handdator

Visa fullständig version : Cardio träning plus tunga benövningar


seaman
2008-02-19, 00:41
Finns inget fulare en kraftig överkropp och storkben. Om man bygger muskler på benen, vad ger cardioträning för inverkan på ben träningen.

Jag kör cardio, springer 3 ggr i veckan just nu på 7,5 km kommer öka inom kort. 3 andra dagar gym, med helkroppspass. Tunga vikter och vill bygga. Käkar mkt med målet att blir större med bättre kondition. Må bättre!

Påverker min löpning benbygget negativt? tänkte om musklerna bryts ner av att springa 40 -60 min?

regus
2008-02-19, 00:43
Ja, benbygget kommer att påverkas negativt.

Ondskapelsen
2008-02-19, 16:50
Tror inte benen får tillräckligt med vila, men de e bara min gissning. :)

seaman
2008-02-19, 17:04
Nä sant, benen får la inte vila tillräckligt. Får helt enkelt altinera och skippa några benövningar nån dag för att vila benen. *whistle*

z_bumbi
2008-02-19, 17:37
Om du ska träna benen 6 gånger i veckan så kommer det troligen att påverka resultatet.
En möjligt lösning på problemet är att du tränar mer ben en av dagarna förslagsvis dagen innan en vilodag och sen tränar du betydligt mindre ben (eller inte alls) en av de andra styrketräningsdagarna. Den dagen kan du även lägga in ett av löppassen så får du mer vila.

Mr. Athletic
2008-02-19, 17:50
Om du ska träna benen 6 gånger i veckan så kommer det troligen att påverka resultatet.
En möjligt lösning på problemet är att du tränar mer ben en av dagarna förslagsvis dagen innan en vilodag och sen tränar du betydligt mindre ben (eller inte alls) en av de andra styrketräningsdagarna. Den dagen kan du även lägga in ett av löppassen så får du mer vila.

Vad bygger då störst benmuskler: att köra styrkan innan eller efter löpningen?

seaman
2008-02-19, 17:56
Han meanr nog att lägga in ett cardio pass samma dag som du tränar på gymmet fast utan benstyrka på gymmet. Eller fattar jag det rätt?

z_bumbi
2008-02-19, 17:57
Vad bygger då störst benmuskler: att köra styrkan innan eller efter löpningen?

Styrkan innan, det är inget kul att köra styrketräning utan fullt lager med glykogen.

Mr. Athletic
2008-02-19, 18:20
Styrkan innan, det är inget kul att köra styrketräning utan fullt lager med glykogen.

Jo, men samtidigt kan det väl tänkas vara bättre att ge musklerna signalen VÄX! sist av allt? Eller det kanske inte spelar någon som helst roll...

Är dock medveten om viktigheten av fyllda glykogenlager. Ibland kör jag tunga knäböj 5x5 efter kampsportträning. Då brukar man inte lyfta lika tungt som i vanliga fall...

joriice
2008-02-19, 18:21
Det är inte optimalt såklart, jag kör ungefär liknande, och mina ben växer inte så det knakar precis. ;P

King Grub
2008-02-19, 18:23
Kan intyga med praktisk erfarenhet att mycket konditionsträning i det närmaste omintetgör muskeltillväxten för just benen.

seaman
2008-02-19, 18:27
Okej a misstänkte att benen tar stryk i bygget. Men övriga kroppen påverkas ju inte av cardiotränng om man käkar direkt efter lr?

Jstn
2008-02-19, 18:32
Kan intyga med praktisk erfarenhet att mycket konditionsträning i det närmaste omintetgör muskeltillväxten för just benen.

Om du har personlig erfarenhet, hur mycket måste man konditionsträna för att det skall påverka tillväxten av benmuskulaturen negativt?
Tex, är 50 minuters rask gång efter ett tungt benpass bättre än 20 minuters hård löpning?
Tack på förhud

kalajset
2008-02-19, 18:33
Vart går gränserna för när det börjar bli kontraproduktivt ? - Begriper att det är i princip omöjligt att svara på genom att påpeka "där och där", men om man t ex som jag planerar att köra två pass löpning i veckan, ifall jag då samtidigt kör ett rejält benpass i veckan, måste ju ändå benen växa så länge jag ligger på ett energiöverskott ? - Dum fråga, visst, men med detta inlägg får ju ändå benen vila fyra av sju dagar, så enligt min egen teori borde benen växa till sig helt OK, t om lite extra jämfört med om jag inte kört några löppass alls ? - helknasigt tänkt ? (begriper att inte löpning är ultimat ur benbyggarsynpunkt, men då man ändå får såpass mycket vila, så kan väl knappast en "extra aktivering" i form av dessa två löppass motverka styrke/volymökningar i benen, utan snarare hjälpa till med den, om än högst marginellt ?).

z_bumbi
2008-02-19, 19:35
Jo, men samtidigt kan det väl tänkas vara bättre att ge musklerna signalen VÄX! sist av allt? Eller det kanske inte spelar någon som helst roll...

5x5 på 150 kg eller 3x5 på 120 kg? Jag skulle säga att det första signalerar att det är dags att bli starkare mer än det senare.

joriice
2008-02-19, 20:50
Kan intyga med praktisk erfarenhet att mycket konditionsträning i det närmaste omintetgör muskeltillväxten för just benen.

Ljus framtid mao. *gah!* :Virro