handdator

Visa fullständig version : Mardrömmar


Sparven från Minsk
2008-02-19, 11:55
Är det någon mer än jag där ute som ofta har återkommande mardrömmar om något speciellt?
Själv drömmer jag ofta att jag har problem med mina tänder. Att de sitter löst, att de håller på att lossna med mera. Typ att jag står i skolan, känner med tungan över tänderna och känner att en eller flera vickar/sitter löst.
Fin panik man får då!
Vet inte varför jag drömmer just om tänderna. Kanske har komplex, för lite kramad som barn eller för mycket kanske.
Vore kul att tala med en psykolog o höra vad de tror.

Någon mer med konstiga mardrömmar/drömmar?

birra_peroni
2008-02-19, 11:57
alla har nog konstiga mar/drömmar, dock har jag aldrig upplevt en återkommande dröm på många år

olwe
2008-02-19, 11:59
Att man drömmer om att tappa tänder är lite av en klassiker. Jag har hört att det kan tyda på stress men jag vet inte hur stor vikt man kan lägga vid drömtyderi. Speciellt som det tycks vara så att olika personer/läror tycks tyda dem annorlunda.

-Niklas-
2008-02-19, 12:43
Jag har aldrig mardrömmar förutom när jag har feber, och då får jag alltid samma. Haft den drömmen sen jag var liten och den kommer fortfarande så fort min kroppstemperatur går över 39 sträcket :\

rolf
2008-02-19, 13:03
Jag har aldrig mardrömmar förutom när jag har feber, och då får jag alltid samma. Haft den drömmen sen jag var liten och den kommer fortfarande så fort min kroppstemperatur går över 39 sträcket :\

Samma här, fast konstigt nog kommer jag aldrig ihåg den när jag är frisk, nu t.ex. Det är bara när jag är sjuk och har den som jag känner igen den. Skumt.

von huff
2008-02-19, 13:07
Har 2ggr drömt nu att jag+andra människor står med konstiga svärd i händerna framför vårt garage och jag ser mångder av konstiga robotar som springer emot oss.När första klungan av robotar är nerslagen kommer nästa*screwy* Konstigt att man kan vara rädd i drömmar fast det är ganska roligt ochså:D

Nigle
2008-02-19, 15:20
Feberdrömmarna.. riktigt sjuka. För mig så handlar de oftast att jag måste utföra någonting riktigt galet, typ bygga en stockstuga på 15 sekunder och om jag misslyckas så måste jag välja vem från min familj som skall dö. Inte så jävla kul, sen så hakar drömmen upp sig vid valet av familjemedlem och blir en lång jävla ångestdröm.. Riktigt ruggigt!

Annors brukar jag ofta drömma om Aliens.. Typ att jag måste ta befäl över ett gäng snubbar, skaffa vapen och skjuta skiten ur kräken. Riktigt häftig action dröm med andra ord. Skriker kommandon och tömmer magasin efter magasin från höften. Total äg oftast. :-D Finska Arme'n har satt sina spår.

Racso
2008-02-19, 15:37
Drömtydning funkar inte som många tror. Att drömma om X betyder inte Y för alla. (snarare för ingen annan.)

Däremot kan funktionen "återkommande" drömmar vara ett tecken på att man har något olöst eller att man är bekymrad över något (omedvetet tänker på det ofta).

Scratch89
2008-02-19, 15:41
Mina mardrömmar är hemska. Jag kommer inte ihåg vad tillståndet kallas, men det har diskuterats tidigare här på brädan. Man är som i ett transstadie, kan inte röra sig och då man är i ett läge mellan sovande och vaken känns det mycket verkligare än vanliga drömmar, samtidigt som man brukar känna sig besökt av något ont. Det är hemskt att ligga helt fastfrusen i sängen och se sig själv ur den ondas ögon, t.ex att den springer jättesnabbt emot en, eller att det onda svävar utanför fönstret. Blä. :(

Osten80
2008-02-19, 15:58
Scratch89: Sömnparalys kallas det.

Modde
2008-02-19, 15:59
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article263505.ab

Musselbank
2008-02-19, 16:05
Som olwe säger är det, konstigt nog, ganska vanligt det där med lösa eller tappade tänder i drömmar! Ganska fascinerande. Drömtyderi är nog mestadels lika seriöst som astrologi, men vissa element tycks vara överrepresenterade och måste ha någon slags innebörd... kanske.

Kurash
2008-02-19, 16:19
Jag började drömma tand-drömmen efter att en kompis berättat om den. Det är nog en mer trolig anledning än någon annan.
Annars drömmer jag oftast att jag får slut på mana.

kalle_banan
2008-02-19, 17:50
Jag har aldrig mardrömmar förutom när jag har feber, och då får jag alltid samma. Haft den drömmen sen jag var liten och den kommer fortfarande så fort min kroppstemperatur går över 39 sträcket :\

Jag har samma, jag får en ångestladdad dröm som på nått sätt handlar om att jag ska/behöver räkna till en miljon och hela tiden blir siffran större och större och jag börjar om, och då är siffran "bara" en miljon men blir större o större ju mer jag räknar.
En annan jag hade nyligen var att jag i drömmen var med min barndomskompis och han hade en massa actionfigurer i munnen, som jag tog ur, men när jag trodde jag tagit alla satt det en lång ner i halsen som jag inte fick tag på, och då vaknade jag.

Det där med tänderna har jag upplevt också, bla att de har fallit ur, eller att jag kunnat bryta av dom överdrivet lätt.

Frida.B
2008-02-19, 17:57
Mina mardrömmar är sådant jag inte skulle finna hemskt om det hände på riktigt. Ex att jag glömmer mig hjälm till en ridlektion kan vara en hemskt mardröm men jag hade ju inte brytt mig om det hänt på riktigt.

Sen kan jag drömma att jag ska springa ifrån något men bara står på samma ställe och springer. Kallar det skoobydoosyndromet... eller att jag måste slå någon men mina slag har ingen kraft alls.

Troll
2008-02-19, 22:43
Det där med att tappa tänder i drömmen betyder ofta att du kanske inte känner dig på topp just nu (dåligt självförtroende möjligen, eller oroar dig för en kommande uppgift eller liknande).
Osäker på dig själv eller din förmåga helt enkelt.
Likadant om du tappar hår eller faller i drömmen kan tyda på det.

Intressant det där med drömmar. :sleep:

Emil_Larsson
2008-02-19, 22:55
När ni drömmer, känner ni också då att allting är så segt och fuck'd up, typ om ni skall gå över en väg så går det skit segt i drömmen och så håller man på att bli påkörd hela tiden men lyckas undanfly exakt på håret. Man kan nästan känna irritationen över detta i sömnen, det gör jag iallafall. Förr brukade jag drömma sjuka drömmar om att jag blev jagade av folk och hoppade utför tak och bara flög iväg som ingenting, har även drömt om att jag tagit rejäl fart med en gunga och hoppat iväg och aldrig kommit ner till marken igen :Virro

Edit: Det "BÄSTA" är ju när man drömmer att ens favorittjej kommer fram till en och bara kysser en och så är man igång :D sen när man vaknar då tänker man neeeeeeeeeeeeeej :D

stridis
2008-02-19, 23:14
När jag var mindre hade jag ofta monsterdrömmar. Exempelvis en dröm jag hade var att någon vargbest jagade mig och min bror, han snubblade och for in i ett buskage och givetvis fortsatte jag att springa som besatt och såg hur buskaget skakade till. +100 jistorier till,heh.

Sedan är det inte så kul att slåss mot en demon med bara händerna speciellt som denne skulle dwarfa diablo,typ.

Numera drömmer jag mest knepiga drömmar, men inte speciellt skrämmande. Det har väl hänt en och annan klassiker: provskrivning men att man har fått ett blankt papper, så hur i helvete svarar man? Den kommer någon gång då och då.

Hennish
2008-02-20, 00:13
Hade en återkommande dröm förrut att jag var inlåst i ett duschrum som brukar finnas vid idrottsanläggningar. Hela tiden så ropade en röst att jag skulle komma ut (tror det var min pappas eller mammas) men det fanns ingen dörr ut ur rummet. Och en gång när jag drömde denna dröm så fanns det helt plötsligt en gömd dörr i en dusch, men när jag gick ut så kom jag in i en låååååååång korridor med ett mörkt rum på sidan och varje gång jag kom nära så började någonting därinne morra högre och högre. Tog mig aldrig förbi den där dörren. Samtidigt såg jag min farsa stå längst bort i korridoren och manade att jag skulle springa dit. HEMSK dröm. Hade den när jag var 8-10 kanske. Har inte haft den på skitlänge men jag hoppas att den aldrig kommer tillbaka.

shut teh face
2008-02-20, 00:39
Jag får också mardrömmar när jag har feber.
Det är extremt verkligt, man vaknar ibland också och är extremt rädd. Som man fortfarande drömmer när man vaknat. Brukar mest vara att tjejen har blivit en demon typ.

Finns det inga studier på detta, vad som händer när man har feber osv?

Klicken
2008-02-20, 00:42
Någon här som har drömt att man faller ner från himlen ner mot marken sen vaknar man när man är nära marken, usch det hatar jag!!

shut teh face
2008-02-20, 00:43
Någon här som har drömt att man faller ner från himlen ner mot marken sen vaknar man när man är nära marken, usch det hatar jag!!
Det låter som du "dör" när du hamnar på marken?

Det är ju ganska vanligt att man "dör" i drömmen och vaknar upp i sängen med en äcklig känsla att ha "ramlat" ned i sängen.

Klicken
2008-02-20, 00:48
Det låter som du "dör" när du hamnar på marken?

Det är ju ganska vanligt att man "dör" i drömmen och vaknar upp i sängen med en äcklig känsla att ha "ramlat" ned i sängen.

Jag vaknar innan jag träffar marken.

shut teh face
2008-02-20, 00:49
Jag vaknar innan jag träffar marken.
Testa vakna när du e död nästa gång :D

Klicken
2008-02-20, 00:52
Testa vakna när du e död nästa gång :D

Jag har ej drömt så på flera år, kanske blir lite svårt att bestämma när man ska vakna:P

Drfg
2008-02-20, 00:54
Man är som i ett transstadie, kan inte röra sig och då man är i ett läge mellan sovande och vaken känns det mycket verkligare än vanliga drömmar, samtidigt som man brukar känna sig besökt av något ont. Det är hemskt att ligga helt fastfrusen i sängen och se sig själv ur den ondas ögon, t.ex att den springer jättesnabbt emot en, eller att det onda svävar utanför fönstret. Blä. :(

+1 på den, fast första gången jag fick det var enda gången jag fick det rejält. Då tog det typ 1-2 minuter innan jag kunde röra mig igen och jag såg skuggfigurer runt mig och hade känslan av total ondska, kände även att jag pressades ner i sängen och sedan efter ett tag började jag sväva istället. Har aldrig varit så rädd någonsin, fick sova på dagen istället de kommande dagarna :)

Drfg
2008-02-20, 00:57
Någon här som har drömt att man faller ner från himlen ner mot marken sen vaknar man när man är nära marken, usch det hatar jag!!

Brukade drömma det när jag var mindre bara, eller jag klättrade upp i ett torn och hoppa ner istället. Om jag inte vaknade av att slå i marken klättrade jag upp igen och gjorde ett nytt försök *gah!*

Wennerberg
2008-02-20, 00:59
Jag har mardrömmar flera gånger i veckan. Och då är det bara de som gör intryck på mig, och jag minns. Får inspiration från en del av dem men vissa är bara jobbiga. Har "dött" väldigt många gånger och många gånger är det nära vänner och familj som blir allvarligt skadade när jag är med. Det är väldigt obehagligt när man vaknar och sett ens flickvän köra och krocka eller något. Har sett en del grejer som faktiskt satt sina spår och jag fortfarande tänker på.

Har väl blivit van nu för det brukar bli att man somnar om så fort man fått kontakt med verkligheten igen men vissa nätter är riktigt körda. Känner dock inte att jag lider av det, det var värre innan när jag låg och grubblade på drömmarna osv när jag hade vaknat.

Har inte kollat upp vad det kan bero på faktiskt, har väl bara accepterat att jag får dem.

ZyphoX
2008-02-20, 01:12
Jag kommer ihåg när jag var mindre... Då drömde jag alltid, hade den drömmen flera månader, att jag och min lillebror stod på någon klippa mitt ute i ingenstans och fiskade. Min bror fick då till slut napp men det var en riktigt stor bjässe han fick på kroken som slet ner honom under vattnet. Jag är rädd för vatten (:em:) så jag vågade aldrig hoppa ner efter honom, då vaknade jag.

Alltid samma dröm, varje natt i ett par månader.
Det sög...

Troll
2008-02-20, 01:17
Någon här som har drömt att man faller ner från himlen ner mot marken sen vaknar man när man är nära marken, usch det hatar jag!!

Nja.
I en dröm kom jag på att jag drömde och kom ihåg att jag flygit/svävat i en annan, tog satts och hoppade ut för en klippa över vattnet (på vintern).
Vaknade inte innan utan slog ner i isen!! :D

Trodde jag ramlat ur sängen men det hade jag inte, och så fort jag vaknade så försvann smärtan i kroppen jag kände av fallet i drömmen.

Whistler
2008-02-20, 02:49
Sedan jag snöade in på akvariehobbyn så drömmer jag mest om fiskar på nätterna.

För ett tag sedan drömde jag att mina sugmalar (Ancistrus Dolichopterus) lämnade akvariet och flög runt i köket. De tog sig in innanför köksluckorna för där växte fina alger de kunde äta.

Senaste veckan har jag drömt att mina 30cm ålar rymmer och gömmer sig under min säng, något som jag även är lite rädd för i vaket tillstånd. Ehrm...

Inatt var det en trevlig dröm. En Desert Eagle .50AE på höften (min egna replika, men på något sätt hade den blivit riktig), en massa handgranater och ett uppdrag som skulle genomföras med min grupp. Vaknade av att polaren ringde på dörren, jag blev smått besviken. Men på något sätt så var det här ändå en mardröm. Det var massa saker jag tycker om och intresserar mig för, men situationen var obehaglig.

Diomedea exulans
2016-07-14, 13:40
Jag har två återkommande mardrömmar: Att jag dricker alkohol, och att jag får problem med hönsskötseln.

Det förstnämnda räknas som mardröm eftersom jag har bestämt mig för att vara absolutist. Oftast, i drömmen, händer inget farligt; jag tar bara några öl, och får sedan ångest för att jag har svikit mitt löfte. Men inatt var det värre; jag blev skitfull, och dagen efter ringde mamman till kompisen jag varit hemma hos och sa:
"Du kastade pil på våra möbler igår. Det kommer kosta 1000 kr att reparera".
Jag svarade: "Oj, jag lovar att betala det."
"Nej, det behöver du inte. Men du får inte komma hit och leka mer", förklarade hon.

Därefter fick jag reda på att jag på fyllan hade legat med en ytterst oattraktiv kvinna, som nu ville träffas igen, vilket jag var tvungen att försöka snirkla mig ur.

Med andra ord så var min drömfylla ungefär som mina verkliga fyllor brukade vara.

Den andra återkommande mardrömmen, den med den problematiska hönsskötseln, brukar gå ut på att grannen skaffar höns, och att de kommer till vår tomt och beblandar sig med våra, varpå några av våra höns går in och sover i grannens hönsgård på natten, och vice versa. I den här drömmen brukar hönsen alltid sova i ett gammalt halvt förfallet hönshus, som är väldigt smutsigt och därmed sannolikt fullt med ohyra, med så dåliga väggar att rovdjur lätt skulle kunna ta sig in, och med så små och konstigt formade utrymmen att där nästan blir omöjligt att städa eller plocka ägg. Vanligt är också att några av hönsen vägrar gå in och lägga sig i huset på natten, och att de ruvar fram nya kycklingar utan att vi vet om det.

Hönsmardrömmarna är knappast sådana som får en att vakna kallsvettig och skrika, utan mer av typen som får en att tänka "fan vad jobbigt det här är".

Pzorz
2016-07-14, 14:52
Det var väldigt många år sedan jag hade en mardröm men när jag var liten hade jag två återkommande.

En var att tänderna satt löst.
Den andra var att jag råkade trampa på ormen som jag då ägde.

Mycket obehagligt och jag är glad att man slipper skiten nu för tiden.

westleage
2016-07-14, 15:06
Jag drömmer då och då att jag blir osams med mina föräldrar. Det är skönt att vakna upp iaf :P

Mats J
2016-07-14, 19:18
Ja drömmer om att jag bor i ett gammalt hus som är hemsökt, börjar på en låg nivå att tex en stol flyttas och slutar i sann Hollywood anda med att jag ställs öga mot öga med spöket efter en rad allt mer läskiga händelser, vaknar då om inte tidigare med 170 i puls och helt svettig. Hatar verkligen den drömmen.

King Grub
2016-07-14, 21:12
Haha, tänderna sitter löst eller ramlar ut. :D Den drömmen har jag också haft.

Diomedea exulans
2016-07-14, 21:14
Att tänderna går sönder ska tydligen symbolisera att man är orolig för att något beständigt i livet ska försvinna.

King Grub
2016-07-14, 21:15
Eller så är man orolig för att tänderna skall lossna eller ramla ut.