handdator

Visa fullständig version : Stora bekymmer med bröstryggen...


RAW
2008-02-18, 07:49
Jo det är så här. Jag har haft ont på vänster sida av bröstryggen sedan i maj-juni år 2007. Smärtan är rörelserelaterad och konstant. Desto mer framåtlutad jag är desto mer smärta. Desto djupare jag andas ju ondare gör det osv.

Det är just vid inandningen som det smärtar mer. Det känns mycket mera när jag cyklar än om jag går tex, pga den framåtlutande ställningen . Det känns som att smärtan sitter djupt inne i ryggen:(

Det är väl just så det är i vardagen att det smärtar när man andas. För att precisera var det sitter så är det rakt igenom vänster bröst ut i bröstryggen som sagt.

Först trodde jag att det var hjärta,lungor som var illa ute. Men jag fick göra ett ekg samt vanlig röntgen av lungor som enligt dom vissade ok.

Så nu är frågan vad man ska göra? Kan det vara en inflamation som sitter i 9månader och som inte blir bättre utan sämre? Jag var hos en läkare i fredags med detta & han sa att det "förmodligen" är en muskelskada som ja kommer att få ha hela livet. Jag tänkte jaha ok.:banned

Jag har varit hos en sjukgymnast som "knäckte" men det blev inte bättre.
Jag kan säga att dom första 3 månader som jag kände detta blev det ingen träning alls. Sedan efter 6 månader så började jag köra lätt, lätt och har nu arbetat mig upp på gammla vikter igen.

Det smärtar inte mera när jag tränar. Den enda övningen som har gjort att det drabbade området smärtar mycket mer än vanligt är läget precis innan man ska stöta upp vikten i stöt. Annars känner man inte av det "mer" i någon annan övning, det känns ju iallafall vart enda andetag.

Så nu har jag 2 frågor.. För det första så undrar jag om det är mindre bra att träna med en eventuell inflamation. Det hjälpte beviserligen inte att vila i 3 månader samt lätt träning i 3månader.

och för det andra.. Vad hade ni gjort? Nu när det har gått så här länge och det inte har läkt så börjar man ju undra. Skulle det vara "för mycket" att be om en MRT i det här läget?

illitch77
2008-02-18, 09:13
Långvariga inflammatoriska tillstånd i kotpelaren i bröstryggen finns men är jämförelsevis mycket ovanliga. De brukar ganska lätt gå att utesluta genom sjukhistoria, status och vid behov enklare blodprov. Vad gäller dina besvär i övrigt skulle det rimligen vara på sin plats med en ny sjukgymnast/läkarbedömning (eller för all del naprapat om du är lagd åt det hållet) för att få en rimlig diagnos och en specifik rehab.

Generellt kan man säga att efter 9 månader finns en viss risk för central sensitisering mm vilket många gånger gör att det kan ta ett tag att bli smärtfri. Det lönar sig därför sällan att hoppas på enkla snabba lösningar utan snarast att hitta ett rehabkoncept och hålla sig till det minst 3-6 månader innan man utvärderar. Det är ju dock mycket positivt att du inte verkar ha någon påtaglig funktionsnedsättning pga din smärta, det underlättar definitivt all vidare handläggning.

Lycka till!

grimfish
2008-02-18, 14:00
Bra svar av illitch77.

Jag vill också tillägga att en läkare aldrig med säkerhet kan uttala sig om att din åkomma kommer att finnas med dig resten av livet. Jag gissar att du missuppfattade honom på den punkten. Och angående MR så är det faktiskt "för mycket" i ditt fall. Ett bra tips kan vara att återbesöka samma sjukgymnast, som redan är insatt i ditt besvär.

Martin Löwgren
2008-02-18, 19:26
Har någon undersökt rörligheten i din bröstrygg (flexion, extention, lateral flexion och rotation?)

Har någon undersökt dina revbens rörlighet?

Tror du har lösningen i din hand om du undersöker detta. Revbenslåsningar och inskränkt rörlighet kan sitta i väldigt länge om du inte får rätt behandling.

Mvh Axon