handdator

Visa fullständig version : Sitta på balansboll timvis


Nimille
2008-02-17, 14:49
Är balansboll ett bättre alternativ att sitta på framför datorn än en stol?
Såg att de gjorde så på något inredningsprogram, alltså inrett med balansboll istället för stol vid skrivbordet, på tv för ett tag sen.

agazza
2008-02-17, 14:56
En riktig ergonomisk utformad kontorsstol måste väl ändå vara bäst? Det är nog grymt jobbigt att sitta på en balansboll i timmar och tänka på hållningen.

Nimille
2008-02-17, 15:12
Okej men jämfort med en vanlig bara? Ingen super hi tech

Hobbes
2008-02-17, 17:01
Är balansboll ett bättre alternativ att sitta på framför datorn än en stol?
Såg att de gjorde så på något inredningsprogram, alltså inrett med balansboll istället för stol vid skrivbordet, på tv för ett tag sen.

Har själv noterat att många på mitt jobb har höj och sänkbara bord. Borde inte det vara ett alternativ, stå vissa delar av jobb tiden och sitta på balansboll andra.

Jag står ju alltid på mina föreläsningar, går omkring för att vara exakt. Har ju lite vuxendamp så det passar mig utmärkt.

Det var några tankar bara, men visst ser det ändå relativt bekvämt ut att sitta på en balansboll?

tae
2008-02-17, 17:10
Har själv noterat att många på mitt jobb har höj och sänkbara bord. Borde inte det vara ett alternativ, stå vissa delar av jobb tiden och sitta på balansboll andra.

Det har jag funderat på. Jag är 196 lång och har därför inte hittat en stol som passar mig, så nu tänkte jag köpa ett justerbart bord och ha en boll när man blir alldeles för trött för att stå. Jag tror personligen att det är bättre än att ha en oergonomisk stol. Värt att fundera lite på iaf.

Hobbes
2008-02-17, 17:15
Det har jag funderat på. Jag är 196 lång och har därför inte hittat en stol som passar mig, så nu tänkte jag köpa ett justerbart bord och ha en boll när man blir alldeles för trött för att stå. Jag tror personligen att det är bättre än att ha en oergonomisk stol. Värt att fundera lite på iaf.

Är själv 190, men som sagt, undervisar eller jobbar med övningar står därför alltid nästan. Jobbar nästan uteslutande i funktionella skor - Garmont, Meindl, LaSportiva, Haglöfs osv...kängor om jag jobbar med övningar.

Tänker ibland på det nämligen med att stå hela dagen och jobba i icke funktionella skor - tar inte det ut lite av syftet?

Rättar jag tentor eller planerar undervisning kommer dampen in, då är jag ändå och rör på mig. Tror väl egentligen inte jag har den mest optimala stolen eller inställning på bord och skärm....*grr*

z_bumbi
2008-02-17, 19:23
Är man 190 så får man skaffa en stor boll eller, viket jag nog skulle föredra, höja upp en mindre på en ställning så att den ligger still. Sitter man bara och knappar på datorn så funkar det kanske med en fri boll men så fort det involverar papper, kaffemuggar, böcker etc så bör det mycket flyttande på bollen för att man inte ska ramla av.
Ett annat alternativ är att be jobbet köpa in en riktigt stol, skillnaden mellan en "vanlig" skrivbordstol och en lite dyrare som går att anpassa fullt ut är väldigt stor när det gäller hur skönt man sitter.
Har man skaffat ett höj- och sänkbart bord så är en sadelstol kanske något att fundera på då man får en tredje variant för omväxlingen.
Ska man stå mycket så kan man skaffa en industrimatta (gummimatta med ribbor som man har vid monteringsarbeten på fabriker) för att skona fötterna, det är skillnad på att kunna röra sig på föreläsningar etc (jag är också en vandrare :D ) och att stå låst vid sin dator.

Nimille
2008-02-17, 19:27
Frågan är om det är bättre att sitta på en balansboll än stol för hållningen etc. ?

Hobbes
2008-02-17, 19:32
Har man skaffat ett höj- och sänkbart bord så är en sadelstol kanske något att fundera på då man får en tredje variant för omväxlingen.

De har jag sett, skulle vara något, sköna är de oxå de jag provat på mässor och i butiker. Tvingar en lite till att rätta på ryggen oxå!

Ska man stå mycket så kan man skaffa en industrimatta (gummimatta med ribbor som man har vid monteringsarbeten på fabriker) för att skona fötterna, det är skillnad på att kunna röra sig på föreläsningar etc (jag är också en vandrare :D ) och att stå låst vid sin dator.

Hmm, det var min tanke, många står hela dagarna ser jag - oftast i vanliga, skor (läs: ingen stabilitet, dämpning, uppbyggnad eller dylikt).

Jag bär stolt mina approach skor till kavaj:D
http://alpenglowgear.com/gear/images/B5.jpg

OT: De är utmärkta till benböj oxå*whistle*

Hobbes
2008-02-17, 19:33
Frågan är om det är bättre att sitta på en balansboll än stol för hållningen etc. ?

Tycker det borde ge mig en bättre core stabilitet. Jag har bara använt balansboll på gymmet inte i vardagen.

machine gun
2008-02-17, 19:56
Frågan är om det är bättre att sitta på en balansboll än stol för hållningen etc. ?

Det känns i magen om man suttit på den en stund (har en hemma, men brukar inte sitta på den framför datorn, för jag hamnar för långt ner då), så jag tror inte att man pallar att sitta på den hela dagar i sträck. Men det kan nog vara bra som omväxling till den vanliga stolen.

Hobbes
2008-02-17, 20:03
Det känns i magen om man suttit på den en stund (har en hemma, men brukar inte sitta på den framför datorn, för jag hamnar för långt ner då), så jag tror inte att man pallar att sitta på den hela dagar i sträck. Men det kan nog vara bra som omväxling till den vanliga stolen.

Magen, som i magmusklerna endast, eller i magen såsom core (runt om) magen. Jag kan föreställa mig att man med tiden slappnar av i kroppen och får en bättre hållning för att hålla en så bra ställning/balans.

Som sagt, hade köpt en i ett hjärtslag om jag hade större lägenhet.

machine gun
2008-02-17, 20:07
Magen, som i magmusklerna endast, eller i magen såsom core (runt om) magen. Jag kan föreställa mig att man med tiden slappnar av i kroppen och får en bättre hållning för att hålla en så bra ställning/balans.

Som sagt, hade köpt en i ett hjärtslag om jag hade större lägenhet.

Hela bålstabilitetsmuskulaturen, muskelkorsetten om man så vill. Fast det blir ju sämre träning ju bättre man blir på att balansera på bollskrället. I början vinglar man ju hejvilt, men efter ett tag kan man ju sitta rakt upp och ner på den utan att ens ha fötterna i golvet.

Den tar inte så stor plats, dessutom kan man använda den som extra stol när man har besök :)

Hobbes
2008-02-17, 20:12
Hela bålstabilitetsmuskulaturen, muskelkorsetten om man så vill. Fast det blir ju sämre träning ju bättre man blir på att balansera på bollskrället. I början vinglar man ju hejvilt, men efter ett tag kan man ju sitta rakt upp och ner på den utan att ens ha fötterna i golvet.

Kul, du använde det ordet letade efter, i min förvirring blev det ordet Core och runt om - muskelkorsetten var jag ute efter. Det är min egna ide om att sitta på bollen, alltså att hela korsetten blir starkare. Å andra sidan, sicken bra coreövning det blir då, balansera utan att ha fötterna i - jag blir så lätt uttråkad (läs: vuxen damp) det skulle kunna hålla mig igång:D

Den tar inte så stor plats, dessutom kan man använda den som extra stol när man har besök :)

25 kvm, nja, det blir inte mycket plats över....å andra sidan, kul att se folk trilla över ända när de skall sitta på den:D

Guddi
2008-02-17, 23:29
Att sitta på en boll så lång tid framför dator är ingen bra idé. Det slutar garanterat med att man kommer använda skrivbordet som avlastning och rygger blir helt krummad. Köp en ordentlig stol och spara bollen till när du verkligen ska träna eller då du ska sitta kortare stunder..

Om du vill få bättre hållning är MBT skor nog en bättre idé....

Hobbes
2008-02-18, 00:29
Om du vill få bättre hållning är MBT skor nog en bättre idé....

Planerar att köpa det och använda när jag jobbar, undervisar 3-8 timmar om dagen. Så det borde ge lite träning och bättre hållning!

Guddi
2008-02-18, 14:21
Planerar att köpa det och använda när jag jobbar, undervisar 3-8 timmar om dagen. Så det borde ge lite träning och bättre hållning!MBT skor väldigt bra i dom situationerna. Det är just när man står upp men inte rör på sig så värst mycket som man har en tendens att falla ihop annars.

När man är ute och går så brukar de flesta personer sträcka på sig automatiskt, ialla fall om man säger till dem att inte titta ner i marken...

Hobbes
2008-02-18, 14:44
MBT skor väldigt bra i dom situationerna. Det är just när man står upp men inte rör på sig så värst mycket som man har en tendens att falla ihop annars.


Hmm, lite i de banorna jag tänker mig, jag går förvisso en hel del på mina föreläsningar - men just i stunder när man bara "står" och då kunna "träna" samtidigt - optimalt:D *whistle*

machine gun
2008-02-18, 14:50
Nackdelen med MBT-skor är väl att de är allt annat än snygga. De liknar snarast de där Buffalo-skorna som var så populära bland kickersungarna i mitten av 90-talet.

z_bumbi
2008-02-18, 14:56
Nackdelen med MBT-skor är väl att de är allt annat än snygga. De liknar snarast de där Buffalo-skorna som var så populära bland kickersungarna i mitten av 90-talet.

Jag skulle säga att den största nackdelen snarare är att de skapar ett ojämt underlag och en hög tyngdpunkt.
Ingen kickers har haft på sig buffaloskor..

machine gun
2008-02-18, 15:01
Jag skulle säga att den största nackdelen snarare är att de skapar ett ojämt underlag och en hög tyngdpunkt.
Ingen kickers har haft på sig buffaloskor..

Det är ju själva syftet?

Emn.. jo. Buffalo och Fila var de skor som gällde bland de gängen på min högstadieskola iaf :D

Hobbes
2008-02-18, 15:06
Jag skulle säga att den största nackdelen snarare är att de skapar ett ojämt underlag och en hög tyngdpunkt.


Lite av tjusningen med dem, har provat dem i butik några gånger, men inte slagit till.

Att stå med MBT

Vid stående aktiveras kroppens balanssystem, liknande den stimulering man får vid träning på balansplatta. Instabiliteten gör ståendet aktivt och musklerna arbetar med växlande grad av spänning. Aktivt stående är mindre tröttande för underben och fötter. Muskelaktiviteten stimulerar återföringen av blod från underbenen till hjärtat. Studier visar att blodcirkulationen i vadmusklerna ökar med 35-70 % och ledbelastningen reduceras med i genomsnitt 19%.

Hela studien från ett mycket, mycket trevligt universitet - har passerat deras institution massor med gånger.

http://www.hillesgarden.se/MBT_calgary%20test.pdf

Saxat från: http://www.hillesgarden.se/MBT_info.htm

z_bumbi
2008-02-18, 16:30
Det är ju själva syftet?


Jo men det är fortfarande lika lätt att skada sig för det. Vill man aktiva vadmusklerna så kan man lika gärna köra tåhävningar eller bara göra normala balansövningar som att stå på ett ben etc.

Guddi
2008-02-18, 18:55
Jag har aldrig hört talas om någon som skadat sig pga MBT skor. Är extremt få människor som har så dålig balans att de skulle trilla med ett par på fötterna.

Det finns till och med vissa gravida som får använda MBT skor i ett försök att lindra deras ryggproblem. Tror inte att detta skulle göras om man inte var 100 % säkra på att det inte finns någon fallrisk.

machine gun
2008-02-18, 20:19
Jo men det är fortfarande lika lätt att skada sig för det. Vill man aktiva vadmusklerna så kan man lika gärna köra tåhävningar eller bara göra normala balansövningar som att stå på ett ben etc.

Du får det att låta som att de vore styltor. MBT-skor är trots allt ganska stabila i konstruktionen. Jag tror att fallrisken är betydligt högre i ett par vanliga pumps.

z_bumbi
2008-02-18, 20:59
Du får det att låta som att de vore styltor. MBT-skor är trots allt ganska stabila i konstruktionen. Jag tror att fallrisken är betydligt högre i ett par vanliga pumps.

Jag går inte i pumps heller så det är lugnt.

Hobbes
2008-02-18, 22:41
What's it...jag kommer att köpa sådana skor!

http://www.swissmasai.se/Principle.aspx

Alltidxx
2008-02-19, 15:43
Sitta på balansboll hela dagarna skulle tvinga fram en enda ställning. Kroppen mår bäst av att få röra på sig. Ingen bra idé. Det är att sitta i samma ställning som framkallar problem även om det går fortare utför om man då sitter i en risig ställning. Jag sitter mycket om dagarna och jag lutar lite vänster och lite höger och kasar lite o s v och jag har aldrig haft ont i ryggen. Samma ställning hela tiden låter inget alls bra.

Per B
2008-02-19, 16:01
Tänkte passa på och tipsa om en väldigt bra och prisvärd kontorsstol: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100

Har själv en sån hemma, ska nog skaffa en till kontoret också. Den har väldigt bra svankstöd, och dessutom är den skön i övrigt också.