handdator

Visa fullständig version : Börjar få ont i axlar


RÅTTKÖTT
2008-02-20, 09:23
jag har tränat ni ca 5 månader och det börjar nu kännas fel i axlarna och det känns liksom i benet/lederna i i axlarna. vad kan detta bero på kör jag för tungt? utför jag bänkpress och alla axelpressar fel? jag vet att det är omöjligt att svara på utan att se mig utföra dessa övningar men jag tänkte försöka förklara hur jag kört under de här 5 månaderna.

bänkpress har gått till såhär. jag började på ca 50kilo och klarade ungefär 50x5x4set har nu höjt mig så att jag klara 60x10x4set, jag kör även ibland på 70kg och klarar att gör 70x4x4 och maxar 82,5kg. jag försöker köra bänkpress på
ett lungt sätt långsamt ner och hyfsad fart upp.

axelpressarna brukar jag köra med 12,5kg hantlar och har ett lungt kontrollerat utförande. jag har kollat hur snubben på erx... gör och jag tycker jag härmar honom väldigt bra.

jag kör bänk och axlar ca 2ggr i veckan kanske kör för mycket?

Mattedextrin
2008-02-20, 09:29
ja det gör du nog

Endumen
2008-02-20, 09:45
Det beror på, jag har kört 2 bröst/axelpass per vecka så det går. Men får du ont av det så bör du kankse ändra något.

birra_peroni
2008-02-20, 09:51
Är ju extremt svårt att säga om du kör för hårt eftersom att du verkar ha ökat i vikt, har du tappat vikt i bänkpressen?

RÅTTKÖTT
2008-02-20, 09:57
nja till och från ibland klarar jag bara 60kg x10 de först tre seten men bara 8 i det sista fast det kanske beror mer på dagsformen.

Liten Men Fet
2008-02-20, 11:25
Kör du bänk (bröst) två gånger i veckan och sen axlar två gånger på andra pass än bröst?
Tränar du rotatorcuffarna nåt i skadeförebyggande syfte?

Mitt tips är att du vilar helt från alla pressar och axelövningar minst en vecka, sen går du till gymmet och kör ganska lätta bänkar och testar lite axelpress för att se om du fortfarande har ont.

Chris-Dawg
2008-02-20, 13:18
Prova att köra hantelpress istället för bänkpress, det funkade för mig.

Liten Men Fet
2008-02-20, 13:19
Två frågor till som dök upp:
Hur är det med rörligheten i axlarna och hur tränar du rygg, vilka övningar och hur många set, reps och antalet pass i veckan.

RÅTTKÖTT
2008-02-20, 14:32
jag kör axlar i samband med bänkpasset.

kan skriva ner hur passet ser ut

uppv. 5min
bänkpress 10X60kg 4set
hantlepress 12,5kg ( vet inte om det kallas så men som bänk fast med hantlar)
axelpress 4X12 på 12,5kg
lutande bänk i smith 50kg 10X4 set
baksida axlar i cable

rörligheten ui axlarna har blivit lite sämre det börjar göra små ont om jag rör arme rakt uppåt och rakt åt sidan.

uppv 5min
rygg brukar jag köra
sittande rodd 12X50kg 4 set,
latsdrag 40kg 12X4
chins så många jag orkar ggr 4
pullups så många ggr jag orkar ggr 4
skivstångsrodd 40kg 15x4set
och ibland marklyft 110kg 6x4 set( orkar nog mer men har bara inte prövat tyngre)

och rotatorcuffar har jag aldrig hört talas om.

Anonym112
2008-02-20, 14:48
Y6NrxHBUR-4

Det där är det enda som hjälpt mina axlar. Naprapat osv är överskattat fick man lära sig =/ (hjälpte inte mina axlar någonting)
Det kommer vara riktigt smärtfullt i början, men härda ut och satsa på 50 repetitioner, varje kväll. Börja med att hålla brett, o försök med ett lite smalare grepp varje gång, thats the key.

Du kommer med stor sannolikhet märka att axlarna är fixade inom 1-2 veckor. Fortsätt göra övningen någon kväll i veckan också, för att underhålla rörligheten och hålla axlarna skadefria :thumbup:

Liten Men Fet
2008-02-20, 18:49
jag kör axlar i samband med bänkpasset.

kan skriva ner hur passet ser ut

uppv. 5min
bänkpress 10X60kg 4set
hantlepress 12,5kg ( vet inte om det kallas så men som bänk fast med hantlar)
axelpress 4X12 på 12,5kg
lutande bänk i smith 50kg 10X4 set
baksida axlar i cable

rörligheten ui axlarna har blivit lite sämre det börjar göra små ont om jag rör arme rakt uppåt och rakt åt sidan.

uppv 5min
rygg brukar jag köra
sittande rodd 12X50kg 4 set,
latsdrag 40kg 12X4
chins så många jag orkar ggr 4
pullups så många ggr jag orkar ggr 4
skivstångsrodd 40kg 15x4set
och ibland marklyft 110kg 6x4 set( orkar nog mer men har bara inte prövat tyngre)

och rotatorcuffar har jag aldrig hört talas om.

Jag tänkte föreslå den övningen som Anonym112 la upp om du är stel, ju bredare du håller destom lättare är det att komma "runt". Dock bör du vara försiktig om det gör ont, om det onda beror på stelhet så är övningen bra. Om det är nån annan skada kanske det inte hjälper eller t o m skadar om du pressar dig hårt.

Varför kör du 15 reps på skivstångsroden när du kör 10 i bänk? Du vill vara jämnstark så sänk repsen i skivstångsrodden.

Träning för rotatorcuffarna finns i övningsbanken, det är utåtrotation som är viktigast.

Vila från pressar en vecka och kör rotatorcuffarna som uppvärmning på varje bröstpass i fortsättningen, dom ska köras ganska lätt typ 2 set på varje arm och 15 reps.

Men börja med att vila från pressövningar minst en vecka helst två, sen börjar du med ett pass i veckan med bröst och axelträning där du kör med ganska lätta vikter och börja med en pressövning för bröst och en för axlarna, inte så många set 3-4 kanske. Sen kan du öka efter hand både vikterna och antalet övningar och till sist köra två dagar i veckan om du inte får ont igen.
Hjälper det inte får du ta kontakt med naprapat eller sjukgymnast.

Anonym112
2008-02-20, 20:12
Hade mycket ont i mina axlar förrut och körde den där övningen, alltså varje repetition gjorde _ont_! Som att en kniv skar, inne i axlarna. Men det var värt det, vart som att det "lossnade till" i axlarna, dom fixade sig! Fast dom blir lätt skadade om jag inte underhåller dom med den där övningen varje vecka. Gör inte heller speciellt ont när man kör den utan trasiga axlar.

Själva övningen ska inte vara bekväm, det ska vara att man tvingar sig igenom varje repetition. Resulterar i en skön känsla när man väl är klar, och en otrolig pump.

Kan länka till skaparen av mirakelövningen och vad texten säger om någon är intresserad.

Maliiik
2008-02-20, 20:24
Kanske nån som redan har svarat men jag hade också liknande problem. Hade ont i axlarna men det gick över på en vecka då jag inte tränade. Testa det, annars gissar jag på att du lyfter för mkt i förhållande till din kropp.

Take Care

Durre
2008-02-20, 20:55
Har också haft lite problem, oftast lti evärk i vänsta axeln, känns som de är någon led eller något, kör lite lugnare och väldigt stirkt, kör rotatorcufffarna också, svinga med armarna och gör dem mjuka, du kan köra lugnt någon vecka eller så, de beror ju på från fall till fall men har ud itne spec ont så kommer det bli bättre, kör du vidare i samma tempo och börjar få riktigt ont kan de bli problem i livet.

RÅTTKÖTT
2008-02-20, 21:05
tacka för all hjälp! tänkte göra som liten men fet sa vilar i två veckor ifrån alla pressövningar och börjar köra rotatorcuffar samt den där övningen med lakanen.

vet faktiskt inte varför jag kör 15reps på skivstångsrodd antagligen för att jag inte kör tillräckligt tungt kanske skulle lasa på lite mer vikt.

Liten Men Fet
2008-02-20, 22:49
Hade mycket ont i mina axlar förrut och körde den där övningen, alltså varje repetition gjorde _ont_! Som att en kniv skar, inne i axlarna. Men det var värt det, vart som att det "lossnade till" i axlarna, dom fixade sig! Fast dom blir lätt skadade om jag inte underhåller dom med den där övningen varje vecka. Gör inte heller speciellt ont när man kör den utan trasiga axlar.

Själva övningen ska inte vara bekväm, det ska vara att man tvingar sig igenom varje repetition. Resulterar i en skön känsla när man väl är klar, och en otrolig pump.

Kan länka till skaparen av mirakelövningen och vad texten säger om någon är intresserad.

Men vi har ju ingen anning om han har samma problem som du hade, därför är det mycket tveksamt om man ska rekommendera att honom att kötta igenom en övning som gör riktigt ont. Har han nån annan skada kanske det gör ont för att inte är bra för just hans axlarna och då kanske det förvärras.
Jag tycker defenitivt han ska testa stretchövningen, speciellt om han är stel så ska han ju försöka öka rörligheten men om det gör jätteont så tycker jag han ska gå till en naprapat eller sjukgymnast så dom kan försöka fastställa vad som är fel.

Anonym112
2008-02-20, 23:03
Men vi har ju ingen anning om han har samma problem som du hade, därför är det mycket tveksamt om man ska rekommendera att honom att kötta igenom en övning som gör riktigt ont. Har han nån annan skada kanske det gör ont för att inte är bra för just hans axlarna och då kanske det förvärras.
Jag tycker defenitivt han ska testa stretchövningen, speciellt om han är stel så ska han ju försöka öka rörligheten men om det gör jätteont så tycker jag han ska gå till en naprapat eller sjukgymnast så dom kan försöka fastställa vad som är fel.

Jag var hos olika naprapater, som inte hjälpte mycket alls. Det dom rekommendera mig var bland annat att stretcha rotatorcuffen, smörja in axeln med tigerbalsam före läggdags, och bara sluta upp med alla pressövningar. Stretchen och tigerbalsamen hjälpte inte märkvärt, och jag ville inte sluta upp med axel/bröst-träning. Så jag snubblade över den där övningen, stod att den funkar i 90% av fallen (låter överdrivet jag vet, men har läst om väldigt många som provat den och varit extremely thankful att deras axel äntligen är normal igen). Gjorde extremt ont första gångerna men jag tänkte "vad har jag att förlora? inget annat har fungerat, nu härdar jag ut!" och det var verkligen värt det för mig. Aldrig läst om någon som blivit _mer_ skadad av den där övningen.. håll riktigt brett till att börja med och gör rörelsen så sakta och strikt du kan, så ska det gå bra. Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att det skulle kunna förvärra skadan. Det är en skadeförebyggande övning.



Lycka till :)

Liten Men Fet
2008-02-20, 23:20
Jag var hos olika naprapater, som inte hjälpte mycket alls. Det dom rekommendera mig var bland annat att stretcha rotatorcuffen, smörja in axeln med tigerbalsam före läggdags, och bara sluta upp med alla pressövningar. Stretchen och tigerbalsamen hjälpte inte märkvärt, och jag ville inte sluta upp med axel/bröst-träning. Så jag snubblade över den där övningen, stod att den funkar i 90% av fallen (låter överdrivet jag vet, men har läst om väldigt många som provat den och varit extremely thankful att deras axel äntligen är normal igen). Gjorde extremt ont första gångerna men jag tänkte "vad har jag att förlora? inget annat har fungerat, nu härdar jag ut!" och det var verkligen värt det för mig. Aldrig läst om någon som blivit _mer_ skadad av den där övningen.. håll riktigt brett till att börja med och gör rörelsen så sakta och strikt du kan, så ska det gå bra. Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att det skulle kunna förvärra skadan. Det är en skadeförebyggande övning.



Lycka till :)


Om det skulle vara något helt annat, att han har fått artros eller nån annan konstigt skada som inte är relaterat till rörligheten och som förvärras av att han vevar runt med armarna så skulle det kunna bli värre.
Det jag reagerade emot var att du sa:


Det kommer vara riktigt smärtfullt i början, men härda ut och satsa på 50 repetitioner


Du ger alltså rådet att göra en övning och även om det gör ont som fan så ska han härda ut och köra många repetitoner. Det här rådet ger du innan han varit hos nån läkare som kunnat kolla på axlarna.
Jag skulle ALDRIG våga ge rådet att kötta på trots att det gör ont på någon övning utan att personen varit hos läkare och fått det kollat innan.
En övning är inte skadeförebyggande i sig utan att är relativt till personen som gör det, om en person är stel i axelpartiet men i övrigt friskt så kommer övning vara skadeförebyggande om den utförs korrekt. Jag har en kompis som är överrörlig i axlarna och har problem med att axlarna går ur led bakåt, om han skulle göra den där övningen så skulle bägge axlarna trilla ur led och då är den inte direkt skadeförebyggande.
Allt är relativt till personen och skadan och skadan vet vi för lite om för att kunna ge rådet att göra en övning trots att det gör ont.

Anonym112
2008-02-20, 23:30
Vill han lägga pengar på dyra naprapater så får han väl göra det. Ångrar att jag la ut nära tusenlappen på naprapater som inte hjälpte min axel ett dugg, när det fanns en sådan simpel lösning.

Kompisar som haft ont i axeln har provat övningen och tyckt att den hjälpt otroligt.

http://www.intensemuscle.com/6997-how-cure-shoulder-problems-trust-me-will-do-90-time.html

Kliv in och läs där, vad folk i tråden svarat t.ex. Bara "tummen upp".

obesogen
2008-02-21, 00:21
Vill han lägga pengar på dyra naprapater så får han väl göra det. Ångrar att jag la ut nära tusenlappen på naprapater som inte hjälpte min axel ett dugg, när det fanns en sådan simpel lösning.

Kompisar som haft ont i axeln har provat övningen och tyckt att den hjälpt otroligt.

http://www.intensemuscle.com/6997-how-cure-shoulder-problems-trust-me-will-do-90-time.html

Kliv in och läs där, vad folk i tråden svarat t.ex. Bara "tummen upp".

Den övningen diskuteras närme i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=107889

Att generalisera axelproblem är bara tecken på okunskap. Har man fördjupat sig inom området förstår man att det inte är så enkelt som Dante beskriver.

Arne Persson
2008-02-21, 00:29
En fantastisk övning som botade mina axlar redan efter något pass var följande övning med en 32 kgs kettle bell: Först curlade jag upp vikten till axelhöjd. Handflatan mot axeln. Därefter pressade jag uppvikten SAMTIDIGT som jag roterade (pronerade) underarmen/handen 180° så att handflatan pekade rakt ut åt sidan från axeln. pressade 3x3 på varje axel. Dagen efter var all smärta borta och denna har inte återkommit.

SBPD_
2008-02-21, 01:02
En fantastisk övning som botade mina axlar redan efter något pass var följande övning med en 32 kgs kettle bell: Först curlade jag upp vikten till axelhöjd. Handflatan mot axeln. Därefter pressade jag uppvikten SAMTIDIGT som jag roterade (pronerade) underarmen/handen 180° så att handflatan pekade rakt ut åt sidan från axeln. pressade 3x3 på varje axel. Dagen efter var all smärta borta och denna har inte återkommit.

Arne kan du inte lagga ut den pa youtube. eller finns den redan?

SBPD_
2008-02-23, 01:28
Arne kan du inte lagga ut den pa youtube. eller finns den redan?

Arne?

nkt_91
2008-02-23, 15:12
har precis blivit av med axel skada på ca 2 veckor. känner fortfarande av lite men inte mer än de flesta andra kroppsdelar. och de bästa lösningarna på axelproblem verkar vara(iaf för mig):
1.Strecha axelmuskulaturen dvs. deltoid, rotatorcuffen, ev. några av de andra ryggmusklerna.
2. regelbunden akupunktur ev. massage.
3. rehab träning med lätta vikter av rotatorcuffen.
4. övningen med en handuk/ett kvastskafft som man med raka armar för över huvudet och bakom ryggen.
5. vila från övningar som gör ont.

ifall skadan har med att muklerna blivit överandträngda, för korta eller fått en mindre inflamation hjälper detta superbra!
ifall man missttänker det är något värre kan det vara bra att gå till en sjukgymnast eller liknande för en diagnos.
Fast är man yngre 20< lär detta vara nog. Ifall man är lite äldre och har tränat i längre tid på ett "felaktigt sätt" finns dock risk för impingment, förslitningar i supraspinatus eller ev. axelartros.
kan dock även förekomma bland yngre ifall de sysslar med "allt" för tung styrketräning, eller kást- och kampsporter.

lycka till!!

obesogen
2008-02-23, 20:35
har precis blivit av med axel skada på ca 2 veckor. känner fortfarande av lite men inte mer än de flesta andra kroppsdelar. och de bästa lösningarna på axelproblem verkar vara(iaf för mig):
1.Strecha axelmuskulaturen dvs. deltoid, rotatorcuffen, ev. några av de andra ryggmusklerna.
2. regelbunden akupunktur ev. massage.
3. rehab träning med lätta vikter av rotatorcuffen.
4. övningen med en handuk/ett kvastskafft som man med raka armar för över huvudet och bakom ryggen.
5. vila från övningar som gör ont.


Det jag fetmarkerade kan inte nog understrykas.


Fast är man yngre 20< lär detta vara nog. Ifall man är lite äldre och har tränat i längre tid på ett "felaktigt sätt" finns dock risk för impingment, förslitningar i supraspinatus eller ev. axelartros.
[/B]
lycka till!!
Nej nej och nej. Jag tycker inte att de råden du ger är helt meningslösa, men jag klarar snart inte av mer av dessa generaliseringar om axeln som är felaktiga :) Ett impingement kan antingen vara primärt eller sekundärt. Ett primärt impingement tros bero på skada eller sjukdomsprocess i rotatorcuffen. Detta drabbar främst äldre och är inte alls lika vanligt under 40 års ålder. Ett sekundärt impingement är en inklämning som beror på instabilitet och/eller obalans i muskulaturen runt axeln. Detta drabbar främst yngre (<35 år) Om det är någon generalisering man kan göra är det denna, det är en tumregel!

Jag kanske ska ta och sammanställa en del trådar och komplettera det till ett ordentligt axelinlägg som kan läggas som sticky eller nått för problematiken verkar komma upp nästan dagligen på forumet och ändå ger folk samma felaktiga svar i tråd efter tråd.

Martin Löwgren
2008-02-23, 23:03
Man blir fan mörkrädd av några av rehabtipsen för axelleden, hoppas ingen tar dem på allvar....

MrBoris
2008-02-24, 00:29
Jag kanske ska ta och sammanställa en del trådar och komplettera det till ett ordentligt axelinlägg som kan läggas som sticky eller nått för problematiken verkar komma upp nästan dagligen på forumet och ändå ger folk samma felaktiga svar i tråd efter tråd.

Om du orkar det vore det helt suveränt:thumbup:

YTS
2008-02-24, 02:17
Rått kött:

Jag har en teori om vad ditt ont i axlarna beror på:

Du kör väldigt mycket pressar både från bröst och från axlar, i bägge fallen är främre axeldeltat starkt involverat. Om du först vilar från dessa pressar i 4 veckor och sen kör mindre axelpressar och mer sidelaterals, så tror jag det löser sig.

Så här skulle jag köra:

BRÖST pass 1.

Bänk hantelpress 4 x 10
Lutande hantelpress 4 x 10

RYGG pass 2.

Sittande rodd 3 set
Brett latsdrag 3 set
Smalt latsdrag 3 set




AXLAR & VADER pass 3.

Side laterals 3 set
Cable side laterals 2 set
Stående hantelpressar 2 set
Stående vadpress 6 set

BEN pass 4.


Knäböj stång frampå 3set
Knäböj stång bakpå 4 set
Legcurl 4 set

nkt_91
2008-02-24, 10:07
Man blir fan mörkrädd av några av rehabtipsen för axelleden, hoppas ingen tar dem på allvar....

inte direkt, de rehabtipsen jag gav funkar utmärkt och jag har kollat att de stämmer via en ytterst kompetent sjukgymnast.

dock kan det hända att vissa av de sakerna jag skrev angående de olika axelskadorna inte stämmer. men poängen tror jag slår rätt så mycket igenom, nämligen att man ska vara försiktig eftersom det kan vara alvarligare.

RÅTTKÖTT
2008-02-24, 10:17
Rått kött:

Jag har en teori om vad ditt ont i axlarna beror på:

Du kör väldigt mycket pressar både från bröst och från axlar, i bägge fallen är främre axeldeltat starkt involverat. Om du först vilar från dessa pressar i 4 veckor och sen kör mindre axelpressar och mer sidelaterals, så tror jag det löser sig.

Så här skulle jag köra:

BRÖST pass 1.

Bänk hantelpress 4 x 10
Lutande hantelpress 4 x 10

RYGG pass 2.

Sittande rodd 3 set
Brett latsdrag 3 set
Smalt latsdrag 3 set




AXLAR & VADER pass 3.

Side laterals 3 set
Cable side laterals 2 set
Stående hantelpressar 2 set
Stående vadpress 6 set

BEN pass 4.


Knäböj stång frampå 3set
Knäböj stång bakpå 4 set
Legcurl 4 set


aa kanske kör lite för mycket pressövningar får se nu tänkte börja med att vila i ca två veckor och se om det känns bra då. och sen så ska jag se till att dra ner på antalet prressövningar per pass.

YTS
2008-02-25, 00:02
aa kanske kör lite för mycket pressövningar får se nu tänkte börja med att vila i ca två veckor och se om det känns bra då. och sen så ska jag se till att dra ner på antalet prressövningar per pass.
Om du följer mitt råd och kör mer side laterals, så får du ta det försiktigt med baksida axlar också, eftersom de delvis involveras i side laterals och alla ryggövningarna, skulle rekommendera ca 2 set i veckan. Detta att ta det försiktigt med axelpressar och baksida axlar är från Jay Cutlers träningsprogram inför Mr. O 2006, på hans hemsida, sen när han vann Mr. O. plocka han bort tränings upplägget.

vesterberg
2008-02-25, 11:13
hade samma problem. sen läste jag denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11738) tråd, problemen försvann och jag träffade axlarna bättre.

IggaN
2008-02-25, 18:50
Hade också ont i min högra axel efter man kört TUNG militärpress. Kunde fan inte ens spela handboll på gympan, så jag tog det lungt och hoppade över 2 axel-pass och sedan började man köra lätt igen. Nu har smärtat gått över helt.

Jag strechade också rätt mycket axlarna när jag hade ont, och det hjälpte, i början gjorde det ont när man strechade men bara bit ihop och förhoppningsvis går det över.

CoKEmaN
2008-02-25, 19:22
hur ofta har du testat att maxa? eftersom du vet att du maxar 82,5 så verkar det som om du provat lite för många gånger, jag vet inte hur det är med alla andra, men jag skulle helst inte prova maxa mer än 2 gånger per år. Det är en otrolig belastning att göra det.

RÅTTKÖTT
2008-02-25, 21:07
jag har väl kanske maxat en 4-5 ggr under dessa 5 månader fast tror du verkligen det påverkar så mycket? det är ju bara ett lyft på passet, efter maxlyftet så har det känts bra har kunnat fullfölja passet efter maxlyftet utan besvär.

CoKEmaN
2008-02-25, 21:51
jag tror inte att det är bra att prova maxvikten så många gånger på så kort tid, men jag tror iofs inte att det bara är därför du har problem med axeln heller..