handdator

Visa fullständig version : Mår dåligt av vassle!


pengaanda
2008-02-18, 23:19
Jag har tränat styrketräning under de senaste fyra åren och har ätit proteintillskott under denna tiden. För ca 1½ år sen började jag må dåligt vissa dagar efter proteindrinken. När jag säger dålig menar jag en väldigt upprörd mage och 3 toalettbesök under en timme, med avföring av fel konstistens (inte roligt). Efter att ha felsökt lite bytade jag ut dextoporet som jag blandade i shakern mot maltodextrin, och jag verkade hitta boven. Men icke, efter ett tag började jag må dåligt igen. För ca 1 år sedan gick jag helt över till kasein (mjölkprotein) och problemet försvann. Jag har testat ett antal olika märken av vassle protein och jag mår dåligt av alla, har även testat en del gånger under de senaste året men har mått dåligt nästan alla gånger.

Kan jag vara allegisk mot vassleprotein? eller vad kan detta bero på?

Tack i förhand

barda
2008-02-18, 23:42
du kan kanske vara laktosintollerant?
Själv så blir jag också dålig i magen av vassle. Får uppblåst mage, diarré osv.
Har precis bytt till vassle isolate så nu hoppas jag på en förbättring.

bestof
2008-02-19, 00:07
Om mjölkproteinet fungerar för dig kan man väl utesluta laktosintolerans?
Och varför fortsätter du inte med det då istället, måste det vara vassle?

Hoppas det fixar sig!

Ekonom
2008-02-19, 17:43
Väldigt vanligt. Kanske inte att skita vatten tre ggr, men uppkördhet, obehag och gaser är väldigt vanligt från whey.

Det är inte laktosintolerans då de flesta med samma problem inte får det när de dricker mjölk.

Kasein brukar funka bättre, ja.

Så vad är problemet? Ingen aning. Troligtvis har det med upptag och dyl at göra.

Kaseinprotein är ju som att dricka mjölk/käka fil. Det påminner om naturen. Men vassle, det är inte naturligt att konsumera i stora mängder, därav problemet???

z_bumbi
2008-02-19, 17:53
Om mjölkproteinet fungerar för dig kan man väl utesluta laktosintolerans?

Kasein är inte mjölkprotein utan vassle och kasein utgör proteinet i mjölk. Kasein är oftast väldigt laktosfritt då laktosen hamnar i vassleproteinet när man skiljer proteinerna åt.

bestof
2008-02-19, 19:27
Kasein är inte mjölkprotein utan vassle och kasein utgör proteinet i mjölk. Kasein är oftast väldigt laktosfritt då laktosen hamnar i vassleproteinet när man skiljer proteinerna åt.

Man lär sig nåt nytt varje dag!
Tackar!