handdator

Visa fullständig version : Styrketräning feat Cardioträning


larkan
2008-02-19, 20:41
Hej!

Jag har redan frågat Eddie Vedder om detta men jag vill ha lite olika förslag från alla. Jag vill inte bara vara på gymmet, utan jag vill vara ute och springa eller simma i badhuset. Jag skulle vilja att någon gör ett schema till mig.

Helst skulle jag vilja ha 3 styrketräning, 2 löpning och 1 simning.

Passa in passen så olika muskler hinner återhämta sig så mycket som möjligt.. och lägg in min ända vilodag på ett smart sätt:D

Ni ska även säga vilka muskelgrupper jag ska träna den dagen det är styrketräning

Tack på förhand

Linus

L-Sami
2008-02-19, 22:10
Måndag: Överkropp
Tisdag: Löpning
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben/Vader/Mage
Fredag: Simning
Lördag: Överkropp
Söndag: Löpning

larkan
2008-02-20, 19:08
Detta schemat är jag sjukt sugen på, fast funderar på att skippa simningen och köra löpning där med! Så jag blir mean machine, men hur många övningar per muskelgrupp borde jag köra då? på överkroppen dvs

Maliiik
2008-02-20, 20:35
Något liknande.

Måndag: Biceps, Triceps
Tisdag: Simning
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, Triceps
Fredag: Simning

Det är svårt att säga vad du ska träna. Detta schema är upplagt över 2-3månader, simning skulle jag låta vara kvar medan man bör försöka variera på de övriga muskelgrupperna såsom biceps, triceps, bröst, rygg, axlar osv. Det viktigaste av allt är att du ständigt håller igång, att du fokuserar dig på några muskelgrupper under några månader samtidigt som du håller igång hela kroppen (simning). Själv så tränar jag mycket styrketräning nu, jag försöker springa då och då, när jag har tid.

Så som sagt, det är svårt att säga vad du ska träna exakt, det är upp till dig att känna efter vad du vill förbättra och sedan ge det lite blod, svett och tårar, och glöm inte att utan en bra natts sömn och nyttig mat så är allt förgäves =P

Take Care

babidi
2008-02-20, 21:06
är det inte så att springträning och muskelträning tar ut varandra, om man ser till muskelökning och inte styrka? om det stämmer finns det någon som kan förklara varför?

Modify
2008-02-20, 21:36
är det inte så att springträning och muskelträning tar ut varandra, om man ser till muskelökning och inte styrka? om det stämmer finns det någon som kan förklara varför?

Det är ju helt makalöst vad trött jag blir på det här.

Du KAN löpträna och lägga på dig muskelmassa. Ok kanske inte megaüberduperultimat men man får väl ha lite distans och balans och allmänt jäkla vett.

maRRtin
2008-02-20, 21:52
är det inte så att springträning och muskelträning tar ut varandra, om man ser till muskelökning och inte styrka? om det stämmer finns det någon som kan förklara varför?
Här finns en tråd om ämnet:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82537

Betar
2008-02-23, 18:30
Det är ju helt makalöst vad trött jag blir på det här.

Du KAN löpträna och lägga på dig muskelmassa. Ok kanske inte megaüberduperultimat men man får väl ha lite distans och balans och allmänt jäkla vett.

+1*kissass*

Alla tjatar om hur "dåligt" det är att löpträna om man samtidigt styrketränar, men måste man vara så jävla optimal hela tiden?

Eddie Vedder
2008-02-23, 19:10
Alla tjatar om hur "dåligt" det är att löpträna om man samtidigt styrketränar, men måste man vara så jävla optimal hela tiden?

Faktum är att jag tycker det är tvärtom i dom flesta trådarna, och det finns ju dessutom väldigt många trådar om exakt det här ämnet eftersom det startas typ en i veckan.;)
Genomgående tycker jag alltid det påpekas vilken liten inverkan det faktiskt har och att det är ganska obetydligt om man inte satsar på mot eliten.

Det brukar ju nämnas i rent informativt syfte men jag upplever faktiskt inte sanna sak som du angående inställningen du nämner.

Fat tony
2008-02-23, 19:17
Något liknande.

Måndag: Biceps, Triceps
Tisdag: Simning
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, Triceps
Fredag: Simning



är du helt disco i huvudet? ta ett 2 eller 3-split

larkan
2008-02-23, 21:59
Har fått ihop ett schema som många redan här på kolozzeum tyckte verkade okey kan posta de här:

3-4x8
Måndag:
*Bröst:
Bänkpress
Bänkpress sned
Hantelpress sned
Hantelpress
*Triceps:
Dips
Triceps med Ez stång
Triceps extension hantel
Triceps i kabelcrusch
Magövningar (for tha chicks)

Tisdag:Löpning, Exklusivitetsträning mer än 30 minuter

Onsdag:Vila

3-4x8
Torsdag:
*Rygg:
Chins
Hantelrodd/skivstångsrodd
Smala och breda lats
Sittande rodd (kabel)
Marklyft
*Biceps:
Hammercurl
Bicepsextension
Skivstångscurl/Ez Stångscurl
Biceps (kabel)
Magövningar (for tha chicks)

Fredag: Löpning, Exklusivitetsträning mer än 30 minuter

3-4x8
Lördag:
*Axlar:
Militärpress
Hantelpress
Press bakom nacken
Bakre axlar i maskin
*Ben:
Knäböj
stående vadpress
Knäböj special
ev benspark/benpress
Magövningar (for tha chicks)

Söndag:Löpning, Exklusivitetsträning mer än 30 minuter

forslund
2008-02-23, 22:35
Det var inte mycket till benträning det där :(

larkan
2008-02-23, 22:43
Ne kanske inte så mycket benträning, men tkr att jag har hyfsat grova ben redan nu (måste ju passa så jag kan ha på jeans), sedan ska jag springa 3 ggr i veckan också, och igenom det får jag benmuskler samt är de jobbigt att styrketräna benen när man ska springa:D

forslund
2008-02-23, 22:50
Haha, jag tränar cykling/löpning runt 6-7 gånger per vecka när träningen rullar på som den ska, och mina ben är tunna som stickor :D

Tvivlar starkt på att löpning&cykling ger muskelvolym i större utsträckning, därför jag blir tvungen att köra ben också, vilket hämmar min konditionsträning. Vilket skit det är *grr27*

larkan
2008-02-23, 22:53
Haha, jag tränar cykling/löpning runt 6-7 gånger per vecka när träningen rullar på som den ska, och mina ben är tunna som stickor :D

Tvivlar starkt på att löpning&cykling ger muskelvolym i större utsträckning, därför jag blir tvungen att köra ben också, vilket hämmar min konditionsträning. Vilket skit det är *grr27*

Mjo jag förstår, men det är nog lite ärftligt med. min pappa har rätt starka ben,min bror som varit grym löpare har starka ben, osså jag har fått lite mindre än dom mne inte så mkt:D, sen har jag min mellesta bror som har 2 stickor också:D, så det är inte bara träning utan gener också tror jag.