handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för klättrare


climber83
2008-02-19, 15:52
Hej!

Jag tränar en del och känner mig ofta sliten. Jag kör varierad träning från vecka till vecka, men ungefär så här brukar jag träna:

Måndag, klättring, 3-4 h, ofta uthållighets träning, lite styrka och rehab (axlar och antagonister)
Tisdag, löpning, 5-10km
Onsdag, ofta vila, ibland lite löpning eller styrka
Torsdag, klättring, 3-4 h, (ungefär samma klätterpass som ovan)
Fredag, löpning, 5-10km eller vila
Lördag, klättring, 2-4 h ofta bouldring (kort och hårt), styrka, rehab
Söndag, innebandy, 1h, hårt

Det brukar bli 5 pass i veckan.

Jag väger ungefär 76 kg och är 180 cm lång, 25 år, har tränat aktivt sedan jag var 6 år med mycket fotbollsträning och sedan klättring de senaste 8 åren...

Problemen jag får är att jag ofta känner mig sliten och har svårt att återhämta mig (framför allt på klätterresor då brukar bli 3 dagars klättring, 1 vila) och jag får ganska ofta inflammationer i fingrarna av klätterträningen. Jag har funderat på om det har något att göra med min kost, så jag tänkte prova kosttillskott, men vilket?!? Jag vill inte gå upp i vikt... Jag har funderat på sojaprotein.

Tack på förhand!

Gustaf

machine gun
2008-02-19, 15:57
Först och främst: Hur ser din kost ut?

Hobbes
2008-02-19, 17:00
Först och främst: Hur ser din kost ut?

+1

Angående dina leder, var rädd om dem. Om du inte redan läst så rekommenderar jag dig att läsa boken:
http://www.sweclimb.se/images/images_big/onemove_bok.jpg

När jag bodde och klättrade i kanada (Calgary), använde jag dagligen MSM och Glucosamine, tyckte det avlastade mig mycket. Klättrade sport och trad då, som sagt många och långa dagar i sträck.

Nu är jag ingen ungdom, var 31 då, så när kroppen sa nej, så vilade jag. Svårt att ge generella råd om kostillskott, jag såg till att alltid ha med mig kolhydrater och fylla förråden - powerbar, trailmix, beef jerky och likande.

climber83
2008-02-23, 15:39
Jag har den boken, den är bra! Läste lite om kosttillskott i den, verkar som kreatin inte funkar för klättrare, och protein kan vara något att prova, även stod det att de flesta får i sig för lite vitaminer och mineraler så jag har köpt kosttillskott, mitt val sport tog jag, var billigast.

Glucosamine verkar som om det är recept belagt i Europa. Åt minstående står det så i One Move to Many.

Min kost brukar se ut så här:
- Frukost, Yoghurt + kellogs special-K, macka, ev. juice eller vatten, möjligen te. Kanske borde lägga till ett ägg på morgonen?
- Lunch, alltid lagad mat, försöker äta bra mat enl. tallriksmodellen, men som student är det inte alltid så lätt.
- Middag, alltid lagad mat, samma som ovan

Ibland blir det fika på förmiddagarna, ofta te och knäckemacka (vasa sport) i bland blir det även fika på eftermiddagarna.

Efter träning blir det bara en banan och vatten, eftersom jag tränar sent och vill kunna sova efter åt.

Jag ska köpa en burk soja protein och prova...

AJO
2008-02-23, 17:25
När jag bodde och klättrade i kanada (Calgary), använde jag dagligen MSM och Glucosamine, tyckte det avlastade mig mycket. Klättrade sport och trad då, som sagt många och långa dagar i sträck.



Om man googlar på msm, kan man läsa att det ska ge en rad goda effekter, men det som gör mig skeptisk är att det ofta är samma människor som förespråkar silvertillskott som förespråkar msm. Silvertillskott har ju enligt forskning inga podsitiva effekter men en rad negativa. Hur är det med msm och biverkningar? Finns det positvia effekter av det som stöds av den vetenskapliga världen?

Hobbes
2008-02-23, 20:55
Om man googlar på msm, kan man läsa att det ska ge en rad goda effekter, men det som gör mig skeptisk är att det ofta är samma människor som förespråkar silvertillskott som förespråkar msm. Silvertillskott har ju enligt forskning inga podsitiva effekter men en rad negativa. Hur är det med msm och biverkningar? Finns det positvia effekter av det som stöds av den vetenskapliga världen?

Ingen aning, använder inte det längre.

Jag använder med fördel ett tillskott som heter CISSUS, googla det - där finns det massor med kliniska studier som stödjer dess effekter på leder.

Hobbes
2008-02-23, 20:57
Jag har den boken, den är bra! Läste lite om kosttillskott i den, verkar som kreatin inte funkar för klättrare, och protein kan vara något att prova, även stod det att de flesta får i sig för lite vitaminer och mineraler så jag har köpt kosttillskott, mitt val sport tog jag, var billigast.

Glucosamine verkar som om det är recept belagt i Europa. Åt minstående står det så i One Move to Many.

Min kost brukar se ut så här:
- Frukost, Yoghurt + kellogs special-K, macka, ev. juice eller vatten, möjligen te. Kanske borde lägga till ett ägg på morgonen?
- Lunch, alltid lagad mat, försöker äta bra mat enl. tallriksmodellen, men som student är det inte alltid så lätt.
- Middag, alltid lagad mat, samma som ovan

Ibland blir det fika på förmiddagarna, ofta te och knäckemacka (vasa sport) i bland blir det även fika på eftermiddagarna.

Efter träning blir det bara en banan och vatten, eftersom jag tränar sent och vill kunna sova efter åt.

Jag ska köpa en burk soja protein och prova...

Jag har använt kreatin ibland, då använder jag KCG i samband med ren inomhus träning av det lite hårdare slaget. Det håller mjölksyran borta och i mina ögon ger mig en bättre återhämtning.

Glukosamine säljs på apoteket nu eftersom det blev läkemedelsklassat.

CoKEmaN
2008-02-23, 21:44
verkar som kreatin inte funkar för klättrare


varför skulle det inte funka för klättrare? för att man lägger på sig vikt i form av vatten?
jag kanske är "out of date" men skulle inte kre-alkalyn kunna fungera då det ger en "direkt" effekt och ingen viktuppgång?

climber83
2008-02-24, 19:24
varför skulle det inte funka för klättrare? för att man lägger på sig vikt i form av vatten?
jag kanske är "out of date" men skulle inte kre-alkalyn kunna fungera då det ger en "direkt" effekt och ingen viktuppgång?

Enligt boken är det just det som händer! Viktigt uppgången gör att effekten blir negativ eller noll.

Vad är KCG?

Hobbes
2008-02-24, 21:40
Enligt boken är det just det som händer! Viktigt uppgången gör att effekten blir negativ eller noll.

Vad är KCG?

I och för sig - hur mycket lägger man på sig egentligen av kreatin, inte så det hade gjort någon skillnad på mig iallafall. Styrkan och återhämtningen som man får ger ju mer än marginalen som de diskuterar om. Visst sportklättrar man 7 gradigt och uppåt förvisso.

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=27&products_id=165

Här är en ypperlig beskrivning på KCG2, har själv provat den första varianten - inte den nya, som enligt omdömena skall vara bättre. KCG ger dig bättre återhämtning och du kan pressa dig lite hårdare om du klättrar hårda leder på träning exempelvis. Har bara provat den på inomhus träning, när man egentligen bara försöker få så mycket väggtid som möjligt. Tycker att den fungerar bra till mycket bra.

climber83
2008-02-26, 13:12
I och för sig - hur mycket lägger man på sig egentligen av kreatin, inte så det hade gjort någon skillnad på mig iallafall. Styrkan och återhämtningen som man får ger ju mer än marginalen som de diskuterar om. Visst sportklättrar man 7 gradigt och uppåt förvisso.


Men jag klättrar sport grad 7 och uppåt! Målet med sommarn är 8/8+ (fransk 7c) på sport eller åtminstånde göra fler 8-/8 (7b+) så min vikt spelar stor roll. Att gå ned några kilon förbättrar klättringen riktigt mycket!

Jag får prova med protein och återkomma!

machine gun
2008-02-26, 13:17
Det är ganska ovanligt att få i sig för lite protein via kosten. Ett proteintillskott ger ju också ett energitillskott och då kan man lika gärna öka mängden mat något. Speciellt om man tror att man inte få i sig alla vitaminer och mineraler via kosten (vilket för övrigt är ganska ovanligt om man inte äter väldigt lite och/eller ensidigt).