handdator

Visa fullständig version : Vilken aktivitetsfaktor gäller för mig?


kimozabe
2008-02-20, 17:19
tjena! kommit ett par veckor in i deffen och börjar få ordning på kosten.
Väger maten och använder mig av excel mallen.

Jag är 27 år, väger 78kg på 175cm.
Ingen aning om mitt BF% men jag tippar på att jag behöver tappa 8kg iaf.

Går upp 07:30, äter frukost, Börjar jobba 08:00 som Teletekniker (mycket sitta still i bil o köra) kommer hem mellan 12:00-16:00, äter lunch, chillar 1-2 timmar sedan promenerar jag 20 min till gymet, promenerar också hem ibland omväg 20-30min. Styrketränar 4-6 ggr veckan.
Slöa i soffan/framför datorn resten av kvällen, cyklar 30-50min 2 ggr i veckan också.

Vilken aktivitetsfaktor ska jag välja för att räkna ut mitt energibehov. 1.3? 1.4?

Hittils har jag sett till att inte äta mer än 2000 kalorier iallafall. vill hamna på 0.7 vikt nedgång i veckan.

Tack på förhand.

forslund
2008-02-20, 23:39
Jag önskar att jag kunde svara, men jag vet att EddieVedder skrev en jättebra och utförlig förklaring hur du lättare kan räkna ut din akivitetsfaktor.
Jag har sökt i en halvtimme nu för att hitta svaret, men kommer inte fram till något.

Det var något med att ta 0.025 * antalet timmar konditionsträning/styrketräning, eller något liknande. Hittar han inte in här om någon dag kan du väl PMa och fråga efter beskrivningen.

Återkommer om jag hittar beskrivningen. ;)

Eddie Vedder
2008-02-21, 06:29
Jag önskar att jag kunde svara, men jag vet att EddieVedder skrev en jättebra och utförlig förklaring hur du lättare kan räkna ut din akivitetsfaktor.

Såhär skrev jag:

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Tror det är tredje gången jag använder samma text.:)

jompa
2008-02-21, 06:51
På uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu) kan man räkna ut ett ganska bra värde.

kimozabe
2008-02-21, 08:05
aight, stort tack grabbar!