annars hittar jag inte riktigt de där 200-300 kr pizzorna någonstans, 99-130 känns som standard, och då är det stora. Goda däremot? Nja. Jag skulle rekomendera att bara köpa pizzor i butik för 20-30 kr, de är goda!

På jobbfronten så skulle jag rekomendera säljyrken. Jag har arbetat som telefonsäljare tidigare och fick 5 intervjuer på två dagar, fick alla jobben om jag ville. Bra pengar finns det där. Lagerjobb verkar svårare att få.

Har någon här hittat billig keso i Oslo förresten?

Bönne
2008-02-23, 23:22
Varför göra sig allt extra besvär med att flytta till Norge för bara 23 000:-i månaden?För en nettolön på 27K i Sverige, måste du ha en bruttolön på drygt 40K. De flesta uppnår aldrig en sådan lön...

Dessutom, så är det mer än inkomsten som folk lever efter :)

Muscleshop
2008-02-24, 01:14
Aron du får aldri pizza med brus til 49kr i Norge spes ikke på Grunerløkka:)

mela
2008-02-24, 01:22
Var hittar du pizzan för 49 kr med brus? Var på grunelucka och vad heter den?

Har någon här hittat billig keso i Oslo förresten?

Tror att det var på Grill House vid Schous Plass som en enmansplizza kostade från 49:-
När jag va där köpte jag en stor pizza, vi var två hungriga personer som köpte den och vi åt typ halva innan vi var proppmätta. Såndär tjock botten. Sedan har de inte skinka på Grill House (om det nu hette Grill House).

Keson på LIDL är väl inte så jättedyr? Smakar rävgift däremot.

Muscleshop
2008-02-24, 01:30
Mela mener du den litt nedafor Løkka pub?Ved tattoveringsbutikken?

Baan
2008-02-24, 01:31
Tror att det var på Grill House vid Schous Plass som en enmansplizza kostade från 49:-
När jag va där köpte jag en stor pizza, vi var två hungriga personer som köpte den och vi åt typ halva innan vi var proppmätta. Såndär tjock botten. Sedan har de inte skinka på Grill House (om det nu hette Grill House).

Keson på LIDL är väl inte så jättedyr? Smakar rävgift däremot.

Kvargen funkar, nästan lite godare än kesella, men kanske vanesak.

Loke
2008-02-24, 01:44
ta mig på rätt sätt nu, för jag vill absolut INTE låta nedlåtande mot nån viss grupp. men det är sånt här som svetsare, lagerarbetare och generellt "grova" människor aldrig kommer förstå med deras reptilhjärnor

Fast min poäng handlade snarare om det här med dokumenterad utbildning, licenser och sådant. Jag kunde lika bra ha tagit läkare och politiker som exempel. "Vem som hellst" kan bli politiker, "vem som hellst" kan inte bli läkare. Kanske var lite klumpigt uttryckt.

Jag skulle aldrig få för mig att försöka jobba inom eran branch, jag har testat och vet att jag inte pallar stressen mer än ett par timmar, så ta det inte som att jag underskattar det :)

mela
2008-02-24, 01:45
Mela mener du den litt nedafor Løkka pub?Ved tattoveringsbutikken?
Ja, det är möjligt att det är den, det ligger en hel del sådana pizzerior osv där. Tror att Lökka pub ligger längre ner mot centrum.
Kvargen funkar, nästan lite godare än kesella, men kanske vanesak.

Inte hittat kvargen på LIDL här :(

chidde
2008-02-24, 03:47
...och då tjänade jag mellan 75-90000 per månad

uuuuh, pengar i all ära... men jag hade nog aldrig kunnat ha ett jobb där det kan "smälla" när man minst anar det, det är inte ens värt alla pengar i världen faktiskt. en annan sak om man dör helt på kuppen, värre om man skulle bli av med nån kroppsdel och är det nånting man inte kan köpa för pengar så är det kött och blod, + ditt fall... unge hemma osv, never

när jag når det stadiet i livet lär pengar inte ha den avgörande betydelsen som den har idag, det är vad jag tror iallafall...


Loke
nja, det beror på hur man ser på "politiker"... man kan både se det som en hobby och som ett jobb. som en hobby är saken ganska enkel, det enda du behöver är en ideologi och en (ideell) förening du är aktiv i. ska du däremot tjäna pengar på det och ha det som jobb, då snackar vi nog inte om "vem som helst"

men jag förstår din poäng nu, det lät som sagt bara att vem som helst kunde klara sig inom restaurangyrket i ditt förra inlägg, fast nu när jag tänker efter så ligger det lite sanning i det du säger ändå. beroende hur man ser på det såklart, i admit

man kan lätt sätta en hjärnkirurg i en lunchrusch, personen i fråga hade säkert inte varit lika effektiv eller bra på det, men han/hon hade inte haft död på nån. hade man däremot satt mig på en operation med en sax i ena handen och en skalpell i den andra så hade nog inte många överlevt :D

fast då kanske man är inne på en helt annan diskussion....

Snafu
2008-02-27, 16:44
Hihi det här lät lite sådär ...halvromerskt slaveri-aktigt:

Nu finkammas Sollefteå på arbetssugna ungdomar som vill jobba i Norge till sommaren.
Det är stor brist på chaufförer, truckförare, lagerarbetare och medarbetare till kundcenter. Ringnes och Carlsbergs bryggerier behöver starka lastbilsförare med bra ryggar och i god fysisk form.

http://allehanda.se/avdelning/solleftea/21982

davvvan
2008-02-28, 15:39
Vad rekommenderas, om man är sugen att dra över till Norge och jobba till hösten? Söka jobb nu på hemmaplan - eller söka jobb på plats. Hur stor kassa osv tror ni man behöver, ska man fara till Oslo eller kanske norra Norge, hört att det händer riktigt mycket i t. ex Trondheim nu, samt att man kanske får lägre skatt? Glesbygdsbidrag eller vad det då hette. Tips och idéer, berättelser och annat av intresse, var inte blyga utan berätta allt ni kan och vet :D

davvvan
2008-03-03, 21:33
Fire on.

aron
2008-03-04, 00:36
Vad rekommenderas, om man är sugen att dra över till Norge och jobba till hösten? Söka jobb nu på hemmaplan - eller söka jobb på plats. Hur stor kassa osv tror ni man behöver, ska man fara till Oslo eller kanske norra Norge, hört att det händer riktigt mycket i t. ex Trondheim nu, samt att man kanske får lägre skatt? Glesbygdsbidrag eller vad det då hette. Tips och idéer, berättelser och annat av intresse, var inte blyga utan berätta allt ni kan och vet :D

I mitt förra jobb reste jag runt i Norge, upp till Trondheim och neråt och bor nu i Oslo där jag trivs absolut bäst. Oslo är störst = du har störst utbud på jobb här. Sen beror det ju lite på vad du vill också. Jag tycker om Oslo för att jag har många kompisar sedan tidigare här, allting finns och även om staden inte är så fin så är den trevlig, alla är trevliga och förstår vad du säger och det är lätt att förstå vad dem säger. Skulle jag inte ha en kompis här kanske jag skulle testa Trondheim. I Bergen och Stavanger pratar de skånsknorska vilket är väldigt svårt att förstå även för mig som bott i Norge i ett halvår. Dessutom regnar det väldigt ofta där!

Jag skulle börja söka jobb först när jag kom hit och då söker du en massa jobb, överallt! Går på massa intervjuer och väljer det som känns bäst. Men det är klart, vad vill du jobba med? Lagerjobb ska vara lite svårare att få än säljjobb som jag själv är inne på.

Om du åker ner själv så ska du absolut hyra ett rum i en lägenhet. Det förutsätter ju då att du kan bo med personer du inte känner. www.hybel.no www.zett.no men framförallt www.finn.no rekomenderar jag.

Direkt du kommer ner till Oslo (eller var det nu blir) skulle jag rekomendera skattekontoret. Min lön blev 2 månader försenad pga skattekortet var försenat.

Hade ingen aning om att man får glesbygdsbidrag i Trondheim? Vet att man får det längre upp, men så pass glesbyggt är det ju inte där. Aja, jag vet inte.

Ett tips är väl att köpa med dig proteinpulver och sånt i massor då jag uppfattar det som riktigt dyrt här.

det här var bara mina tips. Och jag skrev det ganska snabbt, så du får väl ta det jag skriver med en nypa salt. Aja, lycka till och fråga på!

chidde
2008-03-04, 01:04
I mitt förra jobb reste jag runt i Norge, upp till Trondheim och neråt och bor nu i Oslo där jag trivs absolut bäst. Oslo är störst = du har störst utbud på jobb här. Sen beror det ju lite på vad du vill också. Jag tycker om Oslo för att jag har många kompisar sedan tidigare här, allting finns och även om staden inte är så fin så är den trevlig, alla är trevliga och förstår vad du säger och det är lätt att förstå vad dem säger. Skulle jag inte ha en kompis här kanske jag skulle testa Trondheim. I Bergen och Stavanger pratar de skånsknorska vilket är väldigt svårt att förstå även för mig som bott i Norge i ett halvår. Dessutom regnar det väldigt ofta där!

Jag skulle börja söka jobb först när jag kom hit och då söker du en massa jobb, överallt! Går på massa intervjuer och väljer det som känns bäst. Men det är klart, vad vill du jobba med? Lagerjobb ska vara lite svårare att få än säljjobb som jag själv är inne på.

Om du åker ner själv så ska du absolut hyra ett rum i en lägenhet. Det förutsätter ju då att du kan bo med personer du inte känner. www.hybel.no www.zett.no men framförallt www.finn.no rekomenderar jag.

Direkt du kommer ner till Oslo (eller var det nu blir) skulle jag rekomendera skattekontoret. Min lön blev 2 månader försenad pga skattekortet var försenat.

Hade ingen aning om att man får glesbygdsbidrag i Trondheim? Vet att man får det längre upp, men så pass glesbyggt är det ju inte där. Aja, jag vet inte.

Ett tips är väl att köpa med dig proteinpulver och sånt i massor då jag uppfattar det som riktigt dyrt här.

det här var bara mina tips. Och jag skrev det ganska snabbt, så du får väl ta det jag skriver med en nypa salt. Aja, lycka till och fråga på!

hur mycket i startkapital rekommenderar du att man ska ha med sig till norge för att börja från scratch?
hur funkar banken? (med t ex visakort, internetbank osv)

bör man göra det i den här ordningen eller tvärtom?
1. boende 2. jobb
då syftar jag mest på om det är lätt att få jobb i servicebranschen (bartender, servitör)

vilken månad på året är isåfall efterfrågan av restaurangpersonal som störst?

aron
2008-03-04, 02:33
Jadu, det här med startkapital är inte min starka sida. Man måste ju tänka på att man ofta först får lön efter två månader innan man kommit till Norge. Ska du jobba inom serviceyrket är ju inte det samma problem, då du förhoppningsvis får dricks. Jag skulle iaf rekomendera 20 000, 15 000 om du gillar att gambla :)

På frågan om ordningen så är alternativen

1. Bo hos någon kompis (om du har någon) och leta lägenhet och jobb samtidigt.

2. Åka ner, bo på vandrarhem (som blir sjukt dyrt i längden men kan vara en bra korttidslösning) och leta lägenhet samt jobb samtidigt

3. Det jag tror de flesta gör, sök lägenhet/rum i Sverige och börja leta jobb när du kommer ner.

Inom serviceyrket skulle jag nog säga att du ska satsa på att åka hit i vår. Har själv aldrig sökt ett jobb inom den branchen men har kompisar som inte haft någon slags erfarenhet alls som fått jobb direkt. Gäller bara att ligga i. Rekomenderar restauranger kring Karl Johan, Aker Brygge och Majorstuen, då jag tror att det är där pengarna i dricksen finns :)

aron
2008-03-04, 02:35
Banken är väl det sista du ska bry dig om då svenska kort funkar (så när som alltid). Jag håller på fixa mitt norska bankkort nu efter först ett halvår, så känn ingen stress över det :)

ArnoldOnLehmä
2008-03-04, 08:04
Har någon här jobbat som truckförare i Norge? Har ni nå koll på skifttillägg, om grundlön är 130 Nok i timmen vad får jag ut om jag jobbar 2 eller 3 skift?

mela
2008-03-04, 16:44
Har någon här jobbat som truckförare i Norge? Har ni nå koll på skifttillägg, om grundlön är 130 Nok i timmen vad får jag ut om jag jobbar 2 eller 3 skift?

Jag bor med en som jobbar som truckførare, han har fått sitt jobb genom ett bemanningsføretag. Ligger på 130nok i timmen med helt sjuka øvertidsersættningar.
Han jobbar 06-14 ena veckan och 14-23 andra veckan, sedan jobbar han ofta øver.
Hur mycket du får ut beror på hur mycket du jobbar och vilken skattetabell du hamnar på.

mela
2008-03-04, 16:52
hur mycket i startkapital rekommenderar du att man ska ha med sig till norge för att börja från scratch?
hur funkar banken? (med t ex visakort, internetbank osv)

bör man göra det i den här ordningen eller tvärtom?
1. boende 2. jobb
då syftar jag mest på om det är lätt att få jobb i servicebranschen (bartender, servitör)

vilken månad på året är isåfall efterfrågan av restaurangpersonal som störst?

Jag hade runt 5000:- som jag brænde rætt så snabbt, på øl iofs, totalt onødigt.
Du bør ha pengar till typ hyror iaf. Om du ska jobba som bartender kan du lætt leva på dricksen, men det kan bli tungt att betala hyra med det också.

Boende ær svårast att fixa, du måste ha någonstans att bo innan du kan børja jobba. Dessutom måste du ha en adress att skicka skattekortet till, då funkar t.ex. inte ett vandrarhem. Så antingen svenska føreningen eller hos en kompis, eller ett bofelleskap. Att hitta ett rum tills vidare ær inte særskilt svårt om man inte ær kræsen.

Restaurangpersonal från Sverige ær alltid eftertraktat. Folk stannar sællan en længre tid på ett stælle och folk byts ut hela tiden. Har du dessutom utbildning blir du eftertraktad. Nu vet jag dock inte hur det ær før killar, men svenska tjejer vill de flesta restautangægarna ha som personal.

Jag har nydligen øppnat bankkonto, skaffade på nordea eftersom det låg bra till och innebar gratis uttag osv i Sverige.
På bankkortet har du æven ett id-kort, vilket ær fint, man slipper två kort.
Mellan 18-26(eller 28) hade nordea typ check-inmojs vilket innebar lægre priser och gratis VISA osv. Kortet kom efter typ en vecka, och i samma veva kom æven dosan till Internetbanken (en likadan som kom till Sverige før typ 8 år sedan och den ær den "senaste" hær...haha).

Før att øppna bankkonto måste du ha ditt norska personnummer på ett orginalpapper - lættast ær då skattekortet. Før att din arbetsgivare ska betala ut din løn måste du dessutom ha ett bankkonto. Det ær ytterst få restauranger som vill betala ut till svenska konton.

Gud vad rørigt det blir varje gång jag ska førklara ting

Men iaf.
Prio 1: Fixa någonstans att bo.
Prio 2: Skattekort - var på skatteetaten om att få det, vissa får vænta 2-3 månader annars.
Prio 3: Søk jobb.

ManuelIT
2008-03-04, 17:00
Fan vad många vänner och bekanta man har som helt plötsligt från ingenstans flyttat till norge för jobb.

Whats happening?!

mela
2008-03-04, 17:01
Fan vad många vänner och bekanta man har som helt plötsligt från ingenstans flyttat till norge för jobb.

Whats happening?!

Mja, folk væxer upp och vill tjæna egna pengar? typ?

ManuelIT
2008-03-04, 17:04
Mja, folk væxer upp och vill tjæna egna pengar? typ?

Ja. Men om man nu ska ge sig iväg så har man liksom hela världen att välja mellan. Jag är bara förvånad över att så många av folk man känner nyligen bestämt sig för Norge av alla platser. Sammanträffande?

mela
2008-03-04, 17:05
Ja. Men om man nu ska ge sig iväg så har man liksom hela världen att välja mellan. Jag är bara förvånad över att så många av folk man känner nyligen bestämt sig för Norge av alla platser. Sammanträffande?

Snabba pengar, næra hem, behøver inget visum osv, liknande språk. Det ær många førdelar.

davvvan
2008-03-04, 18:56
Oslo eller Trondheim, var är lättast att få jobb samt boende för 4 st och är det bättre att söka jobb hemifrån eller på plats? Vad rekommenderar experterna. Gå via bemanningsföretag ska visst vara skit då de skinnar en? Tack på förhand!

Bumpar som få.

mela
2008-03-06, 10:05
Oslo eller Trondheim, var är lättast att få jobb samt boende för 4 st och är det bättre att söka jobb hemifrån eller på plats? Vad rekommenderar experterna. Gå via bemanningsföretag ska visst vara skit då de skinnar en? Tack på förhand!

Bumpar som få.

Vet inte vart det är lättast så den frågan kan jag inte svara på.
Ang om ni ska söka här eller hemifrån beror helt på vad för typ av jobb ni söker. Via bemanningsföretag osv kan du söka hemifrån och komma hit på intervju bara. Restaurang/butik osv är bäst att gå in och fråga personligen.

rife
2008-03-06, 11:01
Har någon här jobbat som truckförare i Norge? Har ni nå koll på skifttillägg, om grundlön är 130 Nok i timmen vad får jag ut om jag jobbar 2 eller 3 skift?

Det brukar ligga mellan 20 - 30% extra. Jobbar själv skift i norge.
När jag jobbade natt på DHL var det 50% skifttillägg.

Stenberg
2008-04-05, 10:44
Någon som vet om man måste läman in sin ansökan om D-nummer och skattekort i just den stad/kommun där man ska bo coh arbeta, eller går det att lämna in på vilket skattekontor som helst?

rife
2008-04-05, 11:23
Tror nog du kan lämna in det på vilket likningskontor som helst

Stenberg
2008-04-05, 13:06
Tror nog du kan lämna in det på vilket likningskontor som helst

Låter bra, ska undersöka närmare...

mela
2008-04-05, 18:02
Någon som vet om man måste läman in sin ansökan om D-nummer och skattekort i just den stad/kommun där man ska bo coh arbeta, eller går det att lämna in på vilket skattekontor som helst?

Tror att du måste lämna in i samma fylke(typ län) iaf. Finns Skattekontor Öst osv. Inte helt säker men jag tror det. Borde stå på skatteetaten.no

trym
2008-04-05, 19:17
nu har jag inte läst hela tråden men kan ha ngra bra tips ändå.
norge får du tjäna upp till 40 000 skattefrit. tipset är att åka november december januari fabruari, således får du 80 000 skattefritt iom årsskiftet. ska du också jobba i restaurangbrashen, julbordssesongen är extrem. jobbade som bartender och hade dom två månaderna nästan 40 000 bara i dricks.
sommarn kan också vara riktigt schyst på vissa ställen.

chidde
2008-04-06, 11:24
Mela - Kolozzeums Oslo-guru :D

redbrigade
2008-04-06, 11:42
Någon som vet hur mycket man tjänar som undervattenssvetsare i Norge? har hört att det är sjuka pengar. Dock väldigt farligt

jakke
2008-04-06, 11:48
Någon som vet hur mycket man tjänar som undervattenssvetsare i Norge? har hört att det är sjuka pengar. Dock väldigt farligt

Har du utbildning?

mela
2008-04-06, 11:51
nu har jag inte läst hela tråden men kan ha ngra bra tips ändå.
norge får du tjäna upp till 40 000 skattefrit. tipset är att åka november december januari fabruari, således får du 80 000 skattefritt iom årsskiftet. ska du också jobba i restaurangbrashen, julbordssesongen är extrem. jobbade som bartender och hade dom två månaderna nästan 40 000 bara i dricks.
sommarn kan också vara riktigt schyst på vissa ställen.

Jag vet att jag kommer att få tillbaka typ 10% av allt jag tjänat i år, nästa år.
Men det där med skattefritt får du gärna visa en källa på.

trym
2008-04-06, 23:15
Jag vet att jag kommer att få tillbaka typ 10% av allt jag tjänat i år, nästa år.
Men det där med skattefritt får du gärna visa en källa på.

gränsen som i sverige går på 16 000? går i norge på 40 000 o kallas nånn ting i stil med "minstefradrag" har jag för mig det stod på skattepappren som kom nu häromdagen med en räkning på 5500 i restskatt ....( nej jag har inte följt mina egna råd...:)

davvvan
2008-04-07, 14:43
Hur går man bäst tillväga för att fixa boende? Finns det någon typ av bostadskö man kan ställa sig i kö nu för boende till hösten eller är det bara att glömma? Tanken var att jobba enbart i höst, sen hem runt jul och fara och resa.

Men prioordningen var alltså boende, skattekort och därefter jobb? Vore ju annars trevligt ha ett jobb när man far till Norge så man slipper bo på gatan. Feedback :)

rife
2008-04-07, 15:18
http://www.svenskaforeningen.net/

http://www.hybel.no/

http://www.finn.no/

mela
2008-04-07, 18:03
gränsen som i sverige går på 16 000? går i norge på 40 000 o kallas nånn ting i stil med "minstefradrag" har jag för mig det stod på skattepappren som kom nu häromdagen med en räkning på 5500 i restskatt ....( nej jag har inte följt mina egna råd...:)
Hum okay. Det måste man väl ansöka om då? Eller hur funkar det? För man måste väl fortfarande ha ett skattekort osv?


Hur går man bäst tillväga för att fixa boende? Finns det någon typ av bostadskö man kan ställa sig i kö nu för boende till hösten eller är det bara att glömma? Tanken var att jobba enbart i höst, sen hem runt jul och fara och resa.

Men prioordningen var alltså boende, skattekort och därefter jobb? Vore ju annars trevligt ha ett jobb när man far till Norge så man slipper bo på gatan. Feedback :)

Jag skulle rekommendera ett rum i ett kollektiv om du bara ska stanna i några månader. För att hyra en lägenhet krävs oftast 3 månadshyror, som kan suga lite om man inte ska stanna så länge. Sedan får du ner hyran rätt så rejält och slipper köpa vitvaror om du bor i ett kollektiv.

Sök på finn.no

Har varit en del på svenska föreningen på senaste och känner många som bor/bott där och jag skulle nog inte vilja bo där. Alla lägenheter jag varit i har varit riktigt skabbiga. De flesta verkar tänka att "Det är inte mitt, varför ska jag då ta hand om det?" eller något sådant. Man diskar innan man använder något, inte efter osv. Säger inte att alla kollektiv där är sådana, men många är det. Sedan är det rätt så dyrt för att vara ett kollektiv också. Du kan få runt via finn.no för 2-3k i månaden, vilket är helt klart mer värt.

Ang jobb innan boende så måste du inte ha ett jobb för att få lägenhet i Norge, som det är i Sverige. Här betalar man deposition istället.

trym
2008-04-07, 22:27
mmm man måste ha skattekort men om man uppskattar sin inkomst till under 40 000 får du ett frikort (vet inte om svenskar kan få det dirrekt, jag har ett norskt pass liggande...) men gränsen är den samma ändå. hamnar du under o ändå har skattat får du tillbaka allt du skattat. hamnar du över får du skatta på det i slutändan över 40 000. det är den totala årsinkomsten du skattar på.
tjänar du i år 100 000 skattar du kanske 22% av det över 40 000. är vnaligt bland svenskarna i oslo att dom fuskar med divere avskrivningar för resor osv också så många som kommer undan med väldigt låga skatter...

edgen_ÖSD
2008-04-08, 01:07
mmm man måste ha skattekort men om man uppskattar sin inkomst till under 40 000 får du ett frikort (vet inte om svenskar kan få det dirrekt, jag har ett norskt pass liggande...) men gränsen är den samma ändå. hamnar du under o ändå har skattat får du tillbaka allt du skattat. hamnar du över får du skatta på det i slutändan över 40 000. det är den totala årsinkomsten du skattar på.
tjänar du i år 100 000 skattar du kanske 22% av det över 40 000. är vnaligt bland svenskarna i oslo att dom fuskar med divere avskrivningar för resor osv också så många som kommer undan med väldigt låga skatter...

Kan du ge mig lite tips på vad jag egentligen kan fuska med? Har vart för lat för att kolla upp det de senaste två åren, och fått skatta ganska mycket i slutet...

purplehaze
2008-04-08, 10:55
Vad ligger gympriserna i norge på ungefär?

mela
2008-04-08, 10:57
Kan du ge mig lite tips på vad jag egentligen kan fuska med? Har vart för lat för att kolla upp det de senaste två åren, och fått skatta ganska mycket i slutet...
Eller så skattefuskar man inte..

Vad ligger gympriserna i norge på ungefär?

Jag betalar 449:- i månaden på Haralds Gym.
Men du kan ju kolla

www.elixia.no
www.sats.no
www.friskissvettis.no
www.haraldsgym.no
www.oxigeno.no

ehm..det finns fler gym men då får du googla

Minilejon
2008-04-08, 11:43
En tråd där jag kan aktivt hjälpa till i. Trevligt!


Jag skulle rekommendera ett rum i ett kollektiv om du bara ska stanna i några månader. För att hyra en lägenhet krävs oftast 3 månadshyror, som kan suga lite om man inte ska stanna så länge. Sedan får du ner hyran rätt så rejält och slipper köpa vitvaror om du bor i ett kollektiv.

Håller med men notera att vad jag märkt så måste man betala tre månadshyror på samma sätt i kollektiv också. Jag behövde åtminstonde det vilket betydde 17.5 tusen rakt ut :)

Tränar själv på SATS just nu. Betalar 480kr eller något sådant.

interaktiv
2008-04-08, 11:54
Hej,
Jag har fått ett sommarjobb på ett oljebolag i Norge.

Men jag har ett problem, i ett mail skriver det så här till mig.

"Please note that you will need to hand in a tax card as soon as possible and at the latest on the first day of work to avoid a deduction of 50% on your first pay check."

Hur skall jag göra? Jag landar i Norge, en dag innan jag börjar jobba och då i Trondheim där det skall vara kick-off, när jag sedan skall vidare och jobba i Stavanger.

Kan man ordna skattekort innan man kommer till Norge på något sätt? Någon som har erfaranhet från detta?

edgen_ÖSD
2008-04-08, 12:01
Eller så skattefuskar man inte..

Men om man vill göra det? Ja, jag är en dålig människa.

mela
2008-04-08, 12:12
Men om man vill göra det? Ja, jag är en dålig människa.

aja. Jag vet en massa sätt, men tänker inte skriva dem här :D muha

trym
2008-04-09, 11:30
Hej,
Jag har fått ett sommarjobb på ett oljebolag i Norge.

Men jag har ett problem, i ett mail skriver det så här till mig.

"Please note that you will need to hand in a tax card as soon as possible and at the latest on the first day of work to avoid a deduction of 50% on your first pay check."

Hur skall jag göra? Jag landar i Norge, en dag innan jag börjar jobba och då i Trondheim där det skall vara kick-off, när jag sedan skall vidare och jobba i Stavanger.

Kan man ordna skattekort innan man kommer till Norge på något sätt? Någon som har erfaranhet från detta?


det där med skattekortet är ett helvete...
hmmm hur var kjedjan nu igen, hjälp mig...
kan ha helt fel i den grejjer här men så mins jag det:
För att få skattekort måste du ha norskt personnumer. Svenskar får ett såkallat d-numer istället. För att få detta måste du till skattekontoret TA MED PASS. För att sedan få öppna ett bankkonto måste du ha ett jobb, får inte öppna det innan. Du kan juh helt enkelt betala dom där 50 % skatt första månaden, får tillbaka pengarna senn i vilket fall så...

har för mig att det var jobbigare änn vad det lät när jag skrev ner de här:) Har kanske glömt något

soulman
2008-04-09, 11:37
På grund av strul med min nuvarande arbetsgivare så sökte jag jobb i Narvik och fick för 5 minuter sedan veta att jag fick jobbet.

En fråga, vet ni om det finns något bra gym i Narvik?
Har tränat på Friskhuset och det var ingen positiv upplevelse.

mela
2008-04-09, 11:37
det där med skattekortet är ett helvete...
hmmm hur var kjedjan nu igen, hjälp mig...
kan ha helt fel i den grejjer här men så mins jag det:
För att få skattekort måste du ha norskt personnumer. Svenskar får ett såkallat d-numer istället. För att få detta måste du till skattekontoret TA MED PASS. För att sedan få öppna ett bankkonto måste du ha ett jobb, får inte öppna det innan. Du kan juh helt enkelt betala dom där 50 % skatt första månaden, får tillbaka pengarna senn i vilket fall så...

har för mig att det var jobbigare änn vad det lät när jag skrev ner de här:) Har kanske glömt något

Man får norskt personnummer tillsammans med skattekortet, beroende på om man skriver sig i Norge eller inte ser personnumret olika ut. Det tar längre tid att få skattekortet när man ska ha ett personnummer också. Men det tar 3-4 veckor, eller ska ta. Ibland måste man åka till skatteetaten och skälla på dem.

För att öppna bankkonto måste du ha ett norskt personnummer, alltså ett skattekort. Det är få företag som betalar ut lön till konton som inte är norska.

Om de sedan skriver i mailet att man måste ha med ett skattekort första arbetsdagen är jag osäker på om de kommer att betala ut lön till ett svenskt konto med 50% i skatt.

interaktiv: Du får åka till Norge tidigare och fixa ett skattekort om du måste ha det. Har du inte norskt personnummer måste du + pass ta dig till skatteetaten.

Minilejon
2008-04-09, 11:53
Mitt jobb gjorde som så att de väntade med att betala ut första lönen tills allt pappersarbete var fixat. Så det alternativet kanske också finns?

mela
2008-04-09, 13:30
Mitt jobb gjorde som så att de väntade med att betala ut första lönen tills allt pappersarbete var fixat. Så det alternativet kanske också finns?

Det gjorde dem på mitt jobb också, eftersom det tog 6 veckor att få det satans skattekortet *gah!*

chidde
2008-04-09, 16:17
fashiken, man blir ju ruinerad av att leva i norge i en månad utan inkomst
lär bli ett dyrt skattekort.... men du får ju hoppas på att jobbet betalar igen det på den höga timpengen

mela
2008-04-09, 23:07
fashiken, man blir ju ruinerad av att leva i norge i en månad utan inkomst
lär bli ett dyrt skattekort.... men du får ju hoppas på att jobbet betalar igen det på den höga timpengen

Så dyrt är det inte. Det går att äta och leva billigt.

Benji9
2008-04-25, 07:24
nu har jag inte läst hela tråden men kan ha ngra bra tips ändå.
norge får du tjäna upp till 40 000 skattefrit. tipset är att åka november december januari fabruari, således får du 80 000 skattefritt iom årsskiftet. ska du också jobba i restaurangbrashen, julbordssesongen är extrem. jobbade som bartender och hade dom två månaderna nästan 40 000 bara i dricks.
sommarn kan också vara riktigt schyst på vissa ställen.

Tjenare

Jag har bott i Norge sedan 1 Aug och jag har inte fått 40 000 kr i skattefri intäkt, utan dem har gränser 31 800 kr minst och 63 800 kr max. Du tar din bruttointäkt * 0,36 (36 procent) och får då en summa som ska ligga inom det nämnda intervallet.

MEN om du bott här mindre än 1 år då ska gränserna räknas om, så i mitt fall blev det: 63 800 / 12 (mån) * 5 (5 mån som jag jobbat i 2007) = 26 853 kr

Så jag får faktiskt en mindre minstefradrag eftersom jag vart här en kortare tid..

Därför menar jag att dina summor på 40 000 kr skattefritt och endast jobba i två mån (november-december) inte stämmer, MEN du får hemskt gärna rätta mig :)

PS. I tillägg så betalar man en "trygdeavgift" som ligger på 7,8 % (beroende på mycket du tjänat) på hela brutto intäkten, så det blir liksom inte riktigt att säga att allt som ingår i Minstefradraget är skattefritt eftersom du betalar 7,8 %.. DS

Fru_Flisa
2008-09-13, 22:31
Tjenare

Jag har bott i Norge sedan 1 Aug och jag har inte fått 40 000 kr i skattefri intäkt, utan dem har gränser 31 800 kr minst och 63 800 kr max. Du tar din bruttointäkt * 0,36 (36 procent) och får då en summa som ska ligga inom det nämnda intervallet.

MEN om du bott här mindre än 1 år då ska gränserna räknas om, så i mitt fall blev det: 63 800 / 12 (mån) * 5 (5 mån som jag jobbat i 2007) = 26 853 kr

Så jag får faktiskt en mindre minstefradrag eftersom jag vart här en kortare tid..

Därför menar jag att dina summor på 40 000 kr skattefritt och endast jobba i två mån (november-december) inte stämmer, MEN du får hemskt gärna rätta mig :)

PS. I tillägg så betalar man en "trygdeavgift" som ligger på 7,8 % (beroende på mycket du tjänat) på hela brutto intäkten, så det blir liksom inte riktigt att säga att allt som ingår i Minstefradraget är skattefritt eftersom du betalar 7,8 %.. DS


*bump* *rolleyes*

Nån som vet om ovanstående stämmer, eller om det är så att man kan tjäna upp till 40000nkr före årsskiftet utan att skatta och sedan upp till 40000 efter årsskiftet och slippa skatten på det med?

mela
2008-09-14, 10:39
*bump* *rolleyes*

Nån som vet om ovanstående stämmer, eller om det är så att man kan tjäna upp till 40000nkr före årsskiftet utan att skatta och sedan upp till 40000 efter årsskiftet och slippa skatten på det med?

Skattar gör du alltid. För du kan inte få en lön utan ett skattekort, ellerja, då dras 50% om du inte har skattekort. Dock måste du ha ett skattekort för att kunna öpnna bankkonto osv, eftersom ditt norska personnummer står på skattekortet.

Däremot kan man som folkbokförd i Sverige göra avdrag på 10% av årsinkomsten som man får tillbaka på skatten året efter.

John M
2008-10-04, 00:22
Jag vill också till Norge och jobba. Vill ha ett välbetalt säljjobb. Vill tjäna mellan 50-100.000 kr/månad. Är vass säljare, framförallt över telefon.

Har en kollega vars tidigare arbetskamrat drar in runt 100.000 NOK på att sälja larm för Hafslund.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar jag jobb liknande detta?

Hur är det att låna pengar i Norge, svårare än sverige? Måste man ha fast inkommst?

mela
2008-10-04, 10:39
Jag vill också till Norge och jobba. Vill ha ett välbetalt säljjobb. Vill tjäna mellan 50-100.000 kr/månad. Är vass säljare, framförallt över telefon.

Har en kollega vars tidigare arbetskamrat drar in runt 100.000 NOK på att sälja larm för Hafslund.

Någon som har erfarenhet av detta? Var hittar jag jobb liknande detta?

Hur är det att låna pengar i Norge, svårare än sverige? Måste man ha fast inkommst?

Ett tips är att kontakta Hafslund? De har en hemsida.

ang lån så är det inte lättare i Norge än i Sverige, det kan jag lova dig.

Clarkolofsson
2008-10-04, 11:22
Det finns mycket möjligheter. En kompis var där två veckor och fick ihop 27.000 kr rent. Men han sov endast 3-4 timmar per natt (jobbade resten).

Han är inte online på msn just nu så kan inte fråga. =)

edit: han jobbade på en resturang

Norge är galet överskattat. Klart som fan man gör feta cash om man jobbar >12h per dygn. Räknar man med alla omkostnader och priserna i Norge tjänar man antagligen mer på att vara kvar i Sverige och rensa fisk 15h/dygn.

mela
2008-10-04, 11:28
Norge är galet överskattat. Klart som fan man gör feta cash om man jobbar >12h per dygn. Räknar man med alla omkostnader och priserna i Norge tjänar man antagligen mer på att vara kvar i Sverige och rensa fisk 15h/dygn.

Räcker att jobba heltid för att du ska tjäna på det. Så jävla dyrt är det inte i Norge. Fast det beror på. Ska man ha en bil med många hk så blir det dyrt. Eller om man röker ett paket cigg om dagen. Eller måste äta fläskfilé varje dag. Men boende går att gå tag på relativt billigt, maten är inte så dyr som alla tror att den är. Det kostar lika mycket att gå ut på krogen i Oslo som det gör att gå ut på krogen i Göteborg. När du dessutom som Svensk ligger på 23-26% i skatt de första två åren, har en skattefri månad varje år och en månad där du betalar under 10% i skatt så tjänar man rätt så bra pengar på det.

John M
2008-10-04, 11:55
Ett tips är att kontakta Hafslund? De har en hemsida.

ang lån så är det inte lättare i Norge än i Sverige, det kan jag lova dig.



Yes ska kontakta dom, men undrar om det finns flera möjligheter att dra in liknande pengar på andra säljjobb.

Ge gärna länkar till olika jobbsökarsiter i Norge.

mela
2008-10-04, 13:16
Yes ska kontakta dom, men undrar om det finns flera möjligheter att dra in liknande pengar på andra säljjobb.

Ge gärna länkar till olika jobbsökarsiter i Norge.

Det finns fler norgejobbstrådar. Sök efter dem så kommer du att finna många svar på din fråga.

Denstillasittande
2009-03-05, 16:38
Finns ju en del här på brädan som jobbar i Norge. Hur upplever ni läget där nu jobbmässigt, en minskning i jobb har de väl förstås blivit men hur allvarligt är det?
Ska man undvika Oslo och satsa på nån annan stad nån av de andra större städerna?

kalle_banan
2009-03-05, 17:20
Hur pigga är de på att anställa svenskar? Jag har hört att de älskar oss osv, är det sant?
Låt oss säga att jag söker jobb på en slumpmässig ort i Norge genom ett bemanningsföretag, fixar de bostad åt en om man ber snällt?

mela
2009-03-05, 17:27
Finns ju en del här på brädan som jobbar i Norge. Hur upplever ni läget där nu jobbmässigt, en minskning i jobb har de väl förstås blivit men hur allvarligt är det?
Ska man undvika Oslo och satsa på nån annan stad nån av de andra större städerna?
Det är anställningsstopp på många ställen i Oslo. Känner en del som fått sparken också. Men jag kan omöjligt säga hur det ser ut på alla ställen. Vet inte hur det är i resten av Norge heller.

Hur pigga är de på att anställa svenskar? Jag har hört att de älskar oss osv, är det sant?
Låt oss säga att jag söker jobb på en slumpmässig ort i Norge genom ett bemanningsföretag, fixar de bostad åt en om man ber snällt?

De älskar svenskar, de flesta. Svenskar jobbar i allmänhet bättre än vad norrmän gör.
Jag tror att du får be väldigt snällt om du ska få bostad fixat åt dig.

Denstillasittande
2009-03-05, 17:30
Det är anställningsstopp på många ställen i Oslo. Känner en del som fått sparken också. Men jag kan omöjligt säga hur det ser ut på alla ställen. Vet inte hur det är i resten av Norge heller.


Ok, lite som jag trodde. Det få bli en annan stad helt enkelt!

zabber
2009-03-06, 16:54
Flyttade upp till Oslo i början på januari för att jobba och har inte ångrat mig en sekund sedan dess. En heltid är 37,5 h och sen är det 100% i övertidsersättning på all arbetad tid, 26% i skatt och ett allmänt lugnare tempo än i Sverige.

Visst är allt lite dyrare än hemma men myten om hur dyrt det är i Norge är betydligt överdriven. Tänker man bara lite när man handlar och passar på att handla när det är tilbud så blir det inte mycket dyrare än hemma i ärans och hjältarnas land. Det som är riktigt dyrt är sprit, cigaretter, godis och snacks (chips, nötter osv...) men det berör inte mig då jag dricker ganska sparsamt (samt tog med mig ett lager när jag flyttade) och inte röker.

Allt är dock inte guld och gröna skogar, de har en massa fullständigt obegripliga regler så som till exempel förbudet att sälja Red Bull och vissa kosttillskott men är man i behov av sådant (Rage, Rush och liknande) så får man be någon kompis ta med sig när de hälsar på eller så får man åka ner till Göteborg och handla lite då och då. Sedan är det alltid lite krångel precis vid flytt med det famösa skattekortet och att få ett norskt personnummer men det brukar också lösa sig efter en månad eller så.

agazza
2009-03-06, 16:57
www.finn.no
www.monster.no
www.stepstone.no

Finns massor och åter massor av jobb från receptsionist till projektledarchef osv.

Jag tycker norgejobb är självklart nu när 1 NOK är 1,28 Svenska kronor.

EDIT: man storhandlar i sverige och nämner inte att man tar rage..

mela
2009-03-06, 17:00
Flyttade upp till Oslo i början på januari för att jobba och har inte ångrat mig en sekund sedan dess. En heltid är 37,5 h och sen är det 100% i övertidsersättning på all arbetad tid, 26% i skatt och ett allmänt lugnare tempo än i Sverige.

Visst är allt lite dyrare än hemma men myten om hur dyrt det är i Norge är betydligt överdriven. Tänker man bara lite när man handlar och passar på att handla när det är tilbud så blir det inte mycket dyrare än hemma i ärans och hjältarnas land. Det som är riktigt dyrt är sprit, cigaretter, godis och snacks (chips, nötter osv...) men det berör inte mig då jag dricker ganska sparsamt (samt tog med mig ett lager när jag flyttade) och inte röker.

Allt är dock inte guld och gröna skogar, de har en massa fullständigt obegripliga regler så som till exempel förbudet att sälja Red Bull och vissa kosttillskott men är man i behov av sådant (Rage, Rush och liknande) så får man be någon kompis ta med sig när de hälsar på eller så får man åka ner till Göteborg och handla lite då och då. Sedan är det alltid lite krångel precis vid flytt med det famösa skattekortet och att få ett norskt personnummer men det brukar också lösa sig efter en månad eller så.

Har du 100% i övertid på ALL arbetad tid? Shit! Vad jobbar du med egentligen?
Jag har bara 50% i övertid på dagtid, och 100% på nätter och helger. Dessutom 20% i skifttillägg på hela lönen. Det här med OB kan man ju fetglömma i Norge (vet dock inte hur det är inom sjukvården. Eleni kan nog svara på det)

Skattekort tar inte alls lång tid nu, men i januari ska ALLA i hela Norge ha skattekort, inte så konstigt att det tar tid för dem då.

Red Bull osv är olagligt iom den höga koffeinmängden. Samma med Rage/Rush osv. Tänk på att dina vänner inte får ta in sådant i Norge och att de är beredda på det om de fastnar i tullen.

Det går att dricka billigt med, så dyrt är det inte om man handlar rätt. Ringnes och Tuborg är värt prismässigt att handla i affären. Finns gott om viner för runt 100lappen och en öl på krogen kostar lika lite/mycket som den gör i Göteborg.

zabber
2009-03-06, 17:08
Har du 100% i övertid på ALL arbetad tid? Shit! Vad jobbar du med egentligen?
Jag har bara 50% i övertid på dagtid, och 100% på nätter och helger. Dessutom 20% i skifttillägg på hela lönen. Det här med OB kan man ju fetglömma i Norge (vet dock inte hur det är inom sjukvården. Eleni kan nog svara på det)

Skattekort tar inte alls lång tid nu, men i januari ska ALLA i hela Norge ha skattekort, inte så konstigt att det tar tid för dem då.

Red Bull osv är olagligt iom den höga koffeinmängden. Samma med Rage/Rush osv. Tänk på att dina vänner inte får ta in sådant i Norge och att de är beredda på det om de fastnar i tullen.

Det går att dricka billigt med, så dyrt är det inte om man handlar rätt. Ringnes och Tuborg är värt prismässigt att handla i affären. Finns gott om viner för runt 100lappen och en öl på krogen kostar lika lite/mycket som den gör i Göteborg.

För mig tog det 7 veckor för att få skattekortet men som du säger så var det januari och jag skaffade permanent personnummer så det kan vara en förklaring.

Helt sant det där med tullen, kanske bäst att ta in det själv istället :-)

Jag kom på en mycket positiv sak till, inte nog med att man tjänar bättre här. Jag hade en del räkningar kvar att betala i Sverige och förde över lite pengar från mitt norska konto till mitt svenska och sim sala bim så var de 10.000 norska kronorna förvandlade till nästan 13.000 sek. :-)

robztr14
2009-04-20, 11:34
Finns det kvar någon Lidl butik här i Oslo eller har Rema 1000 tagit över exakt alla?

willy kula
2009-04-29, 18:54
Var på intervju igår och idag så fick jag jobb i trondheim..ska köra truck.

Funderade på om det finns någon här som har bilen med sig i Norge? Måste man regga om den eller kan man köra med svenska plåtar ett tag utan att riskera böter? Har förstått att det är RIKTIGT dyrt att regga om den så det skulle jag ju helst slippa..

thunder
2009-04-29, 19:02
Du kan köra med svenskreggad bil ett år. Sen efter det kan du ansöka om att få köra ett år till hos tullverket. Så totalt 2 år får du köra svenskreggad bil.

thunder
2009-04-29, 19:06
När man nu är i en norgetråd så kapar jag den lite.

Nån som letar boende i Oslo?

Vi har ett ledigt rum i lägenheten. Säng, skrivbord, garderob finns. Gemensamt vardagsrum, kök, toa. Två balkonger. Takterass hela taket. 200m till Sats och 200m till bunnpris. Nära tbana, trikk och buss. Ligger vid storo/nydalen.

PMa om ni är intresserad :-)

Glömde, 4500nok/mån inkl allt.

DenSisteMohikanen
2009-08-09, 22:59
Någon som har lite jobbsökar tips i Oslo? Har koll på alla dessa jobbsidor och är reggad på flera bemmaningsföretag.

Har Truckkort B så tipsa gärna på lager runt och i Oslo som kanske inte lägger ut annonser utan man kan höra av sig till själv.

Alla tips är bra tips!

thunder
2009-08-10, 10:30
Vet att många lager har sparkat folk senaste tiden tyvärr. Men ett par stora företag som kan tänkas söka är Toll-Post, Schenker, NorCargo/bring, Linjegods m.m. Bara att ringa runt o fråga. Annars finns det massa lagerjobb hos bemanningsbyråerna, men med sämre löner och villkor.

Fatalist
2009-08-10, 11:07
När man nu är i en norgetråd så kapar jag den lite.

Nån som letar boende i Oslo?

Vi har ett ledigt rum i lägenheten. Säng, skrivbord, garderob finns. Gemensamt vardagsrum, kök, toa. Två balkonger. Takterass hela taket. 200m till Sats och 200m till bunnpris. Nära tbana, trikk och buss. Ligger vid storo/nydalen.

PMa om ni är intresserad :-)

Glömde, 4500nok/mån inkl allt.

Mannen, nog för att det är skönt att inte behöva betala så mycket hyra själv men att blåsa en medtränande med ett sådant ockerpris? ;)

thunder
2009-08-10, 11:09
Den är uthyrd och borde egentligen vara ännu dyrare att få dela lägenhet med oss som bor där :D

John M
2009-08-11, 13:38
Jobbar i Norge. Ær sæljare på 100% provision. Ringsystemet har gått sønder så vi kan inte ringa. Måste dock vara kvar och gøra diverese uppgifter. Sitter å pratar om hur vi kan bli bættre sæljare.

Får ingen fast løn før detta. Kommer inte tjæna en enda krona idag. Ær detta lagligt?
Var kan jag ta reda på om detta ær tillåtet att hålla kvar sina anstællda en hel arbetsdag utan løn?

henke1001
2009-11-01, 15:57
Hej alla glada Oslobor! Jag har flyttat hit nu nyligen och ska börja leta jobb. Någon som vet något ställe som söker eller har några bra förslag? Gärna bartender, men annars vad som, butik, servitör, lager, försäljare. :) Tack på förhand!

chidde
2009-11-03, 05:21
det beror lite på vad du har för erfarenheter, rent generellt så är du ute i en rätt kass tidpunkt i barbranschen, sommaren i oslo är över (det är typ då jobben växer på träd) och nu är det ju faktiskt redan november

visst är det en höst- och vintersäsong också, men alla har i stort sett personal i sin ordning och hittar du inget nu i november så skulle jag tro att det kommer bli tufft i december. jan-mars kommer vara ännu svårare

det är bara att söka som en dåre nu och var inte för kräsen eftersom du är lite sent ute, oslo är en svindyr stad att leva i som arbetsslös

ett tips är att börja i början av karl johan gatan och gå ända tills den tar slut
lämna CV till alla butiker/barer du kan tänka dig jobba på, och ännu en gång... var inte kräsen

lycka till!

jikajd
2011-04-07, 23:31
Bump!

Hur ser det ut med IT-jobb i norge nowadays?

Lön för typ en.. systemutvecklare?

agazza
2011-04-08, 09:03
Har hört att det är bra betalt, jag har 28800Nok vid 37½ timme och systemare ska ha mycket högre. Beroende på jobbplats då såklart.

"
Datatekniker medellön
Sverige: 32 800
Norge: 44 100
"

raQblad
2011-04-08, 09:58
Har hört att det är bra betalt, jag har 28800Nok vid 37½ timme och systemare ska ha mycket högre. Beroende på jobbplats då såklart.

"
Datatekniker medellön
Sverige: 32 800
Norge: 44 100
"Friggin crap! Så bra betalt alltså. Jag ska søka in på IT-linjen på Høgskolen i Oslo asap...

agazza
2011-04-08, 13:28
Friggin crap! Så bra betalt alltså. Jag ska søka in på IT-linjen på Høgskolen i Oslo asap...

Ja kan du cisco switchar osv och unix så kan du hamna över 50k *screwy*


Är du tex elektriker med starkströms cert osv kan du också hamna över 50k


Dom flesta svenskar flyttar ju tyvärr dit och tar lager eller serveringsjobb i oslo. Jag är nöjd med min lön och då har jag ändå runt 40kr lägre än alla andra på jobbet:MrT:*grr*

Valvanto
2011-04-08, 20:15
Hallå alla norgesvenskar! Kom hit till Oslo i lördags och har registrerat mig på några bemanningsfirmor på nätet samt skickat nåra ansökningar till lagerjobb i Oslo.

Någon som har tips om nåt lagerjobb utan krav på truckkort eller kundtjänst genom telefon/mail? Kundtjst har jag jobbat på i 1 år hemma i Sverige innan jag drog hit.

Någon som vet om det räcker att man har personbevis för att hämta ut skattekort förresten? Mitt pass har gått ut...

Tack på förhand!

forslund
2011-04-08, 20:21
Ja kan du cisco switchar osv och unix så kan du hamna över 50k *screwy*

Tvekar på att det är så höga löner. Då ska man nog vara rejält kunnig med många års erfarenhet. Knappast en ingångslön.

Jag kan allt det där (och ganska bra dessutom) men det skulle innebära att jag dubblar min lön om jag flyttar till Norge.

agazza
2011-04-08, 20:26
Tvekar på att det är så höga löner. Då ska man nog vara rejält kunnig med många års erfarenhet. Knappast en ingångslön.

Jag kan allt det där (och ganska bra dessutom) men det skulle innebära att jag dubblar min lön om jag flyttar till Norge.

Jag dubblade min lön och har endast gått KY.

Medelinkomsten i Norge är 160Nok, då räknar man alla jobb, även ifall du jobbar i kassan på statoil.

Det är 182kr timmen och då är kursen jävligt låg nu. Plus 10% lägre skatt första 2 åren :D

Siffrorna är officiella men du kan googla själv lite på vad systemare tjänar i norge :)

spoon
2011-04-08, 20:29
Du kan få riktigt bra löner i Norge med utbildning. Jag jobbar helt outbildad som operatör på ett läkemedelsföretag och tjänar 230 i timmen.

agazza
2011-04-08, 20:32
Du kan få riktigt bra löner i Norge med utbildning. Jag jobbar helt outbildad som operatör på ett läkemedelsföretag och tjänar 230 i timmen.

Nok?

Adama
2011-04-08, 20:35
Högre löner, men "allt" är dyrare också, hur stämmer det nu för tiden?

Vad kostar 1 liter mjölk eller en vanlig pizza? Boende, gymkortet, bil?

Är det endast om man är ensamstående och bor i en skokartong som det blir mycket pengar över? Om man startar familj, barnomsorg, vård, skola, klädinköp.. är det fortfarande mycket bra?

spoon
2011-04-08, 20:40
Agazza
Ja Nok

Adama

Nej det är ju dyrt och krångligt att bo här. Det är på minussidan. Hyra på en etta ligger nog på 6-8k om man ska bo i stan. Att köpa en etta kostar 1.5 miljoner och uppåt. Men det är ju alltid dyrt att bo i storstäder. Pengarna är alltid värda mycket när man åker utanför gränsen. Det är positivt.

forslund
2011-04-08, 20:44
Jag dubblade min lön och har endast gått KY.

Medelinkomsten i Norge är 160Nok, då räknar man alla jobb, även ifall du jobbar i kassan på statoil.

Det är 182kr timmen och då är kursen jävligt låg nu. Plus 10% lägre skatt första 2 åren :D

Siffrorna är officiella men du kan googla själv lite på vad systemare tjänar i norge :)

Jo, jag betvivlar inte att medelinkomsten stämmer, men det är mer dina siffror här nere som får mig att börja tvivla lite:


Datatekniker medellön
Sverige: 32 800
Norge: 44 100
"

Vad är en datatekniker? För mig är det någon som är van vid datorer, kan göra felsökningar, byta minnen, grafikkort osv. Typ en 2nd line.
Det finns ingen som har 33 tusen i Sverige och jobbar i second line.
Man är en mycket duktig person inom ett specialområde.

Sedan är väl det intressant om hur mycket den faktiska skillnaden är, i o m att det är så pass mycket dyrare att bo i Norge.

agazza
2011-04-08, 20:47
Agazza
Ja Nok

Adama

Nej det är ju dyrt och krångligt att bo här. Det är på minussidan. Hyra på en etta ligger nog på 6-8k om man ska bo i stan. Att köpa en etta kostar 1.5 miljoner och uppåt. Men det är ju alltid dyrt att bo i storstäder. Pengarna är alltid värda mycket när man åker utanför gränsen. Det är positivt.

Grattis :D


man behöver ju inte bo i oslo, jag betalade 9k för en nybyggd 3a på 78kvm med 25kvm uteplats mitt i lillehammer. hörnlägenhet med 2 väggar i glas.

men jo de är dyrt
:/

spoon
2011-04-08, 20:50
Jag tillägga att jag tvekar på om jag ska bo här när jag blir "vuxen" Att äga bil villa och ha en familj här kostar en del och det blir garanterat pendlande till jobbet.

Adama
2011-04-08, 20:57
Hittade en del sajter om just bo/jobba i norge och hittade några anekdoter.

T.ex. ett par adidasskor som sverige går på 699 SEK så kostar dem 799 NOK i norge. Förskoleplats gick lös på 2300 NOK/mån (ca 1300 SEK här). Osv.

Men att man troligtvis tjänar bättre där borta trots allt är jag nog övertygad om.

fiskebulle
2011-04-08, 21:20
Någon som har koll på löner för snickare i norge?

agazza
2011-04-08, 22:06
Hade jag jobbat i Oslo jämt så hade jag siktat på måndag - torsdag skiftarbete och bo i Karlstad.

Fördelen med Norge är störst som pendlare, massor av avdrag och tillägg.

För övrigt är allt dyrare i Norge ja, men hur många tjänar mellan 180-300kr timmen i Sverige?
Även fast allt är dyrare i Norge, så är ändå lönen procentuellt högre.
Det är inte heller jobbigt att åka till sverige och storhandla det dyra.
Så länge man inte är dum nog att ta en anställning på bemanningsföretag osv som svensk, då blir man ofta slavbehandlad med samma rättigheter och löner.
Att informera sig riktigt är väldigt viktigt där borta.
Dom väljer ju oss framför norrmän av en anledning.


Här är mitt sparande trots dubbla lägenheter vissa perioder, en lägenhet i Norge som kostade mig över 11k Sek i månaden, bilköp, pendlingsutgifter (ibland runt 2k i veckan ifall jag måste betala flyget själv) osv osv. Har inte full koll på ekonomin.

Men det som kostar mest pengar är när jag inte kan äta egengjord lunch / Middag, en Korv kostar typ 60 Nok i norge på statoil


2010-03-01 -- 185.389
2010-03-31 -- 191.091
2010-04-10 -- 207.849
2010-05-16 -- 211.204
2010-06-27 -- 292.509
2010-07-30 -- 293.123
2010-09-26 -- 322.632
2010-10-16 -- 344.138
2010-11-17 -- 345.232

davvvan
2011-04-09, 23:42
Vad är snacket om att svenskar som jobbar i Norge automatiskt blir norska medborgare efter 1 år? Har bara vara iväg ett halvår i Oslo tidigare som outbildad, men har vissa planeringar på att återvända i minst 1 år som utbildad och spara ihop pengar. Men om man automatiskt blir norsk medborgare så vet jag inte hur hett det känns.

Avesst
2011-04-10, 11:41
Vad är snacket om att svenskar som jobbar i Norge automatiskt blir norska medborgare efter 1 år? Har bara vara iväg ett halvår i Oslo tidigare som outbildad, men har vissa planeringar på att återvända i minst 1 år som utbildad och spara ihop pengar. Men om man automatiskt blir norsk medborgare så vet jag inte hur hett det känns.

Det är skitsnack.
Folkbokförd i Norge kanske, men det kan man slippa undan också.

n1tro
2011-04-10, 11:56
kan kanske hyra ut ett rum i Bislett, Oslo för 5000 NOK/Mån, ett fint rum i en fin lägenhet på ca 65kvm. ifall ngn är intresserad kan ni anmäla intresse, gäller typ i 3 månader. mvh

Valvanto
2011-04-10, 14:56
Någon som har tips på ett bra gym här i Oslo? Sats är alldeles för dyrt! Samt om någon får nys om att man behöver folk inom lagerarbete, utan krav på truckkort, skicka hemskt gärna PM! :)

agazza
2011-04-10, 16:55
Vad är snacket om att svenskar som jobbar i Norge automatiskt blir norska medborgare efter 1 år? Har bara vara iväg ett halvår i Oslo tidigare som outbildad, men har vissa planeringar på att återvända i minst 1 år som utbildad och spara ihop pengar. Men om man automatiskt blir norsk medborgare så vet jag inte hur hett det känns.

Det var ett lagförslag om att jobbar du över 183 dagar om året så måste du skrivas i norge. Men det blev inget av för då förlorar vi all rättighet till sjukvård osv i sverige.


Fördelen nu med ändringarna dom gjort är att pendlar du och inte är skriven i norge så blir du skattepliktig i det län du lämnar in skattekortet.

Därför ifall du orkar kan du flyga upp till finnmark i norge och lämna skattekortet där, har för mig det är lägre skatt där uppe.

spoon
2011-04-10, 16:58
Det var ett lagförslag om att jobbar du över 183 dagar om året så måste du skrivas i norge. Men det blev inget av för då förlorar vi all rättighet till sjukvård osv i sverige.


Så är det ju. Min kollega lyckades bevisa att han var hemma alla sina lediga dagar på sitt 5-skift så han klarade sig undan. Alla andra mina vänner som har bott här ett tag är skrivna i Norge.

ErroLer
2011-04-10, 17:15
Någon som har tips på ett bra gym här i Oslo? Sats är alldeles för dyrt! Samt om någon får nys om att man behöver folk inom lagerarbete, utan krav på truckkort, skicka hemskt gärna PM! :)



http://www.fitnessxpress.no/

Är rätt billigt, tror jag och kompisen gav 1000:- för 3månader.

agazza
2011-04-10, 17:16
Så är det ju. Min kollega lyckades bevisa att han var hemma alla sina lediga dagar på sitt 5-skift så han klarade sig undan. Alla andra mina vänner som har bott här ett tag är skrivna i Norge.

hm, det var nånting som var annorlunda med regeln iaf som inte gick igenom, det kanske var att man var tvungen att skriva sig i norge hur man än jobbar?

Förstår att det måste vara svårt ifall man bor där och jobbar med ett vanligt jobb, då ska man skrivas där, men har man bara sökt ett D nummer från början så är det ju väldigt sällan kontroll.

Jobbar man måndag torsdag tex och tar 4 veckor ledigt om året blir det ju runt 176 arbetsdagar om året.

Jag har adress hur som helst i bägge länderna, men har bara D nummer

Chaaarles
2011-04-10, 17:44
Någon som har tips på ett bra gym här i Oslo? Sats är alldeles för dyrt! Samt om någon får nys om att man behöver folk inom lagerarbete, utan krav på truckkort, skicka hemskt gärna PM! :)

www.evofitness.no fräscha gym för 300 kr i månaden

jikajd
2011-04-11, 16:41
Har hört att det är bra betalt, jag har 28800Nok vid 37½ timme och systemare ska ha mycket högre. Beroende på jobbplats då såklart.

"
Datatekniker medellön
Sverige: 32 800
Norge: 44 100
"

Du kan få riktigt bra löner i Norge med utbildning. Jag jobbar helt outbildad som operatör på ett läkemedelsföretag och tjänar 230 i timmen.

Tack för svar och era bidrag i övrigt i denna intressanta tråd! Ni sitter ju onekligen på en del erfarenhet om det rika grannlandet. Spontant, vad tror ni om att söka lyckan som nyexad systemvetare i Norge?

stevebc
2011-04-11, 16:44
Är det sant att man i Norge räknar in arbetsgivaravgifterna i lönen? Jag har nämligen några kursare som fått jobberbjudanden i Oslo med en ingångslön på 500.000 norska kronor om året. Låter lite väl häftigt, då lönen för samma jobb i Sverige ligger på kanske 320.000 svenska kronor. Alltså hälften så mycket.

Hade varit gött att få in 600.000+ (brutto dock) SEK om året som 23-åring alltså, så jag antar att arbetsgivaravgifterna ingår där.

ArnoldOnLehmä
2011-04-11, 18:58
Vad kan man få ut i månaden som truckförare i Oslo i dagsläget. Har bostad där. Funderar på att dra dit trots fru, villa och husdjur. Skulle behöva 150k snabbt :)

Livankaret
2011-04-11, 19:15
Åkte och jobbade i hemtjänsten. Fick en jeep, en gps och karta samt några nycklar i handen. Var ena jävla avstånd mellan brukarna och satt drygt en timme i bilen mellan varje besök. Hjälpte 4-6 stycken under ett pass med att laga lite frukost och bädda sängen. Bodde gratis på boendet jag arbetade ifrån och fick mat därifrån.

Skillnad på Sverige där man sliter häcken av sig inom vården. Fick ut drygt 30000 i månaden rent.

Morrris
2011-04-11, 19:20
Haahaha. Satan vad dåligt jag tjänar.

ceejay
2011-04-11, 19:33
me2 morrris, me2.

agazza
2011-04-11, 19:43
Det är norrmännen som har problem. Dom kräcks ut pengar :/ och vi är över 400.000 svenskar som är där och roffar åt oss dom :D

500k nok är långt ifrån omöjligt med en bra utbildning, jag är fotfolk och har bara gått ky och blir rövknullad av min arbetsgivare då det gäller lön osv och jag snittar strax över 400k


EDIT: btw, det är nästan svårt att hitta norrmän i oslo :D

jikajd
2011-04-11, 21:07
Det är norrmännen som har problem. Dom kräcks ut pengar :/ och vi är över 400.000 svenskar som är där och roffar åt oss dom :D

500k nok är långt ifrån omöjligt med en bra utbildning, jag är fotfolk och har bara gått ky och blir rövknullad av min arbetsgivare då det gäller lön osv och jag snittar strax över 400k


EDIT: btw, det är nästan svårt att hitta norrmän i oslo :D

Att dras med såna problem.. Fifan.. :D

Just ja, du rekommenderar starkt att kontakta företag själv och inte gå via.. t.ex. StudentConsulting, om jag förstod ett av dina tidigare inlägg rätt?

stevebc
2011-04-11, 21:15
Det är norrmännen som har problem. Dom kräcks ut pengar :/ och vi är över 400.000 svenskar som är där och roffar åt oss dom :D

500k nok är långt ifrån omöjligt med en bra utbildning, jag är fotfolk och har bara gått ky och blir rövknullad av min arbetsgivare då det gäller lön osv och jag snittar strax över 400k


EDIT: btw, det är nästan svårt att hitta norrmän i oslo :D400k brutto? Alltså du skattar "bara" på det?

Då är det nog möjligt att få 500k norska ingångs som civ ing i just Oslo (dyr stad). Men det är sinnessjukt mycket pengar.

tröskel
2011-04-11, 21:31
400k brutto? Alltså du skattar "bara" på det?

Då är det nog möjligt att få 500k norska ingångs som civ ing i just Oslo (dyr stad). Men det är sinnessjukt mycket pengar.

Om du ska ha 500k i ingångslön som civilingenjör så tror jag det är oljebranschen som gäller, dom brukar betala lite extra. Sådana jobb finns till störst del i Stavanger.

450k är rekomendationen från tekna i år. Jag ligger strax där under och blev anställd i september förra året, väntar på höjning nu ;)

jikajd
2011-04-12, 08:19
Om du ska ha 500k i ingångslön som civilingenjör så tror jag det är oljebranschen som gäller, dom brukar betala lite extra. Sådana jobb finns till störst del i Stavanger.

450k är rekomendationen från tekna i år. Jag ligger strax där under och blev anställd i september förra året, väntar på höjning nu ;)

Har hört om fina löner för databasadministratörer på oljeriggarna. Berätta mer om oljebranschen! :naughty:

Valvanto
2011-04-12, 10:14
Någon som vet om det räcker att jag har personbevis från Sverige för att få skattekort? Gick dit förra veckan men behövde mitt pass (eller något annat som jag inte kommer ihåg:smash:), som är i Sverige, som för övrigt har gått ut...

lina03
2011-04-12, 17:49
Det är norrmännen som har problem. Dom kräcks ut pengar :/ och vi är över 400.000 svenskar som är där och roffar åt oss dom :D


EDIT: btw, det är nästan svårt att hitta norrmän i oslo :D

Ja, det är helt sjukt. Börjat på ett nytt jobb nu (servitris) och tjänade 39400 nok brutto (plus dricks) denna månad. På 133 timmar!

bug
2011-04-12, 17:55
Ja, det är helt sjukt. Börjat på ett nytt jobb nu (servitris) och tjänade 39400 nok brutto (plus dricks) denna månad. På 133 timmar!

Satan!

lina03
2011-04-12, 18:14
Satan!

Ja. Bör kanske nämna att detta inte är så vanligt, inte ens i Oslo :)

agazza
2011-04-12, 18:17
400k brutto? Alltså du skattar "bara" på det?

Då är det nog möjligt att få 500k norska ingångs som civ ing i just Oslo (dyr stad). Men det är sinnessjukt mycket pengar.

Jag jobbar ju mycket övertid också, min grundlön är 332.100 Nok.

Pma Wiiking här på forumet, han har gått civ.ing har jag för mig och har även jobbat i Norge, men vetefan vad det var för anställning.

Fördelen är ju skatten också, förra året skattade jag 130k nånting, och fick tillbaka efter alla avdrag, lite över 48 har jag för mig.

Blev runt 11.9% skatt allt som allt.

Semesterersättningen är ju lite bättre a.

ja det blir sinnesjukt mycket pengar.

http://forumbilder.se/images/512201171712Pf98f.jpg



Någon som vet om det räcker att jag har personbevis från Sverige för att få skattekort? Gick dit förra veckan men behövde mitt pass (eller något annat som jag inte kommer ihåg:smash:), som är i Sverige, som för övrigt har gått ut...

Du kan gå in på folkbokföringsregistret och be dom skriva ut ditt.

stevebc
2011-04-12, 18:18
Om du ska ha 500k i ingångslön som civilingenjör så tror jag det är oljebranschen som gäller, dom brukar betala lite extra. Sådana jobb finns till störst del i Stavanger.

450k är rekomendationen från tekna i år. Jag ligger strax där under och blev anställd i september förra året, väntar på höjning nu ;)Hur mycket skattar du på detta?
Jag jobbar ju mycket övertid också, min grundlön är 332.100 Nok.

Pma Wiiking här på forumet, han har gått civ.ing har jag för mig och har även jobbat i Norge, men vetefan vad det var för anställning.

Fördelen är ju skatten också, förra året skattade jag 130k nånting, och fick tillbaka efter alla avdrag, lite över 48 har jag för mig.Så med andra ord skattade du ~25%?

(130-48) / 332 = 0,25

Undrar hur mycket det blir om man tjänar runt 450k. Jag trodde Norge hade världens högsta skatter, runt 50% för höginkomsttagare.

agazza
2011-04-12, 18:21
Ja, det är helt sjukt. Börjat på ett nytt jobb nu (servitris) och tjänade 39400 nok brutto (plus dricks) denna månad. På 133 timmar!

wat?:smash:

Har du 296Nok timmen? 40700 i månaden?

Nu måste du räknat fel eller skrivit fel eller inte berättat om allt.

stevebc
2011-04-12, 18:24
Menar du att dricksen ingår i lönen på 39400 NOK eller att det blir ännu mer med dricksen? I så fall är det ju riktigt bra betalt, då dricksen är mer generös i Norge än i Sverige. Här dricksar man ju knappt.

lina03
2011-04-12, 18:28
wat?:smash:

Har du 296Nok timmen? 40700 i månaden?

Nu måste du räknat fel eller skrivit fel eller inte berättat om allt.



Får procentlön, 12,5 % av omsättningen så det varierar varje dag hur mycket jag tjänar. Vissa på mitt jobb som jobbar mycket tjänar typ 50000-80000 per månad. Det är helt sjukt. Och jag blir orolig för att jag inte kommer vilja sluta i branschen... eller vilja flytta härifrån.

lina03
2011-04-12, 18:29
Menar du att dricksen ingår i lönen på 39400 NOK eller att det blir ännu mer med dricksen? I så fall är det ju riktigt bra betalt, då dricksen är mer generös i Norge än i Sverige. Här dricksar man ju knappt.


Dricksen kommer i tillägg. Men det är inte jättemycket där jag jobbar nu, några 2000-3000 i månaden kanske. På andra ställen tjänar man bra mycket mer i dricks, men sämre timlön.

agazza
2011-04-12, 18:30
Hur mycket skattar du på detta?
Så med andra ord skattade du ~25%?

(130-48) / 332 = 0,25

Undrar hur mycket det blir om man tjänar runt 450k. Jag trodde Norge hade världens högsta skatter, runt 50% för höginkomsttagare.

skattade 122.728 på 403.060.

Gjorde avdrag på 156.000 har jag för mig och fick tillbaka 28% (43680)

alltså det året skattade jag 122.728nok och fick tillbaka på skatten 43680 Nok av det jag betalat in i skatt.

Sammanlagt 79048nok som jag betalat i skatt som jag inte får tillbaka.

då blir det alltså 79048nok av 403.060 = 19% ifall jag inte räknat fel.

I förra inlägget chansade jag bara på sifforna, 19% betalade jag i skatt 2009

agazza
2011-04-12, 18:32
Får procentlön, 12,5 % av omsättningen så det varierar varje dag hur mycket jag tjänar. Vissa på mitt jobb som jobbar mycket tjänar typ 50000-80000 per månad. Det är helt sjukt. Och jag blir orolig för att jag inte kommer vilja sluta i branschen... eller vilja flytta härifrån.

aha, fan vilket bra upplägg ifall man är bra på charma kunder och få stället att bli ett inneställe. Det borde du inte släppa.

Nä Oslo är 20 gånger bättre än sthlm faktiskt. mindre folk, mindre stress, priserna på allt är ungefär desamma, lätt att åka och handla i sverige.

snorre2000
2011-04-12, 19:07
Är det nån som jobbat i skogsbranchen i Norge. Ska dit å söka lyckan i sommar tänkte ja, å har en kandidat i skogsvetenskap. Vore kul att veta lite hur lönen ligger och vilka jobb man kan tänkas få!

stevebc
2011-04-12, 19:13
då blir det alltså 79048nok av 403.060 = 19% ifall jag inte räknat fel.:eek:

Fan vad nice!

Man kanske skulle ta några år i Norge så man får sina 5 år arbetserfarenhet och en liten kassa. Två flugor i en smäll.

Hur bra klarar man sig på svenska?

agazza
2011-04-12, 19:16
:eek:

Fan vad nice!

Man kanske skulle ta några år i Norge så man får sina 5 år arbetserfarenhet och en liten kassa. Två flugor i en smäll.

Hur bra klarar man sig på svenska?

Jepp, ja jag är bara här för att få ihop ett schysst startkapital i livet. Allt blir nog lättare då, jag jobbar runt 25 veckor om året pga pendligen. eller runt 170 dagar.

Beror på vart du ska bo och vart du kommer ifrån, jag från norrland klarar mig bäst runt oslo för där är alla svensk eller har stor erfarenhet av svenskar.

Eller trondheim, för vi har samma dialekt på olika språk.

Tog någon månad för mig att bemästra språket. Dom förstår oftast oss lättare än vi förstår dom.

tröskel
2011-04-12, 20:55
Hur mycket skattar du på detta?

Har rätt dålig koll men räknar med att skatta ca 36% minus "minstefradraget" och "standardfradraget".

Minstefradraget tror jag är ca 36% av lönen men som mest ca 70,000 och standrardfradraget är det som är minst av; 10% på bruttoinkomsten eller 40,000.

tröskel
2011-04-12, 21:08
Har hört om fina löner för databasadministratörer på oljeriggarna. Berätta mer om oljebranschen! :naughty:

Haha, jag jobbar inte inte riktigt i oljebranschen så kan inte komma med någon "insiderinformation". Men jag har ju också hört historierna, lyckas man komma ut på riggarna med en civilingenjörsbakgrund så kan man nog räkna med att tjäna en hel del pengar.

Jag vet att det finns många servicetekniker som jobbar mot offshorebranschen och tjänar runt 1,000,000 nok om året. Men mycket av dom pengarna kommer från traktamenten.

agazza
2011-04-12, 21:08
Standard fradraget får man bara göra i 2 år har jag för mig

Har även hört från 800k och uppåt på plattformar. Schyssta skift a

Sent from my ZTE Blade

tröskel
2011-04-12, 21:13
Hur bra klarar man sig på svenska?

Inga problem, men du kan nog räkna med att du kanske måste byta en del ord beroende på vart du ska. Jag bor i Ålesund och där talar dom rätt knepigt, och dom är inte lika vana vid svenska som i Oslo. Det tar någon månad innan man kommer in i det.

I Oslo lär du ju inte behöva anpassa dig alls.

tröskel
2011-04-12, 21:15
Standard fradraget får man bara göra i 2 år har jag för mig

Ja, det tror jag stämmer. Sen om jag fattat det rätt så får man inte göra några fler avdrag om man gör standardfradraget (undantaget minstefradraget), hur kom du ner i 19%? Använde du standardfradraget?

fiskebulle
2011-04-12, 21:24
Någon som har koll på löner för snickare i norge?

Bump :>

agazza
2011-04-13, 05:48
Nej det suger :p är man pendlare bör man deklarera riktigt. Jag gör avdrag för mat boende och resor

Sent from my ZTE Blade

Morrris
2011-04-13, 06:22
Hur krångligt är det att få sin återbäring då? Pendlar 10 mil per dag så det lär väl bli en liten slant iaf.

jikajd
2011-04-13, 09:05
Är det dumt att gå via StudentConsulting när man söker jobb i Norge och överlag.. Jag är inte riktigt insatt i hur det fungerar, är det något jag märker av på mitt lönekuvert om jag har blivit anställd genom ett konsultföretag?

davvvan
2011-04-13, 16:02
Ja, det är dumt. Sök jobb på egen hand istället! www.finn.no

agazza
2011-04-13, 16:11
Hur krångligt är det att få sin återbäring då? Pendlar 10 mil per dag så det lär väl bli en liten slant iaf.

Det är antagligen alldeles för kort för att tjäna på det för du måste ge en egenandel på 13700 som dras från skatten också ifall du försöker få reisefradrag.


"Reise mellom hjem og arbeidssted (reisefradrag)
Har du krav på reisefradrag, utgjør fradraget kr 1,50 pr. kilometer. Du får kun fradrag for beløp som overstiger kr 13 700. Er reisestrekningen din mellom hjem og ditt arbeidssted under 20 kilometer, har du derfor normalt ikke krav på reisefradrag.

Er reisestrekningen totalt over 35 000 kilometer i løpet av året, finner du informasjon om dette i omtalen av post 3.2.8."


http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2009/Har-du-husket-alle-fradragene/

svennebanan
2011-04-13, 19:14
Bump :>

13 000 Nok

jikajd
2011-04-13, 20:42
Ja, det är dumt. Sök jobb på egen hand istället! www.finn.no

Tack för ditt svar davvvan. Inte för att jag inte tror på det du säger, men berätta gärna mer om varför du anser att det är så!

thunder
2011-04-13, 22:35
Tack för ditt svar davvvan. Inte för att jag inte tror på det du säger, men berätta gärna mer om varför du anser att det är så!

För att bemanningsbyråerna ska tjäna pengar kan dom inte betala allt till dig.

davvvan
2011-04-13, 23:09
Tack för ditt svar davvvan. Inte för att jag inte tror på det du säger, men berätta gärna mer om varför du anser att det är så!

Tro mig inte om du inte vill. Vad jag anser är väl av mindre betydelse om du ändå inte tror mig? Lycka till på Manpower.

Drfg
2011-04-13, 23:22
Är det dumt att gå via StudentConsulting när man söker jobb i Norge och överlag.. Jag är inte riktigt insatt i hur det fungerar, är det något jag märker av på mitt lönekuvert om jag har blivit anställd genom ett konsultföretag?

Har haft dåliga erfarenheter av just studentconsulting så jag svarar ja av den anledningen, men där jag jobbade är lönen samma oavsett om du är anställd genom konsultföretag eller ej.

Tigerkotten
2011-04-14, 06:57
Någon som har tips på jobb man kan få utan utbildning? Jobbar just nu i Sverige som arbetsledare på ett företag. Men som det känns nu vill jag bara komma iväg och tjäna pengar, slitgöra spelar ingen roll. Men vill samla ihop ett fint kapital och sedan dra härifrån.

Just varit på 3 månader semester i Ecuador, skulle vilja samla ihop pengar och öppna något där. Blir deprimerad här i Sverige.

jikajd
2011-04-14, 08:05
Tro mig inte om du inte vill. Vad jag anser är väl av mindre betydelse om du ändå inte tror mig? Lycka till på Manpower.

Jag måste ha formulerat mig dåligt, jag menade att jag litar på det du säger. Men önskade att du kunde utveckla lite mer om varför du ansåg att det inte var en bra idé!

Som thunder skrev, misstänkte jag också att det låg till. Att konsultföretag tar en liten del av pengen. Men å andra sidan låter det något mer positivt det Drfg skriver, att lönen hans inte påverkades av att han var anställd genom StudentConsulting. Drfg, vad var det som du upplevde var dåligt med StudentConsulting? Har kontakt med dom just nu och vill inte göra något "misstag" jag kan undvika, genom att lära mig av er här på brädan :)

Drfg
2011-04-14, 08:20
Men å andra sidan låter det något mer positivt det Drfg skriver, att lönen hans inte påverkades av att han var anställd genom StudentConsulting. Drfg, vad var det som du upplevde var dåligt med StudentConsulting? Har kontakt med dom just nu och vill inte göra något "misstag" jag kan undvika, genom att lära mig av er här på brädan :)

Var folk där jag jobbade som inte hade fått betalt förrens företaget höll inne med betalningarna till student, då gav de med sig. Sen åkte jag på en extra månadshyra eftersom de inte kommunicerade att jag var tvungen att säga upp bostaden jag hyrde av dem i samband med jobbet. Antog att om man sommarjobbar genom dem i ett visst antal veckor så hyr man bostaden lika länge, det var dumt av mig :/ Tycker ju att de kunde kläckt ur sig det och stod inget på vårt kontrakt heller. De skickade dock ut ett mail när det redan var för sent om att man skulle tänka på det, gz.

davvvan
2011-04-14, 11:52
Jag måste ha formulerat mig dåligt, jag menade att jag litar på det du säger. Men önskade att du kunde utveckla lite mer om varför du ansåg att det inte var en bra idé!

Som thunder skrev, misstänkte jag också att det låg till. Att konsultföretag tar en liten del av pengen. Men å andra sidan låter det något mer positivt det Drfg skriver, att lönen hans inte påverkades av att han var anställd genom StudentConsulting. Drfg, vad var det som du upplevde var dåligt med StudentConsulting? Har kontakt med dom just nu och vill inte göra något "misstag" jag kan undvika, genom att lära mig av er här på brädan :)

Np. Jag har själv varit och jobbat i Oslo under 6 månader med två kompisar. Vi stack ner på vinst och förlust i slutet av september och letade boende i Oslo och Sandefjord... Mailat på så många olika lägenheter som vi bara kunnat, blev dock bara en 5-6 visningar till slut. Spikade en lägenhet och åkte hem och sökte jobb i en månad, fixade en 3-4 intervjuer genom mail och telefonkontakt och fick jobb direkt.

Jag personligen har inga negativa erfarenheter av bemanningsföretag men jag känner många som har sökt sig till sådana och fått väldigt dåligt betalt, blivit låst till det bemanningsföretaget mm. Ifall du har svårt att hitta jobb på egen hand kan en tanke vara att börja jobba åt ett bemanningsföretag för att senare hitta ett jobb på egen hand. Men jag vidhåller fortfarande att det är enkelt och mycket bättre att fixa jobb på egen hand, så du har råd med de där fina 200 NOK pizzorna.

jikajd
2011-04-14, 13:00
Var folk där jag jobbade som inte hade fått betalt förrens företaget höll inne med betalningarna till student, då gav de med sig. Sen åkte jag på en extra månadshyra eftersom de inte kommunicerade att jag var tvungen att säga upp bostaden jag hyrde av dem i samband med jobbet. Antog att om man sommarjobbar genom dem i ett visst antal veckor så hyr man bostaden lika länge, det var dumt av mig :/ Tycker ju att de kunde kläckt ur sig det och stod inget på vårt kontrakt heller. De skickade dock ut ett mail när det redan var för sent om att man skulle tänka på det, gz.

Okej, så det var egentligen lite "runt-omkring"-info som blev bristande. Bra punkter du tar upp, bra att tänka på. Hålla inne med betalningar låter som en jäkla skräckhistoria.

Np. Jag har själv varit och jobbat i Oslo under 6 månader med två kompisar. Vi stack ner på vinst och förlust i slutet av september och letade boende i Oslo och Sandefjord... Mailat på så många olika lägenheter som vi bara kunnat, blev dock bara en 5-6 visningar till slut. Spikade en lägenhet och åkte hem och sökte jobb i en månad, fixade en 3-4 intervjuer genom mail och telefonkontakt och fick jobb direkt.

Jag personligen har inga negativa erfarenheter av bemanningsföretag men jag känner många som har sökt sig till sådana och fått väldigt dåligt betalt, blivit låst till det bemanningsföretaget mm. Ifall du har svårt att hitta jobb på egen hand kan en tanke vara att börja jobba åt ett bemanningsföretag för att senare hitta ett jobb på egen hand. Men jag vidhåller fortfarande att det är enkelt och mycket bättre att fixa jobb på egen hand, så du har råd med de där fina 200 NOK pizzorna.

Bra info, tack!

Jag har här i dagarna sökt en tjänst i Norge genom StudentConsulting, ingen aning angående min chans att få jobbet. Hur som helst, har nu lite tid att ställa frågor till dom medan jag väntar på besked och det ni har skrivit här kommer hjälpa mig att ställa bra frågor. Låter trist det där om att bli låst till bemanningsföretaget, ska reda ut vad som skulle gälla för min del i min situation innan jag antar mig något.

Tack för svaren, mycket trevlig tråd i övrigt!

raQblad
2011-04-14, 14:45
Jag måste ha formulerat mig dåligt, jag menade att jag litar på det du säger. Men önskade att du kunde utveckla lite mer om varför du ansåg att det inte var en bra idé!

Som thunder skrev, misstänkte jag också att det låg till. Att konsultföretag tar en liten del av pengen. Men å andra sidan låter det något mer positivt det Drfg skriver, att lönen hans inte påverkades av att han var anställd genom StudentConsulting. Drfg, vad var det som du upplevde var dåligt med StudentConsulting? Har kontakt med dom just nu och vill inte göra något "misstag" jag kan undvika, genom att lära mig av er här på brädan :)Jag jobbade åt StudentConsulting sommaren 2008. De tog en del av min løn. Funkade OK som føretag, men var lite hipp som happ med professionaliteten...

snorre2000
2011-04-28, 17:07
Hej alleman!
Jag har precis fått sommarjobb i Norge på ett skogsbolag. ska jobba med att planlägg skog i 2 månader, kommer bli kul!
Det jag fundera på va om det kostar något för mig som privatperson att få lön på ett svenskt bankkonto. Min arbetsgivare skrev att han kan betala ut lönen så, men innebär det några nackdelar för mig?
Är det några fler som ska jobba i skogen i norge, i sommar??!

/Calle

Tigerkotten
2011-04-28, 18:20
Lite nyfiken på vad du får snorre? Mycket övertid lovad osv? timlön?

snorre2000
2011-04-28, 19:34
Lite nyfiken på vad du får snorre? Mycket övertid lovad osv? timlön?

Jag går på akord, 3,5 kr /dekar, 1 dekar = 0,1 hektar, en erfaren planläggare gör 100ha om dagen, du kan alltså om du jobbar satan, tjäna 3500 NOK om dagen!

Ingen som har erfarenhet av lön utbetalning till svenskt konto i norge?

Tigerkotten
2011-04-28, 22:46
Jag går på akord, 3,5 kr /dekar, 1 dekar = 0,1 hektar, en erfaren planläggare gör 100ha om dagen, du kan alltså om du jobbar satan, tjäna 3500 NOK om dagen!

Ingen som har erfarenhet av lön utbetalning till svenskt konto i norge?

Låter mycket bra det där, hur många timmar behövs för en erfaren att göra 100ha om dagen? Krävs det utbildning för det du gör?

agazza
2011-04-29, 07:17
Jag går på akord, 3,5 kr /dekar, 1 dekar = 0,1 hektar, en erfaren planläggare gör 100ha om dagen, du kan alltså om du jobbar satan, tjäna 3500 NOK om dagen!

Ingen som har erfarenhet av lön utbetalning till svenskt konto i norge?

Det ska inte alls vara några problem förutom att det kommer dras en liten summa för växlingen

snorre2000
2011-04-29, 07:26
Låter mycket bra det där, hur många timmar behövs för en erfaren att göra 100ha om dagen? Krävs det utbildning för det du gör?

Hur många timmer som behövs vet jag inte exakt, men jag skulle tippa på 8-10 h om dagen, å det är slitgöra med kuperad terräng och stress med ackord. Jag har själv en kandidat i skogsvetenskap och jag ska ner dit på utbildning om 2 veckor och den vill de att man ska gått. Men har du redan lite skoglig högskoleutbildning tror ja du har chans att komma in!

agazza
2011-04-29, 07:30
Ett tips nu är att du har din skrivna adress så långt ifrån jobbet som möjligt och skriver den adressen på alla papper du fyller i så du kan göra pendlingsavdrag osv.

snorre2000
2011-08-16, 21:18
Hej igen!
Har snart gjort mina veckor här i norge och undrar lite hur det blir framöver!
Jag studerar och vill ha studiebidrag och lån. Kommer svenska csn se att jag har inkomst från Norge som överstiger deras fribelopp? Hört att det är lite olika??
När det gäller avdrag undrar jag om standardavdraget på 10 % är att föredra, när man har fått boende och milersättning från boplats!? Finns det fler avdrag vid deklaration man kan göra utöver boende och pendling, om jag nu inte kan göra det?!

agazza
2011-08-16, 21:25
Hej igen!
Har snart gjort mina veckor här i norge och undrar lite hur det blir framöver!
Jag studerar och vill ha studiebidrag och lån. Kommer svenska csn se att jag har inkomst från Norge som överstiger deras fribelopp? Hört att det är lite olika??
När det gäller avdrag undrar jag om standardavdraget på 10 % är att föredra, när man har fått boende och milersättning från boplats!? Finns det fler avdrag vid deklaration man kan göra utöver boende och pendling, om jag nu inte kan göra det?!

Deklarerar inte din firma för din reseersättning och boende kan du dra det på skatten, men det är inte riktigt lagligt, har dom/du bokfört det när du sökte skattekort kommer du antagligen få restskatt.

Du behöver köra riktigt långt och jobba rätt så länge i Norge innan 10% regeln blir mindre lönsam än egna avdrag. tänk på att dom avdrag du kan göra får du bara tillbaka 28% av.

du kan dra av för väldigt många saker.

Det du istället bör kontrollera är arbeidsmiljöloven på arbeidstilsynet.no och se att du fått alla tillägg osv du ska ha.

Har du inget tillfredställande cantine/matrum/pausrum tex så ska du ha lunchtiden betald osv.

Din inkomst i Norge behöver inte synas i sverige vad jag vet, jag har nolltaxerat i Sverige sen jag föddes.

snorre2000
2011-08-17, 16:16
Tack för bra svar!
Jag har haft det väldigt bra här då jag fått både boende gratis och reseersättning från bostaden, lunchen har jag haft betald också. Jag har inte haft några riktigta utgifter här mer än maten, och jag har fått både boende och diettillägg och det är ju skattefritt här. Så det är väl bara standardavdraget jag kan göra antagligen.
Det viktigaste är att jag kan ta studielån och inte csn börjar bråka för de ser att jag tjänat pengar i norge, det jag funderar även på är om jag kan ansöka bostadsbidrag, nu när man är nolltaxerad och en mindre förmögenheten än 100000kr eller vad gränsen går. Har du gjort något sånt här? Surt om man skulle bli återbetalningsskyldig.
Om jag tjänat 80 lax i sommar och betalad 36 % skatt på detta, alltså 29000kr. Så ska jag få tillbaka 28 % av 2900 kr ?? Låter lite??
Hjälp mig!

agazza
2011-08-17, 18:57
Tack för bra svar!
Jag har haft det väldigt bra här då jag fått både boende gratis och reseersättning från bostaden, lunchen har jag haft betald också. Jag har inte haft några riktigta utgifter här mer än maten, och jag har fått både boende och diettillägg och det är ju skattefritt här. Så det är väl bara standardavdraget jag kan göra antagligen.
Det viktigaste är att jag kan ta studielån och inte csn börjar bråka för de ser att jag tjänat pengar i norge, det jag funderar även på är om jag kan ansöka bostadsbidrag, nu när man är nolltaxerad och en mindre förmögenheten än 100000kr eller vad gränsen går. Har du gjort något sånt här? Surt om man skulle bli återbetalningsskyldig.
Om jag tjänat 80 lax i sommar och betalad 36 % skatt på detta, alltså 29000kr. Så ska jag få tillbaka 28 % av 2900 kr ?? Låter lite??
Hjälp mig!

10% avdraget gäller din lön före skatt, alltså ska du få tillbaka 8000. Men sen är det inte säkert att du haft rätt skattesats osv, men jag gissar på att det är rätt utfört av din arbetsgivare och då ska du teoretiskt ha 8000 tillbaka.

Jag fick tex ut mindre än väntat pga att jag hade någon trygdeavgift eller nåt som jag missat.

28% gäller ifall du gör avdrag för tex diet, bilresa, övernattning utanför hemmet osv.

Vi säger 189kr dagen, du var där i 100 dagar, alltså är det 18900.

sen är det 28% av 18900 du får då, alltså 5292kr (18900 x 0,28)

digidii
2011-08-30, 12:10
Har kollat igenom tråden lite och fått inspiration. Har blivit riktigt sugen på att åka till Norge och arbeta lite.
Någon som har lust att berätta i detalj hur ni gick tillväga? Vilka sidor använde ni? etc...

agazza
2011-08-30, 12:23
Har kollat igenom tråden lite och fått inspiration. Har blivit riktigt sugen på att åka till Norge och arbeta lite.
Någon som har lust att berätta i detalj hur ni gick tillväga? Vilka sidor använde ni? etc...

Finn.no eller nav.no

ta inte jobb via någon rekryteringsfirma, lönerna suger och villkoren. (finns undantag men grundregeln är att man blir uttnyttjad överallt.)

Bäst ifall du har en yrkesutbildning först för då finns det standardiserade löner.

Försök gärna hitta jobb på stora etablerade företag först, gärna fackanslutna, det kan göra några hundra tusen om året på lönen.

moue
2011-10-20, 11:13
hej hej.
Kommer kanske att bege mig mot trondheim till hösten. är det någon som hänger där och har tips? är ju ett jäkla tag tills dess men tänkte vara ute i god tid att planera :)

agazza
2011-10-20, 11:49
hej hej.
Kommer kanske att bege mig mot trondheim till hösten. är det någon som hänger där och har tips? är ju ett jäkla tag tills dess men tänkte vara ute i god tid att planera :)

I den här tråden hittar du nog allt för att komma igång, annars vet jag att VasterNorrland här på forumet bor där, fd jobbarkompis.

Pelle2
2012-09-21, 10:34
Hur är det att jobba med IT-jobb i Norge om man vill jobba 1 vecka och vara ledig 1 vecka osv? Jag tänkte söka något utvecklarjobb/programmering om det i inte löser sig i Sverige!

Är det bara bygg/hantverksjobb som har sådana avtal eller går det inom denna bransch också? Någon med erfarenhet?

agazza
2012-09-21, 10:57
Hur är det att jobba med IT-jobb i Norge om man vill jobba 1 vecka och vara ledig 1 vecka osv? Jag tänkte söka något utvecklarjobb/programmering om det i inte löser sig i Sverige!

Är det bara bygg/hantverksjobb som har sådana avtal eller går det inom denna bransch också? Någon med erfarenhet?

Aldrig hört talas om något liknande utanför hantverkaryrket. Men det går ju säkert att jobba hemifrån ifall man diskuterar ner vilkoren och yrket tillåter det.

sent from phone

Ladugårdsdörr
2012-09-21, 12:01
Hur är det att jobba med IT-jobb i Norge om man vill jobba 1 vecka och vara ledig 1 vecka osv? Jag tänkte söka något utvecklarjobb/programmering om det i inte löser sig i Sverige!

Är det bara bygg/hantverksjobb som har sådana avtal eller går det inom denna bransch också? Någon med erfarenhet?

Det tror jag blir svårt att få till. De snickare (och många ingenjörer) jag känner som pendlar har dessutom inget 1-1-upplägg utan åker till Norge tidigt måndag morgon för att vara på jobbet vid lunchtid, jobbar sina 37,5h+övertid och åker hem fredag lunch.

DJJOHANSSON
2012-10-07, 18:54
Vet ni några jobb?

Tar vad som helst.

Filipb
2012-10-08, 07:03
Kolla finn.no och nav.no (kolla under länken "ledig stillinger")

DJJOHANSSON
2012-10-08, 08:52
Kolla finn.no och nav.no (kolla under länken "ledig stillinger")

Har sökt 70 jobb den senaste månaden, ringer på 3-5 jobb varje dag. Det tar ju sån jävla tid för dom att gå igenom alla CVn bara..

2-3 veckor dröjer det innan man får ett svar så man blir ju lätt rastlös.


Ska på intervju om ett jobb som telefonförsäljare sen, fml.

Åsberg
2012-10-08, 08:56
Ska på intervju om ett jobb som telefonförsäljare sen, fml.

:D

Kanske hjälper att åka runt, koppla på charmen och lämna CV'n på arbetsplatsen i sig?

mela
2012-10-08, 10:55
Har sökt 70 jobb den senaste månaden, ringer på 3-5 jobb varje dag. Det tar ju sån jävla tid för dom att gå igenom alla CVn bara..

2-3 veckor dröjer det innan man får ett svar så man blir ju lätt rastlös.


Ska på intervju om ett jobb som telefonförsäljare sen, fml.

Har du skrivit in dig hos bemanningsföretagen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

leo1
2015-07-24, 18:44
Hej i kvällssolen!

Om jag får mitt liv styrt som jag vill och som jag håller på och bygger broar för nu så kan det bli aktuellt att jobba i Norge i cirka 2-3 månader om året om möjligheten och lusten finns.

Tanken är att jobba på det lager som jag jobbar nu som sommarvikarie. Dvs juni-juli-augusti och sedan på ett hotell i Sverige som ligger vid ett fjäll jan-feb-mars.

Kanske vara ledig april, maj och september efter sommarjobbet.

Då blir det lite väl mycket ledigt till hösten. Ur jobbsökarsynpunkt behöver det inte vara dåligt då julen kommer.

Då slog det mig att det borde vara perfekt att jobba i Norge okt-nov-dec ungefär.

Jag har varit över 5 gånger tidigare och jobbat och det har gått väldigt bra men jobbklimatet har hårdnat lite i Norge va?

Går min uträkning ihop fortfarande angående att spara pengar allt-som-allt på ett Norgeäventyr?:)

Låt säga att man tjänar 35 000:- brutto och att det blir 35:- efter skatt bara för att man är svenne.

10% i standardfråndrag (slött jag vet)
15% på norsk krona till svensk krona?
10% bara för att man jobbar så kort tid under året i Norge.

Den uträkningen är alltså när allt är klart året efter med deklaration och sånt.

Någon som har det aktuella löneläget ungefär på hotelljobb(reception) och lagerjobb?

Hotell kan jag tänka mig cirka 140 NOK i timmen medan lagerjobben är mer svårgissade. Verkar vara väldigt mycket bemanningsföretag inom lager.

Ett stort plus på hotelljobben är att de kan hjälpa till med boende många gånger.

Filipb
2015-07-24, 18:50
Valutan är nästan identisk nu (100 NOK=104,6 i skrivande stund enligt valuta.se), så den fördelen får du tyvärr nästan räkna bort

leo1
2015-07-24, 19:06
Valutan är nästan identisk nu (100 NOK=104,6 i skrivande stund enligt valuta.se), så den fördelen får du tyvärr nästan räkna bort

Sjukt! Såg att det var lågt men trodde inte så lågt. När jag har varit över så har det varit 20-25%:)

agazza
2015-07-25, 06:21
Man behöver ju inte växla nu, kursen lär dra iväg igen

sent from mobile device