handdator

Visa fullständig version : I vilken ordning ska jag träna?


whitedoggy
2008-02-20, 02:13
Tjena
Är en kille, 20 år detta året, som har fått upp ögonen för träning. Har i princip aldrig tränat ordentligt förr så jag saknar både muskler och grundkondition.

Jag väger 58-60kg på 174cm vilket låter rätt spinkigt, vilket jag är, om det inte vore för att jag har ca 15-25% bodyfat troligtvis. Ser väldigt smal ut men skapligt med fett över kroppen ändå, bilring, lovehandles, lite dolt fett i ansiktet osv, ja ni fattar.

Mina mål är att väga omkring 70-75 kg med kanske 8-10% kroppsfett på det. Oavsett hur lång tid det kommer ta så är det mitt slutgilitga mål.

Jag undrar bland annat över om jag ska träna bort fettet i första hand och sedan bygga musklerna? Jag vet att man bildar fett vid styrketräning men det är väl inte så jättemycket? Om det är möjligt skulle jag gärna vilja bli av med allt överflödigt fett för att sedan bygga muskelvolym.

Jag är inte helt okunnig inom träning. Jag är medveten om att man inte kan punktförbränna fett, inte bygga muskler och bränna fett samtidigt för det krävs energiöverskott resp. underskott osv.

Vad jag vill ha hjälp med är hur jag ska lägga upp min träning för att nå mina mål på bäst sätt. Har hört att träning med maximala vikter och få reps ger större muskler, och det vill jag ju ha. Har inget emot att få uppumpade muskler utan att bli särskilt stark.

Så, skulle vilja ha lite hjälp på traven här så att jag kan komma igång. Har tyvärr inga tränande vänner på det viset och ingen i min närhet har särskilda träningskunskaper så det är lite svårt. Har inga riktiga gym med kunnigt folk i närheten heller. Finns ett lokalt litet gym det är allt. Jag har massvis med prylar hemma som jag kan träna med.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

kimozabe
2008-02-20, 07:36
Vid den vikten skulle jag lagt på mig lite muskler först, lagom kaloriöverskott, du kommer förmodligen öka en hel del fettfri massa om du är otränad, deffa vid den vikten kommer nog bara se riktigt smalt ut.
Good Luck!

Mr. Athletic
2008-02-20, 17:10
Ett förslag är att sätta igång med halvkroppspass. Lägg dig mellan 10 och 15 reps per övning, det bygger bra de första åren och du slipper skaderisken det innebär att träna på lägre repsantal. Kör så det ryker!

kaysim
2008-02-20, 17:16
Kul! jag är också 20, började träna när jag var 19. Vägde då 52 kg på 172 cm utan ett gram fett, nu ligger jag på 69 kg (med några gram fett :) ) Mitt råd till dig, är att träna 3 gånger i veckan. I början kan du köra ca 10-12 reps x 3 set på varje övning du kör. helkroppspass kan vara bra i början (kan ju vara kul att köra splittar också, men ett helkroppspass kan du köra ca 2-3 gånger i veckan, och är lätt att börja med!). Kör typ en bröstövning (bänkpress), en ben-övning (knäböj, eller t ex benpress som är rätt lätt att köra), osv osv. När du känner att du börjar få mer koll kan du byta ut vissa övningar mot "svårare" övningar. sträva mot att köra mycket med fria vikter. Efter ett tag när du tränat kan du börja slänga på tyngre vikter och köra färre reps (efter att du har fått in tekniken bra!) men håll dig inom 6-10 reps per set ungefär! Finns inget "rätt" eller "fel" så länge man tränar och mår bra och inte skadar sig. Sen kommer det nog diskuteras hej vilt om upplägg, övningar osv i denna tråden:) men det här är så jag gjorde i början i alla fall! Se till att äta lite större portioner också, samt släng in ett eller 2 mellanmål om dagen om du inte redan äter mellanmål! lycka till

ChrisDEFC
2008-02-20, 17:29
instämmer med att 3ggr/vecka och helkropp kan vara bra att börja med, många här som gillar det men för att ta ett litet sidospå så körde jag helkropp när jag va hyfsat ny inom träning och jag ökade bra på det, tom för bra för musklefästen osv hängde inte med alls så fick ont i knä och armbågar och har inte kört helkropp sen dess, nu är kroppen mycket mer van vid träning så nu kanske det skulle funka bättre dock.
Kan va smart att ligga lite högre i repsantal i början för att få in övningarna och vänja kroppen sen är det nog bara positivt med variation och framförallt köra riktigt tungt med ända ner till singlar ibland.
Ang övningar så tycker jag du ska tänka knäböj - marklyft och bänkpress som en bas oavsett vad du kör för andra övningar, ev byta ut bänkpress mot hantelpressar. sen kan du plocka på övningar utifrån det, finns bra tips på träningsprogram här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Sen om du ska gå ner i vikt först och sen lägga på dig eller om du gör tvärt om det kan ju bara du avgöra. gör det som du själv känner är bäst, inte kul att träna på i flera år och må dåligt över att man inte är nöjd bara för man har lite (enligt en själv) för mycket fett på magen. sen i början kan man faktiskt gå ner lite i fett samtidigt som man bygger muskler.