handdator

Visa fullständig version : Den berömda Löparformen


Arnold Armstrong
2008-02-20, 10:52
De senaste två veckorna har varit synnerligen intressanta. Den berömda och så omtalade löparformen har infunnit sig. Efter att som 10-15 åringe sprungit i stort sett varenda dag försvann sedan suget. Ingen serisö löpträning har nu praktiserats på ca 5 år.

Men häromdagen lagades pulsklockan och en löparrunda blev till verklighet. Vilken känsla. Måste säga att det är gudomligt att springa. Speciellt då man inte tar ut sig till sista andetaget som jag gjorde förr.

Har nu en del saker som behöver ventileras. Har tänkt att starta extremt lugnt med ca 3 pass i veckan. Distanser 6- 10 km åt gången. Kör då med average puls 80%. Känns väldigt behagligt. Förr körde jag ofta max 5 mk och en puls på 90%. Visst tar det längre tid med mindre hjärtfrekvens att öka konditionen? Men med detta upplägg borde konditionen komma snabbt? Känner redan efter två veckor att det flyter vädligt bra.

Målet blir att i sommar ställa upp i en del 5 och 10 km tävlingar. Bara för morotens skull. Sen nästa år får vi börja snacka tider med er.

En fråga även om stel nacke vid löpning, Komme rofta på ena sidan. det drar lite. Kanske dåligt uppvärm, fel andning eller huvudets position?

Intervaller kommer senare. Kommentarer?

forslund
2008-02-20, 14:45
Visst tar det längre tid med mindre hjärtfrekvens att öka konditionen? Men med detta upplägg borde konditionen komma snabbt? Känner redan efter två veckor att det flyter vädligt bra.


Välkommen till motionsklubben, behövs mer sånt här :thumbup:

Men ja, det känns jo logiskt att konditionen kommer lättare ju högre puls du har, men å andra sidan kan du ju inte bara springa 100 meter med 95% puls och vänta dig ökningar. :D

Men med ditt upplägg kommer du garanterat öka i kondition oavsätt hur du gör, det viktiga är ju att du springer.
Jag tycker att det känns väldigt lätt att öka löparkonditionen (har precis börjat för några veckor sen med löpning). Känns nästan som om det går bättre och bättre för varje pass. Dock har jag många månader av cykelträning bakom mig. Huruvida om det hjälper mig mycket vet jag inte ;)

Lycka till med löpningen :thumbup: