handdator

Visa fullständig version : Tillskot när man är tjock, behövs det??


joppojoppo
2008-02-19, 19:31
Hej på er!!

Jag är en kille på 30 år som har börjat träna igen (efter 15 års stillasittande...)

Jag tränar bjj (mma), styrka och försöker att få in ett eller flera spinningpass i veckan (totalt 4-5 pass i veckan)

Jag tränar för att tappa vikt och för att jag ska få bättre "hälsa"

Jag är ganska (eller mer än ganska) stor 183cm och väger 114kg (inga muskler bara stor mage...*popcorn* )

Nu till min fråga: ska jag ta något tillskott fast jag är överviktig?

Jag äter numera ganska strikt men proteinrikt försöker att hålla ner på kolhydrater, har totalt slutat med godis och annat sött (socker överhuvudtaget) och har gjort detta i 7 veckor nu

Hoppas att jag inte har varit för luddig i min fråga

MVH//Johan

bestof
2008-02-19, 20:00
Om jag var du skulle jag skippat tillskotten helt.
Ät vanlig mat, dra ner på dom snabba kolhydraterna och motionera massor.

Nu är jag absolut inget proffs på området, men har du kollat kolesterolet?
Är du i riskzonen finns det ju tillskott.

Gör av med mer energi än vad du stoppar i dig!
Det fixar sig.
Lycka till!

Yankeee
2008-02-19, 20:01
Det finns antagligen inget vettig anledning för dig att ta några tillskott. Det är vettigare att från början lära sig grunderna; äta rätt, motionera på effektivt och tillfredställande sätt, vila osv. När du sedan känner att du behärskar grunderna kan du börja fundera på eventuella tillskott.

grondahl
2008-02-20, 08:41
Beroende på hur man ser det, en återhämtningsdryck (typ som gainomax) efter ett hårt pass minskar iaf sannolikheten att jag överäter efter träningen jmf med att vänta tills man har kommit hem (vilket kan ta mellan 30 till 90 minuter efter träningen). Bara man ser till att räkna in den i dagens totala energibalans.
Dessutom så upplever jag att återhämtningen faktiskt blir lite bättre så man orkar träna hårdare nästa dag.

Melker
2008-02-20, 09:00
Omega3 i någon form för att få lite hjälp med att sänka den förmodade höga kolestrolhalten. I övrigt behövs nog inga andra kosttillskott om du sköter kosten rätt. Proppa tallriken med grönsaker och drick mycket vatten.

Lycka till!

z_bumbi
2008-02-20, 09:28
Omega3 i någon form för att få lite hjälp med att sänka den förmodade höga kolestrolhalten. I övrigt behövs nog inga andra kosttillskott om du sköter kosten rätt. Proppa tallriken med grönsaker och drick mycket vatten.

Lycka till!

Fisk funkar minst lika bra för att få i sig omega-3.

Endumen
2008-02-20, 09:39
Fisk funkar minst lika bra för att få i sig omega-3.

+1

Sen är det otroligt mycket godare *popcorn*

Ontopic:

Jag ser inga problem i att köra med tillskott, dock kanske inte gainer. Du får ju en snabbare återhämtning av musklerna och kan köra på lite hårdare :bpump:. Fast det viktigaste är ju som tidigare "talare" sagt att äta rätt och träna på rätt sätt.

joppojoppo
2008-02-20, 17:44
Tack för alla bra svar!!

En gainomax brukar jag unna mig ibland... (efter träning men inte alltid, gainomax är dessutom fruktansvärt gott*drool* )

Annars är det mat som gäller (då oftast bulgur, kyckling och grönsaker eller stekt nötfärs och någon form av fulkornsris tex detta är både lunch och middagsmat frukost brukar vara havregrynsgröt och kaffe mellanmål 2ggr kan vara en banan och någon fulkorns smörgås typ)

Är inte så duktig på proteiner osv håller mest koll på att jag inte stoppar i mig så mkt kolhydrater och fett (dumt fett då alltså) det var lite därför jag undrade om jag skulle ta något tillskott;)

MVH//Johan

fonzie
2008-02-20, 18:50
EsaPro/Amino Rush! 2 ggr mer anabolt än protein, och det krävs bara 6 gram, ist för 50 = mindre kalorier + större muskelmassa = glad joppojoppo.

Tjuckot
2008-02-20, 18:55
Tack för alla bra svar!!

En gainomax brukar jag unna mig ibland... (efter träning men inte alltid, gainomax är dessutom fruktansvärt gott*drool* )

Annars är det mat som gäller (då oftast bulgur, kyckling och grönsaker eller stekt nötfärs och någon form av fulkornsris tex detta är både lunch och middagsmat frukost brukar vara havregrynsgröt och kaffe mellanmål 2ggr kan vara en banan och någon fulkorns smörgås typ)

Är inte så duktig på proteiner osv håller mest koll på att jag inte stoppar i mig så mkt kolhydrater och fett (dumt fett då alltså) det var lite därför jag undrade om jag skulle ta något tillskott;)

MVH//Johan

Tycker det där låter ganska bra ändå, sen lär man sig alltid mer saker efter vägen. I övrigt lyssna på Yankee.