handdator

Visa fullständig version : Hur lätt är det att bränna ut sig?


AmericanDragon
2008-02-19, 16:02
Hej Kollo!

Har funderat lite på det här med att träna för mycket. Jag tränar 6 ggr i veckan. Tre dagar på rad, sen en dags vila, sen tre dagar igen osv och självklart inte hela kroppen under varje pass. Det brukar bli så att man hinner med att träna nästan hela kroppen två gånger under veckan.

Så vad jag tänkte på var, hur viktigt är det egentligen med vila? Visst jag vet att det är något av det viktigaste, men är 6 dagar i veckan lite för mycket eller ska det inte vara några problem? Om det nu skulle vara så att man bränner ut kroppen för mycket, vad kan då konsekvenserna bli? Bara lite trötthet och huvudvärk, eller riskerar man att bryta ned musklerna väldigt mycket?

Och tack för ett underbart forum! :hbang:

Rambo
2008-02-19, 16:13
Man måste våga prova på att hitta vad man själv klarar av.
Allt handlar inte bara om träning utan även om sömn,kost,vila och annat som spelar in.
Men märker man att man börjar tappa i styrka,ork och känner sig sliten då tränar men för mycket eller sköter sig för dåligt.

L-Sami
2008-02-19, 16:18
Om du orkar träna med den intensitet som du hade tänkt dig att du skulle göra under varje pass så är det väl lungt att träna som du gör. Om det i längden känns att du inte orkar träna så hårt som du vill, så är det kanske bättre att du har längre vila mellan passen. Personligen tycker jag att jag kan köra med högre intensitet om jag har lite längre vila mellan varje pass. Det kan bero på att fosfatjonerna hinner minska i muskelfibrerna så att kalciumjoner kan pumpas till musklerna bättre.

Jacksatan
2008-02-19, 17:23
Så länge du ökar tycker jag inte det är nåra problem. Det är väl snarare när du fastnar du kan ta o se över ifall du tränar för mkt. Med fastnar menar jag inte att du inte ökar i bänk på en vecka utan att du står still rätt länge.

Endura
2008-02-19, 17:31
Jag tror det hela i slutändan hamnar på en psykiskt nivå... din mentala inställning till det hela...

Så länge det känns bra och du vill träna, kommer du också orka, det är när kroppen och huvudet (främst huvudet) börjar smyga in "vill inte"-tankar som du måste börja se upp. Kanske ändra metod, mål, mat, sömn, stressnivå eller något annat i livet...

Jag kör själv 2 ggr om dagen minst 5 dgr i veckan nu och det funkar kanon, jag har mål jag vill uppnå och de motiverar mig, liksom den respons jag fått av folk på Kolo och i min omgivning, så det är väldigt individuellt.

Smml
2008-02-19, 18:03
Körde 3-1-3 förut. Har gått ner till måndag, tisdag, torsdag och fredag nu dvs 4 gånger i veckan pga jobb. Annars hade jag troligtvis fortsatt med 3-1-3 tyckte att det kändes bra och ökade stadigt.