handdator

Visa fullständig version : Svårt att hitta motivation till styrketräningen.


Cykeljohan
2008-02-18, 14:12
Tjena!

Jag har ett litet dilemma som jag tänkte berätta för er om.

För ca 1 år sedan, Jan 2007 så började jag styrketräna. Jag började med hantlar och tränade biceps/lätta övningar och höll på med det ett litet tag. Sedan hittade jag olika tränins-forum och jag blev allt mer seriös med träningen. Jag började träna alla muskelgrupper med 2 st muskelgrupper varje pass, 3-5 dagar i veckan. Jag tränade alltid hemma, själv.

När jag började träna "seriöst" så gick det bra och jag tränade regelbundet i ca 4-6 månader. Efter ett tags tränade så började jag dock bli ganska sliten, jag gick in för träningen väldigt hårt och det var i princip den enda sysselsättningen jag hade. Jag tyckte också att det gick dåligare och dåligare under passen, jag hade alltid svårt att få lika bra kontakt i vänstra sidan som i höger, i alla övningar! Jag slutade träna ben och ryggträning blev allt mer jobbigt då jag tränade hemma...

Jag blev omotiverad och när sommaren kom slutade jag att styrketräna och började att cykla, ett gammalt intresse. Nu på hösten fick jag dock tillbaka suget för att börja träna och började träna i några veckor. Men, det skulle ju såklart bli samma sak denna gång, jag hade svårt med kontakt i vänstra sidan och det gick dåligt med vissa övningar då jag tränade hemma. Så jag slutade träna, igen.

De största anledningar till att jag blir omotiverad är kontakt i vänstra sidan samt rygg och särskilt triceps övningar, triceps är omöjligt att träna! Jag tränar ju inte heller ben och det kanske påverkar det med. Att jag tränar själv har alltid gått bra, men det kanske vore roligare att ha någon att träna med?

Just nu har jag väldigt dålig form, jag äter massor med onyttig mat, dricker nästan bara Coca Cola och motionerar nästan inget alls.

Jag vill verkligen börja träna igen men jag har svårt att hitta motivation. En kompis sade att han skulle började träna på gym snart och han frågade om jag ville börja jag med. Vad tycker ni? Gym vs träna hemma.

Har ni några tips på hur man håller sig motiverad och håller träningen aktiv?

Mvh Johan.

kolle
2008-02-18, 14:20
Jag tycker definitivt du borde hänga med din kompis, det låter som du vill träna men behöver en sporre. Själv tycker jag att träna på gym jämfört med hemma är som att plugga i skolan jämfört med hemma. När man är i skolan är det pluggandet som gäller, då går man in för det. Hemma bara skjuter man på det och går inte in för det.

-S-T-
2008-02-19, 10:52
Jag tränar ju inte heller ben och det kanske påverkar det med.

Det är aldrig roligt att göra något halvdant..

Benen är halva kroppen. Lägg då också hälften av krutet på att träna dem. Det är mitt råd.

Pirken
2008-02-19, 11:35
Jag tycker definitivt att du ska börja på gymmet. Som redan sagts är det lätt hänt att det blir osocialt och omotiverat att träna hemma.
Jag personligen presterar även bättre när jag tränar med en kompis, man vill ju vara värst!!

loztdignity
2008-02-19, 14:09
Gym helt klart

Det är nog svårt att hitta motivation när man tränar hemma tror jag