handdator

Visa fullständig version : Behöver backup-tips


PowPow
2008-02-20, 03:17
Låt mig dra det hela från början:

I närmare 2 års tid har jag haft mitt musikbibliotek på en hårddisk i min dator samt på min mp3-spelare (nåväl, sden viktiga musiken iaf). Har alltid tänkt att om den ena går sönder så har jag ju kvar filerna på den andra enheten.

Men för en vecka sedan tappade jag min mp3-spelare nedför en trappa i skolan, och som väntat gick hårddisken sönder. Vilken tur att jag har all musik på datorn också, tänkte jag. I väntan på att jag skulle köpa en ny mp3-spelare så åkte jag iväg och köpte en ny hårddisk till min dator (det behövdes ändå). Planen var att jag skulle lägga över mina viktiga filer (mest musiken) på den nya hårddisken också, så att jag hade den på 2 hårddiskar i min dator.. för att vara på den säkra sidan liksom.

Nåväl. Sagt och gjort. Jag satte i den nya hårddisken i min dator och allt fungerade fint. Men innan jag skulle börja backupa filerna så tänkte jag (av vibrationsskäl) flytta hårddiskarna till andra platser i datorlådan.

Efter detta hittar inte datorn den gamla disken lägre (där alla filer ligger!). Den är helt död.. varvar inte ens upp /=

Summa: Inom loppet av 3 dagar går både huvuddisken (datorns hdd) och backupdisken (mp3-spelare) sönder. Vad är oddsen för det?

--------------------------------------------
Till frågan:

I nuläget sitter jag i alla fall med 3 fysiska diskar i min dator. 1 disk är system disk, en är förvaringsdisk, och en ska vara backupdisk till valda filer på förvaringsdisken.

Finns det något smart sätt att automatisera detta?
Det handlar om 3 mappar på disk 3 som jag vill ska finnas även på disk 2 (och när jag lägger till filer i dessa mappar på disk 3 ska de även läggas över till disk 2 [inte nödvändigtvis i samma sekund, men jag vill att det ska synkas regelbundet]).

Hjelp?

mrko
2008-02-20, 04:53
Snabb-googlade lite och hittade följande:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx

Kanske kan vara nått?

Albatross
2008-02-20, 17:01
Gör ett bash-script för rsync och lägg som cron-job.

Rex
2008-02-20, 17:07
Köp ett par DVDR skivor och bränn ut allt ;)

PowPow
2008-02-20, 19:53
Snabb-googlade lite och hittade följande:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/synctoy.mspx

Kanske kan vara nått?

Såg bra ut
Kollade lite på XPs inbyggda backupsystem. Ungefär samma princip, fast det blev en enda fil istället för en kopia av filerna.

Gör ett bash-script för rsync och lägg som cron-job.

Do the locomotion?

Köp ett par DVDR skivor och bränn ut allt ;)

Blir så jobbigt att synca :D