handdator

Visa fullständig version : Träna axlar med endast pressövningar


tobbo
2008-02-19, 18:59
Tja! Som topic så undrar jag om det räcker med olika sorters pressar för att träna främre- och mittendelen på axlarna?

Kan inte göra sidolyft på grund av skada. :smash:

Sniggel
2008-02-19, 19:08
Absolut, funkar utmärkt!

Martin Löwgren
2008-02-19, 20:13
Nu vet jag ju inte vilken skada du har men kan du/får inte köra lyft åt sidan kan jag knappast tänka mig att du får träna pressövningar *whistle*

Ge mig din diagnos så kanske jag kan hjälpa dig.

Mushan
2008-02-19, 20:15
Ja, bänk tar väl ganska bra. Lägg till militärpress och en övning för baksida om du inte redan kör det. Så räcker det nog. Så kör jag iaf. Funkar brao.

tobbo
2008-02-19, 20:35
Nu vet jag ju inte vilken skada du har men kan du/får inte köra lyft åt sidan kan jag knappast tänka mig att du får träna pressövningar *whistle*

Ge mig din diagnos så kanske jag kan hjälpa dig.

Har inte gått till någon naprapat än men har tänkt att göra det. Men "skadan" känns mest när jag gör sidolyft, då gör den ibland så ont att jag inte kan göra hela rörelsen. Och jo ibland kan jag få lite värk av pressar men långt ifrån den jag känner vid sidolyft.

Kan tillägga att värken ofta kommer efter och det är då det kan 'brännas' lite.

Sheogorath
2008-02-19, 20:58
Jag tränar endast baksida axlar. Jag anser att pressar över huvudet är den övningsgrupp som är onödigast av alla. Roliga? Visst. Viktiga? Inte ett dugg.

Axlarnas framsida slaktas i alla pressövningar för bröst, särskilt om man väljer uppåtlutande pressar. Sen lägger man allt "axelkrut" på baksida axlar. Tränar man framsida axlar (lutande bröstpressar) och baksida axlar (axelroddar, face-pulls m.fl) kommer utsidan med på köpet.

Faktumet att du inte kan träna utsidan specifikt skulle jag ö.h.t. inte se som ett problem. :thumbup:

tobbo
2008-02-19, 21:12
text

Jo, jag har inte tränat länge alls så jag håller på att experimentera lite hur mycket axelövningar som är nödvändigt, men jag tycker inte mina baksida axlar svarar bra alls på ryggträningen så där kör jag specifika övningar.

Skönt att få det där sista klargjort så man slipper vara nojjig på grund av det. :)

Betar
2008-02-19, 21:12
Faktumet att du inte kan träna utsidan specifikt skulle jag ö.h.t. inte se som ett problem. :thumbup:

Har inte du sagt tidigare att övningen "drag till hakan" tar mest på axlarnas utsida?

Sheogorath
2008-02-19, 21:18
Har inte du sagt tidigare att övningen "drag till hakan" tar mest på axlarnas utsida?

Axelroddar, inte drag till hakan. Jag tycker inte drag till hakan liknar rodd någonstans.

Det här är en axelrodd i min bok. :)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.gif

Man kan lägga sig på en inclinebänk och göra den i smithen, samtidigt som man fläker ut armbågarna till sidan och drar tills överarmarna är parallella med golvet. Men principen är såklart samma som att köra den som på bilden ovan. Men jag tycker att den fria är så tekniskt svår (tyngdpunkten vid högre vikt) att övningen därigenom blir begränsad. Det är därför jag kör den liggande i smithen.

Betar
2008-02-19, 21:29
Axelroddar, inte drag till hakan. Jag tycker inte drag till hakan liknar rodd någonstans.

Det här är en axelrodd i min bok. :)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.gif

Man kan lägga sig på en inclinebänk och göra den i smithen, samtidigt som man fläker ut armbågarna till sidan och drar tills överarmarna är parallella med golvet. Men principen är såklart samma som att köra den som på bilden ovan. Men jag tycker att den fria är så tekniskt svår (tyngdpunkten vid högre vikt) att övningen därigenom blir begränsad. Det är därför jag kör den liggande i smithen.

Oki ;) Var rätt övertygad om att du sa drag till hakan och tror ändå att du har skrivit de om drag till hakan oxå :D Jaja de spelar mindre roll nu, hur som helst!

major Pectoralis
2008-02-19, 21:30
Jag tror vi har haft detta uppe tidigare och min uppfattning är att man behöver övningar som tar på utsida axel - om man vill ha ett "komplett axelparti". Detta är inte minst uppenbart om man tittar på en tävlingsline-up. Där syns det tydligt vem som tränat utsida axlar. Även om man inte är intresserad av kroppskultur så kan man i alla fall konkludera att utsida axelträning gör skillnad.
Korrekt utförd stående press är - för att återknyta till en annan tråd - dessutom en bra övning. Det är även t.ex. drag till hakan. Jag upplever att båda dessa övningar därtill har positiva effekter på hållningen, inte minst drag till hakan (under förutsättning att man utför den korrekt, eg. bröstar upp sig ordentligt under hela rörelsen och inte låter axlarna falla framåt).

tobbo
2008-02-19, 21:33
text

Tror du inte det har en del med genetik att göra?

major Pectoralis
2008-02-19, 21:34
Tror du inte det har en del med genetik att göra?

Jag vet inte exakt vad du referar till men jag misstänker att det har med line-upen att göra. På det är mitt svar: gentiken gör sitt men det gör även träningen.

tobbo
2008-02-19, 21:42
Jag vet inte exakt vad du referar till men jag misstänker att det har med line-upen att göra. På det är mitt svar: gentiken gör sitt men det gör även träningen.

Ok det var det jag mena, tack.

Timme
2008-02-19, 21:45
Jag tränar endast baksida axlar. Jag anser att pressar över huvudet är den övningsgrupp som är onödigast av alla. Roliga? Visst. Viktiga? Inte ett dugg.

Axlarnas framsida slaktas i alla pressövningar för bröst, särskilt om man väljer uppåtlutande pressar. Sen lägger man allt "axelkrut" på baksida axlar. Tränar man framsida axlar (lutande bröstpressar) och baksida axlar (axelroddar, face-pulls m.fl) kommer utsidan med på köpet.

Faktumet att du inte kan träna utsidan specifikt skulle jag ö.h.t. inte se som ett problem. :thumbup:

Precis! Jag tränar bara bänkpress och olika presskomplement till bänkpressen för framsida och röddövningar för baksida (bred stångrodd till sternum och vanlig stångrodd) axlar. Mellersta huvudet är lika utvecklat som framsida och baksida.

Man kan ju ta 100m löpare som exempel. Inte sjutton tränar de massor med hantellyft åt sidan? Antagligen tränar de inte så mycket hantelpressar över huvudet heller?

Och ändå har de perfekt utvecklade laterala huvuden.
http://www.thelondonseason.com/images/MoGreene.jpg

http://www.theage.com.au/ffximage/2006/03/21/wbPOWELL_narrowweb__300x486,0.jpg

major Pectoralis
2008-02-19, 21:49
Precis! Jag tränar bara bänkpress och olika presskomplement till bänkpressen för framsida och röddövningar för baksida (bred stångrodd till sternum och vanlig stångrodd) axlar. Mellersta huvudet är lika utvecklat som framsida och baksida.

Man kan ju ta 100m löpare som exempel. Inte sjutton tränar de massor med hantellyft åt sidan? Antagligen tränar de inte så mycket hantelpressar över huvudet heller?

Och ändå har de perfekt utvecklade laterala huvuden.
http://www.thelondonseason.com/images/MoGreene.jpg

http://www.theage.com.au/ffximage/2006/03/21/wbPOWELL_narrowweb__300x486,0.jpg

Tja, om vi nu skall spekulera: antagligen har nämnda sprinters (Green och Powell?) tränat en hel del olympiska lyft (= mycket "utsida axel") och lika antagligen har de tränat en hel del stående press för att skapa en grund för push-press samt drag mot hakan för att skapa en grund för diverse vändningar och ryckvarianter.

Timme
2008-02-19, 21:54
Jag vet inte exakt vad du referar till men jag misstänker att det har med line-upen att göra. På det är mitt svar: gentiken gör sitt men det gör även träningen.

Jag tror som Sheo. Att det inte gör någon skillnad om man tränar sidolyft + bänkpress + rodd jämfört med bara bänkpress och rodd. Jag tror inte mellersta huvudet blir mindre tränat. Har du sett någon med oproportionerligt små laterala huvuden jämfört med bakre och främre huvudena?

Timme
2008-02-19, 21:58
Tja, om vi nu skall spekulera: antagligen har nämnda sprinters (Green och Powell?) tränat en hel del olympiska lyft (= mycket "utsida axel") och lika antagligen har de tränat en hel del stående press för att skapa en grund för push-press samt drag mot hakan för att skapa en grund för diverse vändningar och ryckvarianter.

okej då :D

Men denna buse då?
Ryan Kennelly
http://www.robertosmith.com/pskarawarmup.jpg

Han är bänkpressare och tränar antagligen mest bänkpress som de flesta bänkpressare. Monsturösa axlar, överallt.

edit: Killen som passar :D

major Pectoralis
2008-02-19, 21:58
Jag tror som Sheo. Att det inte gör någon skillnad om man tränar sidolyft + bänkpress + rodd jämfört med bara bänkpress och rodd. Jag tror inte mellersta huvudet blir mindre tränat. Har du sett någon med oproportionerligt små laterala huvuden jämfört med bakre och främre huvudena?

ja, och definitivt olika andra varianter av samma tema (ingen framsida men bra baksida och utsida etc.)

pragmatist
2008-02-19, 22:04
Man kan ju ta 100m löpare som exempel. Inte sjutton tränar de massor med hantellyft åt sidan? Antagligen tränar de inte så mycket hantelpressar över huvudet heller?

Det är nog väldigt olika hur mycket sprinters tränar med vikter och vilka övningar de kör. Vissa lyfter väldigt mycket och allsidigt (nästan som bodybuilders), andra styrketränar inte med vikter över huvud taget.

Men i den utsträckning som sprinters har bra axlar så beror det troligen mest på styrkevändningar, frivändningar, stöt, ryck, pushpress och liknande.

Timme
2008-02-19, 22:22
ja, och definitivt olika andra varianter av samma tema (ingen framsida men bra baksida och utsida etc.)

Dåliga fram och bak finns nog men dåliga mellersta när fram och bak är bra? Njaee...

Timme
2008-02-19, 22:25
Det är nog väldigt olika hur mycket sprinters tränar med vikter och vilka övningar de kör. Vissa lyfter väldigt mycket och allsidigt (nästan som bodybuilders), andra styrketränar inte med vikter över huvud taget.

Men i den utsträckning som sprinters har bra axlar så beror det troligen mest på styrkevändningar, frivändningar, stöt, ryck, pushpress och liknande.

Ja det har du rätt i. Det blir nog en hel del OL för de flesta sprinters. Kallur tränar ju typ bara OL

jwzrd
2008-02-19, 22:28
Återigen får vi veta av grabbarna med meloner strax ovanför överarmarna hur man tränar axlarna.

Sheogorath
2008-02-19, 22:33
Återigen får vi veta av grabbarna med meloner strax ovanför överarmarna hur man tränar axlarna.

Päron i frontdeltan, meloner i mittdeltan och dadlar i bakdeltan. En hel djävla fruktsallad.

jwzrd
2008-02-19, 22:34
Päron i frontdeltan, meloner i mittdeltan och dadlar i bakdeltan.

Bra =)

Clyde
2008-02-19, 22:37
Återigen får vi veta av grabbarna med meloner strax ovanför överarmarna hur man tränar axlarna.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Min absoluta erfarenhet är att det är tunga pressar som bygger rejält med både volym och styrka till axlarna. Sedan kan man runda av med någon övning för mellersta delen och ge fan i att träna fram och baksida specifikt. Detta gäller endast om man har ett jämt förhållande mellan press/drag-övningar i sitt program.

Det Sheo, Martin och övrigra mittdelta-maffian förespråkar är mer teori än praktik. Fråga vilken erfaren, framgångsrik byggare som helst med stora axlar hur dem lyckats, så kommer svaret bli någon form av pressövning kombinerat med övningarna "ni" förespråkar. Det är INTE antingen eller för fasen.

Sheogorath
2008-02-19, 22:38
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Min absoluta erfarenhet är att det är tunga pressar som bygger rejält med både volym och styrka till axlarna. Sedan kan man runda av med någon övning för mellersta delen och ge fan i att träna fram och baksida specifikt. Detta gäller endast om man har ett jämt förhållande mellan press/drag-övningar i sitt program.

Det Sheo, Martin och övrigra mittdelta-maffian förespråkar är mer teori än praktik. Fråga vilken erfaren, framgångsrik byggare som helst med stora axlar hur dem lyckats, så kommer svaret bli någon form av pressövning kombinerat med övningarna "ni" förespråkar. Det är INTE antingen eller för fasen.

Öhm. Va? Nu får herrn nog läsa en gång till. ;)

Mr. Athletic
2008-02-19, 22:43
Jag kan referera till mig själv som tränat gymnastik och köttat på ordentligt i barr och ringar med mycket dips och handstående pressar (dvs axelpress upp och ner med kroppsvikt) samt gått åtskilliga km på händer i mitt liv. Mina sido-delar av axlarna är nästan osmakligt utvecklade i proportion till övriga kroppen och jag har aldrig tränat någon längre tid med vikter, aldrig laterala lyft någonsin. Men man kanske inte ska jämföra axelpress med handståendeövningar i barr och ringar.

Martin Löwgren
2008-02-19, 22:44
Har inte du sagt tidigare att övningen "drag till hakan" tar mest på axlarnas utsida?

Drag till hakan aktiverar primärt övre trapezius men även mellersta delta beroende hur brett du håller.

major Pectoralis
2008-02-19, 22:49
tror det blivit något snedspår i diskussionen. Frågan är inte om man behöver träna hantellyft åt sidan för att få utsida axlar. Frågan är om man behöver träna axlar för att få bra axlar och jag vidhåller min åsikt: ja, det behöver man.
Därtill måsta jag tillägga att det är fullständigt meningslöst att sitta och spekulera i hur diverse atleter möjligen, kanske skulle kunna tänkas träna. Antingen vet man (hur man nu kan veta det i detalj) eller så vet man inte.

Timme
2008-02-19, 23:04
Nu skjuter jag mig själv kanske i foten när jag gör såhär men here goes ^^


En bild på mig tagen idag.
http://i31.tinypic.com/r079dy.jpg

Jag tycker inte att mina axlar är dåligt utvecklade jämfört med resten av kroppen trots att jag inte tränat några "axelövingar" över huvud taget.

Det enda jag har tränat är bänkpress, olika bänkpress varianter och olika roddövningar.

Om det är något som är underutvecklat på min kropp så är det ju armar, och armar har jag tränat mängder av. Speciellt triceps, dem tränar jag typ jämt och hårt.

Så, flame me away om ni tycker att det behövs

Anonym112
2008-02-19, 23:09
Nu vet jag ju inte vilken skada du har men kan du/får inte köra lyft åt sidan kan jag knappast tänka mig att du får träna pressövningar *whistle*

Ge mig din diagnos så kanske jag kan hjälpa dig.

Jag har samma "problem". Får riktigt ont i axlarna av sidolyft, riktigt "skär till". medans pressövningar går nästan smärtfritt.

Och till frågan; Ja, ta en titt i gymmet ditt -- hur många av dom som kör sidolyft har stora axlar? Ta även en titt på dom som kör militärpress med 2-3 stora plattor på varje sida av stången -- vad lägger du märke till, med deras axlar?

Satsa på övningar du kan öka styrkan i. Sidolyft funkar för endel men dom flesta har svårt att öka i dom.

obesogen
2008-02-20, 00:06
Min åsikt i det hela är att det är väldigt många styrketräningande individer som upplever axelproblematik i större utsträckning än i många andra idrotter. Detta beror till mycket stor del på okunskap i hur man ska träna axlarna för att hålla dom så friska som möjligt. Axeln är en extremt instabil led i förhållande till de flesta andra leder i kroppen. Detta pga av att det är en kulled med en väldigt grund ledpanna och förhållandevis svaga ligament runt leden. Rörelserna som axeln kan utföra är beroende av rörligheten i flera intilligande leder där skulderbladet har en viktig funktion då det med hjälp av 17 olika muskler kan utföra en mängd rörelser som har direkt inverkan på axeln. Axelpressar är en bra övning om man har rörligheten/stabiliteten som krävs för att utföra rörelsen. Min uppfattning är att så är ofta inte fallet. Upplever man värk av att lyfta armen utåt sidan ska man ta den varningssignalen på allvar och ändra delar i sitt träningsupplägg.
De flesta skulle tjäna på att lägga in mer träning för cuff/skulderstabilitet samt bålstabiltetet och ffa rörlighet bröstrygg.

kalajset
2008-02-20, 00:27
Drag till hakan aktiverar primärt övre trapezius men även mellersta delta beroende hur brett du håller.

När sätts mellersta deltan in ? (brett eller smalt grepp m ao)

Bonusfråga till vetande: Stor skillnad mellan att köra drag till hakan i kabelmaskin, och drag till hakan med vanlig skivstång/EZ-stång ?

tp_88
2008-02-20, 01:17
När sätts mellersta deltan in ? (brett eller smalt grepp m ao)
Brett grepp = mer utsida axlar.

cliclock
2008-02-20, 01:38
Brett grepp = mer utsida axlar.

Brett grepp= Axelbrett eller "roddbrett"?

Jag kör med hantlar, kommer jag överleva det?

kalajset
2008-02-20, 02:00
tackar !

tp_88
2008-02-20, 02:11
Brett grepp= Axelbrett eller "roddbrett"?

Jag kör med hantlar, kommer jag överleva det?
"Övergången" sker väl antagligen stegvis, dvs desto bredare grepp, desto mer utsida axlar (till en viss gräns). Bredare än axelbrett bör det vara iaf.

Diggler
2008-02-20, 02:23
Om du vill ha en snygg framåtroterad babianlook tycker jag att du bara skall köra pressar för axlarna, för att ytterligare förstärka detta skall du även träna mycket bröst, och ryggövningar som mest tar på latsen. Håll dig borta från alla varianter av höga roddar, och alla axelövnigar utom pressar. Både lats och bröst roterar fram axeln, och med gigantisk framsida axel och liten baksida, samt framåtrotation, kan det bli hur coolt som helst.

Timme
2008-02-20, 09:50
Om du vill ha en snygg framåtroterad babianlook tycker jag att du bara skall köra pressar för axlarna, för att ytterligare förstärka detta skall du även träna mycket bröst, och ryggövningar som mest tar på latsen. Håll dig borta från alla varianter av höga roddar, och alla axelövnigar utom pressar. Både lats och bröst roterar fram axeln, och med gigantisk framsida axel och liten baksida, samt framåtrotation, kan det bli hur coolt som helst.

+1!

Jag jobbar hårt på babian looken. Man måste ju även se ut som ett djur! Det går ju inte bara att träna som ett djur ^^