handdator

Visa fullständig version : Köper du Situation Stockholm?


Krokodil
2008-02-20, 09:43
Ni har sett dem överallt väl, "uteliggarna" som säljer tidningen? Brukar du köpa den?

Endumen
2008-02-20, 09:46
Jag köper den de gånger jag är i Stockholm (och jag går förbi en "uteliggare" dvs)

Nitrometan
2008-02-20, 09:55
Bor ej i Stockholm.

hultman
2008-02-20, 10:18
Om jag skulle vilja betala sprit åt uteliggare/alkisar så hade jag givit dem pengar utan motprestation.

Jägermeister
2008-02-20, 10:29
såsom jag förstått det är det ett krav från situation sthlm att man som säljare är drogfri och nykter.
Men detta skapar ju lite av en motsägelse eftersom om de är det kan de, om de är psykiskt sjuka få vård och om de är friska få hjälp med bostad och skaffa jobb.
Om de inte bara säljer till förmån för andra uteliggare dvs? :S

The_RobRoy
2008-02-20, 10:39
Nej jag brukar inte köpa.

shut teh face
2008-02-20, 10:41
Nej köper inte. Men jag brukar slänga mina växelmynt i uteliggarnas "askar".
En gång var det typ 150 kr i mynt (hade shoppat runt hela dagen för flera tusen, blev en del växel). :)

Snafu
2008-02-20, 10:51
Jag tänkte skriva ett hatfullt inlägg om uteliggare och a-lagare i allmänhet. Det gör jag dock inte. Man skall tänka lyckliga tankar.

Nej, jag köper inte situation stockholm eller motsvarande. I England heter det "the big issue".

Fan bara tanken på att bläddra i en tidning som denna (högst troligt) hepatitsmitthärd stått och hållit i gör att jag mår illa. Sen skall dom stå utanför min lokala jävla affär och fråga mig varenda jävla dag om jag skall ha deras förbannade tidning. FAKK OFF.

Krampus
2008-02-20, 10:53
Jag har köpt den ibland.

Snafu behöver nog komma ut lite oftare.

Snafu
2008-02-20, 10:55
Jag har köpt den ibland.

Snafu behöver nog komma ut lite oftare.

Kryllar av uteliggare här i stan. Huvva.

Krampus
2008-02-20, 10:56
Kryllar av uteliggare här i stan. Huvva.

Varför är det huvva? Är de farliga?

Snafu
2008-02-20, 11:03
Varför är det huvva? Är de farliga?

Nu kanske svenska uteliggare är väldigt sociala, renliga och trevliga i allmänhet.

Engelska uteliggare luktar illa, ser fullständigt förjävliga ut, rejält otrevliga och tigger konstant om pengar.

Jag tycker inte dessa uteliggare är något nämnvärt trevligt inslag i ett annars rätt trevligt bostadsområde. Så när som på studenterna då.

Krampus
2008-02-20, 11:11
Nu kanske svenska uteliggare är väldigt sociala, renliga och trevliga i allmänhet.

Engelska uteliggare luktar illa, ser fullständigt förjävliga ut, rejält otrevliga och tigger konstant om pengar.

Jag tycker inte dessa uteliggare är något nämnvärt trevligt inslag i ett annars rätt trevligt bostadsområde. Så när som på studenterna då.

Ja studenter och uteliggare, det är pack det! :D

Nej, det är inget trevligt inslag ngnstans. Det bästa skulle vara om alla hade tak över huvudet, tycker jag.

Snafu
2008-02-20, 11:22
Ja studenter och uteliggare, det är pack det! :D

Nej, det är inget trevligt inslag ngnstans. Det bästa skulle vara om alla hade tak över huvudet, tycker jag.

Fick jag välja skulle jag naturligtvis hellre ta bort studenterna. Ställer till med mer skada, sömnlösa nätter och störningsmoment än andra grupperingar i samhället.

Studenter här är ofta ruskigt jävla täta, har egen bil, pappas kreditkort och festar 5 dagar i veckan. Det leder till FÖRFALL!

kaer
2008-02-20, 11:35
Jag brukar köpa den ibland. Tyvärr tycker jag den är egentligen alldeles för dålig och har en politisk underton som inte faller mig på läppen.

Nitrometan
2008-02-20, 12:08
Snafu: Hepatit smittar inte vid beröring eller via saker.

TCOG
2008-02-20, 12:18
Köper alltid Faktum tidningen (GBG) motsvarighet mot S.S. när jag ser den eller när nytt nummer kommer ut. Köpt mat också åt uteliggare ibland eller ger mina mynt till dem & tidningen är helt ok innehållsmässigt.

Snafu
2008-02-20, 12:22
Snafu: Hepatit smittar inte vid beröring eller via saker.

The hepatitis A virus can be spread in contaminated food or water, as well as in unsanitary conditions in child-care facilities or schools. Toilets and sinks used by an infected person should be cleaned with antiseptic cleansers. People who live with or care for someone with hepatitis should wash their hands after contact with the infected person. In addition, when traveling to countries where hepatitis A is prevalent, your child should be vaccinated with at least two doses of the hepatitis A vaccine.

The hepatitis B virus can be found in virtually all body fluids, though its main routes of infection are through sexual contact, contaminated blood transfusions, and shared needles for drug injections. Household contact with adults with hepatitis B can put people at risk for contracting hepatitis. But frequent hand washing and good hygiene practices can reduce this risk. All children in the United States are routinely vaccinated against hepatitis B at birth and use of the hepatitis B vaccine can greatly decrease the incidence of this infection. Ask your child's doctor about this vaccine. Even adults can be vaccinated if they feel they're at risk.

Jag riskerar ingenting. Hepatit C är naturligtvis svårare att få, men jag är inte så sugen på A eller B.

Krampus
2008-02-20, 12:25
The hepatitis A virus can be spread in contaminated food or water, as well as in unsanitary conditions in child-care facilities or schools. Toilets and sinks used by an infected person should be cleaned with antiseptic cleansers. People who live with or care for someone with hepatitis should wash their hands after contact with the infected person. In addition, when traveling to countries where hepatitis A is prevalent, your child should be vaccinated with at least two doses of the hepatitis A vaccine.

The hepatitis B virus can be found in virtually all body fluids, though its main routes of infection are through sexual contact, contaminated blood transfusions, and shared needles for drug injections. Household contact with adults with hepatitis B can put people at risk for contracting hepatitis. But frequent hand washing and good hygiene practices can reduce this risk. All children in the United States are routinely vaccinated against hepatitis B at birth and use of the hepatitis B vaccine can greatly decrease the incidence of this infection. Ask your child's doctor about this vaccine. Even adults can be vaccinated if they feel they're at risk.

Jag riskerar ingenting. Hepatit C är naturligtvis svårare att få, men jag är inte så sugen på A eller B.

Du får helt enkelt sluta att äta och dricka samt undvika all kontakt med människor. :)

Nilsjohan
2008-02-20, 12:30
har köpt den 2-3 gånger under alla år

hultman
2008-02-20, 12:34
Du får helt enkelt sluta att äta och dricka samt undvika all kontakt med människor. :)

Haha. Lika metodiskt korrekt som att kritisera människor som av principskäl håller sig till hastighetsgränserna. Varför utsätta sig själv, eller någon annan, för en onödig risk?

shut teh face
2008-02-20, 12:36
Haha. Lika metodiskt korrekt som att kritisera människor som av principskäl håller sig till hastighetsgränserna. Varför utsätta sig själv, eller någon annan, för en onödig risk?
Varför ska man va en bitch? Liksom.

Krampus
2008-02-20, 12:40
Haha. Lika metodiskt korrekt som att kritisera människor som av principskäl håller sig till hastighetsgränserna. Varför utsätta sig själv, eller någon annan, för en onödig risk?

Är risken större att få hepatit i ngn form om man köper en tidning av en hemlös?

The_RobRoy
2008-02-20, 12:58
Vad kostar tidningen?

scum
2008-02-20, 13:01
har aldrig köpt nån sån tidning (de säljer nåt annat där jag bor). men har gett pengar till ett par uteliggare som varit fuhuucked up dvs misshandlade och rånade. då blir jag lide lissen.

hultman
2008-02-20, 13:05
Är risken större att få hepatit i ngn form om man köper en tidning av en hemlös?

Ja? Hemlösa är procentuellt överrepresenterade i statistiken.

sleep is the enemy
2008-02-20, 13:07
Jag tycker det ger ett rätt dåligt intryck av tidningen när dom som säljer den antingen gapar och skriker eller verkar helt väck.

Nitrometan
2008-02-20, 13:25
Ja? Hemlösa är procentuellt överrepresenterade i statistiken.
Och du tror att du riskerar Hepatit A eller B genom att ta i tidningen som de eventuellt har vidrört?

Palm
2008-02-20, 13:58
Jag tänkte skriva ett hatfullt inlägg om uteliggare och a-lagare i allmänhet. Det gör jag dock inte. Man skall tänka lyckliga tankar.

Nej, jag köper inte situation stockholm eller motsvarande. I England heter det "the big issue".

Fan bara tanken på att bläddra i en tidning som denna (högst troligt) hepatitsmitthärd stått och hållit i gör att jag mår illa. Sen skall dom stå utanför min lokala jävla affär och fråga mig varenda jävla dag om jag skall ha deras förbannade tidning. FAKK OFF.

Haha, din bittherhet gör mig så glad :D

hultman
2008-02-20, 13:58
Och du tror att du riskerar Hepatit A eller B genom att ta i tidningen som de eventuellt har vidrört?

Ja.

Snafu
2008-02-20, 14:02
Och du tror att du riskerar Hepatit A eller B genom att ta i tidningen som de eventuellt har vidrört?

Alltså, dom står och håller i bunten med tidningar - dom lämnar aldrig tidningarna utan uppsikt. Det är ju deras livbröd, så att säga (livbröd?). Således kan vi ju definitivt förvänta oss att dessa hemlösa tar med sig tidningarna in på toaletten, eller vart fan dom nu gör sina behov.

Hemlös = hepatit until proven innocent.

Spelar man rysk roulette kan man lika gärna fylla på med 5 skott av 6 eftersom man redan tar en risk. Eller hur? Eller så inte.

Sådär, nu mår jag bra igen. Jag vill naturligtvis inte låta elak. Men hemlösa fyller ingen funktion i mitt liv.

hultman
2008-02-20, 14:03
Jag vill naturligtvis inte låta elak. Men hemlösa fyller ingen funktion i mitt liv.

*popcorn* :D

Tricklev
2008-02-20, 14:17
Köper faktum då och då. Se Tcogs inlägg för hänvisning vad det är för någon slags tidning. ;)

Hades
2008-02-20, 14:26
Jag tänker som Snafu, jag skulle absolut inte vilja bläddra i en tidning som en uteliggare hållit i. Mer för att det känns ofräscht än för att jag är rädd för hepatit, dock ;)

Krampus
2008-02-20, 14:45
Snafu, Hultman:
Med er logik att undvika vad uteliggare rört vid, för att undika hepatitsmitta är det bra många fler människor som ni kommer att få ta in i er ekvation om den ska vara rättvis. Dessutom dör viruset efter en tid ute i luften iaf.

Snafu
2008-02-20, 14:47
Snafu, Hultman:
Med er logik att undvika vad uteliggare rört vid, för att undika hepatitsmitta är det bra många fler människor som ni kommer att få ta in i er ekvation om den ska vara rättvis. Dessutom dör viruset efter en tid ute i luften iaf.

Alltså, det är ju inte risken eller möjligheten att den hemlöse har hepatit som stör mig.

Jag stör mig på dom i allmänhet oavsett.