handdator

Visa fullständig version : Motorcykelkörkort


Sidor : [1] 2

Halldin
2008-02-19, 20:48
Funderar på att skaffa mc-kort.

Tänkte höra vad övriga har fått ge för körkort (och hoj), vad era försäkringar ligger på och om ni tycker det är lika kul som ni trodde det skulle vara (och inte har lessnat på det).

Vilka moment ingick, var uppkörningen svår? Hur lång tid tog allt?

Arnesson
2008-02-19, 20:49
Körkort: Intensiv ca 10000SEK
Hoj: ZX9R-98
Försäkring: 622kr/mån halv

Nu: Dags för öl (student)

Sebbe_H
2008-02-19, 21:09
Hoj: Triumph daytona 675 -07 = 106k
Körkort: Lätt mc 10000kr , A-begr 1500kr
Försäkring: 10900kr hel/år

Hojen står på farsan änsålänge, annars hade jag fått betala mer än det dubbla.

Uppkörningen är enkel bara du lärt dig köra, och håller dig lugn.

I uppkörningen var det krypkörning konbana, högfart 50km/h konbana och inbromsning 70/90km/h, och stadskörning, man brukar köra mellan 20 och 30 min stadstrafik.

Slutsatsen är att det är dyrt som satan men det är värt alla pengar i slutändan.

Estremo
2008-02-19, 21:59
~7000 kr halvförsäkring/helår. CBR 600 -97, född -88 och haft körkort i snart 4 år samt bor i en håla med 1000 invånare.

Jag tror aldrig jag hört om någon som skaffat hoj och sen tröttnat på det, till skillnad från de flesta andra hobbys. Det finns helt enkelt inget underbarare än att åka hoj. Så är det bara.

Halldin
2008-02-19, 22:29
Era försäkringar verkar rätt dyra, fast det kommer väl med den typen av hojar iofs. Tänkte mig nåt mer i stil med:

http://www.bikez.com/pictures/honda/2001/4228_0_1_2_cb%20750%20sevenfifty_Image%20credits%2 0-%20Steve%20McLaren.jpg
Dock är dom också dyra kanske.


Jag har i princip noll vana av tvåhjulingar (moppeåkande för många år sen räknas ej), är det någon här som hoppat på en utbildning utan att ha kört massa moppe, cross etc. och hur gick det isåfall, väldigt många lektioner?

Flykt
2008-02-19, 22:40
Fick du lägga ut 10k Sebbe_H på lätt mc kort??? Är det så pass dyrt, eller tog du många lektioner?

Jag ska ta lätt mc kort nu i vår :)

jontet
2008-02-19, 22:46
skall på informationskväll på kramers körskola imorrnkväll, vet inte om jag kommer o ta kortet för jag har inte kört tvåhjuligt innan, planen är väl o ta ett par 3-4st körlektioner och se om det är kul och isåfall försöka köra 2 lektioner i veckan och ta kortet innan sommaren är slut. Dessutom går ju lämpet jag fixade för typ 3 år sen för b-körkort ut i slutet av året så slipper man fippla med nytt sånt. Gjorde teoriprovet häromdan på vv också mest för att slippa att körskolan skall tjöta om den delen.

jontet
2008-02-19, 22:48
Fick du lägga ut 10k Sebbe_H på lätt mc kort??? Är det så pass dyrt, eller tog du många lektioner?

Jag ska ta lätt mc kort nu i vår :)

en uppkörning kostar mellan 1.5k och 2k om du fixar mc själv, måste man som jag hyra en blir det ytterliggare en kostnad på ca 800 spänn. Billigt är det inte =(

Flykt
2008-02-19, 22:49
en uppkörning kostar mellan 1.5k och 2k om du fixar mc själv, måste man som jag hyra en blir det ytterliggare en kostnad på ca 800 spänn. Billigt är det inte =(
Vad jag har hört här så kostar en uppkörning lika mycket som en lektion -> 600-700 kr. Ska man hyra MC kostar det ca 900 kr.

Absolut det billigaste för A1 kort här är 1200 + 600 kr.

Sebbe_H
2008-02-19, 22:57
Fick du lägga ut 10k Sebbe_H på lätt mc kort??? Är det så pass dyrt, eller tog du många lektioner?

Jag ska ta lätt mc kort nu i vår :)

Ja mitt A1 blev förjävla dyrt, körskolan lurade i mig rätt många lektioner.

Jag hade antagligen klarat mig på 6000 eftersom uppkörningen var såpass lätt.

Men när jag väl kunde köra så tog jag ju A-begr så billigt som möjligt, uppkörning + hyra hoj.

Flykt
2008-02-19, 22:58
Ja mitt A1 blev förjävla dyrt, körskolan lurade i mig rätt många lektioner.
Hur många tog du? Övningskörde du privat?

Sebbe_H
2008-02-19, 23:00
Hur många tog du? Övningskörde du privat?

Hade ingen möjlighet att köra privat så det blev körskola hela vägen, hade kört scooter innan så jag började från 0 kan man säga, hade som sagt klarat mig på bra mycket mindre lektioner. Tog väl en 14-15 st.

Degpekka
2008-02-20, 01:50
Jag tog 5 lektioner a 60 min. Har aldrig kört större än test-kört moppe förut. Hade B körkort sedan innan vilket givetvis underlättade trafikdelen.

Arnesson
2008-02-20, 01:58
Jag har i princip noll vana av tvåhjulingar (moppeåkande för många år sen räknas ej), är det någon här som hoppat på en utbildning utan att ha kört massa moppe, cross etc. och hur gick det isåfall, väldigt många lektioner?

Jag hade aldrig suttit på en MC innan jag körde intensivkurs. Fyra dagar på körskola och sedan uppkörning så var det klart. Teorin hade jag skrivit innan.

Sen ska du ju självklart ha en sporthoj ;)

Degpekka
2008-02-20, 02:02
Håller med Arnesson! Sporthoj!!
Har också en kawa, en zx6r -98...
Försäkringen är 1000:-/månad halv hos folksam..

rikke_B
2008-02-20, 02:25
Tog 2 körlektioner, bytte skola körde 7 stycken där. Gjorde klart teorin innan. Det enda svårt var eg. att lära sig behärska motorcykeln och hantera den i manöverproven(nervositet, vana etc), själva körningen var inte speciellt svår.

Har man möjlighet bör man träna konbanorna på egen hand, för att minska antalet lektioner. :)

akerstrom
2008-02-20, 09:00
rekomenderar sporthoj.com där har dom många trådar om detta!

Halldin
2008-02-20, 09:17
Njae, sporthojar är ju dels dyra att äga och sen är det mer metal med nåt åt glidarhållet. :cool:

Har hört att garagevändingsdelen är borttagen från manöverprovet, alltid något.

Tack för svaren, kom gärna med fler.

Halldin
2008-02-20, 12:14
Bumpar.

Wain
2008-02-20, 13:24
Njae, sporthojar är ju dels dyra att äga och sen är det mer metal med nåt åt glidarhållet. :cool:

Har hört att garagevändingsdelen är borttagen från manöverprovet, alltid något.

Tack för svaren, kom gärna med fler.

Nya manöverproven är svårare.
*whistle*

Anonym112
2008-02-20, 13:51
Har en gammal vän som säger att körkort till MC är ganska onödigt, med tanke på att polisen aldrig kan ta dig :D Bara o brumma iväg där polisbilen inte kan köra :D

Men har du tänkt ha MC en lång tids period o vill vara på säkra sidan så är det väl en annan visa *whistle*

Halldin
2008-02-20, 14:01
Nya manöverproven är svårare.
*whistle*
Ajaj, vad är det för nya elakheter nu då?
Har en gammal vän som säger att körkort till MC är ganska onödigt, med tanke på att polisen aldrig kan ta dig :D Bara o brumma iväg där polisbilen inte kan köra :D

Men har du tänkt ha MC en lång tids period o vill vara på säkra sidan så är det väl en annan visa *whistle*
Här blir det inga olagligheter :smash:
Skulle dessutom inte få jobba längre om någonting hände (jobbar på kärnkraftverk).

Griip
2008-02-20, 14:14
Har en gammal vän som säger att körkort till MC är ganska onödigt, med tanke på att polisen aldrig kan ta dig :D Bara o brumma iväg där polisbilen inte kan köra :D

Men har du tänkt ha MC en lång tids period o vill vara på säkra sidan så är det väl en annan visa *whistle*

Så där sitter jag å funderar just nu faktiskt, men frågan är om det är värt att åka utan minsta lilla försäkring.. sker en olycka kostar det ju en del så att säga, är den allvarlig kostar den ju körkort å böter också.

Sebbe_H
2008-02-20, 14:33
Ajaj, vad är det för nya elakheter nu då?

Här blir det inga olagligheter :smash:
Skulle dessutom inte få jobba längre om någonting hände (jobbar på kärnkraftverk).

Han var förhoppningsvis ironisk, för kan man hantera en hoj så blir det knappt lättare än så här.

Corpze
2008-02-20, 14:58
ca 3000 för kortet inkl. alla avgifter
suzuki gsxR 750 97a
trygg hansa ca 800/mån halv (23år)

rikke_B
2008-02-20, 15:21
Så där sitter jag å funderar just nu faktiskt, men frågan är om det är värt att åka utan minsta lilla försäkring.. sker en olycka kostar det ju en del så att säga, är den allvarlig kostar den ju körkort å böter också.

Det är absolut inte värt det. Har du en kompetent lärare är körlektionerna givande. Du lär dig köra smartare och blir mer medveten.

Körlektioner rekommenderas. Och tar du ändå det, så kan du lika gärna ta kortet!

Har dessutom en känsla av att det är de som inte har kort som är olycksdrabbade/orsakar olyckor i absolut majoritet!

Versus
2008-02-20, 15:57
Funderar också på o ta, antagligen nästa år då jag fyllt 21.

Man får köra upp med egen hoj för tung om den har minst 700cc är det väl?

Bra första hoj som kostar typ 30-40k med minst 700cc? :P

snorre2000
2008-02-20, 16:42
De e underbart me kort!
Har haft kort nu i 3 år, har nu en KTM 660-04 och Honda CBR 1100 Superblackbird... Är 20 år och betalar 240 kr/ månad i försäkring på 660n, hondan vågar ja inte tänka på vad den skulle ligga om jag stod på ägare, på farsan får jag betala 5000kr hel hel...
LÄNGTAR Till våren och vägarna!
WHEEELIE!

Bamse79
2008-02-20, 16:43
Körkort: Inga lektioner, lämpen plus lite runtomkring 2400kr allt som allt.(omuppkörning 600kr)
Hoj: ZX9R-97:a
Försäkring: 530 kr/mån halvförsäkrat, ställer av/på hur mycket jag vill.

Finns inget roligare på sommarn! Längtar redan =)

akerstrom
2008-02-20, 18:09
ja men sporthoj.com är inte bara sporthojar, det är om allting med motorcyklar och det är sveriges strösta mc forum:smash:

Arnesson
2008-02-20, 18:11
Om intensivkurs är ett alternativ kan jag rekomendera: http://www.vasterasbilmcskola.se/

De har boende för 150kr natten med.

Halldin
2008-02-20, 19:03
ja men sporthoj.com är inte bara sporthojar, det är om allting med motorcyklar och det är sveriges strösta mc forum:smash:
Njo det var ett svar till Arnesson egentligen.

Ni som åker, åker ni själva eller i grupper? Har hört från en snubbe att man blir less på att åka själv och helst ska vara ett gäng.

Har iaf skrivit upp mig nu och börjar teorin på tisdag. :cool:

Sebbe_H
2008-02-20, 19:24
Njo det var ett svar till Arnesson egentligen.

Ni som åker, åker ni själva eller i grupper? Har hört från en snubbe att man blir less på att åka själv och helst ska vara ett gäng.

Har iaf skrivit upp mig nu och börjar teorin på tisdag. :cool:

Åker själv när jag ska nånstans, eller bara på en liten sväng, har ett par kompisar som kör också, som jag åker med ibland. På sommrarna så arrangeras ju körningar osv, mestadels på sporthoj.com, där det är riktigt roligt att träffa lite nytt folk och ta en sväng.

Estremo
2008-02-20, 20:44
Nya manöverproven är svårare.
*whistle*
Det håller jag verkligen inte med om. Jag tog mitt A1 med de gamla manöverproven och mitt A på nya. De nya proven var ju bara att köra igenom en gång så man visste vad det handlade om så var det barnsligt lätt sen.

stevooooo
2008-02-20, 21:13
http://i27.tinypic.com/x1x3z7.jpg
Hornet 600 -98
~6000:-/år helförs
6 st lektioner på 2*40min
12 dagar från första lektionen till klarad uppkörning
~6000:- alltsomallt (teoriprov, lämpen, körlektioner mm mm)

Hade inte suttit på en tvåhjuling sen moppeåldern. Var lite ringrostig första lektionen men sen rullade det på:hbang:

akerstrom
2008-02-20, 21:55
Njo det var ett svar till Arnesson egentligen.


srry.. mitt fel:smash: *gah!*

föressten najs h0j stevoooo

tänk köpa en sådan som första hoj(25kw) men hur gammal är du? tänkte på försäkringen..

stevooooo
2008-02-20, 21:58
srry.. mitt fel:smash: *gah!*

föressten najs h0j stevoooo

tänk köpa en sådan som första hoj(25kw) men hur gammal är du? tänkte på försäkringen..

tog kortet i fjol, 28 år............

Sebbe_H
2008-02-20, 22:33
Sporthoj ska det vara. Det är värt försäkringen :D



http://img120.imageshack.us/img120/4824/hojjen003tj9.jpg

flakkz
2008-02-20, 22:39
Ska också ta MC-kort nu till våren, räknar med att betala runt 7000kr enligt trafikskolan, har noll erfarenhet på två hjul så, smakar det så kostar det

jontet
2008-02-20, 23:42
Ska också ta MC-kort nu till våren, räknar med att betala runt 7000kr enligt trafikskolan, har noll erfarenhet på två hjul så, smakar det så kostar det

teori 220, uppkörning ca 2500, körkortsavgift ca 100, lämp ca 200(om du inte redan har, de till b-körkort funkar ju som sagt ett tag till) = ca 3000kr

Det blir pengar kvar till ca 5 körlektioner förutsatt att du har full utrustning själv. Ruskigt bra körskola som uppskattar helt gröna elever körkort på den tiden. lycka till

Halldin
2008-02-21, 10:15
Bumpiz.

Halldin
2008-02-21, 10:42
Finns det några bra program att rekommendera för teorin?

Halldin
2008-02-22, 12:56
Hur ligger det till med övningskörning, har en vän som har haft kortet i 5 år i maj. Får han övningsköra med mig bara sådär eller måste han genomgå någon kurs numera?

Wintermute
2008-02-22, 14:46
Det håller jag verkligen inte med om. Jag tog mitt A1 med de gamla manöverproven och mitt A på nya. De nya proven var ju bara att köra igenom en gång så man visste vad det handlade om så var det barnsligt lätt sen.

Sen att du hadde A1 kort o redan kunde hanter hoj hadde inget med saken att göra?

zx6r 02 12kkr halv men sen bor man ju mitt i 08-land också...

funderar allvarligt på att byta till en motard istället, nog för att jag älskar min ninja men vet inte om det riktigt är värt 1k i månaden i bara försäkring.

Wintermute
2008-02-22, 14:47
Hur ligger det till med övningskörning, har en vän som har haft kortet i 5 år i maj. Får han övningsköra med mig bara sådär eller måste han genomgå någon kurs numera?

Mc räcker väll med godkänt som handledare fortfarande, bara bil man måste gå en kurs.

corbendallas
2008-02-22, 16:14
Har en gammal vän som säger att körkort till MC är ganska onödigt, med tanke på att polisen aldrig kan ta dig :D Bara o brumma iväg där polisbilen inte kan köra :D

Men har du tänkt ha MC en lång tids period o vill vara på säkra sidan så är det väl en annan visa *whistle*

Din vän är dum i huvudet...

corbendallas
2008-02-22, 16:22
Funderar på att skaffa mc-kort.

Tänkte höra vad övriga har fått ge för körkort (och hoj), vad era försäkringar ligger på och om ni tycker det är lika kul som ni trodde det skulle vara (och inte har lessnat på det).

Vilka moment ingick, var uppkörningen svår? Hur lång tid tog allt?

Köra hoj är skitball. Det är mao värt vad det kostar. Men räkna med att det kostar rejält. Det finns mao en del att tänka på innan du skaffar hoj.
Som tex hur du ska lägga dina slantar. Det finns en del smarta typer som lägger alla pengarna på en kanonfin nästan ny hoj o sen åker runt i jeans för dom inte har råd med en vettig utrustning. Tänk gärna en gång till o skaffa en äldre förstahoj så du har råd med allt runt i kring. I början är det kul att köra hoj ändå även om det är ett gammalt härke man kör runt med.

Dessutom är det väl snarare lag än undantag att man vurpar med förstahojen o då är det ju vettigare att ha en äldre hoj som kanske har nån repa redan än en kanonfin nästan ny hoj.

O glöm inte utrustningen. Tyvärr är det så att ska du ha bra grejor så är det lika bra du går in i hojaffärns djupaste hörn o spanar in deras rejsingprylar. Sen kan du röra dig mot dom billigare grejorna o se vad du får, men tyvärr är det så att kvalitet kostar. O glöm för allt i världen inte ryggskyddet...

Hur lång tid saker o ting tar o hur mkt ett körkort kostar är väldigt individuellt. Av nån konstig anledning så är körtkortet den enda utbildning jag känner till det är tufft att ha så lite utbildning som möjligt...

Lycka till med hojen!

Handcuff
2008-02-22, 17:08
Känns som om jag aldrig kommer att ta mitt önskade A-kort :(

Tror jag inte skulle kunna hålla mig inom lagens ramar..tyvärr. Så då är det bättre jag låter bli.

:(

Sebbe_H
2008-02-22, 17:13
Känns som om jag aldrig kommer att ta mitt önskade A-kort :(

Tror jag inte skulle kunna hålla mig inom lagens ramar..tyvärr. Så då är det bättre jag låter bli.

:(

Hur många mc förare håller sig inom lagens ramar? *screwy*

Handcuff
2008-02-22, 17:34
Hur många mc förare håller sig inom lagens ramar? *screwy*

Just därför jag låter bli att skaffa ett sådant numera :(

Versus
2008-02-22, 18:31
Hur många mc förare håller sig inom lagens ramar? *screwy*

Hur många bilförare håller sig inom lagens ramar ;)

Kanske på småorterna, men i storstan är det vilda västen som gäller. Snabbast går först *flex*

delta_mats
2008-02-22, 18:51
Behöver inte bli så himla dyrt som många påstår. Utrustning är inget man ska snåla på. Men det finns pengar att spara även där. Jag köpte ett utgående skinnställ för 60% av priset. Provade hjälmar, skor och handskar här i Sverige och beställde sedan samma varor mycket billigare från Tyskland.

Hittade en hoj som är relativt billig i försäkring. ~5200 hel/hel. Den både ser bra ut, är skön på långstyrning och går att busas med. Räcker gott för mig ett tag till newbie som man är.

Halldin
2008-02-23, 18:05
Köra hoj är skitball. Det är mao värt vad det kostar. Men räkna med att det kostar rejält. Det finns mao en del att tänka på innan du skaffar hoj.
Som tex hur du ska lägga dina slantar. Det finns en del smarta typer som lägger alla pengarna på en kanonfin nästan ny hoj o sen åker runt i jeans för dom inte har råd med en vettig utrustning. Tänk gärna en gång till o skaffa en äldre förstahoj så du har råd med allt runt i kring. I början är det kul att köra hoj ändå även om det är ett gammalt härke man kör runt med.

Dessutom är det väl snarare lag än undantag att man vurpar med förstahojen o då är det ju vettigare att ha en äldre hoj som kanske har nån repa redan än en kanonfin nästan ny hoj.

O glöm inte utrustningen. Tyvärr är det så att ska du ha bra grejor så är det lika bra du går in i hojaffärns djupaste hörn o spanar in deras rejsingprylar. Sen kan du röra dig mot dom billigare grejorna o se vad du får, men tyvärr är det så att kvalitet kostar. O glöm för allt i världen inte ryggskyddet...

Hur lång tid saker o ting tar o hur mkt ett körkort kostar är väldigt individuellt. Av nån konstig anledning så är körtkortet den enda utbildning jag känner till det är tufft att ha så lite utbildning som möjligt...

Lycka till med hojen!
Tack för svaret, finns det någon särskild utrustning som är att rekommendera?

Sebbe_H
2008-02-23, 18:42
Hur många bilförare håller sig inom lagens ramar ;)

Kanske på småorterna, men i storstan är det vilda västen som gäller. Snabbast går först *flex*

Precis vad jag menar, alla kör för fort nångång så man ska ju inte skita i att ta körkort om man tror att man är den enda som kör för fort.

Handcuff
2008-02-23, 18:52
Precis vad jag menar, alla kör för fort nångång så man ska ju inte skita i att ta körkort om man tror att man är den enda som kör för fort.

Onödigt att utsätta mig för risken att köra för fort (och fel :D )om jag kan låta bli?

Angående bil så...ja det är svårt att hålla sig inom lagen på kilometern. Inte mycket att orda om egentligen. Det viktigaste är att man i alla fall har en dos sunt förnuft. Sen så bör givetvis huvudregeln vara att hålla sig inom marginalerna...

Sparven från Minsk
2008-02-23, 19:45
Hmm...tror mitt kan ha gått på 8-9 lakan kanske med uppkörning, teori o hela klabbet. Helt okej enligt mig.
Har försäkring hos If som är ganska dyr. 1600 kr i månaden då den är på och 300 i månaden avställd. Är ju bara 25 år, den står på mig, bor i större stad och kör en yamaha R1 01 :D

Det äger att köra hoj, trust me!

Kuggade första gången på smygkörningen. Var visserligen en ung petig kontrollant. Fick leda hojen, visa ipp lite halv och helljus, hinderbanan och smygkörningen.
Tog mig 3 månader att ta kortet.

Halldin
2008-03-04, 19:53
Hur många MC-relaterade frågor var det på ett ungefär på uppskrivningen (som jag f.ö har 2 månaders kö till)?

Lärarn trodde att det kunde behövas 20-30 lektioner om jag inte har nån direkt vana och inte kör privat. Jag uppfattade inte om det var dubbellektioner eller enkla han syftade på. Om det är dubbla så är det ju svindyrt.

Halldin
2008-03-05, 18:54
Hur många MC-relaterade frågor var det på ett ungefär på uppskrivningen (som jag f.ö har 2 månaders kö till)?

Lärarn trodde att det kunde behövas 20-30 lektioner om jag inte har nån direkt vana och inte kör privat. Jag uppfattade inte om det var dubbellektioner eller enkla han syftade på. Om det är dubbla så är det ju svindyrt.
Le bump.

stevooooo
2008-03-05, 19:28
Tror det var 5 mc-frågor och resten "vanliga" frågor

Om man har B-kort sen innan och lite vana sen tidigare så behövs det inte så många lektioner......
Hade bara åkt moppe innan jag tog kortet, dvs ett uppehåll på ca 13 år. Första lektionen var man lite ringrostig men sen var det inga problem. Det som kan vara lite bökigt är just lågfartsdeln............. Totalt 6 dubbel lektioner + att jag tränade på lågfartsdelen på natten i centralgaraget *whistle*

KenCo
2008-03-05, 22:15
Är det någon som har tagit en intensiv kurs i Stockholms området?
iså fall, vilken skola använde ni er av. Någon som du kan rekomendera?

Arnesson
2008-03-05, 22:18
Är det någon som har tagit en intensiv kurs i Stockholms området?
iså fall, vilken skola använde ni er av. Någon som du kan rekomendera?

Se inlägg #31. Inte så långt bort, många stockholmare när jag körde från Stockholm på dagarna. De har även billigt boende om man vill.

kohai
2008-03-05, 22:18
Hur ligger det till med övningskörning, har en vän som har haft kortet i 5 år i maj. Får han övningsköra med mig bara sådär eller måste han genomgå någon kurs numera?

Han behöver bara ansöka om godkännande som handledare, ingen kurs är nödvändig. Dock så kan jag råda dig/er att vara ute i god tid.

Hjälpte en kompis ifjol, ansökte om handledare i April och fick hem inbetalning för att dom skulle bearbeta ansökan i September... Kompisen han köra upp och klara uppkörningen innan dom ens behandlat ärendet...

Själv gick jag via www.fmck.org och fick betalt för att ta kortet:hbang:

Lycka Till!

Åh just det.

Suzuki TL1000S 1997
Halvförsäkring/Helår: Ca 5000:-
Köp en twin, har du en gång kört sporttwin vill du inte köra annat!!!
http://i220.photobucket.com/albums/dd271/stefan_s/TL1000s2.jpg

Halldin
2008-03-07, 21:54
Har uppskrivning bokad nu, 2 månaders kö. :MrT:

Fler får gärna skriva, kul att läsa. :thumbup:

Halldin
2008-03-09, 15:18
Bümp.

-AG-
2008-03-09, 17:17
Kostnad för mc-kortet ca 1200 (dvs lämplighetsintyg - teoriprov och uppkörning ingår i det). Fick synundersökningen gratis, men den kostar inte mycket. Tog kortet 2000, så det kan ju ha höjts nån krona sen dess.

Har varit utan hoj i 1.5 år, men den jag hade kostade ca 1300 i månaden här i umeå att försäkra (den tid den var påställd).

Flykt
2008-03-09, 17:22
Kostnad för mc-kortet ca 1200 (dvs lämplighetsintyg - teoriprov och uppkörning ingår i det). Fick synundersökningen gratis, men den kostar inte mycket. Tog kortet 2000, så det kan ju ha höjts nån krona sen dess.

Har varit utan hoj i 1.5 år, men den jag hade kostade ca 1300 i månaden här i umeå att försäkra (den tid den var påställd).
Vad hade du för hoj?

Halldin
2008-03-11, 19:06
Jag måste fråga er lite.

Jag köpte teori och inskrivning för 1700kr. Jag höll på att lämna tillbaka böckerna och få pengar tillbaka för att jag ändå sitter hemma med det, men då skulle även lektionerna bli dyrare.

En enkel lektion kostar 560kr om man ej är inskriven, 10-pack om man är inskriven kostar 5150kr.

Han trodde det skulle behövas 20-30 lektioner, snarare närmare 30, och att ens såna som har vana sen innan sällan brukar hamna under 20 lektioner.

Därför ångrade jag mig och behöll böckerna. Mitt kort, om det blir 3*10-pack och teori och grejer hamnar på runt 17000kr. Det verkar ju inte vara en käft som betalar så mycket.

Försöker han blåsa en, eller har ni haft möjlighet att öva privat?

Arnesson
2008-03-11, 19:19
Jag måste fråga er lite.

Jag köpte teori och inskrivning för 1700kr. Jag höll på att lämna tillbaka böckerna och få pengar tillbaka för att jag ändå sitter hemma med det, men då skulle även lektionerna bli dyrare.

En enkel lektion kostar 560kr om man ej är inskriven, 10-pack om man är inskriven kostar 5150kr.

Han trodde det skulle behövas 20-30 lektioner, snarare närmare 30, och att ens såna som har vana sen innan sällan brukar hamna under 20 lektioner.

Därför ångrade jag mig och behöll böckerna. Mitt kort, om det blir 3*10-pack och teori och grejer hamnar på runt 17000kr. Det verkar ju inte vara en käft som betalar så mycket.

Försöker han blåsa en, eller har ni haft möjlighet att öva privat?

Jag hade aldrig suttit på en MC, kört moped lite grann för 10år sen och tog mitt kort på 4dagars körning, ca 17h bana och 5h trafik. Trafiken är ganska lätt om man har b-kort, lågfarten var det svåra i mina ögon.

EDIT: Jag hade gjort teorin innan min intensivkurs.

Halldin
2008-03-11, 20:36
Jag hade aldrig suttit på en MC, kört moped lite grann för 10år sen och tog mitt kort på 4dagars körning, ca 17h bana och 5h trafik. Trafiken är ganska lätt om man har b-kort, lågfarten var det svåra i mina ögon.

EDIT: Jag hade gjort teorin innan min intensivkurs.
Låter det idiotiskt att punga ut 17000kr och ta så många lektioner?

Fjod0r
2008-03-11, 20:39
Gjorde uppskrivningen för två veckor sedan. Typ 30 av 75 frågor var MC frågor.

Arnesson
2008-03-11, 22:06
Låter det idiotiskt att punga ut 17000kr och ta så många lektioner?

Jag tyckte det var skönt med en intensivkurs och få det gjort. Bra lärare på skolan också tyckte jag. Så det kan jag rekomendera. Jag tycker det är ett bättre alternativ, men ju mer körskola du kör, ju bättre blir du ju innan du ger dig ut i trafik själv... Men jag hade lagt de extra pengarna på utrustning istället :)

Halldin
2008-03-11, 23:31
Jag tyckte det var skönt med en intensivkurs och få det gjort. Bra lärare på skolan också tyckte jag. Så det kan jag rekomendera. Jag tycker det är ett bättre alternativ, men ju mer körskola du kör, ju bättre blir du ju innan du ger dig ut i trafik själv... Men jag hade lagt de extra pengarna på utrustning istället :)
Jo det är sant, och så skulle jag nog lägga upp det också... då kan det ju inte bli 30 lektioner. :cryout:

Vettefan om han pratade bort mig eftersom jag inte vet hur länge man brukar hålla på, och nu känns det väl lite dumt att gå in och köra samma visa igen.

Mehdi
2008-04-07, 01:19
Hur går det för dig Halldin? :D

Btw, några tips på 700cc:are? Hade tänkt köra som privatist nämligen.

Mescreant
2008-04-07, 04:06
Sporthoj ska det vara. Det är värt försäkringen :D



http://img120.imageshack.us/img120/4824/hojjen003tj9.jpg

Helvete!
Vad heter den motorcykeln? Fick stånd (allvarligt) när jag såg den och jag är långtifrån motormänniska. Ska fixa mc-kort nu bara för det och sen köpa en sådan.

Destra
2008-04-07, 05:29
.....................
Suzuki TL1000S 1997


Hej!
Härligt.
Blev precis TLS ägare förra veckan.
Skulle kunna betala bara för ljudet:hbang: .

Halldin
2008-04-07, 07:43
Hur går det för dig Halldin? :D

Btw, några tips på 700cc:are? Hade tänkt köra som privatist nämligen.
Jodå, har uppskrivning 16e april och har tagit en lektion hittills, har en till lektion inbokad imorgon.

Med tanke på tidigare erfarenhet fick jag bara köra en 125a första lektionen och kommer förmodligen få göra det nästa lektion med. Det kändes som det gick fort som fan ändå, dock. ;)

maRRtin
2008-04-07, 11:53
Btw, några tips på 700cc:are? Hade tänkt köra som privatist nämligen.
Nah, men kolla in Kawasaki ER-6, Suzuki SV 650, Yamaha FZ6-N eller Honda Hornet 600
Helvete!
Vad heter den motorcykeln?
Triumph Daytona 675

Mehdi
2008-04-08, 17:34
Nah, men kolla in Kawasaki ER-6, Suzuki SV 650, Yamaha FZ6-N eller Honda Hornet 600

Triumph Daytona 675

Jag kikade på ER-6 / -5, FZ6 och Hornet 900. Fyfan dom är inte fula ändå. Helt sjukt fina. Jag velar som fan att välja mellan tung eller mellanhoj. Med bara 23år så blir försäkringen skithög oavsett vad för hoj så kanske lika bra att hålla sig till mellanhojarna. Ska nog åka in och fixa lämp:et imorgon, jävligt nojjig för att missa synprövningen haha.

Mehdi
2008-04-10, 16:01
Lämpet är inskickat nu iaf, förhoppningsvis lär länstyrelsen godkänna det rätt snart så man kan boka teorin. Inga hojköp som gjorts här på kollo då?

Mehdi
2008-04-11, 15:59
Härligt ljud i VMAX:en *drool*

GuQsCBReeTM

Mirre
2008-04-11, 20:42
Har uppskrivning bokad nu, 2 månaders kö. :MrT:

Fler får gärna skriva, kul att läsa. :thumbup:
Oj. Här i Stockholm är det en månads kö för teoriprovet för mc. Jag har mitt teoriprov den 7 maj så nu ska det pluggas i helgen...*spy* Uppkörningen däremot är det ca 3 månader kö till så det är klokt att boka samma dag som du klarar teorin.

Arnesson
2008-04-12, 09:35
En annan fördel med intensivkurs var tydligen att de hade stående tider för uppkörning :D

Mehdi
2008-04-12, 09:43
En annan fördel med intensivkurs var tydligen att de hade stående tider för uppkörning :D

Hm?

Arnesson
2008-04-12, 10:05
Hm?

Körskolan hade alltid uppkörningar hela tisdagsförmiddag bokad.

Mehdi
2008-04-12, 11:53
Körskolan hade alltid uppkörningar hela tisdagsförmiddag bokad.

Okej, fränt. Har du koll på hur lång lämpet tar att få?

Sedis
2008-04-12, 12:09
Jag kör en Kawasaki Versys, köpte den förra sommaren. En mycket rolig och lätt hoj jämför med min förra:-)
Billig att försäkra med!

Mehdi
2008-04-18, 11:12
Då har lämp:et kommit och uppskrivning bokad den 1:e maj. Hur går det för dig Halldin?

Är det någon här på forumet som kör custom-hojar? Har sneglat lite på Suzukis 800 Marauder nämligen.

Mehdi
2008-05-01, 16:14
Teorin avklarad för både tjejen och mig. Nu är det bara invänta tills vv fått in resultaten så man kan boka uppkörning asap. Bruum bruum *drool*

Jonna
2008-05-02, 12:11
Bump! Någon som har någon aning varför det inte går att boka uppkörning via Vägverket?

/Mehdi

Destra
2008-05-02, 12:20
En annan fördel med intensivkurs var tydligen att de hade stående tider för uppkörning :D

Det verkar som dom inte har det längre.*gah!*
Så nu gäller det bara att ta kortet på första.

Halldin
2008-05-05, 22:41
Då har lämp:et kommit och uppskrivning bokad den 1:e maj. Hur går det för dig Halldin?

Jorå teorin är avklarad och jag har tagit 6 dubbellektioner hittils, 2 till under denna veckan. I den takten det går och med tanke på hur många lektioner läraren vill att man (dock ej bara jag) ska ta, så känns kortet lite smått avlägset dock.

Mehdi
2008-05-06, 14:54
Jorå teorin är avklarad och jag har tagit 6 dubbellektioner hittils, 2 till under denna veckan. I den takten det går och med tanke på hur många lektioner läraren vill att man (dock ej bara jag) ska ta, så känns kortet lite smått avlägset dock.

Har ni inte bokat in uppkörning alltså? Jag och tjejen har bokat tid för uppkörning den 26e juni. Förhoppningvis kommer vi undan med inte alltför många körlektioner hos körskolan så vi får se. Men btw satan vad dyrt uppkörningen är, 1500:-!!11!!

Halldin
2008-05-06, 15:44
Har ni inte bokat in uppkörning alltså? Jag och tjejen har bokat tid för uppkörning den 26e juni. Förhoppningvis kommer vi undan med inte alltför många körlektioner hos körskolan så vi får se. Men btw satan vad dyrt uppkörningen är, 1500:-!!11!!
Jo när man talar om trollen så bokade han faktiskt uppkörning samt fler lektioner/v idag, jag ska ha uppkörning i slutet av maj :thumbup:

Yep, får hoppas man inte tabbar sig på den.

Coldsmith
2008-05-06, 19:31
För en person utan bilkörkort vad kan man flrvänta sig att det kostar? Man kan förutsätta att man är duktig på att p lugga teorin.

Man måste ju passa på nu under sommarn för att kunna skaffa mc till nästa sommar.

Mehdi
2008-05-06, 21:59
För en person utan bilkörkort vad kan man flrvänta sig att det kostar? Man kan förutsätta att man är duktig på att p lugga teorin.

Man måste ju passa på nu under sommarn för att kunna skaffa mc till nästa sommar.

Du kan fixa teorin helt själv utan några större bekymmer. Jag och sambon pluggade en dag innan uppskrivningen och klarade problem. Dock har vi båda haft Bilkörkort sedan tidigare så mycket förkunskap och känsla fanns att ta där.

Det praktiska å andra sidan är något helt annat. Det svåra är, vad jag tror och misstänker, det sk manöverprovet. Så beroende på hur duktig du är på att lära dig in och få in känsla / koordination så kan du begränsa kostnaden rätt rejält. Men okej, uppskattningsvis om man är duktig 6-10 enkellektioner medan en annan kan behöva uppåt dubbla/tredubbla.

Sen har det mycket med vilken hoj man övningskör med också. En custom/glidarhoj är klart enklare att manövrera pga den låga tyngdpunkten medan touring/sport-hojarna är aningen knepigare.

Peace out

Halldin
2008-05-07, 18:19
15 dubbellektioner verkar det ha blivit bokade totalt om ingen ändring sker.
Om jag inte tabbar uppkörningen lär kortet ha gått på närmare 19000kr.

Vet inte om det är ovanligt dyrt här, men jag har svårt att se att man kan klara sig på så lite som hälften av det och verkligen lära sig rätt bromsteknik, krypkörning osv., om man inte kör privat.

Fangtastic
2008-05-08, 13:44
15 dubbellektioner verkar det ha blivit bokade totalt om ingen ändring sker.
Om jag inte tabbar uppkörningen lär kortet ha gått på närmare 19000kr.

Vet inte om det är ovanligt dyrt här, men jag har svårt att se att man kan klara sig på så lite som hälften av det och verkligen lära sig rätt bromsteknik, krypkörning osv., om man inte kör privat.

19000kr tycker jag är i överkant när man själv tog B-Körkort för strax under 10000kr. Iofs går de inte att jämföra men man kan ju få en hint men som sagt beror de ju vilken körskola man har också och om dom är ute efter att blåsa sig på pengar. *mini

Halldin
2008-05-08, 14:12
19000kr tycker jag är i överkant när man själv tog B-Körkort för strax under 10000kr. Iofs går de inte att jämföra men man kan ju få en hint men som sagt beror de ju vilken körskola man har också och om dom är ute efter att blåsa sig på pengar. *mini
Förstår verkligen inte vilka fantasipriser eller extremt lite lektioner folk verkar få.
Här i Varberg kostar 5 dubbellektioner (10 enkla) 5150kr på billigaste stället, och teorin+inskrivningsavgift 1650kr. Sen tillkommer ju uppkörning på ~1500kr och uppskrivning på ~220kr.

Jag var visserligen färsk och hade bara kört lite moped för längesen, men det finns fan inte en chans att man hade klarat sig på 10 dubbla om man inte har vana av tvåhjulingar, typ åkt cross och annat vid sidan om, alternativt haft möjlighet att öva privat.

Visst kan man chansa och klara uppkörningen ändå, men om man är färsk och verkligen ska lära sig att hantera åbäket korrekt.

Fjod0r
2008-05-08, 19:13
Jag gav 550kr för 50min när jag tog kortet. Tog 16-18något lektioner. Åker KTM SuperDuke. Rekomenderas verkligen, riktig huliganhoj

http://www.endorphin-express.com/motos/images/990-superduke.jpg

Ny 06a. Pris 92.500 (fick med Akrapovic slip-on)
Försäkring 13.400 hel/hel. Bilsport&mc:s "bas". Men då står den på min kära mor som turligt nog inte bor i Stockholm

Fredrik S
2008-05-08, 19:39
Men då står den på min kära mor som turligt nog inte bor i Stockholm

Har du skriftligt från försäkringsbolaget på att du får använda mammas motorcykel? Om inte, löper du mycket stor risk att bli utan ersättning om det skulle hända något. Utredarna på försäkringsbolagen är inte så godtrogna som vissa tycks tro.

Halldin
2008-05-31, 15:39
Hade precis uppkörning men kuggade p.g.a miss av högerregeln två gånger på landsväg. Vilket var jävligt typiskt, för det var helt dött i övrigt men det kom en bil vid två olika korsningar.

Det värsta är att allt gick på över 3000kr och man kommer få ta fler lektioner, betala allt igen osv. Som om det inte vore nog så lär inte nästa tid bli förrän i augusti, d.v.s när säsongen nästan är över.

Flykt
2008-05-31, 15:46
Helvete vad folk verkar ta körlektioner! Vad har ni för erfarenhet av mc innan?

Jag klarade teorin för några veckor sen och ska köra upp 18 juni. Har bokat två lektioner och tänker inte ta mer. Det är för A1 kort (lätt mc).

Glen
2008-06-01, 16:45
Nu har jag iof just skickat in lämpan men det är ändå hög tid att börja kolla in hojjar :D Tänkte mig nåt i stil med Honda Hornet eller Yamaha Bulldog, alltså den typen av hojj. Kallas dom nåt speciellt? Tänkte mig i prisklassen 30 000, nån som har några bra tips? Den Fjodor har var ju grymt snygg men aningens dyr då tyvärr...

Scratch89
2008-06-01, 16:47
Hade precis uppkörning men kuggade p.g.a miss av högerregeln två gånger på landsväg. Vilket var jävligt typiskt, för det var helt dött i övrigt men det kom en bil vid två olika korsningar.


Huh? Hur såg korsningarna ut? Om du åker på landsväg borde det väl vara markerat med antingen huvudled eller väjningsplikt/stoppskylt?

Mighty
2008-06-02, 08:43
Tänkte mig nåt i stil med Honda Hornet eller Yamaha Bulldog, alltså den typen av hojj. Kallas dom nåt speciellt?

Streetfighter

Insulinus
2008-06-02, 10:58
Jag tog 5 dubbellektioner (gick inte att ta enkla) på 80 min styck för 1080kr/st och uppkörningen gick på 2200 kr (1500 till VV och 700 till skolan för lån utav Mc). Inskrivningsavgiften kostade 600 kr och teoriprovet kostade 180 kr
Sen kostade det 200 kr att ta foto för körkortet, förmodligen kosatr det lite pengar att hämta ut det också. Gick på 8500 kr ungefär. Hade räknat med att klara mig på runt 5000 kr men uppkörningen va faan dyr. Dessutom bokade jag in den 5:e lektionen trots att skolan trodde det skulle räcka med 4st. Men mest för att va säker, ville ju inte kugga uppkörningen direkt.
Har haft B kort i 5 år så lite körvana på väg fanns iaf innan.

Mehdi
2008-06-02, 11:40
Huh? Hur såg korsningarna ut? Om du åker på landsväg borde det väl vara markerat med antingen huvudled eller väjningsplikt/stoppskylt?

Är vägen inte skyltad så är det högerregeln som gäller.

Halldin: Jävligt surt med kuggningen men ge dig inte för det. Nu har du ändå kommit såhär långt och måste ändå känna att du kan köra hoj hyffsat bra ändå?

Är det någon som kan förklara hur höghastighetsbanan är? Jag har då aldrig kört den tidigare men övat uteslutande på låghastighetsbanan än sålänge, är den svår och är det något man bör tänka på?

Glen
2008-06-02, 16:55
Streetfighter

Utmärkt! Nån som kan tipsa om några modeller i den kategorin?

Mehdi
2008-06-02, 17:11
Utmärkt! Nån som kan tipsa om några modeller i den kategorin?

Alla hojar utan kåpor, typ. Men du kan ta bort kåporna själv också så blir det samma resultat då de flesta hojjar ser likadana ut utan all lull-lull. Om du inte pallar fixa själv så kan du kika in på Triumph Speed triple / street triple, ducati monster, suzuki bandit 600 / 1200.

Halldin
2008-06-02, 18:22
Ja grejen är att det han kuggade mig för var så löjligt.
Det är ingen som kör så i praktiken och situationen krävde absolut inte att jag skulle stanna.

I värsta fall blir nästa uppkörning i augusti, d.v.s när säsongen är över, eftersom idioterna tar ledigt över sommaren.

Insulinus
2008-06-02, 19:57
Utmärkt! Nån som kan tipsa om några modeller i den kategorin?

Kawasaki ER6-N är snygg och billig för att vara en ny hoj, men allra snyggast och helt klart min drömhoj efter en provkörning är Kawasaki Z750 07-08 eller nyare. Gick som en dröm i motorn, svarade snabbt på gasen, vridet var det inget fel på, gött satt man och så är den ju så snygg också. :D

Arnesson
2008-06-03, 08:08
Utmärkt! Nån som kan tipsa om några modeller i den kategorin?

Du har ju fått lite tips här i tråden, men se till att testa vad du gillar. Smaken är ofta väldig delad i ämnet.

GymTT
2008-06-04, 20:45
Passar på att ställa en fråga. När tror ni man kan ha kortet förutsatt att man behöver max 10 lektioner och börjar as we speak? Kan man ha kortet i mitten av juli iaf? Hur lång är väntetiden idag ungefär på teoriprov/körprov?

Tack ska ni ha

Mehdi
2008-06-06, 10:53
Passar på att ställa en fråga. När tror ni man kan ha kortet förutsatt att man behöver max 10 lektioner och börjar as we speak? Kan man ha kortet i mitten av juli iaf? Hur lång är väntetiden idag ungefär på teoriprov/körprov?

Tack ska ni ha

Mkt låg sannolikhet. Har du tid, ork och pengar kan du kolla efter sista minuten hela tiden alternativt åka till andra städer för att göra proven. Har du lämpet till att börja med?

GymTT
2008-06-06, 11:23
Mkt låg sannolikhet. Har du tid, ork och pengar kan du kolla efter sista minuten hela tiden alternativt åka till andra städer för att göra proven. Har du lämpet till att börja med?

Är det så? Tråkigt isf. Sista minuten trodde jag inte fanns? Ringde VV igår och dem sa att det varken fanns sista minuten för teori/körprov när det gäller MC. Jag har lämpet klart och får börja övningsköra, och en åtminstone liten hojvana.

Tabbe
2008-06-06, 13:10
Ska skriva teori provet om 3 veckor, vad är den stora skillnaden i frågor gentimot bil?

Mehdi
2008-06-06, 16:09
Är det så? Tråkigt isf. Sista minuten trodde jag inte fanns? Ringde VV igår och dem sa att det varken fanns sista minuten för teori/körprov när det gäller MC. Jag har lämpet klart och får börja övningsköra, och en åtminstone liten hojvana.

Ah, nu uttryckte jag mig fel. Det jag syftade på var att folk ger återbesked om att de inte vill göra provet och då kan det finnas tider i en kort stund, därav mitt uttryck. Säkrast är att ringa och kolla på kontoret varje morgon alt. kika på deras hemsida på andra orter.
Om du sitter och kikar efter tider på det här sättet kan du definitivt lyckas knipa ett kort relativt snabbt!

Insulinus
2008-06-06, 16:45
Ska skriva teori provet om 3 veckor, vad är den stora skillnaden i frågor gentimot bil?

Utav de 70 frågorna så är det 15st som är specella för just mc. Frågor om lager, kedjespel, placering m.m

Mirre
2008-06-06, 19:48
Utav de 70 frågorna så är det 15st som är specella för just mc. Frågor om lager, kedjespel, placering m.m

Jag fick nog inte ens tio mc-frågor på teoriprovet. De gillar frågor om placering, vänstersvängar, miljöfrågor, olycksstatistik och behörighetsfrågor. (vilken mc man får köra beroende på ålder mm.)
Kan du grundteorin så är mc-teorin enkel.

GymTT:
Om du skickar in för lämp nu och samtidigt hör med en körskola för att boka tider under juli redan nu så bör du fixa det till mitten av aug. Naturligtvis klarar du då teorin direkt och öser på med körlektioner i juli och kan anpassa dig till udda körtider. För uppkörningen förutsätter jag att du ringer varje morgon till vv med början dagen efter avklarat teoriprov för att få nyttja ett återbud.

Lycka till! Själv har jag målet att fixa min uppkörning innan snösäsongen. :D Har inte mkt tid till körlektioner nu men lappen ska vara klar innan säsongen är över helt. *flex*

Mirre
2008-06-10, 12:37
Kanske inte för en nybörjare men najs hoj!

http://www.youtube.com/watch?v=FNug8Kg_L_0

Sebbe_H
2008-06-10, 14:24
Själv blev man av med körkortet häromdan :thumbup:

Så är det nån som vill köpa en Triumph daytona 675 -07 så pm.a :*popcorn*

coxie
2008-06-10, 14:44
Funderar på att rasta min hoj på motorvägen en stund, fort är kul men mindre kul om körkortet åker.

Wain
2008-06-10, 16:00
Själv blev man av med körkortet häromdan :thumbup:

Så är det nån som vill köpa en Triumph daytona 675 -07 så pm.a :*popcorn*

Polisen stanande mig i Finland i går, ca 80 på 50 väg. Efter att jag förklarat att jag inte kunde finska så kom jag undan med "Slower, 50 not 70".
:hbang:

Insulinus
2008-06-10, 16:07
Själv blev man av med körkortet häromdan :thumbup:

Så är det nån som vill köpa en Triumph daytona 675 -07 så pm.a :*popcorn*


Tråkigt att höra, fortkörning lr? Jag är sjukt sugen på en Triumph Daytona, provkörde en daytona 600 och blev kär direkt. Tyvärr inga pengar till en sådan just nu.

Glen
2008-06-10, 17:44
Hello sirs, hur lång tid tar det ungefär från det att man skickar in ansökan till det att lämpan dimper ner i brevlådan? Är väldigt laglydig så det finns inga såna hinder...

Arnesson
2008-06-10, 19:14
Själv blev man av med körkortet häromdan :thumbup:

Så är det nån som vill köpa en Triumph daytona 675 -07 så pm.a :*popcorn*

Tråkigt att höra, hela sommaren eller?

Smygreklam: Min ZX9R-98 är med till salu :D

Mirre
2008-06-10, 20:06
Själv blev man av med körkortet häromdan :thumbup:



Trist... Fortkörning, antar jag?

Halldin
2008-06-10, 20:41
Lyckades fixa en ny uppkörningstid redan den 17 kl 8.00, hoppas man har högerregeln i huvudet denna gången.

Mirre
2008-06-11, 14:39
Lyckades fixa en ny uppkörningstid redan den 17 kl 8.00, hoppas man har högerregeln i huvudet denna gången.


Ja, vi andra hoppas oxå att du har högerregeln i huvudet så vi inte råkar komma från höger och du kör...:D ;)

Lycka till!

Mehdi
2008-06-11, 15:47
Lyckades fixa en ny uppkörningstid redan den 17 kl 8.00, hoppas man har högerregeln i huvudet denna gången.

Fifan, najs som fan. Håller tummarna för dig halldin!

Har precis fått till låghastighetsbanan så nu gäller det att nöta höghastighetsbanan och trafikkörning fram till den 26e *gah!*

Mirre
2008-06-12, 10:19
Sjuk väntetid... Fick uppkörningstid för mc den 21 augusti! Men här ska det ringas vv och trackas. :cool:

Sebbe_H
2008-06-12, 22:59
Jepp det var fortkörning för min del, ganska rejält med. Kortet åker på heltid då jag har prövotid. Väntar på ett brev med lite saftiga böter med :)

pony
2008-06-12, 23:57
Jepp det var fortkörning för min del, ganska rejält med. Kortet åker på heltid då jag har prövotid. Väntar på ett brev med lite saftiga böter med :)

I hate to be that guy: men huri-... åker man dit för fortkörning på MC?! :D
Du måste vara den första som jag hört talas om som stannar.

Mehdi
2008-06-13, 00:26
I hate to be that guy: men huri-... åker man dit för fortkörning på MC?! :D
Du måste vara den första som jag hört talas om som stannar.

Jag hajjar inte det där med att folk inte stannar med mc. Är det bara jag som är chickenshit då jag nojjar över att krocka / krasha om jag försöker dra på med hojen? Jag menar, snuten är ändå god för uppåt 200km/h i bil och tar kurvorna bättre än mc.

Frida.B
2008-06-13, 00:31
Jag hajjar inte det där med att folk inte stannar med mc. Är det bara jag som är chickenshit då jag nojjar över att krocka / krasha om jag försöker dra på med hojen? Jag menar, snuten är ändå god för uppåt 200km/h i bil och tar kurvorna bättre än mc.

Polisen får inte följa efter dig om du kör hoj. Det är för riskabelt att du eller någon annan skadar sig... så kör på :P vi lever inte i usa...

Mehdi
2008-06-13, 00:48
Polisen får inte följa efter dig om du kör hoj. Det är för riskabelt att du eller någon annan skadar sig... så kör på :P vi lever inte i usa...

Det är mycket poliser inte får göra men ändå gör dom det. Hur som helst så "ska" dom inte följa efter en ifall farten är tillräckligt hög eller om färden på annat sätt anses vara farlig. Sen vad den enskilde konstapeln anser vad som är lämpligt eller ej är en annan historia.

Bullen!
2008-06-13, 09:24
jag har inte läst genom tråden så du kanske redan fått svar på allt. jag har tagit 2 mc kort. först lätt när jag var 16 och sen tung vid 21 för att jag var lite slö med att skaffa hoj.

jag tycker att det är jättenyttigt att köra på trafikskola. för att det är en hel del moment man måste vara bekväm med på uppkörningen. förrättningsmannen på uppkärningen pekar bara på konbanan och säger "var så god" när det är din tur och då gäller det att veta vad man ska göra. privatister kuggar statistiskt sett mycket oftare på MC än bil. just för att det är så många fler moment.

man behöver nästan ta 10 lektioner på körskola (vissa tar 5 dubbel lektioner) för att vara med om alla moment som landsvägskörningar, stad, konbana, manöverprov, bromsprov, säkerhetskontroller, det är lite mer med placering och överdrivet visa bromsberedskap jämfört med bil och att man hela tiden ska köra med inställningen "jag är minst och skörast på vägen" och visa att man är förutseende och uppmärksam.

det blir några tusingar extra men vad gör det om hundra år. Mc kort är verkligen inget du kommer ångra. får du ett infall även som gammal så är det bara att handla en hoj. men är du 55+ så sätter du dig kanske inte och pluggar till körkort. go for it.

Tricce
2008-06-13, 14:38
Är det verkligen så att nästan alla smiter ifrån om en polis vinkar in en eller kommer upp bakom och blinkar?
Ansökte om tillstånd idag btw :D

coxie
2008-06-13, 14:39
Är det verkligen så att nästan alla smiter ifrån om en polis vinkar in en eller kommer upp bakom och blinkar?
Ansökte om tillstånd idag btw :D

Jag har gjort det en gång, inget jag är stolt över men jag ville inte bli av med körkortet :(

Tricce
2008-06-13, 16:37
Jag har väldigt bra möjligheter att övningsköra med farsan som har hoj också och då tänkte jag skaffa en innan jag tagit kort att övningsköra med. Men hur fan ska man få provköra skiten? Vem vill låna ut en hoj till nån utan kort?

GymTT
2008-06-13, 19:24
Jag har väldigt bra möjligheter att övningsköra med farsan som har hoj också och då tänkte jag skaffa en innan jag tagit kort att övningsköra med. Men hur fan ska man få provköra skiten? Vem vill låna ut en hoj till nån utan kort?

Låt farsan provköra den eller?

mvh

Tricce
2008-06-13, 19:56
Låt farsan provköra den eller?

mvh

Men man vill ju känna på dom själv innan man köper.

Mehdi
2008-06-13, 20:35
Köp en billig och lättkörd hoj, sen säljer du av aset när du tagit kort och skaffar en du verkligen vill ha.

Sebbe_H
2008-06-15, 12:36
I hate to be that guy: men huri-... åker man dit för fortkörning på MC?! :D
Du måste vara den första som jag hört talas om som stannar.

Jag stack, kom sedan fram till en rondell med trafik som slöade s¨å kunde inte komma igenom, polisen kom ikapp och prejade mig av vägen, inte mycket att göra.

Polisen får inte följa efter dig om du kör hoj. Det är för riskabelt att du eller någon annan skadar sig... så kör på :P vi lever inte i usa...

Tydligen så får dom det, i farter över 200, det är bara bullshit att dom har slutat jaga motorcyklister.

Mehdi
2008-06-15, 12:40
Ni som kör på körskola, vad har ni fått lära er på skolan att göra vid vänstersväng på landsväg med mötande och trafik bakom?
Jag fick förklarat för mig att man kunde svänga av till vägrenen och bromsa in så att bakomvarande trafik kan köra förbi. Men man kan tydligen kunna på det här sättet har jag nu fått höra?

Sebbe_H
2008-06-15, 12:43
Ni som kör på körskola, vad har ni fått lära er på skolan att göra vid vänstersväng på landsväg med mötande och trafik bakom?
Jag fick förklarat för mig att man kunde svänga av till vägrenen och bromsa in så att bakomvarande trafik kan köra förbi. Men man kan tydligen kunna på det här sättet har jag nu fått höra?


Köra sånära mittlinjen som möjligt. Eller om det känns osäkert att svänga så ta nästa avfart, vänd, sväng vänster igen och gör en säker högersväng.

Tricce
2008-06-15, 12:46
Köp en billig och lättkörd hoj, sen säljer du av aset när du tagit kort och skaffar en du verkligen vill ha.

Precis så får det bli! :thumbup:

Mehdi
2008-06-15, 13:15
Köra sånära mittlinjen som möjligt. Eller om det känns osäkert att svänga så ta nästa avfart, vänd, sväng vänster igen och gör en säker högersväng.

Så du rekommenderar inte körskolans alternativ om vägren? Rent spontant känns det bättre att åka vidare och vända som du säger. Klurigt med vänstersväng.

Sebbe_H
2008-06-15, 13:40
Så du rekommenderar inte körskolans alternativ om vägren? Rent spontant känns det bättre att åka vidare och vända som du säger. Klurigt med vänstersväng.

Finns ju lite olika metoder, jag hade ställt mig vid mittlinjen och väntat tills det blir fritt. Och vägrenen vet jag inte, jag oroar mig inte för bakomvarande trafik, bara mötande.

Halldin
2008-06-15, 20:33
Om det är mycket trafik bakom och framför ska man ställa sig vid väggrenen för att undvika att bli påkörd. Att åka iväg och vända funkar också, men det finns inte så mycket anledning att göra så med tanke på att tidigarenämnda är mycket smidigare.

Är det inte mycket trafik, kan man vänta vid mittlinjen eller i varje fall anpassa farten och vara placerad nära mittlinjen.

Arnesson
2008-06-15, 20:38
Vänstersvängar kräver ju planering men annar är det ju bara sunt förnuft som gäller. Att stå stillatsående med trafik runt sig är ju som att be om att bli påkörd.

Själv har jag varit ute en sväng ikväll och piskat lite småvägar, turen avslutades med att jag fick prata med polisen, blåsa och visa körkort etc :D

Degpekka
2008-06-16, 13:47
Vänstersvängar kräver ju planering men annar är det ju bara sunt förnuft som gäller. Att stå stillatsående med trafik runt sig är ju som att be om att bli påkörd.

Själv har jag varit ute en sväng ikväll och piskat lite småvägar, turen avslutades med att jag fick prata med polisen, blåsa och visa körkort etc :D

Så kan du ju inte skriva när folk sitter och jobbar och det både regnar och åskar ute! *gah!*
Nu längtar jag ännu mer till helgen! Fi fan vad det ska bombas! :D

Arnesson
2008-06-16, 18:51
Så kan du ju inte skriva när folk sitter och jobbar och det både regnar och åskar ute! *gah!*
Nu längtar jag ännu mer till helgen! Fi fan vad det ska bombas! :D

Långhelg dessutom! Dock har jag svårigheter att hålla mig nykter när alla polare är lediga och vill dricka den goda ölen.

Mehdi
2008-06-16, 20:51
Alltså, jag hajjar det inte. Låghastighetsbanan fick jag till klockrent med körskolan men när jag var ute och körde nyss själv så var jag hur jävla kass som helst. Har ni några tips om att få till skiten?

Tricce
2008-06-16, 20:55
Har fått iväg samtliga papper nu, bara hoppas det inte dröjer för många veckor innan tillstånden dimper ner i lådan. Dags att börja kolla lite efter ställ, hjälm och cykel att träna på :D
Tur man har en farsgubbe som ställer upp och kör med en.

Arnesson
2008-06-16, 21:07
Alltså, jag hajjar det inte. Låghastighetsbanan fick jag till klockrent med körskolan men när jag var ute och körde nyss själv så var jag hur jävla kass som helst. Har ni några tips om att få till skiten?

Träna träna träna :)
Kör du samma hoj?

Lycka till!

Halldin
2008-06-16, 21:14
Alltså, jag hajjar det inte. Låghastighetsbanan fick jag till klockrent med körskolan men när jag var ute och körde nyss själv så var jag hur jävla kass som helst. Har ni några tips om att få till skiten?
Vilken bana är det? Finns väl flera krypkörningsbanor? En där man åker slalom mellan 4 (tror jag) konor, och en där man ska stanna in på utsatta platser (dubbelkonor).

Hursomhelst tycker jag det hjälper att flytta fram tyngdpunkten och pressa knäna lite lätt mot tanken samt sitta något framåtlutad (och såklart så avslappnad det går) vid krypkörning, dock lär detta skilja mellan MC och person (övningskör på en GSX750).

Jag vet inte vad det var du var kass på, tänk på att hålla en ständig jämn gas och bara reglera med kopplingen, skulle den sticka iväg lite använder du fotbromsen.

Tänk även på att verkligen utnyttja utrymmet i vändningen, är det slalombanan och du börjar på höger sida (välj den sida som är lättast för dig) så ska du hålla ut ordentligt till vänster efter sista konan, i själva vändningen lutar du dig något framåt och motsatt mot hur cykeln lutar och håller blicken åt det håller du ska svänga, blir åtminstone 90 grader åt höger i detta fallet.

Är det banan med stopp så ska du tänka på hur du ställer hojen eftersom du kommer få leda den och sedan backa in den i rätt position. Utnyttja utrymmen du har så att du kommer i naturliga lägen, och även i vändningen så kom så nära gränslinjen du kan utan att överträda den, för att underlätta vändningen. Tänk på blick och att du lutar dig motsatt hojen i så låg fart.

Halldin
2008-06-16, 21:18
Eller förresten, det där med att leda cykeln får du göra oavsett bana.

Mehdi
2008-06-16, 23:28
Det är nästan likadan hoj på körskolan, GSF 650 jmf med GSF 600 som är aningen mindre. Banan som jag har problem med är den 4-koniga och jag fixar för det mesta 50% av vändningen problemfritt, dvs jag kommer i jämnhöjd med sista konan innan jag tappar balans och faller inåt. Det hjälper alltid inte med att luta sig ut i motsatt håll. Jag får prova och träna på svängen hela dan imorgon, knappt en vecka kvar till uppkörning nu.

Glen
2008-06-17, 00:47
Shit vad less jag börjar bli på att vänta på lämpan nu....

Hur fungerar det förresten med övningskörning privat, måste man ha två cyklar eller kan man åka båda personerna på samma på samma? Skulle ju underlätta en del...

Mehdi
2008-06-17, 01:43
Shit vad less jag börjar bli på att vänta på lämpan nu....

Hur fungerar det förresten med övningskörning privat, måste man ha två cyklar eller kan man åka båda personerna på samma på samma? Skulle ju underlätta en del...

Det går bra att åka på samma. Har du sökt handledartillstånd också? Det tar sin lilla tid det också.

Mirre
2008-06-17, 07:56
Vilken bana är det? Finns väl flera krypkörningsbanor? En där man åker slalom mellan 4 (tror jag) konor, och en där man ska stanna in på utsatta platser (dubbelkonor).

Hursomhelst tycker jag det hjälper att flytta fram tyngdpunkten och pressa knäna lite lätt mot tanken samt sitta något framåtlutad (och såklart så avslappnad det går) vid krypkörning, dock lär detta skilja mellan MC och person (övningskör på en GSX750).

Jag vet inte vad det var du var kass på, tänk på att hålla en ständig jämn gas och bara reglera med kopplingen, skulle den sticka iväg lite använder du fotbromsen.

Tänk även på att verkligen utnyttja utrymmet i vändningen, är det slalombanan och du börjar på höger sida (välj den sida som är lättast för dig) så ska du hålla ut ordentligt till vänster efter sista konan, i själva vändningen lutar du dig något framåt och motsatt mot hur cykeln lutar och håller blicken åt det håller du ska svänga, blir åtminstone 90 grader åt höger i detta fallet.

Är det banan med stopp så ska du tänka på hur du ställer hojen eftersom du kommer få leda den och sedan backa in den i rätt position. Utnyttja utrymmen du har så att du kommer i naturliga lägen, och även i vändningen så kom så nära gränslinjen du kan utan att överträda den, för att underlätta vändningen. Tänk på blick och att du lutar dig motsatt hojen i så låg fart.
Stort tack för dina tips! :thumbup:
Jag svor nog den längsta ramsan jag någonsin har svurit under mitt liv under förra körlektionen när jag instinktivt satte ner foten och sänkte blicken och därmed tappade balansen...om och om igen...trots att jag vet hur det ska gå till så gör jag inte så...*gah!*

Krypkörning och minigolf kommer göra mig gråhårig *mini ;)

teargaz
2008-06-17, 09:00
Jag hajjar inte det där med att folk inte stannar med mc. Är det bara jag som är chickenshit då jag nojjar över att krocka / krasha om jag försöker dra på med hojen? Jag menar, snuten är ändå god för uppåt 200km/h i bil och tar kurvorna bättre än mc.

Du är ingen chickenshit. Du är en smart chicken! Precis som jag. Visst är det skönt att acca lite ut genom kurvor och lägga ner ordentligt när det är rent med trafiken, men dedär med att ligga och bränna 200 rakt fram tycker jag bara är ren idioti. Jag har faktiskt aldrig hajjat vad man får ut av det.

Mighty
2008-06-17, 09:24
Du är ingen chickenshit. Du är en smart chicken! Precis som jag. Visst är det skönt att acca lite ut genom kurvor och lägga ner ordentligt när det är rent med trafiken, men dedär med att ligga och bränna 200 rakt fram tycker jag bara är ren idioti. Jag har faktiskt aldrig hajjat vad man får ut av det.

Har du testat?

J.Saarela
2008-06-17, 09:50
Du är ingen chickenshit. Du är en smart chicken! Precis som jag. Visst är det skönt att acca lite ut genom kurvor och lägga ner ordentligt när det är rent med trafiken, men dedär med att ligga och bränna 200 rakt fram tycker jag bara är ren idioti. Jag har faktiskt aldrig hajjat vad man får ut av det.



Din hoj gör ju inte ens 200knyck*screwy*

Halldin
2008-06-17, 10:37
Kuggade uppkörningen IGEN.

Allt gick skitbra fram till det var ungefär 5 minuter kvar på uppkörningen, då var jag disträ (sovit dåligt inatt, inte helt ovanligt för mig) och reagerade för sent på väjningsplikt.
Dom är jävligt anala imho.

Tidigaste nästa garanterade tid september, hoppas jag får en ny tid före det.
Även om jag klarar nästa uppkörning lär kortet ha gått på närmare 30000kr.

Mehdi
2008-06-17, 10:52
Kuggade uppkörningen IGEN.

Allt gick skitbra fram till det var ungefär 5 minuter kvar på uppkörningen, då var jag disträ (sovit dåligt inatt, inte helt ovanligt för mig) och reagerade för sent på väjningsplikt.
Dom är jävligt anala imho.

Tidigaste nästa garanterade tid september, hoppas jag får en ny tid före det.
Även om jag klarar nästa uppkörning lär kortet ha gått på närmare 30000kr.


Fcuk så tråkigt!

Jag är mer eller mindre övertygad om att jag också kommer kugga på uppkörningen. Har typ ingen möjlighet att övningsköra hos skolan då dom har packat med tider så det blir väl att ut och åka själv och träna.

Hur ser det förresten ut i andra städer? Du har ingen lust att köra upp på annan ort om tiderna är så knepiga?

Mvh

teargaz
2008-06-17, 12:20
Har du testat?

Jag har alltid vart ett stort fan av racing. Har tävlat en del i gokart och kört en del bana med bil. Har även brallat skiten ur en trimmad BMW 330 på autobahn.

Jag tycker helt klart att det var roligast att köra min Gokart på gokartbana. Den gick inte mer än 130km/h men jag är som sagt ett fan av kurvtagning, inbromsning och teknikerna runt det. Rakan är ju den tråkigaste. Bara gasa och vänta på nästa kurva... Kort sagt, bankörning är förbannat kul när det svänger så revbenen knakar.
Att ligga 240+ på motorväg gav mig ingenting med bil och jag tror jag skulle känna samma på hoj.

Jag tror att jag har fått utlopp för racingen i min kropp på banan så jag känner inget skrikande behov av att freaka ur i trafiken numera.
Skulle jag återfå behovet och vilja aplicera det på MC så hade jag nog kompleterat garaget med en Daytona och kört den på bana, men idag är jag inte där.

Din hoj gör ju inte ens 200knyck*screwy*

Nä precis. Jag behöver ju som sagt inte en sån hoj idag. Trivs kanon som det är när jag puttrar omkring på min Bonneville:)

Tricce
2008-06-17, 13:32
Kuggade uppkörningen IGEN.

Allt gick skitbra fram till det var ungefär 5 minuter kvar på uppkörningen, då var jag disträ (sovit dåligt inatt, inte helt ovanligt för mig) och reagerade för sent på väjningsplikt.
Dom är jävligt anala imho.

Tidigaste nästa garanterade tid september, hoppas jag får en ny tid före det.
Även om jag klarar nästa uppkörning lär kortet ha gått på närmare 30000kr.

Äh shit så trist, beklagar :(
(Är det förresten du som hänger i #khan?)

Glen
2008-06-17, 14:53
Det går bra att åka på samma. Har du sökt handledartillstånd också? Det tar sin lilla tid det också.

Grymt! Jo jag har skickat in det också, gjorde det samtidigt. Vilket leder in på nästa fråga, behandlar dom båda ansökningarna samtidigt eller måste man först få lämpan innan dom tar tag i handledarlämpan? Skulle ju vara väldigt tråkigt om det skulle vara på det viset. har försökt få tag i dom på telefon vilket tyvärr visat sig vara helt omöjligt...

Halldin
2008-06-17, 15:29
Hur ser det förresten ut i andra städer? Du har ingen lust att köra upp på annan ort om tiderna är så knepiga?

Mvh
Ptja, närmsta är Göteborg och Halmstad, att köra i götet är nog inte så lyckat då man dels är mycket striktare där vad jag hört, dels är Göteborg ingen rolig stad att köra i. Och Halmstad är nog inte så smart om man har problem med Falkenberg (som jag förvisso aldrig kör i, men det är ju trots allt en liten stad).
Äh shit så trist, beklagar :(
(Är det förresten du som hänger i #khan?)
Nix, det finns något anus som har tagit samma nick som jag och som också håller på med styrketräning, t.ex på lunarstorm.

Sebbe_H
2008-06-17, 15:38
Ptja, närmsta är Göteborg och Halmstad, att köra i götet är nog inte så lyckat då man dels är mycket striktare där vad jag hört, dels är Göteborg ingen rolig stad att köra i. Och Halmstad är nog inte så smart om man har problem med Falkenberg (som jag förvisso aldrig kör i, men det är ju trots allt en liten stad).

Nix, det finns något anus som har tagit samma nick som jag och som också håller på med styrketräning, t.ex på lunarstorm.

Tror inte att dom är strängare i gbg, rätt slappt vill jag påstå. och det är sällan man kör i den värsta stadstrafiken, kör mest i utkanten av stan

Mehdi
2008-06-17, 20:23
Alltså, leder jag motorcykeln så är svängdiametern ÖVER 4 meter (större än banan). Vad i helvete? Har jag en utvecklingstörd hoj eller är tanken att radien ökas när man lutar den (Innåt)

vmax500
2008-06-17, 20:36
Har jag en utvecklingstörd hoj eller är tanken att radien ökas när man lutar den (Innåt)

Snarare tvärtom.

Mehdi
2008-06-17, 22:17
Snarare tvärtom.

Haha jag menade förstås att den minskas.

Mighty
2008-06-18, 08:35
Jag har alltid vart ett stort fan av racing. Har tävlat en del i gokart och kört en del bana med bil. Har även brallat skiten ur en trimmad BMW 330 på autobahn.

Jag tycker helt klart att det var roligast att köra min Gokart på gokartbana. Den gick inte mer än 130km/h men jag är som sagt ett fan av kurvtagning, inbromsning och teknikerna runt det. Rakan är ju den tråkigaste. Bara gasa och vänta på nästa kurva... Kort sagt, bankörning är förbannat kul när det svänger så revbenen knakar.
Att ligga 240+ på motorväg gav mig ingenting med bil och jag tror jag skulle känna samma på hoj.

Jag tror att jag har fått utlopp för racingen i min kropp på banan så jag känner inget skrikande behov av att freaka ur i trafiken numera.
Skulle jag återfå behovet och vilja aplicera det på MC så hade jag nog kompleterat garaget med en Daytona och kört den på bana, men idag är jag inte där.

Fakutm kvarstår, du har inte blåst 240+ med hoj och trots att du har massa erfarenhet från bilkörning är det ljusår ifrån att ligga 240+ med hoj jämfört med bil. Ljusår!

J.Saarela
2008-06-18, 08:40
Jag har alltid vart ett stort fan av racing. Har tävlat en del i gokart och kört en del bana med bil. Har även brallat skiten ur en trimmad BMW 330 på autobahn.

Jag tycker helt klart att det var roligast att köra min Gokart på gokartbana. Den gick inte mer än 130km/h men jag är som sagt ett fan av kurvtagning, inbromsning och teknikerna runt det. Rakan är ju den tråkigaste. Bara gasa och vänta på nästa kurva... Kort sagt, bankörning är förbannat kul när det svänger så revbenen knakar.
Att ligga 240+ på motorväg gav mig ingenting med bil och jag tror jag skulle känna samma på hoj.

Jag tror att jag har fått utlopp för racingen i min kropp på banan så jag känner inget skrikande behov av att freaka ur i trafiken numera.
Skulle jag återfå behovet och vilja aplicera det på MC så hade jag nog kompleterat garaget med en Daytona och kört den på bana, men idag är jag inte där.



Nä precis. Jag behöver ju som sagt inte en sån hoj idag. Trivs kanon som det är när jag puttrar omkring på min Bonneville:)





Då jag körde hoj var det just för farten och adrenalinet man fick.Puttra omkring och kolla in naturen suger.

teargaz
2008-06-18, 09:43
Fakutm kvarstår, du har inte blåst 240+ med hoj och trots att du har massa erfarenhet från bilkörning är det ljusår ifrån att ligga 240+ med hoj jämfört med bil. Ljusår!

Ok jag tror dig. Inget som tilltalar mig i alla fall och jag känner som sagt inget behov av att testa.

Då jag körde hoj var det just för farten och adrenalinet man fick.Puttra omkring och kolla in naturen suger.

Jag hämtar min dos av adrenalin när jag hänger i fingertopparna några meter upp på en klippa istället. Kanske därför jag inte känner det behovet som många andra gör. Eller så börjar jag bli gammal;)

Flykt
2008-06-18, 10:35
*Puh*

Nu är all körning på flygfältet klart (krypkörning, bromstest och högfartsbana). Är hemma en sväng för lunch sen runt kl. 1 så blir det dags för körning i trafik, hoppas fan allt går vägen :)

Flykt
2008-06-18, 11:03
Kuggade uppkörningen IGEN.

Allt gick skitbra fram till det var ungefär 5 minuter kvar på uppkörningen, då var jag disträ (sovit dåligt inatt, inte helt ovanligt för mig) och reagerade för sent på väjningsplikt.
Dom är jävligt anala imho.

Tidigaste nästa garanterade tid september, hoppas jag får en ny tid före det.
Även om jag klarar nästa uppkörning lär kortet ha gått på närmare 30000kr.
Reagerade för sent = du tvärnita? Eller vad hände?

J.Saarela
2008-06-18, 11:47
Kuggade uppkörningen IGEN.

Allt gick skitbra fram till det var ungefär 5 minuter kvar på uppkörningen, då var jag disträ (sovit dåligt inatt, inte helt ovanligt för mig) och reagerade för sent på väjningsplikt.
Dom är jävligt anala imho.

Tidigaste nästa garanterade tid september, hoppas jag får en ny tid före det.
Även om jag klarar nästa uppkörning lär kortet ha gått på närmare 30000kr.


Har du lagt ner 30t på mckort känns det som att du ej borde vara på vägarna med en hoj.

Flykt
2008-06-18, 14:28
*Puh*

Nu är all körning på flygfältet klart (krypkörning, bromstest och högfartsbana). Är hemma en sväng för lunch sen runt kl. 1 så blir det dags för körning i trafik, hoppas fan allt går vägen :)
... och det gjorde det! Inga problem alls i trafiken. Nu har man körkort!!!
Ska uppdatera bloggen med mina kommentarer om uppkörningen, länkar snart.

Tricce
2008-06-18, 14:32
... och det gjorde det! Inga problem alls i trafiken. Nu har man körkort!!!
Ska uppdatera bloggen med mina kommentarer om uppkörningen, länkar snart.

Grattis:hbang:
Så uppkörningen va uppdelad i 2 delar under dagen? Är det standard eller le speciale?

teargaz
2008-06-18, 14:37
... och det gjorde det! Inga problem alls i trafiken. Nu har man körkort!!!
Ska uppdatera bloggen med mina kommentarer om uppkörningen, länkar snart.

Grattis!
Ut och kör lite hoj nu istället för att uppdatera massa bloggar!

Flykt
2008-06-18, 15:11
Grattis:hbang:
Så uppkörningen va uppdelad i 2 delar under dagen? Är det standard eller le speciale?
Tack!

Nja, först kör man krypkörningsmomenten och sen åker in till centrum och väntar tills det är ens tur. Uppkörningsgubben sa att han hann med 3 innan lunch, och jag var fjärde man. Då drog jag hem och käka lunch istället för att sitta där och vänta :)

Grattis!
Ut och kör lite hoj nu istället för att uppdatera massa bloggar!
Tackar, känns förjävla bra!

Hehe, har vart ute på en tur direkt efter jag klarat det :devil: Men slut på bensin och regnskurar satte stopp. Imorrn ska jag köra hela dagen :)

delta_mats
2008-06-18, 15:27
Fakutm kvarstår, du har inte blåst 240+ med hoj och trots att du har massa erfarenhet från bilkörning är det ljusår ifrån att ligga 240+ med hoj jämfört med bil. Ljusår!


Jag har blåst 240+ med hoj och tycker inte det är så himla fräckt. Mest otäckt när man börjar tänka på trasig vägbana, djur som kanske springer ut i vägen eller något annat som kan ske, punktering mm. Men det kanske är det som är själva kicken?

Halldin
2008-06-18, 16:40
Har du lagt ner 30t på mckort känns det som att du ej borde vara på vägarna med en hoj.
Det handlar snarare om att lektionerna förmodligen är jävligt mycket dyrare här än på övriga ställen.

Ett paket med 5 dubbellektioner kostar 5150kr, och övriga på samma trafikskola jag talat med har alla tagit MINST 15 dubbellektioner = 15450kr, ofta är det dock några fler än så. För det priset ska du vara inskriven vilket kostar 1700kr.

Till det tillkommer uppskrivning 220kr, uppkörning 1500kr+600kr+1100kr (vägverket+trafikskolan). Redan där är du uppe i 20350kr.

Kan du sedan inte puttra omkring privat på en norrländsk grusväg utan måste göra precis allting från scratch och kuggar p.g.a fel som du lika gärna kunde gjort i en bil, och som inte är relaterat till att du inte kan hantera hojen, har sovit dåligt och är lite disträ på uppkörningen osv. så tycker jag inte det låter speciellt konstigt. Men du kanske fortfarande är utav en annan åsikt?

Flykt
2008-06-18, 18:33
Halldin, övningskör du någonting alls privat?

Mina utgifter:
Utgifter totalt:
1200 kr inskrivning, studiematerial
220 kr teoriprovet (avklarat med en poäng till godo)
2000 kr för två dubbellektioner á 1000 kr
500 kr för en dubbellektion på flygfältet, kvällstid, reducerat pris
1500 kr uppkörningsavgift

Totalt: 5420 kr

Och då var en dubbellektion "onödig", den var bara för att kolla det absolut sista.
En dubbellektion kostar alltså lika mycket här som hos er, ungefär.

Tricce
2008-06-18, 18:40
Halldin, övningskör du någonting alls privat?

Mina utgifter:


Och då var en dubbellektion "onödig", den var bara för att kolla det absolut sista.
En dubbellektion kostar alltså lika mycket här som hos er, ungefär.

Vad har du för hoj Flykt? Och körde du upp med egen hoj eller lånad/hyrd?

Flykt
2008-06-18, 18:44
Vad har du för hoj Flykt? Och körde du upp med egen hoj eller lånad/hyrd?
Då jag är 16 år får jag bara ta A1 kort och har således en 125a. Nej det är inge enklare.
Jag körde upp med min egna, dock var det jävligt knepigt med krypkörningen!

Har en Yamaha YZF-R125 -08: http://flykt.se/yzf/DSCF1135.JPG

Flykt
2008-06-18, 19:13
Lite om hur det gick till för mig på uppkörningen: http://flykt.se/blogg/2008/06/18/uppkorning-avklarad/

Halldin
2008-06-18, 19:53
Halldin, övningskör du någonting alls privat?

Mina utgifter:


Och då var en dubbellektion "onödig", den var bara för att kolla det absolut sista.
En dubbellektion kostar alltså lika mycket här som hos er, ungefär.
Nej, ingenting alls. Har startat helt färsk på en lätt mc i närmare 3 dubbellektioner, alltså lika många lektioner på en lätt mc som vad du tagit dubbellektioner totalt, och sen fått åka en jävla massa extra just p.g.a ovanan. Har ju blivit extra lektioner i samband med uppkörningarna också.

Grejen är att dom saker jag har kuggat på, har inte alls varit mc-relaterade.
Hade jag åkt en bil hade dom lika gärna kuggat mig för samma sak.
Manöverproven har jag klarat båda gångerna, t.ex. Att man sitter och dagdrömmer för att man är trött som fan och reagerar för sent på väjningsplikt har ingenting med kapacitet att åka hoj i sig att göra.

Dock så har det ju onekligen blivit jävligt mycket dyrare för mig eftersom jag inte haft någon möjlighet alls att åka privat.

Flykt
2008-06-18, 22:19
Nej, ingenting alls. Har startat helt färsk på en lätt mc i närmare 3 dubbellektioner, alltså lika många lektioner på en lätt mc som vad du tagit dubbellektioner totalt, och sen fått åka en jävla massa extra just p.g.a ovanan. Har ju blivit extra lektioner i samband med uppkörningarna också.

Grejen är att dom saker jag har kuggat på, har inte alls varit mc-relaterade.
Hade jag åkt en bil hade dom lika gärna kuggat mig för samma sak.
Manöverproven har jag klarat båda gångerna, t.ex. Att man sitter och dagdrömmer för att man är trött som fan och reagerar för sent på väjningsplikt har ingenting med kapacitet att åka hoj i sig att göra.

Dock så har det ju onekligen blivit jävligt mycket dyrare för mig eftersom jag inte haft någon möjlighet alls att åka privat.
OK. Ja det är ett problem när man inte har någon att övningsköra med. Men i och med att du har bilkörkort (?) är det bara nöta trafik med bilen och tänka i huvudet på placeringar. Sen ställa upp krypkörningsbanan på gatan eller på närliggande parkering och nöta lite.

De är mycket petigare på MC med t.ex högerregeln än på bil. Det är du som får smällen när du kör MC, och därför är det otroligt viktigt att du är vaksam.
Men sitter du och dagdrömmer på uppkörning så har du problem med koncentrationen :D
Jag var verkligen på helspänn och tänkte hela tiden en korsning framöver.

delta_mats
2008-06-19, 01:25
Då jag är 16 år får jag bara ta A1 kort och har således en 125a. Nej det är inge enklare.
Jag körde upp med min egna, dock var det jävligt knepigt med krypkörningen!

Har en Yamaha YZF-R125 -08: http://flykt.se/yzf/DSCF1135.JPG


Ingen konst att köra runt krypkörningen med en "moppe".

Mirre
2008-06-19, 07:56
Nu har jag funnit kärleken! Mc:n som kommer att ge mig mkt körglädje:

http://www.harley-davidson.se/images/bikes2006/1/xl883l/xl883l_c3.jpg


HD Sportster 883 *cupid*

Så om någon har en HD Sportster årsmodell -06 som ni vill sälja i augusti så hojta. :D Är den i rosa så betalar jag extra. :D

Flykt
2008-06-19, 15:06
Ingen konst att köra runt krypkörningen med en "moppe".
Förklara gärna vad du tycker den stora skillnaden är. Jag har provat både trafikskolans BMW 750 (tror jag det var) och farsans Honda Deauville 650 och det gick efter några rundor. Givetvis behöver man lika mycket gas/använda kopplingen på en större hoj, men principen är den samma.

Tricce
2008-06-19, 15:12
Utan att ens prövat själv så borde det väl skilja en hel del pga vikten, klumpigheten?

Flykt
2008-06-19, 15:30
Utan att ens prövat själv så borde det väl skilja en hel del pga vikten, klumpigheten?
Farsans Deauville väger ganska exakt 100 kg mer, så det är några kilon till. Men när jag provade den kände jag ingen större skillnad rent manövrerbartmässigt.

delta_mats
2008-06-19, 16:13
Förklara gärna vad du tycker den stora skillnaden är. Jag har provat både trafikskolans BMW 750 (tror jag det var) och farsans Honda Deauville 650 och det gick efter några rundor. Givetvis behöver man lika mycket gas/använda kopplingen på en större hoj, men principen är den samma.


Svängradien är ofta längre hos en större hoj. En större och tyngre hoj kräver mer jobb med balansen eftersom du har mindre vikt att sätta emot och jobba mot hojens vikt.
Sen finns det stora och lättsvängda hojar också. Jag körde upp på en Bandit 1250 som svänger betydligt snävare än min egen hoj. Generellt sett är det dock lättare ju mindre hoj du kör.

Flykt
2008-06-19, 16:22
Svängradien är ofta längre hos en större hoj. En större och tyngre hoj kräver mer jobb med balansen eftersom du har mindre vikt att sätta emot och jobba mot hojens vikt.
Sen finns det stora och lättsvängda hojar också. Jag körde upp på en Bandit 1250 som svänger betydligt snävare än min egen hoj. Generellt sett är det dock lättare ju mindre hoj du kör.
Min hoj är i samma "serie" som Yamaha R1 och R6.
Jämför man den med R6 så väger min ~40 kg mindre och måtten är ungefär desamma.

När du skriver längre svängradie, menar du då att den ha mindre eller större svängradie? Om du menar större så är det ju enklare!

delta_mats
2008-06-19, 16:32
Min hoj är i samma "serie" som Yamaha R1 och R6.
Jämför man den med R6 så väger min ~40 kg mindre och måtten är ungefär desamma.

När du skriver längre svängradie, menar du då att den ha mindre eller större svängradie? Om du menar större så är det ju enklare!

Jag menar att den har längre svängradie, som att den inte svänger snävt. Ju snävare du kan svänga desto lättare är det för dig då du kan göra lite som du vill vid svängarna och inte behöver hitta exakt rätt spår för att klara dig hela vägen runt.

Flykt
2008-06-19, 16:37
Jag menar att den har längre svängradie, som att den inte svänger snävt. Ju snävare du kan svänga desto lättare är det för dig då du kan göra lite som du vill vid svängarna och inte behöver hitta exakt rätt spår för att klara dig hela vägen runt.
Då menar du mindre svängradie.

Ja din beskrivning är helt korrekt. Det jag inte förstår är hur du kan relatera kubikantalet till svängradie.

Svara ja eller nej: är det enklare att köra en 125cc hoj än en 1000cc hoj om de har samma chassi, fjädring, vikt osv.? Krypkörning alltså.

delta_mats
2008-06-19, 16:38
Skillnaden mellan en YZF-R125 och en R6.


YZF-R125

Längd 2015 mm
Bredd 660 mm
Höjd 970 mm
Sitthöjd 818 mm
Hjulbas 1355 mm
Minimum markfrigång 155 mm
Torrvikt 126,5 kg


YZF-R6

Längd 2040 mm
Bredd 705 mm
Höjd 1100 mm
Sitthöjd 850 mm
Hjulbas 1380 mm
Minimum markfrigång 130 mm
Torrvikt 166 kg


Jag tycker skillnaden är ganska stor.

Men sporthojar är betydligt svårmanövrerade i krypkörning än typen av hojar körskolan har.

delta_mats
2008-06-19, 16:41
Då menar du mindre svängradie.

Ja din beskrivning är helt korrekt. Det jag inte förstår är hur du kan relatera kubikantalet till svängradie.

Svara ja eller nej: är det enklare att köra en 125cc hoj än en 1000cc hoj om de har samma chassi, fjädring, vikt osv.? Krypkörning alltså.

Nej vid de specen är det inte enklare. Men vilken 125cc hoj har samma chassi och vikt med en 1000cc hoj?

Mindre svängradie är ju kortare radie och större svängradie är ju längre radie. Med mindre menar jag inte sämre.

Flykt
2008-06-19, 16:48
Jag är inte expert, därför frågar jag dig som verkar kunnig.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/supersport/yzf-r1.jsp?view=techspecs
och
http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/125cc/yzf-r125.jsp?view=techspecs

Vad finns det för betydande skillnader (förutom kubik & hästar) för krypkörning mellan de hojarna?

delta_mats
2008-06-19, 16:54
Jag är inte expert, därför frågar jag dig som verkar kunnig.

http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/supersport/yzf-r1.jsp?view=techspecs
och
http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/125cc/yzf-r125.jsp?view=techspecs

Vad finns det för betydande skillnader (förutom kubik & hästar) för krypkörning mellan de hojarna?


Jag är absolut inte kunnig. Har aldrig kört någon av hojarna så jag vet inte om det är någon skillnad på styrutslag. Men annars är ju hjulsbasen längre på R1:an vilket gör att den har sämre svängradie, högre vikt gör den också lite bökigare vid krypkörning.

Flykt
2008-06-19, 17:07
Jag är absolut inte kunnig. Har aldrig kört någon av hojarna så jag vet inte om det är någon skillnad på styrutslag. Men annars är ju hjulsbasen längre på R1:an vilket gör att den har sämre svängradie, högre vikt gör den också lite bökigare vid krypkörning.

Ingen konst att köra runt krypkörningen med en "moppe".

Trodde du hade någon substans i det du sa i alla fall. Jag hade väl fel.

Gör 1 cm längre hjulbas så stor skillnad?

delta_mats
2008-06-19, 19:44
Trodde du hade någon substans i det du sa i alla fall. Jag hade väl fel.

Gör 1 cm längre hjulbas så stor skillnad?


När jag svarade att det inte var någon konst att köra kryp med en "moppe" så såg jag inte vilken "moppe" det var du körde på. Kan förstå att den typen av hoj är knivig att krypa med, kanske i samma klass med en större fast mer användarvänlig hoj.

Flykt
2008-06-19, 20:09
När jag svarade att det inte var någon konst att köra kryp med en "moppe" så såg jag inte vilken "moppe" det var du körde på. Kan förstå att den typen av hoj är knivig att krypa med, kanske i samma klass med en större fast mer användarvänlig hoj.
Aha, i och med att du citera inlägget där jag länkade till hur den såg ut antog jag att du hade kollat på bilden och sett modellen.

Ja den var grymt svår att köra krypkörning med. Framåt är det ingen konst, men sista svängen och vändningen vid krypkörningsbana 1 så måste du komma helt perfekt och ta ut kurvan maximalt för att klara det.
Tur nog ser de flesta förrättningsmännen det och ändrar avståndet för sista svängen.

Arnesson
2008-06-20, 10:07
Solen skiner och man är ledig. Kaffet i handen och snart är det dags att åka ut och smiska omvägar.

Glad midsommar på er! (o ge fan i att hojja imorn om ni dricker ikväll!, händer tillräckligt mycket olyckor ändå)

Mehdi
2008-06-20, 13:28
Ni som har kört upp. Vart körde ni då? Jag har fått intrycket att stadskörning inte är särskilt betonat vid uppkörningen utan det är mer landsvägsliknande som prioteras? Kanske bara inbillning men hur har ni haft det?

Sebbe_H
2008-06-20, 13:43
Ni som har kört upp. Vart körde ni då? Jag har fått intrycket att stadskörning inte är särskilt betonat vid uppkörningen utan det är mer landsvägsliknande som prioteras? Kanske bara inbillning men hur har ni haft det?

Jag körde upp i göteborg, och eftersom vägverket i gbg ligger i säve, ~2 mil från innerstan, så körde jag upp både för A1 och Abegr ute på landet, mestadels 70 vägar. Har hört dom som har kört inne i stan med, men dom är få.

Degpekka
2008-06-22, 03:26
Ni som har kört upp. Vart körde ni då? Jag har fått intrycket att stadskörning inte är särskilt betonat vid uppkörningen utan det är mer landsvägsliknande som prioteras? Kanske bara inbillning men hur har ni haft det?

Jag fick ganska bra mix, lite landsväg och sen avslutade vi genom att köra genom stan och smågator, enkelriktat osv, tillbaks till vägverket. Körde väl ca 20-25 min.

Jonna
2008-06-26, 11:04
Mehdi och jag klarade kortet båda två idag! :thumbup: :D Brummm bruuuuuuummmm...:devil:

Insulinus
2008-06-26, 11:16
Mehdi och jag klarade kortet båda två idag! :thumbup: :D Brummm bruuuuuuummmm...:devil:


STOOORT Grattis! Ut på vägarna och känn frihetskänslan. Det är så underbart. :thumbup:

Arnesson
2008-06-26, 19:10
Grattis! Ut och kör omvägar nu :thumbup:

Jag har lånat ut min hoj till en polare idag och då måste solen skina... *gah!*

Flykt
2008-06-29, 19:13
Mehdi och jag klarade kortet båda två idag! :thumbup: :D Brummm bruuuuuuummmm...:devil:
Grattis!!!

Nu har man haft kortet någon vecka men så har vädret hela tiden vart instabilt. Men har blivit några mil åtminstone :) Hur många mil har ni kört i år?

Tror mätaren stod på 127 mil när jag kom hem nyss.

Mehdi
2008-07-01, 15:58
Visst är det underbart med mc... men det har sina mörka sidor också. Dödsfall, livslånga men och skador. Jag har varit nära på att köra av vägen två gånger nu tre dagar efter ha tagit kortet och idag hände det.

Jag höll 110-120 på en 90 landsväg och hade ont om tid. Lugnt och fint åker jag på min sida av banan och får mötandes men helt plötsligt flyger en stor fet jävla örn från höger sida in på på min fil och rakt mot mig varpå jag instiktivt väjar åt vänster, tur nog hann jag svänga in igen efter örnen in på min sida och missade bilen med några 5-10 meter. Jag får en blackout i 2-3 sekunder och bara kör rakt framåt. Det jag inte märker att jag åker längre och längre ut mot asfaltskanten. När jag väl kommer på mig själv så är det försent, jag åker på grus och rakt ner i diket.
Det hela slutar med att jag får ringa två polare som får komma och hjälpa mig upp ur diket. Det märkliga är att halva hojen var dyngsur i bensin utan att, vad jag kan se, någon kabel är av. Undra om tanken börjar läcka om man lutar den tillräckligt mycket eller något?

Hur som helst, kontentan är att ta det jävligt lugnt och inte köra utöver eran förmåga!

Tricce
2008-07-01, 16:08
plötsligt flyger en stor fet jävla örn från höger sida in på på min fil och rakt mot mig varpå jag instiktivt väjar åt vänster, tur nog hann jag svänga in igen efter örnen in på min sida och missade bilen med några 5-10 meter.

Haha alltså ursäkta om jag skrattar lite men vad är oddsen för ovanstående :D
Hoppas du är ok iaf!

Mehdi
2008-07-01, 16:11
Haha alltså ursäkta om jag skrattar lite men vad är oddsen för ovanstående :D
Hoppas du är ok iaf!

Jag vet inte riktigt. Därför jag blev så jävla ställd och åkt ut i diket. Jag tar ju diket alla gånger än att krocka med aset. Den var säkert 1,5m bred mellan vingarna.
Jag är helt okej och hojen med för den delen. Lite lackskada på tanken och ena styrändpluggen borta, men det kan jag leva med.

Peace!

Flykt
2008-07-01, 16:41
Hur som helst, kontentan är att ta det jävligt lugnt och inte köra utöver eran förmåga!

Kontentan av det där skulle jag hellre säga är att man alltid behöver vara skärpt och vara beredd på att allting kan hända. Allting!
Givetvis ska man inte köra utöver ens förmåga, men i det här fallet så var det ju en riktigt konstig grej som hände utan att man kör utöver ens förmåga.

bubbe
2008-07-01, 17:47
Visst är det underbart med mc... men det har sina mörka sidor också. Dödsfall, livslånga men och skador. Jag har varit nära på att köra av vägen två gånger nu tre dagar efter ha tagit kortet och idag hände det.

Jag höll 110-120 på en 90 landsväg och hade ont om tid. Lugnt och fint åker jag på min sida av banan och får mötandes men helt plötsligt flyger en stor fet jävla örn från höger sida in på på min fil och rakt mot mig varpå jag instiktivt väjar åt vänster, tur nog hann jag svänga in igen efter örnen in på min sida och missade bilen med några 5-10 meter. Jag får en blackout i 2-3 sekunder och bara kör rakt framåt. Det jag inte märker att jag åker längre och längre ut mot asfaltskanten. När jag väl kommer på mig själv så är det försent, jag åker på grus och rakt ner i diket.
Det hela slutar med att jag får ringa två polare som får komma och hjälpa mig upp ur diket. Det märkliga är att halva hojen var dyngsur i bensin utan att, vad jag kan se, någon kabel är av. Undra om tanken börjar läcka om man lutar den tillräckligt mycket eller något?

Hur som helst, kontentan är att ta det jävligt lugnt och inte köra utöver eran förmåga!

http://www.readersdigest.co.uk/images/content/pic01150.jpg

Mehdi
2008-07-01, 19:09
Kontentan av det där skulle jag hellre säga är att man alltid behöver vara skärpt och vara beredd på att allting kan hända. Allting!
Givetvis ska man inte köra utöver ens förmåga, men i det här fallet så var det ju en riktigt konstig grej som hände utan att man kör utöver ens förmåga.

Hade jag hållt laglig hastighet hade utgången förmodligen varit annan.

Arnesson
2008-07-01, 20:39
Haha, fåglar är farliga :)

Själv har jag sålt hojen och håller på att leta en ny, lutar åt en cbr929 eller en cbr954.

wannabegrunten
2008-07-01, 20:57
Jag håller på att ta motorcykelkörkort i Frankrike, och som vanligt i detta landet är det ingen enkel historia.

Det är tre prov man måste göra, ett teoriprov och två praktiska. Teoriprovet består av 40 frågor och man får max ha 5 fel. De praktiska proven får göras först efter att man har kört minst 20 timmar körlektioner. Åtta av dessa timmar på inhägnat område där man tränar sig på åtta olika övningar som man sedan testas på i det första praktiska provet, och tolv timmar i trafik.

Det första praktiska provet ("le plateau") består av fyra olika moment, där man får betygen A, B eller C. Det gäller att få minst ett A och inget C. Till att börja med ska man leda sin motorcykel till fots på en liten bana, och efteråt utföra en slumpmässigt vald säkerhetskontroll (en av tre). Den ska utföras exakt som i läroboken för att få ett A. I det andra momentet ska man krypköra en slumpmässigt vald bana (en av fyra), utan att köra på några koner eller sätta ner en fot. Det är inte enkelt och kräver fullt styrutslag för att klara svängarna. Det tredje momentet är liknande, man ska köra en slumpmässigt vald bana (en av fyra) i hög hastighet. Man måste klara den inom en viss tidsgräns och utan att köra ner några koner.

För att avsluta ska man kunna återberätta en slumpmässigt dragen text (utav 20 i läroboken) som i de flesta fall handlar om olika säkerhetsteman, t.ex. statistik angående antalet motorcykelolyckor. Slutligen så ska man svara på en slumpmässigt dragen fråga (en utav 40 ifrån läroboken), som vanligen handlar om olika skyltar specifika för motorcyklar.

Har man slutligen tagit sig igenom detta med minst ett A och inget C så är det dags för trafikprovet som är ungefär som i Sverige skulle jag gissa. Man kör ca 40 minuter i vanlig trafik, utan att bryta allt för mycket emot lagarna :)

Körlektionerna kostar 35EUR i timmen, och det är inte ovanligt att ta upp emot 50 timmar körlektioner. Den enda utrustning som är obligatorisk är hjälm och handskar, och de flesta kör i jeans och lågskor. Nu på sommaren är det många som kör mc i t-shirt och kortbyxor. Jag ska snart göra första praktiska provet, och ca en dag efter att jag väl fått kortet blir det en sån här:

http://www.tenerside.it/ktm/image_2007sm/sm_2007_black.jpg

Pingu
2008-07-01, 21:01
Visst är det underbart med mc... men det har sina mörka sidor också. Dödsfall, livslånga men och skador. Jag har varit nära på att köra av vägen två gånger nu tre dagar efter ha tagit kortet och idag hände det.

Jag höll 110-120 på en 90 landsväg och hade ont om tid. Lugnt och fint åker jag på min sida av banan och får mötandes men helt plötsligt flyger en stor fet jävla örn från höger sida in på på min fil och rakt mot mig varpå jag instiktivt väjar åt vänster, tur nog hann jag svänga in igen efter örnen in på min sida och missade bilen med några 5-10 meter. Jag får en blackout i 2-3 sekunder och bara kör rakt framåt. Det jag inte märker att jag åker längre och längre ut mot asfaltskanten. När jag väl kommer på mig själv så är det försent, jag åker på grus och rakt ner i diket.
Det hela slutar med att jag får ringa två polare som får komma och hjälpa mig upp ur diket. Det märkliga är att halva hojen var dyngsur i bensin utan att, vad jag kan se, någon kabel är av. Undra om tanken börjar läcka om man lutar den tillräckligt mycket eller något?

Hur som helst, kontentan är att ta det jävligt lugnt och inte köra utöver eran förmåga!

Du hade ändå ganska tur, hade kunnat sluta illa...

Själv höll jag på att mörda en ekorre i går men jag missade den med säkert 50 cm

Mehdi
2008-07-01, 21:44
Du hade ändå ganska tur, hade kunnat sluta illa...

Själv höll jag på att mörda en ekorre i går men jag missade den med säkert 50 cm

Nej fan, jag hade jäva tur och är tacksam för att utgången inte blev värre än den blev.

Fan ekorre är nog rätt jävligt det med kan jag tänka mig. Kan ju leda till att man vurpar o skit. Jävla djur! :devil:

teargaz
2008-07-02, 13:15
Jag har en polare som körde 130 och fick en mås i bröstet.
Han hann inte reagera innan det small och han tappade luften totalt. Trots det så lyckades han stanna hojjen för att så småningom få igång andningen igen.
Det va tydligen läskigt som fan men han va ju rätt glad över att han inte fick den i skallen. Inte så kul att åka på knock när man är ute och åker hoj...

Jag tycker det är svårt att inte blunda eller blinkatill när man sploschar en fluga/geting/humla mot visiret.

Arnesson
2008-07-08, 12:34
Upppp!

Hur går det för alla som håller på med kort? Har ni som tagit köpt några roliga hojar? Är det några som åker?

Jag har bestämmt mig för en CBR929 00:a, 2000mil och fullservad. Dock helt orginal förutom slipon men miniblinkers, ensitscuts, undertail etc får vi ta i vinter. Mycket hoj för pengarna iaf :thumbup:

Tricce
2008-07-08, 12:35
Verkar ta en evighet att få lämpet, läst att det kan ta 6v dessutom är det semestertider så gaaaah vill köra.

Mehdi
2008-07-08, 13:02
Upppp!

Hur går det för alla som håller på med kort? Har ni som tagit köpt några roliga hojar? Är det några som åker?

Jag har bestämmt mig för en CBR929 00:a, 2000mil och fullservad. Dock helt orginal förutom slipon men miniblinkers, ensitscuts, undertail etc får vi ta i vinter. Mycket hoj för pengarna iaf :thumbup:

Funderar snarare om jag ska sälja hojen istället *grr27*

Vi får se, ska skaffa nya däck och se om det inte känns lite bättre att åka.

Arnesson
2008-07-08, 13:07
Funderar snarare om jag ska sälja hojen istället *grr27*

Vi får se, ska skaffa nya däck och se om det inte känns lite bättre att åka.

Någon speciell anledning att det inte känns bra? Jag tycker det är lite scary med alla olyckor, men när man sitter på hojen glömer jag bort det och kör som vanligt.

Mehdi
2008-07-08, 13:19
Någon speciell anledning att det inte känns bra? Jag tycker det är lite scary med alla olyckor, men när man sitter på hojen glömer jag bort det och kör som vanligt.

Det är att allt går så förbannat fort. Det känns som om man inte har något att komma med om något väl händer. Känns heller inte så säkert att köra på en 13 år gammal hoj heller, vobbel och hela den delen.

Arnesson
2008-07-08, 13:31
Det är att allt går så förbannat fort. Det känns som om man inte har något att komma med om något väl händer. Känns heller inte så säkert att köra på en 13 år gammal hoj heller, vobbel och hela den delen.

Oki förstår, kanske lika bra att sälja och att köpa en nyare hoj om suget kommer tillbaka. Kanske göra ett vinterfynd och vara redo till våren. Jag sålde min hoj för en 10dar sen och jag saknar hoj som fan. Sjukt skönt att dra en repa när solen skiner, dra en kaffe och glass och sen köra hem.

Mehdi
2008-07-08, 13:35
Oki förstår, kanske lika bra att sälja och att köpa en nyare hoj om suget kommer tillbaka. Kanske göra ett vinterfynd och vara redo till våren. Jag sålde min hoj för en 10dar sen och jag saknar hoj som fan. Sjukt skönt att dra en repa när solen skiner, dra en kaffe och glass och sen köra hem.

Vi får väl se. Jag är jävligt sugen på att bygga om hojen om inget annat. Dock är jag helt jävla borta inom mekanik. Hade varit grymt o bygga en streetfighter över vintern.

Glen
2008-07-08, 22:21
Hump!

Nu har lämpan kommit så nu är det nära... Måste ordna med hoj då först, är inne på att köpa en billigare variant och övningsköra/köra upp med och sen sälja den. Frågor då i vanlig ordning:

- Vilken kubik bör hojen ha för att den ska räknas som tung? Kraven är väl att effekten är minst 35 kw samt att slagvolymen inte är mindre än 700 m³. Nu beror väl detta mycket på den specifika hojen men vad ska man leta generellt efter för kubik?

-Letar hjälm för fullt, tips på bra hjälmar/affärer i Stockholm mottages tacksamt!

-Måste riva av teorin också, kanske någon som vill sälja sina gamla böcker? PM:a!


/Glen

Mehdi
2008-07-08, 22:53
Hump!

Nu har lämpan kommit så nu är det nära... Måste ordna med hoj då först, är inne på att köpa en billigare variant och övningsköra/köra upp med och sen sälja den. Frågor då i vanlig ordning:

- Vilken kubik bör hojen ha för att den ska räknas som tung? Kraven är väl att effekten är minst 35 kw samt att slagvolymen inte är mindre än 700 m³. Nu beror väl detta mycket på den specifika hojen men vad ska man leta generellt efter för kubik?

-Letar hjälm för fullt, tips på bra hjälmar/affärer i Stockholm mottages tacksamt!

-Måste riva av teorin också, kanske någon som vill sälja sina gamla böcker? PM:a!


/Glen

- Minst 700cc är minsta precis som du säger. Tänk inte i banor om kubik. Leta efter en hoj som är säker (bra bromsar, gaflar osv), billig att försäkra, ser bra ut och framförallt är lätt att bli av med vid en ev. försäljning.

- Bra hjälmar kostar en hel del men det är inte hela sanningen, less is more ibland, så kolla efter recensioner på nätet om vilka som har bra kvalite och inte är alltför dyra.
Du vet säkert detta men jag vill bara påpeka att man måste ha helställ, ryggskydd, handskar och stövlar vid uppkörning. Så lägg inte all krut på hjälmen även om den kanske är den viktigaste, dvs såvida du inte känner ngn som kan låna utrustning av.

Tricce
2008-07-08, 23:47
Hump!

Nu har lämpan kommit så nu är det nära... Måste ordna med hoj då först, är inne på att köpa en billigare variant och övningsköra/köra upp med och sen sälja den. Frågor då i vanlig ordning:

- Vilken kubik bör hojen ha för att den ska räknas som tung? Kraven är väl att effekten är minst 35 kw samt att slagvolymen inte är mindre än 700 m³. Nu beror väl detta mycket på den specifika hojen men vad ska man leta generellt efter för kubik?

-Letar hjälm för fullt, tips på bra hjälmar/affärer i Stockholm mottages tacksamt!

-Måste riva av teorin också, kanske någon som vill sälja sina gamla böcker? PM:a!


/Glen

Jag kollar också efter samma stuk av hoj och då letar jag CB 750, GSX 750 eller ZR 7

palme
2008-07-09, 01:18
Såg så sköna HD's idag så nu måste jag bara ta mitt mckort! Fast drömcykeln är ju busan!!! *cupid*

Pingu
2008-07-09, 16:55
Jag köpte en Gsxr 750 -96 förra fredagen och är helnöjd, faan vad kul den är att köra.

Tjejen är och kollar en GSXr 1000 -02 nu i Luleå, hon vill byuta upp sig från sin r 6a

Mehdi
2008-07-09, 18:53
Jag köpte en Gsxr 750 -96 förra fredagen och är helnöjd, faan vad kul den är att köra.

Tjejen är och kollar en GSXr 1000 -02 nu i Luleå, hon vill byuta upp sig från sin r 6a

Har du en 750 och hon ska ha en 1000? Wtf :D

Hur mycket går försäkringsjäveln på 750:in?

Pingu
2008-07-09, 20:44
Har du en 750 och hon ska ha en 1000? Wtf :D

Hur mycket går försäkringsjäveln på 750:in?

Jag vet :cryout:

Betalar 900 kr/mån och kan ställa av den när jag vill. Tyckte inte det var så farligt ändå

Arnesson
2008-07-12, 14:34
Buuuump!

Jag har köpt en Cbr 929:a nu, riktigt trevlig för att vara en gammal hoj. Mycket smidigare och nättare än min ZX9R-98 som jag hade innan samt bättre bromsar.

Lågmilad och fullservad med, så den kommer nog spinna på fint i många år till.

Ett tips om någon skall köpa utrustning är ryggskydd de har på Lidl (ja Lidl). Kostar 299 och spöade mitt Dainise med råge i tidningen Bike:s senaste test (även förra året). Man får helt enkelt inte vad man betalar för om man bara ser till säkerheten (endligt dem testen). Köp :thumbup:

Mehdi
2008-07-13, 20:24
Buuuump!

Jag har köpt en Cbr 929:a nu, riktigt trevlig för att vara en gammal hoj. Mycket smidigare och nättare än min ZX9R-98 som jag hade innan samt bättre bromsar.

Lågmilad och fullservad med, så den kommer nog spinna på fint i många år till.

Ett tips om någon skall köpa utrustning är ryggskydd de har på Lidl (ja Lidl). Kostar 299 och spöade mitt Dainise med råge i tidningen Bike:s senaste test (även förra året). Man får helt enkelt inte vad man betalar för om man bara ser till säkerheten (endligt dem testen). Köp :thumbup:

Påtal om lidls ryggskydd. Har alla lidl-butiker ryggskyddet eller vissa? Var inne och kikade efter skyddet men fanns inte på den butiken jag var inne på.
Vad för årsmodell har du på din cbr?

palme
2008-07-13, 21:54
Vettefan om jag skulle vilja köpa skydd på lidl med tanke på deras matkvalité...

Arnesson
2008-07-13, 22:49
Påtal om lidls ryggskydd. Har alla lidl-butiker ryggskyddet eller vissa? Var inne och kikade efter skyddet men fanns inte på den butiken jag var inne på.
Vad för årsmodell har du på din cbr?

De finns nog inte på alla, men fanns några kvar sist jag på Lidl här i Uppsala. Cbr:en är en 00:a (929:a), så den har ju några år på nacken. Men den är iof ganska billig att ha istället och man grinar inte när man klotat :thumbup:

Arnesson
2008-08-01, 15:05
BUMP, min "nya" Blade har gått sönder...

http://lh5.ggpht.com/Thomas.Arnesson/SJMIvJvl3wI/AAAAAAAAAC8/_EBja_S4DOU/DSC00727.JPG?imgmax=512

Mighty
2008-08-01, 15:37
BUMP, min "nya" Blade har gått sönder...

http://lh5.ggpht.com/Thomas.Arnesson/SJMIvJvl3wI/AAAAAAAAAC8/_EBja_S4DOU/DSC00727.JPG?imgmax=512

Hur gick det med dig?

Arnesson
2008-08-01, 15:41
Hur gick det med dig?

Det gick bra, lite småskador bara.

Sebbe_H
2008-08-01, 15:42
Tråkigt som fan arne, men tyvärr så är det väl så att kör man sporthoj är det oftast inte en fråga om man krockar eller klotar, utan en fråga av när.