handdator

Visa fullständig version : Running wild


Sidor : [1] 2 3

Marcs
2008-02-17, 12:59
Ja, dags att starta journal här på kollo, har en på BODY men då de inte hänger så många löpare där så tänker jag starta en här istället.
Träningen en vanlig vecka består av 4-5 pass löpning på ca 7-9 mil, 2-3 mjölksyra pass i veckan. Kenpoträning är 2-3 ggr i veckan samt styrketräning2-4 ggr i veckan.

Nu är det dock så att jag åkt på löparknä, ska iväg till kiropraktorn imorgon och förhoppningsvis få några råd och behandling. Journalen kommer därmed att startas med lite rehabträning och löpningen kommer ersättas av cykling, i intervallform och långpassform (om det nu inte förvärrar det hela).

Spikade tävlingar i år:
Stockholm Marathon
Lidingö Loppet
Ludvika Stadslopp
Älvloppet
Sen blir det troligtvis Limsjön Runt och flertalet andra småtävlingar, brukar bli en 20 tävlingar per säsong.

Testade löpa idag men gick bara att springa ca 150 m sen var det bara att stanna och gå hem, körde lite styrka.
Chins: kv*5 i 2 set, kv+5*5 i 2 set, 3 set supinerade chins med kv+5*5

Lite stats:
Ålder: 18. fyller 19 i augusti
Längd: 178
Vikt: 65-66 kg
Mål: Bli så bra jag kan bli, ska ha så bra kondition, bli stark, vig och snabb som möjligt.

Kommer sen på eftermiddagen att cykla på en spinningcykel. Återkommer senare!

machine gun
2008-02-17, 13:20
Yes! Ännu en konditionsjournal! :) *subscribe*

Hoppas att knät blir bra snart så att du kan springa som vanligt. Under tiden antar jag att du får ansluta dig till oss i rehabgänget :(

Vad har du för PB på diverse distanser? Säsongsmål? (förutsatt att knät blir bra)

Välkommen hit och lycka till!

Marcs
2008-02-17, 13:33
Yes! Ännu en konditionsjournal! :) *subscribe*

Hoppas att knät blir bra snart så att du kan springa som vanligt. Under tiden antar jag att du får ansluta dig till oss i rehabgänget :(

Vad har du för PB på diverse distanser? Säsongsmål? (förutsatt att knät blir bra)

Välkommen hit och lycka till!

Tackar tackar, jadu, PB haha:P kan ta lite här:
4.6 km i terräng 16:34 (exakt uppmätt disans)

På träning har jag gjort halvmaran på 1:27 på tävling 1:31 med förkylning i kroppen.

Limsjön runt, 7km, gick på 25:30

Stockholm Marathon på 3:45, var dö innan starten p.g.a. värmen. Siktar mot 3:10 om jag kommer i form och vädret är bra

Lidingö Loppet, joggade igenom det på 2:25, sista km gick på 4:16 så de kan ju tala om hur pass pigg man var! Siktar mot 2:15 i höst om jag kommer i form som sagt.

Mina resultat är extremt beroende på hur jag känner mig och hur banan känns, minsta förlorad gnista och tiderna sjunker hur mycket som helst.

Kan förövrigt nämna att jag tar 85 kg i bänken med markerat stopp!*flex*
Vill även göra en gradering i kenpon, men de får man nog lägga lite åt sidan. Skulle isåfall gjort den i april.

machine gun
2008-02-17, 13:36
Grymt bra tider där! :thumbup: Ska bli intressant att följa din träning.

Marcs
2008-02-17, 13:38
Grymt bra tider där! :thumbup: Ska bli intressant att följa din träning.

Tackar tackar, jo jag längtar som bara den tills jag får börja träna igen. Ska köra min lilla specialare sen för oätt få till en formtopp så fort som möjligt, men inte alltför fort!:)

Marcs
2008-02-18, 10:08
En kort redovisning av passet igår eftermiddag:

Testade cykla på spinningcykel, vilket gick utmärkt! Kände inte av något i knät och höll ett bra tempo. Värmde först upp i 10 min på cykeln för att sedan fortsätta med 6 stycken 30 sekunders intervaller med 60 sek vila mellan varje. Fick upp flåset rejält, märks även att man inte är van vid att cykla, fick ont i rumpan och fick snabbt mjölksyra i låren. Cyklade sedan i en kvart till för att lugna ner mig.

Efter detta så kördes det axlar, började med sittande hantelpressar med supinerad fattning, hade rejäl träningsvärk i ryggen så jag kunde inte köra så mycket men det blev 5 set. Sen kördes hantellyft åt sidan i drygt 6-7 set på lätta vikter. Sittande framåtlutande hantellyft på väldigt lätta vikter med ca 20 reps i 5 set.

Sedan blev det mage:
Crunch, oblique crunch kördes hårt: först 30 crunch följt av 10 oblique crunch på varje sida, sedan 15 crunch och 10 oblique crunch på varje sida. Långsamma rörelser, allt kördes utan vila mellan.

Sen blev de lite armar, 2-3 set hantelcurl, lätt med 10 kg hantel. Några set med 8-10 reps. Samt lite isometric hold. Körde 3-4 set Hammercurl

Marcs
2008-02-18, 20:40
Innan jag for till kiropraktorn så körde jag cykling i 20 min, fick upp pulsen i 211 slag/min.

Körde sedan lite greppträning och lite chins, 1 set med kv+10*5 och 3-4 set med kv+10*3. Efter detta blev det lite chrunces

Hos kiropraktorn så fick jag inleda med att ta av mig till underkläder. Han såg direkt att jag var sne i ryggen och sa att jag måste verkligen ha ont. Dock har jag inte känt någon smärta i ryggen så svaret blev nej. Han kontrollerade sedan knät och kände och klämde.

Han satte sedan elektroder på ryggen och kopplade på ström samt hade en värmelampa över ryggen. Sedan masserade han ryggen och fortsatte med att dra rätt den. Det sista han gjorde var att köra med laser på knät och det blev en varm känsla.

Vart rekommenderad att vila i 4 dagar från all träning, att köra med TENS apparat tidigast på torsdag och att smörja med voltaren eller counterpain.

Ska bli intressant att se hur det känns på söndag. Återkommer då. Ska senare på söndagen åka till Hofors och gå kurs där under nästa vecka så om det är någon därifrån som hänger här på kollo får den gärna höra av sig!:)

Eddie Vedder
2008-02-18, 20:43
Grymt bra tider där! :thumbup: Ska bli intressant att följa din träning.

Ja Marcs är en riktigt duktig löpare. Av någon konstig anledning har han valt att ha sin journal på BODY's forum dock, nu har han kommit på bättre tankar.:D

Kul med journal Marcs, vi blir nog flera som följer dig. Förhoppningsvis får du mer feedback här iom att vi är fler konditionsutövare än på BODY. Välkommen!*flex*

machine gun
2008-02-18, 20:47
HR 211 på cykel?! Imponerande. Vad brukar du få upp pulsen i vid löpning? Maxpuls?

Hoppas kiropraktorbesöket gjorde någon nytta. Inte omöjligt att en del av problemet kan ha kommit från ryggen, en snedbelastning leder lätt till en annan osv. Annars rekommenderar jag som sagt idrottsmassage och stretching.

Jag vet en medlem som bor där faktiskt, men jag ska inte outa folk bara sådär :)

Marcs
2008-02-18, 20:49
Ja Marcs är en riktigt duktig löpare. Av någon konstig anledning har han valt att ha sin journal på BODY's forum dock, nu har han kommit på bättre tankar.:D

Kul med journal Marcs, vi blir nog flera som följer dig. Förhoppningsvis får du mer feedback här iom att vi är fler konditionsutövare än på BODY. Välkommen!*flex*

Haha, tackar! Jo, duktig och duktig, går ju att diskuteras men jag är som sagt nöjd! Men man vill ju som sagt förbättra sig, händer ju att man tränar med såna som har sprungit ruskigt fort! (10 000 m på bana på 29:57 eller vad sägs om Lidingö på 1:41?)

Marcs
2008-02-18, 20:52
HR 211 på cykel?! Imponerande. Vad brukar du få upp pulsen i vid löpning? Maxpuls?

Hoppas kiropraktorbesöket gjorde någon nytta. Inte omöjligt att en del av problemet kan ha kommit från ryggen, en snedbelastning leder lätt till en annan osv. Annars rekommenderar jag som sagt idrottsmassage och stretching.

Jag vet en medlem som bor där faktiskt, men jag ska inte outa folk bara sådär :)

Jadu, jag har för mig att jag för några år sedan när jag sprungit och legat på rätt hårt i en uppförsbacke i ca 3 km så hade jag runt 215, men jag tror maxpulsen ligger högre. Kan ju testa sen när jag får börja ta i!:) Vid jogging i 5 min fart ligger den på runt 160. Sällan jag testar, har nog en vilopuls på 40-41. Jo jag tror faktiskt kiropraktor besöket gjorde nytta. Dock skulle jag undvika att massera, stretcha skulle jag ta de lugnt med, han visade mer exakt hur jag skulle göra. Får vänta med att stretcha i ca en vecka sa han.

Mvh Marcus

machine gun
2008-02-18, 20:56
Ganska ovanligt att folk som inte är vana cyklister kan komma upp i hög puls på cykel, därav min förvåning. Jag ser cyklistanlag. Hmm... kan du simma? ;)

Var det inte löparknä (iliotibialbandsyndrom) då? För det som alltid rekommenderas i de fallen är just stretching och massage (inte massage av själva senan, men kringliggande muskulatur).

Marcs
2008-02-18, 21:05
Ganska ovanligt att folk som inte är vana cyklister kan komma upp i hög puls på cykel, därav min förvåning. Jag ser cyklistanlag. Hmm... kan du simma? ;)

Var det inte löparknä (iliotibialbandsyndrom) då? För det som alltid rekommenderas i de fallen är just stretching och massage (inte massage av själva senan, men kringliggande muskulatur).

Jadu, cyklistanlag haha. Nej men jag låg på för fullt, körde för fulla muggar och mjölksyran fullkomligt pumpades in i benen så de var svårt att gå efteråt!:P Ja jag kan simma!

Jo löparknät hade kommit tack vare att jag var sned i ryggen. Men skulle som sagt vänta med att stretcha och massera. Iomed att han åker till Thailand imorgon och blir borta i två veckor vill jag inte riskera att jag gör något fel och får gå och vänta i ytterligare två veckor!:/ Men men.

Kanske ska tillägga att jag nyss klämde i mig en stor bit banoffépaj!:P En av de få saker som får mig illamående när jag ätit för mycket! Men är det gott så är det!

machine gun
2008-02-18, 21:08
Jadu, cyklistanlag haha. Nej men jag låg på för fullt, körde för fulla muggar och mjölksyran fullkomligt pumpades in i benen så de var svårt att gå efteråt!:P Ja jag kan simma!

Dags att starta triathletrekrytering vid tillfälle alltså :D

Jag hoppas iaf att knät blir bra, oavsett vilka metoder du tar till!

Vad sjutton är banoffépaj? :confused:

Marcs
2008-02-18, 21:13
Dags att starta triathletrekrytering vid tillfälle alltså :D

Jag hoppas iaf att knät blir bra, oavsett vilka metoder du tar till!

Vad sjutton är banoffépaj? :confused:

Triathlet?:O Jag är redan triathlet!;) Håller ju på med både löpning, styrketräning och kampsport! Skoja bara, nej men simma e inte så himla kul!:S Jo knäfan ska bli bra nu, de rycker i benen.

Jadu, banoffépaj de e grejer de!;) Kondenserad mjölk, lite digestivekex och banan! Mums, äckligt onyttigt men äckligt gott! De är en riktig gainer ska jag säga dig!*drool*

Marcs
2008-02-19, 11:20
Känner mig lite stel i både rygg och nacke idag. Blir till att ta det lugnt idag, åker upp senare på eftermiddagen till Leksand och hälsar på tjejen. Kommer att äta både tacogratäng och kladdkaka ikväll! Mums!

Den här vilan blir bra, då hela kroppen får en chans att vila och ta igen sig. Är taggad att börja träna på som vanligt!

Mvh

zydar
2008-02-20, 21:39
du var då inte dålig på att träna.
bra löpare är du också ;)

Bra o vila ibland också ju, helt rätt.


lycka till.

Marcs
2008-02-21, 16:30
du var då inte dålig på att träna.
bra löpare är du också ;)

Bra o vila ibland också ju, helt rätt.


lycka till.

Tackar tackar, ja träna och träna. Måste ju vila ända fram till lördag, då börjar jag köra på igen. Måste komma igång igen, klättrar på väggarna här hemma snart. Usch o blä för att vila. Men som du säger är det bra att vila, dock tycker jag har gjort det lite väl mycket, var typ förkyld nästan hela december så de vart ingen riktig träning, och i oktober hade jag en lugn period, och nu har jag inte kunnat tränat riktigt på nästan hela januari och februari:/ Men men, Skam den som ger sig, formen ska tillbaka om det så ska innebära riktigt hård träning!
Jag börjar bli tokig!!!!!!!!

Mvh

Marcs
2008-02-22, 14:01
Ska ut och springa imorgon! Ska bli så skönt, gymmas kommer det också att göras. Idag kan det hända att jag kör någon övning, men det jag iallafall vet att jag ska göra är de att jag ska iväg och ha hand om styrketräningen på boxningen. Det är kul när dem uppskattar att man har hand om den, det är så himla kul att pina andra!:D

Återkommer imorgon efter löppasset!

Mvh

Marcs
2008-02-22, 20:28
Tränade lite lätt idag, var ut och testade springa, vart att kännas konstigt i knäet, ingen smärta men kändes konstigt, så jag vände då jag inte vågar riskera något. Det är med stor sannolikhet att det är jag som springer och inbillar mig. Testar på söndag eller måndag igen.

Körde styrketräning sen:
Bänkpress: 70*3 lätt (fötterna i luften)
75*2 lätt (även här med fötterna i luften
80*1 tungt (även här med fötterna i luften)

Körde baksida axlar, låg i en sit-ups bänk och körde hantellyft.
Väldigt lätt runt 15-30 reps på lätt vikt.

Rotator cuff kördes även det, väldigt lätt.

Chins: Kv*5 i 2-3 set väldigt lätt det här också.

Mer än nöjd, bänken kändes tung då jag inte någon bröstträning alls sen förra onsdagen. Mycket därför det kändes tungt. Var med och passade när farsan tog 93 kg (med kort stopp). Ska bli kul att se om han kommer över 100 innan han fyller 50!:)

Hade hand om styrketräningen för boxningen idag, blev riktigt hårt, dem såg alldeles färdiga ut haha! Nu blir det till att slappa resten av kvällen.
Ha de!

Mvh

zydar
2008-02-23, 13:14
Hällre vila en dag extra en att dra på sej skador ;)

Stark e du också, 80 i bänk är grymt bra för din vikt :)

Marcs
2008-02-23, 13:17
Hällre vila en dag extra en att dra på sej skador ;)

Stark e du också, 80 i bänk är grymt bra för din vikt :)

Jo, men de är så jobbigt att vila, fan inte tränat så här lite på 3 år. En vilovecka ligger annars på 6-7 pass.

Tackar, bänken har börjat ta sig på sistone, tidigare låg jag på samma vikt och körde, var inte så seriös men har ökat lite grann. Trodde inte det skulle gå på 80 med fötterna uppe, men de gick ju!:)

Mvh

Marcs
2008-02-23, 16:43
Gymmade nyss, blev ett lätt pass, blev lite disco:

Chins med supinerad fattning: kv*7-8 st i uppvärmning i 3 set, var seg så det blev bara kv+10*3 i ett set och kv+10*2 i 2 set.

Lutande bänkpress: 45*10 i 5 set, lätt och långsamt med stopp på bröstet.

Sittande rodd: kommer inte ihåg vikten men det blev 15-20 rep i 6-7 set

Lite bicepscurl i kabelhiss: 16kg*15 reps. (blä, men dem måste ju tränas någon gång)

Blir till att slappa ikväll igen. Imorgon blir det löpning, får se hur knät känns då, har smort in knät de senaste dagarna med counterpain så de bränner hela tiden på knät!;) Återkommer imorgon!

Mvh

Guldgrävaren
2008-02-23, 19:19
Ovanligt att någon inte tycker om att träna biceps! Bra bänkar med tanke på att det gick lätt och att du inte väger så mycket. Hur kommer det sig att du inte körde nå axlar?

machine gun
2008-02-23, 19:22
Ovanligt att någon inte tycker om att träna biceps!

Allvarligt? Det måste ju vara tråkigaste muskelgruppen ever. Finns ju inte en enda kul övning.


Counterpain, är det nåt i stil med Linnex? (liniment med capsaicin)

Marcs
2008-02-23, 19:29
Ovanligt att någon inte tycker om att träna biceps! Bra bänkar med tanke på att det gick lätt och att du inte väger så mycket. Hur kommer det sig att du inte körde nå axlar?

Det är så himla tråkigt haha, alla tror man skojar när man säger att man inte tycker om att träna de!:P Tackar tackar! Körde axlar lätt igår, men de ska få sig en genomkörare imorgon. Axlarna måste prioriteras då dessa ligger efter och därför kör jag oftast dessa separat.

Mvh

Marcs
2008-02-23, 19:32
Allvarligt? Det måste ju vara tråkigaste muskelgruppen ever. Finns ju inte en enda kul övning.


Counterpain, är det nåt i stil med Linnex? (liniment med capsaicin)

Counterpain är liniment i tub från thailand. Vet inte riktigt vad Linnex är. Skickar länk om Counterpain till dig via pm.

Marcs
2008-02-24, 11:53
Så, var ute och sprang idag, första 2 km gick bra, sen började jag känna av knät. Fick springa och gå, blev iallafall 6 km på 36 min, rätt nöjd faktiskt! Fast det bästa hade ju varit att kunna springa hela sträckan utan att känna av något. Blev lite styrketräning när jag kom hem:
Smalbänk: 60*5 i 3 set, lätt

Hängande benlyft i chinsräcke: kv*10 i 3 set

Chrunches: kv*15 i 4 set, kort vila mellan seten.

Latsdrag: vikt(?)*15-20 reps i 4-5 set

Raka latissimus drag: vikt(?)*10 i 3 set

Underarmscurls med hantel: 9*10-15 reps i 5-6 set

Sissy squats: kv*20 i 4-5 set, kv+5*15 i 1-2 set.

Det var dagens träning, senare idag bär det av till Hofors, får se om jag har tillgång till internet och kan redovisa träningen. Annars blir det på fredag/lördag. Kommer att springa på onsdag, så benen får vila ett par dagar. Men styrketräning kommer att köras. Får se om man letar reda på något gym där, vet iallafall att det ska finnas i Hoforshallen.
Ses!

Mvh

Eddie Vedder
2008-02-24, 13:21
Du ligger nog bäst till på styrketräningssidan bland alla konditionsjournaler just nu skulle jag gissa.:thumbup:

Tror du den volymen blir lika hög när du återgår till önskad löpmänngd igen eller brukar det bli lite mindre då?

Ha det så trevligt i Hofors!:)

Marcs
2008-02-24, 13:28
Du ligger nog bäst till på styrketräningssidan bland alla konditionsjournaler just nu skulle jag gissa.:thumbup:

Tror du den volymen blir lika hög när du återgår till önskad löpmänngd igen eller brukar det bli lite mindre då?

Ha det så trevligt i Hofors!:)

Jadu, beror på, har jag lite läxor så kan det bli lika mycket styrketräning. Det är stimulerande för psyket, man får göra något annat, då det annars blir rätt mycket löpning. Sen så måste man ju ha lite styrka för att klara av kampsport, sysslar ju med en del sånt också!

Jag ska ha de så trevligt som möjligt haha! Köra truck hela veckan!;)
Ha en bra vecka!

Mvh

Marcs
2008-02-29, 18:59
Då var man hemma igen då, kursen gick bra, klarade den galant så!:) Lite om träningen i veckan:
Måndag: Smala armhävningar, drygt 30-40st
tåhävningar drygt 50 långsamma
Sit-ups drygt 50-60 st

Tisdag: vila

Onsdag: löpning, 2 km, sprang 1 km o vände blev att känna av när jag kom tebax men sen försvann det

Torsdag: vila, åkte iväg till Valbo med en tjej från kursen

Fredag: Löpning drygt 3 km, hade knäskydd på mig, men det var för stort så jag fick tejpa det men de lossna vid strax över 2 km, men det kändes att det hjälpte för direkt då de släppte så kände jag av lite grann, om än lite. Sen blev det styrketräning, lite bänk 3*3@75 kg, körde med 30-60 sek vila mellan seten, seg, har inte kört det på en vecka så.

Sen blev det lite cykling på spinningcykel, körde intervaller, var fortfarande varm från löpningen. Körde 7 intervaller 6 av dessa var jag en bit över 200, den jag inte kom över 200 kom jag upp i 188. Den högsta pulsen som noterades var 219, kan nämna att jag efter denna intervallträning fick dra mig uppför trappen, kunde inte gå riktigt så man fick halvsläpa sig:P Men skönt att få flåsa ur, kommer nog bli 3-4 såna här pass i veckan för att hålla igång.

Imorgon bär det av till Hedemora så det blir nog kanske gym där, får se, söndag blir det dock löpning och gym.

Mvh

Marcs
2008-03-01, 13:52
Idag har jag köpt knäskydd, så ska bli kul att se om det fungerar!
Körde lite styrketräning imorse, benlyft åt sidan, 25-20-15-10 på varje ben. Liggande benlyft åt sidan, 20-15-10 på varje ben.
Chrunches: 30-25-20-15-15, långsamma och fina.

Imorgon: löpning och eventuellt styrketräning

Mvh

Marcs
2008-03-02, 18:37
Testade löpa med knäskyddet, kände av lite lätt i knäet men det gick ändå!:) Skönt! Blev 4 km på 19:20, sen fortsatte träningen med spinningcykel, var bara att byta om och sätta sig på den, körde 6 intervaller, 20 sek intervaller med 20-30 sek vila. Trampade lite lugnt sen för att varva ner, kändes bra!:) Får hoppas knät håller nu bara!

Mvh

Eddie Vedder
2008-03-02, 18:50
Testade löpa med knäskyddet, kände av lite lätt i knäet men det gick ändå!:) Skönt! Blev 4 km på 19:20, sen fortsatte träningen med spinningcykel, var bara att byta om och sätta sig på den, körde 6 intervaller, 20 sek intervaller med 20-30 sek vila. Trampade lite lugnt sen för att varva ner, kändes bra!:) Får hoppas knät håller nu bara!

Mvh

Härligt härligt, grattis till smärtfri löpning!:thumbup:

Klokt av dig att inte pressa knät för mycket om nu löpningen är det som ställer till problem. I mitt fall har jag upptäckt motsatsen, min knäsmärta dyker upp vid cyklingen i större utsträckning.:(

Men som sagt, gött att du är på G igen.:)

Marcs
2008-03-02, 19:06
Härligt härligt, grattis till smärtfri löpning!:thumbup:

Klokt av dig att inte pressa knät för mycket om nu löpningen är det som ställer till problem. I mitt fall har jag upptäckt motsatsen, min knäsmärta dyker upp vid cyklingen i större utsträckning.:(

Men som sagt, gött att du är på G igen.:)

Tackar tackar! Jo ska bli skönt att börja springa igen, ska stärka upp låren lite extra och så. Vill så gärna löpa för fullt, men får köra cykling istället, ska köra 3-4 pass i veckan på spinningcykel med intervaller för att flåsa och få upp pulsen, farten i benen får man upp sen!

Tråkigt att du också åkt på knäproblem, hoppas det löser sig! för dig med!:)

Mvh

Marcs
2008-03-03, 09:01
Känner mig laddad för att träna! Blir nog till att jogga lite lätt idag och köra en del cykelintervaller, lite styrketräning med högt tempo kommer att läggas in!

Mvh

Marcs
2008-03-03, 20:13
Var ut och sprang idag, körde 12 st intervaller hårt, men först värmde jag upp, sprang 1 km sen kände jag av i knät och testade ligga på snabbt. Det gick utmärkt! Kände inte av något, detta har att göra med att när jag tar i och ligger på så rullar foten istället för att man springer och "slår i" foten i varje steg. Så detta kommer att köras i fortsättningen!

Körde lite styrketräning:
Chins: kv*8 kv*5 kv+10*4 kv+10*3 i 2 set, kände mig seg.
Knäböj: 45 kg*4 i 6-7 set, inte kört på länge och var trött sen intervallerna så inga monstervikter här haha:P Men djupt med arslet i golvet och upp! Hade problem sen med att gå i trappen, låret krampade:O
Körde sen en liten specialövning för utsida lår och höft, kv+16*8 i 3-4 set
Benlyft stående på alla fyra: böjt ben: kv*20 kv*15 kv*10 på varje ben
med rakt ben: kv*15 kv*10 i 2 set

Bra pass, skönt att man kan ligga på och köra, kan man köra fartdistans och sånt! Löser sig ändå de här, förhoppningsvis!:) Ska göra läxa nu.

Mvh

Marcs
2008-03-04, 11:48
Har träningsvärk i låren, så de e gött! Kommer att testa träna kampsport ikväll, ska bli kul o se om det går! På torsdag ska ja löpa och då blir det intervaller då jag inte känner något i knän när jag har fart!:)

Mvh

Marcs
2008-03-05, 09:39
Blev kampsport igår, kändes bra! Blev hård träning och jag var lite stel p.g.a. träningsvärken i låren!:P Men fick beröm för mina sparkar iallafall! Så de var kul! Idag blir det bara styrketräning och imorgon kommer det bli löpning! Skönt att vara tillbaka, tog det lugnt på fotbollen så därför kände jag inte av knät så mycket:)
Återkommer senare idag!

Mvh

Marcs
2008-03-05, 20:09
Styrketräning idag: Bröst och axlar
Bänkpress:
Uppvärmning: stång*20 45*10 2 set, 60*5 70*3
Arbetsset: 80*1 i 7 set några set med fötterna i luften, annars var det fötterna i bänken som gällde;)

Semi-supinerade enhands hantelpressar (axlar)
Uppvärmning: 7*20 i 2 set
Arbetsset: 9*10 i 7-8 set, hanteln bytte bara hand och körde på, blev 15 sek vila för den icke-arbetande muskeln.

Det var de! Kändes rätt bra i bänken idag faktiskt! 70 kg kändes riktigt lätt, trodde inte jag skulle klara det så bra ändå för triceps var mör sen armhävningarna igår. Men jag är helnöjd:D

Imorgon kommer jag köra intervaller först och sedan styrketräning och kommer troligtvis fortsätta kvällen med kampsportsträning om det hinns!:)


Mvh

GurraGo
2008-03-05, 21:23
Fasen vad kul med en ny (ok, jag är lite efter) löparjournal. Är bara på sida 1 men de andra ska snart vara plöjda. Bra stats btw !

GurraGo
2008-03-05, 21:40
Sådär, det gick ju snabbt att läsa. Vad kör du för intervaller ? Distans, mål (tröskel, vo2max etc), vilotid etc.

Stod för övrigt att du kör flera tröskelpass i veckan, vad kör du då ? Alltid intervaller eller kör du snabbdistans också ? Vore kul med lite mer detaljer.

Är helt klart avundsjuk på din löpkapacitet vs styrkeratio :)

Marcs
2008-03-06, 09:10
Sådär, det gick ju snabbt att läsa. Vad kör du för intervaller ? Distans, mål (tröskel, vo2max etc), vilotid etc.

Stod för övrigt att du kör flera tröskelpass i veckan, vad kör du då ? Alltid intervaller eller kör du snabbdistans också ? Vore kul med lite mer detaljer.

Är helt klart avundsjuk på din löpkapacitet vs styrkeratio :)

Tack tack! Ja som tycker ja e klen men kanske är lite stark iaf:P Vid normal träning så kör jag dessa intervaller:
10*200m 1 min vila mellan varje, uppvärmningen består av 2-2.5 km jogg sen blir det nerjogg i drygt 10km så total sträcka blir 15km.
5*1km, värmer upp med 3.5km jogg, och joggar ned i 2.5 km så total sträcka blir 11 km
Sen kör jag ett pass med fartdistans mellan 2.5-5km, värmer upp med 2 km jogg och sedan joggar jag ned med 5-10km.

Detta brukar man klara av inom en 4-dagars period med 2 kampsportspass plus idrottslektion samt styrketräning!

Så det varvas en del! Kommer dock testa ett annat upplägg nu för o se va som händer!:)

Mvh

Marcs
2008-03-06, 18:53
Löpning idag, blev 4.5 km, värmde upp med 1 km sen körde jag intervaller, 21 st, kändes riktigt bra! Låg konstant på en puls mellan 195 och 201 under dessa 10 min som intervallerna kördes. Kändes riktigt bra och kände inte av något i knät!:D Total löptid: 25 min, efter intervallerna gick jag i drygt 2-3 min för jag var så andfådd så ja höll på att kräkas sen fortsatte jag att jogga hem, då kände jag av i knät. men men...

Sen när jag kom hem blev det lite chinsträning, körde med supinerad fattning:
Kv*12 kv*8 kv*4

Gick bra trots att jag tränat hårt innan! Är på g nu, kommer att löpa på söndag så benen får vila en del, men lite styrketräning kommer nog flikas in här o där! Är väldigt nöjd med dagens pass, trots att det på vissa ställen blåste rejält och satte stopp för löpningen samt att jag fortfarande var seg i benen sen i måndags:P Dags att göra läxa nu

Ha de!

Mvh

Marcs
2008-03-07, 12:18
Känner av ryggen lite idag, annars är jag ok och har en träningslust utan dess like, aldrig haft såpass extremt motivation som jag har nu!:) Både bra och dåligt på ett sätt.

Benen är förvånansvärt pigga idag, så det kommer att bli intervaller på söndag enligt samma upplägg fast då blir det mer!:D Ska snart iväg till Hedemora och kommer vara där över helgen, sen imorgon bär det av till Sågmyra och in på Lager157 och den nya skobutiken de öppnat där:P

Nä, nu lär ja fortsätta med läxor:P

Mvh

Eddie Vedder
2008-03-07, 12:20
Känner av ryggen lite idag, annars är jag ok och har en träningslust utan dess like, aldrig haft såpass extremt motivation som jag har nu!:) Både bra och dåligt på ett sätt.

Ja det finns både för- och nackdelar med det. Själv är jag sugen som bara den på att köra samma pass som igår så jag blir bättre på den rundan och kan börja knäcka framöver.:D

Men det vore förstås superdumt gjort av mig eftersom jag är lite sliten idag.

Så ta det någorlunda lugnt i alla fall, särskilt med tanke på ryggen. Lycka till med läxläsningen.:)

Marcs
2008-03-07, 12:33
Ja det finns både för- och nackdelar med det. Själv är jag sugen som bara den på att köra samma pass som igår så jag blir bättre på den rundan och kan börja knäcka framöver.:D

Men det vore förstås superdumt gjort av mig eftersom jag är lite sliten idag.

Så ta det någorlunda lugnt i alla fall, särskilt med tanke på ryggen. Lycka till med läxläsningen.:)

Tackar tackar, att jag kände av ryggen så mena jag träningsvärk:P Körde chins igår hehe:P

Ta de lugnt du med!:)

Ska försöka klara av läxan, e lite krångligt med att räkna med olika tyngdpunkter:S

Mvh

Marcs
2008-03-09, 18:29
Hej å hå, nu var helgen över, blivit en lugn helg med mycke mat och annat onyttigt:D Vilade i fredags och igår så idag var det dags för träning:
Löpning: 5km, körde idag 31 intervaller (15min) låg med en puls mellan 195-200 idag, kändes lättare idag än i torsdags!

Kommer att öka mängden mot slutet av nästa vecka. Ska bli kul att se var man hamnar, kommer att göra ett test i slutet av månaden så man får se var man ligger och om det eventuellt blir startmilen (5km då)!:)

Körde lite styrketräning för axlar, köpte ju linnen igår och axlarna måste tränas mer så det blev:
Hantellyft åt sidan: 7kg*10 reps i 10-12 set, ville spöa utsidan så nu fick den en rejäl dos. Körde med en hand i taget, så när jag kört 10 reps på höger så la ja hanteln i vänsterhanden och körde på så hela tiden, blev lite gung mot slutet men det får de va!:P

Nu blir det till att läsa lite konstruktion, har prov imorgon.

Mvh

Los
2008-03-09, 22:42
Siktar mot 2:15 i höst om jag kommer i form som sagt.
Då blir vi två :)

Du verkar ha väldigt bra förutsättningar för bra tider, så håller du dig skadefri är 2.15 en barnlek.

Marcs
2008-03-10, 08:45
Då blir vi två :)

Du verkar ha väldigt bra förutsättningar för bra tider, så håller du dig skadefri är 2.15 en barnlek.

Gött! Jo får hoppas knät läker ihop fort, börjar bli lite otålig:S Men om ja blir bra igen så ska de nog gå!

Glömde en sak om gårdagens pass, jag körde hantelshrugs, 17 kg hantlar*20reps i 5 set, vilade 5-10 sek mellan set och höll hantlarna i händerna hela tiden.

Idag blir det bara lite lätt cykel för att få lite genomblödning för knät.

Mvh

GurraGo
2008-03-10, 09:02
Gött! Jo får hoppas knät läker ihop fort, börjar bli lite otålig:S Men om ja blir bra igen så ska de nog gå!

Glömde en sak om gårdagens pass, jag körde hantelshrugs, 17 kg hantlar*20reps i 5 set, vilade 5-10 sek mellan set och höll hantlarna i händerna hela tiden.

Idag blir det bara lite lätt cykel för att få lite genomblödning för knät.

Mvh

Genomblödning?? Låter mkt smärtsamt :) men jag antar att termen snarare betyder lite genomströmning av blod e.d ?

Btw, har aldrig sett någon som kör så många intervaller som du? 31 st?? Helt otroligt mycket. Kör du längre och färre intervaller ibland också ? Det borde du ju kunna ha stor nytta av (tom större?). Jaja, bra tränat i allla falll.

Marcs
2008-03-10, 10:43
Genomblödning?? Låter mkt smärtsamt :) men jag antar att termen snarare betyder lite genomströmning av blod e.d ?

Btw, har aldrig sett någon som kör så många intervaller som du? 31 st?? Helt otroligt mycket. Kör du längre och färre intervaller ibland också ? Det borde du ju kunna ha stor nytta av (tom större?). Jaja, bra tränat i allla falll.

Ja genomblödning, alltså genomströmningen av blod:P Var kanske lite otydlig:P Ja jag kör längre och färre intervaller: 10*200m, 5*1km samt fartdistans i 2.5-5 km (ibland längre) Men nu har jag börjar köra en sorts intervaller jag aldrig kört förut, nämligen 15-15. 15 sek löp, där jag tar i hårt men försöker undvika att stumna i benen, detta åtföljs av 15 sek vila, och så är det bara att börja löpa igen när de 15 vilosekunderna är över. Riktigt drygt mot slutet, ligger ju runt 200 i puls konstant.

Så när jag körde dessa 31 intervaller höll jag på i 15 1/2 minut så det kände på, man ligger med en hög puls hela tiden, kommer upp i höga hastigheter (+20km/h) och aktiverar därmed alla muskelfibrer samt så stumnar man inte så himla fort! Förutsatt att man hittar den rätta farten så att säga. På tisdag kommer jag att köra i 15 minuter och på torsdag el. fredag blir det 20 min.

Ska testa detta i några veckor nu, min datalärare (han har läst en hel del idrottsfysiologi) snacka om detta med mig och påstod att man kan räkna med att man ökar sin kapacitet med drygt 1% per gång, så om jag under en 6 veckors period med 2st 15-15 pass i veckan så kunde jag räkna med drygt 10% ökning av min kapacitet.

Blev ett långt svar:P

Mvh

Marcs
2008-03-10, 18:07
Lätt kondition och styrketräning idag:
Cykling på spinningcykel i drygt 7 min för att få lite blod i benen, det är så fruktansvärt tråkigt att cykla överhuvudtaget!

Styrka: Axlar+Mage
Sittande framåtlutande hantellyft (med båda händerna): 20*7kg i 4 set. Med en hand i taget: 7kg*10 i 4 set. Kändes bra faktiskt!:)

Chrunches: Kv*20 i 2 set, kv*10 i 1 set
Russian twist (?): Kv*40 kv*30 i 2 set
Lite övriga magövningar o så i 2-3 set:P

Ett bra pass med bra tempo så jag får vara nöjd! Imorgon kommer det bli löpning och kampsportsträning så det blir kul!:D

Mvh

zydar
2008-03-10, 18:23
Lätt kondition och styrketräning idag:
Cykling på spinningcykel i drygt 7 min för att få lite blod i benen, det är så fruktansvärt tråkigt att cykla överhuvudtaget!



haha, skoja inte, cykla eller löpa på ett gym är nog den tråkigaste träningform man kan göra *screwy*

Marcs
2008-03-10, 18:38
haha, skoja inte, cykla eller löpa på ett gym är nog den tråkigaste träningform man kan göra *screwy*

Ja de e riktigt tråkigt! Men ibland måste det göras också!*gah!*

Marcs
2008-03-10, 18:57
En man som inspirerat mig mycket:
http://www.youtube.com/watch?v=u6zlaIl0yh0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=cnwLEbFoBFs&feature=related

Blir så motiverad av att se han träna, 55 timar i veckan, 200 sparringronder i veckan mm. Inspirerande! Den snabbheten han har i sina förflyttning, sina slag är helt sjukt! Kan bara inte sluta kolla på dessa filmklipp.



Jag har fått tid så jag ska iväg till en sjukgymnast på onsdag kväll och få en djupmassage, får se om det förbättrar knät!:)

Mvh

Marcs
2008-03-11, 16:15
Snart dags att träna, känner mig lite seg men det ska nog gå!:) 15-15 är det som gäller. Blir till att redovisa passet imon, kommer hem såpass sent så.

Mvh

Marcs
2008-03-12, 10:30
Var meningen att jag skulle springa igår, men det blev bara 3 km, värmde upp och det kändes bra sen när jag skulle köra intervallerna fick jag inte ut löpsteget av någon anledning så knät fick ta hårda smällar och det började smärta, körde 2 st 15-15.

Sen joggade jag en bit och smärtan försvann och kom tillbaka lite när jag testade en kortare intervall, fick inte ut löpsteget då heller. Då började jag jogga och sen testade jag ännu en gång att trycka på precis allt jag hade i drygt 300 m och fick då ut löpsteget!:) Testade 2-3 intervaller till och det gick bra, men jag kände inte för något mer, tappade motivationen p.g.a. knät. Men men...

Sen blev det lite mage när jag kom hem, åt och bytte sedan om och gick på kamsportsträningen i 1 1/2 timme, var med på fotbollen och körde, kände inte av knät här trots att det blir tvära inbromsningar osv. Blev slag-/duck-teknik och en rejäl dos styrketräning!:D Jag fick ta hand om stretchingen sen.

Imorse blev det gym: bröst och rygg
Bänkpress: uppvärmning stång*20, 45*10 i 2 set, 60*5, arbetsset; 70*3 i 5 set. Pumpade sen 20 reps på 45 kg. Var seg sen alla armhävningar igår så de gick inte så bra:P

Några reps flyes och hantelpressar blev det också, inte kört så mycket bröstträning med vikter på några år!:O


Chins: Kv*5, var inte så sugen på chins idag
Rygglyft: Kv*60 för att värma upp korsryggen inför rodden
Skivstångsrodd: stång*15 i 2 set, 45*10 i 5-6 set, kändes riktigt skönt!:D

Ett bra pass, förutom bänken då men man kan inte få allt!:) Får förövrigt min bok idag som jag beställde i fredags!:D

Mvh

Marcs
2008-03-12, 20:03
Så, nyss hemkommen från sjukgymnasten. Blev idrottsmassage och lite akupunktur och skulle återkomma på fredag. Så det ska bli kul att se om det funkar!:D Tränar imorgon, blir kampsport då:D

Mvh

Marcs
2008-03-13, 21:02
Kände mig degig idag sen gårdagens akupunktur och massage. Sov 2 1/2 timme inatt, låg o var pigg och kunde inte sova... Var på kurs idag och de gick bra faktiskt!:) Sen for man hem och kollade igenom sin nya bok och gick sedan iväg på kampsportsträningen. Körde på bra, lite grunder i grappling så det var kul!:D

Nu ska ja lägga mig, börjar bli så himla trött:S

Mvh

GurraGo
2008-03-13, 22:06
Stabilt att träna på den lilla sömndosen *tummen upp*. Vet hur det är när man vill sova men kroppen vägrar, jäkligt segt. Särskilt om man vet att man har mycket att göra dagen efter. Kul med lite kampsportsinslag bland all löpning :)

Marcs
2008-03-14, 15:13
Stabilt att träna på den lilla sömndosen *tummen upp*. Vet hur det är när man vill sova men kroppen vägrar, jäkligt segt. Särskilt om man vet att man har mycket att göra dagen efter. Kul med lite kampsportsinslag bland all löpning :)

Hehe jo de går:P Jag har faktiskt fastnat för kampsport, är inne på mitt 5:e år. Varit tränare förut osv. Nu satsar jag inför min första "gradering" så det ska bli kul att se var man står:P 6 veckor, 12 träningar (18 med passen på söndagar) så det är inte långt kvar till graderingen hehe.

Ska snart ut och springa och se om det går bra, sen blir det nog lite lätt styrketräning följt av ett besök hos sjukgymnasten kl.6. Får hoppas det går bra att springa nu:P

Mvh

Marcs
2008-03-14, 20:16
Så, har precis kommit hem från sjukgymnasten. Hon körde akupunktur, satte nålar runt knät, i höft samt hand. Så ska bli kul att se om det funkar!:)

Tränade idag: löpning, lite styrka samt sparkar

Löpning: 2 km, joggade sakta för att känna hur det kändes, kände av knät, fast smärtan var mindre än tidigare och kom vartannat steg.

Sen när ja kom hem blev det lite stretching som fortsatte med lite slagteknik plus att jag matade höga sparkar med vänsterbenet på säcken. 150 sparkar på 2 min, kändes bra faktiskt!:D Men när man skulle gå i trapp så gick det inte att lyfta det vänstra benet riktigt då höften var alltför trött hehe:P

Sen körde jag lite mage:
Chrunches: kv*40 kv*20 i 2 set
Hängande knälyft till bröstkorg: Kv*20 i 5 set, kändes lite segt och magen tog stryk! Men skönt!:D

Nu lär jag skriva läxa.

Mvh

Marcs
2008-03-15, 11:54
Lördag och träning är riktigt kul!:D Körde enbart styrka idag: Rygg och utsida axel

Rygg:
Rygglyft: Kv*80
Stångrodd med supinerad fattning: stång*30 i 2 set, 45*10 i 10-11 set

Axel:
Liggande hantellyft åt sidan: 2*20 i 2 set, 2*15 i 3 set

Ett set Chrunches med 30 reps

Nöjd med passet, axlarna och ryggen tog stryk som bara den! Nu blir det till att vila till imorgon för då blir det löpning samt kampsportsträning!:D

Mvh

Marcs
2008-03-16, 19:02
Så hemma igen. Idag testade jag att löpa, gick att springa i 1.5 km sen fick jag lov att gå en bit -surt- men joggade hem sista 500 meterna. Sen blev det lite mat och drog iväg till kampsportsträningen, körde fotboll och styrketräning som uppvärmning och körde 10-11 sparringronder i högt tempo.

Var väldigt seg och allmänt degig och har inte sparrats på drygt en månad så jag tog mycket stryk, tappade luften 4-5 ggr p.g.a. sparkar och knän som träffade. Hårda slag och sparkar mot både huvut o rygg så nu e man fan degig haha:D Men får känna mig nöjd ändå efter omständigheterna!:)

Imorgon kommer jag köra mitt sista löppass på några veckor, ska köra 15-15 i en kvart och sen kommer jag ersätta löpningen med cykling, kampsport även boxning samt styrketräning så nu blir det hårdköra. Ska inte springa på 2 veckor och får hoppas det går bra då när jag ska testa!:) Nä nu ska jag ta de lite lugnt!

Mvh

Marcs
2008-03-17, 18:33
Dags att redovisa dagens träning:) Det blev ingen löpning då knät ömma redan när jag gick så det fick bli inomhusträning. Körde lite cykel i typ 2 min, sen blev det 80 st rygglyft för att värma ryggen:D

Körde slag på säck:
Serie 1: dubbel jabb (vänster) följt av en rak höger
Serie 2: fyra uppercuts, vänster- höger med mycke kraft
Serie 3: jabb, rak höger höger spark
Serie 4: dubbel höger spark följt av dubbel vänster spark

Körde sen lite allt möjligt, har inte allt i huvudet men ett bra pass med teknik och kraft!:) Höll ett bra tempo igenom hela passet! Så jag är nöjd!:D

Körde lite styrka sen:
Chrunches: Kv*30, kv+ stång*15 i 3 set
Körde lite blandad underarmsträning sen.

Imorgon kommer det att bli kampsportsträning och eventuellt lite styrketräning innan!:)

Mvh

Marcs
2008-03-18, 11:40
Känner av i knät när jag går, inte ett dugg bra... Blir tokig av de här snart, skönt iallafall att jag kan träna ikväll!:)

Mvh

Marcs
2008-03-19, 20:33
Då var ytterliggare en dag avklarad. Blev tre pass denna dag!:) Gym, cykling samt spark-, och slagteknik.

Gym: Bröst och rygg
Inledde med bröst, körde endast bänkpress:
stång*20, 45*10 i 2 set, 60*5, 70*3, 75*1, 80*1 i 3 set, kände mig seg i bänken så ville inte köra något mer. Efter detta blev det ryggens tur att piskas!:)

Uppvärmning för ländrygg var rygglyft: Kv*60
Skivstångsrodd: stång*30 i 2 set, 45*10 i 2 set, 55*5 i 2 set, 55*6 i 2 set, 45*15, 45*10 i 2-3 set

Sedan var det dags att träna hjärtat och benen med cykling, inte cyklat så långt på bra många år som jag gjorde, strax över 2 mils cykling, trodde inte det skulle bli ett lyckat pass då jag var väldigt trött i benen redan efter 200 meter. Men första milen inleddes med 25:37 och andra milen gick på 24:54 så 50:31 blev tiden för passet, riktigt bra med tanke på förutsättningarna, flertalet tuffa och långa backar. Is på vissa ställen och minusgrader *brr* riktigt kallt men de gick:P

Sen blev det till att vila i drygt 3 timmar sen blev det dags för kampsportsträning, var med på boxningen men körde teknik på säck i drygt 40 min med lite styrketräning som uppvärmning. Körde sen styrketräning med de andra på boxningen och total tid för detta blev 1:15.

Summa summarum så känner jag mig nöjd med träningsinsatsen idag, cyklingen och styrkepasset var jag förvånad över att det gick så bra trots allt!:) Men men, nu blir det till att sova alldeles strax, är rätt trött så de måste sovas:P

Mvh

Marcs
2008-03-20, 15:44
Känner mig rätt sliten idag men det blir ändå träning, blir nog lite cykling följt av kampsportsträning. Sparring idag så de gäller att va på hugget!:)

Mvh

Marcs
2008-03-20, 21:22
Idag blev det två pass: Cykling och kampsport

Cykling:
Distans: 15.24km
Tid: 34:41
Känder segt i benen idag när jag började trampa, men det gick, var några tuffa backar men jag låg på och är nöjd över dagens prestation! Inget att klaga över!:) Flåsade på bra bitvis:)

Kampsport:
Blev uppvärmning i form av fotboll som sedan följdes av styrketräning för att värma ryggen framförallt! Sen blev det sparring, gick riktigt bra och fick mycket beröm!:D Så jag är nöjd:)

Nu blir det till att lägga sig för ja ska upp 5:20 imon bitti och jobba mellan 6-18. Blir ett styrkepass imon kväll, återkommer då!

Mvh

Marcs
2008-03-21, 19:43
Blev ingen träning idag, jobbade i 12 h, från 6-6 så ja e lite trött. Jobbade på ett varmt och extra skitigt ställe, hela näsan och halsen e fylld med svart damm så... Men imorgon blir det nog träning:)

Återkommer då. Ha en trevlig fredagskväll!

Mvh

Marcs
2008-03-23, 18:50
Vilar idag, men jag tränade faktiskt igår! Det blev lite styrka för rygg, axlar och bröst:
Bänkpress: 45*10 i 5 set, väldigt lätt och explosivt!
Rygglyft: Kv*80
Skivstångsrodd: 45*10 i 5 set, explosivt drag och långsam sänkning
Marklyft: 70*5-6? i 4-5 set, kommer inte ihåg riktigt, var iallafall lätt och kunde lassat på en hel del till men var inte på hugget...
Liggande hantellyft för utsida axlar: 2*25 i 2 set, 2*30 i 3-4 set, så himla skön övning! Känner verkligen att den laterala delta muskeln jobbar, går dock inte att lassa på så värst mycket i denna. Men skön!:D

Var lite seg och inte riktigt på humör p.g.a. mycket jobb och lite sömn, men det gick!
Imorgon jobbar jag enbart halv dag, börjar 6 o slutar 12-13 nån gång och då blir det träning. Styrka och kondition av nå slag!:D

Mvh

Marcs
2008-03-24, 15:31
Känner mig lite seg men det kommer bli några pass idag ändå, jobbat 8 timmar idag så. Men det blir först ett cykelpass, sen blir det nog lite styrka följt av boxningsträning! Får se hur pass pigg jag är men det går nog!:)

Mvh

Marcs
2008-03-25, 13:19
Blev 2 pass igår: Kondition och styrka

Konditionen kördes som vanligt i form av cykling: 22 km @ 51:26 var så himla seg efter helgens jobbande, hade ingen kraft att trycka på med. Men fick vara nöjd, var en hård bana jag cykla, den innehöll många långa backar osv.

Otroligt att det ändå gick, satt och försökte harkla och snyta ur mig allt damm jag dragit i mig under jobbet, helt svart i näsan och halsen värker då o då tack vare allt svart damm ja dragit i mig:S

Sen blev det lite styrketräning: Vader och mage
Chrunches: Kv*30 i 2 set
Chrunches med stång: Kv+12*20 i 3-4 set

Tåhävningar med stång och planka under fötterna:
Uppvärmning: Kv+12*30 i 2-3 set
Arbetsset: 45*30-40 reps i 2-3 set, 60*30-40 reps i några set.

Det var gårdagens pass, kände mig inte så pigg på styrkan men det får duga!

Idag blir det styrketräning sen cykling och sist kampsportsträning!:D 3 pass, känner mig rätt pigg idag iallafall får se hur det går:)

Mvh

Eddie Vedder
2008-03-25, 13:47
Blev 2 pass igår: Kondition och styrka

Det var gårdagens pass, kände mig inte så pigg på styrkan men det får duga!

Idag blir det styrketräning sen cykling och sist kampsportsträning!:D 3 pass, känner mig rätt pigg idag iallafall får se hur det går:)

Mvh

:hbang: Det var en sjuh-vetes träningsdos, fem pass på två dagar!

Det är riktigt grymt jobbat måste jag säga, kul att du kan upprätthålla dina distanspass på cykel i alla fall. Att cykla gör dig inte till en bra löpare men som komplement är det ju utmärkt. Lycka till med dagens träning!:thumbup:

GurraGo
2008-03-25, 13:54
Fan Marcs, du höjer ju ribban några snäpp för oss som kände att vi var värda en eloge när vi kört dubbelpass. Hur ska man nu toppa dina dagar ;) ?

Eddie Vedder
2008-03-25, 14:08
Hur ska man nu toppa dina dagar ;) ?

Det var precis min tanke också.:D En vacker dag upphör plötsligt varenda löparjournal på kolo, då har vi pressat varandra till kollektiv kollaps.:D

Marcs
2008-03-25, 14:37
Det var en sjuh-vetes träningsdos, fem pass på två dagar!

Det är riktigt grymt jobbat måste jag säga, kul att du kan upprätthålla dina distanspass på cykel i alla fall. Att cykla gör dig inte till en bra löpare men som komplement är det ju utmärkt. Lycka till med dagens träning

Som mest har ja legat på 14-15 pass i veckan:D Vem vet, de kanske blir en hård vecka denna vecka;) Blir ju 2 pass imon också o på torsdag. Sen får man se:P Cyklingen gör jag för att upprätthålla konditionen och hålla igång benen. Det är så tråkigt men det är ändå något som jag måste göra p.g.a löpningen! Mycket onyttigt i denna kropp som hjälper till att hålla igång maskineriet hehe:naughty:

Gurrago: Du kan toppa mina dagar, det gäller bara att ligga i! Jag själv älskar att träna, det är det absolut bästa ja vet och vill kunna träna mer än jag gör idag! Men det är bättre att träna än att inte träna!:)

Smaskar i mig lite godis nu innan träningen börjar för att få lite god energi:D

Mvh

Marcs
2008-03-25, 14:37
Det var precis min tanke också.:D En vacker dag upphör plötsligt varenda löparjournal på kolo, då har vi pressat varandra till kollektiv kollaps.:D

Hehe:P Driver varandra till extrema träningsmängder!:D

Eddie Vedder
2008-03-25, 14:38
Mycket onyttigt i denna kropp som hjälper till att hålla igång maskineriet hehe:naughty:

Smaskar i mig lite godis nu innan träningen börjar för att få lite god energi:D

King Grub har fått en konkurrent:D

Marcs
2008-03-25, 14:39
King Grub har fått en konkurrent:D

Hehe:D Jadu, har ett halvt kg godis som ja tänkte ladda med:P klämt i mig över 1 kg i helgen iaf, följt av några chokladbollar o de ena o de andra:D Så man får hoppas det har någon positiv effekt på träningen!:P

Marcs
2008-03-26, 13:07
Nu är det dags att redovisa de senaste passen!:) Alla pass gjordes inom 21 timmar!

Tisdagens träning: Styrketräning, cykling samt kampsportsträning.
Styrketräning: Bröst och triceps samt mage
Bänkpress: 80*2 i 2 set, 80*1 i 3 set, gick rätt bra faktiskt!:)
Smalbänk: 45*8 i 4 set, var rätt seg här, men tryckte på och körde explosivt!
Chrunches: Kv*20 i 2-3 set
Underarmscurl: 9*15-20 reps i 5 set
Underarmsspecial: 5*10-15 reps i 4 set

Cykling: 13.5 km på 30:36 min, medelpuls 174, max 189, körde på rätt hårt igår trots att ja va seg i benen sen i måndags:) Kul att plåga sig:D

Kampsportsträning: 1 1/2 timme, en hel del styrketräning med massa knäböj, smala armhävningar, sit-ups, rygglyft. Körde slag,-sparkkombinationer i högt tempo. Kändes riktigt bra! Fick mycket beröm så det var fruktansvärt kul! Var verkligen på humör för att träna.

Idag, onsdag: Crosstrainer, cykling, slag,-sparkkombinationer på säck samt styrketräning:

Crosstrainer: 10:08 min, låg runt 160 och pendla därikring hela tiden, aldrig kört crosstrainer förut så det var premiär!

Cykling på spinningcykel: 5:02 min, seg i benen men tryckte på ändå! Även här pendla jag runt 160 slag/min

Slag,-sparkkombinationer på säck: Körde på i högt tempo, matade på med flertalet kombinationer i 15:12 min. Pendlade mellan 150-183 slag/min, kändes rätt bra!

Styrketräning:
Rygglyft: Kv*60
Liggande hantellyft åt sidan: 2*30 i 2 set, 2*25 i 2 set, 2*20 i 2 set
Sittande semi-supinerade hantelpressar: 7*20, 9*10 i 6-7 set, explosivt, körde som vanligt med en hand i taget och bytte bara hand när jag kört klart. Riktigt skönt!
Nacklyft: Kv*50, med vridning: Kv*50. Blev illamående här så frukosten var på väg upp!
Chrunches: Kv*20

Styrketräningen gick på strax under 20 min. Får vara nöjd med det hela!:D Blir till att träna imorgon också, blir både styrketräning och kampsportsträning!

Mvh

Marcs
2008-03-26, 18:55
Nu är det dags att redovisa de senaste passen!:) Alla pass gjordes inom 21 timmar!

Tisdagens träning: Styrketräning, cykling samt kampsportsträning.
Styrketräning: Bröst och triceps samt mage
Bänkpress: 80*2 i 2 set, 80*1 i 3 set, gick rätt bra faktiskt!:)
Smalbänk: 45*8 i 4 set, var rätt seg här, men tryckte på och körde explosivt!
Chrunches: Kv*20 i 2-3 set
Underarmscurl: 9*15-20 reps i 5 set
Underarmsspecial: 5*10-15 reps i 4 set

Cykling: 13.5 km på 30:36 min, medelpuls 174, max 189, körde på rätt hårt igår trots att ja va seg i benen sen i måndags:) Kul att plåga sig:D

Kampsportsträning: 1 1/2 timme, en hel del styrketräning med massa knäböj, smala armhävningar, sit-ups, rygglyft. Körde slag,-sparkkombinationer i högt tempo. Kändes riktigt bra! Fick mycket beröm så det var fruktansvärt kul! Var verkligen på humör för att träna.

Idag, onsdag: Crosstrainer, cykling, slag,-sparkkombinationer på säck samt styrketräning:

Crosstrainer: 10:08 min, låg runt 160 och pendla därikring hela tiden, aldrig kört crosstrainer förut så det var premiär!

Cykling på spinningcykel: 5:02 min, seg i benen men tryckte på ändå! Även här pendla jag runt 160 slag/min

Slag,-sparkkombinationer på säck: Körde på i högt tempo, matade på med flertalet kombinationer i 15:12 min. Pendlade mellan 150-183 slag/min, kändes rätt bra!

Styrketräning:
Rygglyft: Kv*60
Liggande hantellyft åt sidan: 2*30 i 2 set, 2*25 i 2 set, 2*20 i 2 set
Sittande semi-supinerade hantelpressar: 7*20, 9*10 i 6-7 set, explosivt, körde som vanligt med en hand i taget och bytte bara hand när jag kört klart. Riktigt skönt!
Sittande framåtlutande hantelflyes: 7*10 i 5 set, en hand i taget
Nacklyft: Kv*50, med vridning: Kv*50. Blev illamående här så frukosten var på väg upp!
Chrunches: Kv*20

Styrketräningen gick på strax under 20 min. Får vara nöjd med det hela!:D Blir till att träna imorgon också, blir både styrketräning och kampsportsträning!

Mvh

La till framåtlutande hantellyft, glömde fylla i den tidigare idag!

Mvh

forslund
2008-03-26, 20:41
Gaah, här måste jag vara inne och kika mer. Jag som var nöjd att jag kört 3 pass idag så tittar man in här och ser en galen träningsmängd. Oerhört motiverande. Nu blir det cykling trots att jag tänkt att skita i det imorgon. :D

Marcs
2008-03-27, 21:06
Gaah, här måste jag vara inne och kika mer. Jag som var nöjd att jag kört 3 pass idag så tittar man in här och ser en galen träningsmängd. Oerhört motiverande. Nu blir det cykling trots att jag tänkt att skita i det imorgon. :D

Hehe!:D Kul att det motiverar! Alltid kul:)

Marcs
2008-03-27, 21:15
Dagens träning bestod av fyra pass: Cykling, gång, gym, kampsport

Cykling: 15.24 km avverkades på 35:25 min, var rejält med motvind så det var till och med en utmaning att cykla i utförsbacke hehe:P Men det gick ändå!:)

Gång: Var ute och gick med tjejen, vi gick 4.8 km på 43:36 min. Kändes skönt att få ut och gå, sen att hon var med var kul!:)

Styrketräning: Bröst, triceps samt rygg
Skivstångsrodd med supinerad fattning: 45*10 i 6 set, högt tempo och med explosivt utförande. Kändes riktigt gött i ryggen.
Smal bänkpress: 45*10 i 5 set med högt tempo

Kampsportsträning: 1 timme, lite olika grunder i grappling kördes. Uppvärmning bestod av 15 min fotboll följt av styrketräning med smala armhävningar, sit-ups samt rygglyft. Högt tempo, fick köra med en 115 kg kille när vi körde grappling. Passet avslutades med lite olika tekniker i högt tempo och 40 smala armhävningar.

Dagen kändes riktigt bra, börjar komma in i den här hårda träningen. Kroppen blir tvingad att vänja sig vid denna träningsmängden så det går bra! Imorgon kommer det att köras ett konditionspass och sedan ett pass på gymmet.

På söndag blir det kampsportsträning samt konditionsträning. Eventuellt blir det ett styrketräningspass, får se om det hinns. Kommer att påbörja en kreatinkur imorgon. Så får se om det blir någon speciell känsla med denna kur!:)
Återkommer imorgon efter träningen!

Mvh

Marcs
2008-03-30, 18:17
Inte varit inne sen i fredags då jag varit borta över helgen:) så nu redovisas först passen från fredagen:
Crosstrainer: 16:01 min, låg på rätt hårt här och det kändes bra! Pulsen pendlade mellan 165-190 så det var ett ok pass!

Styrketräning: Axlar och underarmar
Liggande hantellyft åt sidan: 2*30-40 reps i 5 set
Semi-supinerade hantelpressar: 9*10 i 5 set. Riktigt explosiva repetitioner vilket passar mig perfekt!
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 3 set. Pumpade bara på

Lördagens träning: Styrka
Smala armhävningar: Kv*20 i 2 set, plus några extra reps i nått set till.

Idag, söndag: Kampsport i 1 timme, fotboll och styrketräning som uppvärmning, rev av ett gäng smala armhävningar. Sparring resten av tiden, kände att jag spände mig när jag körde vilket inte är bra då det bara blir kattskit av hela allt! Men får ta igen det i veckan som kommer!

15 pass denna vecka, känns skapligt faktiskt! Inte trött eller så och så har jag haft ett sånt träningssug hela helgen så det är inte sant. Riktigt kul att träna!:D Nä, nu tror jag att ja ska dra i mig lite onyttigheter (trots att det har förtärts hela helgen:D)

Mvh

Marcs
2008-03-31, 18:59
Sådär, blev både konditions (intervaller) och styrkepass idag. Kände mig dock trött då jag inte sovit så bra inatt. Nåväl, passen genomfördes och här kommer resultatet:D

Cykling: Blev 20.65 km genomfördes på 55:27 min, varav 3 1/2-4 min var vila mellan intervallerna. 1 km intervaller var det, 4 st.
Tid: Vila
1: 1:46 1:07
2: 1:55 2:06
3: 1:58 1:42
4: 2:01 sen blev det nedvarvning i 32:29 min. Uppvärmningen var 9:14min

Första intervallen gick nog lite för snabbt och vilan var nog inte riktigt tillräckligt för benen. Här märks det att hjärtat är starkare än benen, benen tröttnar innan pulsen har hunnit komma upp. Medelpulsen på dagens pass var 160 och max var 209 så man kom upp en bit:) Nöjd trots allt, var dåligt väder mulet och duggade lite men man kan inte hoppa över bara för att de är dåligt väder!

Styrketräning: Rygg och mage
Rygglyft: Kv*50 värmde upp ländryggen inför skivstångsrodden.

Skivstångsrodd: 45*10, 50*8 i 3 set, 45*10

Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10

Liggande höftlyft på bänk: Kv*40 i 4 set, länge sen jag körde denna övning! Brände riktigt fint i magen!:D

Imorgon kommer jag att enbart träna kampsport, får se om man blir lite sugen och tränar något innan hehe.

Glömde förövrigt nämna att lillbrorsan tog silver i N-SM i amatörboxning:D

de_dave
2008-03-31, 19:07
Glömde förövrigt nämna att lillbrorsan tog silver i N-SM i amatörboxning:D

Shit, häftigt *flex*

För övrigt har du bra volym i din träning tycker jag :). Mer kommentar än det får du inte då jag inte vet hur cykling tränas och vad som är bra/dåligt :P

Marcs
2008-03-31, 19:13
Shit, häftigt *flex*

För övrigt har du bra volym i din träning tycker jag :). Mer kommentar än det får du inte då jag inte vet hur cykling tränas och vad som är bra/dåligt :P

Jo de är riktigt häftigt!:D Ja vet inte heller hur man ska träna cykling eller så, de enda jag vet är att jag vill behålla konditionen något och kör därför intervaller:P

Mvh

forslund
2008-03-31, 19:17
Första intervallen gick nog lite för snabbt och vilan var nog inte riktigt tillräckligt för benen. Här märks det att hjärtat är starkare än benen, benen tröttnar innan pulsen har hunnit komma upp

Ja, så är det i början av cykelträningen. Benen klarar inte av vad hjärtat klarar av. Men det tar inte lång tid innan det är tvärt om, hehe ;)

Marcs
2008-03-31, 19:29
Ja, så är det i början av cykelträningen. Benen klarar inte av vad hjärtat klarar av. Men det tar inte lång tid innan det är tvärt om, hehe ;)

Hehe får hoppas på de!:P

Men kommer att testa löpa denna vecka, blir antingen ons,-tors,- fredag. Får se, jag är riktigt sugen på att testa löpa:D Är dock lite oroad över ifall smärtan inte gått bort. Men man får ta det då!

Mvh

GurraGo
2008-03-31, 20:28
Fan vad du kör hårt. Verkligen brutala mängder. Kul att se att du kombinerar så många olika grejer.

Marcs
2008-04-01, 07:58
Fan vad du kör hårt. Verkligen brutala mängder. Kul att se att du kombinerar så många olika grejer.

Tackar! Jo det är kul att köra så mycket som möjligt, omväxling förnöjer:) Denna vecka kommer dock bli en lite lugnare vecka, får se var träningsdosen hamnar!:D Ska jag inte iväg över helgen så kör jag nog ca 5 pass minst om det känns bra!

Mvh

Marcs
2008-04-02, 07:52
Blev bara ett kampsportspass på 1 1/2 timme igår, körde på rätt hårt. Kommer att testa springa idag så man får se hur det går:) Får hoppas knät håller nu!!!

Mvh

Marcs
2008-04-02, 18:52
Hade förhoppningar om att kunna leverera ett löppass idag - men icke! Det kändes bra i strax över 1 km sen börja det krångla, knät börja smärta rejält men vettetusan om det var på ett annat ställe än förut?! Men men...

Löpning: 2km, första km gick på 4:40, kändes segt, hade inget löpsteg (kändes det som men farsan sa att de såg ut som det brukar göra) samt allmänt trött i låren. Den andra km gick på drygt 5 km, fick stanna lite snabbt då o då men de gick inte längre...

För att nu pina mig själv extra och för att "ge igen" för att det inte gick att springa så körde jag:
Spinningcykel: Körde intervaller i drygt 8 min, låg på hårt, tröck på allt jag hade för några sekunder och vilade drygt 1-3 sek mellan varje. Ena intervallen var pulsen upp i 185 medan den i nästa var uppe i 204, som mest var det 206. Märks dock att man är i form då pulsen droppar nå enormt fort, den droppa från 205 till 190 på 4 sek. Riktigt svårt att försöka hålla pulsen uppe:S

Cyklingen följdes sedan av:
Crosstrainer: 5 1/2 min, låg här på en medelpuls på drygt 174. Crosstrainern fick avsluta dagens träning.

Var så förbannad över att det inte gick att springa, cyklingen gjordes i ett rent raseriutbrott (istället för att jag skulle gå runt och grubbla på det och vara allmänt arg de närmaste veckorna). Ska ringa läkaren denna vecka och se om man får tid denna vecka eller nästa. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger, jag har gjort allt som stått i litteraturen:

Idrottsmassage
Stretching
Akupunktur
Fått ryggen fixad så att benen är lika långa
Blivit behandlad med laser
Kört med TENS - apparat i 1 1/2 månad
Använt liniment i 3 1/2 månad
Använt Siduro så länge som tillverkaren tillåter det (1 vecka) (antiinflammatorisk kräm vid sportskador)
Tränat upp höften med vissa övningar
Kört alternativ träning
Vilat nu i 2 1/2 vecka i sträck, tidigare vilade jag 4 dagar mellan passen i 2 veckors tid när jag drabbades av detta.

Så det enda som återstår är nu: Kortisoninjektion eller operation. Frågan är vilket som är bäst. Kortisoninjektion kan man få snabbast medan en operation kan man få vänta på i flertalet månader eller i värsta fall mer än ett år. Dock vet jag att kortison sliter mycket på senor så man vet inte... Står vid ett vägskäl och vet inte vilken väg jag ska ta.

forslund
2008-04-02, 19:05
Ytterst tråkigt med skadan. :(

Ta det maximalt lungt med löpningen nu då eftersom det påfrestar mycket. Kanske längre spinningpass är något för dig? Det är ju absolut mindre slitsamt än löpning.

Marcs
2008-04-02, 19:10
Ytterst tråkigt med skadan. :(

Ta det maximalt lungt med löpningen nu då eftersom det påfrestar mycket. Kanske längre spinningpass är något för dig? Det är ju absolut mindre slitsamt än löpning.

Jo jag har tänkt vila med löpningen nu i någon vecka till om inte läkaren säger annat och jag får spruta. Spinning har jag testat förut och det var inte min grej, pallar inte sitta inne på samma ställe och träna*cry* Nä då kör jag hellre själv och plågar mig, psyket måste härdas!

Tack för tipsen annars!:)

Mvh

Marcs
2008-04-03, 19:50
Nu är man hemma efter träningen. Blev 2 pass, båda konditionsinriktade: Cykel samt kampsport

Cykel: 15 km avverkades på 34:20 min. Första halvan avverkades på 17:08 och den andra på 17:12. Hade träningsvärk från gårdagen så det var inte direkt någon kraft i låren:P

Kampsport: Uppvärmning lite lätt med fotboll och styrketräning, sedan blev det lite grunder i Grek/Rom brottning med inslag av clinch. Efter detta blev det sparring. Kändes bra, dock spände jag mig lite idag igen. Men helt klart bättre än sista gångerna!:D Får hoppas det lossnar så fort som möjligt! 1 timme höll det på totalt.

Känner mig pigg och ska köra några pass imon, det blir antingen cykling och boxning eller cykling och gym. Får se!

Marcs
2008-04-04, 09:16
Nu är man hemma efter träningen. Blev 2 pass, båda konditionsinriktade: Styrketräning, cykel samt kampsport

Styrketräning: Bröst
Bänkpress: 70*3, 75*3 i 3 set, 70*3. Hade ingen kraft att trycka med. Dessutom har jag börjat känna av tummen, kände av den för några månader sist. Ömmar lite när man ska köra bänkpress.

Cykel: 15 km avverkades på 34:20 min. Första halvan avverkades på 17:08 och den andra på 17:12. Hade träningsvärk från gårdagen så det var inte direkt någon kraft i låren:P

Kampsport: Uppvärmning lite lätt med fotboll och styrketräning, sedan blev det lite grunder i Grek/Rom brottning med inslag av clinch. Efter detta blev det sparring. Kändes bra, dock spände jag mig lite idag igen. Men helt klart bättre än sista gångerna!:D Får hoppas det lossnar så fort som möjligt! 1 timme höll det på totalt.

Känner mig pigg och ska köra några pass imon, det blir antingen cykling och boxning eller cykling och gym. Får se!

Glömde lägga in styrketräningen

machine gun
2008-04-04, 17:32
Så det enda som återstår är nu: Kortisoninjektion eller operation. Frågan är vilket som är bäst. Kortisoninjektion kan man få snabbast medan en operation kan man få vänta på i flertalet månader eller i värsta fall mer än ett år. Dock vet jag att kortison sliter mycket på senor så man vet inte... Står vid ett vägskäl och vet inte vilken väg jag ska ta.

Är det ett itb-senerelaterat löparknä? Går det att operera? Hur? Jag trodde att upprepad massage (brutal smärtsam sådan) tillsammans med frekvent stretch av itb-senan (ca 5-6 ggr/dag under en längre tidsperiod) var det enda som visat sig fungera. Är det den andra varianten av löparknä (det som oftast kallas runner's knee i engelsk litteratur och ger smärta under knäskålen), kan jag ingenting om saken och då kan du bortse från ovanstående.

Kortisonspruta hjälper bara tillfälligt mot själva inflammationen. I många fall med löparknä och andra överbelastningsskador har man inte ens en inflammation. Kortison kan även försvaga vävnaderna och bädda för nya skador. Diskutera altrenativen noga med en kunnig idrottsläkare innan du ger dig på nåt sånt.

Hoppas att det blir bra!

Marcs
2008-04-04, 18:45
Är det ett itb-senerelaterat löparknä? Går det att operera? Hur? Jag trodde att upprepad massage (brutal smärtsam sådan) tillsammans med frekvent stretch av itb-senan (ca 5-6 ggr/dag under en längre tidsperiod) var det enda som visat sig fungera. Är det den andra varianten av löparknä (det som oftast kallas runner's knee i engelsk litteratur och ger smärta under knäskålen), kan jag ingenting om saken och då kan du bortse från ovanstående.

Kortisonspruta hjälper bara tillfälligt mot själva inflammationen. I många fall med löparknä och andra överbelastningsskador har man inte ens en inflammation. Kortison kan även försvaga vävnaderna och bädda för nya skador. Diskutera altrenativen noga med en kunnig idrottsläkare innan du ger dig på nåt sånt.

Hoppas att det blir bra!

Det står i boken Idrottsskador- en illustrerad guide från SISU, den används av sjukgymnaster, läkare mm. Jag citerar: "...Eventuellt operation om smärtorna varat mer än sex månader"

Töjning ska man göra om man är lite för stel, dock klassar jag mig inte som stel direkt men jag stretchar ändå rätt mycket, minst 2-3 ggr om dagen, ibland oftare. Men får se vad läkaren säger. Kortison vet jag redan biverkningarna på och det är därför jag är ytterst tveksam om jag ska ta det eller icke.

Det smärtar inte under knäskålen utan på utsidan av knät som sagt. Ska bli intressant att se vad läkaren säger!:)

Mvh

machine gun
2008-04-04, 18:50
Det står i boken Idrottsskador- en illustrerad guide från SISU, den används av sjukgymnaster, läkare mm. Jag citerar: "...Eventuellt operation om smärtorna varat mer än sex månader"

Töjning ska man göra om man är lite för stel, dock klassar jag mig inte som stel direkt men jag stretchar ändå rätt mycket, minst 2-3 ggr om dagen, ibland oftare. Men får se vad läkaren säger. Kortison vet jag redan biverkningarna på och det är därför jag är ytterst tveksam om jag ska ta det eller icke.

Det smärtar inte under knäskålen utan på utsidan av knät som sagt. Ska bli intressant att se vad läkaren säger!:)

Mvh

Intressant. Informera gärna om hur operationen går till om du får reda på det.

Stretch av itb-senan och tensor fascia latae? Jag är överrörlig, men har ändå sjukt tighta itb-senor pga muskelknutar i kringliggande muskulatur. Det jag menar är att kännbar rörlighet inte behöver ha någonting med saken att göra i det här fallet. Eftersom du har ont har du med högsta sannolikhet för uppstramade itb-senor.

Jag fick två kortisoninjektioner i armbågen när jag hade epikondylit. Det gav ingen effekt alls. Däremot vet jag andra som fått bra effekt, så det verkar slå väldigt olika.

Marcs
2008-04-04, 18:56
Ombytt och klar efter dagens träning: Cykling och kampsport

Cykling: 15.24 km på 33:58min. Första halvan gick på 16:42, och den andra på 17:15. Maxpulsen var 182 och medel var 171. Benen var sega men det gick ändå, dock är kroppen på väg in i vanestadiet!:) På vägen hem var det enorm motvind, så himla drygt blev det!:S Men skönt att få komma ut iallafall!

Kampsport: 1 timme, värmde upp med styrketräning och lite stretching, drog på mig grejerna och körde sparring mot en klubbkompis och mot en från boxningsklubben som är svensk mästare i sin viktklass. Var jobbigt men kul!:D Blev o sparka min kompis på knät 2 ggr med mitt vänstra smalben så nu har man en fin ömmande bula där!

Var pigg på att träna idag, riktigt skönt!:) Börjar kännas bra nu med träningen och har börjat acceptera att jag inte kan springa på ett tag, blir 2 veckors vila till från löpningen.

Imorgon kommer jag köra ett gympass, eventuellt ett konditionspass också om det hinns! Får se, ska upp till Leksand imorgon förmiddag så:)

Mvh

Marcs
2008-04-04, 18:57
Intressant. Informera gärna om hur operationen går till om du får reda på det.

Stretch av itb-senan och tensor fascia latae? Jag är överrörlig, men har ändå sjukt tighta itb-senor pga muskelknutar i kringliggande muskulatur. Det jag menar är att kännbar rörlighet inte behöver ha någonting med saken att göra i det här fallet. Eftersom du har ont har du med högsta sannolikhet för uppstramade itb-senor.

Jag fick två kortisoninjektioner i armbågen när jag hade epikondylit. Det gav ingen effekt alls. Däremot vet jag andra som fått bra effekt, så det verkar slå väldigt olika.

Hmm okej, jo hör av mig om ja får reda på hur operationen går till. Har nämligen undrat över det själv! Men jag får fortsätta stretcha!:) Jag har också hört skiftande historier om kortison, men när jag läst i litteraturen om vad som kan ske ex. senruptur så blir man fundersam...

Mvh

machine gun
2008-04-04, 19:04
Hmm okej, jo hör av mig om ja får reda på hur operationen går till. Har nämligen undrat över det själv! Men jag får fortsätta stretcha!:) Jag har också hört skiftande historier om kortison, men när jag läst i litteraturen om vad som kan ske ex. senruptur så blir man fundersam...

Mvh

Jag blev nyfiken och frågade en kompis som läser till naprapat om han hade nån aning om hur en sån operation skulle kunna gå till. Hans svar:

"Om det har varit kroniskt och det bildas en massa ärrvävnad skulle jag kunna tänka mig att det är aktuellt. Sen kan man ju gå in och slipa ner ben, eller kanske flytta en seninfästning. Men operation ska nog vara sista utvägen. Oftast kommer man gansla långt med bra skor, stretching, träning och lite vett i träningsupplägg. En ordentlig kur mot löparknä innehåller ju ganska många moment. Har du ett roterat bäcken tex så kan det bidra till ett löparknä och då krävs det ju korrigering av det genom behandling, stretching och träning. Och den här rotationen kanske kommer från fötterna eller så kanske du ofta belastar en sida av överkroppen. Som sagt var, med en bra naprapat eller sjukgymanst kan man nog fixa de flesta löparknän. Och klart som fan att du åker på att löparknä om du ökar din löpvolym med fem mil på en vecka eller nåt sånt dumt"

Tänkte att du kanske var intresserad :) När har du läkartid? Ska hursomhelst hålla tummarna för att du hittar en lösning.

Marcs
2008-04-04, 19:10
Jag blev nyfiken och frågade en kompis som läser till naprapat om han hade nån aning om hur en sån operation skulle kunna gå till. Hans svar:

"Om det har varit kroniskt och det bildas en massa ärrvävnad skulle jag kunna tänka mig att det är aktuellt. Sen kan man ju gå in och slipa ner ben, eller kanske flytta en seninfästning. Men operation ska nog vara sista utvägen. Oftast kommer man gansla långt med bra skor, stretching, träning och lite vett i träningsupplägg. En ordentlig kur mot löparknä innehåller ju ganska många moment. Har du ett roterat bäcken tex så kan det bidra till ett löparknä och då krävs det ju korrigering av det genom behandling, stretching och träning. Och den här rotationen kanske kommer från fötterna eller så kanske du ofta belastar en sida av överkroppen. Som sagt var, med en bra naprapat eller sjukgymanst kan man nog fixa de flesta löparknän. Och klart som fan att du åker på att löparknä om du ökar din löpvolym med fem mil på en vecka eller nåt sånt dumt"

Tänkte att du kanske var intresserad :) När har du läkartid? Ska hursomhelst hålla tummarna för att du hittar en lösning.

De skulle skicka hem en tid så får se, men senast om 2 veckor. Bra skor har jag, sprillans nya, stretching genomförs en hel del. Försöker stärka upp höften lite extra, speciellt tensia fascia latae. Förutom ökningen av löpmängden så var jag ju sne i ryggen, kiropraktorn sa att jag måste haft riktigt ont med den ryggen men det hade jag ju inte. Att jag var sne i ryggen hade sedan gjort att mitt ena ben blev för kort.

Sen att det tar längre tid att läka kan ju ha att göra med att jag trots allt gnessa på med löpningen då när det small till i börjar på februari, jag fick skitont när vi sprang men eftersom det bara var 2.5 km kvar hem så pina jag mig. Vilket jag får lida för nu.

machine gun
2008-04-04, 19:17
De skulle skicka hem en tid så får se, men senast om 2 veckor. Bra skor har jag, sprillans nya, stretching genomförs en hel del. Försöker stärka upp höften lite extra, speciellt tensia fascia latae. Förutom ökningen av löpmängden så var jag ju sne i ryggen, kiropraktorn sa att jag måste haft riktigt ont med den ryggen men det hade jag ju inte. Att jag var sne i ryggen hade sedan gjort att mitt ena ben blev för kort.

Sen att det tar längre tid att läka kan ju ha att göra med att jag trots allt gnessa på med löpningen då när det small till i börjar på februari, jag fick skitont när vi sprang men eftersom det bara var 2.5 km kvar hem så pina jag mig. Vilket jag får lida för nu.

2 månader är tyvärr en ganska kort tid i skadesammanhang :( En av mina klubbkamrater blev av med sitt löparknä när han skaffade ortopediska inlägg till löparskorna (han springer maran på 3h, så ingen ovan löpare). En annan började knyta skorna annorlunda och blev bättre. Det kan vara små saker som avgör. Tyvärr är det inte alltid så lätt att hitta orsakerna... Jag har själv problem av ett "löparknä" (itb-senan iaf), men det gör inte ont när jag springer, bara när jag cyklar(!). Och jag som ska hämta min fina nya cykel imorgon...

Marcs
2008-04-04, 19:20
2 månader är tyvärr en ganska kort tid i skadesammanhang :( En av mina klubbkamrater blev av med sitt löparknä när han skaffade ortopediska inlägg till löparskorna (han springer maran på 3h, så ingen ovan löpare). En annan började knyta skorna annorlunda och blev bättre. Det kan vara små saker som avgör. Tyvärr är det inte alltid så lätt att hitta orsakerna... Jag har själv problem av ett "löparknä" (itb-senan iaf), men det gör inte ont när jag springer, bara när jag cyklar(!). Och jag som ska hämta min fina nya cykel imorgon...

Läste faktiskt att cykling ska man ta det lugnt med när man har löparknä, iallafall om man vinklar in foten. Jag har testat felsöka de ena o de andra, börjat knyta skorna hårdare o så. Men men, man får hoppas det blir bra!:) Hoppas det blir bra med din nya cykel!:)

Mvh

Marcs
2008-04-04, 19:26
Sen de att två månader är kort tid i träningssammanhang kan jag bara hålla med om! Men som sagt, är man såpass inbiten i träning som en annan är så känns det som att man inte tränat på några veckor när man vilat i 1-2 dagar. Vilket i sig kan vara farligt då de lätt kan bli för mycket.

sascha
2008-04-04, 21:29
Nu tänkte jag inte lägga mig i eller så, det är ju bland annat förstå gången jag tar till skrivandet här på kolozzeum, men jag åkte på ett drygt löparknä (runner’s knee), antagligen alltså inte samma skada som du dragit på dig, men en knäskada likväl, förra vintern när jag var och sprang i Tyskland. Det hela höll i sig, mer eller mindre givetvis, i över ett år. Under en period fick jag övergå helt till simning, vilken är den form av konditionsträning jag avskyr mest (det är inte skönt att svettas i vatten, inte någonstans).

Idag (läs nu) har jag börjat springa igen, efter ett 6 månader fullständigt uppehåll från löpning, då jag känt att jag inte orkar sitta still och bassängen är ju som nämnt helst inte ett alternativ. Det långa uppehållet, vilket dock varvades med rehabträning kan tilläggas, var verkligen behövligt. De första sex månaderna, alltså direkt efter att jag fått problem med knäet, fortsatte jag springa och belasta knäet, vilket även straffade sig då skadan tog destolängre tid på sig att läka. Denna vecka har jag bland annat avklarat 75km utan anmärkningsvärda känningar, vilket känns kanon.

När det kommer till läkare så har jag fått ett par recept utskrivna: ta det lugnt, stretcha mer och styrketräna. Det var nämligen så att, och det är säkerligen en av orsakerna bakom att skadan överhuvudtaget uppstod, jag inte styrketränade något under tiden som jag sprang som mest. Nu antar jag ju att det inte är något fel på din styrka då du faktiskt utövar många olika idrotter, däribland just styrketräning, men jag tänkte trots det ge dig ett tips [som du redan fått och säkerligen gett dig själv också], kanske främst så att det inte ska se ut som att jag hi-jackar din tråd:

Låt det ta sin tid, cykla på så länge du känner att det fungerar för dig, och undvik att bli frustrerad över att löpandet inte fungerar, skador har ju nämligen en tendens, har jag känt i alla fall, att endast läka om man inte tänker på dem. Lite som att hitta bilnycklarna, eller legitimationen som du behöver till högskoleprovet imorgon - "tänker" man inte på det brukar det lösa sig. Förutom i den senare situationen, i mitt fall. Jäkla skit.

Marcs
2008-04-05, 14:14
Nu tänkte jag inte lägga mig i eller så, det är ju bland annat förstå gången jag tar till skrivandet här på kolozzeum, men jag åkte på ett drygt löparknä (runner’s knee), antagligen alltså inte samma skada som du dragit på dig, men en knäskada likväl, förra vintern när jag var och sprang i Tyskland. Det hela höll i sig, mer eller mindre givetvis, i över ett år. Under en period fick jag övergå helt till simning, vilken är den form av konditionsträning jag avskyr mest (det är inte skönt att svettas i vatten, inte någonstans).

Idag (läs nu) har jag börjat springa igen, efter ett 6 månader fullständigt uppehåll från löpning, då jag känt att jag inte orkar sitta still och bassängen är ju som nämnt helst inte ett alternativ. Det långa uppehållet, vilket dock varvades med rehabträning kan tilläggas, var verkligen behövligt. De första sex månaderna, alltså direkt efter att jag fått problem med knäet, fortsatte jag springa och belasta knäet, vilket även straffade sig då skadan tog destolängre tid på sig att läka. Denna vecka har jag bland annat avklarat 75km utan anmärkningsvärda känningar, vilket känns kanon.

När det kommer till läkare så har jag fått ett par recept utskrivna: ta det lugnt, stretcha mer och styrketräna. Det var nämligen så att, och det är säkerligen en av orsakerna bakom att skadan överhuvudtaget uppstod, jag inte styrketränade något under tiden som jag sprang som mest. Nu antar jag ju att det inte är något fel på din styrka då du faktiskt utövar många olika idrotter, däribland just styrketräning, men jag tänkte trots det ge dig ett tips [som du redan fått och säkerligen gett dig själv också], kanske främst så att det inte ska se ut som att jag hi-jackar din tråd:

Låt det ta sin tid, cykla på så länge du känner att det fungerar för dig, och undvik att bli frustrerad över att löpandet inte fungerar, skador har ju nämligen en tendens, har jag känt i alla fall, att endast läka om man inte tänker på dem. Lite som att hitta bilnycklarna, eller legitimationen som du behöver till högskoleprovet imorgon - "tänker" man inte på det brukar det lösa sig. Förutom i den senare situationen, i mitt fall. Jäkla skit.

Tack så mycket!:) Värt att fundera på, ett riktigt vettigt inlägg! Så du hi-jackar inte min tråd! Jo jag har börjat inse att det kommer ta ett tag för skadan att läka, men som sagt, hellre att jag kan träna någonting annat utom löpning än ingenting alls!:D

Mvh Marcus

Marcs
2008-04-05, 14:18
Dagens träning bestod av styrketräning, hann inte med något annat: Bröst, rygg, axlar, biceps, mage
Lutande bänkpress:45*10 i 5 set
Skivstångsrodd med supinerat grepp: 45*10 i 5-6 set
Liggande hantellyft åt sidan: 2*30, 2*25, 2*15
Koncentrationscurl: 9*10 i 3 set
Chrunches: Kv*50

Var ser i brösten och hade inget att trycka med så därför var det låg vikt i bänkpressen. Ryggen var även den seg men helt klart godkänd!

Nu ska man dra i sig godis glass o de ena o de andra:) Återkommer imorgon!

Marcs
2008-04-06, 18:10
Hemma från Leksand och det var bara att börja träna!:D Blev två pass: Cykling samt kampsport

Cykling: 16.09kmpå 39:28, max puls: 184, medel:161, snitthastighet: 24km/h. Kändes bra, pigg i benen och det blev rätt lugn cykling, lillbrorsan var med men han har inte cyklat på drygt 8 månader så hehe:P

Kampsport: Lite lätt fotboll, styrketräning och sen blev det till att öva lite olika sparkar, de flesta har jag inte kört på flera år så det var bra att friska upp minnet!:) Kändes bra i övrigt dock värker smalbenen fortfarande sen fredagen så det blev boxningssparring istället för kickbox-sparring! Kul:)

Imorgon blir det cykel och gym.

Roubs
2008-04-07, 16:27
Har jag fattat fel eller har ni fotboll som uppvärmning på kampsporten? Coolt i så fall :)

Marcs
2008-04-07, 18:03
Har jag fattat fel eller har ni fotboll som uppvärmning på kampsporten? Coolt i så fall :)

Japp fotboll it is. Dock inte vanlig fotboll, vi kör med ett fåtal regler:
Ta inte bollen med händerna
Använd sunt förnuft!

Det var det!:D Så det slutar ibland med att man står och slåss redan på uppvärmningen hehe:)

Marcs
2008-04-07, 18:13
Dagens träning blev inte som jag tänkt mig, jag hade planerat att jag skulle cykla idag men det blev de inte då vädret var uselt. Så istället körde jag inne: Crosstrainer, cykel samt styrketräning
Crosstrainer: Värmde upp i 6 min innan cyklingen, efter cyklingen fortsatte jag med crosstrainer i 8 1/2 min till. Medelpuls: 170 maxpuls:185

Cykling: 3min körde intervaller, men det gick inte så bra då jag inte hade något att trycka med.

Styrketräning: Mage, axlar, underarmar
Chrunches: Kv*50, Kv*30, kv*?? i 3-4 set till.
Semi-supinerade hantelpressar: 7*15, 7*10 i 3-4 set. 9*10 i 4-5 set, explosiva reps med långsam sänkning.
Underarmscurls special: 5*15 i 4 set

Kändes överlag bra idag med träningen, fastän jag inte hade någon direkt ork i cyklingen. Dock tar jag igen det imorgon då det blir till att cykla lite längre och sen kör jag kampsportsträning!:) Kanske lite styrka om det hinns med!:D

Mvh

forslund
2008-04-08, 16:41
Cykling: 3min körde intervaller, men det gick inte så bra då jag inte hade något att trycka med.

Du menar 30 min va? :D Eller var det bra som uppvärmning för styrkan? 3 min känns lite klent för dig. ;)

Marcs
2008-04-08, 18:02
Du menar 30 min va? :D Eller var det bra som uppvärmning för styrkan? 3 min känns lite klent för dig. ;)

De va 3 min, var meningen att jag skulle köra intervaller på cykel i minst 10 minuter, men jag hade ingen ork i benen:O så jäkla konstigt. Men idag är benen pigga, har varit ute och cyklat och ska snart iväg på kampsportsträning:) O ja 3 min är klent! Jag ska inte tala om hur förbannad jag blev. Men men...

Mvh Marcs

Marcs
2008-04-09, 18:47
Dags att redovisa de senaste passen, gårdagens pass var: Cykel och kampsport:
Cykel: 15.07km på 36:13, tog det rätt lugnt, medelpulsen låg på 164 och max var 193. Kändes överlag rätt bra:)

Kampsport: 1 1/2 timme, uppvärmning med lite lätt fotboll, styrketräning och sen körde vi spark och slagkombinationer i högt tempo på mitts.

Dagens träning: Cykel och styrketräning
Cykel: 13.43km på 32:30min, snöade och var blaskigt så jag vart helblöt och var inte sugen på att köra någon längre sväng i det vädret. Men var rätt pigg i benen och passet var helt klart godkänt:) Maxpulsen var 181 och medel var 162 Var

Styrketräning: Bröst, rygg, axlar, underarmar
Bänkpress: 70*3 -lätt, 75*3 i 3 set - lite småseg men de gick, 45*10 i pumpset, riktigt lätt!

Rygglyft: Kv*80

Supinerade skivstångsrodd: 45*10 i 5 set, körde med högt tempo och explosiva repetitioner. Var dock inte så himla pigg i ryggen.

Liggande hantellyft åt sidan: 2*20 i 3 set

Underarmscurl special: 5*15 i 3 set var piggast i denna övning faktiskt! Normalt set så brukar det brännas i underarmarna i denna övning med de repsantal och vikt jag använde idag så man har nog blitt lite starkare:)

Imorgon kommer jag att köra cykling och kampsport och vi får se hur lång cykelturen blir, jag måste ha någon uppåt timmen åtminstone! Kanske att jag testar löpa, då testar jag på elljusspåret och ser om det är någon skillnad.

forslund
2008-04-09, 18:51
O ja 3 min är klent! Jag ska inte tala om hur förbannad jag blev. Men men...

Menar ju såklart ingenting nedvärderande, bara att 3 min låter som uppvärmning för dig, med tanke på hur mycket du tränar. :)

Marcs
2008-04-09, 18:54
Menar ju såklart ingenting nedvärderande, bara att 3 min låter som uppvärmning för dig, med tanke på hur mycket du tränar. :)

Nejdå ja tog de inte nedvärderande:) Jag blev inte förbannad på dig utan på mig själv för att benen inte orkade nå mer:D haha

Marcs
2008-04-10, 17:35
Skriver lite mellan passen nu, har redan varit ut och sprungit och cyklat, kommer snart att dra iväg på kampsportsträning:)

Löpning: 2.5 km på 14:31 ett litet glädjebesked, kände inte av så mycket i knät kändes först vid 2 km och då var smärtan ändå lindrig mot va den var förra veckan när jag sprang och då kände jag av den strax innan 1.5km! Så det var positivt

Efter det var det bara att dra på sig lite extra kläder och ge sig ut att cykla
Cykel: 40.04km gick på 1:34:14 tog det rätt lugnt på slutet, men kan iallafall nämna att jag på exakt 60minuter hade cyklat exakt 26.5km! Så det var kul:) Var trots allt ingen lätt runda! Men jag var pigg i benen och låg i vissa kilometrar på drygt 35km/h men detta jämnades ut när man kom till långa, tvära backar!

Det får räcka för nu, kommer skriva senare ikväll eller imorgon bitti:) Blir förresten träning imon bitti innan skolan börjar då jag inte hinner det på eftermiddagen. Jag o flickvännen ska "fira" våran ettårsdag:) Så det blir mycket mat:D

Nä nu måste jag kila om ja ska hinna träna!

Mvh

Marcs
2008-04-10, 19:32
Dagens sista pass avklarat:
Kampsport: Blev uppvärmning som vanligt med lite lätt fotboll, styrketräning och sen körde vi lite grunder i grappling och avslutade med att försöka sätta ihop flera olika grepp. Kändes bra och hade energi genom hela träningen!:)

Mvh

forslund
2008-04-10, 20:34
Vad är det för cykel du cyklar på?

Marcs
2008-04-11, 07:30
Vad är det för cykel du cyklar på?

Jadu, en äldre mountainbike, den har 21 växlar "high-tech":D Haha

Marcs
2008-04-11, 07:35
Styrketräning halv sju imorse: Vader, armar, mage
Tåhävningar med hantel: Kv+16.5*8 i 5-6 set, körde i skor och det kändes riktigt mycket! Bra sträck i vaderna:)
Sittande hantelcurl: 9*8 i 3 set, inget direkt sug efter att träna biceps men men...
Underarmscurl special: 5*15 i 2 set, 7*8 i 2-3 set, kändes rätt bra!
Chrunches: Kv*50, kv*20

Tänkte köra lite intervaller på spinningcykel men var inte så pigg på det! Så det blev styrketräning istället!:)

Los
2008-04-11, 08:36
Starkt att du kämpar på med löpning trots skadan. Påverkar underlaget något, blir det bättre/sämre om du springa på mjuk terräng?

Marcs
2008-04-11, 11:07
Starkt att du kämpar på med löpning trots skadan. Påverkar underlaget något, blir det bättre/sämre om du springa på mjuk terräng?

Jag tror faktiskt det blir lite bättre av att springa på lite mjukare underlag. Men jag kan inte riktig jämföra med förra veckans löpning ändå nu när jag tänker på de, då jag förra veckan höll 4:45min/km och igår höll jag 5:45 så det var skillnad på så sätt. Men som sagt, jag tror det blir bättre vid mjukt underlag, får helt enkelt testa nästa vecka och se:)

Marcs
2008-04-13, 09:19
Var och tränade igår, blev lite styrketräning och lite kondition
Styrketräning: Rygg, bröst, triceps, axlar, mage
Rygglyft: Kv*100

Supinerade skivstångsrodd: 50*10 i 5-6 set pumpade på bra här och kändes rätt rejält! Främst i underarmarna, men de behöver ju också tränas!

Smalbänk: 50*10 i 5-6 set lite småseg men de gick

Supinerade chins: Kv*10 testade bara, trodde inte jag skulle klara av några då jag var trött från rodden. Har blivit starkare i chins sen jag började ro:)

Liggande hantellyft åt sidan: 5*10 i 3 set

Kondition: cyklade lite i 5 min, tråkigt att trampa på samma ställe!

Säckträning: slog på en säck i drygt 20 min, sen rasade den ner i golvet när ja träffa den me en rak höger. De få som var i gymmet flina o jag gick och sa åt en av de som jobba där att den åkte ner och han skulle hänga upp den:D

Skönt träningspass, riktigt kul att träna:) Var stark genom hela passet! Idag blir det cykling och kampsportsträning! Så jag skriver in det ikväll

Marcs
2008-04-13, 17:58
Glömde säga att jag körde dips igår, 15 rep*1set efter smalbänken.

Dagens träning var: Cykling och kampsport

Cykling: 18km på 40:40min, någorlunda lugnt tempo. Maxpuls var 184 och medel låg på 167. Seg som bara den i benen men det gick:)

Kampsport: Körde den vanliga uppvärmningen, de andra laget gjorde fyra mål och för varje mål blir det 20 armhävningar, körde smala så det blev 80 smala armhävningar. Sen körde ja lite styrka efter det och sen slog ja o lillbrorsan lite på mitts:) Aldrig känt någon slå så hårt som han.

Sen tog han det lite lugnt och jag började mata sparkar på mitts vilket kändes förvånansvärt bra! Fast mina smalben är fortfarande ömma:/ Men i övrigt så var det ett bra pass!

Imorgon kommer jag troligtvis cykla lite och så blir det gym. Får se hur jag känner mig i kroppen först:)

Marcs
2008-04-14, 18:48
Vart endast lite lätt träning idag men det ska ändå rapporteras!:)

Cykling: 18.41km på 44:21min, medelpuls: 164, maxpuls: 181
Körde i form av 2 km intervaller:
Första 2km: 3:56, första km gick på 1:54, andra på 2:02
Vila: 1:14 pulsen sjönk från 183 till strax under 130
De sista 2 km: 3:59, första km 1:53, andra km 2:06

Styrketräning: Baksida axlar och mage
Sittande framåtlutande hantellyft: 7*10 i 5 set
Chrunches: Kv*30, kv*15-20 reps i 3-4 set

Seg som bara den i benen idag, blir nog gym innan kampsportsträningen imorgon! Men det blev iallafall träning idag, vilket är det viktiga.

Ska förövrigt testa torka bananer själv idag/inatt:) Ska bli intressant o se om man kan äta det sen:P

GurraGo
2008-04-14, 20:21
"lätt" ? *rolleyes*

Marcs
2008-04-15, 08:07
"lätt" ? *rolleyes*

Ja, allt är ju relativt:D

Marcs
2008-04-16, 07:18
Kände mig lite sliten igår och tränade därför bara ett pass. Blev kampsport så klart:) Kändes ändå rätt bra, tur att man inte tränat innan! Kunde gjort illa mig riktigt när jag ramla bakåt, bakhuvudet missade precis en vass stålbit som från en målbur, istället klämde jag överarmen så hela den är blå och öm, känns också som om ja fått en liten knöl där.

Idag blir det bara gym, kanske att jag simmar. Det beror på hur jag känner mig!:) Ska till läkaren idag så det ska bli intressant o höra va han har att säga!

Marcs
2008-04-17, 08:58
Var som sagt till läkaren igår och fick dioflenak (stavning?) utskrivet. Ska testa detta i tre veckor och se om det blir någon förbättring, annars skulle jag återkomma. Vi satt och diskuterade metoder och eftersom jag redan testat nästintill allt så var detta de han kunde göra för tillfället. Får hoppas det funkar!:)

Var iväg och tränade igår, körde styrketräning och simning:
Styrketräning: Bröst, rygg, axlar, mage

Bänkpress: 75*3, 75*2 i 3 set Seg som bara den, har börjat känna av tummen dessutom, brukar komma och gå!

Rygglyft: Kv*80

Supinerade skivstångsrodd: 50*10 i 5 set

Liggande hantellyft åt sidan: 5*10 i 3 set

Chrunches: Kv*30. kv*20, kv*10

Simmade sen 18 längder

Kändes bra överlag att träna lite! Men det var så olidligt varmt på gymmet så man vart seg av de!

Ska snart träna igen, blir till att testa intervaller på cykel och sen gymma lite och efter det ut och cykla lite längre nu när det är fint väder:) Ikväll blir det kampsportsträning!

Marcs
2008-04-17, 12:33
Redovisar dagens första pass:
Crosstrainer: 5:06min, kördes som uppvärmning inför löpningen

Löpning: 2.5km, använde mig som vanligt utav bandet runt knäet. Fick ändå smärta vid knät så när jag sprungit drygt 1.9km rev ja av mig det och det gick bättre att springa! Det gjorde ont fortfarande men det var inte någon extrem smärta!:)

Cykling: 21.47km på 50:05min, kändes bra idag faktiskt! Rullade på fint o så men blåste lite väl mycket.

Maxpulsen: 185, medel: 171

Glädjande nyheter att knät börja fixa sig, ska vila nu i två veckor från löpningen och se om det blivit ännu bättre!:D Får hoppas det blir bra!

Läste förövrigt mer om tabletterna jag fick utskrivna, förutom alla biverkningar som stod på pappret så är det så att (om nu farsan läste rätt) att ett ämne i tabletterna varit delaktiga i dödsfall under fysisk aktivitet. Ni kommer ihåg de där som helt plötsligt dog när de var på fotbollsplanen o handbollsplanen? (fick reda på detta idag)

Nu är det ju inte säkert att man råkar ut för något sådant men för att inte ta några risker så ska man ju då helst vila under den tiden. Men det sa inget läkaren om. Jag frågade läkaren igår om jag kunde träna som vanligt och det kunde jag så han kanske missat det?!

Men något han även missat är det att jag har astma och det frågade han inget om, det står i bipacksedeln att om man har/har haft astma så ska man rådgöra med läkare innan. Men han frågade mig aldrig igår. Men men...

Nu måste jag kila! Har bara ett träningspass kvar idag förövrigt!

Mvh

machine gun
2008-04-17, 17:34
Diklofenak är samma sak som Voltaren och det käkar ju varannan människa (tror läkarna får provision för att skriva ut det eller nåt...), så det är nog ingen fara att träna med det i kroppen annat än att det är smärtstillande och det är inte så bra att springa med "bedövade ben" eftersom man kanske inte känner kroppens signaler vid eventuell skada. Har du astma (eller annan kronisk åkomma) är det du som ska ta upp det med läkaren vid förskrivning av läkemedel.

Marcs
2008-04-18, 08:36
Diklofenak är samma sak som Voltaren och det käkar ju varannan människa (tror läkarna får provision för att skriva ut det eller nåt...), så det är nog ingen fara att träna med det i kroppen annat än att det är smärtstillande och det är inte så bra att springa med "bedövade ben" eftersom man kanske inte känner kroppens signaler vid eventuell skada. Har du astma (eller annan kronisk åkomma) är det du som ska ta upp det med läkaren vid förskrivning av läkemedel.

Jo ja vet redan att de e samma sak som voltaren:) Så jag måste ta upp det med läkaren om att jag har astma?:O Inte alltid jag tänker på det, är det inte så att de ska kolla ens sjukdomshistorik innan de skriver ut?

Aja jag har iallafall börjat med de så man får hoppas de funkar!:)

Mvh

forslund
2008-04-18, 11:07
Jag har tränat med Diklofenak i kroppen många gånger, har inte märkt något negativt av det.

Marcs
2008-04-18, 12:39
Jag har tränat med Diklofenak i kroppen många gånger, har inte märkt något negativt av det.

Okej då vet jag!:) Då kan man träna lite ändå:D

Mvh

Marcs
2008-04-19, 15:50
Tränade idag, blev enbart simning:
Simintervaller: 1 längd på 15 meter 10 ggr, 2 längder 30metersintervall 5 ggr, simmade 20 längder lugnt. Joggade i vattnet 30 längder, körde lite olika styrkeövningar i bassängen o så. Kändes allmänt bra!

Marcs
2008-04-19, 17:21
Ska in till Uppsala och bada på Fyrishov imon bitti:) Andra gången man är där. Sen blir det till att åka hem! Blir lite träning iallafall, sen blir det kampsportsträning när man kommer hem:)

Marcs
2008-04-21, 08:24
Tränade kampsport igår i 1 timme, körde på hårt och det gick faktiskt riktigt bra!:) Blir gym idag och sen får man se ifall man drar ut och cyklar.

Mvh

Marcs
2008-04-21, 18:59
Tänkte bara redovisa dagens pass lite snabbt: Styrketräning och kampsport

Styrketräning: Bröst och rygg
Bänkpress: 75*2, 75*3 i 4 set kändes tungt i första setet sen släppte det och det gick bättre!:)

Rygglyft: Kv*80

Skivstångsrodd med supinerat grepp: 45*10, 50*10 i 5 set

Tänkte ut och cykla men lillbrorsan fick helt plötsligt reda på att han skulle ha hand om nybörjarträningen på boxningen då de egentliga tränarna inte kunde. Så jag följde med och hjälpte till

Kampsport: 1timme nybörjarträning, hjälpte till och visade tekniker samt hade hand om tidtagning och styrketräning. När nybörjarträningen var över så körde jag och en annan kille slag/sparktekniker och lite sparring i lite drygt en timme. Kändes bra!:) Så totalt 2timmars kampsportsträning!

Imorgon kommer det att bli cykling och kampsportsträning!

Marcs
2008-04-23, 10:11
Körde kampsport och cykling igår men jag kommer enbart att redovisa lite för kampsporten som kördes och tar cyklingen när jag kommer hem:
Uppvärmning med fotboll (stod i "mål") sen kördes det styrka, har blivit riktigt hård styrketräning på sistone och igår var det nästan så att tillomed jag höll på att ge vika.

Sen stretchade vi lite och övade på lite slagkombinationer som vi ska kunna nästa vecka på graderingen. Nackbrottning kördes efter slagen och det känns rejält! Träningsvärk som bara den. Efter detta kördes ytterliggare styrka och lite övrig kondition! Jobbigt men effektivt!:)

Idag kommer det att bli både cykling och kampsportsträning! Blir intressant att se hur man känner sig!

Marcs
2008-04-23, 19:04
Körde kampsport och cykling igår men jag kommer enbart att redovisa lite för kampsporten som kördes och tar cyklingen när jag kommer hem:
Uppvärmning med fotboll (stod i "mål") sen kördes det styrka, har blivit riktigt hård styrketräning på sistone och igår var det nästan så att tillomed jag höll på att ge vika.

Sen stretchade vi lite och övade på lite slagkombinationer som vi ska kunna nästa vecka på graderingen. Nackbrottning kördes efter slagen och det känns rejält! Träningsvärk som bara den. Efter detta kördes ytterliggare styrka och lite övrig kondition! Jobbigt men effektivt!:)

Cykling: 20.13km på 46:05min, var pigg hela passet igenom så!:)

Idag kommer det att bli både cykling och kampsportsträning! Blir intressant att se hur man känner sig!

Ja la in gårdagens cykling i de citerade inlägget!

Dagens träning: Cykling och kampsport

Cykling: 15.11km på 35:09min, småseg men de gick!:)

Kampsport: 1timme, körde lite blockeringar, kontringar och lite olika slagserier. Avslutade med 3st sparringronder varav 2 st 4 min ronder och en 6 min rond. Kändes kanon här!:)

Imorgon blir det enbart styrketräning och kampsport, får se hur det känns då!

Marcs
2008-04-25, 10:07
Jag hann inte skriva ner gårdagens träningså här kommer den:

Cykling: 18.2km på 42:15 min, kändes bra faktiskt. Seg i benen när jag startade men det försvann sen:)

Kampsport: 1timme, körde olika kombinationer som vi ska kunna på tisdag när det är dags för "graderingen". Gick bra, ska nöta lite mer på söndag!

Dagens träning: Styrketräning och cykel. Styrketräningen kördes kl.7, vilket var 10 minuter efter det att jag vaknat och klivit upp ur sängen!
Styrketräning: Rygg, triceps, axlar

Liggande rygglyft: Kv*80

Skivstångsrodd: 45*10, 55*10 i 2 set, 55*6 i 2 set och 45*10 i ett sista set, flöt på rätt bra! Kände på i ryggen av övningen:)

Sittande bred rodd: ?*8 reps i 3 set

Smalbänk: 45*15, 45*10, 55*10 i 3 set här var det pump!

Hantellyft åt sidan: 7*10 i 3 set, fick go pump även här!

Sittande framåtlutande hantellyft: 7*10 i 3 set, här stramade det rejält i axlarna!

Cykling: 45.11km på 1:49:46tim, gick bra i början när jag cykla men mot slutet hade ja inte så mycket kvar hehe:D Men man ska pina sig ibland!

Fina träningsdagar och träningshumöret är på topp! Imorgon blir det vila och på söndag så kommer jag att testa löpa! Ska bli jäkligt kul o se om de går o springa!:D

forslund
2008-04-25, 10:11
Fint distanspass där på cykeln. :thumbup:

Kul att du ska springa på söndag också. Löpning börjar bli för j*kla roligt nu när man börjar få upp farten ordentligt.

Marcs
2008-04-25, 10:16
Fint distanspass där på cykeln. :thumbup:

Kul att du ska springa på söndag också. Löpning börjar bli för j*kla roligt nu när man börjar få upp farten ordentligt.

Tackar! Jo det är riktigt roligt då!:D Och sen är det ju så många gånger skönare att sticka ut och springa när de är så fint väder!

Marcs
2008-04-27, 18:40
Hemma efter en helg med mycket mat och onyttigt så var det dags att träna: Löpning, cykel och kampsport

Löpning: 2km på 10:53, smärtade redan vid 1km så de gick helt åt h-vete. Ska äta klart hela förpackningen med tabletterna och testa sen igen!

Cykling: 27.05km på 1:03:10tim, kändes pigg i benen idag och hade ett bra driv! Tog det lugnt i början och ökade mot slutet:)

Kampsport: Repetition inför tisdagen, kändes bra och fick till riktigt hårda och snabba smällar:) Så det var ett klart godkänt pass!

Totalt har det blivit runt 12.5mil cykling denna vecka så jag är nöjd!

Kommer troligtvis bli så att jag åker till Uppsala nu till helgen så man får se hur det blir med träning då!

forslund
2008-04-27, 18:56
Löpning: 2km på 10:53, smärtade redan vid 1km så de gick helt åt h-vete. Ska äta klart hela förpackningen med tabletterna och testa sen igen!


Tråkigt att höra med löpningen :/ Men det finns ju trots allt andra alternativ och du verkar ju gilla cykling. :thumbup: Sen så fungerar kampsporten okej vad jag har läst mig till, eller?

Marcs
2008-04-28, 07:17
Tråkigt att höra med löpningen :/ Men det finns ju trots allt andra alternativ och du verkar ju gilla cykling. :thumbup: Sen så fungerar kampsporten okej vad jag har läst mig till, eller?

Jo cyklingen har börjat bli roligare men jag vill ju som sagt kunna springa, normalt sett så vid den här tiden på året har jag avverkat 2-3 tävlingar redan. Så det känns lite tråkigt att inte kunna träna ens:(

Kampsporten går ju bra den också men de kommer vi enbart träna en gång i veckan hädanefter för att hålla igång. Så man kommer få nöta mycke cykel och styrketräning!

Ska in och ha nationellt prov nu så måste kila! Hoj

Marcs
2008-04-28, 19:25
Var enbart och körde lite kampsportsträning idag, blev lite repetition inför morgondagen. Körde slag och slag,-sparkkombinationerna mot en spegel så jag såg hur jag gjorde för att rätta till eventuella misstag. Körde även en hel del på säck. Kändes riktigt bra, bra vrid och bra guard så det ska nog gå vägen!

Imorgon den här tiden så är man med största sannolikhet trött! Hela allt kommer att filmas så vem vet om det kanske dyker upp ett filmklipp:) Ska vila mig nu men jag återkommer imorgon - förhoppningsvis helskinnad:D

Marcs
2008-04-29, 10:30
Känner mig rätt så taggad inför kvällen! Får hoppas att man kommer igång rikitgt och att det flyter på!:) Medan de andra kör backträning som uppvärmning så kommer jag att vara ute och cykla så det blir runt 30min cykling för att jag ska få ett liknande utgångsläge!

Återkommer senare ikväll eller imorgon.

Marcs
2008-04-30, 11:48
Gick bra igår på kampsportsträningen! Medan de andra värmde upp med backträning så värmde jag upp med cykel, ca 9.6km på 21 min. Kändes bra och gjorde några backintervaller!

Efter detta blev det styrketräning och stretching. Sen fick vi visa upp slag och slag,- sparkkombinationerna och det gick riktigt bra det också hehe:D

Gjorde nog min bästa sparring någonsin, men fick luften utsparkad ett flertal gånger. Blev 4 "ronder", 2 min vardera. Ingen vila mellan dem, en ny gubbe in mellan varje.

När det var 2 sek kvar i sista ronden så träffar den andra killen mig med hälen i en snurrspark precis vid kanten för revbenet och jag sjunker ihop. Jag gjorde nämligen felet i att andas in samtidigt som jag fick sparken och tappade därför luften. Trodde jag skulle kräkas, kunde inte prata på några minuter.

Smalbenen fick även de pisk, jag var lite för stum när jag blockade några sparkar och fick därför riktigt ont i smalbenen. Stramar i smalbenen när jag går och har en rejäl bula. Låret värker även det och det fick jag då jag tog emot lite väl mycket sparkar på låret hehe.

Men allt var klart runt kvart i nio. Skönt ändå att få köra på hårt!

Sen dagens träning: Styrketräning kördes imorse och cykel samt resterande styrketräning ikväll. Jag gick upp 6:20 och 6:25 började jag värma upp i bänken och halv 7 körde jag det första tunga setet i bänken.

Styrketräning: Bröst och rygg
Bänkpress: 70*3, 75*2 tung, 75*3 lätt, 75*2 tungt , 75*3 lätt 75*2 tungt det varvades mellan lätt och tungt men jag kunde ta i fint!:)

Rygglyft: Kv*20, kv*30, kv*20, kv*40

Skivstångsrodd: 45*10 i 8 set blev lite drygt 20-40 sek vila mellan seten här. Öste på bra och det kändes rejält i ryggen må jag säga!

Marcs
2008-05-01, 19:34
Gårdagens resterande träning var: Cykel samt styrketräning

Cykel: 23..41km på 55:20, mycket backar så det var ingen lätt tur. Jag var seg så det var inget bra utgångsläge.

Styrketräning: axlar
Semi-supinerade hantelpressar: 9*15 i 3-4 set, 9*? i några set

Efter dagens jobb så var det dags att träna: Spinningcykel och styrketräning

Spinningcykel: 23min mätte ingen distans så jag vet inte hur långt jag cykla men det var nog en bra bit då jag låg på och trampade på fort.

Styrketräning: Rygg, axlar, armar och mage
Sittande rodd i maskin: 75*6 i 3set med semi-supinerat grepp, 75*6 i 3 set med pronerat grepp, 60*10 i 6-7 set, kördes en massa set här, kommer inte ihåg alla vikter, reps och set.

Sittande framåtlutande hantellyft: 10*10 i 5-6 set pumpade på bra här.

Kickbacks: 10*10 i 4 set, 10*8 i 3 set, 10*6 i 2 set, 10*8 i 3 set kändes bra.

Stående bicepscurl: körde 21or på 10 kg i 4-5 set, pumpade på bra här också:)

Spinningcykel: 21min ingen distans här heller men gick ungefär lika fort som tidigare.

Hantellyft åt sidan: 10*10 i 3-4 set

Stående bicepscurl: 10*10 reps i 1 set

Chrunches: Kv*40, kv+15*15 i 2 set, kv+15*10 i 2 set

En bra träningsdag! Känns riktigt skönt i kroppen må jag säga:)

Marcs
2008-05-03, 09:02
Jag kan nämna att jag beställt två st Double Pro, en Chocolate och en Banana-Peanut:) Ska bli intressant o se om det blir som chokladpudding, annars har man ett gott mellanmål!:D

Ska snart iväg och simma med tjejen och hennes små lillbrorsor:) Ska vara chaffis ikväll så jag måste hålla mig vaken:P Så då är det obligatoriskt med träning!

de_dave
2008-05-03, 10:38
Jag vågar nästan inte beställa double pro :P med tanke på att alla säger att det är så gott kommer jag nog inte kunna hålla det på en sund nivå....chokladälskare som jag är ;)

Marcs
2008-05-04, 18:30
Jag vågar nästan inte beställa double pro :P med tanke på att alla säger att det är så gott kommer jag nog inte kunna hålla det på en sund nivå....chokladälskare som jag är ;)

Jo hehe, ska ersätta mitt godis med double pro. Även fast det är dyrt så är det nog bättre i hälsoväg. Blir ju annars minst 1 kg godis i veckan, plus fikabröd så de är inte så nyttigt i den bemärkelsen:P

Marcs
2008-05-04, 18:39
Hemma efter en helg i Örbyhus. Det har varit en helg med mycket mat:P Men jag har ändå tränat! Gårdagens träning: Simning, krål i 30längder 16m per längd. Försökte få in tekniken och det gick bättre än förut! Simmade några längder på "vanligt sätt".

Kastade omkring med tjejens lillbrorsor:) Sen körde småbrorsorna brottning, den ena satt på mina axlar och den andra på tjejens axlar:P Sen byttes de av så min tjej satt på mina axlar och den äldsta lillbrorsan satt på hennes farsa så brottades dom hehe:P

Dagens träning: Löpning och cykling

Löpning: Glädjebesked! 2km på 10:20, kände knappt av knät! Kom lite lätt smärta ett fåtal gånger, men då stannade jag bara och drog upp knäbandet och så försvann smärtan:) Så det spritter i benen för tillfället!:D Tänkte testa löpa en lite extra bit men hoppade över de så ja inte skadar knät.

Cykling: 13.85km på 30:13, körde intervaller och låg på hårt bitvis! Kändes riktigt bra, fint väder var det också så man vart lite sporrad. Sen att det gick bra med löpningen gjorde det hela bättre!!! Toppenpass!

Imorgon kommer jag att köra styrketräning och kanske boxning. Får se vad som händer!

Marcs
2008-05-05, 08:33
Film från kampsportsavslutningen (http://www.youtube.com/watch?v=W79EQhR2Gd0) En polare la upp den på Youtube:D Han har filmat den med mobil så det är ingen toppenkvalite!

Marcs
2008-05-05, 19:34
Blev som jag hade tänkt med träningen, det blev både styrketräning och kampsport.

Styrketräning: Bröst, mage, rygg, triceps, axlar och underarmar

Tung styrketräning:
Bänkpress: 70*3, 80*1 i 2 set, 82.5*1, filmade lyften på 80 och lyftet på 82.5. Kändes segt till en början idag men sen flöt det på bra!:)

Chrunches: Kv+20*15, kv+20*12, kv+30*10 i 2 set, kv+20*10, körde magen rätt tungt här! Kändes rätt bra faktiskt.

Lättare styrketräning:
Rygglyft: Kv*60

Supinerade skivstångsrodd: 40*10 i 2 set, 50*10 i 2 set, 40*10 i 1 eller om de va 2 set. Körde lätt här idag fast jag blev att lassa på 50 fast jag skulle stannat på 40, vilan låg mellan 10-30sek mellan seten.

Smalbänk: 40*10 i 4-5 set, kändes rejält i triccarna!

Stående hantellyft åt sidan: 5*12, 5*10 i 4 set

Sittande framåtlutande hantellyft: 5*10 i 5-6 set

Barhold: 80kg, ovan vid denna övning och den kändes inte heller så bra så jag kommer att köra hederliga underarmcurls hädanefter.

Kampsport: 1 timme, slag och sparkar på säck. Lekte också med en medicinboll ett litet tag.

En bra dag ur träningssynpunkt som jag får vara helt nöjd med!:)

Marcs
2008-05-06, 18:29
Blev enbart konditionsträning idag då jag kommer att köra styrka och boxning imorgon

Cykel: 33.77km på 1:17:45tim, kändes segt i början men lyckades trampa på sen:) På första timmen avverkade jag 26.63km så jag är nöjd med det!:) Tog det lite lugnare sen.

Har förövrigt fått min Double Pro idag, testade Banana Peanut och den var riktigt god! Luktade jordnöt som bara den:D Blandade den med drygt 2dl mjölk så konsistensen vart som pudding. Riktigt gott 5/5!

Har prov imorgon så jag ska ta och läsa igenom lite inför det!

Marcs
2008-05-07, 08:42
Jag ställde mig på vågen idag, innan frukost och vägde då 65.3kg. Förra måndagen vägde jag 66.4kg innan frukost.

Jag har ätit och druckit liknande dagen innan. Båda gångerna så hade jag inte ätit på 10 timmar innan jag vägde mig och jag har bara gjort nr1 innan båda vägningarna. Så jag har på något sätt skapat ett underskott. Får kolla vikten nästa vecka för att se hur det hela utvecklar sig.

Jag är förövrigt inne i en kreatinkur nu, började med den igår så det ska bli intressant att se om man får en extra push i träningen:)

Känner mig laddad inför kvällens träning, jag kommer att köra tung smalbänk och skivstångsrodd. Har lagt upp ett schema som jag kommer lägga upp här sen!:)

Marcs
2008-05-07, 19:21
Trots att jag är lite småtrött efter dagens träning så måste jag självklart redovisa den!:) Det blev styrketräning, cykling och kampsport.

Styrketräning: Rygg, triceps, bröst, axlar, mage
Tungt:
Supinerad skivstångsrodd: 45*10, 55*5 i 2 set, 60*5 i 2 set, 55*2 i 2 set
Smalbänk: 65*3 lätt, 70*3 hyfsat lätt då jag har bra viktkänsla, 75*1 skulle egentligen blivit 2 reps på 75 men blev lite för ivrig o missa andra.

Lätt:
Bänkpress: 45*10 i 3 set pumpade på lite lätt
Sittande bred rodd: ?*15, ?*12 i 3 set
Skruvpressar: 9*12, 9*10 i 2-3 set
Kickbacks* 7*10 i 3 set
Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10, kv*10, kv*20 i 2 set, på kampsportsträningen blev det ytterliggare 5 set chrunches samt 3 set med sneda chrunches.
Rygglyft: Kv*50, kv*30 i 2-3 set plus de set som kördes på kampsporten, blev 5 set till där.

Cykling: 18.57km på 45:14min seg som vanligt när jag började men det släppte och det flöt på bra! Men tog det lugnare än igår:)

Kampsport: Slag och sparkserier på säck varvat med lite dips typ kv*15 i 3 set sen körde jag på helt enkelt. Var varm sen innan men körde lite chrunches som uppvärmning och sen fick jag ta hand om styrketräningen som jag självklart deltog i så det blev en hel del smala armhävningar, chrunches, benlyft åt sidan, rygglyft etc. Ett bra pass med hög kvalite!:)

En bra dag i träningssynpunkt, träningssuget är stort och det suger verkligen i magen redan från det att jag slår upp ögonen tills det att jag lägger mig!:D

Marcs
2008-05-09, 19:32
Inte varit inne här sen i onsdags men träningen har ändå flytit på. Igår var jag ut och gick i 95-100min, blev ca 8.5km. Skönt att vara ute och gå i värmen!:)

Dagens träning var: Styrkträning och cykling
Styrketräning: Rygg, triceps, axlar, mage, underarmar
Tungt:
Sittande rodd: 9 av 10 plattor*8 i 2 set, fullt mag*5 i 2 set, 9 av 10 plattor*8 i 2 set plus 4-5 pumpset.

Lätt
Smalbänk: 45*10 i 5 set, körde med endast 5-10 sek vila mellan seten så det brände fint på sista setet!:)
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 4-5 set
Sittande framåtlutande hantellyft 7*10 i 4 set
Chrunches: Kv*50, kv*40, kv*30, kv*20, kv*10 var endast 10 sek vila mellan set. Efter cyklingen kördes det lite extra mage: kv*30, kv*20
Underarmscurl: 9*10 i 3 set

Cykling: 27.32km på 1:03:33tim rätt så pigg i benen idag men tog det medvetet lite lugnare än vanligt! Men ett godkänt pass. Var så skönt att komma ut i värmen:D

Sen så har jag varit ut och gått någon km i det fina vädret:) Men imorgon är det jobb, börjar kl.6 så jag går upp 5:20 och blir o jobba i 10-12h sen får man se vad som händer till kvällen. På söndag jobbar jag också, men då bara 8h och sen blir det träning:)

Marcs
2008-05-10, 19:43
Blev ingen träning idag, lite sliten då jag gick upp kvart över 5 imorse och slutade halv 7, så det blev 12.5 h jobb idag. Varmt och bökigt och skruvat i de mest konstiga ställningar, geggat me olja osv. Men imorgon kliver jag upp samma tid men då jobbar jag bara i 8h förhoppningsvis och då blir det cykling i åtminstone 90min.

Marcs
2008-05-12, 07:37
Tränade igår efter jobbet, skriver ner distans och tid senare men jag kan nämna att jag sprang 4km smärtfritt!:D Så denna vecka kommer jag att springa 2 ggr.

Idag ska jag träna boxning och styrketräning. Kommer att köra 15-15 på säck ikväll då jag ska låta hjärtat jobba en del!

Eddie Vedder
2008-05-12, 07:51
Tränade igår efter jobbet, skriver ner distans och tid senare men jag kan nämna att jag sprang 4km smärtfritt!:D Så denna vecka kommer jag att springa 2 ggr.

Riktigt glädjande att läsa.:) Starkt av dig att gå fram så pass successivt som du ändå gör. Det är både klokt och väldigt starkt rent psykiskt som sagt. Får se hur länge jag orkar vara lika klok själv, jag tror nämligen jag skulle må bra av lite "avhållsamhet" från mer intensiv löpning även jag.

Men grattis till dina 4km och grattis till en långsam men tydlig successiv ökning av löpardosen.:thumbup: Du har ju officiellt lämnat fjanteriet på BODY och blivit medlem i Team Kolo nu så LL it is!:hbang:

Marcs
2008-05-12, 08:12
Riktigt glädjande att läsa.:) Starkt av dig att gå fram så pass successivt som du ändå gör. Det är både klokt och väldigt starkt rent psykiskt som sagt. Får se hur länge jag orkar vara lika klok själv, jag tror nämligen jag skulle må bra av lite "avhållsamhet" från mer intensiv löpning även jag.

Men grattis till dina 4km och grattis till en långsam men tydlig successiv ökning av löpardosen.:thumbup: Du har ju officiellt lämnat fjanteriet på BODY och blivit medlem i Team Kolo nu så LL it is!:hbang:

Haha ja måste hålla tillbaka, men om ja säger så här: det kryper i benen, vill bara ut och springa. Typ som det känns i benen när man står på startlinjen och det är 5 sek kvar till start:P Men jag ska öka succesivt och planerar att i slutet på maj köra första intervallpasset!

Marcs
2008-05-12, 18:58
Hemma nu efter lite träning, sitter med pulsklockan i ena näven och gpsen i andra. Så det är dags att redovisa lite träning!:)

Gårdagens träning: Löpning och cykling
Löpning: 4.11km på 20:45, ingen smärta i knät men jag flåsa som en gris istället. Men jag sov ju iofs 5 timmar mellan lördag och söndag och då med flera uppvaknanden. Sen har jag jobbat 21 timmar så de sliter en del de också, men jag är glad att det gick att springa!:D

Cykling: 14.03km på 31:58min, seg här också.

Dagens träning: Styrketräning och boxning
Styrketräning: Bröst, rygg, triceps, axlar och mage

Tungt:
Bänkpress: 70*3, 75*3, 70*3 ingen ork här, kändes tungt och drygt. Meningen att jag skulle köra lika tungt som förra veckan men musklerna orkade inte.

Lätt:
Supinerad skivstångsrodd: 40*10 i 4 set 10-15 sek vila mellan seten

Smalbänk: 40*10 i 4 set pumpade på här, kändes skapligt:)

Hantellyft åt sidan: 7.5*10 i 3-4 set seg här

Framåtlutande hantellyft: 5*10 i 5 set pump!

Chrunches: Kv*30, kv*30, kv*30, kv*20, kv*10

Boxning: 1timme sparkar och slag på säck samt sparring i 10minuter. Körde 15-15 i strax över 11min, maxpuls: 189 och medelpuls: 175 var svårt att få upp pulsen högre men jag gjorde mitt bästa iallafall.

Imorgon ska jag ut och löpa runt 5-6km lite lugnt. Längtar redan:D Sen blir det lite cykel.

Marcs
2008-05-13, 18:16
Har haft mycket att göra i skolan idag så jag var väldigt seg och inte så värst pigg på att träna, men jag körde på ändå. Blev både löpning, crosstrainer och lite styrketräning.

Löpning: 5.0km på 24:40, första 4km gick på 18:20, detta trots att jag fick stanna flera gånger och rätta till bandet runt knät. Kändes lätt så det flöt på bra faktiskt. Märkte att jag blivit lite seg i baksida lår, men det kommer försvinna när jag kommit igång igen! Joggade lugnt sen den sista km, mötte morsan så jag joggade sakta bredvid henne en bit då.

Testade att trycka på lite i en uppförsbacke och enligt gps:en så låg jag runt 3:40/km i drygt 200m, var inte direkt drygt så formen e inte alltför dålig! Men nöjd ändå med passet!:)

Crosstrainer: 10min lätt! Låg på någorlunda hårt, medelpuls: 173, max 184

Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10

Crosstrainer: 10min låg fortfarande på någorlunda hårt. medelpuls: 173, max 184

Styrketräning: Lår, vader och mage

Chrunches: Kv*30, kv*15, kv*15

Stående lårcurl i maskin: 2 viktplattor*10 i 3 set, kändes rejält! Aldrig kört denna övning. Men skönt var den!:)

Raka marklyft med hantlar: 14*10 i 3 set körde lätt då jag aldrig kört övningen förut, var 2 st 7kg hantlar

Utfallsgång med hantlar: 14*10 i 3 set pump! 2 st 7kg hantlar

Tåhävningar med hantlar: kv+32*10 i 3 set pumpade på bra här

Marcs
2008-05-14, 19:01
Lite småtrött men ska ändå försöka redovisa dagens pass. Körde några stycken och här kommer dem:

Styrketräning: Rygg, triceps, bröst, axlar
Tungt med 1-2min vila mellan set:
Skivstångsrodd med supinerat grepp: 55*8 i 4 set
Smalbänk: 70*3, 75*1 tangerat PB, 77.5*1 PB, 80*1 PB, 82.5 Bom. Ökat 5 kg i smalbänken sen förra veckan, 80 kändes inte så fasligt tungt så jag trodde 82.5 skulle gå men icke

Lätt med 10 sek vila mellan set:
Bänkpress: 45*10 i 4 set
Sittande rodd: ?*12 i 4 set, pumpade på bra här.
Skruvpressar: 9*10 i 4 set
Rygglyft: Kv*50, kv*30, kv*20

Cykel: 52km på 2:00:44 satte ett nytt längdrekord samt så satte jag ett nytt PB på 1timme, 27.45km hann jag på den tiden. 820 meter längre än vad jag klarade förra veckan och då var jag ändå bara ute och cyklade strax över timmen. Gick förvånansvärt bra idag, bra tryck i benen från start trots att jag hade lite träningsvärk från gårdagens benpass:P

Crosstrainer: 10min, körde lite lätt här var rätt pigg:)

Boxning: Strax över timmen, körde först på säck och sen blev det sparring och detta avslutades sen med 10min "ultimate fighting" mot lillbrorsan, vi låg och brottades med sparringhandskar och slog på varann. Skitkul!:D

Trots dagens mängd så känner jag mig ändå pigg, kanske ett litet formbesked?!

Eddie Vedder
2008-05-14, 19:13
Löpning: 4.11km på 20:45, ingen smärta i knät men jag flåsa som en gris istället. Men jag sov ju iofs 5 timmar mellan lördag och söndag och då med flera uppvaknanden. Sen har jag jobbat 21 timmar så de sliter en del de också, men jag är glad att det gick att springa!:D

[B]Löpning: 5.0km på 24:40[/B

Det går tveklöst framåt.:)

Kul att du ökar dosen långsamt utan smärta. Testade på lite löpning idag även jag. Känns lite sådär men ändå okej.

I övrigt en grym träningsdos du har.*flex*

Marcs
2008-05-14, 19:16
Det går tveklöst framåt.:)

Kul att du ökar dosen långsamt utan smärta. Testade på lite löpning idag även jag. Känns lite sådär men ändå okej.

I övrigt en grym träningsdos du har.*fle*

Jora de går finfint!:) Det får ju som sagt inte gå bakåt hehe:D Då får man börja fundera över vad man håller på med*screwy*

Förresten, noterade du gårdagens pass med 4km på 18:20?:D Man är inte helt ur form:P

Eddie Vedder
2008-05-14, 19:38
Förresten, noterade du gårdagens pass med 4km på 18:20?:D Man är inte helt ur form:P

Det noterades.:thumbup:

Marcs
2008-05-15, 17:02
Idag vart det lugn träning
25min Crosstrainer med 15-15 intervaller i 5 min.
Körde lite Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10
Slog på säck i 5min.
Omvända benlyft på sit-ups bräda för att träna rumpan. Kv*10 i 5 set.

Stretchade sen ut låren. Kändes bra!:) Fick upp pulsen någorlunda bra på Crosstrainern.

Imorgon blir det styrketräning och löpning

de_dave
2008-05-15, 17:06
Starkt att köra så länge i CT, jag tycker det är så drygt :P

Marcs
2008-05-15, 19:01
Starkt att köra så länge i CT, jag tycker det är så drygt :P

Länge? För mig kanske men det är inget mot hur länge de andra konditionsnördarna kör:D Men man tackar!:)

Marcs
2008-05-16, 21:01
Redovisar dagens pass lite snabbt:
Styrketräning: Rygg, triceps, axlar, mage och biceps
Sittande rodd: ?*10-12reps i 5 set
Smalbänk: 45*10 i 4 set
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 4 set
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 4 set
Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10, kv*10, kv*20, kv*30
Stående hantelcurl: 7*8 i 3 set

Körde lätt på alla övningar och med 5-10 sek vila mellan set

Löpning: Strax över 4 km på 21:10, kände av knäet lite grann. Seg i benen.

Styrketräning: Triceps, axlar, biceps¨
Smala armhävningar: Kv*20
Kickbacks: 7*10 i 3 set
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 2 set
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 2 set
Koncentrationscurl: 7*10 i 3 set

Lätt även här med 5-10 sek vila mellan seten.

Dubbla styrkepass, men det kan behövas:D

Imorgon blir det cykling, 1 1/2 timme. Sen ska jag iväg och heja på lillbrorsan och farsan när de ska tävla i löpning!:) Får hoppas lillbrorsan klår farsan:D

Marcs
2008-05-17, 15:09
Var iväg och kollade på tävlingen idag, lillbrorsan fick stryk av farsan på upploppet. Jag var sugen som bara den på att springa!

Nåväl, träning blev det iallafall för mig i detta bistra väder:
Cykel: 18.26km på 45:52min. Var seg i benen så jag tog det lugnt

Crosstrainer: 10:03min, var pigg här så det blev kul att träna i denna:D

Körde sen lite hängande benlyft och chrunches. Ikväll ska jag på avslutning med kampsportsklubben så det blir till att bada bastu och bubbelpool samt äta god mat:)

Marcs
2008-05-18, 17:26
Blev träning idag trots lite sömn. Körde löpning, styrketräning och cykling

Löpning: 4.5km, 7min med 12km/h, 5min med 15km/h, 1min 16km/h, 1min 17km/h, 1min 18km/h samt 5 min jogg i 12km/h.

Styrketräning: Ben och mage med 5-10 sek vila mellan set på varje övning!
Benspark med båda benen: 25kg*10-12 reps i 4 set
Benspark med ett ben i taget: 15kg*10-12reps i 4 set

Sittande lårcurl med båda benen: 30*10-12reps i 3 set
Sittande lårcurl med ett ben i taget: 15*10 i 4 set

Utfallsgång med hantlar: 2stycken 10kg hantlar*10 reps i 4 set

Benpress med fötter högt och brett: 50kg*10 i 3 set

Chrunches: Kv*30, kv*20
Liggande benlyft: Kv*10 i 2 set

Cykling: 4min

Löpning/gång: 1km på 6min, joggade i 12km/h och gick i drygt 8km/h.

Stretchade sen låren rätt rejält. Kändes bra idag, inga monstervikter i benövningarna men det är ändå klart godkänt för min del!:) Blev trött av löpningen men inte så trött som jag trodde jag skulle bli! Kände av knät lite och nu blir det vila från löpning fram till tidigast onsdag.:) Förövrigt kan jag nämna att det är skitkul att träna ben!

Såg förövrigt king of the 1/8 squat, han lassa på hundra kg i böjen och sänkte sig ner 2-3cm och reste sig sen upp samma visa i benpressen också. Förvisso har han skadat knät rätt så illa förut men då kan man köra andra övningar än böj och benpress. Sen körde han bänkpress och där lassa han på 80kg och gick ner halvvägs och sen upp igen. Men men...

Imorgon kommer jag att köra styrketräning och boxning.

Marcs
2008-05-18, 17:39
Sammanställning för vecka 20:
Löpning: 13.5km 1:09:50tim 3 pass

Crosstrainer: 1:05tim 3 pass

Cykling: 68.26km 2:46:36 tim 2 pass

Kampsport: 2:15tim 2 pass

Styrka: 2:30tim 4 pass

Sammanlagd träningstid: 9:46 tim

Antal pass: 14

Om jag nu räknat rätt:)

Marcs
2008-05-19, 07:48
Körde ett morgonpass för att dra igång kroppen lite, det blev styrketräning samt lite säckträning. Passet var mellan 06:20-07:05

Styrketräning: Bröst, triceps, rygg, axlar och mage
Tungt: 60-90 sek vila mellan set
Bänkpress: 75*1, 80*1, 75*1 i 2 set. Ville inte gå på alltför hårt då jag var morgontrött och ingen passare till hands

Lätt: 5-10 sek vila mellan set
Smalbänk: 45*10 i 4-5 set
Rygglyft: Kv*50
Supinerade skivstångsrodd: 45*10 i 5 set
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 7 set
Sittande framåtlutande hantellyft: 7*10 i 5 set
Chrunches: Kv*30, kv*15, kv*10 i 2 set, kv*15 i 2 set

Säckträning: Cirka 5min

Totalt 45min träning! Fick upp pulsen rejält när jag körde skivstångsroddarna:D

Blir säkerligen ett pass på eftermiddagen, får se hur det känns! Dock blir det konditionsinriktat:)

Marcs
2008-05-20, 18:26
Blev inget mer pass igår, men däremot 2 pass idag, ett kortare imorse och ett lite längre nu på kvällen.

Morgon: Crosstrainer, mage
Crosstrainer: 13min
Chrunches: Kv*30, kv*10, kv*10

Kväll: Crosstrainer, mage, underarmar, rygg
Crosstrainer: 40min, medelpuls: 172 och maxpuls: 182

Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10,
Underarmscurl: 9*10 i 3 set
Underarmsrotation: 9*10varv i 2 set
Underarmsspecial 1: 9*15 i 3 set
Underarmsspecial 2: 9*15 i 3 set
Rygglyft: Kv*50

Kändes bra. Imorgon blir det löpning, ska testa springa 5km på 20min (på löpband då). Måste läsa läxa nu...

Marcs
2008-05-21, 18:53
Orkar inte skriva så utförligt om dagens träning men det blev: Styrketräning, löpning samt boxning
Styrka: Triceps, rygg, axlar, bröst, framsida lår samt mage
Kände mig seg.......

Löpning: 5km på 24:20. Värmde upp med 4min med 12km/h, sen ökade jag på och körde 1.5km på 5:41min, sen kände jag av knät så jag tog det lugnt och gick i 7-8km/h i 8:57min. Efter det drog jag igång löpning igen, 12km/h i 2:08min sen körde jag 1000meter 3:24 hade jag på den, kändes inte alltför jobbigt heller dock nådde jag en maxpuls på 198 här. Men skönt var det!

Kampsport: 1timme, körde på säck i högt tempo och sparrades med inslag av grappling.

Måste läsa läxa nu.

Marcs
2008-05-26, 09:02
Inte haft tid att skriva härinne men jag har tränat ändå! Var på Falukalaset i lördags och kollade på Nordman:D

Men jag kan sammanfatta det lite snabbt:
Torsdag: 7:30min Crosstrainer, 7:30min säckträning

Fredag: Styrketräning i 1:10 tim. Kändes lite småsegt men det gick!

Lördag: Simning 30 längder*25m

Söndag: Löpning och mage
Körde 2st 1km intervaller. GPSen tappade dock kontakt i 50sek på första och räknade ikapp. Men enligt GPSen så sprang jag 1km på 2:40min, men det blev fel med tanke på att den räkna ikapp men jag vet att det saknades lite drygt 140 meter till 1km strecket så runt 3:25 hade jag nog som riktig tid. Andra km gick dock på 3:35 (räknade ut detta då GPSen även här tappade signal, dock i 10 sek).

Usch va dålig man blivit! Men får försöka komma igen så snabbt som möjligt!
Körde lite chrunches sen.

Idag: Styrketräning och Crosstrainer
Styrketräning: Bröst, triceps, rygg, axlar, mage
Tungt:
Bänkpress: 70*3, 75*1, 80*1, 75*1. Seg som bara den i armarna:S

Lätt: 10sek vila mellan seten

Smalbänk: 45*10 i 4 set

Supinerade skivstångsrodd: 45*10 i 4 set

Sittande bred rodd: ?*10 i 3 set

Hantellyft åt sidan: 7*10 i 5 set

Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 5 set

Press bakom nacken: 22*10 i 3 set. Längesen man körde denna övning, men kändes skönt i axlarna!:D

Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10

Crosstrainer: 20min, låg på rätt bra här så jag flåsade rejält!

forslund
2008-05-26, 09:27
Usch va dålig man blivit! Men får försöka komma igen så snabbt som möjligt!

Dålig? 3:25 / km? :confused: Det är ju ruskigt bra, även om det är en jättekort distans. Inget du kan vara missnöjd med. :D

Marcs
2008-05-26, 09:49
Dålig? 3:25 / km? :confused: Det är ju ruskigt bra, även om det är en jättekort distans. Inget du kan vara missnöjd med. :D

Alltför dåligt är det inte men med tankte på att jag i höstas körde 5 st 1km på raken på 3:22-3:27min så har man förlorat en del... Jag är iaf glad att det inte var alltför sakta:D

Marcs
2008-05-26, 11:24
Blir förhoppningsvis träning ikväll om det hinns. Ett kortare kombipass där kondition och styrka kommer att köras.

Marcs
2008-05-26, 19:37
Blev bara ett kortare pass på crosstrainer, 30minuter blev det! Kändes riktigt bra, pigg i benen och så:) Kände inte för att köra styrka så det får vänta tills imorgon eller på onsdag!

Marcs
2008-05-28, 07:55
Blev 35min på crosstrainer igår. Pulsen låg runt 155-160. Kändes bra:) Körde lite mage och armar samt lite ryck och stötdrag.

Idag körde jag 15 min på crosstrainer och styrketräning:
Smalbänk: 70*1, 75*1, 70*3 rep. Har för mig att jag körde 2 set på 75 men jag kan minnas fel
Supinerad skivstångsrodd: 45*10 i 5 set med 10 sek vila mellan seten
Skruvpressar: 7*10 i 2 set, 9*10 i 4 set. 10 sek vila mellan seten här, kör rätt lätt här för att jag ska få till det bra med tekniken

Får se om det blir mer träning idag, det är inte omöjligt:P

machine gun
2008-05-28, 08:44
Skruvpressar är min favoritdiscoövning :D

Marcs
2008-05-30, 14:48
Skruvpressar är min favoritdiscoövning :D

Den är skön som bara den!:D

Marcs
2008-05-30, 15:04
Redovisar passen lite snabbt:
Gårdagens: Löpning, crosstratiner samt lite styrka
Löpning: 7km på 37:20min, körde 15-15 i 10 min och jag hann lika lång sträcka på dessa 10 min som jag hann när jag åkte på skadan.

Crosstrainer: 20:45min, puls pendla mellan 165-182 här.

Styrka:Rygg, bröst och ben För ryggen körde jag sittande rodd med brett grepp, bröst tränades med bänkpress med 10reppare på 45 kg samt utfall för benen i 2 set. 10 sek vila mellan seten.

Dagens träning:
Crosstrainer: 30min
Styrka: Rygg, triceps, axlar, mage
Sittande bred rodd: 4 set med nästan 8 av 10plattor á 10 reps. 10 sek vila mellan set.
Sittande supinerad rodd: 2 set med 8 av 10 plattor á 10 reps. 10 sek vila mellan set.
Smalbänk: 45*10 i 4 set, 10 sek vila mellan set
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 5 set, 10 sek vila mellan set
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 3 set, 10 sek vila mellan set
Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10 i 2 set, 10 sek vila mellan set

Imorgon blir det ingen träning mer än en promenad runt Stockholm då jag åker med ner för att kolla på Stockholm Marathon:)

Marcs
2008-06-02, 13:40
Blev lite träning igår:
Crosstrainer: 35min, kändes bra här pigg och bra:)

Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10

Kampsportsträning: 65min, sparkar, slag, knän och lite brottning kördes här. Värmde upp ryggen lite med 100 rygglyft.

Idag ska jag köra ett test på en bana som är 1.9km i terräng. Smal stig med sågspån som underlag, en gammal elitlöpare som har gjort iordning den:) Riktigt tuff, då jag har 7:21 som pers på den vilket är runt 3:45min/km. Så det är ingen lätt bana, detta pers satte jag när jag var som bäst i höstas och då sprang jag samtidigt 4.6km (uppmätt med gps flera gånger) i lite lättare terräng på 16:25 (3:36min/km). Så det ska bli intressant o se vad man gör. Boxningen och den lokala hockeyklubben ska köra test där samtidigt så det kommer nog bli lite av en fight föreningarna emellan:D

Ska köra styrketräning innan.

Bullaz
2008-06-02, 13:51
Intressant journal, kommer följas! :]

Marcs
2008-06-02, 13:52
Intressant journal, kommer följas! :]

Tackar tackar:)

Marcs
2008-06-02, 19:30
Sådär hemma efter testet som inkluderade ett PB. Här följer dagens träning:
Styrka: Bröst, rygg, triceps, axlar och biceps
Bänkpress: 70*3, 75*1, 80*1, 75*1, 70*3
Sittande rodd med supinerat grepp: Halva viktmagasinet*12 i 5 set med 10 sek vila.
Sittande bred rodd, pronerat grepp: Halva viktmagasinet*10 i 5 set med 10 sek vila
Smalbänk: 45*10 i 5 set med 10 sek vila, pump och mjölksyra
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 3 set med 10 sek vila
Bicepscurl: 12*15 i 2 set, 10 sek vila. Lite väl lätt här hehe

Löpning: 6km
Uppvärmning2 km drygt 10 min
Snabbvarv: 2 km på 7:05 PB satte pers med 23 sek. Riktigt bra! Trodde aldrig det skulle gå så bra då jag själv tyckt att jag är i dålig form mot i höstas:D
Nerjogg: 2km på ca 12:30 min.

Maxtest:
Smala armhävningar: Kv*70reps, ja alla reps så var brösta i lite lätt i backen och sen upp på raka armar.
Chrunches: Kv*100
Lite på skoj bara:
Enarmsarmhävningar med höger: Kv*5, kunde gjort några till
Enarmsarmhävningar med vänster: Kv*7, samma här

Totalnöjd med dagens träning, ett PB är riktigt kul. Trodde aldrig det skulle gå då jag hoppats på att komma under 8 haha:D Test om en månad så då får man se vad man gör då, ska bli intressant!

Nä nu ska jag ta o gå ut i de fina vädret!

Marcs
2008-06-03, 13:51
Idag blev det endast lite lätt träning:
Crosstrainer: 30 min varvat med lite underarmsträning var allt som skedde i träningsväg idag:) Klippte även gräset vilket tog ca 60-70 min. Ikväll blir det nog fest, alkoholfritt dock!:D

Fever
2008-06-03, 21:31
Ta det här också, då jag är dålig på skriva.

Skall förmodligen vara farthållare nästa år också, så vi kan säkert ha sällskap.
Funderar på om jag skall ha ett träningsläger i år igen (har alltid det för mina kunder).
Men denna gång kanske bjuda in folk utifrån.
Det blir då boxning, styrka, löpning och kostlära under en helg.
Sovplats kommer att kunna ordnas.
Men vi få se, för man ju alltid fullpackat.
Nästa lopp blir nog ett 24-h lopp, men måste ju börja träna lite (har inte gjort det riktigt på ett tag).

Ha det gött!

Marcs
2008-06-04, 19:30
Ta det här också, då jag är dålig på skriva.

Skall förmodligen vara farthållare nästa år också, så vi kan säkert ha sällskap.
Funderar på om jag skall ha ett träningsläger i år igen (har alltid det för mina kunder).
Men denna gång kanske bjuda in folk utifrån.
Det blir då boxning, styrka, löpning och kostlära under en helg.
Sovplats kommer att kunna ordnas.
Men vi få se, för man ju alltid fullpackat.
Nästa lopp blir nog ett 24-h lopp, men måste ju börja träna lite (har inte gjort det riktigt på ett tag).

Ha det gött!

Hehe okej! Ja vi får ha sällskap då!:) Fint med ett träningsläger!:D Får man hoppas man har tid!

Marcs
2008-06-04, 19:42
Snart dags för studenten men träningen fortsätter för fullt ändå! Idag blev det tre pass: Styrka, kondition, styrka

Pass 1:
Styrka: Triceps, rygg, axlar och armar
Smalbänk: 60*3, 70*1, 45*10. Kändes segt som bara den så jag gick ner och körde ett pumpset

Stående "rygglyft": Kv*20 i 2 set, typ goodmorningsaktig, böjer mig fram och rullar sen kota för kota upp.
Supinerad skivstångsrodd: 45*15 i 3 set, 45*10 i 1 set. Alla med 10 sek vila mellan seten.
Sittande bred rodd: Halva viktmagasinet*10 reps i 3-4 set, 10 sek vila mellan seten.

Hantellyft åt sidan: 7*10 i 3 set
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 3 set
Koncentrationscurl: 9*10 i 4 set, explosivt upp, 2 sek stop i toppläget och långsam sänkning.

Pass 2:
Crosstrainer: 11min

Löpning: 2.5-3km på 17:03min, kändes rätt bra. Lite smärta i knät men de gick ändå!:)

Pass 3:
Styrka: Ben, armar, mage
Frontböj (ATG): 45*5 i 2 set, med 30 sek vila mellan seten.
ATGböj: 45*5 i 6 set, med 20 sek vila mellan seten.

Benspark: Halva viktmagasinet*15-20 reps i 3-4 set, 10 sek vila mellan seten.
Benspark med ett ben i taget: 1/4viktmagasin*10 reps i 3 set, 10 sek vila mellan set.

Stående bencurl: 1/10viktmagasin*10 i 3 set
Utfall med ett ben på bänk: kv+9*10 i 2 set

Koncentrationscurl: 9*8 i 3 set, samma utförande som tidigare
Chrunches: Kv*30, kv*20, kv*10

Imorgon är det studenten, men jag kommer ändå kliva upp kl.6 och träna:D Känner mig på riktigt träningshumör så man måste passa på!

machine gun
2008-06-04, 21:49
Haha, alla andra går på champangefrukost och du går till gymmet. Måste vara aningen sällsynt bland tonåringar :D

Marcs
2008-06-06, 20:06
Haha, alla andra går på champangefrukost och du går till gymmet. Måste vara aningen sällsynt bland tonåringar :D

Först träning, sen champagnefrukost:D Det absolut roligaste först:) Men champagnefrukosten var, även den, rolig!

Marcs
2008-06-06, 20:11
Sådärja, nu har man tagit studenten och det är så skönt! Men träning ändå, igår morse blev det styrka och crosstrainer i 20min.

Idag blev det några pass. Först på morgonen: Crosstrainer 30 min och sen styrketräning med övningar för rygg, axlar, triceps, bröst mm. Senare på eftermiddagen: Crosstrainer i 20 min:D

Kanske ska nämna att jag spräckte 10000kcal gränsen igår, åt 6 eller om de va 7 rätt stora tårtbitar plus pastasallad med kyckling, godis, läsk, alkohol, kakor, chokladfingrar mm.:D

Imorgon bitti är det träning och det blir crosstrainer och lite styrka. Kanske lite löpning tillomed:)

Nä nu blir de film!

Marcs
2008-06-08, 19:49
Har tränat på rätt bra. Igår blev det 5km löpning, trots värkande ben (p.g.a. extrem träningsvärk) så testade jag mig på en tuff 2.5km bana som man körde med skolan förut. Jag var endast 8 sek efter mitt pers. Sluttiden blev 9:16 och mitt pers är 9:08. Maxpuls under testet: 200, medelpuls under testet: 190. Totaltid för löparrundan: 27:46min, kände inte av knät.

Dagens träning bestod av: Crosstrainer, cykel och crosstrainer.
Crosstrainer: 45min, kändes bra, fick upp pulsen och jag känner mig nöjd:)
Cykling: 10.72km på 25:21min. Seg som bara den, skittråkigt mm.
Crosstrainer: 20min

Imorgon kommer det enbart bli crosstrainer och styrketräning och på tisdag så finns det en chans att jag kommer att springa ett lopp. Antingen 7 eller 12km. Jag är mest inriktad på 7km men man vet aldrig. Men som sagt, jag har inte sprungit längre än 5km på 4 månader så hehe.

Imorgon börjar jag jobba så de ska bli skönt att få lite klirr i kassan.

Marcs
2008-06-12, 19:25
Inte hunnit/orkat skriva här på ett tag. Men nu ska ni få se vad jag gjort de senaste dagarna:

Tisdag: Årets första tävling, Bärkejoggen ställde upp fastän jag inte var på humör men men, 7.2km i blandad terräng på 27:14min, 7km passerades på 26:38min. Drog på mig GPSen för att se hur långt det var. Första km var lättlöpt och gick utför så den gick på 3:07min, kontrollerade första km både när jag värmde upp och joggade ner. Resterande km gick mellan 3:40-3:55, jag tog inte ut mig max, varför vet jag inte riktigt men har nog att göra med att jag inte var på hugget så att säga. Kan även nämna att jag vann tävlingen, 2:an kom 7min efter mig. Kanske även det en anledning till att man inte tog i allt, jobbigt att ligga och dra.

Värmde upp med 1.2km jogg och efter det kördes det drygt 10st 80-100meters sprint. Joggade ner med 1.2km. Allt som allt ca. 9.5km. Kände bara av knät ytterst lite när jag joggade ner så jag stannade till i typ 5 sek och fortsatte sen jogga och kände inte av något mer.

Väl hemma så klev jag på crosstrainern och körde på i 12:23min. Pulsen låg runt 165 där.

Marcs
2008-06-12, 19:30
Glömde måndagen i föregående inlägg. Det blev enbart styrka, var inte så pigg på så mycket mer.

Bröst, rygg, triceps, axlar
Bänkpress: 70*3, 75*1, 80*1 i 2 set, 75*1, 70*3. Drygt 1-2min vila mellan seten.
Stående rygglyft: Kv*20 i 4 set. Typ som good mornings, fast med kroppsvikt och jag rullar upp överkroppen
Supinerad skivstångsrodd: 45*12 i 3 set med 1 sek stopp i toppläget, 45*10 i 2 set. 10 sek vila mellan seten.
Smalbänk: 45*10 i 4 set med 10 sek vila mellan seten.
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 8-10 set med 10 sek vila mellan seten
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 5 set med 10 sek vila mellan seten.

Marcs
2008-06-12, 19:35
Onsdag: Styrketräning och cykling
Styrka: Triceps, rygg, bröst och axlar
Smalbänk: 45*10 i 2 set, 60*5, 70*3, 60*5, 45*10. Gick segt här
Skivstångsrodd med pronerat grepp: 45*10 i 4 set, 10-20 sek vila mellan seten.
Sittande supinerade rodd: Halva viktmagasinet*20, halva viktmagasinet*10 i 4 set. 10 sek vila mellan seten.
Bänkpress: 45*10 i 4 set, 10 sek vila mellan seten
Hantellyft åt sidan: 7*10 i 5 set, 10 sek vila mellan set.
Framåtlutande hantellyft: 7*10 i 5 set, 10 sek vila mellan set.

Cykling: 22.67km på 51:54min, regnigt och drygt. Inte alls pigg på det men jag tog mig runt iallafall.

Marcs
2008-06-12, 19:40
Idag, torsdag: Cykling, delade upp den i två pass.

Cykling: 27.03km på 60:22min, gick segt även här. Men jag pina mig runt och åkte hem för att ladda på batterierna med hamburgare!:D

Efter maten:
Cykling: 10.11km på 25min, blev inte direkt piggare trots att ja åt innan. Men jag känner mig ändå nöjd med dagens träning, haft fullt upp på jobbet.

Totalt för dagen: 85:22min cykling.

Imorgon blir det löpning och styrketräning och kanske smyger det in sig lite crosstrainer. Jag längtar redan efter morgondagens lunch då jag ska klämma i mig en kebabsallad:D De gör så otroligt god sallad här så de e inte sant:)

Roubs
2008-06-12, 21:04
Tisdag: Årets första tävling, Bärkejoggen ställde upp fastän jag inte var på humör men men, 7.2km i blandad terräng på 27:14min.....Väl hemma så klev jag på crosstrainern och körde på i 12:23min. Pulsen låg runt 165 där.

Det var inte lite hurtigt det :)

Marcs
2008-06-14, 11:27
Det var inte lite hurtigt det :)

Tackar:) De var skönt som bara den att äntligen få tävla även fast man inte var så pigg på det:D

Marcs
2008-06-14, 11:40
Gårdagens träning bestod av löpning och styrketräning.

Löpningen genomfördes på elljuspåret, 8.5km på 39:47min. Seg som bara den i benen sen cyklingen, testade att ligga på lite lätt i 1.25km och de avverkades på 5:20min. Inte ett dugg jobbigt rent pulsmässigt men som sagt, benen kände jag av sen cyklingen på torsdagen.

Styrketräningen blev en liten specialare. Gjorde en egen variant av "Prevens skivstångsträning". Det går ut på att jag först gör övning 1 med 10 reps, vilar 5 sek, gör övning 1 igen med 10 reps samt övning 2 med 10 reps och vilar. Sen upprepar jag det igen och lägger till övning 3 osv. och fortsätter sådär ett tag. Sen när jag arbetat mig till sista övningen så är det meningen att jag ska plocka bort första övningen och sista setet så gör jag enbart den sista övningen.

De övningar jag körde (i ordning) var:
Pronerad skivstångsrodd
Militärpress
Press bakom nacken
Good morning
Bicepscurl
Roterande bicepscurl
Skivstångspress

Med 5 sek vila mellan seten så tog detta mig 12:59min att köra och jag hade en medelpuls på 131 och maxpuls på 147. Vikten jag använde mig av var en skivstång på 10-12kg och jag kan säga att det brände utan dess lika i axlarna främst!

Jag gjorde lite fel, det var meningen att jag skulle plocka bort första övningen och avsluta med den sista övningen i de sista setet men istället plocka jag bort den sista övningen och blev då att avsluta med den första. Så axlarna fick sig en rejäl duvning:D

Jag kommer helt klart att köra mer av denna men då med lite tyngre vikt och variera övningarna!:)

Idag kommer det att bli både kondition och styrkeinriktad träning lite senare på eftermiddagen:)

Livet i övrigt rullar på för fullt, på tisdag åker jag till Bulgarien och blir borta där i en vecka:D Sen har jag fått reda på att jag fått jobb som elektriker. Jag kommer att börja den 1 september vilket blir veckan efter jag slutat på mitt semestervikariat:) Det blir till att jobba inom samma företag!

Marcs
2008-06-14, 11:47
Dagsvikten var 62.7kg, för 1 1/2 månad sen var vikten 65-65.5kg. Tror vikten är mindre då jag hade rätt mycket mat kvar i magen. Så nu får inte vikten sjunka nå mer, blir ju tunn som en pannkaka!

Marcs
2008-06-15, 13:55
Gårdagens träning blev kombinationsträning, körde flera olika sorters övningar för hela kroppen i högt tempo i drygt 75 minuter. Kändes bra och jag var rätt pigg:)

Dagens träning var löpning, strax över 5 km på 22:29 med asfalt/terräng som underlag. Det gick lätt och flöt på bra. Kände av knät lite då och då men det var bara att stanna till i någon sekund och fortsätta jogga så kändes de inget.

Senare idag ska jag iväg till syrran och fika lite:) Blev kvar jordgubbstårta och lite annat gott från gårdagen så det blir fint:D

Pirken
2008-06-16, 18:32
Kul att träningen går bra Bottman, och minst lika kul att du fick jobbet! :D Då masserar du mig nästnästa år då ;DDD

Hare i BG i alla fall, och du får fanimej ta och bli med ut på trägårn nån gång i sommar :P

Marcs
2008-06-16, 19:32
Kul att träningen går bra Bottman, och minst lika kul att du fick jobbet! :D Då masserar du mig nästnästa år då ;DDD

Hare i BG i alla fall, och du får fanimej ta och bli med ut på trägårn nån gång i sommar :P

Jo de e kul som fan!:) haha får se om ja hinner med den där kursen, chansen finns att det blir skiftgång.

Ja ska ha de kul i Bulgarien:) Jo jag ska hänka på, men har haft fullt upp nu på sistone me de ena o de andra men när ja kommer hem från Bulgarien så ska det bli lite struktur igen på livet!

Marcs
2008-06-16, 19:33
Idag uteblev träningen, haft mycket att göra på jobbet idag. Hade ingen träningslust alls så det blev enbart till att ta det lugnt och äta gott:) Imorgon bitti kommer det bli träning, både kondition och styrketräning. Sen bär det av!

Pirken
2008-06-16, 21:01
MEN BOMAN OMG, DU MÅSTE TRÄNA!!

Hehe ne men vila upp dig, det skadar nog inte =)

Marcs
2008-06-24, 17:31
MEN BOMAN OMG, DU MÅSTE TRÄNA!!

Hehe ne men vila upp dig, det skadar nog inte =)

Jag har tränat, 1-2 ggr om dagen där nere:D

Marcs
2008-06-24, 17:35
Nu e man hemma från Bulgarien, träningen har inte varit frånvarande, jag har kört både löpning 3-4 ggr, gym 4ggr, och simmat lite. Sen har jag gått över milen varje dag när jag gått runt och kollat på lite affärer. En bra vecka med semester:) Riktigt trevligt. Imorgon kör jag igång med träningen mer seriöst igen:)

Marcs
2008-06-25, 18:22
Sådär, första löppasset efter semestern. Blev 15.03km på 66:50min i Lidingölopp terräng. Mycket uppför:) Var inte direkt jobbigt, fick stanna och räta till knäbandet ett par gånger annars var det inga problem. Jag verkar vara i rätt bra form trots dåligt med löpning p.g.a. skadan.

De mål jag har till hösten är först och främst att sätta personligt rekord på Lidingö Loppet. Sen kommer jag att delta i mindre tävlingar. Jag kommer även att satsa lite mer på kampsporten, då mer specifikt på boxning då jag har planer på att tävla. Siktar på att komma i form till Nybörjar SM i höst.

Körde lite slag på säck och fokuserade idag på att få till hårda slag i rätt högt tempo.

Körde lite bänkpress också: 60*5, 70*3, 75*1, 60*5. Ville inte gå upp till 80 då jag var ensam och inte hade lust att fastna med stången nere på bröstet.

Imorgon blir det troligtvis lite boxning varvat med styrka och cykling.

Marcs
2008-06-25, 19:21
Glömde nämna att jag körde nackträning idag med ett bälte som jag hängde vikter i och körde med. 10kg*10-15 reps i 4 set med 5 sek vila mellan seten.

Marcs
2008-06-30, 17:57
Jag har haft fullt upp i helgen med kalas och allt möjligt så jag har inte haft möjlighet att skriva ner träningen riktigt. Men här kommer det:

Torsdag: Cykel 15km på 32:57min. Körde lugnt här, bara för att hålla igång lite.

Marcs
2008-06-30, 17:58
Fredag: Löpning 11km 51:14min
3 stycken 1000 meter intervaller, första på 3:21, andra på 3:31 och den tredje på 3:37. 90 sek vila mellan varje, hade fullt upp på jobbet i fredags och hann inte äta så mycket så det fanns inte mycket energi i kroppen. Kändes segt hela passet.

Marcs
2008-06-30, 18:02
Lördag: Styrka och säckträning
Styrka: Bröst, axlar
Bänkpress: 60*5, 70*3, 75*1, 45*10, ville gå upp på 80 men hade ingen passare.
Tri-settade sedan: Militärpress, press bakom nacken samt drag till hakan.
28kg*8reps i 4 set 10 sek vila mellan seten.

Körde sen lite teknik på säck i ca 10min.

Marcs
2008-06-30, 18:04
Söndag: Cykling och kampsport
Cykling: 53.69km på 1:59:07 timmar. Förvånansvärt pigg, men med tanke på lördagens svullande kanske det inte var så konstigt...

Kampsport: 1 timme, körde i ett högt tempo på säck i 10 min. Sen blev det sparring i drygt 30 min och fick väl lite stryk, men jag gav även tillbaka en del:)

Marcs
2008-06-30, 18:07
Dagens träning: Löpning 15km på 1:12:32. Träffade en klubbkamrat som jag stod och pratade med i några minuter. Kändes i övrigt bra förutom knät. Nu var det dock framsidan av knät som jag kände av och inte där jag känt av tidigare. Men jag är nöjd. Imorgon kommer det bli cykling, styrketräning och lite säckträning:)

Marcs
2008-07-01, 18:01
Var meningen att det skulle blivit lite mer träning idag men det hanns inte med. Så det blev endast cykling. Var dock lite småseg i benen men i övrigt var motivationen på topp!:)

Cykling: 44.50km på 1:42:04tim

Imorgon kommer det inte att bli någon träning då jag ska först fira farsan som fyller 50 och sen min flickvän och hennes lillebror:D Mycket kalas och annat gott imorgon med andra ord!:)

Marcs
2008-07-09, 08:47
Har blivit en del träning de senaste dagarna. Kommer skriva om det senare ikväll

Marcs
2008-07-10, 20:21
Dags att redovisa alla pass man kört senaste veckan. Har kommit igång med löpningen igen så nu bär det av!
Torsdag 3 juli: lättare styrketräning samt löpning
2km uppvärmning
2km snabbt: 7:14 (tuff terräng), 9 sek segare än månaden innan men jag har tränat mer nu också.
2km nerjogg på samma bana. Sen joggade jag hem strax över 7.5km. Allt som allt 13.5km på 1:14:07 (inklusive vila).

Marcs
2008-07-10, 20:23
Lördag: Löpning med inslag av styrketräning
Sprang strax över 12km i rätt tuff terräng på 62:12min. Jag sprang vilse ett tag men lyckades hitta tillbaka till slut:D

På tillbakavägen passerade jag en lekplats med gungor. Tog tag i ett räcke som fanns vid gungorna och körde 7-8 set chins.

Marcs
2008-07-10, 20:24
Söndag: Kampsportsträning
60minuter kampsportsträning med lillbrorsan. Lite olika styrkeövningar och säckträning följdes av sparring. Jag fick lite stryk men gav lillbrorsan lite tillbaka hehe:)

Total löpdistans för veckan: 40.5km

Marcs
2008-07-10, 20:27
Måndag: Löpning
Strax över 18km på 93:53min, riktigt tuff terräng. Sen hade jag även skavsår som irriterade en hela tiden. Jag fick skavsåren på lördagens när jag sprang lite vilse. Men skam den som ger sig! Ett helt ok pass!:D

Marcs
2008-07-10, 20:27
Tisdag: Gym
Styrketräning på gym, körde igenom hela överkroppen så den fick sig en rejäl duvning. Nöjd med passet!:)

Marcs
2008-07-10, 20:32
Onsdag: Löpning, intervaller
14km på 1:17:08. Vi delade upp ett elljusspår i 14 intervaller (spåret är 3km långt och vi körde det fram och tillbaka), intervallernas längd varierade mellan 1:20 till 2 min och vilan varierade mellan 38 och 47 sekunder så det var tufft. Elljuspåret är riktigt tufft, när man var bort och vände så fick man en uppförsbacke på 350meter som start så det var en tung intervall!:D

Jag låg längst fram och körde med en till kille som faktiskt är bror med en av de orienterarna som är uttagne till vm i orientering. Även hans far och syster var med men de låg bakom.

Marcs
2008-07-10, 20:44
Idag, torsdag: Löpning, intervaller samt styrketräning och boxning
Idag var det dags för 200meters intervaller, seg från gårdagen så visste jag att det inte fanns en chans för några rekordtider men här kommer resultatet:
Uppvärmning 10:52

Löptid | Vila
1: 34:55 | 59:61
2: 36:10 | 59:26
3: 34:47 | 56:93
4: 34:29 | 59:70
5: 34:33 | 58:76
6: 35:30 | 64:70
7: 34:16 | 56:34
8: 35:42 | 57:00
9: 34:08 | 57:05
10: 34:86

Nerjoggning i 13:36min, allt som allt 39:05 min och ca 6.7km löpning:)

Styrketräning: Bröst och triceps
Bänkpress: 70*3, 75*1 i 4 set, 70*3, 45*15. Kändes lätt!:D 60 sek vila mellan de tyngre seten.
Smalbänk: 45*10 i 4 set med lite drygt 15-20 sek vila
20 min styrketräning

Boxning:
Jag värmde upp lite med lite slag och sparkar på säck. Blev lite styrketräning även här:
Dips: Kv*20 i 3 set, Kv*15 i 1 set
3 ronder med benträning: 1 rond bestod av 45 sek knäböj, vila 15, 45 sek utfall, vila 15, 45 sek tåhävningar. Jag använde en 5kg viktplatta som jag höll framför kroppen.

Mellan varje rond var det 20 sek vila.

3 ronder med magträning enligt samma princip som ovan: Chrunches, sneda chrunches och bencirklar. Båda chrunch sorterna kördes med 5kg viktskiva i första 2 ronderna sen blev det utan.

Sedan körde jag lite på säck, slag och sparkar lite stretching mm. Totalt 40 min boxning

Allt som allt 99:05min träning

Marcs
2008-07-14, 20:15
Det blev vila från träningen under både fredag och lördag. Men igår var det dags att dra igång igen, blev backträning. 2 backar och 5 rusher i varje backe mellan 25 och 30 sek beroende på vilken backe det var, sen joggade jag ner för backen och körde direkt. Allt som allt strax över 14km på 73:34min. Kändes rätt bra och jag är helnöjd med passet!:)

Sen gick jag upp till boxnings lokalen och körde teknik - både sparkar och slag - i 45minuter. Sen körde jag 40st 10-5 på säck, alltså 10 sek men så mycket slag man bara kan och sen 5 sek vila. Blev lite styrketräningsmoment. allt som allt 65min.

Total löpdistans för veckan är ungefär 52.7km. Jag börjar komma upp i mängd nu vilket jag trivs ypperligt med!:)

Marcs
2008-07-14, 20:19
Idag blev det endast löpning, drog iväg och sprang strax över 20km i tuff terräng, det hela gick på 101:50min. Jag var seg i benen då jag haft fullt upp på jobbet, har knappt nå raster nuförtiden. Lunchrasten går på under 10 min då jag knappt hinner sätta mig ner innan någon ska ha hjälp. Så det är lite stressigt men det går!:) Imorgon kommer det att bli gym samt lite kampsportsträning, vad för kampsport det blir vet jag ej men det ska iallafall bli något!:D

Förövrigt kan jag nämna att jag siktar på att ta avverka mer än 7mil denna vecka i löparväg. Så det ska bli intressant att se hur man kommer klara av det!

Återkommer imorgon med rapport om träningen.

Marcs
2008-07-15, 19:45
Blev endast ett gympass idag då jag inte fick med mig någon att köra boxning med.

Jag tränade: Bröst, axlar, rygg, mage samt biceps
Bänkpress: 70*3, 75*1, 80*1, 75*1 i 5 set. Jag satsade på att köra riktigt tungt i bänken idag och det kändes faktiskt rätt bra, hade längre vila än vanligt men det gick vägen!:)

Militärpress: 22*10 i 4 set. 10 sek vila mellan seten här, körde lugna kontrollerade reps för att komma igång. Denna övning samt press bakom nacken kommer att köras som axelträning de närmaste månaderna.

Press bakom nacken: 22*10 i 4 set. även här 10 sek vila mellan seten.

Pull-up: kv*5 i 3 set uppvärmningsset. Körde även ett set chin-up och ett sett med smala pull-up.

Excentriska Pull-ups: kv+5*5, kv+10*5, kv+15*5, kv+15*3, kv+10*3, kv+5*3, kv*3. Vilan var den tid det tog för mig att sätta på/ta av vikterna från bältet så man kan räkna med 15-20 sek vila mellan seten. Jag kan säga så här: det känns rejält i mina lats, de känns nästan som att de är på väg till att krampa när jag drar bak armarna.

Skivstångsrodd med pronerat grepp: 28*15, 28*10 i 3 set. Låg vikt här p.g.a. krampkänningarna från föregående övning.

Chrunches: Kv*40

Sittande lutande bicepscurl: 7*10 i 1 set

Allt som allt tog det 70 minuter, det var pauserna mellan bänkseten som tog tid. Annars rullade det på och jag kan räkna med en träningsvärk i ryggen imorgon!

I morgon kommer det att bli samma intervaller längs med elljusspåret som det blev förra onsdagen. Ska bli intressant att se hur pass pigg man är.

Marcs
2008-07-16, 18:35
Idag blev det ett löppass, totalt 17km med 14 st intervaller.

Uppvärmningen var 4.1km på 21:30.

Intervallerna var 14 st, dessa var uppdelade i olika långa ettapper på det 6km långa elljusspåret.

Nerjoggningen blev 7km.

Total löptid (inkl. vila mellan intervallerna): 92:02min. Pauserna mellan intervallerna var mellan 35 och 50 sek lätt aktiv vila såsom gång för att samla ihop de övriga.

Det gick riktigt bra idag, förvånansvärt bra faktiskt! Killen som jag låg bakom förra gången låg nu bakom mig på 10 intervaller. Detta trots att han var fräschare i benen idag än förra veckan, då han hade kört 200m intervaller dagen innan. Formen verkar komma riktigt bra nu så man hoppas att utvecklingen kommer att hålla i sig!:D

Imorgon kommer jag att ha hand om boxningsträningen så då kommer det bli kombinerat med gym och boxning.

Marcs
2008-07-17, 19:20
Gymmet uteblev p.g.a. tidsbrist. Men boxning blev det iallafall i 75min. Uppvärmning med hopprep och lite styrketräning med kroppen. Detta följdes av 6 min säckträning.

Sedan blev det sparring, 1 min ronder i högt tempo med 10-15sek vila mellan ronderna. Det blev 20-25 ronder totalt. Knappt berörd av detta, men jag fick ändå upp pulsen rätt högt:)

Sen blev det styrketräning med kroppen som motstånd och med medicinboll. Avslutningsvis så körde jag och lillbrorsan lite bjj inspirerad brottning i 7-8min:D

Kommentar: Jag var inte så pigg på att sparras till en början men i mitten så börja jag komma in i det mer och mot slutet gick det absolut bäst:D

Imorgon kommer det bli löpning och även gym om det hinns med!:) 1000 meters intervaller är det som skall avverkas då!

Lars Brinkhoff
2008-07-18, 11:36
Idag var det dags för 200meters intervaller

En solid insats med 10 stycken runt 34-35 sekunder! Springer du dessa på en bana, eller annan uppmätt sträcka, eller enligt GPS?

Marcs
2008-07-18, 20:36
En solid insats med 10 stycken runt 34-35 sekunder! Springer du dessa på en bana, eller annan uppmätt sträcka, eller enligt GPS?

De e på en bana, den e inte uppmärkt men vi har mätt upp med både hjul och gps så de e nästintill på centimetern, 200meter! Så de e fint:D

Marcs
2008-07-18, 20:40
Det blev inga tusingar idag men väl lite kortare snabbdistans.

Uppvärmning: 8:10min

Snabbdistans: 2.5km på 9:15. Riktigt tuff terräng här så det är svårt att hålla hög fart.

Nerjogg: 49:41min

Totalt:13.5km på 67:08min. Ett klart godkänt pass, var inte sugen på tusingar så det var lika bra att skjuta upp det!:) Haft mycket att göra på jobbet idag och sovit dåligt så jag sitter här o halvsover... Skulle egentligen varit ut med kompisar på krogen nu på kvällen men då jag satt och nästan slumra när jag åt så var det ingen idé:(

Imorgon kommer det bli både gym och boxning på förmiddagen, eventuellt att det blir träning ytterliggare en gång. Men då på eftermiddagen!

Strife
2008-07-19, 14:03
Ordentlig nerjogg!:D

Pirken
2008-07-19, 15:44
Ser fint ut Boman, man blir motiverad!

Sen nästa lördag är det katabol-dag! Vi kör avskedsfest innan alla flyttar hemma hos Tobban, ser ut att bli mycket folk! =D

Marcs
2008-07-19, 17:44
Ordentlig nerjogg!:D

Jo hehe:D Körde långa nerjoggningar i höstas när jag tränade som mest. Det hjälper till att få upp distansen och man får bort mycket av den sega känslan!:)