handdator

Visa fullständig version : Piano


JJ
2008-02-18, 17:51
Fick ett elpiano helt apropå, finns det någon hemsida där man kan lära sig grunderna?

Flykt
2008-02-18, 17:52
http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=Piano%2Btips&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

JJ
2008-02-18, 19:51
http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=Piano%2Btips&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Kanon, bara 1,5 miljoner länkar att kolla igenom. Ett YPP-50 är det. Säkert bra skit.

mini
2008-02-18, 19:57
Kan du noter? Spelar du något annat?
Kanske, om du har någorlunda musiköra, kan du bara ta en låt, vilken som helst, och ta ut den på pianot? Bara för att bekanta dig.
Annars tror jag att du kan få bra hjälp i en musikaffär. Investera någon hundring på en notbok/lärobok.

Yankeee
2008-02-18, 20:04
Ta det piano i början bara.

Evensar
2008-02-18, 20:07
Ta det piano i början bara.

Så jäkla dålig:)

Gå till en musikaffär och be dom ta fram en nybörjarbok åt dig som mini sa.

JJ
2008-02-18, 20:21
Kan du noter? Spelar du något annat?
Kanske, om du har någorlunda musiköra, kan du bara ta en låt, vilken som helst, och ta ut den på pianot? Bara för att bekanta dig.
Annars tror jag att du kan få bra hjälp i en musikaffär. Investera någon hundring på en notbok/lärobok.

Men jag vill spela nu. Tjejen kan, men hon är i Sandhamn och kommer hem imorgon. Jag kan inte spela ett skit och är knappast musikalisk. Får börja med imse vimse spindel eller nåt. Räknar med att klassa Wells om ett år.

Halldin
2008-02-18, 20:31
Men jag vill spela nu. Tjejen kan, men hon är i Sandhamn och kommer hem imorgon. Jag kan inte spela ett skit och är knappast musikalisk. Får börja med imse vimse spindel eller nåt. Räknar med att klassa Wells om ett år.
Skaffa dig litteratur, det har du igen sen.
"Pianot och jag 1-4" samt "Ackorden och jag 1-3" är bra. Kostar drygt 150kr styck.

Timmi
2008-02-18, 20:33
http://www.ullberg.com/gitarrkurs/musikteori.shtml

En väldigt bra början om man ska fippla piano ;) Jag hade ett helvete på mina musikkurser när det kom till att spela piano, inte fan har jag koll på vilken tangent som är vilken not :D

JJ
2008-02-18, 20:33
Skaffa dig litteratur, det har du igen sen.
"Pianot och jag 1-4" samt "Ackorden och jag 1-3" är bra. Kostar drygt 150kr styck.

Klart jag ska, tack för tipsen.

panzerpig
2008-02-18, 23:10
börja med att lära dig vad noterna heter och var dom sitter:

tex: C är den vita tangenten som sitter till vänster om två svarta tangenter.
sen heter dom vita (åt höger): du började med->C,D,E,F,G,A,B,C<--du är vid en annan vit tangent till vänster om två svarta, du har spelat en oktav.

för att spela ett dur-ackord så räknar du 4+3 alltså tryck ner C-tangenten sen räknar du åt höger fyra steg (både svarta och vita) sen tre steg till, tryck ner dessa tangenter: C+4+3.
mollackord är "C+3+4" (kan vara vad som helst förutom C.

träna på att ta C, D, E, F, G ackord. dur och moll så har du kommit en bit på vägen.
http://www.ultimate-guitar.com/ där kan du söka efter låtar med "chords" att träna på att spela. börja spela med en ton, senare ackord :)

denna sidan har grundläggande teori:
http://www.gopiano.com/

Jag rabblade kanske upp lite mycket, ta det lugnt, lär dig att hitta tonerna, lär dig sen ackord.

Noodles
2008-02-19, 09:02
Om du verkligen vill lära dig är det bara att öva och öva. Se som sagt till att skaffa dig bra litteratur. Kolla i musikaffärerna vad de har för nybörjare. När jag började en gång i tiden var det med spännande saker som "Lilla snigel" och "Spanien är ett land". Om du har tålamod och tar dig förbi början kommer du definitivt ha igen det sedan. Piano är ett underbart instrument.

Prankie
2008-02-19, 09:54
Köpte just en Yamaha CLP230 och sitter i ungefär samma sits. :) Spelade lite accoustic för 12 år sen men har nog glömt bort det mesta. Igår så spelade jag genom alla min lilla systers notböcker. Piano är kul som fan! :hbang:

Längtar tills jag kan börjar spela lite klassisk och spellåtar.

i_casey
2008-02-19, 10:27
Piano e kul, köpte ett digitalpiano förra året och försöker lära mig på egen hand och via brevkurs.

Men det finns en massa teori på nätet, googla på... Men musikakuten.se är en rätt bra start tycker jag, under Klaviatur.

Notläsningen har jag efter ett år inte riktigt fått in, men det är ren lathet tyvärr. (Man ska ju hinna träna kondition oxå!) Plugga på var tonerna ligger både vad gäller G-klav och F-klav.

JJ
2008-02-19, 10:31
Längtar tills jag kan börjar spela lite klassisk och spellåtar.

Längtar tills jag kan "lilla snigel". Orgel läget var mäktigt, ska fan lära mig en psalm:-)

Halldin
2008-02-19, 10:38
börja med att lära dig vad noterna heter och var dom sitter:

tex: C är den vita tangenten som sitter till vänster om två svarta tangenter.
sen heter dom vita (åt höger): du började med->C,D,E,F,G,A,B,C<--du är vid en annan vit tangent till vänster om två svarta, du har spelat en oktav.

för att spela ett dur-ackord så räknar du 4+3 alltså tryck ner C-tangenten sen räknar du åt höger fyra steg (både svarta och vita) sen tre steg till, tryck ner dessa tangenter: C+4+3.
mollackord är "C+3+4" (kan vara vad som helst förutom C.

träna på att ta C, D, E, F, G ackord. dur och moll så har du kommit en bit på vägen.
http://www.ultimate-guitar.com/ där kan du söka efter låtar med "chords" att träna på att spela. börja spela med en ton, senare ackord :)

denna sidan har grundläggande teori:
http://www.gopiano.com/

Jag rabblade kanske upp lite mycket, ta det lugnt, lär dig att hitta tonerna, lär dig sen ackord.
Det borde ju vara enklare för honom att ta ett c-dur på C,E,G.
Sen är det tredje tonen (tersen) som avgör om det är moll eller dur, sänker han tersen ett halvt tonsteg (i detta fallet till en svart tangent), alltså Eb (C-Eb-G) blir det c-moll istället.
Går ju även att göra ackordomvändningar och annat.

Oavsett känns det lite onödigt om man inte har lärt sig att spela lite grundläggande saker först.

Per B
2008-02-19, 10:54
Strunta i att lära dig noter, koncentrera dig på att lära dig ackord istället. Köp en bok med pianoackord, och nån lämplig "Hits XX" eller Vispop så att du kan öva på moderna låtar som du gillar.

Lycka till!

panzerpig
2008-02-19, 12:29
Det borde ju vara enklare för honom att ta ett c-dur på C,E,G.
Sen är det tredje tonen (tersen) som avgör om det är moll eller dur, sänker han tersen ett halvt tonsteg (i detta fallet till en svart tangent), alltså Eb (C-Eb-G) blir det c-moll istället.
Går ju även att göra ackordomvändningar och annat.

Oavsett känns det lite onödigt om man inte har lärt sig att spela lite grundläggande saker först.

jag tycker det är lätt att lära sig 4+3 och 3+4 för dur och moll. om man inte vill bli för teoretisk iaf.

Noodles
2008-02-19, 12:35
Strunta i att lära dig noter, koncentrera dig på att lära dig ackord istället. Köp en bok med pianoackord, och nån lämplig "Hits XX" eller Vispop så att du kan öva på moderna låtar som du gillar.


Ackord är naturligtvis bra att kunna. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Att lära sig noter är ett bra sätt för att senare kunna utöka sin repertoar. Det är inte kul att begränsas pga att man inte kan läsa noter.

Prankie
2008-02-19, 13:48
Vill gärna ha lite tips på nybörjarelåtar som inte är blinka lilla stjärnan där. Finns ju oändliga noteböcker på nätet. :)

Noodles
2008-02-19, 13:50
Vill gärna ha lite tips på nybörjarelåtar som inte är blinka lilla stjärnan där. Finns ju oändliga noteböcker på nätet. :)

Det brukar finnas en del "roliga" och kända låtar i böcker som heter något i stil med "Easy arrangements for piano". Det finns många låtar för nybörjare där de har skalat av mycket för att det inte ska bli för svårt.

Per B
2008-02-19, 14:20
Ackord är naturligtvis bra att kunna. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Att lära sig noter är ett bra sätt för att senare kunna utöka sin repertoar. Det är inte kul att begränsas pga att man inte kan läsa noter.
Självklart, men som nybörjare tycker jag att det är bättre att koncentrera sig på att lära sig ackord då detta gör att man snabbare kommer igång med "riktiga låtar". Sen håller jag självklart med om att om intresset kvarstår kan man gå vidare och lära sig noter också. Själv kan jag dock inte läsa noter, så jag förstår inte varför nån annan skulle behöva det heller! *whistle* :D

JJ
2008-02-19, 20:41
Tjejen förklarade lite noter och till slut hade jag lyckats spela första raden i "Staffan var en stalledräng". Hon skulle leta fram lite böcker också. Nu är jag helt slut:-)

Prankie
2008-02-19, 20:54
Visst är det underbart när man få till en låt. :D


Nån som vet vad den här låten heter?

http://www.filesend.net/download.php?f=318792071c22ecaab8208967c4441b50