handdator

Visa fullständig version : vinna på att växla repsantal?


kaysim
2008-02-20, 19:24
Hur många av er anser att man lägger på sig mer massa av att varva repsantal ,typ att man först kör 8reps x 3-4 set i en månad, och sedan köra 3-5 reps x 3-4 set nästa månad osv? jag har tränat ett år, har stått still på att köra 8x3 i säkert ett halvår nu. (Är det dumt?) mitt mål är att bygga.

Robbin
2008-02-20, 19:30
Jag tror att det finns många fördelar i att växla repetionsantalet. Variation är trevligt.

kaysim
2008-02-20, 19:42
Jag tror att det finns många fördelar i att växla repetionsantalet. Variation är trevligt.

men finns det något som tyder på att man "fortare" lägger på sig mer massa än om man kör utan att variera repsantal?

Fat tony
2008-02-20, 19:44
men finns det något som tyder på att man "fortare" lägger på sig mer massa än om man kör utan att variera repsantal?

tror inte det finns något som kan fastställa dem påståenden, men som sagt det är mycket roligare i min mening

analex
2008-02-20, 19:50
Handlar väl om att kroppen inte ska vänja sig vid en viss träning. Precis som man ändrar schema då och då.

Kunna chocka kroppen och slänga på lite extra vikt ibland osv.

Eller?

kaysim
2008-02-20, 19:54
Handlar väl om att kroppen inte ska vänja sig vid en viss träning. Precis som man ändrar schema då och då.

Kunna chocka kroppen och slänga på lite extra vikt ibland osv.

Eller?

ja precis=) så har jag också tänkt, men är inte helt säker. vill ju inte gå runt o bara tro:)

Troll
2008-02-21, 09:05
Omväxling förnöjer!

Växa mer/snabbare vet jag inte, men ökningen i vikter tog fart när jag började vexla mellan hög och lågrep.

Snorlös
2008-02-21, 09:22
Hur många av er anser att man lägger på sig mer massa av att varva repsantal ,typ att man först kör 8reps x 3-4 set i en månad, och sedan köra 3-5 reps x 3-4 set nästa månad osv? jag har tränat ett år, har stått still på att köra 8x3 i säkert ett halvår nu. (Är det dumt?) mitt mål är att bygga.

Kör allt möjligt, kommande 4 veckorna tex kör 12-15 reps och lägg på ett set eller två per övning. nästa månad kör pyramid 10reps och dra bort ett set, sedan en månad med 3-4 reps osv osv. om inte annat så blir det väl lite mer omväxlande och roligare utmaningar om inte egot sätter stopp, dvs om du inte klarar av att lägga på mindre vikt i bänkpressen osv. prova att köra så snabba reps som möjligt under en period, följt av en period med mycket negativa reps osv osv osv.

Du kommer väl ihåg vad Guden Arnold sa, han kunde inte säga vilket sätt som byggde mest muskler för han körde dem alla:cool:

Rahf
2008-02-21, 09:39
Jag skiter fullständigt i om jag växer 1mm snabbare på att växla upp eller ner med repsantal, däremot blir det KUL när jag gör det!

Turbonisse
2008-02-21, 09:44
Vinner man något "massamässigt" på att köra ettor i marklyft, exempelvis;
5*6-8 och sedan 1*1 1*1 med en betydligt högre vikt. Kanske är bättre att gå ned något i vikt och köra 6reps?

Snorlös
2008-02-21, 10:23
Vinner man något "massamässigt" på att köra ettor i marklyft, exempelvis;
5*6-8 och sedan 1*1 1*1 med en betydligt högre vikt. Kanske är bättre att gå ned något i vikt och köra 6reps?

Finns ingen som kan ge dig ett svar på det. Dels därför att ingen vet hur just du fungerar eller hur fördelningen av muskelfibertyper i din kropp är. kör alla möjliga varianter inom 1-20 reps så märker du säkert över tid vad som fungerar för just dig.

Johan_P
2008-02-21, 10:26
Finns ju andra fördelar också. Lågrep tenderar att slita en hel (på mig iaf), medan skaderisken sjunker något under volymträning.

pragmatist
2008-02-21, 10:59
Vinner man något "massamässigt" på att köra ettor i marklyft, exempelvis;
5*6-8 och sedan 1*1 1*1 med en betydligt högre vikt. Kanske är bättre att gå ned något i vikt och köra 6reps?

Det du vinner på att köra singlar är snarare att du i långa loppet orkar köra tyngre med fler reps, d.v.s. du kan använda mer vikt på stången när du kör i intervallet 6-8 (i exemplet). Och det kommer i sin tur bygga bättre.

Ska du kombinera de två metoderna skulle jag definitivt föreslå att du kör singlarna först och reppar på sedan, d.v.s. tränar maxstyrka när nervsystemet är fräscht och "pumpar på" när musklerna börjar tröttna. Jag läste någon japansk studie där just en sådan kombination gav bra resultat.

Commando1980
2008-02-21, 16:14
Hur många av er anser att man lägger på sig mer massa av att varva repsantal ,typ att man först kör 8reps x 3-4 set i en månad, och sedan köra 3-5 reps x 3-4 set nästa månad osv? jag har tränat ett år, har stått still på att köra 8x3 i säkert ett halvår nu. (Är det dumt?) mitt mål är att bygga.

kör flera repsintervall i SAMMA schema. speciellt om massa är ditt primära mål.