handdator

Visa fullständig version : Ätardagar?


pengaanda
2008-02-18, 12:30
Hejsan
Jag är en man på 22år, 185cm och som för närvarande väger 83kg.
Under 10 veckor i höstats bestämde jag mig för att deffa. När jag började vägde jag 85kg och efter tio veckor var jag nere på 79,5kg, under hela deffperioden fick jag fortfarande lite ökande muskelresultat under träningen. Så jag anser att deffen var mycket lyckad.
extra: första fem veckorna 2400kcal/dag, sista fem 2200kcal/dag. 4-5 pass (45-60min styrka)/vecka. Protein > 200gr /dag

Min fråga är nu, Hur skulle det passa in med ätardagar under en liknande deff? Hur ofta skule man såfall ha dom? OCh hur mycket/vad ska jag äta?

Ska snart börja igen och det hade varit lite trevligt med lite ätardagar :) men är inte så insatt just i det.

Tack i förhand

Eddie Vedder
2008-02-18, 13:25
Du får definiera "ätardag" först, det är ett ganska svårdefinierat begrepp som kan vara allt från att skippa kaloriräkningen för en dag och unna sig en tårtbit efter lunchen till att totalgrisa i sig 10 000kcal.

En ätardag behöver inte ens innebära ett kaloriöverskott per automatik, går utmärkt att hamna på underskott även om man är mindre noggrann med vad och hur mycket man stoppar i sig för en dag.

Ätardagar är definitivt inget krav under en deff dock, oftast bara en psykisk grej.

shut teh face
2008-02-18, 13:39
Ändå har man ju sett vissa som ligger på 1000 kcal underskott 6 dagar i veckan. Och äter 10.000 kcal en dag, alltså ligger på ett överskott totalt för den veckan.
Men ändå går ned.

Kommer inte ihåg vart jag såg det nånstans.

Eddie Vedder
2008-02-18, 13:44
Ändå har man ju sett vissa som ligger på 1000 kcal underskott 6 dagar i veckan. Och äter 10.000 kcal en dag, alltså ligger på ett överskott totalt för den veckan.
Men ändå går ned.

Kommer inte ihåg vart jag såg det nånstans.

Jag kan lova dig att dom personerna som grisar i sig så mycket på en dag DEFINITIVT inte har koll på energimängderna, nog för att jag inte betvivlar att intaget är skyhögt men man drar nog bara till med "jag käkade 10 000 kcal på min ätardag!".

shut teh face
2008-02-18, 13:45
Jag har för mig att det gäller någon känd person inom bodybuildning eller liknande.

Det var länge sen jag såg det

shut teh face
2008-02-18, 13:45
Men det är nog bara skitsnack antagligen, från deras sida.

z_bumbi
2008-02-18, 13:53
Ändå har man ju sett vissa som ligger på 1000 kcal underskott 6 dagar i veckan. Och äter 10.000 kcal en dag, alltså ligger på ett överskott totalt för den veckan.
Men ändå går ned.

Kommer inte ihåg vart jag såg det nånstans.

Jag tror jag vet vem du tänker på men kollar man på energimängderna de övriga dagarna så var det inte bara 1000 kcal underskott samt så finns det andra saker med i bilden som gör att förhållandena ändras.

Rex
2008-02-18, 13:55
Helt onödigt med "ätardag".. Vet inte ens varför det existerar. Själv så brukar jag käka något gott varje vecka under deffen.

Ifall jag är sugen på pizza så käkar jag de och lägger till ett extra pass (styrka, cardio eller vanlig promenad).. Satt det jämnar ut sig.

Per B
2008-02-18, 14:13
Ändå har man ju sett vissa som ligger på 1000 kcal underskott 6 dagar i veckan. Och äter 10.000 kcal en dag, alltså ligger på ett överskott totalt för den veckan.
Men är det inte så att om man äter väldigt mycket fett så kommer inte kroppen att kunna ta upp allt, utan det kommer ut den "naturliga vägen". Du kanske stoppar i dig 8 000 kcal, men kroppen utnyttjar bara 6 000 kcal? Resten hamnar i toan.

Eller är jag ute och cyklar nu?

shut teh face
2008-02-18, 14:14
Jag tror den gränsen är lite högre. Typ 15.000 kcal.

Eddie Vedder
2008-02-18, 14:22
Men är det inte så att om man äter väldigt mycket fett så kommer inte kroppen att kunna ta upp allt, utan det kommer ut den "naturliga vägen". Du kanske stoppar i dig 8 000 kcal, men kroppen utnyttjar bara 6 000 kcal? Resten hamnar i toan.

All mat man äter kostar en viss mängd energi att metabolisera, men TEF är oftast i proportion till energiintaget med viss variation beroende på makrofördelning (en väldigt protein- och fiberrik kost är lite mer "energislösande" än en fett- och kolhydratrik).

Så visst kommer inte varje enskild kalori som stoppas i munnen hamna i kroppen, det är sant, men så är det alltid. Den slutgiltigt metaboliserbara energin är för övrigt den man räknar med när man anger värdet för kolhydrater, fett och protein. TEF är redan borträknad (även om teoretiska siffror kan ljuga litegrann förstås och aldrig kan ses som 100% överensstämmande med praktiken).

Scratch89
2008-02-18, 15:01
Måste dock tillägga att maten inte kommer att gå genom tarmen oberörd. Man kommer inte att bajsa ut fett eller socker. Energiöverskottet kommer som Eddie säger att bli en hel del värme och, troligen, en hyperaktiv människa.

Eddie Vedder
2008-02-18, 15:18
Måste dock tillägga att maten inte kommer att gå genom tarmen oberörd. Man kommer inte att bajsa ut fett eller socker.

Antagligen inga betydande mängder åtminstone. Och återigen har vi ju dessutom ännu en faktor som redan är medräknad vid beräkningar av energiintag och digererbarhet hos kosten.
En viss mängd energi lämnar alltid kroppen med faeces och urin, så ska det vara. Och även där finns ju individuella variationer bland friska individer precis som med värmeavgivning, NEAT m.m.

Börjar man se till sådana här småfaktorer och tar dessa i kombination med t.ex. hormonella variationer sett till aptitreglering, olika mentala inställningar till mat/ätande är det inte så svårt att inse varför vissa helt enkelt inte har lika svårt för att bibehålla vikten som andra.:)

Per B
2008-02-18, 15:29
Måste dock tillägga att maten inte kommer att gå genom tarmen oberörd. Man kommer inte att bajsa ut fett eller socker.
Aha, det var det jag trodde kunde hända, åtminstone med fett: att kroppen inte vid väldigt stort intag på kort tid kan ta upp allt, och då skiter man ut det. Men då har jag lärt mig nåt nytt! :-)

pengaanda
2008-02-18, 18:02
Det var en trevlig diskussion jag startade :)
Jag vet egentligen inte hur jag vill definera "ätardag". Det e jo allt lite trevligt att får trycka i sig lite extra mat och känna sig mätt för en gångs skull. Men jag har jo inga planer på att krycka i mig tusentals kcal för mycket. Men om det inte ger någon större positiv effekt utan snarare degativ så finns det jo ingen anledning till att kränga lite extra någon dag. Jag klarade jo mina 10 veckor med endast 2 dagar utan räkning sist så an jo göra det igen.

Eddie Vedder
2008-02-18, 18:04
Det var en trevlig diskussion jag startade :)
Jag vet egentligen inte hur jag vill definera "ätardag". Det e jo allt lite trevligt att får trycka i sig lite extra mat och känna sig mätt för en gångs skull. Men jag har jo inga planer på att krycka i mig tusentals kcal för mycket. Men om det inte ger någon större positiv effekt utan snarare degativ så finns det jo ingen anledning till att kränga lite extra någon dag. Jag klarade jo mina 10 veckor med endast 2 dagar utan räkning sist så an jo göra det igen.

Känns som din uppfattning av en ätardag inte är så blodig trots allt.;) Då tycker jag du gör rätt till 100% att (om du vill) ta en dag då du äter lite extra gott och/eller extra mycket samt slappnar av och tar en paus från deffen.:)

Sånt kan nog behövas, låter som du har koll på läget.:thumbup:

pengaanda
2008-02-18, 18:18
Jo det är det som var tankten, mina funderingar runt det var mest om det är bra att bryta intagsmönstert. Men jag tror mest att det ger en mental styrka ätt nån dag då och då käka lite extra och känna sig mätt.