handdator

Visa fullständig version : Fruktos vs. Dextropur?


Inmate
2008-02-20, 08:09
Hej,

Finns det någon anledning att köpa Fruktos för 100 kr/kg när man kan köpa Dextropur för 40 kr kg på Coop?

Eddie Vedder
2008-02-20, 08:54
Möjligtvis om du vill söta ditt kaffe/té med det mest söta "naturliga" sockret.;) Men eftersom jag gissar att du syftar på träningsperspektivet är svaret ett rungande NEJ!

Det vore nog det dummaste du kan göra. Lite fruktos i en kolhydratdryck bestående av t.ex. malto/dextropur plus lite salt kan vara en mycket bra blandning vid uthållighetsidrott men som återhämtningskolhydrater efter styrketräning är enbart fruktos totalt värdelöst.

Inmate
2008-02-20, 09:06
Doh! Jag blir så trött på mig själv. :n00b (Redan köpt det.)

Tack för info, och det var precis som kolhydrattillskott till proteindrinken efter styrketräningen det var tänkt. Trodde att det hade samma effekt som malto/dextro. Vad är bakgrunden till ditt nej?

Rahf
2008-02-20, 09:17
Fruktos lagras i första hand i levern och inte i muskelglykogenet. När leverns lager är fullt så lagras fruktos in som fett (grovt förenklad förklaring).

King Grub
2008-02-20, 09:18
Fruktos är extremt långsam och lämpar sig inte till återhämtning överhuvudtaget. Fruktos är dessutom kopplat till en lång rad metabola problem, från övervikt till hepatisk insulinresistens och dyslipidemi.

Som en del av kolhydraterna till en sportdryck ämnad att intagas under hård och långvarig konditionsträning kan fruktos vara av värde, annars är det i princip värdelöst och hälsovådligt (vid överintag - svårt att åstadkomma via frukt och grönt och en vanlig kost, men lätt via läskeblask, godis och ren fruktos).

Eddie Vedder
2008-02-20, 09:21
Fruktos lagras i första hand i levern och inte i muskelglykogenet. När leverns lager är fullt så lagras fruktos in som fett (grovt förenklad förklaring).

Japp, och utöver det finns flera metabola bieffekter som följer. Det finns stark evidens för att ett högt fruktosintag har negativa hälsokonsekvenser, ett så stort intag av ren fruktos på en och samma gång som en gainer kan tänkas innehålla (beroende på dosering förstås) kan nog vara i överkant helt klart.

Inmate
2008-02-20, 09:28
Då har man lärt sig något nytt, tack för utförliga förklaringar. Tur att jag har kvar kvittot från igår.