handdator

Visa fullständig version : tunga marklyft+tunga knäböjj.


von huff
2008-02-20, 10:04
Hej jag undrar om det blir overkill med ca 5-6set tunga marklyft 2-5rep och tunga knäböj 2-5rep varje vecka?Tränar gör jag måndag,onsdag,fredag.
Hade tänkt träna ungefär såhär:

mån:tung bänk+triceps,axlar
ons:marklyft+komplement(chins,rodd ,rakamarklyft mm)
fedag:knäböj+mage,vader, eventuellt lätt bänk

Borde jag köra tunga mark och tunga böjj varannan vecka?Altså tunga marklyft vecka 1,tunga böjj vecka 2 osv och istället träna lätta böjj under den tunga marklyft veckan och tvärtom?

Zibbe
2008-02-20, 10:12
Hej jag undrar om det blir overkill med ca 5-6set tunga marklyft 2-5rep och tunga knäböj 2-5rep varje vecka?Tränar gör jag måndag,onsdag,fredag.
Hade tänkt träna ungefär såhär:

mån:tung bänk+triceps,axlar
ons:marklyft+komplement(chins,rodd ,rakamarklyft mm)
fedag:knäböj+mage,vader, eventuellt lätt bänk

Borde jag köra tunga mark och tunga böjj varannan vecka?Altså tunga marklyft vecka 1,tunga böjj vecka 2 osv och istället träna lätta böjj under den tunga marklyft veckan och tvärtom?

Nae det skulle inte jag påstå iallafall eftersom jag själv kör det :) Böj på tisdagen och mark på torsdagen. Så om du känner för att köra båda så tycker jag att du ska göra det!:cool:

mini
2008-02-20, 10:15
Tunga böj ser jag inga jätteproblem med att träna varje vecka om du periodiserar din träning lite.
Personligen tycker jag inte att vanlig mark varje vecka ger tillräcklig avkastning sett till insatsen. Tunga mark kan du göra varianter på om du vill, exempelvis långa mark ena veckan och vanliga andra. Testa och se vad din kropp klarar och gillar.

Timme
2008-02-20, 10:34
Tunga mark och tunga böj varje vecka fungerar utmärkt tycker jag.

Nu har jag bytt så att jag kör tunga mark 2gånger/vecka. Sumomark på Onsdag tillsammans med böj och smalmark på lördag tillsammans med lätt böj.

petersson
2008-02-20, 10:45
Jag tycker alltid att jag är utvilad till nästa markpass och jag kör mark en gång per vecka och böj två gånger per vecka.
Iofs brukar jag stegra vikterna under ganska många veckor så det är ju bara dom sista veckorna som räknas som tunga egentligen.

von huff
2008-02-20, 10:57
Tack ska ni ha för svaren:)Tänker pröva på att köra tunga böjj och mark varje vecka fast kommer att varira marklyften med långa marklyft och raka marklyft och kronlyft.Man får pröva hur det känns och sedan ändra vid behov

stahlberg
2008-02-20, 12:26
Fast enligt min åsikt så borde du byta träningsdagar, och träna t.ex :

må : mark+komplement
on : bänk + komplement
fr : böj + komplement (+ lätt bänk)

eller

må : mark+komplement
ti : bänk+komplement
fr : böj + komplement (+ lätt bänk)

eller

må : bänk+komplement
ti : mark + komplement
fr : böj + komplement (+ lätt bänk)

Upplägget liknar ett SL-upplägg, där finns t.om bänk-, böj- resp markdagar. Då ska - om du tränar böj och mark 2 ggr/vecka - sära på dem mera. I det ursprungliga upplägget tränas on/mark, fr/böj, vilket ger 48h vila, medan vilan mellan böj/mark (fr-on) är mycket längre. Genom att byta dagar får du jämnare vila mellan böj och mark (och tillräcklig vila varje gång. Det är osäkert om 48 h är tillräckligt om vikterna är mycket tunga och du själv inte är van att träna såhär.

Orsaken till att jag bytt ut on mot ti är att det ger en extra vilodag mellan tung bänk och lätt bänk. Du tränar böj och mark (där mycket långt samma muskelgrupper arbetar) 2 ggr/vecka. Det är klart att du ska träna också bänkpressmusklerna 2 ggr/vecka.

von huff
2008-02-20, 13:47
Tack Stahlberg:hbang: Skall följa exempel 1.

von huff
2009-08-26, 19:33
Hej go vänner nu har jag en liten fråga:)

schemat ser ut såhär:

pass 1 bänk+komplement

pass 2 marklyft biceps

pass 3 ben,triceps+bänk

Bänkpassen är ok, har bra övningar osv men jag undrar lite hur jag bör lägga upp markpassen?Vilka komplement övningar?

mikaelj
2009-08-26, 20:00
Tack ska ni ha för svaren:)Tänker pröva på att köra tunga böjj och mark varje vecka fast kommer att varira marklyften med långa marklyft och raka marklyft och kronlyft.Man får pröva hur det känns och sedan ändra vid behov

Hittils har jag kört två dagars vila och böj, bänk, marklyft, militärpress, räckhävning & barrsänkning i varje pass. Det tar desvärre en hel del tid, men träningsmässigt funkar det bra förutsatt att jag är utvilad.

Börjar få tidsbrist, så min plan är att dela upp det i två dagar efter varandra.

Måndag: böj, bänk, räckhävning (pronerade chins)
Tisdag: marklyft, militärpress, barrsänkning (dips)
Onsdag: vila, löpning, eller något som inte är styrketräning
Torsdag: som måndag
Fredag: som tisdag
Helg: som onsdagen

En fördel med att ha kortare pass är att man får mer ork till övningarna i slutet som annars får för lite uppmärksamhet när alla övningar är i samma.

Hade jag inte haft tidsbrist hade jag nog fortsatt med min nuvarande niodagarsvecka: en dags träning och två dagars vila.

L-Sami
2009-08-26, 21:10
Hej go vänner nu har jag en liten fråga:)

schemat ser ut såhär:

pass 1 bänk+komplement

pass 2 marklyft biceps

pass 3 ben,triceps+bänk

Bänkpassen är ok, har bra övningar osv men jag undrar lite hur jag bör lägga upp markpassen?Vilka komplement övningar?

Kronlyft är en trevlig komplementövning.

Mourten
2009-08-26, 21:17
Nu tränar jag inte så SL inspirerat som dig men jag gör typ
5*5 både i mark och böj varje vecka, totalt 6pass/vecka.
De funkar :)

bertbert
2009-08-26, 21:32
Jag tränar f n 4 dagar i vecken ( T T V T T V V), schemat avseende böj/mark ser ut som följer:

Dag 2:
Böj 12 10 8 6 6
Raka mark 10 8 6

Dag 5:
Böj 12 10 10 8
Mark 3x5

Det fungerar alldeles utmärkt, även om uppelningen inte är optimal för maximala resultat i SL.

jwzrd
2009-08-26, 21:35
Hej jag undrar om det blir overkill med ca 5-6set tunga marklyft 2-5rep och tunga knäböj 2-5rep varje vecka?Tränar gör jag måndag,onsdag,fredag.
Hade tänkt träna ungefär såhär:

mån:tung bänk+triceps,axlar
ons:marklyft+komplement(chins,rodd ,rakamarklyft mm)
fedag:knäböj+mage,vader, eventuellt lätt bänk

Borde jag köra tunga mark och tunga böjj varannan vecka?Altså tunga marklyft vecka 1,tunga böjj vecka 2 osv och istället träna lätta böjj under den tunga marklyft veckan och tvärtom?

Nej för tusan, det fungerar hur bra som helst. Men ha en vettig plan för exakt hur tungt du ska köra så att du inte bara står och matar 5:or tills benen darrar varje pass.

von huff
2009-08-27, 14:51
Jo hur skulle ni lägga upp ett markpass?Tänkte själv höjja vikterna och sänka repsen progressivt men vilka komplementövningar?

jwzrd
2009-08-27, 15:19
Jo hur skulle ni lägga upp ett markpass?Tänkte själv höjja vikterna och sänka repsen progressivt men vilka komplementövningar?

Det beror ju helt på dina svagheter. Vanliga komplementövningar är kronlyft, marklyft på plattform, olika varianter av raka/stela marklyft, stångrodd och bålträning. Men även utfall, good morning, frontböj, OL-böj etc.

Snackar vi i syfte att öka i marklyft eller som kroppsbyggeri?

von huff
2009-08-27, 17:35
Det beror ju helt på dina svagheter. Vanliga komplementövningar är kronlyft, marklyft på plattform, olika varianter av raka/stela marklyft, stångrodd och bålträning. Men även utfall, good morning, frontböj, OL-böj etc.

Snackar vi i syfte att öka i marklyft eller som kroppsbyggeri?

Vi talar om att öka i marklyft.

Svagheterna är väl svag bål, har svårt att hålla formen

Dan S
2009-08-27, 19:26
Jag kör marklyft och knäböj 4 gånger sammanlagt varje vecka, funkar för mig åtminstone. 3 reppare på mark, 5 reppare på knäböjen.

spoon
2009-10-16, 22:50
pass 1 bänk+böj

pass 2 marklyft,militärpress

pass 3 bänk+böj

Så planerar jag att köra. Räcker det med ett markpass i veckan ?

Har tidigare haft två markpass i veckan men nu när böjen börjar bli tung så orkar jag inte med två markpass. Frågan är då... Räcker det med 1 markpass i veckan för att bli starkare i mark ?