handdator

Visa fullständig version : Hundvalpar


KlenÅful
2008-02-19, 09:09
Nu är vår lilla Vaktel gravid och kommer snart att föda. Stackarn hann bli så gammal som 5 år innan vi bestämde för att para henne.
Nu undrar vi hur många valpar de "normalt" föder. När de börjar amma o.s.v.
Vi har förberett ett "valprum" som hon kan föda i, är det något mer man bör tänka på?

Fed up
2008-02-19, 10:01
Bara så du vet ser en vaktel ut såhär:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Weibliche_Wachtel_%28Coturnix_coturnix%29.jpg/220px-Weibliche_Wachtel_%28Coturnix_coturnix%29.jpg

Jag tror du menar Wachtel. Bara lite ordmärkande här.

Varför det är synd om henne för att hon inte fått valpar tidigare begriper jag inte. I övrigt rekomenderar jag att ni köper i bok om hunduppfödning eller ställer samma frågor (och säkert andra som dyker upp) på uppfödardelen på ett hundforum istället, tex. alltomhundar.com/forum.

Lycka till, hoppas allt går bra med valpningen osv.

Nitrometan
2008-02-19, 10:01
Är inte vaktel en fågel?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaktel

Då är det väl bara att räkna äggen?

Vaktel (Coturnix coturnix) är en liten hönsfågel, endast 16-18 cm lång, som tillhör familjen fälthöns. Till skillnad från de flesta hönsfåglar är den en flyttfågel.

Edit: Tvåa.

Zapp Brannigan
2008-02-19, 11:44
Hunden kanske heter Vaktel, det är iaf min gissning.

KlenÅful
2008-02-19, 11:50
Som den första sa så menade jag Wachtel, inte vaktel som jag först skrev.

thought
2008-02-19, 11:56
Nu är vår lilla Vaktel gravid och kommer snart att föda. Stackarn hann bli så gammal som 5 år innan vi bestämde för att para henne.
Nu undrar vi hur många valpar de "normalt" föder. När de börjar amma o.s.v.
Vi har förberett ett "valprum" som hon kan föda i, är det något mer man bör tänka på?

Varför i hela helvete bestämde ni er för att ta valpar på er hund om i inte vet mer om vad det innebär och vad som krävs av er!?!*gah!*

KlenÅful
2008-02-19, 12:03
Visste att denna fråga skulle komma och svaret blir - Vi är ute i god tid, vi kollar omkring och vi har över 1.5 månader kvar att "förbereda" oss och läsa på.

Fler struntsvar kan ni skippa. Ge råd eller var tyst, annars är jag tvungen att anmäla tråden/få den stängd.

thought
2008-02-19, 12:38
Visste att denna fråga skulle komma och svaret blir - Vi är ute i god tid, vi kollar omkring och vi har över 1.5 månader kvar att "förbereda" oss och läsa på.

Fler struntsvar kan ni skippa. Ge råd eller var tyst, annars är jag tvungen att anmäla tråden/få den stängd.

Det är iofs inte att vara ute i god tid överhuvudtaget, men skitsamma då. Köp böcker, det är ju bokrea nu och allt;) , kolla på hundforum på nätet, och framförallt, ring och besök så många seriösa Wachteluppfödare ni kan så ni lär er vad som krävs. Lycka till.

Frida.B
2008-02-19, 18:03
Jag vill inte vara den som är den men om du parar en hund så borde du vara rejält påläst innan på ALLT! som har med valpar och valpfödande att göra.
Och sen att ställa frågan på ett träningsforum är ju bara idiotiskt. Ex, hur mycket visste ni om pappan innan ni parade? Har ni några papper på mamman? Är aveln seriös eller är det totalt oseriöst och ni ville bara vara själviska och skaffa en valpkull utan att tänka på syftet med kullen? Ne fy fan för folk som parar hej vilt och sen blir det valpar som säljs billigt på blocket och kan ha alla möjliga fel för att uppfödaren inte har någon koll på sjukdomar och fel inom rasen/raserna de parar.

Men jag hoppas att denna tråden är ett skämt.

z_bumbi
2008-02-19, 18:12
Ne fy fan för folk som parar hej vilt och sen blir det valpar som säljs billigt på blocket och kan ha alla möjliga fel för att uppfödaren inte har någon koll på sjukdomar och fel inom rasen/raserna de parar.

Du menar precis som för många stambokförda avelshundar förutom priset?

Frida.B
2008-02-19, 18:17
Du menar precis som för många stambokförda avelshundar förutom priset?

Med tambokföring finns det iaf papper på hunden. Jag avskyr när folk parar sina hundar utan en tanke bakom. Sen om det är blandras med en bra tanke bakom där både föräldrar och föräldrarnas syskon plus föräldrarna till dom är hd röntgade etc. Oseriösa människor som parar sina hundar tänker oftast bara på hur hundarna är till psyket. Sen kanske till och med de hundarna är blandraser utan papper och ägarna vet inget om hundarnas förldrar eller syskon. Ska man para hundar är det viktigt för det första att följa skks förevisningar för rasen när det kommer till sjukdomar så risken minimeras. Man ska inte avla på hundar med sjuka gener och vet man inget om ens hunds stamtavla är det riktigt svårt att veta sådant. Sedan finns det även folk som parar raser som inte alls fungerar ihop etc.

Trance
2008-02-19, 18:47
Vafan, det är ju inte raketforskning direkt. Klart de hinner förbereda sig på någon månad om de är intresserade.

Sök efter forum speciellt för den rasen eller för hundar generellt, de borde kunna hjälpa till bra.

Frida.B
2008-02-19, 18:57
Vafan, det är ju inte raketforskning direkt. Klart de hinner förbereda sig på någon månad om de är intresserade.

Sök efter forum speciellt för den rasen eller för hundar generellt, de borde kunna hjälpa till bra.

Nej men det handlar om liv som jag anser att man som uppfödare har ansvar för. Inte roligt om det visar sig att valparna har problem när de växer upp bara för att aveln skedde helt tanklöst.
förberedelsen sker redan från när man ska välja avelshundarna. Och jag kan tänka mig att det inte gjort det i detta fallet.

spange
2008-02-19, 19:18
är båda föräldrarna renrasiga wachtelhundar? är dom jaktmeriterade? har ni stamtavla på båda? ta kontakt med svenska wachtelhundklubben, där finns nog goda råd att få, samt kontakter med uppfödare och andra kunniga..
om valparna är renrasiga, föräldrarna har stamtavla, är i god hälsa, samt låg inavelsgrad, och inga exteriöra problem elr dylikt, så blir det nog lätt att sälja dom till rätt bra priser, eventuellt till mig, om vi inte hittar en fin kleiner münsterländer:D

Frida.B
2008-02-19, 19:38
är båda föräldrarna renrasiga wachtelhundar? är dom jaktmeriterade? har ni stamtavla på båda? ta kontakt med svenska wachtelhundklubben, där finns nog goda råd att få, samt kontakter med uppfödare och andra kunniga..
om valparna är renrasiga, föräldrarna har stamtavla, är i god hälsa, samt låg inavelsgrad, och inga exteriöra problem elr dylikt, så blir det nog lätt att sälja dom till rätt bra priser, eventuellt till mig, om vi inte hittar en fin kleiner münsterländer:D

tror du på fullaste allvar att en människa som frågar hur man tar hand om valpar på ett träningsforum har renrasiga hundar med papper på god hälsa?

spange
2008-02-19, 19:53
tror du på fullaste allvar att en människa som frågar hur man tar hand om valpar på ett träningsforum har renrasiga hundar med papper på god hälsa?

det kan t.ex vara så att någon annan i familjen vet betydligt mer om hunden, hundens stamtavla mm. än vad trådskaparen vet, jag orkar och vill inte sitta och fundera ut svar åt mina egna frågor, jag tycker att det är mer givande att ställa frågorna och få svar.

även om det antagligen inte är renrasigt, bra stamtavla mm. så ställer jag de frågorna för att förvissa mig.

KlenÅful
2008-02-19, 21:52
tror du på fullaste allvar att en människa som frågar hur man tar hand om valpar på ett träningsforum har renrasiga hundar med papper på god hälsa?

Renrasiga och båda är röntgade - Ang. själva uppfödningsstyret är jag egentligen inte inblandad utan av rent tidsfördriv bestämde mig för att kolla lite.

Att en liten pissmänniska ska sitta och hetsa upp sig så att hon/han håller på att spricka är bortom min förståelse. Visst, det må vara ett liv man handskas med men visst fan har de kvar vissa instinkter - Hur fan skulle annars hundar som föddes på gårdar för 100 år sedan överlevt? Bara för att man inte sitter med en handduk uppvärmd till en 50-gradig temeratur så är man en dålig person och olämplig att handskas med djur?

Födsel, om något borde vara det mest naturliga i hela världen - Det har existerat långt innan all djävla forskning.

KlenÅful
2008-02-19, 21:57
Att man sedan är så blåst att man klagar på att någon postar på ett träningsforum under "övrigt-delen" är väl dumt om något? All info man får är väl bra info? Vad vet du om vilka forum jag har postat på tidigare? Någon på Kolo kanske har erfarat något som ingen annan har och då har vi iaf en chans att få reda på det... fyfan!

Trance
2008-02-19, 21:57
tror du på fullaste allvar att en människa som frågar hur man tar hand om valpar på ett träningsforum har renrasiga hundar med papper på god hälsa?

En wachtelhund är och andra sidan en ganska sällsynt jakthund och inte en golden eller amstaff som finns och avlas överallt. Sådana brukar man inte direkt köpa utan koll.

KlenÅful
2008-02-19, 22:10
Då jag personligen inte är speciellt insatt i det hela kan jag bara säga att - efter vad jag har hört - så skall båda hundarna vara exceptionellt duktiga när det kommer till jakt. Angående mina föräldrars tidigare hund-erfarenheter kan jag ganska säkert säga att de gått igenom ett 15-tal hundar genom sin tid och en hel del hundfödslar.

(Känns töntigt att behöva förklara detta. Det känns som ett försvarstal till en irriterad person som inte har den blekaste aning om vad den snackar om innan den blir arg)

KlenÅful
2008-02-19, 22:15
(Tycker du borde ha förstått att jag inte var den som skötte det då jag inte ens visste hur fan hundrasen stavades)

KlenÅful
2008-02-19, 22:18
Nu önskar jag få den här tråden stängd och förstörd då den inte längre leder till något.

Frida.B
2008-02-19, 22:19
Renrasiga och båda är röntgade - Ang. själva uppfödningsstyret är jag egentligen inte inblandad utan av rent tidsfördriv bestämde mig för att kolla lite.

Att en liten pissmänniska ska sitta och hetsa upp sig så att hon/han håller på att spricka är bortom min förståelse. Visst, det må vara ett liv man handskas med men visst fan har de kvar vissa instinkter - Hur fan skulle annars hundar som föddes på gårdar för 100 år sedan överlevt? Bara för att man inte sitter med en handduk uppvärmd till en 50-gradig temeratur så är man en dålig person och olämplig att handskas med djur?

Födsel, om något borde vara det mest naturliga i hela världen - Det har existerat långt innan all djävla forskning.

Har jag skrivit att du inte kan handskas med djur? Själv skulle jag aldrig få för mig att ställa en sådan viktig träningsfråga i ett hundforum, lika lite en viktig hundfråga i ett träningsforum. Du kan inte bli sur på mig när du inte ens skrivit att det inte är du som ansvarar för uppfödandet. Man kan ju tycka att den som ansvarar skulle ha såpass mycket koll att du kunde fråga den, för det är väl din familjs hund? Jag står fast vid att jag inte gillar när folk parar hundar utan att ha läst på om ALLT som har med valpar och uppfödning att göra. Sen skiter jag i om du tar åt dig för att jag tycker så.

Så du menar att en människa hellre ska föda barn utan någon kunnig med? Det finns en anledning till varför folk har med en barnmorska när de ska föda, de vill inte att det ska ske komplikationer som inte en kunnig kan göra nåt åt så ungen inte dör. Samma sak med valpar. Det finns en anledning till att det finns uppfödarkurser! Det är inte bara att para två hundar och sen "låta naturen" ta över.

Trance
2008-02-19, 22:20
Du retar upp dig på saker rätt lätt? ;) (EDIT: KlenÅFul då)

Här får du en bild på en wachtel på språng för att lugna ditt sinne

http://www.wachtelhund.us/Axel%20Training%20245x254.jpg

Trance
2008-02-19, 22:23
http://www.wachtelhund.com/roy-with-dogs-45.jpg

http://www.wachtelhund.com/images/Autumn-2-small.jpg

Fina hundar. Kroppsbyggare borde bli mindre intresserade av "häftiga hundar" och mer intesserad av fina hundar som dessa.

KlenÅful
2008-02-19, 22:23
Har jag skrivit att du inte kan handskas med djur? Själv skulle jag aldrig få för mig att ställa en sådan viktig träningsfråga i ett hundforum, lika lite en viktig hundfråga i ett träningsforum. Du kan inte bli sur på mig när du inte ens skrivit att det inte är du som ansvarar för uppfödandet. Man kan ju tycka att den som ansvarar skulle ha såpass mycket koll att du kunde fråga den, för det är väl din familjs hund? Jag står fast vid att jag inte gillar när folk parar hundar utan att ha läst på om ALLT som har med valpar och uppfödning att göra. Sen skiter jag i om du tar åt dig för att jag tycker så.

Så du menar att en människa hellre ska föda barn utan någon kunnig med? Det finns en anledning till varför folk har med en barnmorska när de ska föda, de vill inte att det ska ske komplikationer som inte en kunnig kan göra nåt åt så ungen inte dör. Samma sak med valpar. Det finns en anledning till att det finns uppfödarkurser! Det är inte bara att para två hundar och sen "låta naturen" ta över.

Läs de senare posterna jag skrivit. Hur som helst, jag får inte ut något av detta så tråden är död.

KlenÅful
2008-02-19, 22:25
Vet inte varför jag är så lättretad idag, måste bero på att jag inte ätit något sedan kvällsmaten:P

Tolkia
2008-02-19, 22:26
Själv skulle jag aldrig få för mig att ställa en sådan viktig träningsfråga i ett hundforum, lika lite en viktig hundfråga i ett träningsforum.
Det kan ju dock faktiskt finnas folk som är intresserade både av träning och hundar på ett träningsforum (och detta är ju "Allmänt"). Du t.ex. är ju uppenbarligen det?

Trance
2008-02-19, 22:28
Fan, blev sugen på en hund nu.

http://www.jagen.wildnissport.de/content/images/Welpen%2007.JPG

http://jagen.wildnissport.de/content/images/Drei%20Welpen%20brett%20web.jpg.JPG

z_bumbi
2008-02-19, 22:41
Så du menar att en människa hellre ska föda barn utan någon kunnig med? Det finns en anledning till varför folk har med en barnmorska när de ska föda, de vill inte att det ska ske komplikationer som inte en kunnig kan göra nåt åt så ungen inte dör. Samma sak med valpar. Det finns en anledning till att det finns uppfödarkurser! Det är inte bara att para två hundar och sen "låta naturen" ta över.

Du menar att man ska åka med hunden till veterinären på en gång? Inte mig emot, jag gillar när veterinärer tjänar pengar, men det är ju den enda motsvarigheten du har till en barnmorska för hundar. Eller menar du att en uppfödarkurs skulle motsvara en barnmorskeutbildning för djur?

St0ned
2008-02-19, 23:55
Nu är vår lilla Vaktel gravid och kommer snart att föda. Stackarn hann bli så gammal som 5 år innan vi bestämde för att para henne.
Nu undrar vi hur många valpar de "normalt" föder. När de börjar amma o.s.v.
Vi har förberett ett "valprum" som hon kan föda i, är det något mer man bör tänka på?

När hundar är gravida så säger man dräktig, och hundar ammar inte, dom diar/ger di..

Beklagligt att du inte varit tillräckligt intresserad av att läsa på innan du parade din hund..

Eftersom din tik inte haft någon kull innan så kan det bli få valpar, hon kan dessutom gå tom, vilket kanske vore det bästa då du inte verkar påläst nog, det är tusen och en saker att tänka på när man har en valpkull, och verkligen inte det enklaste.. Du borde ha en ordentlig valplåda tillräckligt låg så tiken kan ta sig ur och in.. De två första veckorna bör du vara med tiken och valparna mest hela tiden då risken är stor att dom ligger ihjäl sina valpar, speciellt om det är en oerfaren tik, som din..

sen kommer det hela med att vänja valparna vid mat (ex. köttfärs & äggula), och vänja av dom med tikens mjölk.. men det får du googla fram..

Lycka till

Frida.B
2008-02-20, 00:45
Du menar att man ska åka med hunden till veterinären på en gång? Inte mig emot, jag gillar när veterinärer tjänar pengar, men det är ju den enda motsvarigheten du har till en barnmorska för hundar. Eller menar du att en uppfödarkurs skulle motsvara en barnmorskeutbildning för djur?

Hade du vetat vad du skulle göra om en valp föddes och inte andades? Eller om en valp föddes och den var grön i färgen? etc. Eller om mamman inte ville veta av ungarna? Det är mycket som kan hända där åtgärder måste ske på plats.

Men eftersom att trådskaparen bara ville veta allmänt så har klenåful fått svar i inlägget ovan.

Palm
2008-02-20, 00:57
När hundar är gravida så säger man dräktig, och hundar ammar inte, dom diar/ger di..


Precis. Det är inte bäbisar vi pratar om. Hundar föder inte, de valpar.

z_bumbi
2008-02-20, 07:41
Hade du vetat vad du skulle göra om en valp föddes och inte andades? Eller om en valp föddes och den var grön i färgen? etc. Eller om mamman inte ville veta av ungarna? Det är mycket som kan hända där åtgärder måste ske på plats.

Men eftersom att trådskaparen bara ville veta allmänt så har klenåful fått svar i inlägget ovan.

Skulle jag ha en gravid hund så skulle jag ha en veterinär med när det börjar närma sig så jag hade inte ens behövt fundera på sådana saker men för diskussionen skull så..
Andningstopp brukar betyda att man rensar luftvägarna och sen masserar man eller ger konstgjord andning. Det funkar på kattungar (ingen av oss hade utbildning) och det är det som lärs ut för människor så alla som är så pass vuxna att de har egna hundar bör ha tränat på det några gånger.
Är den grön men andas så skulle jag ringa en veterinär och fråga, är den grön och andas inte så är det andningen som är prio.

Nu är jag en sådan person som tar reda på saker så jag skulle troligen veta betydligt mer även om jag inte skulle behöva det men på 1,5 månad hinner jag läsa ut ganska många böcker om gravida hundar och vad som kan gå fel vid födseln.

KlenÅful
2008-02-20, 08:14
När hundar är gravida så säger man dräktig, och hundar ammar inte, dom diar/ger di..

Beklagligt att du inte varit tillräckligt intresserad av att läsa på innan du parade din hund..

Eftersom din tik inte haft någon kull innan så kan det bli få valpar, hon kan dessutom gå tom, vilket kanske vore det bästa då du inte verkar påläst nog, det är tusen och en saker att tänka på när man har en valpkull, och verkligen inte det enklaste..

Lycka till

Jag tycker att jag redan förklarat att det var av tidsfördrift som jag skapade tråden. Jag är inte mer inblandad än min granne som varken har barn eller djur mer än det att jag bor i huset de skall befinna sig i.

Ignatius72
2008-02-20, 08:20
Nu är jag en sådan person som tar reda på saker så jag skulle troligen veta betydligt mer även om jag inte skulle behöva det men på 1,5 månad hinner jag läsa ut ganska många böcker om gravida hundar och vad som kan gå fel vid födseln.

Tricket med hundavel är inte att få ut dem från hunden. Det sköter i regel sig självt. Finessen med hundavel är att veta så mycket som möjligt innan man parar hunden. Det är iofs inte heller det någon raketforskning men att läsa efteråt om hur valparna kommer ut är en tämligen meningslös sysselsättning som man kan ägna en kvart åt innan man går och sover natten innan de skall till världen.
Tyvärr så är det en liten klick uppfödare som har en genuin tanke bakom sin avel.

KlenÅful
2008-02-20, 08:29
Precis. Det är inte bäbisar vi pratar om. Hundar föder inte, de valpar.

Jag behöver inte något puttefnask som kommer och märker ord och gör sig häftig över någon annans skrift. Jag tror att St0ned tog upp de där exemplena för att visa för er/mig att jag inte var "tillräckligt" insatt / Inte har tillräckligt mycket kunskap, i hundvärlden för att själv kunna hantera situationerna som kan uppkomma i sjävla födseln/"valpningen?" och senare under de olika valpstadierna.

Jag förstod detta rätt omgående och svarade att jag personligen inte var ansvarig för processen, utan att mina föräldrar är, och att de båda har bra mycket mer kunskaper om saken i fråga. (Tur det! - Så nu behöver ni inte säga det för jag hann före)

KlenÅful
2008-02-20, 08:41
Nu skriver jag detta för att förtydliga -Jag är inte - Jag repeterar - Jag är INTE- den som sköter valpningen eller efter-processen.

Ni behöver inte klaga på att jag inte kan tillräckligt om hunduppfödning då det är INTE jag som har hand om det.

Jag skapade tråden för att jag var ensam hemma och hade tråkigt. Hundarna var det första som kom till mitt sinne och därför skrev jag om dem.

z_bumbi
2008-02-20, 08:57
Tricket med hundavel är inte att få ut dem från hunden. Det sköter i regel sig självt.

Jo jag vet men det verkar vara väldigt intressant att man ska ha läst på den biten och då helst i väldigt god tid innan man ens funderar på att avla djuren. För vissa raser kan det iofs vara väldigt intressant men de raserna ska man kanske inte avla på överhuvudtaget av just det skälet.

Finessen med hundavel är att veta så mycket som möjligt innan man parar hunden. Det är iofs inte heller det någon raketforskning men att läsa efteråt om hur valparna kommer ut är en tämligen meningslös sysselsättning som man kan ägna en kvart åt innan man går och sover natten innan de skall till världen.
Tyvärr så är det en liten klick uppfödare som har en genuin tanke bakom sin avel.

Att få uppfödare har en tanke med aveln är inte så konstigt när det förbund som anses vara en källa för information tillåter avel på raser som man med bästa välvilja kan säga att det är tveksamt om man faktiskt borde avla på.

Ignatius72
2008-02-20, 09:13
Att få uppfödare har en tanke med aveln är inte så konstigt när det förbund som anses vara en källa för information tillåter avel på raser som man med bästa välvilja kan säga att det är tveksamt om man faktiskt borde avla på.

ja, och att man dessutom lägger som allra största vikt på utseendet. Något som man kan se har fördärvat flera raser, inklusive de arbetande varianterna. Där har det ju gått så långt att tex schäfern är uppdelad i en utställnignsvariant och en bruksdito. Även om några clowner försöker få det till att de gör både och. De raserna som inte är fördärvade är de som hålls utanför utställningscirkusen-läs Border Collie.

Tolkia
2008-02-20, 09:19
OK, nästa person som känner sig manad att göra ett inlägg med kontentan "Amagad, KlenÅful, vilken idiot du är, det vore bäst om tiken gick tom eller valparna dog innan de trillade ut hos en så ansvarslös ägare som du!11!!" (uppenbarligen utan att ha läst resten av tråden) rekommenderas att avstå. Även om jag förstår att det kan vara svårt att kämpa mot tvånget.

spange
2008-02-20, 16:25
tycker inte att det borde vara svårt att "kämpa mot tvånget" heller, då han flera gånger deklarerat att han inte kommer vara ansvarig för hundarna. kan inte förstå varför vissa personer ska hugga direkt:confused:

Palm
2008-02-20, 16:32
Jag behöver inte något puttefnask som kommer och märker ord och gör sig häftig över någon annans skrift. Jag tror att St0ned tog upp de där exemplena för att visa för er/mig att jag inte var "tillräckligt" insatt / Inte har tillräckligt mycket kunskap, i hundvärlden för att själv kunna hantera situationerna som kan uppkomma i sjävla födseln/"valpningen?" och senare under de olika valpstadierna.

Jag förstod detta rätt omgående och svarade att jag personligen inte var ansvarig för processen, utan att mina föräldrar är, och att de båda har bra mycket mer kunskaper om saken i fråga. (Tur det! - Så nu behöver ni inte säga det för jag hann före)

Lugn och fin. Jag tycker också att en del verkar lite väl daltiga. Det är inte direkt så att ett team av docentveterinärer måste vara närvarande för att hunden ska klara av att klämma ut några valpar utan att hela huset exploderar.

emmzan
2008-02-22, 19:30
Glatt tillrop från djurdokotrn kommer här!

Ha koll på vilka veterinärer i området som finns och vilka man kan få tag på även på jourtid/nattetid. Blir det problem så är det bra att veta vem man kan få tag på direkt! Många gånger räcker det med råd via telefon, men det händer ju självklart också att det blir kejsarsnitt eller andra veterinära åtgärder krävs.

Sen är det "bara" att vara påläst innan förlossningen och ha god koll på tiken så man är redo när det är dags!

Är tiken ultraljudad/röntgad eller är hon "konstaterad" dräktig ändå (bukomfång etc)?

Hoppas allt går bra!

Fed up
2008-02-22, 22:37
Fina hundar. Kroppsbyggare borde bli mindre intresserade av "häftiga hundar" och mer intesserad av fina hundar som dessa.

Lite OT, men en "häftig ras" som amstaff, staffe, bulldog osv är betydligt mer passande som sällskapshund än en wachtel. Jag är glad att de är populära nu eftersom de är relativt lättsamma hundar, hade varit värre om det varit svårare hundar som varit de alla ville ha. Sen tycker jag aldrig man ska köpa en hund bara för att man tycker den har ett tilltalande utseende, utan tänka på vad den är avlad för och om den passar för ens ändamål med hund.
Nu vet jag att jag själv sitter med en sovande tax vid min sida, en ras som är avlad för jakt och jag jagar ju knappast, men jag köpte den just för att den var söt och charmig-inte så klokt kanske- och nu är hon inte så jakttokig och jag försöker göra allt för att stimulera henne utan jakt, så det funkar bra för oss, men min nästa hund kommer vara betydligt mer genomtänkt.

Till trådskaparen: Dina föräldrar verkar kunniga och parningen verkar genomtänkt, men varför frågade du inte bara dem dessa frågor? Givetvis blev men lite bekymrad när man misstänkte att ingen i hundens närhet visste dessa ganska självklara saker (självklara när man föder upp hund), för man utgår nog från att om nån visste svaren så skulle du hellre fråga dem. Men det var trevligt att höra att det verkar vara seriös avel! Hoppas valpningen går bra och att ni hittar bra seriösa valpköpare!

KlenÅful
2008-02-24, 09:19
Till trådskaparen: Dina föräldrar verkar kunniga och parningen verkar genomtänkt, men varför frågade du inte bara dem dessa frågor?

Jag var ensam hemma då jag skrev detta - Antar att det var för att söka lite kontakt samtidigt som man faktiskt kunde lära sig något nytt.