handdator

Visa fullständig version : Tips till en bra CV


jojjep91
2008-02-17, 17:17
Hej kolokillar* jag håller på försöka skaffa ett deltids jobb efter skolan =)

vad har ni för tips till en superbra ansökan?! :)

MVH!

shut teh face
2008-02-17, 17:20
http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_guide.htm

Jag använder exempel (1). Den är fin.

machine gun
2008-02-17, 17:23
Skippa alla jobbsökarklyschor i stil med "jag är en social, flexibel, ambitiös lagspelare som kan hålla många bollar i luften" :D Beskriv i enkla ordalag varför du sökt just det jobbet och varför de skulle vilja anställa dig.

Angående själva CV:t, så skriv senaste utbildningen/anställningen överst och lista dem sedan i kronologisk ordning "baklänges" (dvs senate överst, det första längst ner). Använd en tydlig, men enkel layout med mellanrubriker, så att det är lätt för arbetsgivaren att hitta det han/hon söker.

jojjep91
2008-02-17, 17:29
Skippa alla jobbsökarklyschor i stil med "jag är en social, flexibel, ambitiös lagspelare som kan hålla många bollar i luften" :D Beskriv i enkla ordalag varför du sökt just det jobbet och varför de skulle vilja anställa dig.

Angående själva CV:t, så skriv senaste utbildningen/anställningen överst och lista dem sedan i kronologisk ordning "baklänges" (dvs senate överst, det första längst ner). Använd en tydlig, men enkel layout med mellanrubriker, så att det är lätt för arbetsgivaren att hitta det han/hon söker.

haha ! jag känner igen mej *whistle* :D jo okej, tack för hjälpen =)

http://www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_guide.htm

Jag använder exempel (1). Den är fin.

mkt bra sida! och ja kmr nog med köra på exempel 1.

Handcuff
2008-02-17, 17:29
Skippa alla jobbsökarklyschor i stil med "jag är en social, flexibel, ambitiös lagspelare som kan hålla många bollar i luften" :D Beskriv i enkla ordalag varför du sökt just det jobbet och varför de skulle vilja anställa dig.

Angående själva CV:t, så skriv senaste utbildningen/anställningen överst och lista dem sedan i kronologisk ordning "baklänges" (dvs senate överst, det första längst ner). Använd en tydlig, men enkel layout med mellanrubriker, så att det är lätt för arbetsgivaren att hitta det han/hon söker.

+ tusenmiljarder!

Inga fjuttiga klyschor. bara raka puckar.

Var noga med språket!

Jarod
2008-02-17, 19:25
Gör den snygg oxå. Jag känner flera personer som direkt kastar dåligt gjorda CV utan att läsa dom. Ett CV är ju som reklam för dig själv. Och det är ju inte dåligt om dom ser din CV och deras första intryck är att det "ser" jäkligt bra ut visuellt. Då är chansen större att dom läser allt som står i det.

Cilia
2008-02-17, 20:28
Gör den snygg oxå. Jag känner flera personer som direkt kastar dåligt gjorda CV utan att läsa dom. Ett CV är ju som reklam för dig själv. Och det är ju inte dåligt om dom ser din CV och deras första intryck är att det "ser" jäkligt bra ut visuellt. Då är chansen större att dom läser allt som står i det.
iofs sant men jag skiter i om den är flashig eller inte när jag får ansökningar bara den är lättläst och väl uppställd så att det blir överskådligt.

Men eftersom han bara ville ha råd fråg grabbarna på kollo så ska jag inte belasta honom med massa tips på hur man ser det från ett arbetsgivarperspektiv.

GurraGo
2008-02-17, 20:45
Någon sa det här med språket och det är sjukt viktigt på de flesta arbetsplatser (även om vissa är mindre nogräknade). Oavsett om du var fått toppbetyg i svenska hela livet, låt ffs någon annan läsa igenom CV:t. Man blir väldigt lätt blind på sina egna fel och förbise de gång på gång.

Anpassa CVt för det jobb du söker och ta inte med allt du gjort i livet. Det utesluter inte att något du gjorde för länge sedan (t.ex var scoutledare) kan vara relevant för ett jobb du söker 8 år senare.

jojjep91
2008-02-17, 21:08
okej okej tack killar! jag skicka in min cv nån gång så får ni gärna säga vad ni tkr, cvn är till Burger King, undrar om dem är så noga där på hur cvn ser ut. Vissa åker ju bara upp dit o frågar sen är de klart. Men jag skicka in den snart iaf =)

Blaine
2008-02-17, 21:12
okej okej tack killar! jag skicka in min cv nån gång så får ni gärna säga vad ni tkr, cvn är till Burger King, undrar om dem är så noga där på hur cvn ser ut. Vissa åker ju bara upp dit o frågar sen är de klart. Men jag skicka in den snart iaf =)

Jag hoppas för din egen skull att du inte använder samma språkbruk i ditt CV som du gör här på Kolozzeum – då blir inga burgare gjorda.

Yankeee
2008-02-17, 21:13
Jag hoppas för din egen skull att du inte använder samma språkbruk i ditt CV som du gör här på Kolozzeum – då blir inga burgare gjorda.

Han fixar nog biffen innan han skickar in den, eller ja, man får hoppas att han vänder på steken helt enkelt.

Ryska_raketen
2008-02-17, 21:16
Han fixar nog biffen innan han skickar in den, eller ja, man får hoppas att han vänder på steken helt enkelt.

För han är en stekare som steker helt enkelt ?

jojjep91
2008-02-17, 21:17
och tack tjejer såklart! dem har ja glömt bort haha.

Trance
2008-02-17, 21:18
okej okej tack killar! jag skicka in min cv nån gång så får ni gärna säga vad ni tkr, cvn är till Burger King, undrar om dem är så noga där på hur cvn ser ut. Vissa åker ju bara upp dit o frågar sen är de klart. Men jag skicka in den snart iaf =)

Ett tips kan vara att åka dit med ditt CV i handen och lämna det personligen.

Blaine
2008-02-17, 21:18
och tack tjejer såklart! dem har ja glömt bort haha.

Men inte nej!

jojjep91
2008-02-17, 21:19
Jag hoppas för din egen skull att du inte använder samma språkbruk i ditt CV som du gör här på Kolozzeum – då blir inga burgare gjorda.

Han fixar nog biffen innan han skickar in den, eller ja, man får hoppas att han vänder på steken helt enkelt.

För han är en stekare som steker helt enkelt ?


haha, nej mitt språkbruk på kolo är inte samma som i min cv! haha, lite mer chatstyl här.

Och JA. jag är en stekare =) kungen av hamburgare!

jojjep91
2008-02-17, 21:43
Ett tips kan vara att åka dit med ditt CV i handen och lämna det personligen.

Det ska jag göra! tack!

Men inte nej!

va?

jojjep91
2008-02-17, 21:59
Min CV

Tja fan, mitt namn är Joey Piirainen kallas för jojje, lille joe och pirayan mest för lill joe, en polare som heter Elias kom på det. tänkte att jag skulle börja steka lite burgare det vore inte fel för det är jag en jävel på. Har ju tidigare erfarenheter utav det då man har lagat lite egna biffar på spisen hemma då farsan o morsan åkt iväg :). Iaf på fritiden gör jag inte så mkt, brukar ligga o softa i soffan och glossa tv. Favvo programmet är ju Disney Chanell, men toon disney har ju kommit nu också så jag tror de kmr bli min nya favorit.

Övrigt om mej: är en snygg kille, grym på ragga kunder och få extra drix. Har alltid glimten i ögat ;))

Adress: Klevshultgård 1
Hemtel: **** *****
Mob: *************
Epost: joeypiirainen_29~

lol så tråkig.

Yankeee
2008-02-17, 22:00
Öh?

KlopFer
2008-02-17, 22:05
haha jag fick iallfall ett gott skratt när jag läste din cv :D

Blaine
2008-02-17, 22:52
Ett CV för bövelen.

tobbo
2008-02-17, 23:26
Haha, fick jag inspiration att fortsätta med läxan.

Catstyle
2008-02-18, 00:55
Bra jobbat.

Sätt ribban lågt så blir de garanterat inte besvikna på en eventuell intervju.

chidde
2008-02-18, 03:47
folk här vet ju bara ingenting *screwy*
burger king grillar sina hamburgare, så ni vet


väl mött
chidde "master broiler" "king of the grill"

Raggis
2008-02-18, 04:20
Min CV

Tja fan, mitt namn är Joey Piirainen kallas för jojje, lille joe och pirayan mest för lill joe, en polare som heter Elias kom på det. tänkte att jag skulle börja steka lite burgare det vore inte fel för det är jag en jävel på. Har ju tidigare erfarenheter utav det då man har lagat lite egna biffar på spisen hemma då farsan o morsan åkt iväg :). Iaf på fritiden gör jag inte så mkt, brukar ligga o softa i soffan och glossa tv. Favvo programmet är ju Disney Chanell, men toon disney har ju kommit nu också så jag tror de kmr bli min nya favorit.

Övrigt om mej: är en snygg kille, grym på ragga kunder och få extra drix. Har alltid glimten i ögat ;))

Adress: Klevshultgård 1
Hemtel: **** *****
Mob: *************
Epost: joeypiirainen_29~

lol så tråkig.


EPIC WIN!

jojjep91
2008-02-18, 18:19
haha tråkar bara, min riktiga cv håller jag på med nu.

jojjep91
2008-02-18, 18:57
Här kmr min riktiga Cv. Säg vad ni tkr, själv vet jag inte, den känns ganska tom, men mkt information ändå. Använde mig av Exempel 1 på cv exempel.

Joey Piirainen 16 år
födelsedatum: 91-05-29.
Klevshultgård 1 / Skillingaryd postnr 56892
hemtelefon: **** *****
mob: **** ** ** **
e-post: joeypiirainen_29@hotmail.com

Hej! jag heter Joey Piirainen och jag skulle vilja ha ett arbete efter skolan inom resturangbranchen.
Min bror (Jimmy Piirainen) som har jobbat hos er på Burger King tipsade mig om att ansöka.


ARBETSLIVSERFARENHET INOM RESTURANG

Sommaren 2007.

Arbetade på Cafe'Röröboa i Göteborg.
Där fick jag servera, stå i kassan, laga mat, sälja glass, städa, diska osv.
Det var riktigt kul och trevligt och nånting som jag känner passar mig utmärkt!

ÖVRIGA JOBB/PRAKTIKER

Jag har jobbat på Hemköp i Värnamo. Där fick jag mest sortera i hyllor och räkna livsmedel.
Har praktiserat på Takringen i Värnamo. Där fick jag arbeta med det mesta som en takläggare gör, isolera, plugga fast takpappen, skära till bitar osv.
Värnamo Vaktmästeri. Där fick jag följa med och hjälpa till att reparera saker i skolor, göra olika ärenden som att lämmna mat till skolan mm.

UTBILDNING

Jag studerar första året på Finnvedens Gymnasium i Värnamo, byggprogrammet. Det är kul och jag trivs.
Jag har inga problem med grundämnen matte, svenska och engelska. Jag har tänkt mig att välja spanska som tillval andra året.

FRITIDSAKTIVITETER
Efter skolan brukar jag umgås med mina vänner.
Tränar också en hel del styrketräning och studerar lite näringslära. Har börjat spela lite gitarr också. (Ska ja skippa att skriva in näringslära) Burger King serverar ju skräpmat som inte är så bra för kroppen :S
ÖVRIGT OM MIG
Jag är en utåtriktad person, jag klarar av att jobba i stress och möta människor. Jag har inga problem med att jobba i grupp eller som ensam individ.
Jag kan jobba alla dagar efter skolan, helger, röda dagar.
Hoppas ni hör av er mvh Joey!

egge
2008-02-18, 20:38
Ett tips i all välmening är att inte lägga ut din mailadress på internet med tanke på "spambots" eller vad man nu kallar dom.

jojjep91
2008-02-18, 20:45
Ett tips i all välmening är att inte lägga ut din mailadress på internet med tanke på "spambots" eller vad man nu kallar dom.

aahh, okej, =) tack.

Betar
2008-02-18, 22:07
Pga din unga ålder så brukar det inte behövas något CV. Dom jag känner som jobbar helger etc har endast ringt och bestämt en tid där dom kan berätta kort om sig själv så har de fått jobbet och dom jag känner som lämnat in CV och sedan väntar på svar har inte fått något jobb.

För när man ändå inte har nån utbildningen (utöver gymnasieutbildningen) och knappt har några arbetserfarenheter känns det faktiskt som de inte spelar nån större roll om man gör ett CV eller ej.

Jax
2008-02-18, 22:40
Ser hyfsat ut, men det viktigaste är att du går dit och pratar med dem.
Gå dit och be att få tala med personalansvarige och säg ditt ärende. Ha med dig en kopia av ditt cv.

Liten Men Fet
2008-02-18, 22:46
Pga din unga ålder så brukar det inte behövas något CV. Dom jag känner som jobbar helger etc har endast ringt och bestämt en tid där dom kan berätta kort om sig själv så har de fått jobbet och dom jag känner som lämnat in CV och sedan väntar på svar har inte fått något jobb.

För när man ändå inte har nån utbildningen (utöver gymnasieutbildningen) och knappt har några arbetserfarenheter känns det faktiskt som de inte spelar nån större roll om man gör ett CV eller ej.

Jag håller nog inte med, om Jojje bokar ett möte och kan överlämna ett kort CV eller om han går obokat för att söka jobb och kan lämna över sitt CV så visar det iallafall att han vet hur det ska gå till och att han har ansträngt sig lite. Det är också bra för hans egen skull så han inte blir nervös och glömmer något viktigt vid en intervju.
Men jag tycker absolut att Jojje ska ner och överlämna sitt CV personligt inte skicka in det.

jojjep91
2008-02-18, 23:19
Pga din unga ålder så brukar det inte behövas något CV. Dom jag känner som jobbar helger etc har endast ringt och bestämt en tid där dom kan berätta kort om sig själv så har de fått jobbet och dom jag känner som lämnat in CV och sedan väntar på svar har inte fått något jobb.

För när man ändå inte har nån utbildningen (utöver gymnasieutbildningen) och knappt har några arbetserfarenheter känns det faktiskt som de inte spelar nån större roll om man gör ett CV eller ej.

Jag håller med dej. Men det känns ändå bra att skicka in Cv. För dem säger ofta när man ringer, - vi söker till våren, skicka in ansökan osv osv.

Ser hyfsat ut, men det viktigaste är att du går dit och pratar med dem.
Gå dit och be att få tala med personalansvarige och säg ditt ärende. Ha med dig en kopia av ditt cv.

Ska göra det :)

Jag håller nog inte med, om Jojje bokar ett möte och kan överlämna ett kort CV eller om han går obokat för att söka jobb och kan lämna över sitt CV så visar det iallafall att han vet hur det ska gå till och att han har ansträngt sig lite. Det är också bra för hans egen skull så han inte blir nervös och glömmer något viktigt vid en intervju.
Men jag tycker absolut att Jojje ska ner och överlämna sitt CV personligt inte skicka in det.

+1 Jag kör på det. Det låter bra! Och man kan ju skicka med en bild också det bruka dem tycka om.

shut teh face
2008-02-19, 01:32
Jepp en bild är bra.

Lyft gärna fram ideela arbeten också om du haft något.

Jag har haft endel och det har verkligen imponerat på personalcheferna.

Chefredaktör på warcraftsverige (var 15 år)
Forumadminstratör (120k medelmmar)
Korrektur på ett halvt dussin sidor
Översättare

Detta brukar imponera på killar främst

Om det är en tjej som intervjuar dig har du det svårare, då bör du helst vara förlovad (eller ljug om det) och säg att du gått ned 40kg i vikt (kan ljuga här också)

Know what they want.

chidde
2008-02-19, 02:17
Här kmr min riktiga Cv. Säg vad ni tkr, själv vet jag inte, den känns ganska tom, men mkt information ändå. Använde mig av Exempel 1 på cv exempel.

Joey Piirainen 16 år
födelsedatum: 91-05-29.
Klevshultgård 1 / Skillingaryd postnr 56892
hemtelefon: **** *****
mob: **** ** ** **
e-post: joeypiirainen_29@hotmail.com

Hej! jag heter Joey Piirainen och jag skulle vilja ha ett arbete efter skolan inom resturangbranchen.
Min bror (Jimmy Piirainen) som har jobbat hos er på Burger King tipsade mig om att ansöka.


ARBETSLIVSERFARENHET INOM RESTURANG

Sommaren 2007.

Arbetade på Cafe'Röröboa i Göteborg.
Där fick jag servera, stå i kassan, laga mat, sälja glass, städa, diska osv.
Det var riktigt kul och trevligt och nånting som jag känner passar mig utmärkt!

ÖVRIGA JOBB/PRAKTIKER

Jag har jobbat på Hemköp i Värnamo. Där fick jag mest sortera i hyllor och räkna livsmedel.
Har praktiserat på Takringen i Värnamo. Där fick jag arbeta med det mesta som en takläggare gör, isolera, plugga fast takpappen, skära till bitar osv.
Värnamo Vaktmästeri. Där fick jag följa med och hjälpa till att reparera saker i skolor, göra olika ärenden som att lämmna mat till skolan mm.

UTBILDNING

Jag studerar första året på Finnvedens Gymnasium i Värnamo, byggprogrammet. Det är kul och jag trivs.
Jag har inga problem med grundämnen matte, svenska och engelska. Jag har tänkt mig att välja spanska som tillval andra året.

FRITIDSAKTIVITETER
Efter skolan brukar jag umgås med mina vänner.
Tränar också en hel del styrketräning och studerar lite näringslära. Har börjat spela lite gitarr också. (Ska ja skippa att skriva in näringslära) Burger King serverar ju skräpmat som inte är så bra för kroppen :S
ÖVRIGT OM MIG
Jag är en utåtriktad person, jag klarar av att jobba i stress och möta människor. Jag har inga problem med att jobba i grupp eller som ensam individ.
Jag kan jobba alla dagar efter skolan, helger, röda dagar.
Hoppas ni hör av er mvh Joey!

ikväll är jag uttråkad kompis, därför ska jag fila till ditt CV
köp det du tycker är vettigt, och skrota resten

--------------------------
Joey Piirainen
Klevshultgård 1
568 92 Skillingaryd
**** ***** (hemtelefon)
**** ****** (mobiltelefon)
joeypiirainen_29@hotmail.com
--------------------------
eventuellt en bild på dig
--------------------------
Hej,

Efter ett tips från min bror Jimmy Piirainen lämnar jag härmed in en intresseanmälan till Er på Burger King som restaurangbiträde i hopp om att få ett jobb inom branschen efter mina studier. Jag är positiv, öppen och är villig att lära mig nya saker och känner att Burger King är det rätta stället för mig att börja
--------------------------
Personuppgifter
Ålder : xx
Civilstatus: xx
Födelseort: xx
--------------------------
Arbetslivserfarenhet

2007 Café Röröboa - Cafébiträde
Sedvanliga uppgifter på ett café som kassahantering, servering, städning samt viss matlagning

200x Hemköp - Butiksbiträde
Inventering- och påfyllning av varor, allt i allo
--------------------------
Utbildning
2007 - 2009 Finnvedens Gymnasium i Värnamo
Inriktning: Byggare
--------------------------
Språk
Svenska - Flytande i tal och skrift
Engelska - Flytande i tal och skrift
Spanska - God förståelse
--------------------------
Intressen
Styrketräning
Kost- och näringslära
Gitarr
--------------------------
Referenser
Lämnas på begäran
--------------------------


Kommentar
Kort och koncist, ditt CV är bra men där é lite skönhetsdetaljer. Jag menar inte att mitt är klockrent, men hade jag skrivit ett CV så hade jag skippat "... jag har jobbat där där och där.. och det tyckte jag var kul" utan lite mer sakligt, nästan i punktform. Man bara beskriver sina arbetsuppgifter, utan några känslor. Nu snickrade jag ihop ditt personliga brev med ditt CV, en ansökan består oftast av två delar, ett personligt brev där du beskriver lite om dig själv, vad du har för mål och varför du skulle passa in. Den andra delen blir då CV't där du samlar dina meriter. Men men, som jag sa tidigare... kika lite på mitt exempel och ta det du tycker är bra... good luck


//chidde

Rhino
2008-02-19, 08:33
ikväll är jag uttråkad kompis, därför ska jag fila till ditt CV

Jag tycker det blev snyggt. Jag håller med om att att de uppradade punkterna skall vara i mer formell och saklig ton. Det är ju viktigt för den tänkta arbetsgivaren att snabbt kan ögna igenom detta och få en uppfattning vad det gäller.

Jag har ibland suttit med i nyanställningsprocesser här på jobbet och då kan det komma in CV-brev som är sida upp och sida ned med hur mycket text som helst på varje enskild punkt. Följden blir att man inte orkar läsa och i värsta fall undrar om det finns något som personen försöker dölja genom att dränka sidan i text. (T.ex. ett längre arbetsuppehåll eller något).

Dumleman
2008-02-19, 10:29
Jag har hört att färgglada papper är mycket uppskattat. Gärna i kombination med blommor och parfym.

jojjep91
2008-02-19, 13:01
Chidde ditt CV kör jag på! den såg riktigt vuxen och mogen ut! :)

jojjep91
2008-02-19, 13:08
Jepp en bild är bra.

Lyft gärna fram ideela arbeten också om du haft något.

Jag har haft endel och det har verkligen imponerat på personalcheferna.

Chefredaktör på warcraftsverige (var 15 år)
Forumadminstratör (120k medelmmar)
Korrektur på ett halvt dussin sidor
Översättare

Detta brukar imponera på killar främst

Om det är en tjej som intervjuar dig har du det svårare, då bör du helst vara förlovad (eller ljug om det) och säg att du gått ned 40kg i vikt (kan ljuga här också)

Know what they want.

ahhah :thumbup:! tack för tipsen

zeusden1
2008-02-19, 13:12
Min CV

Tja fan, mitt namn är Joey Piirainen kallas för jojje, lille joe och pirayan mest för lill joe, en polare som heter Elias kom på det. tänkte att jag skulle börja steka lite burgare det vore inte fel för det är jag en jävel på. Har ju tidigare erfarenheter utav det då man har lagat lite egna biffar på spisen hemma då farsan o morsan åkt iväg :). Iaf på fritiden gör jag inte så mkt, brukar ligga o softa i soffan och glossa tv. Favvo programmet är ju Disney Chanell, men toon disney har ju kommit nu också så jag tror de kmr bli min nya favorit.

Övrigt om mej: är en snygg kille, grym på ragga kunder och få extra drix. Har alltid glimten i ögat ;))

Adress: Klevshultgård 1
Hemtel: **** *****
Mob: *************
Epost: joeypiirainen_29~

lol så tråkig.

Lägg till:
Längd: 25 cm ;)

Snafu
2008-02-19, 13:15
På tal om CV. Jag läste genom några CVn en dag.

En holländsk snubbe skrev under "Other talents: Magic the Gathering, card game".

Jag kanske nämnt det tidigare. Han åkte i skräphögen direkt. Sen insåg jag att jag var lite elak och tog tillbaka CV:et och fortsätte läsa en gång till men kom till samma slutsats.

jojjep91
2008-02-19, 13:34
Lägg till:
Längd: 25 cm ;)

va? :p

På tal om CV. Jag läste genom några CVn en dag.

En holländsk snubbe skrev under "Other talents: Magic the Gathering, card game".

Jag kanske nämnt det tidigare. Han åkte i skräphögen direkt. Sen insåg jag att jag var lite elak och tog tillbaka CV:et och fortsätte läsa en gång till men kom till samma slutsats.

hahaha asg.

Arnesson
2008-02-19, 18:37
Jag är klar med mina studier till sommaren och sitter med CV nu. Ni som sitter jobar med rekrytering (även damer :) ) vad bör man som ny tänka på i CV när man egentligen inte har någon ergarenhet? Något speciellt ni kollar på när någon kommer direkt från skolan?

Rhino
2008-02-19, 19:52
Jag är klar med mina studier till sommaren och sitter med CV nu. Ni som sitter jobar med rekrytering (även damer :) ) vad bör man som ny tänka på i CV när man egentligen inte har någon erfarenhet? Något speciellt ni kollar på när någon kommer direkt från skolan?

Utan arbetslivserfarenhet så får du skriva in t.ex. "duktig på World of Warcraft", sådant imponerar! :)

Nej, men svårt att säga, vilken utbildning är det du blir klar med - gymnasium, högskola eller vad?

Rent generellt gäller väl vad som sagts sedan, har du bra betyg får du visa på dem, eventuella arbeten i föreningar / styrelser, referenser till extrajobb du haft är alltid bra - det visar att du kunnat sköta ett jobb, även om det är annorlunda än det du söker nu.

Arnesson
2008-02-19, 19:54
Utan arbetslivserfarenhet så får du skriva in t.ex. "duktig på World of Warcraft", sådant imponerar! :)

Nej, men svårt att säga, vilken utbildning är det du blir klar med - gymnasium, högskola eller vad?

Rent generellt gäller väl vad som sagts sedan, har du bra betyg får du visa på dem, eventuella arbeten i föreningar / styrelser, referenser till extrajobb du haft är alltid bra - det visar att du kunnat sköta ett jobb, även om det är annorlunda än det du söker nu.

Universitet, Ekonom.

Har jobbat i en ICA butik under studierna, hur intresant är det för framtida arbetsgivare? Det har ju kanske inget att göra med det som jag ska jobba som, men påvisar ju som sagt att jag kan sköta ett jobb.

Baan
2008-02-19, 20:32
Jag är klar med mina studier till sommaren och sitter med CV nu. Ni som sitter jobar med rekrytering (även damer :) ) vad bör man som ny tänka på i CV när man egentligen inte har någon ergarenhet? Något speciellt ni kollar på när någon kommer direkt från skolan?

Lite svårt dölja det. Kanske slänga upp alla möjliga sommarjobb du haft :) ?

Ska väl inte ge för mycket tips själv, har börjat söka extrajobb och väntar väl med besserwisserstilen tills jag faktiskt fått ett. *popcorn* (=jwzrd tribute)

Betar
2008-02-19, 21:20
Jag håller nog inte med, om Jojje bokar ett möte och kan överlämna ett kort CV eller om han går obokat för att söka jobb och kan lämna över sitt CV så visar det iallafall att han vet hur det ska gå till och att han har ansträngt sig lite. Det är också bra för hans egen skull så han inte blir nervös och glömmer något viktigt vid en intervju.
Men jag tycker absolut att Jojje ska ner och överlämna sitt CV personligt inte skicka in det.

Spelar väl ingen roll vad du tycker, för det är så situationen ser ut i min kompiskrets ;)

Däremot så hade (har) jag gjort ett CV men det är endast för att det är sååå mkt lättare gjort än att behöva söka upp personen ifråga, boka möte och sen klara av interjuven på ett bra sätt.

Men som sagt så har jag ingen polare som jobbar helg som skickat in CV (och skippat en intervju) men ett flertal som jobbar helger som skippat CV:et

Exdiaq
2008-02-19, 23:09
Kanske lite dum fråga, men ska man ha med en namnteckning på sin ansökan? Ska söka sommarjobb i affärer och snabbmatsresturanger.

Palm
2008-02-22, 13:55
Ska söka en doktorandtjänst. Kommentera gärna mitt CV:

http://picasaweb.google.com/ingenjor/Kolo/photo#5169785819600802722

jakke
2008-02-22, 14:00
Ska söka en doktorandtjänst. Kommentera gärna mitt CV:

http://picasaweb.google.com/ingenjor/Kolo/photo#5169785819600802722

Bifoga ett förstoringsglas också.

Snafu
2008-02-22, 14:01
Ska söka en doktorandtjänst. Kommentera gärna mitt CV:

http://picasaweb.google.com/ingenjor/Kolo/photo#5169785819600802722

Kort och koncist. Jag hade inte valt bort dig pga av CV:et, så att säga.

Spruce seeds, är du från norrland eller?

Arnesson
2008-02-22, 14:01
Bifoga ett förstoringsglas också.

Eller så öppnar du bilden i ett externt program ;)

Palm
2008-02-22, 14:07
Bifoga ett förstoringsglas också.

Ajdå. Har du opera? I IE blir det stort och fint.

Palm
2008-02-22, 14:09
Kort och koncist. Jag hade inte valt bort dig pga av CV:et, så att säga.

Spruce seeds, är du från norrland eller?

Det planteras en hel del skog i Småland och Uppsala också. Iofs var jag i Sveg och planterade en gång, det räknas väl? Rejäla hyggen där uppe.

Jax
2008-02-22, 14:49
Ska söka en doktorandtjänst. Kommentera gärna mitt CV:

http://picasaweb.google.com/ingenjor/Kolo/photo#5169785819600802722
Va tusan! Du har ju knappt gjort något vettigt alls. Du slösar bort ditt snille. Världen erövrar inte sig självt.

chidde
2008-02-23, 19:30
asso, det här var faktiskt en bra tråd

har vi nåt tips på hur man startar en konversation när man går in på random ställen och lämnar cv'n?

ett bra och strukturerat cv tycker jag att jag har, men att "bryta" isen har varit svårare

har försökt lämna in några CV'n i köpenhamn i helgen, danskarna har rätt svårt för att förstå svenska, det upptäckte jag ganska snabbt och det har gjort det lite hackigt, eftersom jag har minst lika svårt för danskan. det är ju viktigt att göra ett gott första intryck

såååå... hur börjar man?

"hej jag heter chidde och skulle vilja lämna in cv?" :confused: