handdator

Visa fullständig version : Protein ihop med Malto - Diabetes


minikevin
2008-02-20, 14:06
Hej alla

Micke heter jag och är ny på detta forum. Men för det innebär inte det att jag på ngt sätt är ny när det gäller träning eller kost.. ;)
Har hållt på med träning och kost sen 94, är 170 lång och väger runt 92 kg


Min fråga är;
Jag har aldrig använt Maltodextrin över huvud taget då jag tyckt att banan med proteinshake eller gainer räckt för mig. Nu har jag kommit till punkt att jag vill prova Malto tillsammans med protein efter träning. Själv tar jag nästan två (2) skopor Whey 80 tillsammans med en (1) skopa Carbo Flex Pure och blandar det i 4 dl mjölk. Vad tror ni om detta? Tilläggas bör att jag har diabetes.

Tack på förhand!
/Micke

Davil
2008-02-20, 14:43
Hej Micke!

A och O är att hålla koll på blodsockret!

Själv dricker jag maltodextrin & vassle i samband med mina pass.
Det går fint efter att ha kommit fram till ett för MIG fungerande upplägg med humaloginsulinet i samband med detta.

Jag har som regel att kolla blodsockret extra ofta vid ändring av mina kostvanor.

Var försiktig.

mvh.

minikevin
2008-02-20, 15:03
Hej Micke!

A och O är att hålla koll på blodsockret!

Själv dricker jag maltodextrin & vassle i samband med mina pass.
Det går fint efter att ha kommit fram till ett för MIG fungerande upplägg med humaloginsulinet i samband med detta.

Jag har som regel att kolla blodsockret extra ofta vid ändring av mina kostvanor.

Var försiktig.

mvh.

Tusen tack för ditt svar!
Fick ett svar på ett annat forum att det verkar vara en livsfarlig kombination. Jag testa mitt värde morgonen efter för att se om värdet verkligen höjts speciellt mycket men värdet låg perfekt. (för vad jag tycker då). Hur många sprutor tar du om dagen? Själv tar jag 3 av humalog och 1 av lantus

Känns skönt att veta att fler tänker som jag.. *flex*

Davil
2008-02-20, 15:39
Tusen tack för ditt svar!
Fick ett svar på ett annat forum att det verkar vara en livsfarlig kombination. Jag testa mitt värde morgonen efter för att se om värdet verkligen höjts speciellt mycket men värdet låg perfekt. (för vad jag tycker då). Hur många sprutor tar du om dagen? Själv tar jag 3 av humalog och 1 av lantus

Känns skönt att veta att fler tänker som jag.. *flex*

Du låg bra morgonen efter.
Men hur ligger du innan träningen, och låt säga 1 timme och 3 timmar efter?

När jag började med mina gainers kollade jag blodsockret extra mkt :
innan träningen, under träningen och 1 timme efter träningen och innan sänggång. Detta gjorde jag i 2 veckors tid (8 träningspass) för att bilda en egen uppfattning om hur man ligger i samband med träningen och för att dosera rätt insulindos.

minikevin
2008-02-20, 15:46
Du låg bra morgonen efter.
Men hur ligger du innan träningen, och låt säga 1 timme och 3 timmar efter?

När jag började med mina gainers kollade jag blodsockret extra mkt :
innan träningen, under träningen och 1 timme efter träningen och innan sänggång. Detta gjorde jag i 2 veckors tid (8 träningspass) för att bilda en egen uppfattning om hur man ligger i samband med träningen och för att dosera rätt insulindos.

Har inte kollat efter träning eller innan säng gående, har precis börjat med maltro. Därför jag gör denna tråden.
Mitt insulin blev "inställt" på sjukhuset efter min träning och dåvarande kost.
Maltro har jag aldrig tagit förut och förstår självklart att jag måste kolla värdet oftare, typ efter träning (gärna efter protein / maltro men innan sista måltid). Innan träning äter jag "middag" i form av tonfisk och ris så visst kan man kolla värdet innan själva träningen tar i

Davil
2008-02-20, 15:55
Har inte kollat efter träning eller innan säng gående, har precis börjat med maltro. Därför jag gör denna tråden.
Mitt insulin blev "inställt" på sjukhuset efter min träning och dåvarande kost.
Maltro har jag aldrig tagit förut och förstår självklart att jag måste kolla värdet oftare, typ efter träning (gärna efter protein / maltro men innan sista måltid). Innan träning äter jag "middag" i form av tonfisk och ris så visst kan man kolla värdet innan själva träningen tar i

Maltodextrin är väldigt snabba grejjer och kan därför vara lite lurt att få tajmningen med insulinet att verka vid rätt tillfälle.

Jag vill inte rekomendera en diabetiker till att hinka i sig en massa maltodextrin :) , men för mig fungerar det bra och har du bara stenkoll på ditt blodsocker så det inte åker berg och dalbana är det inga problem.

minikevin
2008-02-20, 16:33
Davil;
Tack för all din hjälp, det uppskattas verkligen !

Hobbes
2008-02-20, 16:35
Hej Micke!

A och O är att hålla koll på blodsockret!

.....

Jag har som regel att kolla blodsockret extra ofta vid ändring av mina kostvanor.

Var försiktig.

mvh.

Håller med Davil här!

Jag är diabetiker sedan 23 år tillbaka. Lantus/humalog 5ggr om dagen.

Äter bra mat innan träningen, 2-1½ timme innan. Kollar ofta mitt blodsocker runt mina pass, beroende på vad det är för pass givetvis - rent cardio, eller styrka/cardio osv. Jag använder med fördel tycker jag, Rapid Recovery i direkt anslutning till träningen, det har räddat mig några gånger från riktigt låga fall under vissa av mina intensivare pass - 100gr. Insulin dos, hem duscha äta något. Ligger i regel rätt så lågt på morgonen/förmiddag efter vissa pass, troligen för att jag ökar min insulinkänlighet rätt så bra.

Det är lite kontrollerad trial and error (notera min tyngdpunkt vid just kontrollerad!).

I övrigt märker jag en kraftigt ökad insulin känslighet av intensiv träning, såsom CrossFit eller cardio/styrkepass. Vilket lett till att jag vaknat runt 02-03.00 på natten med känningar. Som sagt, kontroll!

minikevin
2008-02-20, 18:05
Håller med Davil här!

Jag är diabetiker sedan 23 år tillbaka. Lantus/humalog 5ggr om dagen.

Äter bra mat innan träningen, 2-1½ timme innan. Kollar ofta mitt blodsocker runt mina pass, beroende på vad det är för pass givetvis - rent cardio, eller styrka/cardio osv. Jag använder med fördel tycker jag, Rapid Recovery i direkt anslutning till träningen, det har räddat mig några gånger från riktigt låga fall under vissa av mina intensivare pass - 100gr. Insulin dos, hem duscha äta något. Ligger i regel rätt så lågt på morgonen/förmiddag efter vissa pass, troligen för att jag ökar min insulinkänlighet rätt så bra.

Det är lite kontrollerad trial and error (notera min tyngdpunkt vid just kontrollerad!).

I övrigt märker jag en kraftigt ökad insulin känslighet av intensiv träning, såsom CrossFit eller cardio/styrkepass. Vilket lett till att jag vaknat runt 02-03.00 på natten med känningar. Som sagt, kontroll!

Känns tryggt att äntligen få prata med andra personer som oxå har diabetes men som ändå tränar hårt. Träning är som sagt inget nytt då jag sysslat med träning och kost sen 94, det är bara Malto jag aldrig provat förut.

Jag har aldrig haft problem med min träning kost när det gäller min diabetes, visst ibland har man haft högt på morronen respektive högt beroende på vad man ätit eller tränat.

följer du doseringen på insulinet som läkaren föreskrivit eller du har lagt till en spruta för att få ner värdet?


Tusen tack för ditt svar!

Hobbes
2008-02-20, 18:19
Känns tryggt att äntligen få prata med andra personer som oxå har diabetes men som ändå tränar hårt. Träning är som sagt inget nytt då jag sysslat med träning och kost sen 94, det är bara Malto jag aldrig provat förut.

Jag har aldrig haft problem med min träning kost när det gäller min diabetes, visst ibland har man haft högt på morronen respektive högt beroende på vad man ätit eller tränat.

följer du doseringen på insulinet som läkaren föreskrivit eller du har lagt till en spruta för att få ner värdet?


Tusen tack för ditt svar!

Jag har haft en oerhört bra kontakt med läkare/diabeters sjuksköterska - de har varit väl insatta i min livssituation/er. Har tränat på väldigt hög nivå inom kampsport, hoppade fallskärm under några år, klättrat i Canda osv. Det har varit mycket trial and error, jag har efter diskussioner med min läkare kommit fram till att 5 stick om dagen är lämpligt för mig. Beroende på vad jag tränat har jag fått öka/sänka doserna, i samråd med läkare - ibland har jag infört och testat nya doser och sedan utvärderat dem med läkare. Exempelvis har jag fått sänka de anvisade doserna ibland beroende på min träningssituation, jag får en enormt ökat insulinkänslighet av träning - vice versa om jag är stressad eller sjuk, då är det tvärtom!

De kosttillskott jag använder är Rapid Recovery från Fairing, tycker det fungerar utmärkt isamband med träningen, ger inte mig några toppar utan bra energi att ta mig hem och äta bra mat.

Jag tar mycket blodprover vissa perioder för att lära känna vad som påverkar och hur.

Använder mig av ett kostprogram som heter DietistXP där du även kan skriva in hur mycket insulin och blodsocker värde - alltså utvärdera vad och hur mycket du ätit + hur dit blodsocker reagerade. Bra hjälpmedel i perioder, inget jag använder dagligen.

www.kostdata.se är företaget som tagit fram det, köpte det av dem för 600 kronor, en för mig utmärkt investering.

Sverker
2008-02-20, 19:59
Det mesta är ju redan skrivet i tråden.

Själv använder jag Rapid Recovery precis som Hobbes. Fungerar perfekt för mig.

Problemet med snabba kolhydrater är nog att de kommer ut i blodet fortare än de snabbaste insulinerna. Jag kan får rejäl blodsockerstegring med rent maltodextrin.

Tidigare så körde jag på vassleprotein och O´boy. Sackaros/socker är aningen långsammare och passade bättre med snabbinsulinet.

minikevin
2008-02-21, 09:05
Hobbes:
Det programmet verkar vara effektivt, har läst en del om det på deras hemsida

minikevin
2008-02-21, 09:05
Tar ni insulin före måltiden efter träningen?

minikevin
2008-02-21, 09:32
Sverker:
Låter som du tar insulin före måltiden efter träningen? Alltså före proteinintaget?

Davil
2008-02-21, 09:48
Tar ni insulin före måltiden efter träningen?

Jag tar 4ie 15min innan 50g malto + 40g vassle som jag dricker direkt innan träningens start.
9ie efter träningen samtidigt som jag dricker 50g malto + 40g vassle.

1,5 timme efter detta äter jag en vanlig middag där jag tar 7ie.

Nattinsulinet är varierande. Högre dos vilodagarna.
Tisdagarna då jag tränar ben tar jag 6ie mindre dos jämfört med vilodagarna, och endå händer det ibland att jag vaknar vid 3tiden helt sjöblöt med lågt blodsocker :em:

Du måste själv komma fram till din personliga lösning när du skall ta en spruta, och hur stor dosen skall vara eftersom detta varierar från person till person.

minikevin
2008-02-21, 10:05
Jag tar 4ie 15min innan 50g malto + 40g vassle som jag dricker direkt innan träningens start.
9ie efter träningen samtidigt som jag dricker 50g malto + 40g vassle.

1,5 timme efter detta äter jag en vanlig middag där jag tar 7ie.

Nattinsulinet är varierande. Högre dos vilodagarna.
Tisdagarna då jag tränar ben tar jag 6ie mindre dos jämfört med vilodagarna, och endå händer det ibland att jag vaknar vid 3tiden helt sjöblöt med lågt blodsocker :em:

Du måste själv komma fram till din personliga lösning när du skall ta en spruta, och hur stor dosen skall vara eftersom detta varierar från person till person.

Själv äter jag middag först innan jag tränar. Tar 12 ie på morronen, 8 till lunch och 10 vid middag. Testa igår att även ta 3 före sista måltiden innan sängdags. Jag har aldrig någonsin vaknat på natten med lågt socker, men imorse efter att ha testat med 3 ie igårkväll låg mitt socker riktigt bra

Hobbes
2008-02-21, 12:54
Hobbes:
Det programmet verkar vara effektivt, har läst en del om det på deras hemsida

Det tjänar mina mål med min träning, tycker överhuvudtaget att styrketräning i kombination med någon form av cardio är utmärkt för mig.

Programmet ger mig en ökad insulinkänslighet och i och med det en ökad kontroll av blodsockret - upplever jag efter att ha kört det ett tag.

Ja, jag tar insulin innan måltiden direkt efter träningen.

Glömde skriva det, det är Sverker jag har att tacka för användandet av RR och o'boy något jag körde med i mina drinkar tidigare. Jag hade själv massor med frågor och fick mina råd av honom. Sen är det upp till var och en att prova sig fram.

Insulinus
2008-03-02, 13:12
Intressant tråd det här! Även jag upptäcker hur mycket mer insulinkänslig man blir utav ett hårt träningspass.
Jag har tränat konstant i många år, men har hela år 2007 haft uppehåll från all sport pga ändrade livsförhållande, nyköpt hus (renoveringar), övertid på jobbet m.m.
Men nu när jag börjat träna igen så märker jag direkt vilken skillnad det blir.

Tidigare doser: Morgon - 10 Humalog, Lunch - 10 Humalog, Middag - 10 Humalog, Kväll - 5-8 Humalog. Sedan 15 ie Lantus som jag tar vid 18.30 varje dag.

Nuvarande doser: Morgon -8 Humalog, Lunch -7 Humalog, Middag - 10 Humalog, Kväll 2 Humalog. Sedan 14 ie Lantus.

Så innan låg jag runt 50 - 55 ie per dag och numera runt 40 ie per dag.

Jag vaknar inte själv heller när jag har lågt blodsocker på nätterna. Vaknar först när klockan ringer, riktigt svårt att komma ur sängen ibland och man e lite allmänt virrig.
Hade i början av träningen innan jag märkte hur mycket mer insulinkänslig jag var blodsockervärden på neråt 1,7 på morgonen men numera är det stabiliserat till runt 6 istället.
Men jag lägger mig alltid på ett lite för högt värde då mitt Lantus peakar under natten och mitt blodsocker alltid sjunker lite på natten. Speciellt de dagar då jag tränat.

Tar numera NO:s After Max gainer med 40 g snabba kolhydrater 40 g protein 5 g kreatin och diverse vitaminer och fria aminosyror. Denna gainer innehåller runt 350 kcal och till den tar jag 5 ie humalog. Sedan snabbt hem och käka en macka lr 2 och då brukar jag ta 2 ie humalog och det räcker förvånandsvärt bra.

Tilläggas bör att jag haft diabetes i 19 år och inte har någon egen produktion av insulin kvar.

Tycker även att det är lättare att hålla en jämn blodsockernivå under dygnet med lantuset och 4 doser humalog än 2 doser Insulatard och 4 doser humalog som jag hade innan.

Vad ligger era Hba1c på? Alltid intressant att jämföra, mitt ligger på 5,6 just nu.

// Tommy