handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i muskelmassa enligt förväntningar


DerClown
2008-02-18, 00:32
Tja.
Postade tidigare ett inlägg med en enkel fråga, men skapar en ny tråd för dethär. Jag vet att det finns trådar hur mycket som helst som behandlar samma ämne, men vill ändå sätta fram mitt eget.
Jag är 22 år gammal.
Började träna när jag var 17, dock utan någon vetenskap om kost,att bygga,bulka,deffa osv...Lyfte inte ens 50kg i bänk om ja minns rätt. Utan större framsteg gick jag till lumppen när jag var 19 (tog 6-7 reps med 50kg). Vägde före lumppen 84kg, gick ner till 69kg på ett år. Jag har relativt hög BF% ~20%?,eller hade de iaf. före lumpen,och nu igen. Forstatte 2 år efter lumppen med att träna och åt dåligt. Små resultat.

Våren 21 år, fick jag vetenskap om att bulka. bulkade upp mig från 69 till 72, fick nämnvärda resultat med 6-6-6 med 60kg i bänk,tills jag skadade handen (inte pga träning) och hade en paus på 4 månader. Nu i höst, forstatte bulken. Då nere i bänken igen till typ 3x6 med 54kg, men tog nog 3 månader för att vara upp till 3x6 60kg.

Vägde 73kg i höst, ligger på ca +500kcal per dag, från ris/pasta/nudlar/potatis + kyckling/kalkon/malet kött osv. Jag dricker ca 1L mjölk per dag. Jag tar snabba kolhydrater+proteintillskott före och efter träning. Mat äter jag ca 5 gånger per dag, och tar en lunch på träningen ca 45min efter avslutad träning.

Nu är jag uppe i 82kg, men tycker mera att jag har blivit fet i form av underhudsfett och inte fått så mycket synbara muskler. Detta skulle dock ha varit lätt med att kolla BF% före bulk och efter.
Bänkade senast 6-6-6 med 62.5kg.

Körde max OT hela hösten, med 3x6reps, 8-9 set per stor muskel, 3x6reps, 4-5 set per liten muskel.

Provar nu att varje gång variera på reps, allt mellan 4or upp till 12or. Alltså vecka 1 3x6, vecka 2 3x10, vecka 3 3x4, vecka 4 3x8 osv osv osv...

Brukar även kombinera olika musklergrupper med varandra, men dock undviker att ta 2 tunga övningar samma dag, som t.ex. bänk samt knäböj, eller bänk och marklyft etc.
Jag tar inte heller sekundära muskelgrupper dagen efter primära, alltså bänk måndag, triceps tisdag, eller rygg måndag, biceps tisdag.

En tränings vecka kan se ut som följande:

Måndag:
Bänk 3x6 62.5kg
Hantel press 3x6 20kg
Bänkpress med hantlar nedåtlutande 2x6
mage 3x12

Tisdag:
Latsdrag med "V"-handtag, 3x6 80kg
Hantelrodd 3x6 45kg hantel
Sittande kabelrodd 2x6 75kg
Marklyft 3x8 80kg

Onsdag:
Knäböj 3x8 70kg
Benspark 3x8 40kg
Utfall med skivstång 2x8 35kg

Torsdag:
Paus

Fredag:
En arms hantelpress, triceps 3x8 8kg hantel
Liggande tricepspress 2x8 15kg
Växlande hantelcurl 3x8 20kg hantlar
Curlstångscurl 2x8 35kg

Lördag:
Upprätt rodd,traps 3x8 25kg
Hantelshrugs, 3x8 32.5kg hantlar
Vadpress, 3x10 40kg

Söndag:
Paus

Varierar övningarna så att jag försöker att inte ta samma övning 2 veckor irad. Tränar inte axlar eller underarmar..

Brukar gå ca 1 timme i gymmet.

Sover typ minst 8 timmar per natt.

Gående till skolan och tillbaka, 10 minuter, från 1-5 gånger i veckan.
Annars mestadels sitter jag hemma vid datorn, avvikande från att handla mat eller så ett par gånger i veckan.

Tja jo, som studerande blir det en hel del supas, och finne som jag är så super jag mig redlöst full.:) har dock försökt med att gränsa det till 1 gång per två veckor. Dricker jag så tränar jag inte samma dag och inte dagen efter. Och våg inte påstå att det är supandet som förstör min träning!!:D

Ojh, det blev en mindre fack uppsats! Hoppas någon kan ge mig några vinkar eller har något bra att kommentera, eller annars få ut nånting av texten!:)

DerClown
2008-02-18, 00:39
Kan tillägga att mitt mål med träningen är att få ökad muskelmassa för att sedan deffa det till sommaren under April/Maj månad. Ett annat mål var även att bänka egen vikt före sommaren. Jag VET, jag bänkar VÄLDIGT lite, men gör mitt bästa.:)

Åke
2008-02-18, 01:05
Du har kört max-ot, och ser nu ut att ha lite liknande upplägg bortsätt ifrån antal reps. Du kanske kan prova att träna samma muskel mer än en gång i veckan, kanske testa helkropp.
När går du en timme i gymmet, före, efter? och vad är ditt syfte med det?
Hur lång är du? Sen förstår jag inte riktigt om du är fet nu lr inte, lite förvirrande.

AmericanDragon
2008-02-18, 06:38
Själv bulkade jag upp mig 20 kg på 5 månader! Jag tränar 6 ggr i veckan, 1.5 timmar - 2 timmar varje gång, och hinner träna nästan hela kroppen två gånger på en vecka. Du kanske kan testa dricka någon form av gainer också, och se om det blir skillnad.

Jag förstår inte varför du INTE tränar axlar och underarmar. Har du nån skada som förhindrar dig eller är du helt enkelt för lat?

Sen borde du prioritera om det är alkoholen eller gymmet som är viktigast för dig. En gång varranan vecka blir ca 2 ggr i månaden, vilket blir 24 ggr om året och förmodligen lite mer runt midsommar, julafton, födelsedagar och nyår. Och med tanke på att du "super dig redlös" betyder förmodligen att du dricker överdrivna mängder med alkohol.

Låt oss säga du dricker 1.5 liter ren sprit i månaden, 30 ggr om året, vilket blir ca 45 liter om året. Vilket inte kan vara det mest optimala om man vill få resultat i träningslokalen.

Lycka till med träningen och jag hoppas du gör framsteg så snart som möjligt.

z_bumbi
2008-02-18, 07:55
Byt inte övningar varje vecka och jag skulle snarare testa att inte byta övningar överhuvudtaget det närmaste halvåret. För att bli stark i en övning krävs det att man tränar den progressivt och byter man övning så hinner man aldrig börja på det.
Kör fler set på större övningar som bänk, böj och mark. Plocka bort en del mindre övningar och skippa nedåtlutande pressar de första 5-6 åren.
Satsa mer på att bli stark i triceps med smalbänk och tricepspressar runt huvudet än att köra isolationsövningar.
Kör inte rygg dagen innan benträningen, även utan marklyft så är det inte någon bra idé.
Kör färre pass per vecka, du tjänar inget på att träna så ofta utan se till att få mer vila.
Kör marklyft först i ryggpasset.

Det här blev ganska många ändringar så du kanske skulle tjäna på att gå tillbaka till ett färdigt program och bara göra mindre ändringar i det istället för att skriva ett nytt eget.

mini
2008-02-18, 08:47
Jag tror inte du behöver vara så rädd för att träna hårdare heller. Att köra många jobbiga övningar samma pass är bra! Se till att få tid för återhämtning också så kan du öka ansträngningen. Tre helkroppspass eller fyra halvkroppsdito kanske skulle passa dig.

Öka på volymen lite, och satsa på att träna progressivt.
Planera dina ökningar. Jag kan inte känna efter så mycket, för då skulle jag nog öka betydligt långsammare. Jag måste ha en plan, att det står på mitt papper att jag ska lägga på 5 kilo till, och sedan göra.

pragmatist
2008-02-18, 09:08
Problemet med att ha haft rätt hög bf% en gång i tiden är att när man bulkar igen så lägger man på sig fett ganska snabbt upp till sin gamla fettnivå. Jag tycker därför inte att din utveckling är särskilt förvånande. Troligen har du något kilo muskler mer men det syns helt enkelt inte eftersom du gått upp betydligt snabbare i fettvikt.

z_bumbi
2008-02-18, 09:40
Problemet med att ha haft rätt hög bf% en gång i tiden är att när man bulkar igen så lägger man på sig fett ganska snabbt upp till sin gamla fettnivå. Jag tycker därför inte att din utveckling är särskilt förvånande. Troligen har du något kilo muskler mer men det syns helt enkelt inte eftersom du gått upp betydligt snabbare i fettvikt.

Det finns inget i inlägget som jag kan tolka som att det varit hög fettprocent eller kanske snarare ett stort antal fettceller som ska få den effekten. Alla vikter som anges är ganska normalviktiga (självklart beror det på längd) men fettprocentmätningar är ju så inexakta att det är det sista jag skulle fokusera på.

ARMSTARK
2008-02-18, 09:54
Jag tycker att du ska köra fler set på varje muskel. Och när du skriver att brukar gå 1 timma i gymet antar jag att du menar att passet tar en timma? I såna fall vilar du väldigt länge mellan seten med så få övningar. Vila mindre mellan seten och gör 5X6-8 reps istället på varje övning så ska du se att musklerna vaknar.

pragmatist
2008-02-18, 10:01
Det finns inget i inlägget som jag kan tolka som att det varit hög fettprocent eller kanske snarare ett stort antal fettceller som ska få den effekten. Alla vikter som anges är ganska normalviktiga (självklart beror det på längd) men fettprocentmätningar är ju så inexakta att det är det sista jag skulle fokusera på.

Det jag tänkte på var att han skriver att han vägde 84 kilo innan lumpen. Att han då ganska snabbt går upp till 82 kilo när han börjar överäta är inte så konstigt.

Timme
2008-02-18, 10:03
Du skulle behöva träna tillsammans med någon erfaren. Någon som fått väldigt bra resultat som både är grov och stark. Någon som kan visa vägen helt enkelt.

Jag tror inte att du tränar tillräckligt hårt och jag tror att du inte har tillräckligt mycket progression i din träning. Jag tror att du i princip går på de tyngsta vikterna du klarar varje pass vilket bara leder till att man stagnerar.

Notera att jag skriver att jag tror det är så. Jag skriver inte att det är så.

Madara
2008-02-18, 10:10
Börja träna vid 17 och nu 22. Ligger fortfarande på 60~ i bänken? Du får nog acceptera att du inte har bra gener helt enkelt.

Anders The Peak
2008-02-18, 10:16
Tja.
Postade tidigare ett inlägg med en enkel fråga, men skapar en ny tråd för dethär. Jag vet att det finns trådar hur mycket som helst som behandlar samma ämne, men vill ändå sätta fram mitt eget.
Jag är 22 år gammal.
Började träna när jag var 17, dock utan någon vetenskap om kost,att bygga,bulka,deffa osv...Lyfte inte ens 50kg i bänk om ja minns rätt. Utan större framsteg gick jag till lumppen när jag var 19 (tog 6-7 reps med 50kg). Vägde före lumppen 84kg, gick ner till 69kg på ett år. Jag har relativt hög BF% ~20%?,eller hade de iaf. före lumpen,och nu igen. Forstatte 2 år efter lumppen med att träna och åt dåligt. Små resultat.

Våren 21 år, fick jag vetenskap om att bulka. bulkade upp mig från 69 till 72, fick nämnvärda resultat med 6-6-6 med 60kg i bänk,tills jag skadade handen (inte pga träning) och hade en paus på 4 månader. Nu i höst, forstatte bulken. Då nere i bänken igen till typ 3x6 med 54kg, men tog nog 3 månader för att vara upp till 3x6 60kg.

Vägde 73kg i höst, ligger på ca +500kcal per dag, från ris/pasta/nudlar/potatis + kyckling/kalkon/malet kött osv. Jag dricker ca 1L mjölk per dag. Jag tar snabba kolhydrater+proteintillskott före och efter träning. Mat äter jag ca 5 gånger per dag, och tar en lunch på träningen ca 45min efter avslutad träning.

Nu är jag uppe i 82kg, men tycker mera att jag har blivit fet i form av underhudsfett och inte fått så mycket synbara muskler. Detta skulle dock ha varit lätt med att kolla BF% före bulk och efter.
Bänkade senast 6-6-6 med 62.5kg.

Körde max OT hela hösten, med 3x6reps, 8-9 set per stor muskel, 3x6reps, 4-5 set per liten muskel.

Provar nu att varje gång variera på reps, allt mellan 4or upp till 12or. Alltså vecka 1 3x6, vecka 2 3x10, vecka 3 3x4, vecka 4 3x8 osv osv osv...

Brukar även kombinera olika musklergrupper med varandra, men dock undviker att ta 2 tunga övningar samma dag, som t.ex. bänk samt knäböj, eller bänk och marklyft etc.
Jag tar inte heller sekundära muskelgrupper dagen efter primära, alltså bänk måndag, triceps tisdag, eller rygg måndag, biceps tisdag.

En tränings vecka kan se ut som följande:

Måndag:
Bänk 3x6 62.5kg
Hantel press 3x6 20kg
Bänkpress med hantlar nedåtlutande 2x6
mage 3x12

Tisdag:
Latsdrag med "V"-handtag, 3x6 80kg
Hantelrodd 3x6 45kg hantel
Sittande kabelrodd 2x6 75kg
Marklyft 3x8 80kg

Onsdag:
Knäböj 3x8 70kg
Benspark 3x8 40kg
Utfall med skivstång 2x8 35kg

Torsdag:
Paus

Fredag:
En arms hantelpress, triceps 3x8 8kg hantel
Liggande tricepspress 2x8 15kg
Växlande hantelcurl 3x8 20kg hantlar
Curlstångscurl 2x8 35kg

Lördag:
Upprätt rodd,traps 3x8 25kg
Hantelshrugs, 3x8 32.5kg hantlar
Vadpress, 3x10 40kg

Söndag:
Paus

Varierar övningarna så att jag försöker att inte ta samma övning 2 veckor irad. Tränar inte axlar eller underarmar..

Brukar gå ca 1 timme i gymmet.

Sover typ minst 8 timmar per natt.

Gående till skolan och tillbaka, 10 minuter, från 1-5 gånger i veckan.
Annars mestadels sitter jag hemma vid datorn, avvikande från att handla mat eller så ett par gånger i veckan.

Tja jo, som studerande blir det en hel del supas, och finne som jag är så super jag mig redlöst full.:) har dock försökt med att gränsa det till 1 gång per två veckor. Dricker jag så tränar jag inte samma dag och inte dagen efter. Och våg inte påstå att det är supandet som förstör min träning!!:D

Ojh, det blev en mindre fack uppsats! Hoppas någon kan ge mig några vinkar eller har något bra att kommentera, eller annars få ut nånting av texten!:)
Du tränar inte bra som du gör nu. Du bör försöka gå över till att köra mer basövningar och max 2 övningar per muskelgrupp dela upp träningen på tre pass som du kör under ca 6-7 dgr. Sluta tänka på att få snabba framgångar! För att få muskler tar tid minst 1-3 är för synliga resultat, och om du försöker äta upp dig så brukar resultatet vara mer åt det negativa hållet och inte mer muskler.

Timme
2008-02-18, 10:39
Du tränar inte bra som du gör nu. Du bör försöka gå över till att köra mer basövningar och max 2 övningar per muskelgrupp dela upp träningen på tre pass som du kör under ca 6-7 dgr. Sluta tänka på att få snabba framgångar! För att få muskler tar tid minst 1-3 är för synliga resultat, och om du försöker äta upp dig så brukar resultatet vara mer åt det negativa hållet och inte mer muskler.

+1

Slopa alla mindre övningar.

Koncentrera dig på böj, bänk och mark. Träna lite roddövningar på det.

kalajset
2008-02-18, 11:46
För att få muskler tar tid minst 1-3 är för synliga resultat, och om du försöker äta upp dig så brukar resultatet vara mer åt det negativa hållet och inte mer muskler.

Är din mening att det tar 1-3 år för att få synliga resultat av "regelrätt, helt vanligt s.k Svenssongymmande" ? Allting är ju relativt, särskilt när man tänker på innebörden av frasen "synliga resultat", (vad man strävar efter för resultat och naturligtvis högst individuellt, även vad man räknar som bra sådana), men detta lät ändå som något i överkant tycker jag. Brukar inte ta så många veckor innan de första, (om än dock väldigt små), resultaten visar sig, och efter några månader ifall man tränar på rätt sätt, är skillnaden nästintill "markant". Med detta menar jag inte att man blir en s.k gymbiff med bibehållet lågt kroppsfett på fem månader, absolut inte, men skillnaden mellan en otränad individ och någon som t ex spenderat det senaste halvåret på gymmet brukar vara rätt stor. Såhär är iallfall mina erfarenheter :)

z_bumbi
2008-02-18, 12:16
Det jag tänkte på var att han skriver att han vägde 84 kilo innan lumpen. Att han då ganska snabbt går upp till 82 kilo när han börjar överäta är inte så konstigt.

Nej slutar man äta och träna i ett år och sen börjar igen med båda två så går man upp i vikt, därmed inte sagt att det blir någon särskild fettinlagring bara för att man haft "hög fettprocent" då en normalviktig person sällan har en så stor mängd fettceller.

DerClown
2008-02-18, 13:01
Du har kört max-ot, och ser nu ut att ha lite liknande upplägg bortsätt ifrån antal reps. Du kanske kan prova att träna samma muskel mer än en gång i veckan, kanske testa helkropp.
När går du en timme i gymmet, före, efter? och vad är ditt syfte med det?
Hur lång är du? Sen förstår jag inte riktigt om du är fet nu lr inte, lite förvirrande.

Börjar med att tacka för alla svar! Grymt bra att det finns så många som faktiskt sätter tid på att hjälpa till!

Sorry, dålig svenska, menar alltså att jag är en timme i gymmet per gång.
Jag är ca 185cm lång. att väga 69kg och vara 185cm lång är litet, även att väga 82 är inte heller mycket. Men fortfarande fast jag vägde bara 69kg så hade jag underhudsfett, och små muskler.

DerClown
2008-02-18, 13:04
Själv bulkade jag upp mig 20 kg på 5 månader! Jag tränar 6 ggr i veckan, 1.5 timmar - 2 timmar varje gång, och hinner träna nästan hela kroppen två gånger på en vecka. Du kanske kan testa dricka någon form av gainer också, och se om det blir skillnad.

Jag förstår inte varför du INTE tränar axlar och underarmar. Har du nån skada som förhindrar dig eller är du helt enkelt för lat?

Sen borde du prioritera om det är alkoholen eller gymmet som är viktigast för dig.

Lycka till med träningen och jag hoppas du gör framsteg så snart som möjligt.

Tackar!
20 kg på 5 månader, grymt!;)
Tar gainer vid väckning, före och efter passet,bestående av protein och snabbisar.
Jag ger mig inte tid, har problem nästan att hinna med det jag nu tränar, och tycker att man får axlar ändå från så mycket annat,såsom underarmar.
Ja som sagt har försökt hålla med alkoholen.

DerClown
2008-02-18, 13:08
Problemet med att ha haft rätt hög bf% en gång i tiden är att när man bulkar igen så lägger man på sig fett ganska snabbt upp till sin gamla fettnivå. Jag tycker därför inte att din utveckling är särskilt förvånande. Troligen har du något kilo muskler mer men det syns helt enkelt inte eftersom du gått upp betydligt snabbare i fettvikt.

Tja jag kanske även är lite hektisk med att se resultat, har ju ändå bara tränat "rätt" i 6 månader. Och detta stämmer antagliget, det enda jag ser i spegeln är det gamla jag :) Nästa bulk så ska jag måta BF% före och efter, ta foton och mäta lite, så är det lättare att kolla synliga resultat!

DerClown
2008-02-18, 13:16
Du skulle behöva träna tillsammans med någon erfaren. Någon som fått väldigt bra resultat som både är grov och stark. Någon som kan visa vägen helt enkelt.

Jag tror inte att du tränar tillräckligt hårt och jag tror att du inte har tillräckligt mycket progression i din träning. Jag tror att du i princip går på de tyngsta vikterna du klarar varje pass vilket bara leder till att man stagnerar.

Notera att jag skriver att jag tror det är så. Jag skriver inte att det är så.

Tyngsta vikterna jag klarar varje pass?
Menar du att om jag klarar 3x10 med 20kg, så ska jag bara ta 3x10 med 17.5kg?
Vad skulle idén vara med detta?
Men jo så gör jag, tar alltid så många jag vet ja klarar, klarade jag förra veckan 3x9 med 20kg, siktar jag nästan vecka på 3x6 (eller ditå) med 22.5kg eller 3x10 med 20kg.

DerClown
2008-02-18, 13:28
Bänkpress kör jag varje vecka, Marklyft varje vecka, benpress varannan, knäböj varannan. Smalbänk varje/varannan, gillar övningen, bästa övningen för triceps.
Alla ryggövningar blir även så gott som varannan. Så gott som allting blir varannan vecka.
Gillar dock inte att köra bänk och triceps ihop, speciellt inte bänk och smalbänk.
Samma gäller rygg och biceps.
Jag tränar med en som bänkade 120kg här om dagen, och en annan som fick synliga resultat på 2 år (bulkade 20kg år 1, 10kg år 2,från 70kg till 100kg),men hans farsa är även finländsk mästare i bänkpress för brandmän.:D Men alltså övningarnas utförande skall det nog inte vara nåt fel på.

Mourten
2008-02-18, 13:33
Bänkpress kör jag varje vecka, Marklyft varje vecka, benpress varannan, knäböj varannan. Smalbänk varje/varannan, gillar övningen, bästa övningen för triceps.
Alla ryggövningar blir även så gott som varannan. Så gott som allting blir varannan vecka.
Gillar dock inte att köra bänk och triceps ihop, speciellt inte bänk och smalbänk.
Samma gäller rygg och biceps.
Jag tränar med en som bänkade 120kg här om dagen, och en annan som fick synliga resultat på 2 år (bulkade 20kg år 1, 10kg år 2,från 70kg till 100kg),men hans farsa är även finländsk mästare i bänkpress för brandmän.:D Men alltså övningarnas utförande skall det nog inte vara nåt fel på.

Men dem menar är att även om du kanske upplever som du tränar med folk som kan sin skit så låter det som du inte utvecklas på det du säger.
På mitt "nybörjar" år lyfte jag mig tex från 70 till 105 kg i bänken.
Så du står väldigt still, kanske ska testa å träna hårdare, tyngre brutalare *popcorn*

Eddie Vedder
2008-02-18, 13:35
Offtopic men jag kan tipsa dig att du använder MultiQ-knappen framöver DerClown.:) Inte menat som något klagande men det är bättre om du rymmer alla dina svar i en och samma post istället för ett nytt inlägg för varje svar. Tack.:)

D Andersson
2008-02-18, 14:25
Det känns spontant som att du äter för mycket i förhållande till hur tungt (lätt) du faktiskt tränar, att bulka känns helt överflödigt och i ditt fall mest som en ursäkt att få äta mycket. Att supa sig redlös varannan vecka är givetvis inte alls bra men knappast avgörande. Jag tror du krånglar till det onödigt mycket. Träna tre gånger i veckan, tre övningar/muskelgrupp, kör så tungt du orkar och så kan du lägga ner bulkandet.

Shamrock
2008-02-18, 15:18
Det känns spontant som att du äter för mycket i förhållande till hur tungt (lätt) du faktiskt tränar, att bulka känns helt överflödigt och i ditt fall mest som en ursäkt att få äta mycket. Att supa sig redlös varannan vecka är givetvis inte alls bra men knappast avgörande. Jag tror du krånglar till det onödigt mycket. Träna tre gånger i veckan, tre övningar/muskelgrupp, kör så tungt du orkar och så kan du lägga ner bulkandet.

+1

DerClown
2008-02-18, 15:49
Det känns spontant som att du äter för mycket i förhållande till hur tungt (lätt) du faktiskt tränar, att bulka känns helt överflödigt och i ditt fall mest som en ursäkt att få äta mycket. Att supa sig redlös varannan vecka är givetvis inte alls bra men knappast avgörande. Jag tror du krånglar till det onödigt mycket. Träna tre gånger i veckan, tre övningar/muskelgrupp, kör så tungt du orkar och så kan du lägga ner bulkandet.

Jag tycker mitt träningspass är tungt, tar alltid i så mycket jag orkar, och gör alltid så många reps som jag orkar.
Hur skall jag öka i muskelmassa utan att öka i vikt (sitta på för mycket kcal)?
Tror du att ja ökar i vikt bara för att det är skoj, efter att bantat ner mig 15kg på 2 år?

D Andersson
2008-02-18, 15:56
Jag tycker mitt träningspass är tungt, tar alltid i så mycket jag orkar, och gör alltid så många reps som jag orkar.
Hur skall jag öka i muskelmassa utan att öka i vikt (sitta på för mycket kcal)?
Tror du att ja ökar i vikt bara för att det är skoj, efter att bantat ner mig 15kg på 2 år?

Dina träningspass är allt annat än tunga, inget illa menat utan det är bara ett konstaterande av faktum. Speciellt förvånad är jag över att du bara tränar på 80kg i mark samtidigt som du tränar på 80kg i latsdrag, eller dina väldigt blygsamma vikter i bänk och framförallt hantelpress. Lösningen för dig är helt enkelt att träna tyngre. Prova att helt enkelt bara lägga på mer vikt i någon av de tunga övningarna, det är väldgt lätt att "fastna" på en vikt. Börja alltid med de tyngsta övningaran och avsluta med de lätta. När du klarar 3x8 eller hur många du nu kör på en viss vikt så ska du öka vikten nästa gång.

Anders The Peak
2008-02-18, 16:50
Dina träningspass är allt annat än tunga, inget illa menat utan det är bara ett konstaterande av faktum. Speciellt förvånad är jag över att du bara tränar på 80kg i mark samtidigt som du tränar på 80kg i latsdrag, eller dina väldigt blygsamma vikter i bänk och framförallt hantelpress. Lösningen för dig är helt enkelt att träna tyngre. Prova att helt enkelt bara lägga på mer vikt i någon av de tunga övningarna, det är väldgt lätt att "fastna" på en vikt. Börja alltid med de tyngsta övningaran och avsluta med de lätta. När du klarar 3x8 eller hur många du nu kör på en viss vikt så ska du öka vikten nästa gång.

Tungt är ett relativt begrepp.

Killen är ganska ny och behöver träna nybörjarträning(basträning) som sedan successivt övergår till mer avancerad träning när han är mogen för det.

krellik
2008-02-18, 17:04
Jag kan ha fel men jag tror du borde skita fulkomligt i "musklerna" ett tag och satsa allt på styrkan.

Någonting okomplicerat i stil med:

3 dagar i veckan av: Knäböj, bänkpress(eller hantelpress eller varför inte stående press över huvudet istället) och chins eller stångrodd. Så många set du behöver för att få jobbet gjort...

Reps mellan 1 och 6... Börja med 3 reps och jobba dej helt enkelt upp till en 6-7 reps innan du lägger på vikt och går ner i reps igen...

Gå till varje pass med en specifik målsätning att antingen ta mer vikt, ha bättre utförande eller göra fler reps -varje- pass. Ifall du gör nån av de 3 sakerna så ska du vara svin-nöjd. Ifall du står still och inte förbättrar dej minsta lilla ett pass så ser du till att vara misnöjd med detta och gör vad som behövs för att förbättra detta till nästa pass.
Ha med en liten träningsjournal så du kan notera ner alla förbättringar du gör, ett halv kg extra på stången mer än förra passet innebär att du är starkare!-.

Ät riktig mat flera gånger om dagen, ta något som piggar upp innan passet som en kopp kaffe och ät som en häst efter passet och ge fan i spriten!

Jag vill inte försöka låta som någon grovstark guru här men jag tror du skulle tjäna på att helt enkelt se till att göra träningen okomplicerad, istället för att sprida ut din uppmärksamhet på för många övningar och för många dagar så ser du till att lägga på 20 legitima kg på dessa tre övningar över några månader och så kan du se vad det gör för din fysik och för din styrka i -alla- övningar du testar.

Ge också fan i några månader i att stå och "noja" dej framför spegeln, slösa inte tid på gymmet med att känn dej "svag" eller att gå runt och kolla på vad andra lyfter och gör.

Om du har 100% motivation med ett sånt här program där du ser till ge fan i att inte missa ett enda pass, komma till varje pass förbered och motiverad som fan och där du sköter sömnen och kosten bra (med 90% rikitig rejäl mat) så tror jag inte på att du inte kan göra bra styrkeökningar.

D Andersson
2008-02-18, 17:10
Tungt är ett relativt begrepp.

Killen är ganska ny och behöver träna nybörjarträning(basträning) som sedan successivt övergår till mer avancerad träning när han är mogen för det.

Visst är allt relativt, men tycker du det är balans mellan att köra 3x6 på 80kg i latsdrag, hantelrodd med 45kgs-hantel och så 3x8 på 80kg i mark? Han borde inte ha några problem att träna på 120kg i mark. Eller hantelcurl 3x8 med 20 kgs-hantlar samtidigt som han kör hantelpress 3x6 med 20-kgshantlar? Inte är man "ganska ny" om man har tränat i 5 år, även om man inte riktigt vet vad man gör. I mina ögon kör han för avancerad och lätt träning. Det känns som att han gör något allvarligt fel eller utelämnar något.

Åke
2008-02-18, 22:42
Tycker det låter bra som de flesta säger med basövningar och att köra tyngre.
Jag kan ta mig själv som ex, jag har alltid varit dålig på chins, stod stilla ganska länge på 6-7 reps, vilket jag tyckte var tungt. En dag va jag trött på att jag inte utvecklades så jag tog ett dipps-bälte och hängde på 10kg, var ganska säker på att jag skulle skämma ut mig.
Till min förvåning gjorde jag 4-5-4. Nästa vecka 5-5-4 och tredje veckan (förra veckan) 5@10kg, 5@12,5kg och 3-3@15kg. Idag i slutet av passet(inte rygg) efter att jag tränat biceps testade jag att göra lite chins och då klarade jag ganska lätt 10reps (skulle säkert klara ca 13st) trots att jag hade tränat biceps precis före. Så ibland när man tror att man inte klarar mer är det bara att prova.
Är mycket nöd :)

sjolund
2008-02-18, 23:23
skippa spriten, använd dig av chins & dips också :D

DerClown
2008-02-21, 22:53
Jag tackar för alla svar!
Ja ska nu göra som ni säger, koncentrera mig mera på basövningarna, bänk,mark,knäböj,smalbänk. rygg och biceps så kör jag samma övningar varje gång, enda till sommaren.
Skall lägga in 2 bröstdagar i veckan. Ökningar görs nog, för en månad sen tog ja 3/2/2 med 65kg i bänk, igår tog jag 5/5/5/5/4. Har dock börjat med kreatin, så de kan ju hjälpa en del.
Jag håller med om att min kropp kanske är i "obalans", tycker jag är orimligt svag i bröstmusklerna. Men inte ska man väl ändå träna någon muskel mer än en annan?
På tal om att träningen inte är tung förstår jag inte. Jag pausar ca 2min mellan setten, ifall man vilar bara 1min (speciellt i bänk,marklyft,knäböj) så är jag nog utmattad från förra settet för att prestera fullt.
Jag höll paus från alkoholen före jul, i 6 veckor, men märkte inte någon skillnad.
Jag vill gå åtm. 4 gånger i veckan till gymmet, eftersom man betalar per månad så lönar de ju sig, plus att jag inte är hyperaktiv annars om kvällarna, så går gärna dit.
Hur skulle detta då se ut:

Måndag:bröst/triceps/axlar
tisdag:Ben/mage
onsdag:paus
torsdag:Rygg/mark/biceps
fredag:bröst/tricpeps/axlar
lördag:paus
söndag:ben/mage
måndag:rygg/mark/biceps
osv

Detta skulle bli 5 dagar veckan, och hela kroppen 2 gånger på 8 dagar.

Hur länge tycker ni man kan vara i gymmet per gång?
Och hur länge tycker ni man ska pausa mellan setten?

Gankutsuou
2008-02-21, 23:01
Låt oss säga du dricker 1.5 liter ren sprit i månaden, 30 ggr om året, vilket blir ca 45 liter om året.

Jadu...

JohnRick
2008-02-21, 23:10
Låt oss säga du dricker 1.5 liter ren sprit i månaden, 30 ggr om året, vilket blir ca 45 liter om året. Vilket inte kan vara det mest optimala om man vill få resultat i träningslokalen.



Hur ska du ha det? 1.5 liter sprit i månaden vilket blir 18 liter/år, eller 1.5 liter per tillfälle runt 30 ggr/år? Sistnämnda resulterar i 45 liter/året vilket isf blir en månadsförbrukning på 3.75 liter.