handdator

Visa fullständig version : Varför är knäböj så mycket tyngre än hacksquat?


Inmate
2008-02-20, 21:11
När jag tittar i övningsbanken så använder knäböj och hacksquat samma huvudsakliga muskler, men ändå är ju knäböj så mycket tyngre än hacklift. Själv kan jag tex reppa mer än det dubbla på hacksquat än knäböj. Varför är det så? Är medveten om att det alltid känns lite lättare i en maskin, men tycker skillnaden här är såpass stor att det verkar lite märkligt om det nu är samma muskler som används. Jag klarar ju tex långt ifrån det dubbla om jag skulle göra knäböj i smith.

Allan
2008-02-20, 21:12
Därför att du lyfter snett och bakåt i hacken. Det blir en förskjuten tyngdpunkt. I böjen har du stångens vikt riktad neråt genom kroppen under hela momentet. Det finns fler orsaker men det är den primära

Piranha
2008-02-20, 21:13
När jag tittar i övningsbanken så använder knäböj och hacksquat samma huvudsakliga muskler, men ändå är ju knäböj så mycket tyngre än hacklift. Själv kan jag tex reppa mer än det dubbla på hacksquat än knäböj. Varför är det så? Är medveten om att det alltid känns lite lättare i en maskin, men tycker skillnaden här är såpass stor att det verkar lite märkligt om det nu är samma muskler som används.

Hacken rullar på en släde uppför en backe, det är naturligt lättare att dra saker uppför en backe än att lyfta de rakt up, dessdå brantare backe dessdå tyngre.

Food_rulez
2008-02-20, 21:16
Vinkeln på maskinen spelar ju roll, sen behöver man ju inte använda ryggen på samma sätt. Tycker de är ganska stor skillnad mellan knäböj och hacksquat.

Inmate
2008-02-20, 21:22
Tack för de snabba svaren. Ja det är klart att en flackare vinkel gör det lättare. I hacken har jag aldrig tänkt så, utan mer att jag använder samma muskler för att lyfta en mycket större vikt, men med era förklaringar blir det såklart logiskt. Tackar!

Smml
2008-02-21, 00:23
Tack för de snabba svaren. Ja det är klart att en flackare vinkel gör det lättare. I hacken har jag aldrig tänkt så, utan mer att jag använder samma muskler för att lyfta en mycket större vikt, men med era förklaringar blir det såklart logiskt. Tackar!

Fast det blir ju inte tyngre bara för att du har mer vikt på med tanke på lutningen.

jontet
2008-02-21, 01:04
Fast det blir ju inte tyngre bara för att du har mer vikt på med tanke på lutningen.

självklart inte, om vinkeln för enkelhetens skull i hacken är hälften av i böj dvs 45 grader så lyfter du ju bara vikten hälften så långt om du utför en identisk rörelse med benen fast som allan skrev finns det ju massor med småsaker som gör att arbetet inte blir precis hälften så stort i praktiken =)

Inmate
2008-02-21, 10:23
Lärdomen är väl att det inte går att substituera knäböj mked hack, bara för att den övningen känns lättare att utföra, om man vill få knäböjens alla effekter.

SHUMMAN
2008-02-21, 10:38
sen så är knäböj en balansövning där du använder mer muskler

jwzrd
2008-02-21, 10:59
Jag har nog aldrig varit med om någon som haft så stor skillnad på hur mycket vikt de lyfter i knäböj respektive hacklift. Men orkar man mycket större vikter i hackliften så tränar man kanske den i en kortare bana än man gör knäböjen. För mig har det skiljts som mest 40kg vill jag minnas i arbetsvikter. 180kg i knäböjen och 220 i hackliften (och då tror jag nog att jag gjorde fler i knäböjen - hackliften blev nog bara 3 den enda gång jag var så stark i just den övningen).

Hackliften är en finfin övning förutsatt att man tränar den med fullt djupt men jag har hört flera prata om knäskador i den och tycker nog även själv att knäna känns... utsatta? i den.

Inmate
2008-02-21, 11:05
För min del så kör jag för närvarande 4x8 på 70 kg till failure i knäböj, medan jag klarar 3x10 på 150 kg i hacken. Och då med maxböj i knäna. Kanske beror det på att jag ännu inte kommit upp i de höga vikter du själv nämner än, men jag tyckte iaf att skillnaden var märbart stor.

jwzrd
2008-02-21, 11:18
För min del så kör jag för närvarande 4x8 på 70 kg till failure i knäböj, medan jag klarar 3x10 på 150 kg i hacken. Och då med maxböj i knäna. Kanske beror det på att jag ännu inte kommit upp i de höga vikter du själv nämner än, men jag tyckte iaf att skillnaden var märbart stor.

Det måste vara en mycket lätt hacklift om du sätter dig i botten och ändå klarar 3x10 på 150 men bara fixar 4x8 på 70 i knäböjen.

CK€
2008-02-21, 12:44
...självklart inte, om vinkeln för enkelhetens skull i hacken är hälften av i böj dvs 45 grader så lyfter du ju bara vikten hälften så långt om du utför en identisk rörelse med benen...

Nja, för att förflytta vikten lika långt vertikalt i en Hacklift med 45 graders lutning som i vanlig böj måste du flytta släden sqrt(2) = 1.414... ggr längre.

Eller formulerat på ett annat sätt, om du flyttar släden samma sträcka i Hackliften som du förflyttar din tyngdpunkt i knäböj så har du flyttat den 1/sqrt(2) = 0.707... ggr så långt vertikalt

Detta betyder också att, allt annat lika, att du kan lyfta 1.414 ggr så mycket i en hacklift med 45 graders lutning jämfört med knäböj. I praktiken kan man ofta lyfta mer än så i en välsmord Hacklift pga att de stabiliserande musklerna behövs mindre jämfört med knäböj.

Rahf
2008-02-21, 13:18
Man orkar nog bra mycket mer i hacklift än vad en matematisk uträkning kan avgöra. Teoretisk matematik är finfint men det är svårt att applicera direkt i praktik och tro att resultat ska bli exakt. Hade uträkningen stämt så hade jag varit förbannat mycket starkare i böj.

tjabon
2008-02-21, 13:24
Håller med jwzrd ovan.

hackliften känns vansklig vid tyngre vikter. Mycket stress på knäna.
Kan nog vara så att många stabilisatorer i rygg, bål, höft och baksida ben
inte aktiveras i samma grad i hackliften.

jwzrd
2008-02-21, 14:13
Jag köper inte det ni påstår om stabiliserande muskler heller. Dessa muskler lyfter inte vikten. Om någon bommar in knäböjen eller tröttar ut ryggen snabbt för att han lägger sig som en benpressare över sina lår så är det ju i Good Morning man failar, inte knäböj. Om man kan utföra knäböj så att man bommar för att benen inte klarar av att skjuta upp kroppen så har jag svårt att se hur du kan lyfta 2x den belastningen i en normalt funtad hacklift. Hackliften medger inte att du jobbar med hela låren på samma sätt. Det blir mer av en isoleringsövning för framsidan av låren.

Mats Loefstroem
2008-02-21, 14:23
I alla övningar där maskinen sköter balans och bana kan man förr eller senare lära sig att trycka optimerat efter just de förutsättningarna, och då blir det kilon.

Men jag har andra skäl att lägga mer krut på knäböj än på pressar. På samma sätt som bepressens fasta bana gör att du slipper lägga krut på att balansera så låser den upp dig i ett utförande. Och det är inte alltid speciellt nice. Själv kan jag få skitont.

Och sedan finns det en coolhetseffekt i böjen som benpressen knappeligen kommer i närheten av.

- Att knäböja böja är ren lycka, att benpressa är mest bara stånkigt.

jwzrd
2008-02-21, 14:26
- Att knäböja böja är ren lycka, att benpressa är mest bara stånkigt.

Så sant som att limpolja inte är en jordartsmetall.

Mats Loefstroem
2008-02-21, 14:38
Läser mitt eget inlägg och inser att jag drar hacksquat och benpress över samma kam. Å andra sidan tycker jag precis så. Korrigerar:

- Att knäböja är ren lycka, att mosa i benpress eller hacksquatkvarn är mest bara stånkigt.

Petf
2008-02-21, 14:49
Är det bara jag som finner hacken mkt tyngre än böjen ? jag kör 6or på 80 atg i hacken(då är det rätt tungt ) och 5or på 120 i böjen atg :S

Commando1980
2008-02-21, 16:12
Är det bara jag som finner hacken mkt tyngre än böjen ? jag kör 6or på 80 atg i hacken(då är det rätt tungt ) och 5or på 120 i böjen atg :S

same here, men sen kör jag nästan aldrig hacksquat. känns som knäna ska explodera även då jag inte använder ngn vikt i "hacken".

Mr. Moose
2008-02-21, 17:03
same here, men sen kör jag nästan aldrig hacksquat. känns som knäna ska explodera även då jag inte använder ngn vikt i "hacken".

Samma här men det går utmärkat att köra med stång. Tar ett par pass att vänja sig, ett tips: använd långa träningsbyxor eller knästrumpor.

Commando1980
2008-02-21, 17:09
Samma här men det går utmärkat att köra med stång. Tar ett par pass att vänja sig, ett tips: använd långa träningsbyxor eller knästrumpor.

du menar old school varianten med stång bakom arslet?

billmaier
2008-02-21, 17:44
Själv upplever jag hack-squaten och knäböjen ungefär lika tunga. Har gjort en 5a på 160kg i hacksquat ända ner till bottnet och en 5a på 170kg i knäböj. Kan förstås ha med det att göra att jag gör hacksquat väldigt sällan.

Petf
2008-02-21, 19:26
kör heller aldrig hacken , känns inte bra , och kontakten är ingenting mot atgböjar.

Mr. Moose
2008-02-22, 02:55
du menar old school varianten med stång bakom arslet?

Ja, suverän övning när man vant sig vid den.